Vi Bilägares forum

Ny bil, det blev en Swift.

Ny bil, det blev en Swift.

I morgon hämtar vi en ny Suzuki Swift 1,2 Exklusive till sambon, och jag tänkte uppdatera i denna tråd vartefter tiden går, om egenskaper, kostnader, förbrukning mm, det är ju alltid kul att följa nått från början.
Risken finns att den kommer hålla på länge, sambon byter inte bil ofta, senast var 2001 !!! Å andra sida kommer denna köras mycket mera, ca 8 mil per dag.
Hon lämnar en Ford Focus som gått nästa helt felfritt i 10 år, men så har den bara gått 9.600 mil. Focusen kostade 175.000:- ny -01, med lite tur får vi 25.000:- tillbaka. Listpris är ca 32" (2,0 Ghia kombi) men spaltrost på alla dörrar drar ner nog ner priset rejält.

Swiften Kostade prick 150.000:- med vinterdäck, motor/kupe värmare och metalic.

På schemat för Swiften står rostskyddsbehandling fortare än kvickt.

Fortsättning följer.

Uppdaterat: 2015-09-16 16:34

Kommentarer

Sånt med förstående verkstäder är minst sagt viktigt! Hoppas man kommer med någon "lösning" också då bara.

Uppdaterat: 2012-01-10 01:31

Jag och verkstadskillen konstaterade att gummilisten slutar ca 5 mm för tidigt, vi kollade på flera bilar i bilhallen som hade samma. Inte för att en fönsterlist är 100% tät,men skulle den gått hela vägen så skulle iaf en mindre mängd vatten tränga ner.
Alternativet är kanske nått skydd över dörrstoppet.
Anledningen att bara vi drabbats kan vara att jag backar in bilen så den lutar framåt.

Uppdaterat: 2012-01-10 07:58

Hade också valt Suzuki Swift Exklusive i denna prisklass då jag tycker att man får bäst bil för pengarna, fast å andra sidan är rostskyddet ganska dåligt får betyg 2 i VIB. Suzuki Swift Comfort för 124900 för 5-dörrars är också bra men jag hade valt en Exklusive då den har telekopisk inställbar ratt, läderratt, LM-fälgar, sedan även ACC medan komfort bara har AC. En Suzuki Swift Sport 136 hk verkar ju mycket rolig att köra efter att läst testet i senaste VIB. 166.000 kr är ju inte dyrt heller med tanke på all utrustning, en VW Polo 1,2T med motsvarande utrustning blir säkert dyrare.

Uppdaterat: 2012-03-04 20:51
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

3000 mil, men inget nytt att rapportera mer än klantskallar på parkeringar som lyckats göra skador i lacken, ett dörruppslag förstår man hur det kommer till, men långa svepande repor på dörren under backspegeln ut på framskärmen ??
Men dom verkar bara vara ytliga i klarlacken, så dom går förhoppningsvis att polera bort.

Fick repor på en baklucka för många år sen, såg live hur dom kom till. En gubbe kom bärandes på en stor kartong mellan bilar som var parkerade mot varandra, när han kom till min bil som var backad in var det väldigt trångt till bilen mittimot, han ställde då kartongen på min baklucka, gick runt bilen, sträckte sig och drog den över bakluckan, den hade sådana häftklammer under sig så det blev djupa repor.
Han hade själv en väldigt välputsad 740, så jag frågade om jag oxå skulle dra kartongen över hans baklucka eller om han ville betala, han betalade.

Uppdaterat: 2012-06-26 21:50

Det brukar sällan hjälpa, när man kommer tillbaka till bilen är den inklämd mellan en väl använd 740 och något odefinierbart som en gång varit en bil.

Eller en gång när jag parkerade helt fritt och det var även fritt när jag skulle hämta bilen, men det stod en cykel parkerad bredvid!
I cykeln hängde en kille från A- eller möjligtvis B-laget.
Innan jag han flytta bilen välte han med cykeln in i höger framskärm.
Bucklor och repor.
Vad gör man?
Han erbjöd sig att betala.
Ok, men med vad? Han hade ju inga pengar och om han fick några gick de omedelbart tillbaka till staten via bolaget.

Det är inte enbart parkeringsidioter man får se upp med.

Uppdaterat: 2012-06-28 08:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jodå, såna där smällar har vi nog alla fått, och det är jäkligt surt!

För att återvända till Suzuki:n, tillverkas de som säljs här i Indien eller Japan? Man ser väldigt många Swift i Indien, där de byggs av Maruti. Och visst har det sålts Indientillverkade Suzuki i Sverige, den där lilla vad-den-nu-heter...?

