Vi Bilägares forum

Ny bil, det blev en Swift.

Ny bil, det blev en Swift.

I morgon hämtar vi en ny Suzuki Swift 1,2 Exklusive till sambon, och jag tänkte uppdatera i denna tråd vartefter tiden går, om egenskaper, kostnader, förbrukning mm, det är ju alltid kul att följa nått från början.
Risken finns att den kommer hålla på länge, sambon byter inte bil ofta, senast var 2001 !!! Å andra sida kommer denna köras mycket mera, ca 8 mil per dag.
Hon lämnar en Ford Focus som gått nästa helt felfritt i 10 år, men så har den bara gått 9.600 mil. Focusen kostade 175.000:- ny -01, med lite tur får vi 25.000:- tillbaka. Listpris är ca 32" (2,0 Ghia kombi) men spaltrost på alla dörrar drar ner nog ner priset rejält.

Swiften Kostade prick 150.000:- med vinterdäck, motor/kupe värmare och metalic.

På schemat för Swiften står rostskyddsbehandling fortare än kvickt.

Fortsättning följer.

Uppdaterat: 2015-09-16 16:34

Kommentarer

saabnisse skrev:

Det är riktigt att det beror på ålder och rörlighet, men det är ju vanvett att ta fram en karosstyp som man måste krypa in i!
Jag funderar ofta på hur man tänkt när det gäller S/V 90, en stor bil där man låter formen gå före funktion till så stor del att den blir obekväm att ta sig i och ur!
Tyvärr är det ju något som även föregångaren V70 II hade där man i princip låtit A-stolpen förenas med B-stolpen i en båge som man ofta slog huvudet i som Shogun skriver i #219!
Föregångaren var betydligt vettigare.
Man kan naturligtvis säga att man inte ska köpa bilar man inte kommer in i bekvämt och det är ju helt riktigt, men med tanke på att bilägarna blir allt äldre och orörligare är det konstigt att biltillverkarna inte upptäcker det utan tar risken att bli av med en stor grupp köpstarka kunder.

Fast nu säger du ju emot dig själv, i ena tråden skriver du att bilarna borde vara mindre, och att man borde köpa bil efter behov. Har man då behov av en större dörröppning för att man är överdimensionerat byggd, eller gammal och inte hållt igång kroppen el. liknande. Ja, då får man välja en annan bil än att kritisera de man inte kommer in i bekvämt. Som sagt, jag är normal, medelålder och har inga som helst problem med varken V90 eller V70, de är hur smidiga och bekväma som helst att ta sig i och ur kontra andra bilar med samma höjd. Om man fortsätter slå i huvudet gång på gång på samma ställe kanske det är andra bakomliggande orsaker....finns en tes om hur man definierar en viss sak.....;)

Uppdaterat: 2019-10-16 10:19

Fast en bil behöver ju inte vara stor för att vara enkel att ta sig in i - som saabnisse många gånger skrivit med exemplet Swift. Förstår inte nackdelen med att en bil skall vara lätt att ta sig i och ur för mer eller mindre alla men det kanske flera förstår bättre med ökande ålder.

Uppdaterat: 2019-10-16 10:23

Men om nu Saabnisse tycker Swift är en bra bil att ta sig i och ur, då är det ju fritt fram att köpa en sådan. Man kan ju inte kritisera allt som inte passar just ens egna behov. Jag gnäller inte att Swift inte passar mig, får varken in ett golfset på bredden eller barnvagn på längden.....MEN, därför väljer jag en annan bil, som passar mina behov och de förutsättningar jag har.
För en normalbyggd människa med normalfysik är Volvos bilar inga som helst problem. Alla kan ju inte bygga bilar som passar alla ytterligheter.

Uppdaterat: 2019-10-16 10:28

Och du kan vara helt övertygad om att det också sker, Henrik. Vi köper alltså andra bilar och t ex Volvo tappar potentiella köpare. Du snackar om "normalfysik" men det vet du inte vad det innebär när man är betydligt mycket äldre än vad du är som står mitt i livet. Tydligen svårt att ta till sig. Alla är vi olika trots allt med olika fysiska möjligheter.

