Vi Bilägares forum

Saabs nuvarande och kommande modeller

Saabs nuvarande och kommande modeller

Jag tyckte att det var lämpligt med en ny tråd när det gäller Saab och turbulensen de senaste dagarna.
Men först måste jag be Shogun om ursäkt, det blev lite för mycket Saab i hans inlägg som ju i grunden handlade om Avensis.

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Enligt den info jag fått kommer den att presenteras i höst, men inga leveranser kommer förrän 2011.
Samtidigt släpper man fler färger.
Det blir väl tyvärr ytterligare några grådaskiga metallickulörer. Att de skulle våga sig på några läckra gröna, röda eller blå är väl att hoppas för mycket.

Uppdaterat: 2010-06-24 09:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bilen är ju redan bra försenad så varför då fortsätta vänta. Det är viktigt att den säljer bra från början, och i Sverige är det väl just kombin som kommer göra det, tråkigt.

Ja med de färgerna skulle de bli ännu mer eftertraktade.

Uppdaterat: 2010-06-24 17:03

Där har vi helt olika åsikter.

Jag tycker fortfarande att de gamla gjutjärnsjänkarna från femtio- och sextiotalen med sina kromspäckade fronter var väldigt snygga i klara färger.

En av de snyggaste jag sett var en Cadillac cab, som var lackad i vit metalflake. I solsken snett framifrån skimrade den i rött för att sedan bakifrån skimra i grönt (eller om det var tvärtom).

Men som jag skrev tidigare, Saab har nästan alltid genom åren haft en ganska feg och urlakad färgskala.
Det finns några få undantag (jag har ett!) men när det gäller färger har Volvo varit betydligt tuffare.

Glad Midsommar på er för övrigt [b]:-)[/b]

Uppdaterat: 2010-06-25 10:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Under en liten paus i midsommarfirandet vill jag passa på och be Saab om ursäkt när det gäller färger.
Min son kom just med sin 9-5 Sportcombi -10, lackad i Laser-red. Det är verkligen inte en feg kulör.
Klarröd!

Uppdaterat: 2010-06-25 19:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ok, jag har inte hunnit med någon provkörning ännu, men det är ingen brådska, sedanmodeller är ointressanta för mig.
Men får jag lite tid över och jag är i Staden så ska jag ändå prova den.

Automat är ett måste, men den funkar kanske bättre med 220hk-motorn. Skulle aldrig drömma om att köpa en manuellt växlad bruksbil.
Kombi är också nödvändigt, men den kommer ju nästa år tillsammans med lite roligare färger.

Uppdaterat: 2010-07-06 12:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Glömde att skriva att Saabs diesel, liksom de flesta nya dieslar, behöver automatlåda eftersom de har ganska begränsat varvtalsområde som ger ett väldigt ryckande i en pinne till minst sex växlar i en manuell låda..

Uppdaterat: 2010-07-06 12:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse

Kommer den av turbopelle (Per Gillbrand) utvecklade motorn, med variabel kompression, (genom att kompressionsförhållandet kan varieras under körning, blir det möjligt att minska bränsleförbrukningen, utan att sänka motorns prestanda) att finnas tillgänglig i den kommande helt nya modellen 9-1(9-2), och i den framtida 9-3:an?

[Edited on 2010-08-10]

Uppdaterat: 2010-07-06 18:01

Den motorn efterlyste jag redan 2009-02-08 i den här tråden.
Att den stoppades en gång i tiden var ju ett beslut från de amerikanska ineffektiva trumbromsarna.

Det påstås att patentet ägs av Saab och inte av GM och därför kommer den kanske att utvecklas till en färdig seriemotor, men då måste det nog ske i samarbete med någon annan tillverkare med gott om stålar.

Uppdaterat: 2010-07-07 10:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej, den motorn är inte död, den kan man få att fungera med i princip nästan vilket bränsle som helst.

Men jag tror på tvåtaktaren, det har kommit fram många nya varianter, både konventionella och motkolvsmotorer med variabel kompression.
Varför kasta bort två takter i onödan?
Dessutom blir den avsevärt billigare i tillverkning och som en konstantvarvsgående laddmotor i en seriehybrid bör den vara perfekt.

