Vi Bilägares forum

Ny bil, det blev en Swift.

Ny bil, det blev en Swift.

I morgon hämtar vi en ny Suzuki Swift 1,2 Exklusive till sambon, och jag tänkte uppdatera i denna tråd vartefter tiden går, om egenskaper, kostnader, förbrukning mm, det är ju alltid kul att följa nått från början.
Risken finns att den kommer hålla på länge, sambon byter inte bil ofta, senast var 2001 !!! Å andra sida kommer denna köras mycket mera, ca 8 mil per dag.
Hon lämnar en Ford Focus som gått nästa helt felfritt i 10 år, men så har den bara gått 9.600 mil. Focusen kostade 175.000:- ny -01, med lite tur får vi 25.000:- tillbaka. Listpris är ca 32" (2,0 Ghia kombi) men spaltrost på alla dörrar drar ner nog ner priset rejält.

Swiften Kostade prick 150.000:- med vinterdäck, motor/kupe värmare och metalic.

På schemat för Swiften står rostskyddsbehandling fortare än kvickt.

Fortsättning följer.

Uppdaterat: 2015-09-16 16:34

Kommentarer

Bladet är vänt, frun är borta och huset sålt. Tyvärr är jag en godhjärtad person och hjälper henne kolla varför bilen går dåligt.
MB i all ära, men jag har aldrig suttit bra i en, åkte senast i somras i en flång ny E klass, och slogs direkt av stolar man sitter uppepå, jag är liten o lätt, saknar hull, och vill ha mjuka stolar, stolarna i nämnda Swift är skönare för mig.
Men Swiften är inte min, jag har en gammal Volvo V40 T4, den duger för mig, skulle jag byta blev det BMW för jag gillar att köra bil, jag sitter bra både i deras sport och komfortstolar.
Jag är inte rik för att kåken sålde bra, satt i en dålig sits från början, men nu har jag chansen att köpa nått eget att bo i, kontantinsatsen räcker till en sommarstuga 5-6 mil från stan, permanentboende under 3 miljoner finns inte här.

Uppdaterat: 2017-01-31 20:13

Rikard, att vara godhjärtad är inget dåligt men här kan det vara läge att sätt ner foten och säga att det är slutmekat. Kanske har du själv intresse av bilen som inte handlar om henne också, även det är läge att släppa. Känner igen det där lite själv i såna fall, hade svårt att släppa förra bilen pga all tid, pengar och energi jag lagt ner på den. Sen tycker jag allmänt män borde sluta dela ut gratistjänster (eller till och med betala själv för att hjälpa i praktiken) åt kvinnor, som att fixa datorer, skjutsa med bilen och bära saker, dagens kvinnor utnyttjar det hänsynslöst utan att ge nåt tillbaka. Ju snällare man är desto mindre respekt riskerar man att få. Gäller att vara kall och säga ett stort fett NEJ. :D

Uppdaterat: 2017-01-31 20:27

Rikard,
Här i mina krokar finns det fortfarande hus under tre miljoner. Jag har fem mil till Hjulstakorset.

Uppdaterat: 2017-01-31 20:37

Jag har varit lite off här på forumet, pga en soppa utan like, är nån av mina vänner här intresserad av vad, kan ni surfa in på forumet Byggahus.se och läsa tråden "Får jag byta lås i huset"

Swiften försvinner här ifrån för sista gången i morgon, och jag hoppas slippa se den igen.

Uppdaterat: 2017-02-11 12:58

Låter som en soppa helt klart men samtidigt så låter det ju som du tagit rätt beslut och valt att lämna kvinnan då hon verkar vara psykiskt labil. Även om det är svårt att se det nu mitt upp i allt så kommer det bli bättre. Du har tagit ett par avgörande beslut och är på väg framåt till något bättre.
Att generalisera ett kön och säga att dom "utnyttjar oss män" är att ta till offerrollen, det finns bra och dåliga människor oberoende av kön.
Fokus framåt, du är på väg även om det går sakta :-)

Och glöm inte, det finns hjälp/bollplank om man känner behov av det. Ofta så tar man betydligt bättre beslut om man fått bolla frågor/tankar med någon neutral person innan.
Forum är ett sätt att vädra tankar och få input men det finns också professionell hjälp som man inte ska underskatta betydelsen av.

