Vi Bilägares forum

Kommer Saab att överleva?

Kommer Saab att överleva?

Anledningen till min fråga är att Mitsubishi förra veckan meddelade att fabriken i Adelaide i sydaustralien kommer att läggas ner redan i mars. Nu har ju givetvis det inte ett dugg med Saab i Trollhättan att göra men det finns flera slående likheter. Dels är båda anläggningarna mycket små och har haft stora lönsamhets problem de senaste åren. För några år sedan tillverkade man modellerna Colt, Sigma/Magna, lyxbilen Verada och Pajero i Adelaide. En efter en har produktionen flyttats till andra länder. Det samma verkar hända med fabriken i Trollhättan. Jag läste i tidningen att nästa generation 9-5 kommer att byggas av Opel i Tyskland och nya 9-4 i Mexiko. Då blir det ju inte mycket kvar för killarna i Trollhättan att göra.
Även Ford i Melbourne verkar gå samma väg. I mitten på förra året meddelade Ford att motorfabriken som tillverkar en rak fyrliters sexa kommer att läggas ner inför 2009 års modell och man kommer att importera en V6 motor från USA istället. Ett par månader senare lades lyxmodellen Fairlane ner så trenden är helt klar där också tycker jag. Att Saab har ett "eget" varumärke verkar inte hjälpa.
Vad är den allmänna uppfattningen i Sverige?

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Lugn Gunnar, vi får väl se när Insignia ska presenteras.
Då kanske det blir annorlunda.

Uppdaterat: 2008-08-03 22:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Med tanke på vad det står på ViB:s sida idag om Saab så upprepar jag vad jag skrivit förut: Jag tror att Saab är borta som eget märke inom 20 år ca. Konstgjord andning just nu...

/Erik

Uppdaterat: 2008-08-06 20:00

erifog, tror du att det finns något märke överhuvudtaget som du tror kan existera om tjugo år?
Även de tunga kolosserna kan ju balansera på lerfötter.
Ingen vet!

Uppdaterat: 2008-08-06 20:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Apropå Saabs förlust på 2.2 miljarder, vad sägs om detta:
""Inget annat av GM:s varumärken attrahetrar den typ av köpare som Saab gör", säger GM:s Europachef [b]Carl-Peter Forster[/b], enligt DI."

Man ska satsa stenhårt på nya modeller, nya 9-5, SUV:en 9-4X, nya 9-3 och lilla 9-1.
"Det spelar inte så stor roll om man går med förlust, Saab är så starkt som varumärke att det kan lyfta hela GM"! enligt samme Forster.

Japp, vi får väl se. Men man undrar ju förstås var alla pengarna kommer ifrån?
I USA går det ju inte så bra. Är det månne Opel som försörjer hela gänget?

Uppdaterat: 2008-08-11 11:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, vi får väl hoppas att det stämmer, men det gör det nog.
GM har ju satsat 25 miljarder på nya Saabmodeller och det blir väl svårt att försvara en sådan investering vid en nedläggning som föreslogs i förra veckan.
Det var väl som vanligt ett politiskt utspel för galleriet. [b] :-)[/b]

Uppdaterat: 2009-01-20 13:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad betyder det här?

http://www.dagensps.se/artiklar/2011/12/30/96401947/index.xml?referred_from=/nyhetsbrev/ps-morgon-kvall/2011/12/30/44132386/index.xml

Finns det bättre bud och hur vet konkursförvaltaren det i så fall när han vägrar att träffa representanterna?

Något underligt är det!

Uppdaterat: 2011-12-30 12:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Här är en nekrolog över Saab av Jan Jörnmark:
http://jornmark.se/places_photo.aspx?placeid=288&Photonumber=107&lang=&slideshow=true&interval=5

Lite dystert.

Uppdaterat: 2012-01-19 12:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

"Fem miljarder kronor uppges kinesiska Youngman vara beredda att betala för att få komma över konkursboet uppger en källa till Dagens Industri.
– Tanken är att komma igång med produktionen av Saab 9-3 i Trollhättan 15 veckor efter att ett avtal undertecknats med konkursförvaltarna."