Uppdaterat: 2010-07-07 20:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

leifer, kolla mitt inlägg 2010-06-12

Uppdaterat: 2010-07-14 23:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den enda som skulle kunna svara på detta är väl möjligen Steven Wade [url=http://www.saabsunited.com/]http://www.saabsunited.com/[/url] som har bäst koll på allt Saab har för sig och ändå är det en fantast från Tasmanien!

Uppdaterat: 2010-08-04 20:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag såg nya SAABen för första gången idag, mycket snyggare live än på bild, bilen jag såg var i grafitgrå metallic, det passade bra, särskillt till bakljusen.

Uppdaterat: 2010-08-04 23:29

Såg den live för första gången igår med, betydligt snyggare i verkligheten...ser väldigt lyxig ut. Saab 9-5 före v70 alla dagar i veckan.

Uppdaterat: 2010-08-05 14:16

Jo jag tycker också den är snygg även om den verkar lite "tung" fram or vissa vinklar.
Dessutom gillar jag inte att den har så små sidfönster bak.
Men man kanske vänjer sig.
Jag har ju vant mig vid linjerna på bakre sidrutorna på gamla 9-5 kombi även om jag aldrig förstått vitsen mer än att det skulle vara annorlunda.

Uppdaterat: 2010-08-06 12:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det förekommer ju en del underliga spekulationer om att Muller ska betala tillbaka 800 milj. till Antonov.
Detta enligt DI.och antagligen Håkan Matson!

Jag rekommenderar som vanligt att de som tror på detta läser vad som skrivs på:
[url=http://www.saabsunited.com/]http://www.saabsunited.com/[/url]

Uppdaterat: 2010-08-10 16:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse

Har SAAB haft funderingar kring, att slopa kamaxeln, och istället reglera ventilerna via magneter och/eller pneumatik (tryckluft)?

Utan kamaxel, -axlar, -kedja/rem, spännrulle och axlar med vinkeldrev eller kugghjulsserier, minskar motorns totalvikt.

Tänk, vilken exceptionell motor SAAB skulle kunna åstadkomma, om de kombinerade Per Gillbrands (turbopelles) geniala variabel-kompressionsinnovation, med pneumatiskt- och/eller magnetstyrda ventiler!

[Edited on 2010-08-10]

Uppdaterat: 2010-11-22 15:53

saabnisse Hade Saabs modeller fortfarande haft längsgående motorer, om de klarat sig på egen hand och inte blivit uppköpta av GM? Fanns Saab 900 kombisedan från år 1989 till och med 1993, med både manuell- och automatisk växellåda? I sådana fall förbrukade automatversionen mer bensin än manuella diton? Kunde man erhålla denna variant av 900:an i "S"-version, det vill säga med lättrycksturbo? Om så vore fallet, vilken av den manuella- och automatiska växellådan harmonierade bäst ihop med turbomotorn? Var det ett mekaniskt- eller elektroniskt insprutningssystem i denna motor? Överstyrde 900-sedanen lika distinkt som kombin?

Uppdaterat: 2011-02-14 16:59

Plusminus,
Här är en bra site som kan ge svar på det mesta:
http://www.saabklubben.com/?q=sv/node/459
Det fenomenala Trionic-systemet som Saab skapade kom 1993 och har använts sedan dess på Saab.
Det har med skiftande resultat kopierats av vissa andra bilfabrikat, men används ju även av vissa GM-modeller.
Det är nu också sålt till BAIC liksom tillverkningsrätten till "H-motorn", alltså B204 ochB234.
Tidigare hade man ett mer konventionellt insprutningssystem, mekaniskt men elektroniskt styrt.
Men de hade inte haft längsgående motorer idag även om de varit helt fristående, tänk på att 900 gen1 var en gammal konstruktion i rakt nedstigande led från 99 som ju kom redan 1968.
9000 som kom 1884 var ju en konstruktion före GM-tiden även om den utvecklades tillsammans med Fiat.