Uppdaterat: 2017-02-11 13:30
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Uppdatering. Glöm allt som skrevs tidigare, FD fru är tillbaka, och så även Swiften.

Bilen fyller 7 om en månad, sen är det bara 2 år kvar till målgång. Den fick nyligen nya bromsklossar bak för andra gången, annars har inget hänt.

Uppdaterat: 2017-12-04 00:58

Hoppsan! Läste tråden på BH när det begav sig.

Hoppas att det går bättre för er den här varvet.

Uppdaterat: 2017-12-04 15:42

Nu var det ett tag sen senaste servicen gjordes, men idag fick jag se följesedeln från servicen.
Vanlig service med tillägg för tändstiftsbyte gick på 2.800:-. Då byttes också värmeslingorna i stolen på garanti, trots att garantin gick ut för 4 år sen.

Uppdaterat: 2017-12-26 00:47

Swiften har börjat rosta !!!
Bilen har inte ängnats en tanke sen i höstas, så skitig var bara förnamnet.

Efter en timme i gör det självhallen var den blank o fin igen, och jag gick igenom bilen med lupp i jakt på skador och ev begynnande rost.
Av rost hittade jag absolut ingenting, men grannen till höger på sambons parkering har svårt att hålla reda på dörren, det är flera hack i Swiftens dörrhantag, och ett på bakdörren, samtliga i samna höjd och färg.
Tog en sista flukt under huven, där jag oxå tvättat, och där rakt framför mig fanns rosten !!!

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-04-20 22:26

Att äga en Swift blir förmodligen bland det minst kostsamma av alla bilar, billig service, snål på bränsle, men ändå kul att köra (bortsett från den lite knyckiga styrningen) och som stadsbil, om man inte har för skrymmande transportbehov, måste den vara perfekt.
Men den är inte så kul vid långa motorvägsetapper och inte på skrynklig väg där man känner varje ojämnhet i häcken!

Uppdaterat: 2018-04-21 09:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Att äga en Swift blir förmodligen bland det minst kostsamma av alla bilar, billig service, snål på bränsle, men ändå kul att köra (bortsett från den lite knyckiga styrningen) och som stadsbil, om man inte har för skrymmande transportbehov, måste den vara perfekt.
Men den är inte så kul vid långa motorvägsetapper och inte på skrynklig väg där man känner varje ojämnhet i häcken!

Jag är av den åsikten att har du tur så er detta senario inget onormalt oavsett fabrikat (nästan).
Dotter köpte billig kvd vakt bil fabia (10) med ca11000 mil och körde till 22000 mil utan något annat än bromsrenovering och en tändspole för 300:-
Inget annat under hennes 11000 mil upp till 22 och dessutom med 1,2tsi.
Faktiskt en ren fröjd att köra motorväg med mot för swiften.

Uppdaterat: 2018-04-21 10:56
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jo, man kan ha tur oxå.

Uppdaterat: 2018-04-21 13:46

I början av denna tråd för 7,5år sen skrev jag att bilen fick främre stänkskydd.
Idag vaxade jag bilen, och noterar att dom nog gjort nytta, det finns ingen blästring alls på sparklådor eller dörrar. Hur många cl extra bränsle dom gett upphov till vet jag inte, men om det är några, så var det värt det.

