Vi Bilägares forum

Fordonsskatt 2021

Fordonsskatt 2021

Det ser ut att bli skärpningar av malus.

Detta har gällt hittills:

Koldioxidbeloppet är 82 kronor per gram om fordonet släpper ut över 95 och upp till 140 gram koldioxid per kilometer, och 107 kronor per gram om fordonet släpper ut över 140 gram per kilometer.

Från 2021:

...att koldioxidbeloppet under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången bör vara summan av 107 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 90 gram och upp till och med 130 gram och 132 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 130 gram.

Alltså:

Höjning från 82 kr till 107 kr som gäller från den lägre gränsen 90 gram (tid 95).
Höjning från 107 kr till 132 kr som gäller från 130 gram (tid 140)

Källor:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/bonus-malus/malus/
https://www.regeringen.se/artiklar/2020/09/budgetatgarder-for-att-minska-utslappen-fran-transporter/

Uppdaterat: 2020-09-14 12:09
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Kommentarer

Hur förhåller sig detta för bensin kontra diesel?

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Har inte hittat (ännu) någon särskild skärpning för dieselfordon gentemot det som gällt hittills.

Uppdaterat: 2020-09-14 12:37
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Om man kikar enbart på den nya lägre nivån 90 g istället för 95 så ger ju den direkt 5 * 107 kr höjning dvs 535 kr.

Uppdaterat: 2020-09-14 12:41
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Och samtidigt blir bonusen upp till 70000kr, ny nivå på 60g för att ens kvalificera sig för bonus.

Uppdaterat: 2020-09-14 13:05
*Robban

Provar att räkna på en Audi A3 med 150 hk bensinmotor med 134 g/km:

"Gammal" skatt till 2021 är som jämförelse 3.558 kr/år.

Ny blir 360 + 44 * 107 = 5.068 kr/år.

Uppdaterat: 2020-09-14 13:08
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Det kommer inte minska utsläppen, utan öka statens inkomster.
Kanske kommer de verkliga utsläppen öka (Beräkningen av utsläpp är ju bara teoretiska) då folk åker ett eller flera år i sin gamla bil isf att köpa en ny, det blir ju billigare att åka i en bil som drar 0,8 än att köpa en ny som drar 0,6 (som skulle ge verkliga minskade utsläpp)

Uppdaterat: 2020-09-14 15:04

Rikard jag tror faktiskt det kommer få avsedd verkan. Största bovarna i dag skulle jag vilja påstå är dom oärliga laddhybriderna, Volvo XC90 som får bonus, jösses.
Jag provkörde en V60 T6 laddhybrid. 0,67 låg förbrukningen på då batteriet var tomt och den fungerade som en hybrid. Är minst 1dl mer än en dieseldriven V60 skulle tagit på samma runda. Men den ena får bonus och den andra malus.
Men att någon som ämnar byta bil kör några år extra för att man behöver betala lite extra skatt under tre år, nej det tror jag inte. Men kanske värderar en snålare motorer.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Rikard, det är ju det som är tanken, att andelen nyregistrerade bilar som tas in i systemet blir mindre miljöskadliga medan de som redan är där körs till de är slut.

Uppdaterat: 2020-09-14 17:15
*Robban

Det kanske blir ett långsiktigt skifte från byte var tredje år till vart femte år även på företagsmarknaden?

Uppdaterat: 2020-09-14 17:21
Power to the people

En sak som är viktig i sammanhanget är kanske att den nya fordonsskatten beräknas kunna införas 1 april 2021. Alltså inte 1 jan 2021.

Uppdaterat: 2020-09-14 19:06
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Var det inte enbart reglerna för export som var 1 april?

Uppdaterat: 2020-09-14 20:00

Aja, 1 april står som sista mening i stycket som handlar om bonus malus men strax efter det som handlar om export. Man kan förmodligen tolka detta på lite olika sätt.

Kanske kommer förtydliganden just om detta.

Uppdaterat: 2020-09-14 20:37
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Det här systemet borde aldrig ha sett dagens ljus från första början. Det är ett politiskt laddat hafsverk som ö.h.t inte kan motiveras.

Riksrevisionen har därför riktat hår kritik mot det, men vad förstår dem?. Mp säger sig ju som vanligt förstå saker bättre än expertis och sakkunniga inom området.

Politik står alltid över kunskap, i princip oavsett område. På den punkten är mänskliga historian solklar!

