Kommer Saab att överleva?

240 inlägg 0 nya
Kommer Saab att överleva?

Anledningen till min fråga är att Mitsubishi förra veckan meddelade att fabriken i Adelaide i sydaustralien kommer att läggas ner redan i mars. Nu har ju givetvis det inte ett dugg med Saab i Trollhättan att göra men det finns flera slående likheter. Dels är båda anläggningarna mycket små och har haft stora lönsamhets problem de senaste åren. För några år sedan tillverkade man modellerna Colt, Sigma/Magna, lyxbilen Verada och Pajero i Adelaide. En efter en har produktionen flyttats till andra länder. Det samma verkar hända med fabriken i Trollhättan. Jag läste i tidningen att nästa generation 9-5 kommer att byggas av Opel i Tyskland och nya 9-4 i Mexiko. Då blir det ju inte mycket kvar för killarna i Trollhättan att göra.
Även Ford i Melbourne verkar gå samma väg. I mitten på förra året meddelade Ford att motorfabriken som tillverkar en rak fyrliters sexa kommer att läggas ner inför 2009 års modell och man kommer att importera en V6 motor från USA istället. Ett par månader senare lades lyxmodellen Fairlane ner så trenden är helt klar där också tycker jag. Att Saab har ett "eget" varumärke verkar inte hjälpa.
Vad är den allmänna uppfattningen i Sverige?

Ja, det kan man ju undra över.
Det har ju spekulerats om en nedläggning av Saab ända sedan GM övertog märket och GM har varje gång dementerat.

Man kan ju jämföra med rykten om Fords försäljning av Volvo som dyker upp då och då trots Fords dementier.

Nu ryktas det ju om att 9-1 ska tillverkas i Trollhättan medan 9-3 och 9-5 hamnar i Russelsheim.
Lite märkligt kanske, men Opel tíllverkas ju i många länder så varför skulle det vara annorlunda med Saab?
Det vanliga är ju att man lägger tillverkning av mindre, billigare bilar i länder med lägre löner och kostnader och de större, dyrare i höglöneländer och då kan man ju undra över att 9-1 hamnar i Sverige. Både Tyskland och Sverige hör väl till högkostnadsländer.
Och vad kommer att hända med Saabs tillverkning av Cadillac om 9-3 hamnar i Tyskland?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tur att man kör Toyota. Och inte behöva bekymra sig över om märket kommer att finnas kvar i morgon eller övermorgon.
Today, Tomorrow, Toyota ! Någon som sett den reklamen ? ;-)

Jag tror inte att man säkert kan veta om alla de nu etablerade bilmärkena finns kvar om tio-femton år.
Jag menar naturligtvis inte att alla försvinner men något eller några gör det nog, kanske även ett sådant märke som Toyota, fast det inte verkar troligt.
Det kommer nog nya bilmärken också.

Men när det gäller Saab och även Volvo som har amerikanska ägare är det ju hur osäkert som helst.
Det har ju visat sig att amerikanska och europeiska intressen inte brukar gå så bra ihop.
Tänk bara vad som hände Daimler-Chrysler.

När det gäller GM är det ju dock den nordamerikanska delen som gått dåligt, medan den sydamerikanska och asiatiska delen gått bra.
Hur det är med de europeiska fabrikerna har ju inte särredovisats.

De asiatiska märkena kommer nog att klara sig längst. Kina kommer stort och vad är det som säger att inte både Saab och Volvo kommer att tillverkas där?

Om femton år kanske de flesta far omkring i en hastighetsbegränsad Tata el. motsv. genom att man av miljöskäl (?) höjer skatten på alla normala bilar till 25000:-/år medan Tatan kostar 1000:-!
Detta är kanske att måla f-n på väggen, men jag litar inte på politiker och sådant här kan nog smitta över nationsgränser.

Och det kommer att påverka bilfabrikanter världen över.