Uppdaterat: 2018-04-22 20:06

Ingen lampa har gått sönder än förutom H4 och främre p-ljus, men såg nu att jag nog måste byta blikerslampor, färgen håller på att ge upp.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-04-22 20:15

Swiften fick vinterdäck och ny olja här om dagen, när jag kom in o berättade det började sambon sondera över vad som ska köpas när Swiften ska bytas ut om ett år. Idag har hon 2 bilar, Swiften för att åka till jobbet, Zafiran för att köra sina körkortslösa barn o barnbarn i, och dra husvagnen med.
Nästa bil ska bli en allt i ett, men barnen får ta sig fram själva, så det blir en bil med 5 sittplatser.
Hennes egen tanke var en Vitara, förtroendet för Suzuki är högt efter 8 felfria år.
"Om det fanns, skulle jag köpa en ny Focus, jag gillade den bilen" hon menar då Focus Kombi gen 1 som hon hade före Swiften. Prio ett för henne är att bilen är rymlig och praktisk, många fack att stuva saker i ligger långt före saker som vi andra prioriterar. Nr 2 är att bilen bara fungerar och det finns en vettig verkstad, hon slutade åka Volvo p.g.a en verkstad som kallade henne för "Lilla gumman" när hon på pekade att dom hade fuskat.
Som sagt, det är ett år kvar, men det är ju kul att kolla lite. Mazda CX5 står högt på min lista om jag hade behov av en vardagsbil, men den är för dyr för henne.

Uppdaterat: 2018-11-25 20:51

Har en granne som hade Grand Vitara som byttes mot en ny Avensis som han var väldigt missnöjd med hela tiden den fanns i familjens ägo. "Bara problem och mängder med fel" sa han, "och inte är den värd något när man nu äntligen ska bli av med den!"
"Och rostar överallt!"
Nåja, särskilt mycket fel var det inte och rost var det men i lacken, ingen genomrostning och jag tror han fick skapligt betalt trots de 36000 mil den gått.
Sedan blev det en C5, ett måndagsbygge med mängder av fel, men den var han nöjd med några år.
När automatlådan ( beg. renoverade) byttes för tredje gången gav han dock upp, men utan några hårda ord!
Nu åker han Vitara igen sedan ett par år och är väldigt nöjd.
Det enda han anmärkt på är att han tycker att Suzuki borde ha monterat bakhjulsfjädring, för det finns inte på hans bil!
Han jämför kanske med C5an?

Uppdaterat: 2018-11-25 21:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hade oxå en Vitara granne. Han lånade Vitara, en med V6a, är väl runt -00 den modellen fanns, medans jag renoverade topplocket på deras XC70, men han gillade bilen så mycket att han köpte den, och åker i den än idag. Tror den hade gått runt 20" mil då, det var -06.

Uppdaterat: 2018-11-25 22:58

Ja, detta visar ju tydligt hur personligt man uppskattar en bil. Vad som är viktigt, vad som är irriterande, vad som är outhärdligt och vad man kan leva med.
En bil som bara rullar och rullar är skönt, men är den kass att åka i/köra är det en klen tröst.
Tvärtom, för somliga är kul-faktorn viktigast, om den sedan krånglar nån gång - vad gör det?
En del tycker att 10.000 mil är en utsliten bil, andra tycker den knappt är inkörd.
Med andra ord: det finns inte en bil som är bäst.
Det är alltid en kompromiss.
Suzuki är lite av ett uddamärke (vet inte riktigt varför), man hör inte mycket om dem, det får man väl ta som ett positivt tecken. :)

Uppdaterat: 2018-11-26 15:47
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nä, gemene svenne köper inte en Suzuki, eller kan ens stava till det.

Låg ljudnivå är ju en sak som många av oss prioriterar, men nått som sambon inte tänker på alls "det är väl bara att höja radion om man ska åka fortare"

Uppdaterat: 2018-11-26 19:52

Ljudnivån är inte högre än på många andra småbilar, men den jobbar med ganska högt varv i 120 och blir lite surrig.
Något man vänjer sig vid, men jag åker oftast i betydligt större bilar och därför märker jag det väl!
Men en sak som är märklig, det är lättare att ta sig i och ur Swift än dessa betydligt större bilar!

