Vi Bilägares forum

Saabs nuvarande och kommande modeller

Saabs nuvarande och kommande modeller

Jag tyckte att det var lämpligt med en ny tråd när det gäller Saab och turbulensen de senaste dagarna.
Men först måste jag be Shogun om ursäkt, det blev lite för mycket Saab i hans inlägg som ju i grunden handlade om Avensis.

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Här är patentet på motorn med variabel kompression.
Den kanske kommer nu?

US Patent: 5,562,069 Method and device for varying the compression of an internal combustion engineInventors: Gillbrand; Per (Mariefred, SE), Bergsten; Lars (Jarna, SE) Assignee: Saab Automobile Aktiebolag (SE) Filed: November 3, 1994

Uppdaterat: 2010-03-13 14:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Victor Muller har meddelat att flera biltillverkare har hört av sig till Saab om samarbete.

Saab är så små att de inte lär utgöra något större hot, men de har många duktiga tekniker som presterat många innovationer, både sådana som kommit till utförande och sådana som ligger på hyllan och väntar.

Sedan går det rykten om att Spykers kontor ska flyttas till Sverige?

Uppdaterat: 2010-03-25 11:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hej!

Nu skriver jag om en annan vinkel på ämnet Saab. Pratade just med kundtjänst, som jag blev hänvisad till. Eftersom jag i mitt företag Svensk Bilrådgivning ger många villrådiga bilköpare biltips sedan mer än ett år tillbaka, så är det ju bra om jag vet så mycket som möjligt av det som är bra att veta om olika bilar.

I detta fall handlar det om Saab historia av att tillverka - generellt sett - katastrofalt dåliga växellådor, som ofta ofta skär mellan 15-20 000 mil. Ibland inte, ofta gör de det. 30 000 mil är få förunnat utan växellådsrenovering. Jag drar mig därför för att råda ovetande personer att köpa en Saab.

Men - när jag nyss läste i lokaltidningen här i Trollhättan/Vänersborg om hur Lars-Åke Jonsson berättade att lådorna till nya 9-5 kom fram från Japan bara några timmar innan produktionen startade, så höjde jag på ögonbrynen. Är det så att Saab till slut gett upp försöken att göra egna lådor och istället köper japantillverkade lådor? I så fall bådar det gott - japansk kvalitet brukar sällan göra en besviken vad gäller hållbarhet.

För att få reda på detta så hänvisades jag till kundtjänst när jag ringde växeln. Där möttes jag av en kvinna som bestämt gång på gång upprepade att de har strikta order uppifrån att inte prata om några delar på någon bil typ. Och kontaktuppgift till någon ingenjör kunde jag inte få. Och inte heller kontaktuppgift till hennes chef, som borde kunna ge mig svar/alt. hänvisa mig vidare! Jag förklarade att jag bara ville veta vilket land lådan kommer från och om det är så på alla modeller eller vilka modeller som det planeras för etc. Detta för att om det är fallet så skulle jag kunna våga rekommendera fler att köpa en Saab, utan att de får växellådshaverier på typ var tredje bil någon gång under bilens livstid. Jag förklarade att genom att svara på detta så skulle Saab kunna öka sin försäljning genom mer Saab-vänlig rådgivning från mig. Men det fick hon inte lämna ut upprepade hon gång på gång otrevligt.

Vad är det med folket på Saab? Vill de inte sälja bilar? Jag skulle ganska lätt på några år kunna bidra till att kanske 30-50 Saabar blir sålda. Betyder det inget för Saab? Vill de inte ha fler kunder? Om jag vore en industrispion skulle jag knappast gå via kundtjänst och presentera mig och mitt företag! Det är just denna nonchalanta och översitteriattityd som fått många - inkl. jag själv och mina föräldrar - att byta från Saab till ett annat märke.