MVH AL

Uppdaterat: 2020-09-14 21:14
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Svårt att veta hur man ska agera man är privatköpare och ser aggressiva höjningar av malus som betungande.

Malusdelen kommer förmodligen att höjas för varje kommande budgetår dvs 2022, 2023 osv så länge vi har en mittenregering med två klimataktiva partier (MP och C). Men, vi kan förstås få en ny regering 2022 med helt andra prioriteringar. Tänker dock att en sådan bara bromsar en pågående utfasning av fossila fordon högst tillfälligt. Snarare kanske man ska använda bonusdelen fullt ut innan 2023 om man tror att en högerregering drar ner den delen av budgeten.

Uppdaterat: 2020-09-15 15:30
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Man kan nog vara ganska säker på att det inte kommer bli billigare åka fossilt utan bara fortsätta öka. Däremot kan vi vara lika säkra på att det kommer fortsätta öka i kost att köra fossilfritt med. Däremot kommer dagens skillnad mellan fossilfritt och fossilt bestå eller öka, så i samma eller snabbare takt kostnaden på att åka fossilfritt ökar kommer det att öka att åka fossilt med.
Det är vad jag tror. Som privatperson idag hade jag satsat på privatleasing med garanterat restvärde om jag skulle byta bil nu, vänta ut 3 år och se varåt marknaden bär hän.

Uppdaterat: 2020-09-15 17:08

Privatleasing är förstås ett alternativ men malus slår ju hårt även på det om man väljer en fossilbil.

Uppdaterat: 2020-09-15 17:48
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Du kan även köpa en vanlig icke laddbar hybrid.
Ett väl så bra alternativt då dom blivit betydligt effektivare och vill man fortsätta byta bil ofta är det nästan ogörligt att räkna hem en elbil och en laddhybrid är även den ganska kostbar och lär få mindre bonus då det är väldigt dålig överensstämmelse mellan deklarerad CO2 utsläpp och den reella.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Ser mer och mer ut som att det blir att beställa en elbil om ca 1 år.

Uppdaterat: 2020-09-15 20:10
- Peugeot e-208 GT 2022

pinjong - du skall nog inte hoppas för mycket på bättre bilekonomi med en annan regering. Vill minnas att det var det andra regeringsalternativet som gjorde våra bilförsäkringar betydligt dyrare efter att de tog över taktpinnen 2008 (tror jag det var)... Alla som styr oavsett vilket/vilka partier det är måste trots allt fylla på kassakistan för att få allt att gå runt - frågan är bara på vilket sätt. Dock är uppfinningsrikedomen stor inom detta område. Och notan efter pågående Corona-pandemi kommer att vara ofantlig och måste på nåt sätt finansieras.

Uppdaterat: 2020-09-15 20:39
pinjong skrev:

Privatleasing är förstås ett alternativ men malus slår ju hårt även på det om man väljer en fossilbil.

Ja, jag tänkte ju mer på att man på det sättet skyddar sig mot ett ev. ras på begagnatmarknaden om modellen man valt helt plötsligt blir iskall.

Uppdaterat: 2020-09-15 20:43

Pi, jag får ju bara acceptera vad svenska folket röstar på och menade bara i #15 att den som vill nyttja en bonus i sitt bilval förmodligen gör säkrast i att slå till medan den finns. Det innebär inte att möjligheten behöver upphöra efter 2022 men det är mer osäkert. Att nuvarande regim "gillar" bonus/malus tycker jag mig se eftersom det ses som ett viktigt verktyg för omställningen till icke-fossila fordon.

Det största problemet med hårda bonus/malus-tag är väl om det inte finns relevanta bilar att köpa. Så tycker jag nog att det är just nu och därmed tror jag att många ser malus som ett "straff".

Uppdaterat: 2020-09-15 20:53
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Men Pinjong, samma bilar som erbjuds i Sverige finns även i Norge och Danmark som har tiofaldiga Malus avgifter på effektstinna tunga bilar med höga utsläpp.
Problemet är väl snarare att vi är ”vana vid” att kunna köpa en större, tyngre och starkare bil utan att ha blivit drabbade av >100.000kr i Malus. Så i den jämförelsen är vår Malus en stilla bris jämfört med deras styva kuling som läggs på i avgifter vid nybilsköp.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Pinjong, måste du byta bil alls då?