Uppdaterat: 2019-10-16 10:42

Pi: Fast även Volvo har ju andra modeller, så att just en av deras modeller inte passar en viss typ av människor innebär ju inte nödvändigtvis att Volvo som företag tappar en potentiell kund. Det kan ju vara så att denna kund testar en annan Volvomodell som passar dennes behov bättre. Jag tycker det är jättebra att det finns ett stort utbud både inom ett märke och att det finns flera olika märken att välja på. Det jag reagerar på är dumheten i ett kritisera en viss bilmodell för en egenskap som just den personen finner inte passar denne. Som sagt, välj nåt annat istället då helt enkelt :)
Jag är fullt medveten att äldre tappar fysik, mer eller mindre beroende på hur man underhåller det såklart eller vilka komplikationer man drabbas av. Men vad jag menar är att då är det ju inte längre "normalfysik". Tro inte att jag har nåt emot det eller ser ner på det, jag menar bara att då får man ju ta till sig sin situation och välja bil utifrån den istället för att sitta och gnälla och tycka alla bilar borde vara anpassade efter min begränsning....

Uppdaterat: 2019-10-16 10:51

Henrik, jag kritiserar de bilar jag kör inte de jag äger.
Det skulle aldrig falla mig in att köpa en S/V90 eller en gammal V70, om jag ska vara riktigt ärlig skulle jag nog aldrig köpa en Volvo överhuvudtaget med det utbud de har idag, men det kan ändras.
Alltracen är t.ex. avsevärt trevligare även om Volvons stolar passar min röv bättre.
Men jag förbehåller mig rätten att kritisera vilken bil som helst utan att jag behöver äga den!
Som Pi mycket riktigt påpekar kommer du själv att upptäcka vilka bilar som har bekvämt i- och ursteg fortare än du anar.
Jag kan faktiskt fortfarande knyckla ihop mig för att komma in i en MG Midget, men bekvämt är det inte och det tar en stund för att inte tala om hur det är när man ska ur!

Uppdaterat: 2019-10-16 12:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Shogun: Fast det är en dålig egenskap för dig, det är inte en dålig egenskap som fakta. Jag hade min i runt 12.000 mil utan att slå i huvudet en endaste gång....så det beror väl dels på hur man är byggd och hur man rör sig tänker jag. Om du läser det jag skriver så självklart finns det saker i alla bilar som inte passar alla, men därför är det inte per automatik en fakta att det är en dålig egenskap.

Det sista skrev jag med glimten i ögat, finns en tes om att definitionen på idioti är att göra samma sak gång på gång utan att lära sig av sitt misstag......

Uppdaterat: 2019-10-16 12:42

Saabnisse: Självklart får du kritisera precis vad du vill ur ditt behov, men lägg inte fram det som att det ÄR en dålig konstruktion. Det är en konstruktion som inte passar dig......

Uppdaterat: 2019-10-16 12:44

Henrik, det är inte bara en dålig konstruktion, den är riktigt usel........ för mig!
Men inte bara för mig, min chef som hade 240, 740, 940 som servicebilar och var riktigt Volvotrogen, köpte en V70, hade den i ett halvår och svor dagligen över bristen på huvudutrymme.
Nu åker han Combo, där finns plats för huvudet!

Uppdaterat: 2019-10-16 17:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Åkte med Swiften till Skåne igår, kom hem idag. Inga sköna stolar i Swiften när man skall åka långt.

Uppdaterat: 2019-12-19 15:54
Lås inga trådar.

Var det den nyare modellen som kom för ett par år sen, eller den äldre från 10- som vi har ??

Uppdaterat: 2019-12-19 18:43

Suzuki Swift comfort modelår 2016, köpte den begagnad nov 2019, hade gått 3300 mil. Tycker den är väldigt bensinsnål. Sitter skönt i den kortare sträckor , men att sitta och köra i timmar då är den inte skön att sitta i.

Uppdaterat: 2019-12-20 06:19
Lås inga trådar.

Det längsta vi åkt i Swiften är Sth- Skövde, det gav inga problem mer än en lätt hörselskda. Men jag är å andra sidan litn o lätt, så stolarna passar mig fint.

Uppdaterat: 2019-12-20 06:49

Jag åkte Stockholm -Eslöv t o r på två dagar blev ca 120 mil, några timmar i Swiften går bra, men längre sträckor, nej tack. För övrigt är vi väldigt nöjda med den.