Kontentan blir alltså att jag kommer att fortsätta att avråda från Saabköp, om likvärdiga alternativ finns. Tråkigt för Saab och regionen här, men de har sig själva att skylla. Varför inte visa lite god vilja?

/Erik

Uppdaterat: 2010-03-25 15:33

Jag är lite förvånad över din inställning till Saabs växellådor.
Jag har haft många Saab, den första var en 99a av -70 års modell med engelska motorn, den var verkligen ingen höjdare, men växellådsproblem? Nix.
Frihjulet var ju för klent och rasade givetvis, det går ju bra ändå, det är ju bara att spärra och köra som vanligt, men bekvämligheten och vanan att växla utan frikoppling tvingade till ett byte.

Sedan har det blivit flera av olika modeller, men växellådsproblem? Nej aldrig.

Den förra gick 30000 mil, kopplingsbyte, men inga problem med växellådan.

Sedan har det bara blivit automat, men den är förstås japansk.

Men vad jag vet har det inte varit några växellådsproblem på firmabilarna heller, det borde jag ha fått reda på, men nu byts de ju före 15000mil förstås och de körs av många olika förare.

Uppdaterat: 2010-03-25 16:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad jag har läst är att Saab 9000s växellådor inte är någon höjdare. Bekräftas här.

[url=http://forum.saab9000.se/viewtopic.php?f=11&t=7271]http://forum.saab9000.se/viewtopic.php?f=11&t=7271[/url]

Uppdaterat: 2010-03-25 17:15

Nej erifog, något sådant om SAABs växellådor har varken jag eller bilfolk i min omgivning hört talas om.
Kan du förväxla det med styrbox som kanske kan kallas elektroniklåda? Där har det tidvis varit problem har jag hört om.

Dina kunder blir väl inte mindre villrådiga om du inte har fakta att ge?

Uppdaterat: 2010-03-25 17:16

Vad bekräftas där Volvo RWD?

Allt annat än växellådor behandlas och beskrivs som "fel", de två sidorna jag orkade läsa ....

Näää, det verkar inte vara helt rättvist vad bilrådgivaren påstår.

Uppdaterat: 2010-03-25 17:29

Hej Jes! Du har rätt - det är därför jag vill ha fakta om nya 9-5:s växellåda.

Saabnisse: Vi har tydligen helt olika erfarenheter. Jag säger inte att växellådorna går på varannan Saab hur som helst, men jag skulle gissa på att på kanske 25% av alla Saabar så krånglar växellådan under bilens livstid. Även om det "bara" skulle vara 10% av bilarna så är det skandalöst för mycket. Själv fick jag låta verkstan lyfta ut motorn två gånger på 10 000 mil för att reparera/renovera växellådan på min gamla 900 - och jag körde inte som ett vildhuvud med den lilla 140-hk-motorn. Sen kan jag räkna upp en hel del i min omgivning som haft krånglande växellådor. Staffan Borgström (heter han väl?) bekräftade också detta med Saabs växellådor i ett gammalt avsnitt av Trafikmagasinet. Då fattade jag inte vad han pratade om. Nu, några Saabar senare och ett stort bilintresse, så förstår jag precis.

Ta växellådorna på franska bilar de senaste 20 åren - håller generellt hur länge som helst. Felfrekvensen ligger kanske på någon enstaka procent, men de kan lätt gå 50 000 mil, även med tuff körning, för de är kraftigt dimensionerade. T.ex. kunde man på egen hand eftertrimma Citroen Xantia Turbo CT - med bibehållen fabriksgaranti på allt! De hade gjort drivlinan så stark så de visste att den skulle hålla. Det jag vill säga är att det går att göra lådorna kraftigare så att de tål mer och håller längre och bättre. Egentligen ska en motor och växellåda aldrig gå sönder/haverera så att man måste byta. Det går ganska enkelt att göra dem så hållbara - om man vill och kan.