Uppdaterat: 2020-09-15 21:58
*Robban

Förstår regeringens vilja att använda bonus/malus som ett styrmedel, för att minska fossildrivna fordon. Men det har blivit för hattigt genomfört av politikerna. Svårt, för att inte säga omöjligt att planera sitt bilinnehav på lite längre sikt utifrån regelverket. Ärligt tycker jag att det börjar bli lite dyrt med en hel del bilmodeller, med skattehöjningen som nu kommer. Flera vanliga modeller kostar runt 7-8000kr/år, ett antal hamnar på 10-12.000kr. Nja, lite dyrt faktiskt.

Elblar går bonusen upp till 70.000kr. Här verkar de inte införa någon differentiering, vilket jag tycker de kunde gjort. Skulle varit en fallande skala, ju dyrare bil desto lägre bonus. Det hade verkligen blivit en rejäl styrning, inget att snacka om. Men det verkar de inte våga. Jag är övertygad om att de som köper en eldriven Porsche eller Jaguar, struntar i bonusen, de har råd att köpa bilen i alla fall.

Uppdaterat: 2020-09-15 22:44

Men varför skulle dom som har råd inte få sin del av kakan bara för att dom köper en dyr bil?
Dom har troligen även betalat betydligt mycket mer skatt, så varför inte? Är Jante med och spökar månne? Vi har oavsett samma för alla.
Sneglar vi väster ut så får du mer desto dyrare bil du köper då elbilar är momsbefriade.
I Sverige får du oavsett betala 25% i moms oavsett hur billig eller dyr bilen är och dyrare bil mer till stadskassan.
Nej jag tycker nog att lika för alla är det bästa.
Vart skulle du annars sätta gränsen?
Skulle det baseras på vad en Folkvagn med Svenskt lagomt stort batteri kostar?

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Robban, det måste jag förstås förr eller senare men jag kan skjuta upp det vilket i så fall betyder att en del tråkiga underhållskostnader uppstår. T ex kamrem 2022. Tidigare har jag kört mer och därmed bytt efter ca 5 år men nu har det blivit färre mil och därmed svårt att tajma bytet på ett bra sätt. Till detta kommer en fordonsbeskattning som är ganska oberäknelig och en teknisk utveckling som inte heller går att överblicka.

Guran, visst kan man relativisera gentemot andra länder. Och i det perspektivet har vi haft det både bra och dåligt beroende på vilka länder vi väljer att jämföra med.

Uppdaterat: 2020-09-15 23:01
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Guran: Där höll jag med dig till fullo i det sista inlägget!! Bra skrivet!

Uppdaterat: 2020-09-15 23:37
pinjong skrev:

Robban, det måste jag förstås förr eller senare men jag kan skjuta upp det vilket i så fall betyder att en del tråkiga underhållskostnader uppstår. T ex kamrem 2022. Tidigare har jag kört mer och därmed bytt efter ca 5 år men nu har det blivit färre mil och därmed svårt att tajma bytet på ett bra sätt. Till detta kommer en fordonsbeskattning som är ganska oberäknelig och en teknisk utveckling som inte heller går att överblicka.
Guran, visst kan man relativisera gentemot andra länder. Och i det perspektivet har vi haft det både bra och dåligt beroende på vilka länder vi väljer att jämföra med.

Då är det väl enklast att du byter bil i år då du då vet vad du får betala i skatt. Malusen/skatten har tidigare i alla fall inte förändras retroaktivt. Eller så köper du en bättre begagnad med gammal skatt nästa år.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Guran, jag håller med om att 70' rakt av är bättre än slopad moms, det blir ett större incitament för de som köper "billiga" elbilar

Uppdaterat: 2020-09-16 08:09
*Robban
Guran skrev:

Då är det väl enklast att du byter bil i år då du då vet vad du får betala i skatt. Malusen/skatten har tidigare i alla fall inte förändras retroaktivt. Eller så köper du en bättre begagnad med gammal skatt nästa år.

Visst och vi har ju provkört en del bilar i önskvärd storleksklass vilket redovisats i egen tråd. Dock har det varit svårt att få tillgång till rätta motorer och växellåda och som grädde på moset kommer nu ändrad skatt som en stressfaktor.

Dessutom är det nya elbilar på gång (Nissan och Skoda) som kanske skulle kunna motsvara vårt krav på dragförmåga och gärna ha en totalvikt som funkar med nuvarande körkortsbehörighet.

