Vi Bilägares forum

Ny bil, det blev en Swift.

Ny bil, det blev en Swift.

I morgon hämtar vi en ny Suzuki Swift 1,2 Exklusive till sambon, och jag tänkte uppdatera i denna tråd vartefter tiden går, om egenskaper, kostnader, förbrukning mm, det är ju alltid kul att följa nått från början.
Risken finns att den kommer hålla på länge, sambon byter inte bil ofta, senast var 2001 !!! Å andra sida kommer denna köras mycket mera, ca 8 mil per dag.
Hon lämnar en Ford Focus som gått nästa helt felfritt i 10 år, men så har den bara gått 9.600 mil. Focusen kostade 175.000:- ny -01, med lite tur får vi 25.000:- tillbaka. Listpris är ca 32" (2,0 Ghia kombi) men spaltrost på alla dörrar drar ner nog ner priset rejält.

Swiften Kostade prick 150.000:- med vinterdäck, motor/kupe värmare och metalic.

På schemat för Swiften står rostskyddsbehandling fortare än kvickt.

Fortsättning följer.

Uppdaterat: 2015-09-16 16:34

Kommentarer

Förresten är den kul på gropiga grusvägar också, men like obekväm när det går lite fortare som det lätt vill göra!

Uppdaterat: 2020-05-18 18:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Shogun skrev:

Rikard.
Det är ju det som är skillnaden mellan att köra japanskt mot europeiskt, något som tyvärr inte visar sig i nybilstester utan ev först i begtester och där ägare sätter betyg på sina bilar i ägandet allt från reparationer, milkostnad, service. Konstigt att inte detta påtalas mer i nybilstesterna, där låter det ofta helt annorlunda.

Nej inte alls. Finns många exempel på där ägare av franska bilar då det enda de kostat på under 10.000-15.000mil är service och bromsar (Dacia inkluderat).

Uppdaterat: 2020-05-19 08:21

Nej flat7 det där stämmer inte. Det är bara Toyota och andra japanska bilar som: "det enda de kostat på under 10.000-15.000mil är service", så det så. (Ironi!)

Uppdaterat: 2020-05-19 13:09
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Ska man som nybilsköpare basera sitt bilval på hur bra den håller ihop efter 15000 mil? De flesta byter bil innan dess.

Uppdaterat: 2020-05-19 13:40

Småskuttbilar som t.ex. Swift brukar hålla ihop bra då de inte vanligtvis har så mycket teknik som kan krångla jämfört med en större modell, och de brukar heller inte rulla så många mil.

Finns många Volvo och tyska märken som rullat över 15000 mil på bara tre år ute till salu, utan några mankemang mer än vanlig service, så gränsen 15000 mil säger inte så mycket.

I regel rullar de japanska märkena mycket kortare sträckor än dessa, och ålder är skonsammare mot slitage på bilen än vad miltalet är.

Och ska man titta på hur bilar håller ihop efter 15 år får man också ta miltalen i beaktning.
Men det finns ju uträkningar på detta som sammanfattar medellivslängden kontra körsträckan på de olika märkena och modellerna.

Där brukar Volvo och Mercedes vara i topp.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

Okej, jag får väl ändra summeringen.
Det var en liten skitbil utan utrustning som kunde gå sönder, och bara höll 9,5 år och 13.000 mil.

Uppdaterat: 2020-05-19 16:09

Jag köpte en Swift för några år sedan, en -06 1.5. Snygg, pigg och rolig att köra men på den gick allt möjligt sönder. Massa konstiga fel som var svåra att lösa. En varm sommardag så slutade ACn fungera och jag blev så förbannad(trots att det egentligen inte är så konstigt på en 8 år gammal bil som rullat 14000 mil) att jag la ut den på en annons för hälften av det jag köpte den för några månader tidigare. Såldes samma kväll.

När den väl fungerade så var det en trevlig bil.

Uppdaterat: 2020-05-19 18:02
Shogun skrev:

Rikard wrote:Okej, jag får väl ändra summeringen.
Det var en liten skitbil utan utrustning som kunde gå sönder, och bara höll 9,5 år och 13.000 mil.
Ja, snacka om att stoppa huvudet i sanden. Man förstår att inget biter vad gäller japanska bilar oavsett vad som presenteras så är europeiska bättre för vissa. Det var ytterligare en artikel på Teknikens värld idag från Länsförsäkringar om maskinskador.....intressant! Men det finns väl bortförklaringar på det också.....suck!

Några kommentarer om Teknikens värld ja, fyra märken som ligger i toppen har långa garantier och gynnas därför i undersökningen. Kia går tex på garanti 7 av de 8 åren som undersökningen avser, Mazda 10 år men de undantar kanske vissa komponenter, Hyundai 5 år och Mitsubishi hade ett tag 8 år. Ford har oftast 5 år också.

Sedan har vi Toyota, ja de gynnas ju ganska ordentligt av att de Toyotor som köps begagnade hos Toyota aldrig dyker upp heller pga garantiåtaganden.

Så ja man kan ha invändningar!

Uppdaterat: 2020-05-19 18:48

Rikard

Har du inte under dessa år lärt dig hur detta forum fungerar?

Vill du framhäva ett visst märkes förträfflighet så kommer du att bli emotsagd av hälften av skribenterna och ivrigt påhejad av den andra halvan.

Jag försökte för några år sen med en tråd om min dåvarande Polo, men lade snart ner då det inte går att starta en märkesrelaterad tråd här och tro att det ska bli en seriös diskussion fylld med fakta, intressanta och insiktsfulla kommentarer.

Och diskussionen kommer aldrig, aldrig, aldrig att hålla sig vid just det märket, utan andras personliga favoriter kommer snart att ta över tråden eftersom dessa modeller givetvis är så mycket bättre än trådstartarens, som nu ska övertalas att byta till en sådan istället, alternativt sablas ner för sitt bilval.

Lite av den anledningen som jag inte har lust att delge vilka bilar jag kör idag, så fort det är ute är man part i målet så att säga, och därmed kan man heller inte skriva något, om än så litet, negativt om ett annat märke utan att vara korkad, enögd, köpt eller fanatiker.

Man kan heller inte skriva något positivt om "sina" märken av samma anledning.

Så, man har två val som trådstartare.
Att reta sig på alla negativa kommentarer och då lägger man snart ner tråden, eller, strunta totalt i vad vissa skriver och köra sitt eget race, då kan det fungera.

Som en här har gjort i en tråd om Skoda Octavia.

Detta gäller dock inte entusiastbilar som verkar gå under andra regler, så där kan man hitta sin fristad, men nyare Svenssonbilar?

Icke...

Här på forumet är ens bilval att jämställa med en nära familjemedlem, hedern ska förvaras till varje pris... :-)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Prestigelös skrev:

Rikard
Har du inte under dessa år lärt dig hur detta forum fungerar?
Vill du framhäva ett visst märkes förträfflighet så kommer du att bli emotsagd av hälften av skribenterna och ivrigt påhejad av den andra halvan.
Jag försökte för några år sen med en tråd om min dåvarande Polo, men lade snart ner då det inte går att starta en märkesrelaterad tråd här och tro att det ska bli en seriös diskussion fylld med fakta, intressanta och insiktsfulla kommentarer.
Och diskussionen kommer aldrig, aldrig, aldrig att hålla sig vid just det märket, utan andras personliga favoriter kommer snart att ta över tråden eftersom dessa modeller givetvis är så mycket bättre än trådstartarens, som nu ska övertalas att byta till en sådan istället, alternativt sablas ner för sitt bilval.
Lite av den anledningen som jag inte har lust att delge vilka bilar jag kör idag, så fort det är ute är man part i målet så att säga, och därmed kan man heller inte skriva något, om än så litet, negativt om ett annat märke utan att vara korkad, enögd, köpt eller fanatiker.
Man kan heller inte skriva något positivt om "sina" märken av samma anledning.
Så, man har två val som trådstartare.
Att reta sig på alla negativa kommentarer och då lägger man snart ner tråden, eller, strunta totalt i vad vissa skriver och köra sitt eget race, då kan det fungera.
Som en här har gjort i en tråd om Skoda Octavia.
Detta gäller dock inte entusiastbilar som verkar gå under andra regler, så där kan man hitta sin fristad, men nyare Svenssonbilar?
Icke...
Här på forumet är ens bilval att jämställa med en nära familjemedlem, hedern ska förvaras till varje pris... :-)

Ja så är det i stort sätt Prestigelös att kampen har stått mellan Japanare och Tyskar när det gäller bilar.
Men tycker väl å andra sidan inte att jag blivit nedsablad i mina 2 trådar om Volvo XC60 utan fått i stort sätt mycket positiv respons,tips och goda råd i det stora hela, men det kan ju förstås bero på att Shogun blockerat mig, och det är jag evigt tacksam för. Så i detta fall tycker jag blockeringsfunktionen är bra.

Uppdaterat: 2020-05-19 19:35
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Tycker att Swiften är en liten och ärlig bil, den är inget för mig som vill ha en massa förarassistanssystem men vill man inte ha en massa ny teknik så är Swiften ett bra alternativ. Swiften och Fiesta skulle jag säga är dom kötgladaste bilarna i småbilsklassen.

Roligt att du Rikard har hållit igång tråden och uppdaterat den.

Uppdaterat: 2020-05-19 20:47
Diesel skrev:

Tycker att Swiften är en liten och ärlig bil, den är inget för mig som vill ha en massa förarassistanssystem men vill man inte ha en massa ny teknik så är Swiften ett bra alternativ. Swiften och Fiesta skulle jag säga är dom kötgladaste bilarna i småbilsklassen.
Roligt att du Rikard har hållit igång tråden och uppdaterat den.

Nya Swiften är väl fylld av diverse system för den som inte vill köra själv.
Betydligt mer standard än vad t.ex BMW skickar med.
”Även förarassistans i form av autobromssystemet Dual Sensor Brake Support, adaptiv farthållare som håller avståndet till framförvarande fordon samt filbytes- och trötthetsvarnare ingår.”

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Håller helt med Prestigelös och det är samma orsaker till att inte heller jag längre annonserar mitt bilval i dessa spalter.

Uppdaterat: 2020-05-19 23:16
Prestigelös skrev:

Så, man har två val som trådstartare.
Att reta sig på alla negativa kommentarer och då lägger man snart ner tråden, eller, strunta totalt i vad vissa skriver och köra sitt eget race, då kan det fungera.

Ett tredje val skulle kunna vara att blockera negativa kommentatorer och njuta av de positiva. Fegt men trivsamt.

Uppdaterat: 2020-05-20 00:14
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Nä, det blir inga mer biltrådar från mig heller.

Uppdaterat: 2020-05-20 00:23

Väldigt trist att det ska vara så svårt för somliga att acceptera sina medmänniskors bilval, att det är så svårt att förstå att alla inte har samma prioriteringar.
Personligen tycker jag det är väldigt bra att få ta del av de erfarenheter som bilägandet innebär och det är viktigt när det framförs direkt från ägaren.
Det är tråkigt att dessa erfarenheter sedan kritiseras av personer som enbart känner till respektive bilmodell genom hörsägen och förutfattade meningar.

För övrigt har jag aldrig förstått finessen med blockering, inte bara för att jag som moderator bör läsa alla inlägg, utan för att man genom att blockera missar en hel del.
Blir man störd av ett inlägg, som ju oftast är införda av troll, är det ju bara att sluta läsa och framför allt, ge sjutton i att besvara dumheter!

Uppdaterat: 2020-05-20 08:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har sen länge försökt låta bli att provoceras av diverse pastorer som predikar här. Kan vara svårt att stå emot ibland men mot fanatism kämpar man förgäves så bara att glömma och gå vidare.

Uppdaterat: 2020-05-20 09:03

Guran där får jag ställa mig i skamvrån i okunskap om förarassistanssystem i Swift.

Uppdaterat: 2020-05-20 09:37
saabnisse skrev:

För övrigt har jag aldrig förstått finessen med blockering, inte bara för att jag som moderator bör läsa alla inlägg, utan för att man genom att blockera missar en hel del.

Det kan ju vara så att man vill missa en del, åtminstone för en tid. Bra att möjligheten finns. För icke-moderatorer.

Uppdaterat: 2020-05-20 09:46
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Det där med att dölja sitt egna bilval kan jag inte riktigt förstå...jag kanske tänker fel här men för att kunna avgöra relevansen av någons inlägg vill man ju kunna veta vad den personen kör och har för erfarenhet/nivå. Finns vissa här som kör gamla osäkra smutsiga bilar, och deras inlägg i erfarenhet och tyckande om moderna säkerhetssystem är ju för mig av ganska liten relevans t.ex. Medans om det skulle komma ett inlägg om detsamma från en som kör en ny modern bil tycker jag det är intressant att få veta hur motsvarande system fungerar i det märket/modellen. För att dra ett exempel där jag faktiskt tycker det är av relevans att veta vad mot/medskribenterna har för bil. Sitter de och döljer det tappar det som sagt i relevans för mig iaf...

Uppdaterat: 2020-05-20 10:33

Du får nog läsa inlägget ifrån Prestigelös en gång till, Henrik. Så kanske du förstår....

Uppdaterat: 2020-05-20 11:26

Pi: Jag förstår vad han vill få ut, jag säger bara att jag inte förstår resonemanget. "Man vill vara med och tycka men ingen får tycka om mig....." Nä, så fungerar det inte riktigt! Som man sa som barn, ger man sig in i leken får man leken tåla. Eller så låter man bli helt, men de som här sitter och har massa åsikter men sen sitter och leker hemlighetsfulla, där försvinner både relevans och respekt. Det är min åsikt. Som jag har minst lika mycket rätt till att ha som Prestigelös har sin. Eller hur?

Uppdaterat: 2020-05-20 11:45
Pi skrev:

Du får nog läsa inlägget ifrån Prestigelös en gång till, Henrik. Så kanske du förstår....

Nja! Jag håller nog med Henrik M att det är relevant att veta vad den som INTE håller med tycker.
Jag tycker nog det är närmare katastrof om inte vi vågar stå för vårat bilval när vi skriver här på forumet. Då har ju sådana där pastorer som Shogun vunnit och det vill väl du inte Pi? Du verkar ju ha båda fötterna på jorden.
Rikard jag skulle bli besviken om du inte skriver trådar om dina bilval för du verkar ju inte bli berörd av provokationer ifrån diverse troll här på VIB. Fortsätt att skriva SNÄLLA!

Uppdaterat: 2020-05-20 12:58
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Att diska folk från diskussioner för att de har "fel" bil låter ganska fördomsfullt. Inlägg och åsikter bör väl rimligen bedömas utifrån sakinnehåll och inte från vilken bil man äger (eller var man bor, vilken ålder man har eller vad man arbetar med).

Uppdaterat: 2020-05-20 13:05
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Att diska folk från diskussioner för att de har "fel" bil låter ganska fördomsfullt. Inlägg och åsikter bör väl rimligen bedömas utifrån sakinnehåll och inte från vilken bil man äger (eller var man bor, vilken ålder man har eller vad man arbetar med).

Läs en gång till, jag skrev aldrig något om att diska någon från diskussion, däremot kan ju olika personers inlägg ha olika relevans för mig beroende på vad de har för erfarenheter. Förstår du?
Som jag gav exempel på, finns en del här som fnyser åt säkerhetshöjande funktioner, men läser man om deras bilar så inser man att det troligtvis till stor del beror på att de inte levt med det, och då anser jag att deras kritik tappar i relevans jämfört med åsikter från de som lever med det dagligen. Så ser jag på det.....

Uppdaterat: 2020-05-20 13:27

Nej jag förstår inte. Kunskap kan man ha baserat på förmåga och intresse att inhämta information. Har inget med vilken bil man äger att göra.

Uppdaterat: 2020-05-20 13:43
Mycket vatten har runnit under hjulen...

+100 till pinjong ! F ö får man rätt omfattande erfarenheter när man som jag kört bil i över 50 år och 2000--5000 mil/år - utan att nödvändigtvis berätta vilken bil man äger just nu. Och i mitt fall är det verkligen att jag själv äger bilen och jag byter vart 3--4 år.

Uppdaterat: 2020-05-20 16:51

Pinjong: Du påstår med andra ord att en som läst lite om en sak har samma relevans i diskussionen som en som kanske kört 10-20.000 mil med det man diskuterar?
Iså fall anser jag du saknar relevans i diskussionen om diskussioner! ;)

Uppdaterat: 2020-05-20 17:08

Pi: Väldigt uppenbart att du inte förstår, eller inte vill förstå, vad jag menar. Om du skriver ett inlägg i nåt jag skrivit om så har det väl självklart betydelse för mitt ställningstagande om relevansen i ditt inlägg beroende på om jag vet du har erfarenheten i din bil om det som skrivs om eller ej....
Förstår du nu eller fortsätter du spela dum?

Uppdaterat: 2020-05-20 17:11
Henrik M skrev:

Pinjong: Du påstår med andra ord att en som läst lite om en sak har samma relevans i diskussionen som en som kanske kört 10-20.000 mil med det man diskuterar?
Iså fall anser jag du saknar relevans i diskussionen om diskussioner! ;)

Men du vet väl hur vanlig forskning går till Henrik? Den som syftar till att inte enbart öka egen kunskap utan även mänsklighetens. Den bygger först och främst på att läsa in sig på den kunskap andra har och sedan dra egna slutsatser. Kallas att ta del av empiri. Sedan kan man därtill göra egna experiment eller utföra enkäter osv.

Du utgår från att din egen erfarenhet på något vis ger dig en oöverträffad position i diskussioner på forumet. Det sättet att se på sin egen förmåga skulle jag kalla övermod. Det finns alltid människor som vet mer. Tror att det bästa är att ödmjukt ta del av andras argument och diskutera utifrån sak istället för upplevt överläge.

Uppdaterat: 2020-05-20 17:30
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Pinjong: Du förstår inte, jag har inte skrivit något om att inte allas åsikt har sitt värde, men nivån på relevansen av åsikten är enligt mig högre från användaren än den som läst lite och baserar sin åsikt på fördomar. Förstår du nu hur jag menar med att jag anser personens erfarenhet är av betydelse för min bedömning av relevansen av åsikten?

Uppdaterat: 2020-05-20 17:52

Hur som, på fredag ska det handlas ny bättre beg, flera kombattanter ska provas.
Men jag undrar hur ni skulle tänka om 2 specifika bilar. Samma bil, färg, utrustning mm. Modellår 16.

Uttagen April 16 / 3000 mil.
Uttagen Maj 17 / 4.500 mil.
Ingen har gällande nybilsgaranti.

Hur skulle ni tänka där ??

Uppdaterat: 2020-05-20 17:55

Rickard
Skulle tagit den som såg mest välskött ut,skick på lack osv....
Om båda har riktig servicehistorik och samma skick skulle jag nog gått på 4500 milaren om den har lägre pris...sen beror det ju på hur stor skillnad i pris...
För mig känns det sak samma om den gått 3000 eller 4500 huvudsaken är skicket...

Uppdaterat: 2020-05-20 18:09

Glömde skriva det, bilarna har samma pris.

Uppdaterat: 2020-05-20 19:09

Rikard, om de är i samma skick så är säkert den nyare mer värd vid ett inbyte även om den gått lite mer.
Men om ni tänker behålla den lika länge som Swiften spelar det ingen roll.
Välj den som känns bäst.
Personligen väljer jag nästan alltid fel!

Uppdaterat: 2020-05-20 19:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag hade gått på årsmodell, båda är så pass nya och har gått lite så år slår mil anser jag.

Kan ju också vara så att en årsmodell nyare kan ha vissa uppgraderingar till godo, kanske inte synliga men möjligen att några tidigare "fel" byggts bort.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

Solklart den nyare då allt annat är lika.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Prestigelös inlägg är absolut rätt, mycket händer som inte syns

Uppdaterat: 2020-05-20 19:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Håller med Prestigelös att år slår mil!

Uppdaterat: 2020-05-20 20:02
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Det är väl samma årsmodell, men olika leveransdatum?
En del bilar har en stor service vid 6000 mil och det kanske man inte vill ha direkt efter inköpet.
Känner jag Rikard rätt innebär det bara timmar i garaget, men är det en bil på F så kanske någon annan skruvar...

Uppdaterat: 2020-05-20 20:03

Precis. Men den senare utannonseras som en -17.

Uppdaterat: 2020-05-20 20:14

Har du reg,nr. är det ju enkelt att kolla årsmodell.

Uppdaterat: 2020-05-20 20:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Problemet löst, nyare bilen låg bara ute i 4 timmar.

Uppdaterat: 2020-05-20 22:35
Shogun skrev:

Köp den som är servad på auktoriserad verkstad skulle jag säga, då kan ev goodwill finnas, speciellt om det är en Toyota. Om det är en Verso skulle jag jämföra priset på de du har letat upp med någon som står hos en Toyotahandlare med ungefär samma miltal, då har du Toyotas TKG-garanti, om den är värd merpriset ev.
10år eller 20000mil garanti kan vara värt endel. Se till att serva bilen på auktoriserad verkstad bara.
https://www.motormagasinet.se/article/view/654179/toyotahandlarna_forlanger_begagnatgarantierna_till_10_ar
https://www.motortrend.se/bilar/forsakringar-och-garantier/garantier/toyota-kvalitetsgaranti/

Toyota, Toyota, Toyota. Jag spyr på Toyota!

Uppdaterat: 2020-05-20 22:43
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Swiften var en kär vän som skulle vidare till nån som vårdar den ömt.

Köparen annonserade efter en bil till sin dotter att övningsköra med, men det var en förklädd bilhandlare som drog en rövarhistoria, det tog bara några dagar så var bilen på Blocket och är nu såld vidare.

Uppdaterat: 2020-06-08 16:05

Var till Torvalla bil igår, 28/10-20. De fyllde på bromsolja. Under tiden kollade jag på bilarna de hade till försäljning. De hade fått in en Suzuki Swift Sport 2018 års modell med en prislapp på 164 900 kr. Så, impulsiv som jag är bytte jag in min gamla Swift och slog till på Sport, Skall hämta den på måndag. Tror det blir bra. Nu är Swiften Sport inte gul utan har en blå färg. Är drygt ett år kvar på garantin.

Uppdaterat: 2020-10-29 07:37
Lås inga trådar.

Låter kul. Har aldrig kollat in eller kört den nya modellen, än mindre en Sport.

Uppdaterat: 2020-10-29 09:31

Nu har vi haft Suzuki Swift Sport några dagar. Kört ungefär ca 25 mil. Första intrycket är att stolarna är mycket skönare än i den "vanliga" Swiften. Likaså är det skönt att den är sexväxlad. Känns också mycket piggare och mer lättkörd. Sedan att skatten är 2350 kr tiden nov 2020-aug 2021, gör inget. Skall ta en tur ner till Skåne nästa vecka , då vet jag mer om första intrycket stämmer.

Uppdaterat: 2020-11-06 09:05
Lås inga trådar.

Vilken årsmodell av den vanliga Swiften var det du hade, Leif ?

Uppdaterat: 2020-11-06 11:01
Pi skrev:

Vilken årsmodell av den vanliga Swiften var det du hade, Leif ?

Fordonsår 2016. Årsmodell 2017.

Uppdaterat: 2020-11-07 08:54
Lås inga trådar.