Att Kina kommer är helt klart. Här i Australien börjar det redan i år. En av de större importörerna, Ateco, har meddelat att man kommer att börja sälja lätta kommersiella fordon dvs. mindre last- och skåpbilar från Kina. Går det bra kommer säkert personbilarna också inom något år.
Det Indiska märket Mahindra började sälja sitt pick up program förra året och de har blivit mycket populära bland bilbud, bönder och andra som behöver ett billigt robust fordon för kortare transporter utan några större krav på komfort. Även Mitsubishi kommer att importera samma bil som nu tillverkas i Adelaide från Taiwan. I Adelaide förlorar 3000 personer sina arbeten. Jag hoppas att inte något liknande drabbar Trollhättan men jag tycker trenden är mycket oroande.

Jag tror att anledningen till att GM vill flytta produktionen av 9-5 till Tyskland beror på att den tyska marknaden är mycket större än den svenska. Kan man presentera Saab som en tysk bil kommer säkert försäjningen att öka kraftigt

Tveksamt hur det blir med Saab. Förvisso ligger ansvaret för utveckling av Etanolvarianten av GMs Ecomotor hos Saab liksom Turbovarianterna av bensinmotorerna, men det gäller huvudansvaret. De tekniker som arbetar med projekten är anställda av GM-powertrain vilka även står för produktionen. Alltså tycks detta ske med styrning från Saabs ledning, liksom Opel när det gäller grundutvecklingen av bensinmotorerna.

Jag tror inte att Saab får någon egen ny modell, eftersom man delar allt tekniskt redan nu. Möjligen att Saab hitintills är ensamma i Europa med etanolvarianten kan påverka, men Saab säljer inte så många bilar som GM kräver ute i övriga europa. Dessutom har inte Saab tillnärmelsevis den kvalitétsrykte i ex Tyskland (där Saab står för ca 1/1000 del av försäljningen), som ex Mercedes o BMW.

I Tyskland t.ex. jämför man Cadillacmodellen som tillverkas i Sverige med Opel Vectra, och där har man konstaterat att Vectran är betydligt billigare än Cadillacen och dessutom tystare och bättre komfortmässigt. En Tysk journalist beskrev Cadillacens förarstol som väldigt skön, och skulle föredra att ha den framför TVn, men helt värdelös som förastol under längre körpass, på krokiga alpvägar, som han uttryckte det.

I Sverige vill man framhålla likheten med Saab, även från pressens sida. Detta trots att man delar all teknik med Opel och Saab, som har det gemensamt att de köper drivlinan och övriga tekniska komponenter från GM-powertrain.

Att Saab skulle kunna sälja över 300.000/år av den nya Astran under namnet Saab 01 i ex Tyskland är troligen helt omöjligt. Opelemblemet är därför mera troligt eftersom det i Tyskland säljs Oplar tillverkade i ex England, Spanien, Österrike, Polen, Ungern med flera länder. Saab som märkesnamn säljer inte i dessa volymer, och jag tror inte att det är meningen heller.

Ja Gunnar 44, kanske du har rätt, men det gäller att komma ihåg att tyskarna, som många andra länder, har alltid varit väldigt noga med att framhålla sina egna märken.
Att som de säger att Vectran är tystare och bättre komfortmässigt än en Cadillac BLS är ett exempel på detta.
Det är ju väldigt enkelt att kolla och bilda sig en egen uppfattning om detta, det är ju bara att boka en provkörning för resp.bil hos närmaste representant.
Att Vectran kanske är mer ekonomisk är en annan sak.

Sedan att Saab delar mycket teknik med andra grupper inom GM är väl inget fel, det finns ju trots allt utrymme för individuella konstruktionslösningar som gör varje märke unikt.
Detta sker inom varje bilkoncern, inte enbart inom GM.

Och varför skulle Saab behöva sälja 300000 bilar/år av 9-1 i Tyskland?
Var kommer dessa siffror från?
9-1 är ju inte ens presenterad!