Uppdaterat: 2020-09-16 09:46
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Bara att bestämma sig och slå till på den bil du känner bäst för.
Annars lär det bli en så långdragen process att du kommer sova dåligt på nätterna :)
Det kommer hela tiden nya modeller med än den ena än den andra finessen och förmågan.
Du kommer troligen hinna med en ”fossilbil” innan elbilsmarknaden är mogen och laddnätverk mm har blivit tillräckligt moget.
Och dom flesta elbilarna som kommer nu är helt nya med risk för barnsjukdomar mm.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Guran, mitt inlägg var mer baserat på att få ut lite mer volymbilar på marknaden genom att öka tillgänglighetsgraden via högre bonus på volymbilar vs dyrare(på fossilspråk lyxbilar). Det verkar som om det är volymbilarna som behöver mer stöd för att sätta fart på försäljningen till privatmarknaden. Företagsmarknaden sväljer säkert allt de får, med bra "bonus" på förmånsvärdet på elbilar.

Uppdaterat: 2020-09-16 18:09

För egen del så känns inte fossilbil så kul längre efter provkörning av Tesla Model 3, så jag kör nog min diesel SUV några år till tills jag hittar en lämplig eldriven ersättare. Känns inte som jag skulle få så mycket mervärde av en ny fossilbil.

Uppdaterat: 2020-09-17 11:14

Guran, mycket möjligt att du har rätt ang den sista fossilbilen och att den förmodligen bör köpas nu i så fall. Och vad som händer med andrahandsvärdet står skrivet i stjärnorna men myndigheterna hjälper ju till att hålla det uppe genom en ökande bonus/malus.

Ang elbilar och barnsjukdomar så ser det väldigt olika ut. VW kan nog förväntas ha en del barnsjukdomar ja, inte minst sedan de verkar ha uppstått redan innan "förlossningen". Men jämför med Nissan som snart kommer med Ariya, de är relativt erfarna. Alla nya kinesbilar som står som spön i backen snart kanske måste få genomgå flera års svenska slaskvintrar och annan prövning innan man vet vad de går för.

Uppdaterat: 2020-09-17 13:19
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Skodaägare skrev:

För egen del så känns inte fossilbil så kul längre efter provkörning av Tesla Model 3, så jag kör nog min diesel SUV några år till tills jag hittar en lämplig eldriven ersättare. Känns inte som jag skulle få så mycket mervärde av en ny fossilbil.

Kanske lite som när man åkt en häftig berg-och-dalbana. Man vill genast ha en på bakgården.

Uppdaterat: 2020-09-17 13:21
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Skodaägare skrev:

För egen del så känns inte fossilbil så kul längre efter provkörning av Tesla Model 3, så jag kör nog min diesel SUV några år till tills jag hittar en lämplig eldriven ersättare. Känns inte som jag skulle få så mycket mervärde av en ny fossilbil.

Nja, jämfört med en slamrig dieselmaskin så finns mervärden i fråga om ljudkuliss.
Jag kommer nog byta bort min dieselsuv mot något delektrifierar. Dock inte mildhybrid som bara är trams.
Helel är dock för tidigt för min del. Som jag skulle tänka mig är på tok för dyra och då jag vill byta bil ofta så går det aldrig att räkna hem.
Så får se vad det blir, undersökningar pågår :)
Och bara det är roligt.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Mildhybrid har ju blygsam påverkan på bränsleförbrukningen, jag ser det mer som komforthöjande med bättre start/stopp och mindre ryck i drivlinan. Skulle gärna ha det på nästa bil, men inte betala sådär jättemycket för det.

Uppdaterat: 2020-09-17 15:09
Audi Sverige under Mildhybrid skrev:

Vårt mål är att implementera den här tekniken så brett att den blir en standard och en självklarhet – och ett sätt för förbränningsmotorer att vara relevanta ett tag till, innan elektrifieringen är 100% på plats.

Är det inte lite avslaget att marknadsföra en av sina egna hybridlösningar som tillfällig? Ungefär som: - "Detta säljer vi bara ett tag till. Snart kommer något bättre".