Det var verkligen optimistiskt!
Det måste innebära att man redan har klart med nya leverantörer av drivlina och övriga GM-komponenter som ska ersättas.
Och hur har det gått till?
Har man verkligen träffat avtal innan affären är klar?
Eller är det komponenter från Lotus/Proton som man räknar med att använda?

Men det kanske är något lurt här, kanske har GM ändrat inställning?
Det är nog mycket som är oklart ännu.

Uppdaterat: 2012-01-20 11:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

"GM kommer inte att sälja rättigheterna till Saab 9-5 - oavsett vem köparen är, berättar tillverkarens talesperson James Cain, till Svenska Dagbladet."

Tråkigt det var 9-5SC-modell som jag trodde mest på.

Uppdaterat: 2012-01-20 11:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja jag läste det också samt DN och SvD idag.
Men 9-3 finns det nog möjlighet att få tillverka, men i SvD tror man ju att det blir omöjligt att få lönsamhet i enbart den.
Men det kommer ju inte att vara samma 9-3 som hittills, det blir ju helt ny teknik utan GM, bara skalet blir kvar.
Den ska tillverkas tills 9-3 Phoenix blir klar, vilket tar minst två år.
Man kan nog också räkna med att den delvis blir en provplattform tills den nya blir klar.
Men det här är Youngmans plan och de är ju inte de enda spekulanterna

Men här kommer ju en del svåra frågor in.

Men kommer den nygamla 9-3an att gå att sälja?
Kommer kanske event. spekulanter att välja ett konkurrerande märke i väntan på Phoenix?
Finns tillräckligt med tekniker kvar bland personalen från förra Saab för att de här planerna ska kunna genomföras?

Uppdaterat: 2012-01-21 10:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

För den som är sugen på en nyare beg Saab, har detta företag 500 st f.d. Saab tjänstebilar till salu:
http://www.carlqvistbil.se/Specialerbjudande

Uppdaterat: 2012-03-18 22:52

Jag tycker att det märkligaste egentligen är att det just nu är så tyst från förvaltarna.
Youngman har ju klart förklarat sina avsikter, flera andra har ju visat intresse och det verkar som om det pågår ett köpslående.
Men varför drar det ut så på tiden?
Det närmar sig slutet på mars, det som advokaterna för några veckor sedan sa skulle vara avslutat i slutet på februari.
Men det är klart, hittar man en guldkalv gäller det väl att krama den så länge som möjligt.

Uppdaterat: 2012-03-19 18:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Här är en ganska intressant intervju med Viktor Muller:
http://www.svd.se/naringsliv/muller-sa-mycket-som-gick-fel_6940027.svd

Uppdaterat: 2012-03-21 09:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tycker att det är en snygg bil, betydligt snyggare än den misslyckade faceliften på 9-5 som kom på -06orna och som är extremt färgkänslig för att inte se fel ut.
Kul också att de har järnspisen från Södertälje inmonterad.

Uppdaterat: 2012-04-24 22:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Såg ni Programmet om Saabs sista strid nu i kväll på TV4?
Intressant att se så om ni missade det kolla här: http://www.tv4play.se/dokumentarer/dokumentarfilm?title=saabs_sista_strid&videoid=2185448

Uppdaterat: 2012-04-25 00:23

Jo nu har jag sett programmet och min första tanke var att jag måste hålla med Berglin i SvD:
"Jag har hört att man i pauserna mellan reklamen ska sända en snutt av ett riktigt program!".

Uppdaterat: 2012-04-25 08:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

"kommer inte att finnas något mer som vi är vana att se det"
Det är ju din uppfattning och det beror ju på att du inte gillar något utanför din Toyotadimma.

Uppdaterat: 2012-04-25 12:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ursäkta Shogun glömde ju att du tagit ett steg västerut, men ändå, jag får väl ändra till "Asiatdimma", men mens du ändå är kvar i dimman kan du ju titta lite norrut på Saabs kinesiska arvinge som ju i själva verket är mer Saab (70%) än den senaste Trollhättetillverkade 9-5an.
Den hade ju väldigt mycket GM-delar som inte tillverkats av Saab.
Baic C70 har ju t.o.m. den gamla järnspisen kvar, tack för det!

Uppdaterat: 2012-04-25 13:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hur är man funtad om man sätter sig i bilen och åker till Saab-museet för att missionera för Toyota?

Du blir mer obegriplig för varje dag som går Conny......