Uppdaterat: 2019-12-20 07:09
Lås inga trådar.

Nu är det bara dagar kvar innan Swiften fyller 9 år, och det är bestämt att den ska säljas.
Summarum är att bilen som förväntat gett ett problemfritt ägande, slarv hos verkstaden vid service när AC remmen skulle bytas är det ända vi kan hänga upp oss på, och medtrafikanter som gett bilen några mindre bucklor.
Det stora problemet nu är att sälja den, lägga ut en annons på Blocket är ju som att be om problem, ingen kommer uppskatta att det sitter nya bromsar runt om, men hänga upp sig på bucklan en Tysk turist gjorde med sin cykel på ena dörren, och vill således ha bilen gratis.
Uppskatta priset är också svårt, de finns från 69.900 hos firmor till 30.000 privat.
Att bilen är Japansk (fast den inte är det) ställer också till det, vi Svenskar köper ju hellre en Skoda med erkänt dålig motor, än en okänd Japps.
Läste att det börjat gå bilar på export till Finland, man kanske skulle slå ut en annons i en Finsk tidning.

Uppdaterat: 2019-12-21 14:32

Rikard, prova Blocket eller något liknande, bestäm ett pris du vill ha plus prutmån och om de ringer och prutar mer än du accepterar är det ju bara att lägga på.
Lite arbete måste man lägga ner om man ska få något betalt, jag tror inte Swiften behöver bli så svårsåld.

Uppdaterat: 2019-12-21 15:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Problemet är ju att få som hör av sig är intresserade av bilen, utan att få den billigt och tjäna pengar.
Ju närmare man bor en stor stad, ju större är problemet gissar jag, och vi bor tyvärr i den största.

Uppdaterat: 2019-12-21 15:50

Sätt inte ut telefon-nr utan använd bara e-mail-svar. Och beskriv objektet så noggrant som möjligt inkl de delar du bytt och de ev småskador som finns - och många fina bilder.

Uppdaterat: 2019-12-21 16:48

Jag sålde min Astra efter en knapp månad.
Första dagarna så kom det massor av skambud, 40.000kr snabb affär.
Avtog med tiden och till slut dök en seriös spekulant upp som skulle använda bilen själv.
Jag prutade själv till mitt lägsta pris och allt frid och fröjd utan något knot. Bättre att bli av med bilen för hyfsat betalt än att försöka maximera priset.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Gillar Swiften, ett aber är att det är fem växlar, våra övriga bilar har sex. vi gav 85 000 kronor för den. Är väldigt nöjda.

Uppdaterat: 2019-12-21 20:49
Lås inga trådar.
Leif Larsson skrev:

Gillar Swiften, ett aber är att det är fem växlar, våra övriga bilar har sex. vi gav 85 000 kronor för den. Är väldigt nöjda.

Varför är det ett aber med fem växlar? Det finns ju flera helt nya som bara har 5 växlar.
Frugans Hyundai I20 har 5. Det är inga problem med det, skulle fungera bra även med fyra växlar.
Enda är väl att man kan tänkas försöka lägga i 6:an som är där backen är i växellådans lägen, men det har aldrig inträffat.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Ändå bättre vore det med automat...:) F ö håller jag med Guran.

Uppdaterat: 2019-12-21 21:08

Det räcker absolut med fem växlar på Swift, men femman borde vara högre, den varvar alldeles för mycket i 110.
Det är ju inga problem att hoppa över växlar, ettan, trean, femman eller start på tvåan, direkt till fyran går utmärkt.
Men givetvis är det ju alltid trevligare med automat och det finns ju!

Uppdaterat: 2019-12-21 21:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nä, Swiftens 5 växlar är inget större problem, värre är det med vår Zafira och sin starka 2.2 liters motor, där ligger man hela tiden och försöker få i 6an som inte finns, den varvar 3000 i 100, det borde räcka med 2000.

Uppdaterat: 2019-12-21 22:20

Låga varvtal i landsvägs-farter är nog förbehållna nyare bilar med främst turboladdade motorer känns det som. Och i alla fall äldre bilar med sugmotorer låg ju ofta betydligt högre i varvtal - ungefär som Rikard skriver om deras Zafira.