Uppdaterat: 2020-09-17 15:52
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Har ingen mildhybrid men upplever ändå inga "ryck i drivlinan". Men visst kan det förekomma på nån modell... Generellt håller jag med i Gurans dom över mildhybrider. Billigt sätt att på nåt sätt påvisa aningen lägre bränsleförbrukning. Jämförelsevis så är ju Toyotas hybridlösning oerhört överlägsen.

Uppdaterat: 2020-09-17 15:52

Pi, Toyotas hybridlösning har ju en del svagheter. En är att den inte, med något undantag, kan belastas med dragvikt.

Uppdaterat: 2020-09-17 15:59
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Nja Pinjong - en del av senare versioner av bilar med Toyota HSD-drivlina har ju faktiskt hyfsad dragvikt. Sen beror det ju dels på hur hög dragvikt man behöver, dels finns det säkert många som ö h t inte behöver dragkrok på sin bil. Även om jag själv inte hör till den kategorin.

Uppdaterat: 2020-09-17 16:41

Ett bevis på att Toyotas hybridlösning är lyckad är ju att Ford har samma princip på nya Kuga och de har tydligen lyckats förfina den ytterligare.

Uppdaterat: 2020-09-17 17:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

När det gäller mildhybrid så säger jag som jag alltid sagt och som Guran också säger : "det är bara trams" !
När det gäller laddhybrid så är ju problemet mindre men ändå så är det 2 drivlinor och som att skicka med en häst när fossilmotorn kom i början av 1900-talet, som någon skrev i en krönika.
Så det är nog bara att sitta still i båten och vänta in en elbil som man vill ha och med en laddstruktur som passar en själv.

Uppdaterat: 2020-09-17 17:59
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Pi, jag har bara sett ett exempel och det är Rav4 med två elmotorer dvs drivning på båda axlarna. Har du mer info tar jag tacksamt emot den.

Uppdaterat: 2020-09-17 18:33
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Ingen missade väl Per Bolunds glädje när han presenterade den gröna delen av budgeten för tre dagar sedan. Han sa bl a något i stil med: - Nu blir det åka av!

TV har kikat lite ytterligare på hur hårt malus slår från nästa år och kallar det "örfil". De menar vidare att mångas smärtgräns går vid ca 4.000 kr i skatt. Kan vara benägen att hålla med och tror att detta kommer att slå rätt hårt på nybilsförsäljningen. Därav herr Bolunds glädje tänker jag.

https://teknikensvarld.se/regeringens-orfil-till-bilkoparna-50-procent-mer-i-skatt/

Uppdaterat: 2020-09-17 18:52
Mycket vatten har runnit under hjulen...

pinjong - beror som sagt på hur hög dragvikt man behöver men senaste Corolla har väl tillåten dragvikt runt 700--800 kg vill jag minnas. Även senare varianter av tidigare Auris fick dra men med högst begränsad dragvikt - runt 400 kg. Vilka varianter av RAV4 som är tillåtna har jag inte satt mig in i.
Sen har du ju KIa Niro Hybrid som jag tror får dra 1300 kg.

Uppdaterat: 2020-09-17 18:56

Chefen verkar inte ha koll på nya skatterna, för han ringde idag och sa att nya bilarna kommer beställas med större motorer.
Anledningen var att vi konstant åker runt med mycket last/hög vikt. Och tanken är väl god, för jag var rädd för att han skulle gå på snacket om mindre motor för lägre förbrukning, som kanske stämmer om man åker runt utan last.
En test visade att bla Renaults nya 1,6 liters motor i Trafic både var trött och drog mycket bränsle med last.

Uppdaterat: 2020-09-17 19:12

OK Pi. 700-800 kg räcker ofta inte ens till ett hyrsläp med lite grus- eller stenlast. Så Toyotas hybridlösning har svagheter. Ett annat är dåligt vridmoment vilket måste kompenseras vid en omkörning t ex.

Åter till ämnet.

Uppdaterat: 2020-09-17 19:12
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Pinjong - en komplettering bara... Normala hyrsläp har ofta en totalvikt på 750 kg så för många kommer det att fungera.

Uppdaterat: 2020-09-17 19:13

Ja Pi, det kan fungera men min huvudinvändning kvarstår: Det är en hybridlösning med svagheter. Kan man leva med dessa så fine.

Ny skatt 2021 för en Toyota Corolla Touring Sports 1,8 Hybrid blir för övrigt 2.714 riksdaler.

Uppdaterat: 2020-09-17 19:32
Mycket vatten har runnit under hjulen...