Uppdaterat: 2018-11-26 20:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Ljudnivån är inte högre än på många andra småbilar, men den jobbar med ganska högt varv i 120 och blir lite surrig.
Något man vänjer sig vid, men jag åker oftast i betydligt större bilar och därför märker jag det väl!
Men en sak som är märklig, det är lättare att ta sig i och ur Swift än dessa betydligt större bilar!

Ja, det där påminner om min C3, nu har jag mellanmotorn, skulle tro att den större går lugnare. Den pinnar på bra, men som sagt: över hundra börjar motorn höras.
Men, den är också lätt att ta sig ut och in i, bilen i sig är inte så låg, A-stolpen är framdragen och man sitter inte "på golvet".

Uppdaterat: 2018-11-27 11:32
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
saabnisse skrev:

Ljudnivån är inte högre än på många andra småbilar, men den jobbar med ganska högt varv i 120 och blir lite surrig.
Något man vänjer sig vid, men jag åker oftast i betydligt större bilar och därför märker jag det väl!
Men en sak som är märklig, det är lättare att ta sig i och ur Swift än dessa betydligt större bilar!

Ja det går aldrig att ta nåt för givet.
Min lilla trea ligger på drygt 2000varv i 100 och enda gången man reflekterar över motorn är vid en omkörning på lägre växlar.

Likadant så jämförelsen mot tex en V70 så är insteget högt och stolen sitter inte på golvet, konstigt men sant.
Allt är relativt och man vet inte förän man provat.

Uppdaterat: 2018-11-27 11:46
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nu var det länge sen jag åkte nån längre sväng med Swiften, men jag minns mer surret från däcken mot vägbanan än motorn.

Uppdaterat: 2018-11-27 12:10

Kollade för kul skull lite priser på Vitara, då det var en sån som kom på tal.
Man får idag (introduktionspris) en 1.0T 112 hk med automat för 214.900, den har den utrustning man behöver, förutom en grej, nyckellöst. Då hon haft det i 8 år nu, gissar jag att hon inte vill ha en bil utan. Nyckellöst får man i paket, och det finns inte till den mindre motorn, så priset hoppar upp till 249.900 (Ordinarie 264.900) 1.4T 140 hk. Med dragkrok, vinterdäck och motorvärmare drar det iväg.
Paket:
Halogenstrålkastare (helljus)
LED-strålkastare (halvljus)
Lättmetallfälgar 17”, polished
Mocka / konstläder-klädsel
Navigation
Nyckelfritt startsystem
Panoramaglastak, öppningsbart
Parkeringssensor, fram och bak
Regnsensor

Uppdaterat: 2018-11-30 14:46

Rikard - gillar hon nya Vitara så är det väl bara att fråga henne om hon är villig att slanta upp ca: 35.000 kr extra för att få nyckellöst... Sen finns det säkert annat också i paketet men är detta inget nödvändigt så borde svaret vara rätt givet tycker jag för så svårt är det inte att trycka på knappen på fjärren - det gör man ju med nyckeln fortfarande i fickan.

Uppdaterat: 2018-11-30 15:19

Jag mins bara att hon sa några dagar efter hon köpt Swiften " aldrig mer att jag håller på och fipplar med en nyckel"

Uppdaterat: 2018-11-30 15:42

Jag tycker det är ett litet problem att trycka på nyckeln när man ska in i Swiften, det enda som irriterar är att man måste trycka två gånger för att bakdörren ska låsas upp.
Inget stort problem, men skiftar man mellan olika bilar blir man alltid lite brydd först.

Uppdaterat: 2018-11-30 19:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Grejen är väl att man slipper leta efter nyckeln, men håller med att 2 tryck känns onödigt, har det på firmabilen, händer flera gånger om dagen att man rycker i nån skåpsdörr och den är låst, då måste man in i hytten och hämta nyckeln, det går inte att trycka på knappen när den sitter i tändningslåset.

Uppdaterat: 2018-11-30 19:57
Rikard skrev:

Grejen är väl att man slipper leta efter nyckeln, men håller med att 2 tryck känns onödigt, har det på firmabilen, händer flera gånger om dagen att man rycker i nån skåpsdörr och den är låst, då måste man in i hytten och hämta nyckeln, det går inte att trycka på knappen när den sitter i tändningslåset.