Men som sagt - jag är villig att ompröva mina åsikter och det är ju därför jag vill få tag på någon sakkunnig på Saab. Men de vill inte ta chansen att bättra på sitt rykte, så jag antar att vi får se i verkligheten om 10-20 år hur bra 9-5:ans lådor verkligen är/var.

Allt gott på er!

/Erik

Uppdaterat: 2010-03-25 18:27

Lite svårt att förstå ... Dina erfarenheter av en gammal 900 är din grund för att avråda köp av nya 9-5?

Ännu svårare att förstå .... Skulle verkligen franska växellådor vara så överdimensionerade mot allvärldens övriga? Har jag aldrig hört talas om och kan än mindre tro på ...

Mest svårt att förstå .... Vilken fransk bil kör 50000 mil?

Uppdaterat: 2010-03-25 21:19

Jes: Citat: "Svaga Vxllådor "

Jag tror att den här killen vet vad han pratar om, det är trots allt på ett Saab 9000 forum och vore detta helt fel så kan man tänka sig att folk hade protesterat. Vad är det som är orättvist? Det är en helt vanlig människa som har skrivit en lista på vanliga fel på Saab 9000 för att hjälpa andra jag tycker inte det är någon bilrådgivare i den bemärkelsen.

[Edited on 2010-03-25]

Uppdaterat: 2010-03-25 22:10

[url=http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=79987]http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=79987[/url]

Ännu en som tar upp det..

Uppdaterat: 2010-03-25 22:18

Men Volvo RWD, det går ju att göra ungefär samma lista på vilken gammal bil som helst, så även en Volvo.

Din första länk leder inte direkt till frågan växellådsproblem. Där finns allt från dåligt gummi i torkarblad till oljeläckage .. jag tröttnade efter två sidor ..

Jag har inte hört att SAAB historiskt och generellt gjort katastrofalt dåliga växellådor och det är inte vad jag läser dit dina länkar leder heller.

Kan en seriös "bilrådgivare" verkligen avråda köp av en SAAB 9-5 med hänvisning till historiskt och generellt katastrofala växellådor? Nej vill jag bestämt mena.
På nästa rad skriver han något upplyftande om franska växellådor. 50.000 mil??? Jag har aldrig mött en fransk bil som gått så långt så det vet jag förstås inte men för tusan är det väl inte det enda som ska hålla, växellådan alltså.

[Edited on 2010-03-25]

Uppdaterat: 2010-03-25 23:35

Ja, och?, i den listan finns det med många generella fel som kan drabba vilken gammal bil som helst MEN som man ändå ska kolla på, men en sån sak som en svag växellåda är inget generellt fel. Det är ju med där av en anledning precis som i andra länken. Jag har hängt på tex Garaget.org rätt länge och sett en hel del trådar om just det här. Det är känt att dom är svaga och skulle dom vara bra så skulle ingen ens ta upp saken. En jag känner har också en Saab 9000 visserligen kör han lite hårdare än normalsvensken kanske men han fick problem med lådan också jag har för mig det var tvåan eller trean eller båda som strula.

Jag har inte påstått att Saab historiskt gjort katastrofalt dåliga växelllådor jag säger bara att problemet har funnits.

Uppdaterat: 2010-03-26 00:09

Jag skulle vägra betala en professionell bilrådgivare som avråder köp av nya 9-5 med det argumentet.

Saabarna har genom tiderna lidit av diverse brister, liksom alla andra. Växellådan är inte den påtagliga svagheten, kanske inte styrkan heller men växellåds-haveri på var tredje bil, som "erifog" skriver hör näppeligen hemma i verkligheten.

Uppdaterat: 2010-03-26 10:54

Mina "proffs", av varandra oberoende liksom märkesoberoende, bilhandlare och allbilverkstad bekräftar en del problem med växellåda gällande gamla saabar. Från båda håll hör jag, "begagnad saab i skick är mycket bil för pengarna" men ingen förstår en avrådan av en ny saab, inte av den anledningen i varje fall.