Jo, av den enkla anledningen att GM-ledningen, när man valde att satsa på den nya mellanklassbilen, (Insignia/Aura) hade som krav att bilmodellen skulle tillverkas i minst 300.000 ex/år till att börja med. Sak samma med nästa verision av ex Astra, som planeras.
Jag läste ett inlägg i GM-powertrains debattsida i samband med beslutet om att fabriken i tyskland togs. Där diskuterade man ledningens produktionsmål. Ledningen hade ett tydligt krav, att minst 300.000 ex. av varje karosstyp,Motortyp etc var förutsättningen för att ett nytt projekt överhuvudtaget skulle få komma till stånd.
Därför tror jag inte att det blir någon större skillnad på Nya Astran och en ev. Saab 9:1, kanske enbart namnet?

OK Gunnar 44, du får tro vad du vill, själv är jag av en annan åsikt.
Jag tror det kommer att skilja betydligt mer än namnet mellan nya Astra och Saab 9-1.
Det har varit samma sak mellan Opel och Vauxhall, det är inte bara namnet som skiljer som de flesta svenskar tror.
Men vi får väl se när bilarna presenteras.

Vi kan ju jämföra med VW-gruppen, är Golf, Octavia, A3 samma bilar?

Saab Nisse.

Mycket är lika under skalet på VAG koncernens bilar. Men pga olika inriktning och profil på de olika märkena kan man ta olika betalt för dem, mest för Audi som är lite mer förfinad, och därmed högre vinst per bil. Skoda tjänar man säker också bra med pengar på pga lägre lönekostnader i Tjeckien.

Dags för Saab att börja tjäna pengar till GM nu, det behövs. Plus nya modeller 9-5 är ju hopplöst gammal och kan ju bara tilltala Saabofiler som inte kan köra något annat. Företädelsevis finns dom i Sverige, en mycket liten marknad därför kan inte Saab växa för man har ett förålderdomligt modellprogram. Hoppas för Saabs del att det vänder nu med nya modeller i antågande för det behövs. Provade faktiskt nyss Saab 9-5 men bilen var ju hopplöst omodern för min smak. Tur att det finns Saabofiler i Sverige än som nöjer sig med en sådan bil, Saab tjänar säkert pengar på dom dom kostar ju inget i utvecklingskostnader längre......

Du har ju helt rätt Shogun, 9-5 är ju en elva år gammal modell även om mycket har ändrats under åren och det är förmodligen sista årsmodellen i den här kostymen som vi ser nu.

Men faktum är att det fortfarande är en mycket komfortabel bil med bra krut under huven.

Jag har inte kört någon bekvämare bil sammantaget, V70 är lika bekväm men för slö, C5 har överlägsen fjädring men inte lika bra stolar, tyskarnas motsv.modeller har för hårda stolar för min smak och i de japanska sitter jag inte bra och de jag kört har varit för bullriga.

Jag är ju en Saabofil, som du säjer, men jag trivs med bilen trots att jag dagligen kan jämföra med betydligt modernare bilar.

För att Saab skall överleva som märke måste försäljningen öka kraftigt. Idag säljer Saab bara bra i skandinavien och i England. På övriga marknader är Saab närmast en uddabil. I Tyskland finns det ungäfär 8 gånger så många presumtiva bilköpare som i Sverige. Tyskar köper helst tyska bilar.
Det är därför jag fortfarande tror att det är därför vill flytta produktionen till Tyskland. Att Saab är en bra bil är ju en klen tröst om nästan ingen köper den. Den nu dödsdömda Mitsubishi 380 är även det en mycket bra bil. Men det hjälpte inte. Det råkar faktiskt vara min absoluta favoritbil. Men inte tillräkligt många delade min uppfattning

Jag tror att, som jag skrivit förut, Saab lever med konstgjort andning/respirator. 9-4:an och nya 9-5:an kanske blir fina bilar, men jag tror att de kommer att fortsätta ha kvalitetsproblem med drivlinorna, särskilt växellådorna. Jag tror inte att Saab som eget märke finns om 50 år. Om det gör det så kommer det att vara som med VW-Skoda - dela de flesta komponenterna med annat märke, kanske Opel. För övrigt tycker jag att Opel och Saab verkar ha en del gemensamt. Båda märkena har länge, i decennier, haft kvalitetsproblem, särskilt med rost och drivlinor. Bilarna är snygga och sköna att köra, som nya, men efter 10 år börjar rost och drivlina krångla. Helt enkelt till synes bra och komfortabla bilar som inte håller för tidens tand. Det är min åsikt, till stor del baserad på egen erfarenhet, då jag är uppvuxen med Saabar och ägt 2 själv.