Uppdaterat: 2011-02-15 10:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

När det gäller automat jämfört med manuell låda är det självklart att de konventionella automatlådorna medförde högre förbrukning.
Det är först när automaterna med lock-up kom som det gick att få ner förbrukningen.

Uppdaterat: 2011-02-15 11:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse Varför hade Saabs bilmodeller än idag inte varit utrustade med längsgående motorer? Fungerade inte det mekanisk-elektriska insprutningssystemet lika bra som det nuvarande hel-elektriska ditot? Vad var anledningen till att Saab 9000 försågs med en tvärgående motor?

Uppdaterat: 2011-02-15 11:53

Saabs första modell hade ju tvärställd motor och 9000 var ju en återgång till detta.
Idag har ju de flesta framhjulsdrivna bilar tvärställd motor som ju ger bättre utrymme för de åkande och man slipper dessutom en vinkelväxel.
Insprutningssystemen utvecklas ju kontinuerligt.
Här står om Trionic:
http://en.wikipedia.org/wiki/Trionic

Uppdaterat: 2011-02-15 13:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad är orsaken/orsakerna till att Saab aldrig satsat på bakhjulsdrift?

Uppdaterat: 2011-02-24 15:53
plusminus skrev:

Vad är orsaken/orsakerna till att Saab aldrig satsat på bakhjulsdrift?

När Alec Issigonis presenterade Austin Seven / Morris Mini Minor 1959 påstod han att inom tjugo år kommer de flesta bilar att vara framhjulsdrivna med tvärställd motor.
Ok, det tog något längre tid, men han fick ändå rätt.
Tittar man på de tre vanligaste motorplaceringarna så är det mest kostnadseffektivt att placera motorn över drivhjulen.
Motorn bak och bakhjulsdrift, där det är ganska svårt (och dyrt) att få till bra väguppträdande.
Motorn fram och framhjulsdrift, något dyrare, men mycket enklare att få ett bra väguppträdande.
Motorn fram och bakhjulsdrift, det dyraste alternativet som också kräbver större kostnader för att få till bra vägegenskaper.
Det här är anledningen till att de flesta bilar ser ut som de gör och att Saab aldrig haft ren bakhjulsdrift.
Men det finns ju fyrhjulsdrift.

Uppdaterat: 2011-02-25 10:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse Angående: "Motorn bak och bakhjulsdrift, där det är ganska svårt (och dyrt) att få till bra väguppträdande". Den sista svansmotorförsedda Skoda 130/Rapid från 1989 var utrustad med en fyrledad bakaxel, vilken medförde en avsevärt bättre väghållning, med mindre svansviftningar som följd. Troligtvis orsakade denna bakaxelkonstruktion en högre tillverkningskostnad. Sedan kan man fråga sig varför Skoda slutade med att placera motorn baktill?

Uppdaterat: 2011-02-26 11:47

plusminus,
Skoda slutade med motorn bak när de slapp det kommunistiska oket.
Den fyrledade bakaxeln gav inte mindre svansviftningar, men risken minskade att bilen snubblade över ytterhjulet vid en kraftig kurvtagning.
Motorn bak kräver en väldigt duktig chaufför för att utnyttja de eventuella fördelar det ger och sådana är sällsynta.
Vi ska vara glada över att majoriteten av de bilar som tillverkas är framhjulsdrivna.

Uppdaterat: 2011-02-26 17:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse Jag vet inte om det var kommunistideologin som medverkade till att Skoda försåg sina bilar med motorn bak. Men särskilt en fördel med motorn baktill är farten ut ur kurvan, därför att en bil "niger" med bakpartiet vid en acceleration, oavsett om den är fram- eller bakhjulsdriven. Numera är alla bilar försedda med antispinn/sladd. I och med detta skulle jag gärna vilja att fler bilar än Porsche utrustades med svansmotor. Skodans system med tvärställd motor, vilket då uteslöt vinkelväxel, var en fördel jämfört med Porsches längsgående boxermotor. Men däremot fördelen med boxermotorn är den låga tyngdpunkten.