När jag själv mekade professionellt var blåsta topp-packningar och kärvande bromsok (fram) det mest frekventa på saab 99 resp 900. Oljeläckage var vanligt på nästan alla bilar då, i saabarnas fall blev inte sällan ett kopplingsbyte nödvändigt också om jag minns rätt.

Jag förlikade mej aldrig riktigt med att meka saab, den var lite egen och lite bakvänt men saab har aldrig varit en undermålig bil som förtjänar att avrådas från.

Uppdaterat: 2010-03-26 11:50

Senaste undersökningarna från USA låg varken volvo eller saab bra till i kvalitetsundersökningarna. Dock låg saab bättre till än volvo.

Själv har jag en saab 9000 97a som gått 25000 mil, går som en klocka och har startat på första försöket hela vargavintern!

Uppdaterat: 2010-03-26 12:57

För mig är mönstret tydligt. Jag skrev inte att var tredje låda havererar, men att kanske 25-30% får problem med växellådan under sin livstid, om jag minns rätt. De första Saab 9-5 börjar först nu komma upp i ålder då sådant brukar börja avslöjas, vilket man kan se på 9000, där just växellådsproblem påpekas i Teknikens Världs Begbilbok. Själv är jag uppvuxen i el Saabsläkt och känner igen problemen.

Att anlita mig är frivilligt. Jag tänker inte rekommendera ett bilmärke som haft problem med växellådor i 30 år innan det är tydligt bevisat att de höjt kvalitén till vanlig hållbarhet.

Mvh

Erik

Uppdaterat: 2010-03-26 17:08

30% är ju nästan var trejde växellåda. Saab 99 hade erkända problem med sin växellåda samt de tidiga automaterna på saab 9-5.

Känner en del folk som har 9000, och ingen av dem har haft en antydan till problem med sina lådor. 9-5 vet jag inte tillräckligt om för att uttala mig om men att saab haft problem med sina växellådor i 30 år kan man inte säga. Isåfall hade aldrig så många bilar sålts i Sverige om de haft extrema problem. Heller inte någon statistik från bilprovningen stöder det.

Uppdaterat: 2010-03-26 17:24

Jag har ju flera gånger påpekat att Antonov inte är ute ur Saab för att han skrivit på ett avtal med GM att hålla sig från Saab.
Ett avtal som antagligen inte är värt något.
Här är ett uttalande:

Saab is looking to build an assembly plant in Russia, said Vladimir Antonov, a former stakeholder in Spyker who left the company so it could buy Saab from General Motors."I think we will sign a memorandum of understanding regarding production in Russia ... within a month," Antonov, who said he was a financial adviser to Spyker CEO Viktor Muller, told Slon.ru web site Friday.Most likely, the assembly facility will be in Kaliningrad and produce 10,000 cars per year, he said. Neither Saab nor Muller had any immediate response to the interview.

Mer på [url=http://www.saabsunited.com/]http://www.saabsunited.com/[/url]

Uppdaterat: 2010-03-29 11:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ryssarna skulle behöva ett Ryskt fabrikat som Ryssarna vill köpa, nu importerar de hellre begagnade högerstyrda japanbilar.
Tja, en Ryskt variant av SAAB kan säkerligen vara det kvalitétslyft som behövs.

Uppdaterat: 2010-03-29 21:12

Jes: Titta vad jag hittade i Länsförsäkringars rapport om maskinhaverier för år 2005:

"Frekventa komponentfel
Motor
DE MEST FREKVENTA felen på motor
komponenter är kamrem/kedja, cylinderpackning,
cylinderlock. Nytt för året
är att skador på turboaggregat nu utgör
11 procent av skadorna. När det gäller
turboaggregaten står Saab för 83 procent
av skadorna. 8 av 10 turboskador
på Saab inträffar på 9-5-modellerna.
Kostnaden för en turboskada är cirka
10 000 kronor och skadorna inträffar
vid 8 000 mil. Utöver dessa komponenter
sprider sig skadorna ganska jämnt
på ett större antal andra komponenter,
dessa komponentfel kan inte anses vara
"frekventa" fel.
Volkswagen, Opel och Audi dominerar
skadorna på kamrem/kedja. Utöver
dessa märken finns skador också i första
hand på Skoda och Saab. Medelkostnaden
för reparation av denna typ av skador
är cirka 11 000 kronor och de inträffar
vanligtvis vid cirka 7 000 mil.
Hos Volkswagen inträffar skadorna på
kamdrivningen i första hand på Golf
och Polo, hos Opel drabbas Astra och
Vectra och hos Audi delas skadorna
mellan A4 och A6.
När det gäller skador på cylinderpackning
drabbas i första hand Saab
(9-5) och Fiat (Punto). Dessa skador
kostar i medeltal cirka 8 000 kronor att
reparera och även dessa inträffar vanligtvis
vid cirka 7 000 mil.
Frekventa komponentfel
Växellåda
SKADOR PÅ VÄXELLÅDOR omfattar i
huvudsak tre komponenter: Växellådsdrev
(83 procent), växellådslager (5 procent)
och synkroniseringshylsor (3,5 procent).
När det gäller drevskador är det Volkswagen,
Saab och Volvo som står för de flesta
felen; tillsammans 43 procent av skadorna.
Reparationskostnaden är cirka 18 000
kronor för en drevskada, 14 000 kronor
för en lagerskada och cirka 13 000 för en
skada på synkroniseringsdetaljer. Kostnaden
ligger på ungefär samma nivå oberoende
av märke. Hos Volkswagen dominerar
modellerna Polo och Golf, hos Saab
9-5-modellerna och hos Volvo 70 och 40-
serien, när det gäller drevskador.
Lagerskador inträffar i första hand på
Volkswagen Golf. Volkswagen står här för
22 procent av skadorna.
Saab och Audi dominerar när det gäller
skador på synkroniseringsdetaljer. Skador
på växellådan inträffar vanligen mellan
7 000 och 8 000 mil."

Rapporten finns här:
[url=http://www.lansforsakringar.se/privat/om_oss/press_och_media/fran_lf_gruppen/Documents/Maskinskaderapport.pdf]http://www.lansforsakringar.se/privat/om_oss/press_och_media/fran_lf_gruppen/Documents/Maskinskaderapport.pdf[/url]

Mvh

Erik
Svensk Bilrådgivning

Uppdaterat: 2010-04-14 17:13

Väldigt intressant rapport även om den är 4 år gammal. Det som förvånade mig mest var att Saab som kör med kamkedja ändå står för
7 % av alla dom bilarna som får motorskador pga kamrem/kamkedjan.

[Edited on 2010-04-14]

Uppdaterat: 2010-04-14 18:18

Ja, säkert är det största anledningen.
Sedan miljömupparna gjorde om motorn som satt i 9000 till "Ecopower" med kolvringar av snikmodell och en medioker vevhusventilation, krävdes det mycket av bilägaren.
Olja av absolut högsta kvalitet.
Var det mycket kallstarter, krävdes oljebyte var 1000:e mil.
Gjorde man detta och dessutom fick det verifierat hade man en lång motorgaranti.

F.o.m. 2004-2005 lär alla problem vara lösta och många tidigare årsmodeller har blivit modifierade.

Men man kan ju undra över varför man började böka i en bevisat bra motor för att spara några cl bränsle?

Var det GMs beslut?

Uppdaterat: 2010-04-15 01:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Konstigt att dom skriver att det var pga kamkedjan, det är ju isf bara halva sanningen. Hade man problem med turboaggregaten också i den vevan?

