Fordonsskatt 2021

71 inlägg 0 nya
Fordonsskatt 2021

Det ser ut att bli skärpningar av malus.

Detta har gällt hittills:

Koldioxidbeloppet är 82 kronor per gram om fordonet släpper ut över 95 och upp till 140 gram koldioxid per kilometer, och 107 kronor per gram om fordonet släpper ut över 140 gram per kilometer.

Från 2021:

...att koldioxidbeloppet under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången bör vara summan av 107 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 90 gram och upp till och med 130 gram och 132 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 130 gram.

Alltså:

Höjning från 82 kr till 107 kr som gäller från den lägre gränsen 90 gram (tid 95).
Höjning från 107 kr till 132 kr som gäller från 130 gram (tid 140)

Källor:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/bonus-malus/malus/
https://www.regeringen.se/artiklar/2020/09/budgetatgarder-for-att-minska-utslappen-fran-transporter/

6.15

Hur förhåller sig detta för bensin kontra diesel?

Har inte hittat (ännu) någon särskild skärpning för dieselfordon gentemot det som gällt hittills.

6.15

Om man kikar enbart på den nya lägre nivån 90 g istället för 95 så ger ju den direkt 5 * 107 kr höjning dvs 535 kr.

6.15

Och samtidigt blir bonusen upp till 70000kr, ny nivå på 60g för att ens kvalificera sig för bonus.

*Robban

Provar att räkna på en Audi A3 med 150 hk bensinmotor med 134 g/km:

"Gammal" skatt till 2021 är som jämförelse 3.558 kr/år.

Ny blir 360 + 44 * 107 = 5.068 kr/år.

6.15

Det kommer inte minska utsläppen, utan öka statens inkomster.
Kanske kommer de verkliga utsläppen öka (Beräkningen av utsläpp är ju bara teoretiska) då folk åker ett eller flera år i sin gamla bil isf att köpa en ny, det blir ju billigare att åka i en bil som drar 0,8 än att köpa en ny som drar 0,6 (som skulle ge verkliga minskade utsläpp)

Rikard jag tror faktiskt det kommer få avsedd verkan. Största bovarna i dag skulle jag vilja påstå är dom oärliga laddhybriderna, Volvo XC90 som får bonus, jösses.
Jag provkörde en V60 T6 laddhybrid. 0,67 låg förbrukningen på då batteriet var tomt och den fungerade som en hybrid. Är minst 1dl mer än en dieseldriven V60 skulle tagit på samma runda. Men den ena får bonus och den andra malus.
Men att någon som ämnar byta bil kör några år extra för att man behöver betala lite extra skatt under tre år, nej det tror jag inte. Men kanske värderar en snålare motorer.

Rikard, det är ju det som är tanken, att andelen nyregistrerade bilar som tas in i systemet blir mindre miljöskadliga medan de som redan är där körs till de är slut.

*Robban

Det kanske blir ett långsiktigt skifte från byte var tredje år till vart femte år även på företagsmarknaden?

Power to the people

En sak som är viktig i sammanhanget är kanske att den nya fordonsskatten beräknas kunna införas 1 april 2021. Alltså inte 1 jan 2021.

6.15

Var det inte enbart reglerna för export som var 1 april?

Aja, 1 april står som sista mening i stycket som handlar om bonus malus men strax efter det som handlar om export. Man kan förmodligen tolka detta på lite olika sätt.

Kanske kommer förtydliganden just om detta.

6.15

Det här systemet borde aldrig ha sett dagens ljus från första början. Det är ett politiskt laddat hafsverk som ö.h.t inte kan motiveras.

Riksrevisionen har därför riktat hår kritik mot det, men vad förstår dem?. Mp säger sig ju som vanligt förstå saker bättre än expertis och sakkunniga inom området.

Politik står alltid över kunskap, i princip oavsett område. På den punkten är mänskliga historian solklar!

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Svårt att veta hur man ska agera man är privatköpare och ser aggressiva höjningar av malus som betungande.

Malusdelen kommer förmodligen att höjas för varje kommande budgetår dvs 2022, 2023 osv så länge vi har en mittenregering med två klimataktiva partier (MP och C). Men, vi kan förstås få en ny regering 2022 med helt andra prioriteringar. Tänker dock att en sådan bara bromsar en pågående utfasning av fossila fordon högst tillfälligt. Snarare kanske man ska använda bonusdelen fullt ut innan 2023 om man tror att en högerregering drar ner den delen av budgeten.

6.15

Man kan nog vara ganska säker på att det inte kommer bli billigare åka fossilt utan bara fortsätta öka. Däremot kan vi vara lika säkra på att det kommer fortsätta öka i kost att köra fossilfritt med. Däremot kommer dagens skillnad mellan fossilfritt och fossilt bestå eller öka, så i samma eller snabbare takt kostnaden på att åka fossilfritt ökar kommer det att öka att åka fossilt med.
Det är vad jag tror. Som privatperson idag hade jag satsat på privatleasing med garanterat restvärde om jag skulle byta bil nu, vänta ut 3 år och se varåt marknaden bär hän.

Privatleasing är förstås ett alternativ men malus slår ju hårt även på det om man väljer en fossilbil.

6.15

Du kan även köpa en vanlig icke laddbar hybrid.
Ett väl så bra alternativt då dom blivit betydligt effektivare och vill man fortsätta byta bil ofta är det nästan ogörligt att räkna hem en elbil och en laddhybrid är även den ganska kostbar och lär få mindre bonus då det är väldigt dålig överensstämmelse mellan deklarerad CO2 utsläpp och den reella.

Ser mer och mer ut som att det blir att beställa en elbil om ca 1 år.

- Peugeot 308 SW GT -2019

pinjong - du skall nog inte hoppas för mycket på bättre bilekonomi med en annan regering. Vill minnas att det var det andra regeringsalternativet som gjorde våra bilförsäkringar betydligt dyrare efter att de tog över taktpinnen 2008 (tror jag det var)... Alla som styr oavsett vilket/vilka partier det är måste trots allt fylla på kassakistan för att få allt att gå runt - frågan är bara på vilket sätt. Dock är uppfinningsrikedomen stor inom detta område. Och notan efter pågående Corona-pandemi kommer att vara ofantlig och måste på nåt sätt finansieras.

pinjong wrote:
Privatleasing är förstås ett alternativ men malus slår ju hårt även på det om man väljer en fossilbil.

Ja, jag tänkte ju mer på att man på det sättet skyddar sig mot ett ev. ras på begagnatmarknaden om modellen man valt helt plötsligt blir iskall.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.