Uppdaterat: 2011-03-02 17:53

Det var förmodligen mest av kostnadsskäl som Skoda fick motorn bak i början av 1960-talet men man bör ju komma ihåg att det var "inne" med den här konstruktionen.
Förutom VW och Skoda kom ju Renault, NSU,Simca med samma motorplacering på standardbilar och man ska ju inte glömma Corvair.
De flesta skulle nog idag uppfattas ha underhållande men livsfarliga vägegenskaper.
Den här motorplaceringen kräver mycket av bilföraren och jag tror att vi ska vara glada över att den försvunnit.
Nu hör ju det här inte hemma i den här tråden, den handlar ju om Saab, men eftersom du är intresserad av Skoda har du väl kollat det här:
http://www.autosoviet.altervista.org/ENGLISH-automotorusse9-B(skoda).htm#2

Uppdaterat: 2011-03-03 09:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om det var för att det blev lägre produktionskostnad som Skoda valde att placera motorn bak, tycker jag att biltillverkare ska börja fundera på detta i dessa "åtstramningstider". Fastän det är en tvärställd motor bak kunde man av utrymmesskäl vinkla den, eller till och med placera motorn vågrätt. I sådana fall finns det även plats för ett bagagerum. Med dessa åtgärder skulle det dels bli en lägre tyngdpunkt och dels finnas möjlighet att medföra bagage, Men det skulle även kunna åstadommas en viktbesparing, eftersom bilens front hade kunnat bli kortare.

Uppdaterat: 2011-03-05 12:51

Som jag skrev tidigare är det väldigt svårt (och dyrt) att få lika bra väguppträdande som med motorn fram och framhjulsdrift.
Det är därför det ser ut som det gör.

Uppdaterat: 2011-03-06 09:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse, Vi har en Saab 9-5 -05-06:a någonting på jobbet nu med något knepigt elproblem där varken elhissar, blinkers, helljus-lampan och ljusautomatiken tror jag det var fungerar och har lagt av samtidigt, alla säkringar är såklart kollade och hela, inga felkoder finns i bilens system, det roliga är att blinkers kan fungera i bland men så fort man försöker använda någon av de andra prylarna som inte fungerar så slocknar även blinkers så det verkar bara finnas krypström fram till dessa komponenter...
Har du kanske någon idé/erfarenhet om vad felet kan vara utan att vända ut och in på hela bilen?

Så hur blir det för övrigt nudå tror ni? Kommer några nya modeller alls från Saab?
I mina ögon ser det tyvärr inte särskillt lovande ut.

Uppdaterat: 2011-04-03 17:48

Det vi kan konstatera är att vi är vittnen till bilvärldens mest långsamma och plågsammaste död... Började för massa år dedan. Tar aldrig slut!
Liket tycks ständigt röra på sig med konstgjord andning. Trots att döden inträtt tycks den aldrig förklaras död på riktigt. Börjar kännas riktigt plågsamt nu, varför detta ständiga utdragna tortyrliknande livsuppehållande åtgärdena?
En Rysk lung-hjärtmaskin tycks också lura i vassen...
Elände......

Uppdaterat: 2011-04-03 20:06

Nja.. Behövs nog en riktig Frälsare = Jesus.. Vem nu det är?
Muller var det ju inte.. Kan det vara Antonov förklädd till Hjärt-lungmaskin?

Uppdaterat: 2011-04-04 22:00

Jag är alltid väldigt skeptisk till de siffror som nämns i elbilsprojekten oavsett vem som är tillverkare.
Det är en sak att skriva en massa fördelaktigt när det gäller prestanda och laddtider och en annan att kunna få dem uppfyllda vid praktiskt bruk.
Jag tror inte att Saab är bättre än någon annan, men visst är det kul att de är med och kämpar och att de gör det med en riktig bil istället för de tivolibilar som ser ut som uppförstorade leksaksbilar där en t.o.m, blev årets bil (?).