Uppdaterat: 2012-04-26 21:25

Man måste fråga sig, vad huvudorsaken till Saabs tragiska konkurs är. Varför har inte Volvo drabbats av detta?

Uppdaterat: 2012-04-28 12:49

Volvo är redan sålt till kineser.

Uppdaterat: 2012-04-28 14:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

"TROLLHÄTTAN
Förhandlingarna kring konkursboet går nu in i ett avgörande skede, enligt källor till TTELA. Redan nästa vecka kan slutförhandlingarna med intressenterna inledas. Och enligt kinesiska uppgifter ska inte längre BAIC vara intresserade."
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1608394-slutforhandlingar-narmar-sig

Uppdaterat: 2012-04-28 15:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hur ska de någonsin kunna starta igen när över hälften av ingenjörerna redan fått nya jobb, lite komiskt är att 90% av dem dessutom har fått högre lön.

Jag tycker det är tragiskt, vi hade behövt även SAAB.

Uppdaterat: 2012-04-28 17:50

Ingenjörerna bygger inte bilarna, de konstruerar kommande modeller.

Bilbyggare är enklare att lösa.

Uppdaterat: 2012-04-28 19:33

Pang Da dottern är ju en riktig Pangbrud på alla sätt och vis så vi får väl hoppas på det bästa...

Uppdaterat: 2012-04-28 21:42

Kolla det här:

http://www.dn.se/ekonomi/vinst-for-spyker-efter-saabs-konkurs

Är någon förvånad?
Tänk att det plötsligt kan gå så bra efter alla år av förluster.

Uppdaterat: 2012-04-30 07:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det var den här veckan som konkursförvaltarna skulle presentera budgivningen på Saab.
Idag är sista dagen.
Är det någon som tror att de kommer att göra det?
Eller drar de ut ytterligare på det som först skulle vara klart i slutet av februari?
Här gäller det att krama ut så mycket som möjligt ur denna guldgruva.

Uppdaterat: 2012-05-04 11:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nix, det enda jag vet är bolaget e-AAM som Saab bildade med American Axle, men det är ju ganska väl känt.
Men tydligen finns en del under skalet på Phoenix som vi inte kunde se!

Uppdaterat: 2012-05-06 22:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo det är ju det som samarbetet med American Axle bygger på.
Att man tänkt på en BMW-motor är ju inte så svårt att räkna ut.
Något framtida samarbete med GM är nog knappast troligt, men inte helt uteslutet, det beror nog helt på vem som blir köpare av Saab, vad de har för framtida planer och hur mycket pengar de vill stoppa in.
De flesta tillverkare vill sälja så mycket som möjligt av sina delar för att hålla ner kostnader och öka lönsamheten, det är ytterst få delar som de vill eller kan hemlighålla, man måste komma ihåg att det mesta som sägs om patent och licenser är ett rävspel som alltid har en ekonomisk bakgrund.

Jovisst är det ett bra köp en nästan ny bil till under halva nypriset.
Men det finns fler här:

https://www.kvd.se/sv/auktion/konkursbon-avveckling.html

Man kan inte helt lita på de priserna, men om man går tillbaka och kollar någon timme innan auktionen stänger kanske det kan vara idé att lägga ett bud.

Uppdaterat: 2012-05-07 08:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej leifer, jag tänker inte byta, det vore ekonomiskt vanvett som det ser ut nu.
Det är en -05 som gått 11000 mil, den kostade med extra utrustning 360000:- och är nu värderad till 80000:-
Eftersom jag trivs med den och den går bra fortsätter jag med den, men pysslar om den med täta oljebyten.
Den går dessutom nästan enbart på landsvägskörning.
Jag tycker den känns betydligt trevligare än V70 D5 som är ett par år yngre, men det kanske bara är inbillning.
Det mesta är ju som oftast subjektiva värderingar.

Uppdaterat: 2012-05-09 12:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det verkar mer och mer avlägset att det nånsin ska gå att få igång någon produktion igen, så SAAB är nog tyvärr ett stycke industrihistoria nu. Det som ändå är positivt är att så många verkar ha fått nya jobb, så det kanske inte blir riktigt den katastrof på arbetslöshetsfronten som befarades ett tag.