"Nytt för året
är att skador på turboaggregat nu utgör
11 procent av skadorna. När det gäller
turboaggregaten står Saab för 83 procent
av skadorna. 8 av 10 turboskador
på Saab inträffar på 9-5-modellerna.
Kostnaden för en turboskada är cirka
10 000 kronor och skadorna inträffar
vid 8 000 mil."

Uppdaterat: 2010-04-15 01:11

Det är inte så konstigt att Saab leder ligan med turbofel, det är ju den enda tillverkaren med turbo på alla modeller.
Men samma sak som gäller för oilsludge gäller även turbo och kamkedja.
Byter man olja av rätt kvalitet i rätt tid är inte problemen stora.

Saab har också en generös motorgaranti som gäller 15000 mil men endast under förutsättning att serviceboken är stämplad vid rätt tidpunkt och denna lär gälla även med den nya ägaren.

Men jag har hört om de som blivit blåsta med endast några veckors övertramp så det gäller tydligen att se upp.

Uppdaterat: 2010-04-15 12:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det har visat sig att det blev dyrt för Saab att tillverka Cadillac åt GM:

[url=http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article761785.ece]http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article761785.ece[/url]

Uppdaterat: 2010-04-16 10:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Här är en ordentlig sågning av nya 9-5 av Edmunds Auto Observer, US.

[url=http://www.autoobserver.com/]http://www.autoobserver.com/[/url][url=http://www.autoobserver.com/][/url]

Och här kommer kommentarer av Steven Swade:

[url=http://www.saabsunited.com/]http://www.saabsunited.com/[/url]

Observera, att om ni tycker det är för jobbigt med engelskan kan ni få en översättning (skraltig) till svenska genom Google Chrome.

Uppdaterat: 2010-04-30 12:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad tror ni om nya 9-5an? Igår började recensionerna komma och det blir ännu flera idag. Tycker det verkar illa att kombin, som är den som antas kommer sälja bäst i Sverige ska dröja ända upp till ett år innan den kommer till marknaden! Hoppas kineserna och amerikanerna fattar tycke för den så kan en utveckling av 9-3an och saab 92 vara möjlig. Ingen mera än jag som tycker den är något stor och dyr?

Uppdaterat: 2010-06-01 13:59

Njä, kombi är endast för Sverige. Den som vill livnära sej på Sverige ska baka pizza eller sälja försäkringar.

Lite kortfattat kanske men det e' nog så!

Uppdaterat: 2010-06-01 18:55

Nu har ju Saab 9-3 Trifuel börjat säljas.
Bensin eller E85 eller Gas.
Perfekt.
Om det inte vore för prispåslaget 40000:- som inte är mer än för konkurrenternas gasbilar, men säkert får det många att tänka sig för.

Uppdaterat: 2010-06-04 11:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag glömde att Saab prioriterat motorn för E85 och Gas.
150hk vid bensindrift, 175hk vid E85 eller Gas.

Uppdaterat: 2010-06-04 11:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

hur många tror på att nya Saab 9-5 verkligen är räddningen för Saab ?
det är väl på tiden att Saab börjar titta på vad för sorts bilar som folk vill ha och som inte kostar en förmögenhet
lyxbilskonceptet är helt förlegat och borde hamna i papperskorgen
titta på Huyndai ...Kia...Skoda....mycket bra bilar till ett bra pris fullutrustade..mycket bra garantier..
och gör detta nu innan nästa smäll kommer och fabriken i Trollhättan försvinner för gott....

Uppdaterat: 2010-06-04 12:23

Jag kan tro på SAABs satsning. Nya 9-5 an är väl tänkt att höja statusen för märket. Vi (Sverige och västvärlden) kan nog inte tillverka "prisvärda" bilar. Vi måste ha betalt för det där lilla extra .... därför, upp med statusen för Saab och fabriken får respit.

Uppdaterat: 2010-06-04 13:26

Har läst att de lyckats utomordentligt bra med tystheten i kupen. Bättre än senaste V70.