Uppdaterat: 2011-07-22 10:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Särskillt i vårt klimat ska man vara skeptisk till elbilarnas räckvid. Minusgrader ute, +25 i kupen, musikanläggning på, osv, så kan man se i stjärnorna efter den uppgivna räckvidden. Saab har alltid imponerat på många sätt men jag tror inte Saab skulle ha ensam rätt på batterier som skulle kunna ändra elbilen radikalt. Alla biltillverkare borde ju ha tillgång till samma batterier och batterierna är ju elbilens problem.

Nä, Saab borde åter ta upp sin motor med variabel kompression!

Uppdaterat: 2011-07-22 11:29

Håller med, men den motorn stoppades av de tröga amerikanerna, den skulle inte medföra några direkta fördelar i USA ansåg de.
Nu lär det inte finnas ekonomi att ta fram den.
Det vore intressant att veta vem som äger rätten till patentet..

Uppdaterat: 2011-07-23 07:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Håller med, men den motorn stoppades av de tröga amerikanerna, den skulle inte medföra några direkta fördelar i USA ansåg de.
Nu lär det inte finnas ekonomi att ta fram den.
Det vore intressant att veta vem som äger rätten till patentet..

En motor som kan dra fördelen av bensin, etanol, och gärna också metanol - borde ligga rätt i tiden. Det skulle ju vara en riktig bomb (tycker jag) om Saab lanserade motorn med förbrukning på 0.5 l/mil bensin och i stort oförändrad literförbrukning på etanol. Men om Svensson sedan skulle köpa bilen är en annan sak. Svensson logik är inte alltid lätt att begripa i bränsledebatten - byta ett fossilbränsle (bensin) mot en ännu skitigare fossilbränsle (diesel).

Saab borde väl äga patenten? De skulle åtminstånde sälja dom för att få in pengar och därmed kunde någon annan tillverkare få möjligheten att lansera motorn.

Uppdaterat: 2011-07-24 10:36

Kanske det börjar att röra på sig nu när det gäller kinapengar.
Det här är ju verkligen vad som behövs även om det bara är en bråkdel.
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20110927/saab-vantar-pa-650-miljoner-fran-youngman

Uppdaterat: 2011-09-27 11:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Någonting har hänt med Saab senaste veckan. Jag har fått lite rapporter om att reservdelar har börjat bli levererade den senaste veckan. Bl.a tändningslås till 9-3 som varit restat i flera månader p.g.a att underleverantörer inte vill leverera så länge Saab är skyldig pengar. Men senaste veckan har det börjat trilla in reservdelar.
Ryktet går att Saab har börjat betala sina underleverantörer.

Uppdaterat: 2011-10-02 22:55

Okey är det du som väntat på tändlåset Rustan eller vet du hur länge man fick vänta?
Vi väntade ett bra tag på ett tändlås till en 9-5 för några månader sedan också men det kom till slut innan det blev såhär pass illa för Saab men vi väntar på flera andra Saab-delar också så vi får se när vi får dessa då, det har inte dykt upp något än men man får hoppas det blir snart då speciellt för kundernas skull.
Jag ska förresten mäta upp en 9-5:a -05:a (min brors svärmors) i början på veckan som går väldigt dåligt så hon vågar inte köra bilen, jag misstänker att det kan vara "tändkassetten" och hoppas att den går att köpa i så fall, vi får se mer säkert efter jag mätt upp bilen vad det är.

Samtidigt hade hon förresten även tittat motoroljan och insåg att det knappt fanns något på oljestickan nu drygt 1000mil efter servicen och blev jätteorolig så att inte turbon höll på att gå då den gjorde det på hennes förra 9-5-02:a men jag lugnade henne att det nog "bara" var nått i motorelektroniken och inget unikt att den dragit kanske 1,5 liter motorolja på dessa lite drygt 1000mil och jag tror om jag ska vara ärlig att den största skillnaden är att hon inte tittat oljenivån mellan servicarna tidigare men upptäckte det nu när bilen gick så dåligt.