Uppdaterat: 2012-06-28 13:49
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Åkte en 80 mila tur med Swiften här om dagen.
En lägre ljudnivå skulle man väl önska, men stolarna funkade kanon, klimatanläggningen likaså, svalt och skönt i bilen utan blåsande eller ylande fläkt (klart bättre än min BMW)

Uppdaterat: 2012-07-07 17:40

Igår var det service och reparation av skadan i fronten som blev vid förra servicen.
Servicen var billigare än jag läste i nån tidningstest, där uppgav dom runt 3500:- för andraservicen, vi fick ge 2600:-
Frontskadan som inte än är klassad som parkeringsskada, och troligtvis inte kommer bli då vi inte har vittne, blev kostsam, 6250:- i självrisk på vagnskadegarantin (Folksam)
Ev kommer Trygghansa som bilen är försäkrad i betala en del av självrisken.
Arbetet går inte att klaga på, ny stötfångare med lack och nedre grill, och dom hade t.o.m riktat nummerplåten så den såg fin ut, jag hade annars tänkt beställa en ny.

Uppdaterat: 2012-08-16 09:17

Då var änu en service avklarad, den kostade några hundra kronor mer än tidigare, då dom bytte olja i växelådan.
Annars inget att rapportera.

Uppdaterat: 2013-04-08 17:27

Trevligt att bilen fortfarande går bra. alltid nyttigt att höra om andras praktiska erfarenheter av bilägande.

By the way, Välkommen tillbaka till forumet! låt dig ej provoceras av "trollen".

Uppdaterat: 2013-04-08 18:50

Tack, men jag kommer inte lägga mig i diskutionerna om det ena vs det andra, håller mig till att uppdatera om det händer nått här.
Har för övrigt bytt jobb, håller nu på med biltvättar och allt runt det, uteslutande på OK Q8s stationer.
Idag var det ett litet repotage på TV om biltvättar och utsläpp i avloppsystemen, där framställdes tvättarna som miljöbovar och man drog alla över en kant, en filmsnutt i inslaget var från en OK Q8 tvätt, och där föll repotagets trovärdighet, alla OK Q8s biltvättar har reningsverk med regebundna kontroller och vattenprover.

Uppdaterat: 2013-04-08 21:32

Rikard, hur gick det till slut med parkeringsskadan som du fick betala enl. #69?
Du skrev att det inte fanns några vittnen och at6t du riskerade att betala självrisken själv.
Jag fick en parkeringsskada på en Golf för ett antal år sedan, åkte och visade upp bilen för polisen dagen därpå, lämnade in den för byte av grill, fjärrljus och framskärm.
Kostade inte ett öre.

Uppdaterat: 2013-04-09 10:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Inte mycket skrivet i den här tråden, men bilen har gått som tåget, inte SJ, utan Japanska tåg.
Garantin går snart ut, vi kommer göra 6000mila servicen på verkstad, men sen blir det hemmamek.
Vi har flyttat och bilen går bara 4 mil om dan ist för 8, så det räcker nog med en årlig service.
Dock har vi fortsatta problem med andra trafikanter, bilen har inte mindre än 4 skador, tråkigt när den är så pass ny.
Skada 1 orsakades av ett barn som slog upp en dörr.
Skada 2 av en tysk cykelturist som ställde sin cykel med tillkopplad kärra på ett olämpligt ställe så ekipaget ramlade omkull på vår bil.
Skada 3 var självorsakad, vi backade in i grannens bil, men orsaken var att grannen ställt sin bil på en plats där det inte ska stå några bilar, plasten på grannens stötfångare var hårdare, så han fick som tur är ingen skada.
Skada 4 inträffar samma dag på eftermiddagen, en bil på en parkering backar in i vår bil, motparten skällde ut min fru som inte stannade när motparten skulle backa, men försäkringsbolaget dömde efter gällande reglemente, att den som backar alltid är ansvarig.
Så nu behöver 3 dörrar, en framskärm och bakre stötfångare fixas på plåtverkstad.

Uppdaterat: 2013-12-06 23:25

Varför hemmameka med en nästan ny bil? Själv brukar jag stryka sådant som spolarvätska, torkarblad och kupéfilter vid service hos auktoriserad verkstad, för det kan jag fixa själv. Jag får förnyad s.k. Mobilitetsgaranti efter varje service, och det har jag faktiskt haft nytta av några gånger under åren.

Uppdaterat: 2013-12-07 19:34
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Då var 6000 mila gjord lite på övertid, 6176 mil närmare bestämt.
Priset blev 1200:- högre än för en normal service utan extra, för dessa 1200:- fick vi bromsvätskan bytt (220:- för vätskan)
ventilkåpspackningen bytt (173:-) och nya batterier i båda fjärrkontrollerna (59:-)
Totalsumman ink lånebil med självriskeleminering var 3541:-

Noterar även på serviceprotokollet att man använder normal olja i motorn 5W-40, kanske därför bilen har förbrukat 0,0 liter olja mellan servicarna.

Uppdaterat: 2014-02-03 22:15

Något nytt om Swiften?

Uppdaterat: 2015-04-17 11:54

Nä, gått 8000 mil, bytt olja och,bromsklossar bak själv.

Uppdaterat: 2015-04-18 20:44

Nära nog på 5 åsrsdagen får vår Swift sitt första fel, batteriet gav upp nu i kylan. Bilen startade i morse efter 2 tim med motorvärmare, men när frun en stund senare skulle åka av färjan var det dött.
Personalen på färjan har som tur är en startbooster, så hon kom till jobbet, men det var lika dött när hon provade igen, så nu får jag jaga ett batteri tills hon ska åka hem.

Uppdaterat: 2016-01-07 12:02

Imponerande, 5 år utan fel och när väl ett fel inträffar så får man nog säga att det är ett väldigt litet fel.
När förra bilen införskaffades så stod valet mellan en Ibiza och Swift (som enda bil i hushållet) och hade det inte varit för turbosnurran och det större bagaget så hade det nog blivit en Swift. Sjukt trevlig bil, skön växellåda och för motorstorleken riktigt kul att köra.

Uppdaterat: 2016-01-07 12:19
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Ja en Swift köper man inte för att lasta i, bgaget är fånigt litet, å andra sidan, ställer man in 4 matkassar, så ramlar dom inte omkull ;)
Nytt orginalbatteri monterat, kostade 1275:- men jag fick det för 800 då det stått på hylla ett år.

Uppdaterat: 2016-01-07 14:06

En Swift retar tydligen upp folk.
Frun åkte hem på E4an söder om Stockholm, det låg en vit skåpbil bredvid i exakt samma fart, frun fick en känsla av att nån tittade på henne, så när hon vände blicken mot bilen höll passageraren upp en skylt "Ful bil"

Uppdaterat: 2016-01-08 19:33

Swift är definitivt ingen ful bil!

Däremot en ärlig och problemfri japan, dina rapporter motsvarar det man
har rätt att förvänta sig av en bil från den uppgående solens land.,.varken mer
eller mindre.

Uppdaterat: 2016-01-08 20:50

Riktigt kanon!

Beror kanse på var den är byggd? Jag renoverade bromsarna bak på en sån för inte så länge sen, en 2010 med 9000 mil på nacken, allt var slut.

Som tur var passade självjusteringarna till bromsabackarna från Peugeot 306, tydligen Rumänienbyggda många av dom.

Uppdaterat: 2016-01-09 19:03
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Vår bil har skivbromsar bak, så det problemet borde jag slippa.
2010 kan vara både den nya och den äldre, var den äldre tillverkades vet jag inte.

Uppdaterat: 2016-01-09 22:24

Swiften ska på 9000 mila service om några dagar, i förebyggande syfte kom en kompis hit i kväll och bytte bromsklossar fram, jag köpte dom för länge sen.
Skralt sett hade vi inte behövt byta dom, det var mer än hälften kvar, men nu slipper vi få nått besked från verkstaden att dom behöver byta klossar och ev skivor för hutlösa pengar.
Servisen blir den dyraste hitils på 4.400:- då bla tändstift ska bytas.

Uppdaterat: 2016-04-04 22:11

Några andra större fadäser på vägen? Känns bilen frisk och fräsch fortfarande?

Lurar starkt på att införskaffa ett ex av dessa wannabe-gokarts.

Uppdaterat: 2016-04-04 22:18
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Nä inga fadäser alls, och bilen känns frisk, kopplingen börjar nog ge upp, men det beror inte på bilen utan min fru som envisas med att köra in på vår nerfart, och starta morgonen med att backa uppför.

Annars är det en bullrig småbil med vuxna stolar, motorn kan upplevas trött om man är den som inte törs trampa på gaspedalen, det finns 94 pigga att tillgå om man törs. Fin väghållning med lätt överstyrning gör den kul på vintern, går att vifta på baken trots framhjulsdrift.