Uppdaterat: 2019-12-22 08:42

Många äldre bilar hade ju separat tillsatsväxellåda som sänkte varvtalet, en sådan skulle jag vilja ha på Swift.
Men jag glömde en sak med Swift, växellådan är bland det mest lättväxlade jag använt, växlarna klickar i exakt och alltid utan knorr.

Uppdaterat: 2019-12-22 10:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja det måste till en turbo för att få bra drag i motorn från bottenvarvtal och kunna sänka landsvägsvarvtalet med 1000 varv.

Se på nya mazdan cx 30 med nya skyaktiv motorn i tv testet.
Ingen turbo och dom skriver att den måste varvas och den är varken snål eller har den kraft som utlovats.
Dom skulle nog inte varit så konservativa och klämt in en turbo.

Uppdaterat: 2019-12-22 10:55
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Som det verkar hittills med Skyactive-X så känns det som ett onödigt projekt. Det kanske inte är så enkelt trots allt att ersätta turbomatningen i dagens motorer och med dagens krav på både bottenvrid och låg förbrukning.

Uppdaterat: 2019-12-22 10:58

Dubblett...

Uppdaterat: 2019-12-22 11:05

Hade en sugmotor i en bil som låg på 1250 varv i 100, var underbart harmoniskt lunka fram. Dock automat på den. Men 90 års modell.

Uppdaterat: 2019-12-22 11:06

...och den var naturligtvis snål i både stadstrafik och på landsvägen - eller, Henrik...:) Undantag finns och fanns alltid som vi konstaterat många gånger.

Uppdaterat: 2019-12-22 11:10

Pi: Nej, den var inte snål. Drog runt 1.2 hur man än körde.
Dock tolkade en del ovan in det som naturligt att en sugmotor krävde mer varv och var naturligt de varvar mer.
Så menar bara att det är inte per automatik så.
Däremot om en sugmotor ska kunna bli mer lågvarvig får man kompensera med cylindervolym.
Därav turbon kom i större skala ju. För att ha kvar vrid med mindre volym.

Uppdaterat: 2019-12-22 11:18

Om vi pratar nutid Henrik så tillverkas det väl knappt motorer med stor cylindervolym och många cylindrar.
Ingen vill elda för kråkorna i dagens läge.

Annars så fanns det ju sidventilare med 7 liters volym och tomgången på 450 varv och 800 till på landsvägen.

Min lilla 1,0tsi går aldrig över 2000 varv i stats/förortsmiljö och har dessutom aldrig överskridit 0,6 trots en hel del stadskörning.

Uppdaterat: 2019-12-22 11:58
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Precis det jag skrev Mso....att turbon kom i vardagsbilarna som en lösning att gå ner i cylindervolym.
Och ja, du har lågtrycksturbo så den behöver inte upp i varv. Hade den vart ren sugmotor hade den behövt varva mer.
Sen försvinner det ju tyvärr lite gångkultur i de små motorerna. Jag personligen håller BMW:s trea som finare och bättre än de andra jag kört.

Uppdaterat: 2019-12-22 12:28
Henrik M skrev:

Precis det jag skrev Mso....att turbon kom i vardagsbilarna som en lösning att gå ner i cylindervolym.
Och ja, du har lågtrycksturbo så den behöver inte upp i varv. Hade den vart ren sugmotor hade den behövt varva mer.
Sen försvinner det ju tyvärr lite gångkultur i de små motorerna. Jag personligen håller BMW:s trea som finare och bättre än de andra jag kört.

Nej du Henrik. Det är då ingen lågtrycksturbo i 1,0TSI motorn. Den har ett laddtryck på 1,6 bar. Men en liten pluttig turbo som laddar redan vid låga avgasflöden och som även tappar flåset då motorn kommer upp i varv då den är så liten för att ladda redan från låga varvtal.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Min skrivning om sugmotorer och relativt höga varvtal vid landsvägs-körning baserade jag på egna erfarenheter av främst bilar i C-segmentet.
Beträffande 1,0 TSI och liknande mindre turbomotorer så är dom i alla lägen (!) överlägsna föregångarna - d v s ofta sugmotorer i 1,4--1,6 l klassen. De senare var både segare, drog mera bränsle och varvade mera i "normal" körning.

