Saabs nuvarande och kommande modeller

233 inlägg 0 nya
Saabs nuvarande och kommande modeller

Jag tyckte att det var lämpligt med en ny tråd när det gäller Saab och turbulensen de senaste dagarna.
Men först måste jag be Shogun om ursäkt, det blev lite för mycket Saab i hans inlägg som ju i grunden handlade om Avensis.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu när man släppt lite på infon om nya 9-5 är det ju ganska intressant med lite åsikter om den.
Det ska tydligen bli en stor bil någon sorts "lyxklass", vad nu detta innebär.
Jag tror GM försöker lyfta Saab och ta fram en prestigebil som även kan lyfta Opel indirekt, de har ju inget över Insignia.
Sedan kan man ju fråga sig om en sådan bil verkligen behövs och det tror jag att den gör. Naturligtvis inte som en volymbil, men som ett flaggskepp för att lyfta andra modeller.
Jag tror att om de lyckas kan de knycka kunder från Mercedes, BMW och Audi och kanske även från Lexus.
Men det blir säkert ett hårt jobb och frågan är väl om de kan få fram tillräckligt med mynt för att kunna få bilen tillräckligt tillräcklig konkurrensduglig.
Men omöjligt är det nog inte, tänk bara på Audi, var de står idag och hur det började (jag menar nu inte de historiska före andra världskriget), man började med en DKW som man försåg med en ganska misslyckad högkomprimerad bensinmotor som gick som en diesel utan att vara det.
Men snart hittade man ju sitt koncept "Vorsprung durch Technik" och idag går det ju bra.
Nu är det kanske inte riktigt jämförbart. Audi hör ju till en av världens starkaste bilkoncerner och Saab ägs av en som går på brutna kryckor.
Men jag hoppas att det går bra för Saab och det jag skulle vilja se är en uppföljare till Sonetten.
Naturligtvis är ju en sådan i praktiken lika onödig som en stor lyxig 9-5. Men den lyfter märket.
Och det behövs.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Och visst vore det dags att Saab kom med en modern tvåtaktare!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En konventionell tvåtaktare behöver ingen turbo, genom att optimera avgassystemet får man automatiskt en turboeffekt, man kan ju titta på roadracing-maskinerna i de mindre klasserna, högeffektiva maskiner, men förmodligen alltför svårkörda för att passa normal trafik.
Men man kan ju se på fartygsdieslar, de flesta är överladdade tvåtaktare, diesel-elektriska lokomotiv, givetvis överladdade tvåtaktare.

Jag tror att framtiden består av en högeffektiv, överladdad, konstantvarvsgående tvåtaktsmotor som driver en generator som i sin tur ger energi för att ladda en kombination av superkondensatorer och zink/luftbatterier.
Elmotorer kopplade till drivhjulen är det som skulle finslipa denna seriella hybrid.

Jag är inte så naiv att jag tror att Saab kommer med denna, men visst vore det kul?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo en sak till, om denna överladdade tvåtaktare försågs med variabel kompression skulle den i princip kunna köras på de flesta tänkbara bränslen.
Ungefär som en tändkulmotor kunde.
Jag tror säkert att det experimenteras med den här motorn, någonstans, den har alla möjligheter att bli billig, lätt och miljövänlig.
I en seriell hybrid räcker det förmodligen med ca 20kW för att hålla accarna väl laddade.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Visst hade det varit kul att spekulera i framtida SAAB-modeller men jag tror då att det kommer vara lätt modifierade Opel, så som Vauxhall är Opel i UK.
Så som GM sköter SAAB kommer vi inte se detta märke som ett eget bolag utan en batch på en annan GM bil, typ 9-7 och 9-2.
Det kan mycket väl vara så att det finns tillverkning av bilar i Trollhättan och att vi i Sverige kan bidra med ny teknik. Med detta kommer att vara en Opel med SAAB-emblem.
Att SAAB helt på egen hand i framtiden skulle utveckla nya modeller har jag svårt att se. De kommer att vara baserade på komponenter från övriga GM, så som Vauxhall bygger sina på Opel.

Visst kommer man att plocka delar från Opel till Saab, det kan man nog vara säker på. men det kommer säkert att gå åt andra hållet också.
Och att Saab blir liksom Vauxhall en Opel med andra emblem tror jag inte på, det skulle redan hänt i så fall.
Men ingen utomstående vet ju något än om Saabs och för den delen Opel/Vauxhalls framtid.
Vi får väl se den 17 februari, tills dess gäller det att hålla tummarna, men själv är jag ganska optimistisk.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej Saab har ju inte haft någon egen utveckling under de senaste åren. Saab 9-3 och 9 -5 är de sista som Saab själva byggt karosserimässigt.
I övrigt har ju det globala företaget GM powertrain tagit över verksamheten för samtliga bilmärken inom GM, det vill säga nyutveckling av karrosserier i Tyskland, Bensinmotorer i Tyskland och Österike. Förse bensinmotorerna med Turbo i Sverige. mm. mm.
Därför är allt ett oskrivet kort än, men i vart fall 2006 såg det ut så här.

Naturligtvis, Leif, allt är bara ett spel.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leif, ingenting kommer att vara klart ikväll.
Spelet fortsätter!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det vore naturligtvis kul med ett svenskt Saab, vi kanske kunde fått hjälp av norrmännen om man inte varit så fyrkantig på båda sidor gränsen, ibland tror jag att vi står längre ifrån varandra än Sverige står från Uzbekistan.
Men eftersom allt är ett politiskt spel så är inte sista ordet sagt.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Man ska ju inte lita på alla taxikillar. Han hade kanske haft en dålig dag. Kört en tant som klagat på hans körstil eller han hade kanske fått ovett av frugan.
Det är mycket som spelar in.
Jag har talat med flera taxikillar, både åkare och förare och fått mest positivt om 9-5. När det gällde V70 var det positivt från förare men helt negativt från åkarna. Detta berodde enbart på taskig service, bilarna kunde få stå i veckor och vänta på delar, men detta var ett par år sedan, hur det är idag vet jag inte.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saab har ju visat flera konceptbilar som samtliga blivit stoppade av GM.
Hur sjutton ska man kunna utveckla sina produkter om man inte får?
Det kan inte vara enkelt att vara slav åt ett företag som bevisligen inte kan fullgöra sina skyldigheter.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu plockar Saab hem nya 9-5 från Russelsheim, det är tydligen bråttom.
Opel hade räknat med att producera 50000 9-5 i år, något som man nu går miste om.
Samtidigt talas om att Opel är väldigt nära konkurs.
Är det därför det är så bråttom med att få hem 9-5an?
Kursar Opel kommer man ju inte åt något!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Javisst, men det är ju ingen avancerad teknik. Hade Saab fått agera själv hade de säkert kunnat ta fram en gasdriven bil och den hade säkert varit i produktion nu.
Men tänk hur det blir när korkade amerikaner bestämmer.
Volvo hade utmärkta flexibilar bensin/gas, men fick de ortsätta med dem?
Nix!
Yankees knows the best!
Gasen konkurrerar med de stora amerikanska oljejättarna och därför ska alla gasdrivna bilar väck!
Nu sitter ju både Ford och GM på pottkanten, ja GM har väl bara ena handens naglar kvar på kanten så nu har man ju inte råd att vara stöddiga.
Men Ford har ju faktiskt låtit Volvo återuppta gasbilarna.

Vi får hoppas att vi snart slipper amerikansk inblandning i vår biltillverkning. (Och i övrigt också, tack!)

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

SAAB hade för något år sedan en konceptbil med en etanol-hybrid, det hade varit framtiden, inte gas.
Gas-bilar är fortfarande en Stockholms och ev Göteborgs-bil, men inget för resten av landet.
45mils aktinsradie är inget jag skulle vilja ha samt aldeles för få mackar.
Men hybrid tillsammans med en antingen snål diesel eller etanolmotor kan jag tro på.

LC, du har visst inte hängt med riktigt i utvecklingen, Passat går över 100 mil på gas+ bensin.
Då ska man också komma ihåg att gasen är minst 3:- billigare/mil och släpper ut en bråkdel CO2.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Givetvis har jag skrivit på och naturligtvis har jag satsat en årslön!
Kommer det att räcka?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Japp, ursäkta.
Men jag skrev faktiskt på väldigt tidigt.
Ska bli kul att se hur många det blir, de har fördubblats sedan igår!
Saab lever ännu!!!!!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Läste just om Saabs nya minihybrid som är under utveckling:
[url=http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article523239.ece]http...

Är det någon som kommer ihåg DKW F7 och dess startmotor/generator "Dynastart"?
Den var direktdriven och den kom för mer än 75 år sedan!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Rätta mig om jag har fel, men det är väl bara vevaxeln som skiljer 2,0 och 2,3:an? (+programvara)

Dessa motorer tillverkas väl inte mer??? I Södertälje var väl linan, som numer är Scania.
9-3:an har ju en Opelmotor som även nya 9-5:an får...

Hur är det Saabnisse?

/P

McTar

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.