Mycket enkel att meka med, vi imponerades nu vid bromsklossbytet, ok, bom, skivnav är fortfarande helt rostfria, det var bara att peta ur, och sätta i dom nya klossarna. I jämförelse ser oken på min Renault som är 3 år nyare och gått 7000 mil ut som dom legat på sjöbotten i 10 år, helt sanslöst rostiga.

Även om bilen går på en halvliter, så är tanken besvärande liten, tror den rymmer 35 liter.

Uppdaterat: 2016-04-04 23:17

Mina preferenser är Volvo 740 och jag tyckte inte swiften bullrade mer inne i än den.

9000 mil utan några problem är inte dåligt! Jag kan tanka så... 35 liter borde innebära runt 50 mil på en tank då så sitter man säkert, ungefär som 60 liter i volvon. Är det skivor bak på din exklusive? Var trummor på den comfort jag provkörde.

Uppdaterat: 2016-04-05 08:26
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

"Nya" Swift har 40 eller 42 liters bränsletank enligt hemsidan.
Här finns produktbroschyren för övrigt: http://suzukibilar.se/wp-content/uploads/2015/02/SWIFT_PRODUKTBROSCHYR_2015_low.pdf

Uppdaterat: 2016-04-05 13:07
Power to the people

Jag menar att det går i 35 liter när det är dax att tanka, så 40-42 är nog troligt.

Ja vår har skivor bak, även fast det stod trummor i faktabladet.

Uppdaterat: 2016-04-05 14:53

Köpte ju nytt batteri i vintras efter att frun fått batteritorsk på färjan, men frågan är om det bara behövde en laddning, för batteriet stod först en månad i skåpet på min firmabil, sen bar jag in det i garaget och satte på laddaren, det indikerade låg nivå men tog laddning, efter en natt visade det fullt men laddaren satt kvar nån vecka.

Nu kopplade jag på laddaren igen, gick direkt upp på 3/4 för att 10 min senare visa fullt.

Uppdaterat: 2016-05-11 09:29

Fast laddaren mäter ju inte batteriets kapacitet så att den indikerar fullt behöver inte innebära att batteriet är OK. Om du belastar batteriet med t ex en strålkastarlampa så kan du ju mäta hur detta påverkar batterispänningen över några timmar och få lite bättre grepp om batteriets kondition.

Uppdaterat: 2016-05-11 11:39

Var ett tag sen jag skrev här, det nämnda batteriet har suttit i husvagnen i sommar, och sitter nu i en annan bil, och funkar utmärkt !?

Men det är andra problem. Dagen efter service tjöt en rem precis efter start, sen var den tyst, verkstaden hade monterat nya remmar, pga att jag då hoppade på kryckor tog det ett tag innan jag kollade på det, men remmarna kändes väl spända, så jag åkte med bilen till verkstaden, dom tog bilen och sa att dom justerat AC remmen, men den tjöt vidare, bilen stod en månad över semestern, men sen dess har frun åkt med bilen, och tjutit vidare.
Här om dagen åkte hon till verkstaden, dom sa att hon inte fick använda ACn för remmen höll på att gå av, och ville byta AC pump för 7.500:-

Uppdaterat: 2016-10-22 10:09

Har en kompis med en Swift av ungefär din årsmodell och han har också haft AC-problem (ett par gånger t o m vill jag minnas) och behövt byta lite grejor - undrar om inte det också var AC-pumpen...

Uppdaterat: 2016-10-22 10:33

Ja vem vet, kanske är det dålig pump, men den funkar fint, och remmen var tyst innan service.

Jag som mek hade först provat att byta rem, för en rem som slirar blir varm och gummit vulkar, ytan blir hård som glas.

Uppdaterat: 2016-10-22 14:36

Ny rem monterad, den verkstaden monterat utan namn känndes mer plast än gummi, nu sitter det en Gates rem på, som känndes som gummi med bra grepp, den var tyst när jag startade och ACn funkar fint, lager i både pump och spännrulle var tysta och glappfria.
Blir spännande och se ifall detta var lösningen, 145:- är ju mindre än 7.600:-

Uppdaterat: 2016-10-23 14:45

Kul att läsa löpande från en som äger Swift. Själv har jag en 2012:a som just passerat 11000 mil. Överlägset den mest ekonomiska och problemfria bil jag ägt. Har skött servicen regelbundet och bilen känns fortfarande riktigt fräsch.
Det enda som är bytt är bromsskivor (fram) och belägg. Inte ens en lampa har gått sönder... Annat än Peugeoten jag hade innan där lampbyte, drivknutar och hjullagerbyte var vardag.

Uppdaterat: 2016-12-11 18:41

Tyvärr är det snart slut på rapporteringen om Swiften, jag o fru ska gå skilda vägar.

Uppdaterat: 2016-12-11 22:01
Rikard skrev:

Tyvärr är det snart slut på rapporteringen om Swiften, jag o fru ska gå skilda vägar.

Är det på grund av bilen?

Uppdaterat: 2016-12-12 16:57

Rikard, jag skrev nyss om mina åsikter om Swift i tråden "Småbilar och komfort".
Det var ett märkligt uppvaknande.

Uppdaterat: 2016-12-20 21:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kul att även gamla hundar kan lära sig att sitta, saabnisse...:)
Tror att flera borde testa moderna småbilar - gissar att många skulle bli positivt överraskade.

Uppdaterat: 2016-12-21 00:18

Håller helt med, men gamla fördomar sitter kvar länge.

Uppdaterat: 2016-12-21 09:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Skralt sett kan man säga att även bilen är orsaken.

Min fru är obstinat (ett ord jag nyligen lärt mig) så trots att hon haft en bil som gått nära nog helt felfritt under 5 år, och klarat det på en halvliter soppa per mil, så är bilen skit, det beror på att det var jag som rekommenderade bilen.
Jag kan säga precis vad som helst, så tycker hon tvärs om.

Skrev ju tidigare att jag lagat hennes bil för 145:- istället för 7.600 som verkstaden skulle ha, för det fick jag inte ens ett tack, utan mer "Det är din jävla skyldighet att laga bilen i det här hushållet"

Så nu är skilsmässoansökan inlämnad.

Uppdaterat: 2016-12-21 16:56

Sorgligt Rikard - men kanske ändå det bästa under de omständigheter du beskriver.

Uppdaterat: 2016-12-21 17:18

Ja det är tragiskt, för hon är en underbar kvinna när hon visar den sidan till, men det är 1 år sen hon sa eller gjorde nått som livar upp tillvaron.

Synd också för tråden, bilen ska behållas i 9 år, dvs 4 till, och det vore ju kul att se vad som händer.

Uppdaterat: 2016-12-21 18:34

Tack Stoor, just nu är det inte kul, var till vårdcentralen igår och fick ångestdämpande, jag har klappat ihop totalt.
Dök upp en minnesbild på Facebook nä vi hämtade ut Swiften för 6 år sen, tårarna sprutade en timme efter det.

Uppdaterat: 2017-01-13 12:08

Nu skulle jag inte ta i Swiften mera, men nått har hänt med den, motorn är inte lika pigg som förut, den vibrerar lite när man ska iväg med kall motor.
Vad som hänt vet jag inte, men kanske har det med min fd frus obstinata beteende att göra.
Jag sa till henne för längesen att ta det lite lungt när hon ska iväg, jag förklarade att motorn har kamkedja, och det är bra om motorn får gå på tomgång några sekunder innan man varvar upp, så oljetrycket som spänner kedjan hinner komma upp. Jag sa det av välmening, men fd fru tolkade det som nått negativt, och trycker på startknappen samtidigt som hon släpper upp kopplingen efter det.
När hon är arg kan hon starta och hålla full gas i 20 sek.
Jag ska ta ett kompprov och se om man kan tyda ut nått där.
Apropå ingenting såldes vårt hus igår, marknaden i Stockholm är hysterisk, och vi fick 1 miljon mer än utsatt pris, 1,4 miljoner mer än vi gav för huset för 3 år sen.

Uppdaterat: 2017-01-31 18:19

Rikard, är väl inte värt att fundera på det där med hur bilen mår utan sälja den så fort som möjligt. Låter ju som du har råd med det om man säger så. Bättre vända blad och gå vidare. Passa på nu att skaffa en bil du verkligen trivs med. :)

Uppdaterat: 2017-01-31 18:34
Rikard skrev:

Apropå ingenting såldes vårt hus igår, marknaden i Stockholm är hysterisk, och vi fick 1 miljon mer än utsatt pris, 1,4 miljoner mer än vi gav för huset för 3 år sen.

Tänk positivt, nu har du råd att skaffa en riktigt trevlig bil t.ex. en Mercedes-Benz.

Uppdaterat: 2017-01-31 19:13

Håller med Vidstige passa på och skaffa en bil som du gillar och vänd blad.

Uppdaterat: 2017-01-31 19:17