Åkt volvo V70 2010års etanol i fyra dagar och visst den gick fint, tyst och mjukt på motorvägen men totalt sett en ganska trist och intetsägande bil. För att vara de bästa från volvo va det inte speciellt imponerande. Skulle välja nya 9-5 före senaste V70 alla dagar i veckan.

Uppdaterat: 2010-06-04 17:17

Claes, Jag tror inte att varken Saab eller Volvo kan tillverka bilar i den klass du jämför med.
De måste göra bilar åt dem som vill ha något extra som skiljer sig från dussinbilar.

Nya 9-5 kommer säkert att hitta köpare, jag skulle gärna köpa en själv om det inte vore för att jag av erfarenhet aldrig köper en ny bil av första årsmodellen.
Dessutom behöver jag som typisk svensk en kombi, men det kommer ju redan som nästa årsmodell, så då kanske.

Men den nya generationen av 9-3 är ju på gång och den kanske är mindre låst till GMs skafferi och dessutom mer "lagom" för många i storlek.

Uppdaterat: 2010-06-05 11:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Naturligtvis har du rätt, så skulle de göra, men Sverige med sin lilla mängd bilar som kör på förhistoriska vägar har ju mycket liten möjlighet att påverka detta.

Tänk bara att om en Saab eller Volvo som skulle få att gå tyst på våra grovstensvägar så skulle det knappast märkas i de vägtrafikciviliserade delarna av vår kontinent och därför knappast löna sig.

Samma sak när det gäller saltlaken-, var finns den, förutom i Sverige?

Uppdaterat: 2010-06-06 01:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har kört på autobahn i för mig hög fart, d.v.s. 180-190 km/t och min 9-5 är tyst.
Betydligt tystare än den är i 120 på svenska kullerstensmotorvägar.
Jag tror inte att merparten av bilköpare är intresserade att lägga pengar på ytterligare ljuddämpning.

När det gäller saltlaken verkar det inte heller vara särskilt intressant, speciellt inte när man tittar på japanska bilars rostskydd.

Jag vet inte vad vi svenskar ska kunna profilera oss med?
Älgar?
Men vem fan bryr sig om en älg i Tyskland, annat än som ett vägmärke?
De har ju utrotat sina sedan flera hundra år.

Uppdaterat: 2010-06-06 01:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Upplevelsen av störande ljud är väldigt individuell.
Vad jag menade är att inte många är beredda att betala för en ljudisolering de inte märker av.
Men naturligtvis ska man inte acceptera störande ljud i en bil i de prisklasser 9-5 befinner sig och då gäller det även på de skräpbeläggningar som vi betalar för via våra svindyra skattebelastningar.

Uppdaterat: 2010-06-06 02:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu går det rykten om att Saab vill ha till ett samarbete med BMW för att kunna ta fram nya 9-2.

Det gäller drivlinor och bottenplattan från Mini

Uppdaterat: 2010-06-11 15:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det här är kanske den tvåtaktsmotor som jag efterlyste till Saab redan i mars.

[url=http://engineeringtv.com/video/Opposed-Piston-Opposed-Cylinder]http://engineeringtv.com/video/Opposed-Piston-Opposed-Cylinder[/url]

Egentligen är det ju bara en modifierad och vidareutvecklad motkolvsmotor, men den har högt effekt/viktförhållande, 2kW/kg, och borde vara en perfekt konstantvarvsgående laddmotor i en seriell hybrid.

Uppdaterat: 2010-06-12 11:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Här är mer om den här motorn:

http://www.aviationweek.com/aw/blogs/aviation_week/on_space_and_technology/index.jsp?plckController=Blog&plckBlogPage=BlogViewPost&newspaperUserId=a68cb417-3364-4fbf-a9dd-4feda680ec9c&plckPostId=Blog%3Aa68cb417-3364-4fbf-a9dd-4feda680ec9cPost%3A91c6f5ba-9534-415e-a8f8-4c11f05b4f65&plckScript=blogScript&plckElementId=blogDest

Uppdaterat: 2010-06-12 13:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo jag ska prova den snabbt, även om jag förmodligen inte hinner till nästa helg, men jag ska framföra mina åsikter, både positiva och negativa.

Uppdaterat: 2010-06-13 00:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu har jag fått en personlig inbjudan att provköra nya 9-5.
Men min granne som också kör 9-5, men några år äldre, fick ingen.

Han är lite fundersam på hur man gör urvalet.
Antal tidigare Saabar? (Han har bara haft en).
Betalningsförmåga?
Social ställning?
Politisk åsikt?

Jag tror inte på hans åsikter, Saab har väl knappast råd, tid eller annan särskild anledning att göra några politiska undersökningar.

Uppdaterat: 2010-06-18 10:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kan vara en slump också ... men om Saab-handlarna håller koll skulle de nog prioritera lojala saabnissar (he he ) med x inkomst. Så skulle jag i varje fall gjort om jag varit säljdirektör ..

Uppdaterat: 2010-06-18 18:00

Javisst Jes, du har ju helt rätt, naturligtvis ska de ju prioritera saabnissarna.

Och visst är det kul att den nya 9-5 är lättare än den gamla, sedan gäller det ju förstås (för mig) hur den lastar?

Uppdaterat: 2010-06-19 01:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag gillade nog mest "Fjord Blue" faktiskt (tätt följd av "Artic White"). Tycker att alla kromdetaljer i fronten framförallt kommer fram på ett helt annat sätt med den färgen.

Uppdaterat: 2010-06-20 22:08

Jag tycker också att just fjordblå är en av de snyggare även om jag gärna sett att den varit något ljusare, följd av den vita, men av någon underlig anledning har just vita bilar lägre andrahandsvärde!

Men jag tycker om färg på bilar, min nuvarande 9-5 är mörkröd metallic, väldigt opraktiskt, men snygg då den är nytvättad.
Men det är ändå en färg!
Jag minns när jag köpt en ny bil i en beige kulör och en kompis sa när han såg den första gången: "Bra färg. Man behöver inte tvätta så ofta. Det hjälper ändå inte!"
Efter detta har jag alltid försökt få lite gladare kulörer på mina bilar.

Saab har tyvärr ofta haft ganska blaskiga och otäcka kulörer i sitt utbud och för närvarande tycker jag att det fattas några riktigt snygga.
Det är nästan som 1949 då man tog över färg från Försvaret och 92-an bara kunde fås i grönt.

Men det lär vara fler kulörer på gång.

Det är ändå trevligt att se att den går att få med ljus klädsel i tyg eller läder, det behövs i den här annars rätt mörka kupen.

Uppdaterat: 2010-06-21 10:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Rosren kommer nog inte lika fort nu för tiden och säkert är det klarlack ovanpå färgen även när det inte gäller metallic.
Det har nog de flesta fabrikat idag.

Brun, gul, eller skär, orange eller tvåfärg, tycker jag är att sticka ut, men vit? Nä, det tycker jag inte.

Uppdaterat: 2010-06-21 22:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Diamond silver är den färg som Saab tror att de flesta färgfega svenskar skulle välja.
Sedan kanske man räknar med att den färgen håller tillbaka lite av den skrattande grillen?

Förmodligen går man efter någon statistik som visar vilken som är den vanligaste kulören.Tråkigt men så är det nog.

Som jag skrev tidigare så har Saab ofta varit tråkiga när det gäller tillgängliga kulörer.
Det är sällan man hajar till över en Saabfärg.

Uppdaterat: 2010-06-23 14:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fortfarande spännande och se hur de kommer gå med nya 9-5an. Vet ett antal som kommer välja den istället för V70. Någon som vet när kombin kommer?

Uppdaterat: 2010-06-23 14:36