Uppdaterat: 2019-12-22 13:06
Guran skrev:

Henrik M wrote:Precis det jag skrev Mso....att turbon kom i vardagsbilarna som en lösning att gå ner i cylindervolym.
Och ja, du har lågtrycksturbo så den behöver inte upp i varv. Hade den vart ren sugmotor hade den behövt varva mer.
Sen försvinner det ju tyvärr lite gångkultur i de små motorerna. Jag personligen håller BMW:s trea som finare och bättre än de andra jag kört.
Nej du Henrik. Det är då ingen lågtrycksturbo i 1,0TSI motorn. Den har ett laddtryck på 1,6 bar. Men en liten pluttig turbo som laddar redan vid låga avgasflöden och som även tappar flåset då motorn kommer upp i varv då den är så liten för att ladda redan från låga varvtal.

Seriöst, laddar den 1,6 bar ?? och ökar effekten från 85 till 115 hk.
Jag köpte en BMW med en "liten" snurra på (liten bland skaran med folk som trimmar bilar med turbo)
Vid 1 bar gav motorn 401 hk och över 500 nm, mot originalets 193/225.

Uppdaterat: 2019-12-22 14:00
Rikard skrev:

Guran wrote:Henrik M wrote:Precis det jag skrev Mso....att turbon kom i vardagsbilarna som en lösning att gå ner i cylindervolym.
Och ja, du har lågtrycksturbo så den behöver inte upp i varv. Hade den vart ren sugmotor hade den behövt varva mer.
Sen försvinner det ju tyvärr lite gångkultur i de små motorerna. Jag personligen håller BMW:s trea som finare och bättre än de andra jag kört.
Nej du Henrik. Det är då ingen lågtrycksturbo i 1,0TSI motorn. Den har ett laddtryck på 1,6 bar. Men en liten pluttig turbo som laddar redan vid låga avgasflöden och som även tappar flåset då motorn kommer upp i varv då den är så liten för att ladda redan från låga varvtal.
Seriöst, laddar den 1,6 bar ?? och ökar effekten från 85 till 115 hk.
Jag köpte en BMW med en "liten" snurra på (liten bland skaran med folk som trimmar bilar med turbo)
Vid 1 bar gav motorn 401 hk och över 500 nm, mot originalets 193/225.

Ja den laddar så mycket, det är ju det som ger det för den lilla motorn ganska höga vridmomentet redan från 1200rpm. Men sedan okar den ju inte blåsa på så mycket luft när varvet ökar. Motorn beter ju sig som en dieselmotor.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Jag trodde att det var 1,6 bar absoluttryck i Skodan, dvs 0,6 bar övertryck.

Uppdaterat: 2019-12-22 15:29

Nåja - den lilla 3-pipen är hursomhelst rätt OK att köra. Har kört den i en manuellt växlad bil ett par veckor och tycker att det fungerade riktigt bra. Men visst föredrar jag min egen bil med större TSI-motor och automatlåda.

Uppdaterat: 2019-12-22 19:25

Slog ut en liten annons på en lokal FB sida.

Detta är ingen regelrätt säljannons, utan en förvarning om vad som komma skall. Den lilla Swiften, kallad ”Snyften” ska säljas efter 9 års lång och trogen tjänst, hon har rullat 13.000 mil och är vid god vigör och fått omsorg (service) när det behövts, nyligen fick hon nya bromsskivor runt om, kan stanna på ett kick, och blev godkänd utan anmärkning nu i höstas. Hon är blank o fin och saknar rost. Men en granne, en förvirrad dam, en tysk cykelturist och en oaktsam förälder har åsamkat henne några mindre skönhetsfel, en vilsekommen sten eller dubb gjorde en spricka i rutan på höger sida för 8 år sen. Hon är en Exklusive, som bla betyder att hon öppnar sig utan nyckel, är mottaglig för Harald (Blåtand) och håller farten själv. Hon tar dig 10.000 meter på 550 ml bensin. Tyvärr växlar hon inte åt dig, det får du göra själv. Vad hon kostar har vi inte satt oss in i än, det får vi reda ut med en trevlig spekulant, men vi vet att hon kostade prick 150.000:- den 3e januari 2011 ink motorvärmare och vinterdäck. Och om ni inte viste det vann Suzuki Swift 1.2 Teknikens Världs stora småbilstest hösten 2010. Man ska inte krocka, men om man ändå vill pyssla med det fick hon 5 stjärnor i krockskolan och hytten full av mjuka kuddar (ensam i klassen med knäkudde) Vi har ingen brådska att sälja henne, och kommer inte göra det förens efter jul/nyår, bilen har varit stilla ett tag och hon har inte ens vinterskorna på sig, och hon behöver en ny makeup (Tvättas, städas o putsas) innan hon träffar sin nya ägare. Så hör ni nån i julstöket som behöver en pålitlig vän att åka till jobbet med, hör av er till mig här, så ska jag förmedla kontakt med ägarinnan Isabella.
Med vänlig hälsning Rikard.
PS: Bilden är från 2011, hade ingen nyare, hon är tydligen svårfångad på bild. Aktuella bilder kommer efter makeupen.
DS: Har ni problem med att det är en hon, kopiera texten och byt ut alla hon mot hen, så kommer det bli jättebra.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-12-22 22:03