Finns det ingen meny i bilen där du kan ändra fordonsinställningarna, så att alla dörrar öppnar sig? Det brukar det finnas.

Uppdaterat: 2018-12-01 09:49
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Rikard wrote:Grejen är väl att man slipper leta efter nyckeln, men håller med att 2 tryck känns onödigt, har det på firmabilen, händer flera gånger om dagen att man rycker i nån skåpsdörr och den är låst, då måste man in i hytten och hämta nyckeln, det går inte att trycka på knappen när den sitter i tändningslåset.

.
Finns det ingen meny i bilen där du kan ändra fordonsinställningarna, så att alla dörrar öppnar sig? Det brukar det finnas.

Det finns. Jag skulle bli galen på att trycka på nyckeln varje gång jag skall in i bakdörren.
Var och varannan gång sitter nyckeln kvar i min firma Ford.

Uppdaterat: 2018-12-01 09:58
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Swiften är en 8 år gammal budgetbil, så där finns inga menyer att ändra låsning med. Förardörren och bakluckan kan man öppna direkt, men för att komma in i övriga dörrar måste man trycka en gång på dörren, eller när man öppnar bakluckan.
Frågade igår om den saken, och svaret var som jag trodde "givetvis ska jag ha nyckellöst"
När jag berättade om Mäkinens KIA som öppnar bakluckan genom att bara stå bakom bilen, kom svaret reptilsnabbt "Så ska jag ha"

På Forden finns en vits med dubbla låsningar, bilen har varit inne på omprogramering för just den saken, det går inte att låsa upp skåpet, även om du bryter dig in i hytten.

Uppdaterat: 2018-12-01 12:33

Rikard - det beror nog på hur man frågar. Ställ istället frågan "Är du villig att betala 35.000 kr extra för att få nyckellöst" så skulle jag bli en aning överraskad om det kom ett raskt JA ! Människan vill givetvis ha "allt" - om det inte kostar nåt extra.

Uppdaterat: 2018-12-01 16:23

Utan Keyless - nyckellöst starta/stänga av motorn.
Med Keyless - nyckellöst låssystem samt starta/stänga av motorn.
Vad vill Rikard ha "utan eller med Keyless?"

Uppdaterat: 2018-12-01 17:32
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Rikard skrev:

Swiften är en 8 år gammal budgetbil, så där finns inga menyer att ändra låsning med. Förardörren och bakluckan kan man öppna direkt, men för att komma in i övriga dörrar måste man trycka en gång på dörren, eller när man öppnar bakluckan.
Frågade igår om den saken, och svaret var som jag trodde "givetvis ska jag ha nyckellöst"
När jag berättade om Mäkinens KIA som öppnar bakluckan genom att bara stå bakom bilen, kom svaret reptilsnabbt "Så ska jag ha"
På Forden finns en vits med dubbla låsningar, bilen har varit inne på omprogramering för just den saken, det går inte att låsa upp skåpet, även om du bryter dig in i hytten.

Är väl bara att konstatera att ”på den nya bilen är det bara du står bakom bilen å trycker på en knapp på luckan” är ju jättepraktiskt.
Man vänjer sig på en dag, har haft sånt där helt nyckellöst och nu så måste ett par knappar tryckas på. Men det är bara att stoppa näven i fickan å trycka på ena för att låsa upp och andra så öppnas bakluckan och tredje för att låsa. Men framförallt så slipper du ha nyckeln i en kakburk i kylskåpet. Men det kanske bara är ägare av exklusivare bilar, framförallt BMW som behöver det :)

Uppdaterat: 2018-12-01 19:37
GF skrev:

Utan Keyless - nyckellöst starta/stänga av motorn.
Med Keyless - nyckellöst låssystem samt starta/stänga av motorn.
Vad vill Rikard ha "utan eller med Keyless?"

Inte jag, det är min sambo, hon vill ha Keyless. Hon har det på Swiften sen 8 år, och vill även ha det på en ny bil.

Uppdaterat: 2018-12-01 21:39
Pi skrev:

Rikard - det beror nog på hur man frågar. Ställ istället frågan "Är du villig att betala 35.000 kr extra för att få nyckellöst" så skulle jag bli en aning överraskad om det kom ett raskt JA ! Människan vill givetvis ha "allt" - om det inte kostar nåt extra.

Hon köper aldrig nått till ordinarie pris och älskar gratis. Men när Swiften köptes var det inget snack, Forden hon köpt ny 10 år tidigare var en 2,0 Ghia, så det var självklart att Swiften skulle vara en Exklusive, trots att den kostade 25" mer.
Å andra sidan, har man haft totalt 4 bilar på 39 år, kan man kosta på sig lite extra.

Uppdaterat: 2018-12-01 21:57
Guran skrev:

Är väl bara att konstatera att ”på den nya bilen är det bara du står bakom bilen å trycker på en knapp på luckan” är ju jättepraktiskt.
Man vänjer sig på en dag, har haft sånt där helt nyckellöst och nu så måste ett par knappar tryckas på. Men det är bara att stoppa näven i fickan å trycka på ena för att låsa upp och andra så öppnas bakluckan och tredje för att låsa. Men framförallt så slipper du ha nyckeln i en kakburk i kylskåpet. Men det kanske bara är ägare av exklusivare bilar, framförallt BMW som behöver det :)

Du kan göra dig hur ironisk du vill Guran, MEN om du haft en bil med keyless så tycker du att trycka på en nyckel för att låsa eller låsa upp är väldigt opraktiskt. I lands problem javisst, men väldigt praktiskt. När du har vant dig med keyless, så kommer du att förstå.

Uppdaterat: 2018-12-01 22:14
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Rikard skrev:

GF wrote:Utan Keyless - nyckellöst starta/stänga av motorn.
Med Keyless - nyckellöst låssystem samt starta/stänga av motorn.
Vad vill Rikard ha "utan eller med Keyless?"
Inte jag, det är min sambo, hon vill ha Keyless. Hon har det på Swiften sen 8 år, och vill även ha det på en ny bil.

Tur att Swift inte är inbrott som är Keyless i 8 år.
Många inbrott med Keyless som är bilmärken Audi, BMW, MB, Volvo, Peugeot, Renault och några annan märken.

Uppdaterat: 2018-12-01 22:58
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

.

Uppdaterat: 2018-12-01 23:14
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
christer_1 skrev:

Guran wrote:
Är väl bara att konstatera att ”på den nya bilen är det bara du står bakom bilen å trycker på en knapp på luckan” är ju jättepraktiskt.
Man vänjer sig på en dag, har haft sånt där helt nyckellöst och nu så måste ett par knappar tryckas på. Men det är bara att stoppa näven i fickan å trycka på ena för att låsa upp och andra så öppnas bakluckan och tredje för att låsa. Men framförallt så slipper du ha nyckeln i en kakburk i kylskåpet. Men det kanske bara är ägare av exklusivare bilar, framförallt BMW som behöver det :)

.
Du kan göra dig hur ironisk du vill Guran, MEN om du haft en bil med keyless så tycker du att trycka på en nyckel för att låsa eller låsa upp är väldigt opraktiskt. I lands problem javisst, men väldigt praktiskt. När du har vant dig med keyless, så kommer du att förstå.

Jag valde bort keyless medvetet när jag aldrig suktat efter det.

Men folk väljer att torka både täta framlyktor och backkamera var och varannan dag eller lyfta på skuffluckan tre gånger om dan men orkar inte stoppa ner handen i fickan och trycka på öppna.

Nja ibland är det konstigt med lite konstiga prioriteringar.
Men vi vet vanans makt. :)

Uppdaterat: 2018-12-01 23:18
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
christer_1 skrev:

Guran wrote:
Är väl bara att konstatera att ”på den nya bilen är det bara du står bakom bilen å trycker på en knapp på luckan” är ju jättepraktiskt.
Man vänjer sig på en dag, har haft sånt där helt nyckellöst och nu så måste ett par knappar tryckas på. Men det är bara att stoppa näven i fickan å trycka på ena för att låsa upp och andra så öppnas bakluckan och tredje för att låsa. Men framförallt så slipper du ha nyckeln i en kakburk i kylskåpet. Men det kanske bara är ägare av exklusivare bilar, framförallt BMW som behöver det :)
Du kan göra dig hur ironisk du vill Guran, MEN om du haft en bil med keyless så tycker du att trycka på en nyckel för att låsa eller låsa upp är väldigt opraktiskt. I lands problem javisst, men väldigt praktiskt. När du har vant dig med keyless, så kommer du att förstå.

Nu hade min förra bil, Mazda CX5 Optimum, keyless. Så jag baserar mitt inlägg på egen erfarenhet. Den hade också adaptiva LED lysen (det saknar jag) lane assist och adaptiv farthållare, ingen av dom två finesserna saknar jag.
Så tre av fyra I-lands produkter kan jag leva gott utan, men det extra ljuset ute i skogen som adaptiva lysena gav är något jag saknar. Men sen har nya bilen andra fördelar som väldigt tyst och komfortabla säten och en jäkligt bra stereo som jag verkligen uppskattar.

Uppdaterat: 2018-12-01 23:33

Som sagt - man kan inte jämt få allt utan man får prioritera det som känns viktigast vid köptillfället.

Uppdaterat: 2018-12-02 01:06

Nu vet vi, oktavian har inte keyless så det är inget någon människa behöver;)

Uppdaterat: 2018-12-02 09:11
FXX skrev:

Nu vet vi, oktavian har inte keyless så det är inget någon människa behöver;)

Pi och Gf har helt rätt att det handlar helt om egna prioriteringar och vad du vill ha på sin bil.
FXX, Jag tror nästan du kan få allt utom hud på en Skoda och det är bara att betala vad det kostar och se glad ut.
Väjer man en korean eller Japan är det oftast två paket att välja på och inget mer.
Lite synd men det handlar väl om prispolitik kostnader och logestiken

Uppdaterat: 2018-12-02 10:26
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Sambon bestämde just på 2 sekunder vilken hon skulle köpa efter Swiften, en Dacia Duster, inte just för att själva bilen, utan för att man fick en check till Ge Kås i Ullared på köpet!!!

Uppdaterat: 2019-02-07 21:55

Ja en check till GeKås kanske är värd mer än en Dacia?

Uppdaterat: 2019-02-07 22:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det skulle för mig vara ett no-no för att köpa en Duster. Ullared, dit skulle man bara få mig under pistolhot...

Uppdaterat: 2019-02-07 22:34

Var där för 25 år sen, satt utanför o drack kaffe, längtar inte tillbaka.
Och nån Dacia ska jag se till att det inte blir.

Uppdaterat: 2019-02-08 08:25
40-talisten skrev:

Det skulle för mig vara ett no-no för att köpa en Duster. Ullared, dit skulle man bara få mig under pistolhot...

Jag undrar om det räcker?

Uppdaterat: 2019-02-08 10:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tänkte på en annan sak angående Swiften.
När bilen köptes bodde vi mycket längre bort från civilisationen, om vi bott kvar där hade bilen idag 8 år gammal gått 20-22.000 mil, men den har idag bara gått 12"
Det är lite synd, det vore kul att se hur den funkat över en längre sträcka.
Om nån undrar varför bilen innehas i 9 år, är sambon har ett handikappad och har rätt till bidrag för bil, man är då låst att ha bilen i just 9 år.
Nästa bil kommer köpas utan bidrag, det har sänkts till en fånigt låg nivå, så det är ingen idé att ansöka ens.

Uppdaterat: 2019-02-08 10:20