Uppdaterat: 2012-05-09 21:52

Jo leifer , det skrev vi ju om i #172-#174, men om och när den kommer till Sverige vet väl ingen.
Föresten har det ju inte presenterats vem som blev köpare till Saab den här veckan heller.
Mina insiders påstår att det kommer att tillkännages före den 15e maj!
Fan tro´t.

Uppdaterat: 2012-05-09 22:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kolla priserna på nästan nya Saabar här:

https://www.kvd.se/sv/auktion/konkursbon-avveckling.html

Nedräkningen börjar kl 10.00 då får vi antagligen se priserna stiga ordentligt.
Det kan ju ge en viss uppskattning om det reella värdet.

Uppdaterat: 2012-05-10 08:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jaha, VM ger sig inte, man måste beundra hans energi

http://www.svd.se/naringsliv/victor-muller-pa-vag-tillbaka-till-trollhattan_7218127.svd

Cirkusen fortsätter............

Uppdaterat: 2012-05-22 12:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Läste du sajten?
Spyker har ju licens till 9-5 för tillverkning i Trollhättan fram till 2017.
Det är den de försöker sälja till Youngman eller Mahindra & Mahindra eller vem som det nu blir.

Uppdaterat: 2012-05-22 14:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu ryktas det om att Rachel Pang och Youngman inte kan köpa Saab för att de inte får utt pengar ur Kina.
Mahindra&Mahindra lär ligga lågt och istället är det BAIC som är största intressenten.
Inget kul.
De kommer säkert inte att tillverka något i Trollhättan.
Jag hoppas fortfarande på Y eller M&M.

http://di.se/Default.aspx?pid=268133__ArticlePageProvider&epslanguage=sv&referrer=http%3A%2F%2Fwww.teknikensvarld.se%2F2012%2F05%2F22%2F31576%2Fmuller-vill-formedla-saab-licens%2F

Uppdaterat: 2012-05-23 22:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Dessutom var hon ju läcker, eller hur?
Betydligt raffigare än många andra av intressenterna.

Uppdaterat: 2012-05-23 22:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är nog långt från färdigt.
Det som skulle vara klart i februari drar ut ytterligare på tiden och det medför att det nog inte blir något före semestern?
Men varken Y eller M&M verkar borta, det cirkulerar en hel del rykten och spekulationer kring den här affären.

http://di.se/Default.aspx?pid=268133__ArticlePageProvider&epslanguage=sv&referrer=http%3A%2F%2Fwww.teknikensvarld.se%2F2012%2F05%2F22%2F31576%2Fmuller-vill-formedla-saab-licens%2F

Uppdaterat: 2012-05-24 07:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu tror inte längre konkursförvaltarna att ett avtal hinner skrivas i maj (en dag kvar!) beroende på att Riksgälden har invändningar och det har gett en del irritation

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/saabaffaren-karvar-i-elfte-timmen_7239337.svd

Sedan verkar det helt klart att bilen kommer att få heta Saab även i fortsättningen, oavsett vem som blir köpare enligt Saab AB.
Men enbart så länge den tillverkas i Sverige!

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/buskhe-satsa-i-sverige-eller-glom-saab-kopet_7236145.svd

Uppdaterat: 2012-05-30 07:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Varumärket.
Scania måste också godkänna.
Scania ägs av VW. VW har inget intresse av att SAAB får leva.
Det enda som kan få VW att godkänna är den badwill som kan uppstå i Sverige. I övriga världen bryr sig "ingen".

En insändare på SvD, har fört fram teorin att NEVS hade tänkt sig att R skulle låta lånet stå kvar och tjäna pengar på reservdelsförsäljningen, som ju är en guldkalv.

Uppdaterat: 2012-05-30 08:59

Scania har ganska fria händer och de har nog ungefär samma uppfattning som Saab AB och som du skriver skulle nog VW få badwill om de nobbade och varför skulle de göra det, kommer Saab igång kan det ju bli en ny kund?.

Men jag tror du har helt fel när du skriver " I övriga världen bryr sig "ingen"."

Saab har märkligt nog en väldig mängd entusiaster över hela världen.
Entusiasmen grundades tidigt, mer av Saabs tävlingsframgångar än av bilarnas egenskaper i övrigt.
Man lyckades ju få några av världens absolut bästa rallyförare och det gav ju bättre reklam än en massa annonser och fåniga reklamfilmer.
Men det insåg sällan ekonomerna.