Ja du erifog, du bygger din erfarenhet på två Saabar!
Jag bygger min erfarenhet på tolv. Ok de har inte varit felfria, men ingen har haft fel på drivlinan och med undantag för fyra 99:or och en V4 har ingen rostat.
Min senaste 9000 körde jag över 30000 mil innan jag sålde den för tre år sedan. Jag provade den för ett halvår sedan och den går fortfarande helt bra, är fortfarande mycket komfortabel och känns faktiskt rymligare än den 9-5 jag kör nu.
Du tror inte att Saab som märke finns kvar om 50 år. Vilka märken tror du finns kvar då?
Men du har ju helt rätt i att Saab och Opel kommer att dela mer och mer. Varför skulle de inte göra det?
Det är ju det som är finessen med sammanslagningarna till större enheter så man kan utveckla plattformar till stora serier.
Saab är inte världens bästa bil, men den duger åt mig.
Jag återkommer senare.

Jag glömde bort att jag faktiskt hade fel på drivlinan på mina två första 99:or, den första var försedd med frihjul som jag ju naturligtvis kunnat spärra och därefter växlat som på en konventionell bil men jag blev så lat att slippa koppla ur vid växling att jag lät reparera för dryga pengar.
Den andra hade ett allvarligare, och vanligare, fel. Drivaxeln mellan koppling och mellantransmmission hade för klena splines och detta medförde att splinesen släppte i transmissionens första drev. Ett typiskt konstruktionsfel som berodde på dimensionering för den första motorns 70 hk.
När motoreffekten sedan höjdes till 100 hk höll det inte.
Detta problem fanns ända till -78 års modell då transmissionen omkonstruerades.

Bortsett från dessa har det inte varit några problem mer än att lådorna på en del ex. varit lite kärva (tröga) att växla de första 10000 milen.

Ja du, saabnisse - det är bara att gratulera dig som sluppit krånglande
saabar. Du missade kanske att jag också vuxit upp med saab, förutom de
två jag ägt själv (och haft strul med). 80 000 i service och
reparationer på ickemärkesverkstad på 3½ år räcker annars bra för att
döma ut hela märket för min del. Lite småfel kan alla bilar få med
åldern, men inte att det rasar hela tiden. Dessutom har nära släktingar
haft massa saabar också och kan vittna om mycket reparerande på
begagnade saabar och tändkassettsstrul på de nya. Förutom annat smått
och gott. Under de ca. 30 år som mina föräldrar haft 4-5 saabar, alla
nyköpta, så har det alltid varit något fel från fabrik. Nej, saabnisse
- så ser inte kvalitetsrapporten ut för ett kvalitetsmärke (eller
premiummärke, som de vill vara).

Jag hoppas nästan för många framtida bilägares skull att Saab konkar/avslutas.
Tråkigt för alla anställda bara. Men ett företag som ständigt går med förlust och inte kan leverera jämn kvalitet har inget existensberättigande i affärsvärlden, inte om man ska gå med vinst i alla fall. Förvisso har Saab länge levererat jämn kvalitet på växellådorna, men inte på ett positivt sätt. Tycker att det var mycket talande när motorjournalisten Staffan Borglund på Trafikmagasinet för en del år sedan om en säker sak sa "och det är lika säkert som ett växellådsras på en Saab".

Jag kan konstatera att du, saabnisse, tillhör en extremt liten skara som inte haft märkestypiska problem. I ditt fall växellådor som rasar. Någon Volvoägare jag känt påstod att ingen av hennes 240:ar eller 740:ar dragit över 0,7 liter/mil. Tjena, säger jag. Och grattis. Men det är inte representativt.

Vad gäller Saab, så har märket förbrukat allt förtroende hos både mig och mina föräldrar.

