Vi Bilägares forum

Kommer Saab att överleva?

Kommer Saab att överleva?

Anledningen till min fråga är att Mitsubishi förra veckan meddelade att fabriken i Adelaide i sydaustralien kommer att läggas ner redan i mars. Nu har ju givetvis det inte ett dugg med Saab i Trollhättan att göra men det finns flera slående likheter. Dels är båda anläggningarna mycket små och har haft stora lönsamhets problem de senaste åren. För några år sedan tillverkade man modellerna Colt, Sigma/Magna, lyxbilen Verada och Pajero i Adelaide. En efter en har produktionen flyttats till andra länder. Det samma verkar hända med fabriken i Trollhättan. Jag läste i tidningen att nästa generation 9-5 kommer att byggas av Opel i Tyskland och nya 9-4 i Mexiko. Då blir det ju inte mycket kvar för killarna i Trollhättan att göra.
Även Ford i Melbourne verkar gå samma väg. I mitten på förra året meddelade Ford att motorfabriken som tillverkar en rak fyrliters sexa kommer att läggas ner inför 2009 års modell och man kommer att importera en V6 motor från USA istället. Ett par månader senare lades lyxmodellen Fairlane ner så trenden är helt klar där också tycker jag. Att Saab har ett "eget" varumärke verkar inte hjälpa.
Vad är den allmänna uppfattningen i Sverige?

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Återkommer till min ursprungliga fråga. Jag läste att Saab kommer att börja sälja en 4-hjulsdriven variant av 9-3 här i Australien i juli. Man kommer att importera otroliga 30 bilar!!!!. 25 sedaner och 5 kombi. Det är ju en helt otroligt löjligt antal. Toyota slutatde nyligen importera Corolla Kombi för man bara sålde 1200 bilar under 2007 och det tyckte Toyota inte att det var något att hålla på med men Saab tycker tydligen att 30 bilar är något att hålla på med. Snacka om pappslöjd.

Uppdaterat: 2008-03-03 08:32

Det är en viss skillnad.
Den Saab 9-3 Turbo X som avses kommer att tillverkas i endast 2000 ex. ska presenteras som top of the line, vilket man absolut inte kan säga om Toyota Corolla.

Saaben är ju en ren skrytprodukt som ska visa vad man duger till, men det kan påpekas att de som kört den är mycket nöjda och en del motorjournalister närmast lyriska.

Uppdaterat: 2008-03-03 08:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kolla nya 9-1 X. Den ser ju fräck ut, och vilka prestanda, både i fråga om kraft och miljö! Återstår då att de närmsta 15 åren se hur bra drivlinan håller, särskilt växellådorna. Lycka till, Saab. Sätt rätt pris också. [url=http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080303-saab-9-1-9-x-bio/index.xml]http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080303-saab-9-1-9-x-bio/index.xml[/url]

/Erik

Uppdaterat: 2008-03-03 19:59

Undrar vad konceptbilen heter egentligen.
I Aftonbladet kallas den för Saab 9-2 Bio Hybrid.
I Teknikens Värld kallas den Saab 9x (9-1) Biohybrid.

Ska nli intressant att få reda på namnet om och när den börjar tillverkas.
Men den kommer nog inte att se ut så här, det här är väl mest för att testa reaktioner.
Sedan får man väl hoppas att de inte utrustar bilen med dessa idiothjul med tanke på den vägbeläggning vi har.

Uppdaterat: 2008-03-04 10:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Apropå Saab - såg en av de till Sverige 175 tilldelade Saab 9-3 Turbo X XWD. Tittade in genom rutan och såg den dyra turbomätaren. Käre nån så mycket pengar för en bil; 409 000! Den såg inte så dyr ut. Lite klumpiga avgasrör där bak och så, mycket mer skillnad från Aeron syns inte utifrån. Snacka om att kasta pengar i sjön. Tänk så mycket gott man skulle kunna göra med de pengarna, istället för att köpa dyra leksaker...

Uppdaterat: 2008-03-14 22:06

Erik, visst har du rätt, det här är ju helt onödiga bilar.
Men man måste se det som ett sätt att väcka uppmärksamhet och det har man ju verkligen lyckats med.
Praktiskt taget varje biltillverkare har ju tagit fram något sådant här fordon av samma anledning.
Och det finns faktiskt många som med glädje "kastar sina pengar i sjön".
Men det gör man egentligen vilken bil man än köper som ny. Halva värdet efter tre år!

Uppdaterat: 2008-03-15 12:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

I senaste numret av ny teknik finns en artikel där GM:s chefsingenjör Stephen Poulos, på GM Hybrid Systems, anser att Saab intar en särställning inom hybridtekniken genom sin erfarenhet av små turbomotorer och genom sitt miljötänkande.

[url=http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article71667.ece]http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article71667.ece[/url]

Uppdaterat: 2008-03-16 10:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tror nog Volvo är kapabla att ta fram egna etanolmotorer bara de får för Ford.
De har kanske inte samma erfarenhet av turbo som Saab men de klarar säkert av det. Så märkvärdigt är det inte.

Uppdaterat: 2008-03-16 17:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo Saab kan ju alltid försöka med sina försök att särprägla bilarna. Om man ser till dagens 9-3, är denna bil rent tekniskt sett identisk med Vectra, kom inte o påstå något annat. Det som skiljer bilarna åt, är inredning och karosseriet. Visserligen har Saab Etanolvarianten, men saknar de billigare och bränslesnålare bensinmodellerna. Man har en snikvariant som man påstår är Opels 122 hästare, men denna variant kommer från Daiwo/chevrolet, och är både bullrigare och törstigare än Opels variant, som dessutom är 18 hk starkare.
Det är precis samma förhållande när det gäller skillnaden menllan Wauxhall och Opel, där endast inredning skiljer bilarna åt.
Enl. en powertrain arbetare i Tyskland, kommer nästa generation sk Mellanklassbil att se exakt likadan ut ovasett det står Opel, Wauxhall eller Saab på dess emblem.

Uppdaterat: 2008-03-18 14:43

Jo det finns en teknisk skillnad som också märks när man kör en Saab och en Opel.
Saab har hydraulisk styrservo medan Opel har elektrisk.
Sedan tycker jag att Saabstolarna är betydligt bekvämare än Opels, men det är min uppfattning.
Sedan är det ju riktigt det du säger om den lilla motorn, men den säljs ju knappast. Alla andra Saabmotorer har ju turbo.
Och så finns ju en viktig skillnad som är speciellt för Saab, tändningslåsets placering!
Det har suttit där sedan den första 99-an presenterades 1968.
Då var det en finess med låsets placering. Nyckeln gick inte att ta ur förrän backväxeln lagts i.
Det var en bra lösning för att förhindra att bilen kom i rullning för handbromsen var ganska usel.
Det gällde bara att komma ihåg att aldrig parkera i uppförsbacke utan att spärra frihjulet!
Nu har den finessen med placeringen på 9-3 ju försvunnit. Nu påverkas ett relä som slår till rattlåset, så nu är placeringen en sak som finns kvar för att gamla Saabägare ska känna igen sig.
Man ändrade ju placeingen till under ratten på 9000 men det var inte populärt bland Saabförare.

Det fanns en slogan på 1960-talet: "Saabkänslan - en del har den".

Uppdaterat: 2008-03-19 09:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har lite svårt för Saabs prissättning.
Om man ser på listpriserna (som väl ingen betalar i verkligheten) så är det ingen svårighet att för den enklaste modellen av 9-3, Linear med dubbelturbodieseln och med lite extra utrustning, komma upp i 370000:-!
Mycket pengar för en relativt liten bil.
Om man sedan tänker på att den går ner till halva priset efter tre år och att värdeminskning för extrautrustningen kan uppgå till 80% på samma tid blir det mycket pengar att kasta i sjön.
Nu är ju denna värdeminskning inte unik för Saab den gäller i princip alla bilar.
Men ändå, jag tycker att Saab är dyr och jag undrar om det är någon sorts premiumkänsla han vill ha betalt för.

Uppdaterat: 2008-03-19 11:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vid låga farter kan man kanske känna skillnad på styrservon, men vid högre hastigheter kan man inte känna några som helst skillnader, då utväxlingen då är densamma.
Jag har väldigt svårt att känna någon som helst skillnad trots att Opels styrning är progressiv, och jag finner det lite märkligt att jag delar uppfattningen med andra ikke Saabägare, medan Saabägarna känner stor skillnad.
Jag har haft båda bilmodellerna i tjänsten, och trots det inte kunna finna någon avgörande skillnad i styrresponsen.
Opels stolar kanske är lite hårda, men vinner klart i längden över Saabs, men det krävs lite tillvänjning. Saab har bra stolar men de når inte samma klass som i 9-5 enligt min uppfattning

Uppdaterat: 2008-03-19 12:51

Jag anser att Saab helt tappat sin särprägel när det gäller både styling och design av inredningen. Saab 9-3 ser ju helt otroligt alldaglig ut. Det är ju precis ingen bil man vänder på huvudet efter. Annat var det förr i tiden. Saab 96 årsmodell 1961 - 1964 var en vacker bil med utpräglat Saab- utseende. Även inredningen har helt tappat den i hela Sverige världsberömda Saabkänslan. Volvo har ju däremot lyckats mycket bättre. Samtliga modeller har utpräglat Volvo utseende och är enligt min mening mycket atraktiva.

Uppdaterat: 2008-03-19 14:18

Ja Gunnar, jag håller med dig vad det gäller stolarna i 9-5, det är för mig bara V70 som kan konkurrera, men som gammal Saabfreak erkänner jag det aldrig inför mina Volvovänner.
Jag har ingen personlig erfarenhet, alltså beträffande ägandet av Opel, men en av mina jobbarkompisar köpte en ny Vectra kombi -05.
Han hade inga problem med bilen, den gick bra, men efter ett år bytte han till en ny 9-5 2,0 Biopower kombi.
Han ansåg, och jag vill poängtera att det bara är hans personliga åsikter jag återger, att det var en helt annan bil.
Kvalitetskänslan var överlägsen, bilen var en raket jämfört med Vectran och komforten överlägsen.
När jag frågade om utrymmen, Vectran måste väl vara större i bagaget, påstod han att han mätt och att det inte skilde just något.
Ja, vad vet jag, jag är ju nöjd med min 9-5, men någon jättelastare är det ju inte.

Och Peter, Saab 96 hade jag en, det var en av de roligaste bilar jag haft. Det var med Fords V4 som funkade bättre i Saab än i Ford.
Jag skulle gärna vilja ha en till 96:a men helst en med tvåtaktsmotor. Tyvärr blir de för dyra om de är i bra skick.
Men nu talar vi ju om bruksbilar och det här är ju entusiastbilar!

Uppdaterat: 2008-03-19 18:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo Saabnisse, Jag hade flera kompisar som hade Saab 96 med V4. Den gick mycket bra. Jag tänkte ju närmast på kortnosen med tvåtaktaren. Det var den sista riktiktiga Saaben. Min pappa hade en vit -63a som jag tog körkort i. Helt suverän bil på alla sätt! Om det fanns en retromodell skulle jag köpa en dirrekt. (Bästa kompisens morsa hade en Ford Taunus M12 med samma V4 som i Saaben och det var en skitbil på alla sätt).

Uppdaterat: 2008-03-21 10:31

Tyvärr håller jag inte med din bekant, vilken bytt sin Vectra mot en 9-5 a. Att känna någon skillnad beträffande kvalitetskänsla vill jag påstå vara en överdrift utan like. För det första så är detta med kvalitetskänsla något som är väldigt subjektivt och beror för det mesta på fördomar. Jag har kört Saab, Opel och Volvo under de senaste 20 åren, och kan bara konstatera det faktum att Opel numera är överlägsen såväl Saab som Volvo kvalitetsmässigt. För ca 10 år sedan var Saab den bil som var billigast i drift av dessa tre med Opel som god 2a. I dag har Opel passerat sina konkurrenter, men dras med serviceproblem eftersom "Saabfirmorna" tycks gena när det gäller Opel, Chevrolet och Zusuki.
Stolarna i Opeln upplever jag vara mycket bättre än både Saabs och Volvos. Där sätter jag Opel som etta Saab som 2a och Volvo 3a. Obs det är dagens modeller det gäller. Volvos stol är mycket skön att sätta sig i, men efter en stund halkar jag fram på stolen, så att jag sitter med krum rygg trots svankstöd. Detta beror på att Volvo gjort sin stol för kort baktill. Många av mina medarbetare har tvingats byta ut sina Volvostolar till recarostolar. Visserligen har Volvo flest tjänstebilar, men de fall som arbetsmiljöverket känner till är Volvostolar!!!
Kanske är det så, att alla stolar inte passar alla. Därför kan det bli så att en stol som passar de flesta kan vara en katastrof för andra.

Uppdaterat: 2008-03-28 21:31

Ja, Gunnar, jag kan inte säga mot dig, jag har ingen egen erfarenhet av Opel. Jag har inte kört Opel sedan jag hade en Kadett som hyrbil några gånger i slutet av 80-talet.
Men jag har suttit i Vectran och jag måste ändå säga att för mig är Saabstolarna överlägsna, d.v.s. standardstolarna, sportstolarna gillar jag inte.
Men jag har en granne med en likadan 9-5 som jag. Hon har sportstolarna och anser dem överlägsna, så där ser man, det är väldigt individuellt.
Sedan om du har problem med service av din Opel, varför utnyttjar du inte en bra auktoriserad fristående firma?
Jag servar aldrig på Saabverkstad, jag har hittat ett så kallat BSC-center, som förutom bra service till lägre pris än Saab också har en assistansförsäkring inbakad i priset.
Fast jag håller med min bekant när det gäller kvalitetskänslan, nog tycker jag att 9-5 känns mer gedigen än Vectra och den bör väl också vara det om man ser till prisskillnaden.
Sedan om det är inbillning, en subjektiv uppfattning grundad på fördomar eller något annat vet jag inte.

Uppdaterat: 2008-03-29 11:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bara för att återkomma till det jag började den här tråden med så kan jag berätta att den sista Mitsubishi 380 rullade av bandet i torsdags och fabriken är nu nerlagd. Jag tror fortfarande att Ford i Melbourne och Saab i Trollhättan inte ligger långt efter. Ett par år kanske.

Uppdaterat: 2008-04-02 14:44

Men Peter, Mitsubishi har väl aldrig påstått att de skulle lägga någon utveckling i Adelaide?
Där var det väl endast detaljtillverkning och montering?

GM har ju gett Saab uppdraget att svara för all utveckling av turbomotorer och miljömotorer inom koncernen.
Det går ju aldrig att spå om framtiden, det som gäller idag kan ju vara helt passe´ i morgon, men jag är så urbota korkad att jag tror på en framtid för Saab (och även för Volvo pv)!

Uppdaterat: 2008-04-02 20:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo, Peter jag kom på en sak till.
Det finns ju ett fortfarande ett engelskt bilmärke inom GM, nämligen Vauxhall. Vad hände med det?
Jo, idag är det en Opel med Vauxhallmärke och några få ändringar i kosmetiken.
Vad var det som kännetecknade en Vauxhall förr? Jag menar det mest synliga?
Jo, de eleganta kromade, konkava, koniska listerna på huven.
Finns de kvar? Inte då. Amerikanarna begrep inte att det var märkets kännetecken så de togs bort.
Det här visar ju att de från andra sidan Atlanten inte förstår så mycket om europeisk tradition. De har ju inte mycket till tradition att falla tillbaka på.
Det här var en liten förklaring till det här jag skrev om att spå om framtiden.

Uppdaterat: 2008-04-02 23:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja det stämmer faktiskt att Mitsubishi inte påstod sig ha planer att lägga ner fabriken i Adelaide. Bara för två år sedan investerade man ett antal hundra miljoner. Men fabriken var dock mer en monteringsanläggning. Mekaniken kom från japan sedan motorfabriken lades ner för ett år sedan men alla plåtdetaljer pressades i Adelaide. 380 modellen var till stora delar enn inhemsk konstruktion fast numera liknande produkter tillverkas i USA och i Taiwan. När det gäller GM har vi ju Holden här i Australien som är centrum för bakhjulsdrivna bilar inom GM koncernen. Pontiac modellerna G8 och SportsTruck samt Vauxhall Monaro tillverkas av Holden.

Uppdaterat: 2008-04-03 15:35

Skillnaden på stolar känner man inte bvara för att man råkat provsitta bilen ifråga. Eftersom jag i tjänsten kör såväl Saab Opel och Volvo, kan jag se och känna en viss skillnad. Efter 60 mil i volvon har jag svårt att ta mig ur bilen. Detta oavsett hur jag ställt in stolen. Opeln och Saab 9-5 an har jag inga som helst problem med, men vid längre körning har man ju ingen möjlighet att ändra svankstödsinställningen på 9-5 an, vilket jag behöver göra oavsett vilken bil jag kör. Sedan detta med kvalitetskänslan, jag har kört betydligt fler bilar med störande ljud i instrumentpanel o dörrar av märket Saab än Volvo och Opel.

Uppdaterat: 2008-04-04 20:14

Gunnar 44, varför kan du inte ändra svankstödet?
Både Volvo och Saab var ju bland de första att införa justerbart svankstöd på sina modeller.
Det sitter en ratt på sidan av ryggstödet, jag tycker det fungerar utmärkt.

Uppdaterat: 2008-04-04 20:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Från vilken årsmodell hittar du inställbart svankstöd på en Saab?

Uppdaterat: 2008-04-04 20:23

Det vet jag inte, men det finns på min 9000 från 1992!
Och det har funkat perfekt.

Uppdaterat: 2008-04-04 20:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har aldrig någonsin stött på en Saab med inställbart svanskstöd. Det har aldrig funnits på någon orginalstol, inte ens på den modell som du påstår. Vi hade många Saabar av denna årsmodell, och många av dem byttes stolarna ut till Recarostolar, vilket även generalagenten utrustade bilarna med på beställning!. I övrigt har Saab aldrig haft inställbara svankstöd, vad jag kan minnas.

Uppdaterat: 2008-04-04 20:34

Du har nog inte känt efter på vänstra sidan av ryggstödet. Det sitter en ratt där som man spänner ett band innanför klädseln med.

Uppdaterat: 2008-04-04 21:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har då alrig hittat något inställbart svankstöd, finns inte på nya modeller helle, årets modell ska jag låta vara osagt.. Det måste vara någon specialmodell som du åsyftar. Vi hade på min arbetsplats uppe just detta till arbetsmiljöverket. Ett flertal stolar byttes då ut till recaros olika modeller, en del av dessa hade en ratt på höger sida för inställning av svankstöd.

Uppdaterat: 2008-04-07 16:46

För att få lite mer fakta åkte jag in till GM försäljaren i byn idag, för att försöka få reda på lite fakta.

Emellertid kunde inte den säljare jag pratade med upplysa mig om från vilka årsmodeller som inställbart svankstöd blivit orginalmonterade.

Men jag konstaterade att jag hade fel beträffande senare årsmodeller eftersom en av de Saabar som fanns inne ,--98, fanns det inställbart svanskstöd på.

Men lite rätt hade jag ändå, för en av mekarnas bil var just en av de tjänstebilar -96 som jag tidigare haft. Tillsammans konstaterade vi att det inte fanns svanskstödsinställning på denna bil, så där hade jag rätt.

Inte heller mekanikern var säker på originalmontering eller ej, men han trodde sig veta att ett antal snikmodeller reades ut till statliga verk, med flera.. Dessa bilar hade då den enklaste stolen, så det är kanske förklaringen till att jag missat inställningsmöjligheten på senare bilar som jag haft.

Tydligen har jag tagit saker o ting för givet, och trott att bara för att jag inte hittat inställningsratten, att detta var Saabstandard.

Följden av detta måste bli, att jag tämligen omedelbart ger mig ut på en provtur, för även jag har fattat tycke för Saabs stol sedan den kom i 9000 modellen, men det var just detta med inställning av svankstöd som jag tyckte saknades vid långkörningar. Men efter tillvänjning med den hårda stolen i Vectran, är jag fullt nöjd med den, och kan stiga ur bilen utan ryggont efter 60 mil. Volvon kunde jag knappt ta mig ur efter samma körsträcka.

Uppdaterat: 2008-04-08 13:04

Bra, Gunnar, du fick mig att gå ut och kolla på min 9-5 om någon snott ratten för svankstödet, men nix den satt där, längst ner på vänstersidan av ryggstödet.
Jag gick och tittade på grannens 9000 -91:a, jodå ratten satt där också, fast högre upp.
Och tack, Gunnar, nu behöver jag inte längre gå och fundera på om jag drömt om svankstödet under alla år jag kört olika Saabar.
Jag körde föresten för en tid sedan den gamla 9000 -92 som jag sålde för ett antal år sedan, den hade nu gått en bit över 30000mil, men stolarna är fortfarande bekväma, inte nersuttna, hel klädsel (!) och svankstödet fungerar.

Uppdaterat: 2008-04-08 19:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det finns en bil jag kan åka mil efter mil utan att bli trött i ryggen. Det är det första modellen av 9-3 Aero. Ypperlig inställning av sätet, ganska smalt, passar mig perfekt. Svankstödsinställning: ja.

[Edited on 2008-04-09]

Uppdaterat: 2008-04-08 22:27
McTar

Jag kan hålla med om att det är sköna stolar i Saab 9-5, men min personliga uppfattning är att ryggstöden borde vara fastare, svanskstödet (som jag hittat) till trots. Det känns inte som att det går att spänna tillräckligt. Kändes lite urvattnat eller hur jag nu ska beskriva det. Bilen jag provkörde hade gått ca 15000 mil, kanske föreg. ägare var tung, vad vet jag.
Hur som helst trivs jag mycket bra med Vectrastolen, (efter tillvänjning den är lite hård till en början, men vinner klart i längden).
Men p.g.a. GM-s bristande marknadsföring av Opel i Sverige, kommer jag att byta märke, trots att de märken jag är intresserad av har sämre stolar. GM kan dra dit pepparn växer, om inte GM-Sweden rycker upp sig.

Uppdaterat: 2008-04-17 12:56

Och hur mycket tror du den här plattmotorförsäljaren tjänade?
Idag är det läge att köpa gamla 9-5:or, man får en bra bil till ett vrakpris, det finns väldigt många tjänstebilar till salu.
Jag vet att det var problem med många av de äldre, jag vet att det finns (fortfarande) en del Saabverkstäder som inte fattat vad det handlar om, men de behöver man ju inte utnyttja, men ok, felen är ju åtgärdade och då kan man ju få en just bil till ett bra pris, eller hur?

Sedan tror jag benhårt på Saabs överlevnad, speciellt nu när man klargjort att nya 9-3 ska byggas i Trollhättan på egen plattform.

Uppdaterat: 2008-05-09 18:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vart har du fått det ifrån?
För det första, är ingen ny 9-3 på gång, för det andra har en produktionslina flyttats till Russelheim, för det tredje har ju GM beslutat att nästa bil i 9-3 ans storleksklass ska byggas i just Russelheim, Insignia heter modellen och har just offentliggjorts.
Det Saabanhängarna hoppas på är nästa generationa av mindre mellanklassbilar. Men jag tiollåter mig att tvivla eftersom GM ännu inte tagit ställning till vart produktionen av denna bil ska läggas. Enl. en personligt bekant som jobbar vid just Russelheim-Powertrain, påbörjas inte planeringen av denna bil förrän det är klart med placeringen. Alltså samma förfaringssätt som när nya Insignia blev till.
Jag är kanske pessimistisk, men man måste vara realistisk.
Vi måste komma ihåg att bilen i denna storleksklass, byggs huvudsakligen av väldigt stora fabriken i England och Tyskland. Jag tror att dessa länders företrädare helt enkelt kör över Saab i detta fall.
Kvar står så hoppet till mindre bilar typ Corsa. Inom detta segment ska produktionen öka markant, och flera länders fabriker behövs, utöver de som redan finns.
Det finns kanske hopp trots allt, om nu inte GM väljer att sälja Saab förståss.

Uppdaterat: 2008-05-16 11:35

Gunnar, jag tror du är lite dåligt uppdaterad. Det du skriver om var vad som gällde förr i tiden d.v.s. förra månaden.
Den här månaden gäller att den kommande Saab 9-3 ska byggas i Trollhättan på Delta-plattformen, inte Epsilon som Insignia.

[url=http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080507-saab-9-3-trollhatt/index.xml]http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080507-saab-9-3-trollhatt/index.xml[/url]

Fast vad som. gäller i framtiden d.v.s. juni, vet man ju inte . [b]:-)[/b]

Uppdaterat: 2008-05-16 12:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det som teknikens värld uppger, är ett påstående, inte fakta. Någon ny 9-3a på ersättningsplattformen har inte planerats av GM-powertrain i vart fall. Några pengar till egen utveckling av en ny modell i denna storleksklass kommer troligtvis inte Saab att få från GM. Det har gått rykten om att 9-3 an ska fortsätta byggas på den nya plattformen, men att anpassa denna modell till den nya plattformen kostar mycket pengar.
Jag tror mer på att Saab satsar på alternativbränslen, eftrsom GM skjutit till pengar till detta projekt, som Saab arbetar på , till viss del tillsammans med Opel, inom powertrangruppen.
Den plattform du talar om, är avsedd för nästa genaration av Astra, om det nu är det namnet bilen kommer att få.
Som sagt, enligt min kontakt i Tyskland, väntar man med modellen till plattformen tills dess att GM beslutar vart man skall lägga produktionen.
p.s. personen ifråga är svenk och har tidigare varit anställd hos Saab. Jag tror inte att han undanhåller fakta, eftersom jag fick reda på att Insignian skulle byggas i Tyskland långt innan beslutet togs. Även då trodde pressen att denna bil skulle byggas i Sverige. (framför alllt teknikens värld).

Uppdaterat: 2008-05-29 23:35

Jag tror att din tyska polare också hade gammal info, från april.
Det som gäller i maj kommer inte från Teknikens Värld utan från den här tidningen;
[url=http://www.handelsblatt.com/News/Auto/Auto-News/default_205913.aspx]http://www.handelsblatt.com/News/Auto/Auto-News/default_205913.aspx[/url]

Men som sagt, vi får väl se vad som påstås i juni.

Insignia har jag aldrig hört talas om att den skulle byggas i Sverige, däremot efterföljaren till Astra och Saab 9-2 (eller 9-1) på samma plattform.
Hur som helst så får vi väl hoppas att inte GM förstör Saab som de gjort med anrika Vauxhall som ju bara är en högerstyrd Opel med andra emblem.
Varför behöll man inte Vauxhalls mesta kännetecken, de koniska, konkava, längsgående kromlisterna på huven?
Lika korkat som om Mercedes skulle ta bort sin stjärna.

Uppdaterat: 2008-05-30 10:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo förvisso kan informationen jag fått vara gammal, det är ett drygt halvår sedan jag fick den senaste informationen.

Kvar står det faktum, att den nuvarande plattformen för Saab 9-3 går ur produktionen under 2009. Detta samtidigt som att Opel Insignia börjar sälja sin Etanolvariant.

I dagsläget är det karossformgivning/inredning och etanolvarianten som är enda skillnaden mellan Saab 9-3 och Opel Vectra.

9-3 ans efterföljare har det ännu inte fattats beslut om, och en ev. ändring av denna kaross för att anpassa den till den nya plattformen är allt för dyrbart projekt för Saab. Jag tror inte GM tillåter, eller skjuter till pengar till ett sådant projekt.

Att Saab skulle bli nästa Astraklass är en utopi, eftersom Saabs andelar av Europamarknaden har minskat med mellan 10 - 15 % årligen de senaste 3 åren. Saab har inte heller utmärkt sig för att vara bättre kvalitetsmässigt än andra mellanklassbilar. Att Saab har ansetts vara en premiumbil, har med Saabs förträffliga turbo, samt säkerhetsarbete att göra. Det är just detta som gjort Saab till en attraktiv bil, men konkurrensen har hårdnat, eftersom alla tillverkare använder ungefär samma teknik.

Saab skulle inte som märke, sälja 500.000 bilar, kanske fler, som det handlar om. Dessutom påstår försäljare i Tyskland, att Saab numera köps till 90 % av svenskar bosatta i Tyskland.

Däremot hoppas jag att GM lägger delar av produktionen av denna nya volymmodell till Trollhättan. Huvuddelen av denna produktion tillverkas f.n hos just Vauxhalls fabriker.

Men Astran tillverkas i ett ytterligare antal länder.

Påståendet att Vauxhall förlorar image på att vara en "förklädd" Opel, får stå för pressens synpunkter, som inte alltid överensstämmer med verkligheten.

Det går tydligen bra för Vauxhall att profilera sig med specialmodeller, som VRX , WRX, liksom för Opel med sitt OPC koncept.

Kanske blir det likadant med Saab??? Varför inte Saab ETR (Ecoturboracing).

Uppdaterat: 2008-06-04 15:07

Där ser man . Samma beslut som i maj gäller även i juni.
Nu får vi se vad som sägs i juli! [b];-)[/b]

Uppdaterat: 2008-06-20 10:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Helt fel tgen, eftersom det inte blir någon ny 9-3. Jag grundar detta på det faktum att GM nyligen fattade beslutet om att nästa generation mindre mellanklassare typ Astra ska i huvudsak byggas i Tyskland. Det 'GM chefen sade, var att Saab kanske skulle få äran att bygga nästa generations småbil i corsa klassen., med start 2012.
Att Saab sedan tappar köpare i alla länder utom Sverige, är ett väldigt obekvämt faktum för GM, som knappast ser mellan fingrarna, när man konstaterar att försäljningsvoluymen minskat från över 135000 exemplar till idag ca 84000. ca 24000 9-5 och 60000 av typ 9-3.
De volymer GM kräver för utveckling av nya modeller är i storleksordningen mer än 350.000 exemplar.
Vill man rädda jobb till Sverige får nog Saab finna sig att säljas under ett annat namn om man vill upp i dessa volymer.
I Tyskland t.ex. säljs Saab främst till skandinaver bosatta där. Ca 90 % enl. en säljare i Tyskland som jag träffade förra året.

Uppdaterat: 2008-06-27 14:16

Tråkigt ,Gunnar att du alltid är så pessimistisk när det gäller Saab och att du alltid tror dig veta bäst, trots att flera nyhetsmedia har rapporter som inte alls stämmer med dina åsikter.
Jag väljer att tro på nyhetsmedia framför att tro på dina profetior.
Jag tror på Saab, inte bara för att jag tycker det är en bra bil, utan för att det ger en hel del arbete i Sverige.

Och Gunnar, efter att ha provat en ny Vectra måste jag hålla med min jobbarkompis som ansåg 9-5 vara överlägsen den Vectra han tidigare ägde.
Men det är klart, det blir ju lite mer pengar och något ska man väl kunna kräva.

Uppdaterat: 2008-06-27 19:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bra rutet, leifer! [b];-)[/b]

Uppdaterat: 2008-06-28 12:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Inte är det underligt att man är pessimistisk när det gäller Saabs överlevnad när man ser hur kunderna sviker Saab i alla länder utom i Sverige. Se bara på USA där försäljningen av Saab minskat med över 55 % år 07, jämfört med -06. Detta samtidigt som Opel Vectras systermodell saturn Aura ökat med närmare 70%. Denna bil har förutom likheterna med Vectra och Saab 9-3 alla de drivlineconcept som Opel och Saab har i respektive modell. DVS fler motoralternativ för respektive modell.
Dessutom märks en kraftig antalsminskning när det gäller Saab i så gott som samtliga länder, utom i just Sverige, där för övrigt massor av skitprat när det gäller Opel, kommer från, just det, en massa Saabfantaster.
Jag tror inte att GM satsar pengar på ett märke med vikande kundkrets. Vi kan i dagsläget se att just modeller med vikande kundkrets i framför allt USA, får ge vika. Det har talats om nedläggningar av bl.a. Hummer, Oldsmobile med flera märken.
Den dan som GM säljer ut Saab, kan Saab kanske börja profilera sig igen, men vilken ska stå för konstnaderna, och hur ska man kunna utveckla en ny modell.
Vill Saabledningen rädda jobben till Sverige, får man nog köpa GM s koncept på samma sätt som Vauxhall har gjort.

Uppdaterat: 2008-07-03 15:40

Gunnar, det är ganska lätt att förklara varför Aura säljs mer än Saab i US, priset! Aura räknas i US som en ren standard bil (liksom Opel i Europa) medan Saab försöker framhålla sig som premium.
Sedan har ju inte Saab haft några nya sensationella modeller att visa upp med undantag för 9-3XWD (som ju inte är en ny modell utan en modifiering) och 9-4X.
Men det är ju mycket på gång, 9-2, 9-5 (som ju liksom Vauxhall bara blir en modiferad Insignia, men den kanske får lite mer ändringar i stuket) och den kanske största nyheten 9-X Biohybrid.

Sedan när det gäller skitsnack om Opel kommer det ofta från Opelägarna själva.
Det är ju först på de senaste tio åren som Opel verkar ha rättat till kvalite och rostskydd, men det kommer att ta lång tid att arbeta bort det dåliga rykte som Opel skaffade sig.
Det avspeglar sig ju också i försäljningen här i Sverige, Astra -31%, Vectra -45% (men det kommer väl Insignia att ändra på).
Enda glädjemodellen för Opel är väl Corsa +65%!
Det tråkigaste är ju att Zafira minskat med 32%, den finns ju för gasdrift!
Här skulle det nog platsat med att sätta på ett Saabmärke för att få upp försäljningen.

Sedan kan man inte direkt jämföra Vauxhall med Saab.
GM har ägt Vauxhall sedan 1925 och de har för varje modell tagit bort bit för bit av Vauxhalls individualism tills det endast återstår en Opel med andra emblem.
Det går nog tyvärr likadant med Saab, men det kommer nog att dröja och eftersom GM har lagt en hel del teknikutveckling i Göteborg och Trollhättan så får man nog räkna med att även teknik därifrån hamnar i Opel.

Uppdaterat: 2008-07-04 11:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag håller med dig när det gäller Saabs del i GMs utveckling av nya motorer för alternativa bränslen. Jag är ändå orolig för Saabs framtid.

Däremot detta med standard och premium. Vad som är premium i denna klass, beror helt och hållet på vad ägaren får för pengarna. I dag är Saab och Opel identiska rent tekniskt, liksom Saturn o Vauxhall. Det som skiljer bilarna åt är främst karosseriform och inredningsdesign. Någon stor kvalitetsskillnad är det inte mellan bilarna. Den är i vart fall inte så stor att den prisskillnad som föreligger motiveras.

Inte heller är Saab mera premium än vare sig Opel, Vauxhall, holden eller Saturn, kvalitetsmässigt. Under de senaste 10-15 åren har jag bland våra tjänstebilar inte märkt någon skillnad på Opel och Saab t.ex. I början var Volvo bättre kvalitetsmässigt enligt våra erfarenheter, men på Senare år har Saab och Opel kommit ikapp.

Sedan detta med skillnaden mellan Saab 9-5 och Opel Vectra. Jag och mina medarbetare har kört båda modellerna på vära jobb. Jag har aldrig gillat Saab förut, men min attityd förändrades när 9000 modellen kom. Därför tycker jag att 9-5 an motsvarar mina förväntningar när det gäller komfort, särskilt nu när jag äntligen hittat Svankstödet!!! Men Vectran vinner i längden, även storleksmässigt, och är dessutom helt överlägsen 9-5 an på halt underlag.

På en halkbana där vi provade bilarna i vintras, konstaterade vi att varvtiderna/ 1,5 km/ med Vectran var i genomsnitt 10 sek snabbare än 9-5. Saab 9-3 Var dock ca 3 sek snabbare, men den är ju kortare och lättare än Vectras och 9-5 ans kombimodeller.

Att kunderna i Sverige sviker Opel är inte Opels fel. Detta beror helt och hållet på försäljarnas attityder och försäljarorganisationen.

Visst har Opel ett dåligt rykte för märkets rostproblem, men i övrigt är inte märket överrepresenterat när det gäller fel/fabrikationsfel.

Om man ser ur europeiskt perspektiv, har Opel återtagit andelar av försäljningen i alla länder utom i Sverige! Varför har Opel inget dåligt rykte bland Opelägare där?

Tydligen har inte alla lika dåliga erfarenheter.

Ett litet tillägg tycker jag är på sin plats. 9-5 an är luftigare och bredare invändigt, vilket känns trevligare än Vectrans smalare kupe. Dessutom kräver Vectrans stolar lång tid för invänjning på grund av den hårda dynan. Har man väl kommit överens med den stolen, är den helt i klass med övriga bra stolar.

Uppdaterat: 2008-07-04 12:53

För ett antal år sedan hade Saab en egen testförarorganisation. Enligt en tidigare anställd testförare har inte Saab någon egen testavdelning längre när det gäller nya bilar. Hur mycket insyn han har i dagsläget vet jag inte. Han påsår vidare att av de som tidigare jobbat med Saab, har de flesta flyttat till Tyskland, där de bland annat testkört nya Insignia.
Någon ny modell av Saab har inte kunna verifieras av pressen ännu, men enligt rykten ska en ersättare till nuvarande 9-5 an vara på gång enl en GM sait som jag var inne på idag. Eftersom denna bil ska byggas i Tyskland, och ingen ny modell spionerats fram, förefaller det vara rimligt att nästa modell kommer att vara identisk med Insignian.
De ev. spionbilder som presenterats, har varit dåligt presenterade, och förefaller vara modifierade modeller av 9-5.
Hur som helst kommer bilen att byggas i Russelheim, enligt GM USA i dagsaktuell artikel.
Ytterligare en detaljm som oroar, är det stora underskott som GM fått täcka för Saabs förluster genom de senaste åren. Detta i kombination med vikande kundunderlag, som sagt 55% minskad försäljning, bådar inte gott för Trollhättan.
Detta att Saturn Aura skulle vara ett lågprisalternativ, håller inte motorpressen i USA med om. Dessutom subventionerar/rear Saab de modeller som säljs i USA, till ett pris strax under Aura, lika utrustad, men säljer ändå inte bättre för det.

Uppdaterat: 2008-07-04 21:10

Gunnar, du har nog rätt i att försäljarna inte framhåller Opel särskilt mycket, man talar mer för Saab och Chevrolet.
En försäljare jag talade med påstod att Opel är stendöd, knappast några frågar efter den.
Ok, det får stå för honom, men faktum är att när man är i utställningshallen så är det inte många som kollar in en Opel.
Det kanske ändrar sig när Insignia kommer.
Det kanske är likadant i US, där framhåller man kanske Aura framför Saab.
Sedan att Saab skulle vara lägre prissatt än Aura behöver ju inte betyda att kan kan köpa Saab till ett lägre pris, det är inte alltid som man behöver betala det pris som anges.
Sedan att man subventionerar Saab beror på den låga dollarkursen och det gäller samma sak för alla bilar som tillverkas utanför US.
F.n. förlorar alla bilföretag som exporterar till US pengar.

Uppdaterat: 2008-07-05 11:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tacka fasen för att Opel blir en "död" bil i sverige, när inte ens GM tar tag i saken med marknadsföringen.
Det verkar som om man helt förklitar sig till gamla Opelägare istället för att intressera flera. Någon som helst annonsering finns inte, bilarna göms undan eller finns inte till påseende.
När en ny modell visas, finns den endast i ett ex, om den överhuvudtaget finns hos handlaren ifråga.
Dessutom har inga särskilda premiärvisningar av nya Opelmodeller förekommit det senaste året. Det enda som sker, är vfisningen av OPC bilarna.
En försäljare som jag talade med, för ca 2 år sedan, uppgav att han blivit uppmanad att hålla tyst om likheten mellan Saab och Opel. Denne sade upp sig senare, och uppgav då detta, att om varje kund visste och kände till likheten mellan bilarna Vectra och 9-3, skulle ingen längre köpa Saab, eftersom Opeln var samma bil, till ett betydligt lägre pris.
Nu har jag totalt tappat intresset för GM, och kommer inom kort att skriva insändare i landets tidningar med uppmaning att helt bojkotta GM i Sverige. Sedan spelar det ingen roll att bilarna, Saab och Opel aldrig varit bättre än nu.
Och lokalpatriotisk behöver man ju inte vara längre, nu när nästa generation Saab ska byggas i Tyskland, om nu detta är sant som press i USA skriver.

Uppdaterat: 2008-07-07 22:05

Ja,du Gunnar, inte vet jag varför GM inte satsar på Opel, men att de skulle förlita sig på gamla Opelägare tycker jag verkar lite långsökt.
Enligt min erfarenhet var Opels kvalite långt in på 1990-talet långt under det normala, bortsett från motorerna som tydligen höll bra bara kamremmen byttes i tid.
Min fru hade en Kadett som hyrbil i slutet på 1988 i flera veckor (hon hade varit till en automattvätt som vid torkningen högg tag i baklucka och skickade in den i baksätet genom bakrutan!), hon gillade bilen och vi förhandlade med ett par Opelförsäljare. Vi fick ett som jag tyckte bra pris men det blev ingen affär, vi hittade en två år gammal Golf GT i bra skick till ett ännu bättre pris. En jobbarkompis köpte samtidigt en helt ny Kadett GT. Efter tre år hade han stora rosthål i bakskärmarna, på Golfen fanns inte en rostfläck!
På värmeverket leasade man två Astra kombi, fyra år och två bakluckor senare byttes de mot Ford Escort.
En kompis i Arboga köpte en Astra i mitten av 90-talet, han har den fortfarande kvar efter 17000 mil, inga mek. fel, men den är helt uppluckrad, precis på gränsen till att klara bilprovningen.
Tror du dessa gamla Opelägare köper en Opel till?
Det spelar nog ingen roll att Opel av idag är minst lika bra som jämförbara bilar, det rykte de skaffat sig, med eller utan försäljarnas hjälp är nog svårt att få bort.
Men visst har du rätt, en bättre marknadsföring och en bättre inställning hos försäljarna måste ju verkligen till för att få fart på försäljningen.
Men det kommer nog när det är dags för Insignia!

Det här var ju ett avhopp från tråden så tillbaka dit!

Du skriver att nästa generation Saab ska byggas i Tyskland, men det gäller f.n. bara 9-5 som ska byggas på samma platta som Insignia, 9-3 och
9-2 ska byggas i Trollhättan på en mindre plattform.
Sedan har vi ju 9-4X som ju byggs i Mexico.
Sedan detta med lokalpatriotism, jmfr. med Volvo som byggde Daf med Volvomärke i Holland, Mitshubishi med Volvomärke som tillverkades i Belgien.
De sålde bra ändå, det var ju Volvo!

Uppdaterat: 2008-07-08 11:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

svaret är just det. GM Sverige!!
Ett GM som tillåter vissa försäljare att misskreditera Opel.
Består GM i Sverige endast av en Saabledning??

Uppdaterat: 2008-08-02 22:00