Uppdaterat: 2011-10-03 00:02

Nej, det är inte jag som väntat på tändninglåset. Jag har en bror som är reservdelschef hos en stor Saab-återförsäljare och skvallret kommer från honom.
Det skulle vara kul om du kunde rapportera om du tycker dig märka något under de närmaste veckorna.
Om det är något man ska kolla på ofta på en Saab så är det oljan, speciellt med efter alla problem med oil-sludge.

Uppdaterat: 2011-10-03 07:09

Rustan, oilsludge var före årsmodell -05, men praktiskt taget samtliga bilar innan är nu modifierade.
Hanzzon
Det finns en sak när det gäller oljan, man får inte fuska och köra på billig enkel olja, motorn kräver olja av bästa kvalitet.
Tyvärr finns det mindre nogräknade verkstäder som fuskat med detta.
En förbrukning av 1,5l/1000 mil är mycket, ingen av våra Saabar har varit i närheten av detta, ingen har tagit mer än kanske 1l/1500 och då har de ändå passerat 30000mil.
Att motorstyrningen skulle påverka oljeförbrukningen verkar lite konstigt, men ingenting är ju omöjligt.
Det vore intressant att få reda på vad det var för fel.

Uppdaterat: 2011-10-03 08:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Okey ja då borde ju din Bror ha lite koll på läget hos Saab Rustan... :)

Saabnisse, Denna bil är fullservad var 1500mil med Castrol helsyntetolja och har nu gått ca 11 000mil så det är inget fel med oljor eller service på denna 9-5:a åtminstonde.
Jag ska försöka återkomma med mer info om motorstörningen men vi har inte haft tid att titta på bilen än då vi har väldigt mycket jobb och en driva med bilar före denna som väntar på hjälp... :)

Uppdaterat: 2011-10-03 19:37

Jag jobbade över och mätte upp nämnda 9-5:an från -05 i dag och precis som jag misstänkte så var det den berömmda tändkassetten som verkar sagt upp sig då den indikerade på misständning cylinder 1 så eftersom service/tändstiftsbyten är skött så beställde jag den nyare svarta tändkassetten från Saab som skönt nog hade två liggande på hyllan så denna storsäljare går i alla fall att få tag på som tur är.
2880kr+diagnosfelsökning och tändstiftsbyte (eftersom den inte gått rent) & kassettbyte då kommer kosta ägaren mellan 3-4000kr totalt denna gång, sen får vi väl hoppas att det inte är något på g med oljeförbrukningen om bilen funkar bra i övrigt efter dessa åtgärder.

Uppdaterat: 2011-10-04 21:19

Har du märkt något angående reservdelstillgången? Några restade prylar som börjat dyka upp?

Uppdaterat: 2011-10-04 21:22

Nix inget av det vi väntar på har dykt upp ännu.

Uppdaterat: 2011-10-04 22:23

Jag beställde igår service på 9-5an och passade på att fråga just om reservdelstillgången.
Den har varit lite knackig en tid men det börjar tydligen repa sig, det har blivit bättre, fick jag till svar.
Jag hoppas att det går att få fram de knarrande länkbussningarna till bakvagnen som jag behöver.
Men det blir nog inte så billigt som det din kund kom undan med, Hanzzon.

Uppdaterat: 2011-10-05 10:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vi gjorde samma jobb med bakvagnsbussningarna på en Opel vectra i dag och det är ju i princip samma bil med samma problem.
Dom bussningarna lär gå att få tag på då det finns som alternativdelar, det kan vara värre med sånt som bara finns orginal.

Hmm, vet tyvärr inte om det blir "så billigt" ändå för denna 9-5-05 jag trodde mig hittat felet på när datorn sa felkod på "misständning cyl 1" och vi självklart misstänkte tändkassetten som är ett väldigt vanligt fel och fanns hemma på hyllan hos Saab-återförsäljaren, för vi fick denna i dag och bytte samt bytte tändstift och bilen går till vår förvåning fortfarande väldigt dåligt vid provkörningen såpass att jag inte ens ville fortsätta utan vände tillbaka till verkstaden... :(
Samma felkoder kommer återigen tillbaka om misständing cyl 1, har börjat gått igenom bilen men blev inte riktigt klok i det jag hann med innan dagens slut, kollade iaf kompressionen vilket är bra på alla cyl (vilket jag inte trodde annat då bilen är välskött och ju bara gått 11 000mil men att tro går inte i denna brasch så det var ok iaf) vidare hann jag kolla ström-signalen till tändkassetten vilket var 12v som den skulle, började sedan forska djupare på felkoderna där jag lyckades hitta att den även kunde sättas vid fel på insprutare så jag ohm-mätte så upp insprutarna vilket även det var ok, sedan kollade jag konstantströmmen till insprutarna vilket var ok men däremot blinkade inte diod-testlampan om man mätte på kablarna till insprutaren vid start på startmotorn vilket den borde ha gjort men där gav jag upp för dagen och lät hjärnan få vila, får se om jag hinner med den mer i morrn då jag även ska fortsätta fixa klimatanläggningen på en extremt fin och pedantskött 9-5 kombi -01:a (är snudd som ny) som tyvärr immar igen fullständigt på förarsidan då några acc-spjäll eller axlar havererat vilket närmaste Saab skulle ha över 20 000kr för att åtgärda så ägaren hoppas självklart att vi kan få den bilen körbar för mindre pengar... Förstår att det känns väldigt surt på en sån pärla i övrigt som trots det ju inte är värd så mycket pengar.
Jag återkommer säkert om detta mer men nu måste jag sova för länge sedan så Godnatt på er! =)

Uppdaterat: 2011-10-06 00:21

Vilket sammanträffande, när jag var och hälsade på brorsan för att få ett aux-kablage till min Saab så hade dom precis ett likadant fall i verkstaden. Jag hade inte tänkt på det om det inte var för att jag fick vänta på omprogrammering av min bil för att dom kollade på just en 9-5 med liknande symptom. De kom hur som helst fram till att det var topplocket som var kasst och när brorsan kollade priserna blev han lite svettig minst sagt. 20 000 kr skulle Saab ha för ett topplock, och sen tillkommer arbete på det.

Uppdaterat: 2011-10-06 07:22

Sammanträffande med två Saabar som inte funkar menar du? Vi har faktiskt haft 3 st inne bara under Fredagen men visserligen lika många trasiga Volvo under denna dag... :)
Tror dock inte att det är så illa som topplocket på den nämnda 9-5:an från -05, är ganska säker (inget är helt säkert) att det är en insprutare som strular vilket vi beställt och väntar på, hoppas att denna går att få tag på bara då det inte fanns hemma på hyllan men återförsäljaren skulle höra av sig om det verkade allt för illa att få tag på...

Knepigt bara då Saab-återförsäljaren frågade om denna 9-5 Biopower brukade köras på Etanol... -Ehh ja det tror jag väl eftersom det ju är en Etanolbil svarade jag... "Okey men det ska du rekomenderad dom att inte göra, dom funkar inte bra då och får problem med saker som detta" fick jag till svar... "Saab rekomenderar att man kör MINST var 3-4:e tank full med bensin hälst mer, annars brukar det bli problem med dessa bilar..." berättade återförsäljaren...
-Det låter ju väldigt vettigt att köpa en sån "miljöbil" och dessutom väldigt osäkert om de är så kännsliga för att köras på det man tycker dom borde vara byggda för... I mina ögon är detta en miljöbluff som inte blir hållbart i längden, i synnerhet inte om en massa delar behöver bytas ut vilket därmed i sin tur försämrar miljön bara för att man kör på E85 och gör man det inte och kör på bensin så är den ju inte det minsta mer miljövänlig än vilken vanlig bensinbil som hälst där den enda skillnaden är att den så kallade miljöbilen har fler förmåner just för att det är en miljöbil...

Uppdaterat: 2011-10-08 01:47

Jag har för mig att Ford lämnar samma rekommendationer till sina etanol-bilar. Jag har något i bakhuvudet att det berodde på att mackarna hade ändrat kvaliteten på etanolen till det sämre. Ska se om jag hittar något om det.

Uppdaterat: 2011-10-08 11:19