Tack leifer, jag hade inte kunnat säga det bättre.
Jag får ofta Toyota Aventis som hyrbil, jag har egentligen inget emot den, den går bra, men jag sitter inte bra och den bullrar (däcken?), den är betydligt mer obekväm än de V70 jag annars får.

Jag jämför också med min antika, fast ganska nya 9-5, som jag trivs betydligt bättre med. Den väsnades ganska mycket också tills jag bytt originaldäcken, Pirelli P6000, mot Michelin som gjorde underverk.

Jag är inte så korkad att jag tror att Saab är den enda bil jag skulle trivas med, men jag tror på Saab, jag tror de överlever, liksom att jag också tror att Volvo överlever trots alla domedagsprofeter.

leifer - Klart att Saab säljer bättre än Toyota, men det är i vår lilla ankdamm. Kolla ute i världen - där är Toyota störst. Saab hittar vi nog på nedre delen av listan. Visst är Saab mycket rolig och positiv att köra, absolut, men är det värt kostnaden? Jag är ganska säker på att det är nybilsägare, eller folk som har en högst 5 år gammal bil som tillfrågats i ägarundersökningar, och då har inga bilar (nästan) börjat rasa/visa sin sanna kvalitet. Jag menar att en medelstor bil av normal kvalitet ska kunna gå 50 000 mil med rätt skötsel och service. Det är inte många som gör det. Jag är i alla fall inte så rik att jag kan köpa bil var 5:e år, ännu mindre ny bil.

Saab säljer bättre än Toyota, ja i slutet av 2007 gick Saab ikapp Toyota knappt. Säljer ca 1500-2000 fler bilar än Toyota, frågan är hur länge till.
Toyota är 4: största märke i Sverige. Och största märke i Norden, vilket kanske är mer intressant. Och med betydligt fler nöjda ägare enligt Vibilägare och Autoindex än både Volvo, Saab, VW som ligger före Toyota försäljningsmässigt i Sverige. Tacka alla Saabofiler i Sverige för det att de inte kan köra något annat märke. Annars skulle det vara kört för märket även i Sverige.

Leifer.

Vad grundar du det på att Toyota inte går 50000mil eller väldigt få som du skriver ? Förövrigt kan jag meddela att jag nu gjort affär och köpt en Toyota Auris 2,2 D4-D och bilen har Turbo så jag ska i fortsättningen här redovisa hur bilen håller ihop och hur länge den går ;-) Men bilen är inte billig, men ska man ha kvalitet så...........

Leifer.

Det är du som kommer med påståenden om Toyota och då får du finna dig i att svara på dina påståenden. Även om tråden handlar om Saab, varför gör du då påståenden om Toyota hela tiden ? Som man frågar får man svar ! (kanske)

Tex påstår du att Toyota har dyra reservdelar ! I jämförelse mot vad då ? Källa ? Ta nu och lista upp olika reservdelar (orginal) för olika märken och priser så vi får se vad du vet som inte vi vet vad gäller reservdelspriser, kanske i en separat tråd då. Du kan gärna ta med piratdelar också men i separat spalt från orginaldelarna.

När du får motfrågor, så börjar du alltid att skruva på dig som den värsta politiker, och svarar aldrig på frågor ! Men duktig på att reta upp folk, är du mästare på ! Tänker främst på gamla 740 tråden, men förekommer även här i olika trådar där du är med och blåser på eldar som ligger och pyr.

Din chefs bil har ingen bilkänsla säger du, vad är bilkänsla ? Vad har din Audi för bilkänsla som inte din chef bil hade eftersom du kör en sådan Audi så måste den ju ha bilkänsla, eller hur !? Om det nu är så viktigt för dig. Jag vet vad för känsla din bil har, för jag har haft en själv fast med den 5cylindriga motorn och automatlåda. Vad var det då som var bra med din chefs bil, som DU upplevde det ?

Du låter som en motorskribent på en tidning som inte hittar några fel och då måste han dra till med något och pratar om känsla, ganska vanligt.

Mycket snik snack från din sida och påståenden som helt saknar grund eller baserade på fakta !

Jag har lärt känna dig ganska väl vid detta laget på forumet.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.