Uppdaterat: 2012-05-30 09:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

VW imperiet styrs av Ferdinand Piech, som har mycket stor respekt för Scania/Östling-när det gäller lastbilarna.

Detta är en styrelsefråga för VW - där styr Piech "ensam"

Jag vet att det finns många som "känner för SAAB" - tyvärr så är det procentuellt sett och i absoluta tal - utomlands - en "spott i havet"- annars hade SAAB klarat sig :o).

Det är bara de rena fanatikerna som skulle köpvägra VW-produkter. VW skulle inte märka det i sin försäljning.

Vi är helt överens om att tävlingsframgångarna starkt påverkade SAAB:s image, men vi är INTE överens om att bilarnas egenskaper INTE bidrog till entusiasmen.

Uppdaterat: 2012-05-30 10:17

Jo naturligtvis har du rätt, men vad jag menade när det gällde Saabs egenskaper var att de av många ansågs för annorlunda och för avvikande för att bli mer accepterade.
Jag har själv blivit idiotförklarad t.ex. när jag förklarat fördelen med tändningslåsets placering.

Uppdaterat: 2012-05-30 12:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tändningslåset och Black Panel tillhör de tveksamma innovationerna

Elsäte, strålkastartorkare, luftfilter, turbo, stötfångande stötfångare och ergonomisk instrumentpanel är klockrena.

Många uppskattade dock allra mest köregenskaperna: stabilitet, styrprecision och motorprestanda (turbo)

Uppdaterat: 2012-05-30 13:45

Jag håller med, men jag gillar placeringen av tändningslåset.
Efter många år med 99 och 900 gen1, blev det många mil i 9000 mellan -85 och -08 (enligt mig den trevligaste Saaben), men jag saknade under alla år placeringen av tändningslåset mellan stolarna.
Black panel använder jag aldrig.
Och alla bilar jag kört som inte haft turbo har fått mig att sakna Saab.

Uppdaterat: 2012-05-30 15:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Black panel är underbart att ha när man kör nattkörning och vill ha mörkt i kupèn, används ofta. Turbo är numera ett måste, har provkört bilar utan och höll på att bli vansinnig!! Det jag saknar från min 9000 är de många facken i kupèn, 9-5 är lite dålig på det.

Uppdaterat: 2012-05-30 16:47

Inte dålig, urusel, med ett minimalt handsfack, visserligen kylt, men var gör man av champagneflaskan som t.ex. Jes har plats för flera stycken av.
I övrigt gillar jag bilarna, men 9000 var rymligare, men hade en konstig placering av startnyckeln :o)

Uppdaterat: 2012-05-30 17:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Idag ska affären presenteras.
Det ska bli klart vem som blir köpare.
Men jag tvivlar, tyvärr.
Viktor Muller är i Sverige.
Är han en joker som sitter på licenserna till 9-5?
Och hur kommer det att påverka, säkert släpper han inget gratis.
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/har-ar-knackfragorna-som-sinkar-saabaffaren_7243917.svd

Uppdaterat: 2012-05-31 13:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fyra miljarder uppges det att Youngman har bjudit och då ska även det icke kursade Saab Parts ingå.
Det svensk-japanska- kinesiska elbilskonsortiet vill däremot inte betala för Saab Parts.
Man undrar varför?
Det är ju en guldgruva.

Uppdaterat: 2012-05-31 16:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har aldrig gillat tändningslåset på golvet, och krångel är ju vanligt. Jag blev stående med min 99 pga det.

Den bästa utrustningen var sidobackljuset, som tyvärr togs bort i smyg.
Stötfångarna var också bra, men försvann också tyvärr.

Däremot tyckte jag inte att 99 eller 900 var nåt bra att köra. Den enda gången jag nånsin kört i diket och fått jättesladd var med 99:an. Bilarna går jättestadigt rakt fram, men svänger inte gärna. Lömskt.

Bästa Saaben var nog 9000. Fast när jag provkörde en ny 9000 turbo och en 605 V6 samma dag, var valet enkelt. Det blev 605 i många år.

Uppdaterat: 2012-05-31 17:10
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...