Tycker jag var en alldeles utmärkt annons, lycka till med den!

Uppdaterat: 2019-12-22 22:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En av de snyggare småbilarna med! Lycka till med försäljningen!

Uppdaterat: 2019-12-22 22:22

Min bror har en äldre Swift, en -05a. ABS lampan började lysa, verkstaden konstaterade att motorn i ABS enheten lagt av, 25.000:- kostade en ny !! Men de hade Googlat och hittat en firma i Tyskland som reparerade, så enheten demonterades och skickades dit. De fick vänta 3 veckor på bilen, service och byte av bromsar/skivor runt om gjordes medans de väntade, 9000:- kostade hela kalaset, varav 3.500:- för rep av enheten.

Uppdaterat: 2019-12-25 23:02

Ja, det gäller att vara om sig och kring sig när man får sådana dyrbara reparations-besked. Inte jämt så lätt för en vanlig "Svensson-bilägare" och uppenbarligen starkt beroende av vilken verkstad bilen råkade hamna på.

Uppdaterat: 2019-12-26 09:53

Efter 9 år och 4 månader är denna historia slut. Swiften såldes idag för 31" privat, firmor bjöd 25" vid inbyte. Hade det inte varit för att remmen till AC pumpen skrikit, hade vi nog fått några kronor till.
Sammanfattningen är annars ett nästan ett helt problemfritt ägande, ett dött batteri är enda plumpen.
Sammanräknat ligger kostnaden för service (6 på verkstad 2 egna) reservdelar (Batteri, bromsar/skivor, rem) och 4 däck på ca 16.500:-
2 saker åtgärdades på garanti/goodwill vid service utan att vi noterat nått fel själva. Man bytte ventilkåpspackningen (3000 mil) och värmen i stolarna (9000 mil)

Vi är glada över valet av vinnaren i TVs stora småbilstest 2010, som förutom att vara en väldigt trevlig liten bil, även gav Japansk problemfrihet, trots att bilen var tillverkad i Ungern.

Ny tråd om ny bil kommer om några veckor.

Uppdaterat: 2020-05-17 21:18

Det blev bara 13" mil pga ändrade förhållanden. Det hade varit kul annars o sett hur den hållt ihop över flera mil.

Uppdaterat: 2020-05-18 11:27

Kul att denna Swift fungerat bra, Rikard !
Och åter till Shogun som tycks ha svårt att fatta att vi nybilsköpare köper de fordon VI trivs med när vi köper bilen och inte de som nån ägare 10 år senare skulle gilla. Och ingen vet idag hur dagens nybilar klarar Shoguns älskade beg-tester om 10 år.

Uppdaterat: 2020-05-18 11:32

Nu ska vi inte avsluta denna lyckliga tråd med o kriga.
Vi kollade även på Polo när bilen skulle köpas, men även om den inte gått sönder, så hade den blivit dyrare att äga, och vi hade fått en tråkig bil med träig motor.
Nu fick vi ha lite kul dessa 9 år också =)

Uppdaterat: 2020-05-18 16:59

Jo, jag åker Swift ibland och jag har ju skrivit om den och visst är den kul om det inte blir för mycket motorväg eller gropiga grusvägar.
Men den har en väldigt lättväxlad låda!
Synd att de inte längre säljer trepipen, undrar varför?

Uppdaterat: 2020-05-18 18:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre