Vi Bilägares forum

bilbyte

bilbyte

Jaha, då vart det dax att byta ut Altea xl, kanske tillbaka till volvo..
Jag vill ha en mellanklassbil i kombiutförande helst med kamkedja för lägre servicekostnader.
Bensinbil med hyfsad bränsleekonomi.
Men vad ska jag välja?
Förslag ! ?

Uppdaterat: 2011-09-21 18:33

Kommentarer

Nya Peugeot 308 är mkt bil för pengarna och väldigt undersakttad i Sverige.

Uppdaterat: 2011-09-21 18:57
Pär

Nu tolkar jag ditt inlägg så att du vill köpa en helt ny bil p.g.a ditt inbyte och då i storlek med Golf.
Antar också att det fanns en anledning till ditt förra val och då lär säkert bilar i "Golfklassen" kännas små?
Det finns annars mängder med bilar i denna klassen lite beroende av vad du söker.
Du får provköra lite olika alternativ och "känna dig fram" ...efter dina behov då det i detta läget känns dumt att rekomendera en modell som du absolut inte tilltalas utav ....själv skulle jag ha valt bil med längre nybilsgaranti än både Volvo och Seat och kanske titta lite "utanför ramarna"!? t.e.x på Opel,Hyundai/Kia,Peugoet/Citroen,Ford,Renault och Mitsubishi och då har jag säkert missat någon ändå. ( jämför sedan för och nackdelar mot t.e.x V50 eller V60 om de fanns med som alternativ )
( det finns oftast också möjlighet att välja till servicepkt om man tycker att det känns bättre )
Skulle också i största möjliga mån ha valt en kombi då den är mer praktisk och sjunker mindre i pris vid ett inbyte.
Tror att dessa garantier kommer att spela en betydligt större roll för andrahandsvärdet och därmed totalkostnaden än t.e.x om bilen har rem eller kedja,varpå mitt val inte skulle ha hängt på det...Kamremsintervallen är dessutom oftast lång varpå det säkert inte kommer att påverka kostnaderna.
Lycka till

Uppdaterat: 2011-09-22 11:00

Är det alltså en Seat Altea XL du haft och funderar på en helt ny mellanklass-kombi?

Beror ju på vad du prioriterar för egenskaper och vad som är viktigt för dig med en bil men av det du skrev så passar Toyota Avensis kombi väldigt bra med bränslesnåla bensinmotorer (även i kombination med en fin steglös och snål automatlåda om du vill ha det) samt underhållsfri kamkedja.
Man har dessutom lite kampanjer på Avensis kombi nu (229 000kr för Black&White med business-paket bla) om du nu funderar på en ny bil.
I övrigt kan jag annars rekomendera dig att även titta på Hyundai och Mitsibishi av de föregående talare nämnde, de andra märkena har jag tyvärr svårt att rekomendera om man vill ha låga driftkostnader med lite strul genom mitt yrke som Personbilstekniker.

Uppdaterat: 2011-09-22 23:33

Tackar för alla förslag och de ska tas i beaktning.
NU verkar det som det blir en bil istället för Seat Altea XL -08..
Säg en begagnad bil för ca: 100-120T...
Gärna kombi,mellanklass,automat,bra rostskydd,hyfsad bränsleekonomi.
Vi funderar på V50 men....jag vet inte...
Tack på förhand för alla förslag..

Uppdaterat: 2011-09-23 20:41

Prius, japp, begagnad, ekonomiskt helt perfekt, men kanske bland det tråkigaste som finns att köra.
V50, betydligt dyrare, i allt och inte särskilt mycket roligare, då är ju en beg 9-3 roligare, kanske lika dyr men rymligare och betydligt roligare som bil betraktat.
Men det finns ju många andra, varför inte kolla en Opel Astra eller de koreanska Chevroleterna?

Uppdaterat: 2011-09-23 23:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

För den budget du har får du en Mazda 6 touring -07, http://www.blocket.se/alvsborg/Mazda_6_KOMBI_2_0_TOURING_AUT__35889187.htm?ca=7&w=3

Uppdaterat: 2011-09-23 23:53

Leifer

Hur är det med utrymmet i en Prius? Jag tycker att det ser ut som att det stjäls väldigt mycket utrymme med tanke på den sluttande bakluckan, eller är det en synvilla? Är den verkligen att betrakta som en kombi i ordets rätta bemärkelse?

Uppdaterat: 2011-09-24 08:54

Näää FY för en Prius, måste nog vara en av de tråkigaste modellerna på marknaden...
För en bil för typ 120T så skulle jag nog säga att då har du ju Kia Ceed eller syskonet Hyundai I30 dock lite dyrare men lite bättre.
Sen så finns det ju även många Skoda Octavia för en bra peng, dock skulle jag nog lägga några tusingar till så du får den nyare faceliften från 2010.

Uppdaterat: 2011-09-24 10:48
Pär

I Sverige bara måste man köra Volvo-kombi. T.o.m våra invandrare tycker så.

Uppdaterat: 2011-09-24 17:08

Peugeot 308 kombi eller SW. Rymligare än många mellanklass-bilar.
Byggt på höjden, i likhet med Altean, men mjukare och skönare i fjädring, bättre stolar och lägre ljudnivå. Helt enkelt högre komfort än Altean kan erbjuda. Skön styrning. Bra motorer. Med dieseln ingår start&stopp system och micro-hybrid teknik så den rankas som miljöbil, både med manuell och automatlåda.

Den har 5 års nybilsgaranti också.
Barnen sitter högt och fint därbak med fin utsikt.
Väldigt välutrustad bil och bra bris, lägre pris än Volvo V50 fast rymligare, komfortablare och skönare på alla sätt och högre utrustning. Plus bättre garantier.

308 SW blev ju utsedd till bästa familjebil av Teknikens Värld när den kom.
Och enligt Autoindex Vi Bilägare så är 308:an en bil som också uppskattas mycket av sina ägare.

Uppdaterat: 2011-09-24 21:39
milesahead skrev:

I Sverige bara måste man köra Volvo-kombi. T.o.m våra invandrare tycker så.

Inte jag, jag kör C3 Picasso HDI. Rymligare än Volvo V50 kombi för halva priset. Snittar på 0,5 l/mil blandad körning. Får in två stora IKEA fåtöljer och datorbord och har utrymme över för en hundbur för hund i mellanstorlek. Jo, jag har kört precis så. Det klarar inte en Volvo V50 kombi. Och då är det ändå kvar utrymme i höjdled! Plus att det finns bra utrymme kvar i golvet under golvhyllan (jag har den bara för att det ska bli platt, hathyllan ryms under golvhyllan).

Väldigt skön bil att köra med bra överblick. Har kört över 5 000 mil hitills och det har fungerat väldigt bra.

Men Peugeot har 5 års nybilsgaranti och Citroën har inte det än.

Uppdaterat: 2011-09-24 21:43

Även vi har en liten hundbur till vår hund i vår Prius och om man tror att Priusen är trång och hällre köper en V50 så lurar man bara sig själv för det är snarare tvärtom.
Fakta är att Prius bagageutrymme VDA rymmer 445 liter medans Volvo V50 bagageutrymme VDA rymmer 417 liter så så mycket rymligare var det med en trång Kombi för att inte tala om baksätet där det skiljer ännu mer till Prius fördel...

Man kan undra hur Prius kan ha mer nöjda ägare än alla andra när bilen nu enligt folk som aldrig själv ägt en Prius är så himla tråkig...
Precis som Leifer säger så finns en helt annan slags modern körglädje i Prius som de treditionellt "roligare bilarna" i stället saknar och även jag kör med ett leende på läpparna trots att den traditionella körglädjen inte ligger på topp och det är förmodligen det vi som äger bilarna har insett eftersom vi är ner nöjda än konkurrenternas ägare.

Ett par exempel är att slippa upp med den gammalmodiga tändningsnyckeln så fort man ska låsa/starta bilen då Prius är utrustad med Keless-go så det räcker att ta i dörrhandtaget/bakluckan för att öppna(genialt när man kommer ut från affären med händerna fulla av tex matkassar) men sånt kommer allt mer på många bilar i dag men det är så mycket mer sådana detaljer som finns i varje Prius sedan många år förutom hybriddriften (som känns väldigt modern i sig) som tex den stora snillrika färddatorn som gör att man kan se bränsleförbrukningen i varje 5 minutersintervall man kört vilket gör att man kan tävla med sig själv om att få belöning och lägre bränslestaplar samt även bli belönad ju bättre man lär sig att förstå och utnyttja hybriddrivlinan där man blir belönad med snå gröna bilar ju mer energi man återanvänder vid inbromsningar tex som i går när vi åkte till Gävle för att shoppa där förbrukningen till slut efter ca 15 mil landade på 0,42L/milen enligt färddatorn (som stämmer väldigt bra med verklig förbrukning vid tankning) då jag inte hade det minsta tråkigt under resan och på köpet sparade på både miljön och en massa pengar så jag förstår varför Prius-ägarna är så nöjda... :)

Uppdaterat: 2011-09-25 12:47

Hanzzon.

Det där är ju lite intressant, att du som Prius-ägare är fullständigt lyrisk över att du via eco-driving på 15 mils landsvägskörning lyckats komma ner i 0,42 l/mil. Jag menar att det inte på något vis är extremt lågt. När jag hade min Golf -08 så ägnade jag mig också åt eco-driving och kom ner i 0,5 l/mil blandad körning. Så jag kan inte riktigt förstå det ekonomiska i att lägga ner 100 000 kr extra för att få en hybriddriven Prius. Det kommer ju krävas en herrans massa mil för att tjäna in pengarna.

Uppdaterat: 2011-09-25 16:31

Om vi leker med tanken att en V50 hade landat på 0,6 l/mil på dessa 15 mils landsvägskörning så tjänade du alltså 2,7 liter bränsle på denna tur, det är alltså ca 38 kronor. Om 38 kr är en "massa pengar" för dig så förstår jag inte riktigt varför du köpte en bil som är 64000 kr dyrare i inköp. Det du sparar på bränslet äts upp med råge på värdeminskning och kapitalkostnader.

Uppdaterat: 2011-09-25 16:38

Det mesta tyder på att värdeminskningen även fortsättningsvis kommer vara större för Prius än V50. Är värdeminskningen större de första åren så tenderar den att vara det även fortsättningsvis. Det finns liksom en anledning till att vissa bilar sjunker mer än andra i värde.

Uppdaterat: 2011-09-25 20:02

Dessutom finns det mycket som tyder på att servicekostnaderna blir dyrare på en Prius än på en V50 över tid. Hur lång livslängd har batteriet och vad kostar det att byta detta? Avancerad teknologi är ofta dyrare att underhålla över tid.

Uppdaterat: 2011-09-25 20:04
Rustan skrev:

Dessutom finns det mycket som tyder på att servicekostnaderna blir dyrare på en Prius än på en V50 över tid. Hur lång livslängd har batteriet och vad kostar det att byta detta? Avancerad teknologi är ofta dyrare att underhålla över tid.

Jag kan inte hålla med om att avancerad teknik blir dyrare över tid när det gäller Priusen, det större batteriet håller hela bilens livslängd och i mitt fall med Prius från år 2000 så har en halvljuslampa slutat att fungera och nyligen bytte jag bromsbelägg bak vilket är de första bromsbeläggen som är bytt på bilen sen den var ny och den har inte ens varit på någon service alls, jag har bara bytt filter, olja, bromsvätska, torkarblad och glykol på OKQ8. Inga nedslag vid besiktningarna än.

Uppdaterat: 2011-09-25 21:11
Elbil2

Okej, jag trodde att batteriet hade en begränsad livslängd. Men det problemet kanske bara finns på plug-in hybrider? Är effektiviteten på batteriet lika bra hela bilens livslängd också?

Uppdaterat: 2011-09-25 21:36

Här finns det många Priusar:
http://www.kvd.se/
Och jag tror också att det är ett av de allra bästa köpen man kan göra.
Så nya som 08:or går för 100-110000:-

Uppdaterat: 2011-09-25 22:43

Kan man inte få dragkrok till Prius alltså? Vad beror det på?

Sedan tror jag fortfarande att om en bil sjunker mycket i värde inledningsvis så beror det helt enkelt på att den inte är speciellt attraktiv och då lär värdeminskningen fortsätta även senare. Den som lever får se, men jag tror att värdeminskningen kommer bli mer påtaglig på Prius jämfört med Volvo V50. Om det beror på okunskap eller helt enkelt för att gemene man inte tycker att en Prius är lika attraktiv som en V50 låter jag vara osagt.

Uppdaterat: 2011-09-25 22:48

Alla bilar kostar lika mycket efter 10 år...
Det finns anledningar till att Prius har rasat.
Dieslarna drar nästan lika lite bränsle idag och är billigare
Osäker miljöpremie
Obefogad rädsla för problem

Uppdaterat: 2011-09-25 22:53

Rustan, Observera att det är en gammal Prius 2 jag äger, den generation som släpptes 2003, den nyare gen3 är både snabbare och ännu snålare.
Sen har jag inte lyckats pressa ner bilen i 0,42L/milen genom att köra 15 mils landsvägskörning Eco-driving så snålt jag bara kan utan jag följde trafiken och körde hastighetsbegränsningen +omkring 5km/h och gjorde vissa omkörningar m.m. samtidigt som jag körde snålt, det som imponerar på Priusen är att snittet alltid ligger lågt utan att man för den skull är tvungen att gubbköra, lär man sig utnyttja hybridtekniken är det roligt att se hur snålt man kan köra utan att för den skull behöva köra väldigt sakta eller gubbköra...
När jag kört snål landsvägskörning Eco-driving (men utan att köra långsammare än hastighetsbegränsningen) som du beskriver har jag kommit ner i 0,39L/milen verklig förbrukning under ca 22,5 mils körning som lägst med min gammel-Prius men det är ingen realistisk siffra eftersom jag inte kör så lungt normalt även om det går om man vill.

Testa att köra en lika gammal V50 bensinare med automatlåda på 0,6L/milen så får du se hur enkelt och roligt det är, men okey jag ger dig lite handikapp då och säger att du både får ta en diesel och en manuell låda då så blir det enklare att lyckas men även om du kör den på 0,55L/milen så blir det dyrare i bränslepengar per år och med en V50 bensinare eller flexifuel skiljer det många 1000-tals kronor per år...

Sen ligger Priusens skatt efter de fösta 5 skattefria åren tex. bara på 360kr/år vilket är betydligt billigare än en nåra år gammal V50 diesel (samt även en bensinare om man jämför med en sån) och Servicarna är verkligen inte dyrare på Prius jämfört med V50 kan jag intyga som jobbar med att serva dessa bilar!
Jag lovar att jag hinner serva mer än dubbelt så många Priusar som V50 på exakt samma tid trots vana att serva båda bilmodellerna för så mycket service-vänligare uppbyggd är Priusen trots sin mer avancerade teknik, och alla vet att tid är pengar på en verkstad...
Vidare har Volvo dyrare service-delar än Toyota och det går tex mer motorolja i V50-motorerna vad du än väljer för motor vilket även det ökar service-priset.

Och om man är rädd för att anancerad teknik blir dyr att underhålla och därför tror mer på en snålversion av V50 än en Prius så vet man inte hur dyrt det kan bli att hålla en modernare dieselbil i gång efter några år med partikelfilter och dyr Eolys-tillsats som måste fyllas på samt allt annat som strulande EGR-ventiler så det är faktiskt tvärtom att det generellt kostar mer att hålla i gång detta än Priusens avancerade men välfungerande teknik.

Vad gäller värdeminskningen så finns statistik även på den och enligt KVD-bilauktioners statistik som kom för ett par år sedan så hade en Prius tappat 38% av sitt värde efter 3 år medans en Volvo V50 hade tappat 44% av sitt värde på 3 år så det stämmer nog inte riktigt att V50 skulle ha så mycket bättre andrahandsvärde som ni spekulerar i.

Jag kan förstå ditt tankesett men som vanligt faller det på okunnskap från verkligheten när folk kritiserar Priusen och tror den blir väldigt dyr att hålla i gång när det imponerande nog är precis tvärtom trots sin avancerade teknik.

Uppdaterat: 2011-09-26 00:02

När det gäller okunskap gäller det nog även somligas uträkningar av värdeminskning. Det där med procent kan vara lite besvärligt nämligen.

Toyota Prius kostar 267000 och en värdeminskning på 38% på 3 år gör då 101 460 kr.

Volvo V50 kostar 203000 och en värdeminskning på 44% på 3 år gör då 89320 kr.

Enligt mitt sätt att se det har värdeminskningen på Priusen varit 12140 kr mer. Dessutom har kapitalkostnaderna under dessa 3 år varit högre.

12140 kr hade räckt till 867 liter bensin om man räknar på ett genomsnittligt pris på 14 kr och med en förbrukning på 2 dl mer per mil på Volvon så tar det 4335 mil innan man går jämnt upp.

Notera att jag i mitt exempel inte har räknat med kapitalkostnaderna.

Uppdaterat: 2011-09-26 10:27

När det gäller kapitalkostnaderna så har jag nu räknat lite på detta.

Ett lån på 265000 och en återbetalningstid på 10 år kostar 2791 kr/mån vid en ränta på 4,85%.
Ett lån på 200000 och samma återbetalningstid kostar 2107 kr/mån.

Detta ger en skillnad på 684 kr/mån och om vi då enbart räknar på de första 3 åren så kan vi lägga till 24624 kr i högre kapitalkostnader på Priusen kontra en Volvo V50.

Så sammanfattningsvis blir kapitalkostnader + värdeminskning en summa på 36764 kr i högre kostnader på Priusen.

Eller 2626 liter bensin.

Eller 13130 mil på 3 år om det ska gå jämnt upp.

Uppdaterat: 2011-09-26 11:52

För et första så har jag fortfarande en gammal Prius 2 och jämför den med en begagnad V50 vilket du helt tycks ha missat, men men okey vi tittar även lite på ditt exempel då där den billigaste nya V50:n med manuell låda du refererar till drar enligt EU-deklarationen 0,77L/milen blandad körnig och en Prius drar 0,39L/milen i samma körcykel så dina uträkningar faller redan där.
En V50 Drive kostar från 222 900kr med manuell låda, de modeller som finns med automat som tillval kostar 16 900kr extra vilket är standard i Priusen.
Dessutom kommer förmodligen Priusen snart även att sänkas i pris då den nya laddhybriden kommer precis som Leifer påpekade.

Uppdaterat: 2011-09-26 12:52

Ja...var och en är som vanligt "salig i sin egen tro" och tänker oftast efter på vad som anses har fungerat för dem själva. ( ibland knappt det )
Men alla tänker inte likadant och det finns få "sanningar" inom bilvärlden.
I slutändan handlar allt ändå om att den person som har valt bil skall bli nöjd med sitt val efter SINA EGNA behov.
Att behöva höra då att man i det närmaste är en idiot p.g.a att man har valt fel bil blir bara patetiskt för vad är RÄTT bil för alla?
Var nu en Volvo egentligen så bra som vi trodde eller hade den det där goda andrahandsvärdet?
ÄR nu en Toyota så otroligt mycket felfriare än alla andra bilar och är den faktiskt så tråkig att klockorna stannar?
Är det så att övriga Europa har helt fel i sina bilval som köper miljoner bilar utav märken som vi avskyr?
Är Kia en bil ? .....
Svårt att välja bil blir det först då man lyssnar för mycket på alla andra.
Givetvis får man välja ut lite olika fabrikat och modeller som passar i storlek och pris och sedan jämföra dem åt för att se vad man trivs bäst med.
Att sitta och jämföra bilar med för stora prisskillnader går inte för hur skulle en sådan kalkyl se ut? ( dyrare bilar faller alltid mer i värde i kronor räknat )

Vill man nu ha en V50 och tycker att den räcker till så köper man en sådan,..vill man ha en Prius så köper man en sådan o.s.v
Är man nu osäker på att köpa en begagnad bil så fungerar ju Toyotas garantier på begagnade bilar bra och väljer du en nyare Kia så finns det nybilsgaranti kvar t.e.x
Men sätt dig ner och se vad du får för pengarna samt se över era krav och provkör några bilar utav olika fabrikat.
Lycka till.

Uppdaterat: 2011-09-26 12:56

Bra skrivet Mistro.

Det var för att slå hål på myten om bränsleförbrukningen som allenarådande när det gäller fordonsekonomi som jag gjorde några snabba beräkningar.

Jag jämförde den billigaste V50:n mot den billigaste Priusen helt enkelt.

Jag tror säkert att Prius kan vara en bra bil för den som köper en sådan och det kan även en V50 vara. Men att bara titta på bränslekostnader och helt glömma bort värdeminskningar och kapitalkostnader blir väldigt missvisande.

Uppdaterat: 2011-09-26 13:32

Trådskaparen ville som jag uppfattade det ha alternativ till V50,...då det verkar vara en bil som han gillar.
Alternativen blev få och ämnet kom istället att handla om hur mycket bättre en Prius är än en V50!
En Prius är en bra bil ....PUNKT ,....Prius är dock inte den bästa bilen för alla oavsett vem som tror det.
Att då konsekvent föreslå samma bil till alla känns bara märkligt.
Kanske är det så att blotta tanken på hur Prius ser ut får många att se rött!?....Varför skulle man då lägga ner tid och "forska" om denna bil som man ändå redan vet att man inte vill ha?
Varför är det så obegripligt för en del hur folk väljer sina bilar?
Själv förstår jag inte hur och varför trådskaparen vill byta bort en rymligare bil mot en trängre och kanske rent av dessutom mot en som är lika gammal eller äldre,
men det kan det förståss finnas många anledningar till och därför har jag inte heller förespråkat någon viss modell och motiverat varför.
Lättare är att svara på frågan om den löd: vilka alternativ föreslår ni till en beg. V50 i prisklassen runt 100.000kr?
Med en sådan formulering torde det stå klart att man önskar en kombi i "Golfklassen" med + och - för respektive modell och inget annat.

Uppdaterat: 2011-09-26 15:05

Det var ju en jäkla tjat om Toyota Prius... Som jag förstod det så var han ute efter en bil...
Har man noll intresse för bil så köper man en prius för den bilen har fan ingen körglädje då röstar jag absolut mera för en Volvo V50 drive eller en D2 om man vill köra billigt.

Uppdaterat: 2011-09-26 16:27
Pär

Nä då inte är det någon ilska mot Prius, bara att dom är så otroliskt tråkiga, plastiga och väldigt tråkiga att köra... Andra Toyota bilar gillar jag!

Uppdaterat: 2011-09-26 17:37
Pär

Leifer

Jag jämförde ny mot ny av den enkla anledningen att det var ett svar på Hanzzons argument om värdeminskningen de 3 första åren. Jag visade då att värdeminskningen är större på en Prius jämfört med en V50, i kronor räknat.

Uppdaterat: 2011-09-26 17:51

Saxat från en annan stor, svensk tidning om bilar: "Visst är det bra att den drar 0,64 liter per mil på vår testslinga. Men flera dieselbilar är lika snåla, utan att passera en kvarts miljon i pris. En snål konventionell bensinmodell drar drygt en deciliter mer i bränsle men kostar 100 000 kronor mindre. Fullhybrider som Toyota Prius är fortfarande för dyra för att kunna motiveras med rationella köpargument"

Och det var väl lite dit jag ville komma.

Uppdaterat: 2011-09-26 18:03

Faktum kvarstår att i ett verklighetsbaserat bränsleförbrukningstest så drar en Prius ca 1 dl mindre än en konventionell bensinmotor. När det gäller kostnader för hela ägandet så kostade en Prius lika mycket per mil som en V50 Flexifuel under de första 3 åren. Och då bör det i sammanhanget påpekas att en flexifuel har ett tätare serviceintervall. En konventionell bensindriven V50 bör vara en slant billigare att äga än en Prius.

När det gäller din analys om vad Vi Bilägare handlar om när det gäller nya eller begagnade bilar så är din åsikt i frågan totalt oviktig i sammanhanget då jag fortfarande svarade på ett påstående angående värdeminskning de 3 första åren.

Jag tror nog att Prius kan vara en trevlig bil för vissa och det är säkert en driftsäker bil, däremot är jag mer tveksam till de ekonomiska argument som framförts i diskussionen.

Uppdaterat: 2011-09-26 18:41

Rustan, Vi bilägare har en av de tidigast tillverkade Prius 2 -04:a i sitt långtest-stall som hitills under 14 400mil haft en snittförbrukning(!) på 0,51L/milen året runt, mer verklighetsbaserat än så är väldigt svårt att få.
Detta är den bränslesnålaste bil man haft i långteststallet vad jag hittat trots att man har flera modernare dieselbilar där den närmaste VW Golf diesel-09:a med manuell låda kommer ner i 0,53l/milen som bäst efter den större gamla Priusen.

En modern mindre bensinbil som Kia Cee´d kostar 3 kr mer än Prius varje mil i bränslekostnader i verklig förbrukning enligt långtestbilarna trots att det är en klart mindre bil än Priusen och trots att även den har handikappet med manuell låda i jämförelsen.

Priusen har i snitt under dessa 7år/14 400mil kostat Vibilägare 28kr/milen i totalkostnader för allt inkl värdeminskningen som står för den största delen där och ligger maximalt ogynnsammt för just deras Prius eftersom den var fullutrustad som ny med extra högt inköpspris vilket man alltid förlorar extra på vid värdeminskningen.
Ingen annan bil med samma körsträcka har lägre totalkostnader som jag hittat i deras långteststall åtminstonde men du kanske har några andra uppgifter?

Nämn så gärna vilken storleksmässigt lika stor/rymlig bil du vill med bensinmotor och automatlåda som bara drar 1 dl mer bensin än Prius som du påstår?

Uppdaterat: 2011-09-26 21:41

För det första så är det ju resultat hämtat från ett stort test av den andra stora tidningen.
För det andra så förstår jag inte varför du envisas med att kräva att det ska vara automatlåda. Det var ju inget som trådskaparen eftersökte.

Du kan själv ladda ner testet gratis här: http://www.teknikensvarld.se/2008/03/06/13722/sveriges-basta-miljobilar/

Uppdaterat: 2011-09-26 21:51

Lustigt, ju mer jag kollar runt på sidan efter test av Prius desto fler kommentarer av en viss Hanzzon med exakt samma argument ser jag hela tiden. Det verkar som att alla argument om att det finns fler trevliga och billiga bilar än Prius är bland det mest hotfulla man kan framföra.

Jag kan bara hoppas att du fortsätter vara lika nöjd med din Prius framöver och konstaterar vidare att det finns många fler trevliga och billiga bilar på marknaden.

Uppdaterat: 2011-09-26 22:09

Tycker du det verkat mer trovärdigt om jag använt olika argument eller vadå? Jag refererar till verkligheten och berättar bara vad jag vet/tycker men det är tydligen svårt att smälta för vissa som ogillar Prius.

Tack Leifer jag tyckte väl att jag läst att han ville ha automat så jag var alltså rätt ute ändå då.

Men det ska bli spännande att se vilken lika stor och rymlig bensinbil som Rustan lyckas hitta som bara drar 1 dl/milen mer än Prius även om vi låter valfri konkurrent ha manuell låda då, sen kan han ju leta snålaste bensin-konkurrent med automatlåda på en gång då eftersom det var det ju faktiskt var det som efterfrågades nu när det var uträtt.

Uppdaterat: 2011-09-26 22:46

Så du litar hellre på ett enda test från några mil med nya oinkörda bilar samt kanske förare ovana/skeptiska tekniken än ett långtest med den verkliga snittförbrukningen under hela 14 400mil?

Okey på nästa punkt har du ju faktiskt delvis rätt, även om jag tycker att bilar ska jämföras på samma villkor så har ju som du säger kanske inte trådskaparen nämnt något om växellåda.
Så leta reda på en lika stor/rymlig bensinbil som Prius men med MANUELL låda då som bara drar 1 dl mer per mil för i det där testet du refererar till hittar jag ingen bensinbil i Prius storlek som ligger inom detta men du kanske sett någon jag missat?

Dessutom är det där testet från det sista året Prius2 tillverkades inne på sitt femte tillverkningsår där konkurrenterna haft 5 år på sig att släppa snålare/modernare modeller med Prius 3 bara ett år frammåt men ändå hittar du förmodligen ingen lika stor och rymlig bensinbil ens med manuell låda som ligger i närheten av Priusens bränsleförbrukning eller gjorde du det?

Uppdaterat: 2011-09-26 22:48

Vad vill du läsa om eller vad skulle du rekomendera som passar bättre Jes? =)

Uppdaterat: 2011-09-26 23:07

Jag inser att jag har varit väldigt hotfull och viker mig fullständigt för Hanzzon och Leifer. Andra argument än deras egna är inte värda att ens diskutera så vi säger väl helt enkelt att Prius är guds gåva till mänskligheten. Det är tydligen så att det är den bästa, billigaste, rymligaste och mest driftsäkra bil som någonsin skapats.

Trådskaparen ska också ha sig en skopa ovett då han hade fräckheten att fråga efter förslag på olika bilar då det enda alternativet följdaktligen är...trumvirvel..........Toyota Prius!

Over and out!

Uppdaterat: 2011-09-26 23:12

Nej, jag tycker inte om Prius även om den är billig beganad, men det gör den inte roligare.
Och att placera instrumenten i mitten passar inte mig.
Sedan finns det ju en sak som omedelbart diskvalificerar Prius.
Det räcker ju att ta med i kraven att bilen måste ha drag, något som är nödvändigt för mig.
Man ska ju inte behöva hyra en bil av den enkla anledningen.

Uppdaterat: 2011-09-27 09:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Självklart hade jag inte rekomenderat en Prius om trådskaparen hade efterlyst tex. en dragbil med maximal körglädje men nu gjorde han inte det vad jag sett åtminstonde.

Rustan, Det är väl inte konstigt att du får motargument om du påstår sanningar som du själv tror på men som inte stämmer med verkligheten? Väntar därför med spänning på vilken bensinkonkurrent du hittar i Prius storleksklass som bara drar 1 dl mer bränsle vilket borde vara enkelt eftersom du ju påstår detta, tills du har på fötterna på den saken får du nog tyvärr acceptera att du får motargument.

Uppdaterat: 2011-09-27 12:52

Oj oj.. prius hit och v50 dit... detta blev jag inte klokare på. Jag får gå tillbaka till biltester och internet..

Seaten SKA bytas ut.

Tillbaka till ruta ett...../ tack för mig.

Uppdaterat: 2011-09-27 16:07

Förstår att den här tråden blev rörig.
Men om vi i stället tar konkreta exempel som tex en V50 som ni har haft i tankarna så är de snålaste jag hittar på blocket med automatlåda för under 120 000kr 2,4 liters motorerna med 140hk och dessa släpper ändå ut 220gram CO2 och deklarerar 0,92L/milen blandad körning enligt EU-körcykeln.
En lika gammal Prius med liknande utrymmen som du får för ungefär samma pengar med automat släpper ut 104 gram CO2 och drar 0,43L/milen blandad körning enligt samma körcykel vilket är mindre än hälften så mycket, även om vi skulle räkna på hälften så blir det enorma skillnader i bränslekostnader med tusentals kronor per år även om du skulle köra få mil men det är bara att väga in hur viktigt detta är.
Utöver detta har V50 kamrem vilket du skrev att du hälst ville undvika, medans Prius har underhållsfri kamkedja.
Årsskatten på dessa V50 ligger på 2 360 kr / år medans Prius ligger på 360kr/år.
Allt detta är fakta så det är bara du som kan avgöra om fördelarna du tycker V50 kan ha i övrigt överväger detta eller om du hittar någon annan bil än V50 som bättre uppfyller dina krav och som kanske bättre kan matcha Prius i dina krav där.

Uppdaterat: 2011-09-27 17:06

Hanzzon

Trots att jag inser att det är lönlöst att argumentera med dig då du framstår som ungefär lika mottaglig för andras åsikter som en medlem i Livets Ord, vilket skulle förklara varför du kör din Prius i trakterna kring Uppsala, så tänker jag ändå förtydliga några saker.

1. När jag snackade om värdeminskningen på en Prius så var det DU som hämtade statistik angående värdeminskningen de 3 första åren när det gällde Prius kontra V50. Du försökte göra en poäng men behärskade inte vanlig procenträkning så du bevisade bara att värdeminskningen var de facto större på en Prius.

2. När det gäller ditt eviga tjat om att jag av någon anledning ska hitta någon bil som drar 1 dl mer än Prius så vill jag i sammanhanget be dig läsa vad jag klistrade in. Det var helt enkelt ett citat från ett test i Teknikens värld där det framgick att Prius drog 0,64 l/mil i deras "Sverigecykel", det var även i detta test som argumentet om att detta var endast 1 dl mindre än en konventionell bensinmotor. Jag väljer att tro på detta test då det är en bra jämförelse mellan olika bilar då testet utförs på samma vis oavsett bilmodell. Det gör mig icke på något vis ansvarig för Teknikens Världs uppgifter och icke heller behöver jag bevisa detta genom att provköra och testa bilar själv, det är liksom därför jag studerar olika tester.

3. När det gäller dina egna krav att det måste vara automat o.s.v i bilen så vill jag bara erinra om att detta inte på något vis var ett inledande krav från trådskaparen utan ett önskemål som tillkom senare under formuleringen "gärna", alltså inget krav.

Avslutningsvis önskar jag dig all lycka med din Prius.

Uppdaterat: 2011-09-27 18:46

För det första är jag visst mottaglig för argumenten för Prius, jag har ju flera gånger skrivit att den verkar trevlig och jag frågade dig hur utrymmet var i den. Däremot vänder jag mig emot att den skulle vara världens bästa bil på samtliga punkter som du vill ha det till.

Jag har visst gett exempel på en bil, länkade t.o.m till annonsen.

Jag är inte det minsta hånfull när jag önskar någon lycka till med sin Prius. Jag har inte sagt ett ont ord om BILEN Prius, jag har bara vänt mig mot några av de ekonomiska aspekterna.

Uppdaterat: 2011-09-27 19:21

Jag skippar Prius-köpet då. :)

P.s. Är din syster mottaglig för dina argument angående ateism?

Uppdaterat: 2011-09-27 20:03

När det gäller religioner så tycker jag att samtliga religioner är av ondo oavsett om det gäller Livets Ord, svenska kyrkan, islam eller The Holy Church of Prius.

Jag är ateist, icke döpt och har aldrig varit medlem i Svenska Kyrkan ;)

Uppdaterat: 2011-09-27 20:07

Den här tråden bevisar det med eftertryck ;)

Uppdaterat: 2011-09-27 20:16

Rustans uttalande om mig borde jag kanske inte svara något djupare på men jag undrar ju vilken bil du menar är då bättre utifrån de egenskapen trådskaparen frågade efter?

Jag förstår att både Rustan och Jes är typen bilägare som går in i en bilhall och klämmer på knapparna till klimatanläggningen och känner på om plasen i instrumentbrädan har ett mjukt ytskick eller ett hårt och därmed tror/tycker att en bils alla egenskaper samt verkliga kvalitét sitter i hur välbyggt detta känns.

Jag har en helt annan betydligt mer teknisk inriktad syn på detta och ser lite djupare av en bil än ytskiktet på inredningen då jag får erfarenheter av och jobbar med fler olika bilar varenda eviga vecka (ca 20st i veckan per tekniker) än vad jag gissar att ni kanske gör på ett helt år.
(Men nu blir jag väl beskylld för att bara skryta också trots att jag faktiskt har en hel del på fötterna där vilket knepigt nog även mina kollegor har samma uppfattning om)

Dessutom finns fullt jämförbara Eu-körcykelstest på tex en Prius bränsleförbrukning/utsläpp jämfört med en V50 automat (om man nu inte godtar 14 400 mils verklig medelförbrukning av en oberoende biltidning), det finns vidare oberoende fakta på att Prius har mer nöjda ägare än V50 ägarna, Prius har högre driftkvalitét och lägre omkostnader speciellt om man nu inte köper bilen ny (vilket aldrig var aktuellt för trådskaparen) där Rustan ju har räknat fram att man förlorar mer pengar på en Prius i rena pengar än om man väljer en billigare men sämre utrustad V50 med manuell låda (vilket ändrar sig direkt om man liksom Priusen jämför med tex. en automatlåda) trots att den procentuella värdeminskningen är lägre på Prius, men jag håller till fullo med om att det finns klart billigare bilar än en helt ny Prius men även dyrare.

Sen får man såklart tycka att Prius är världens tråkigaste bil även om jag kan ha lite svårt att förstå varför man väljer en VW Passat om man tycker körglädje är så viktigt och jag skulle inte ha det minsta roligare i en Passat än en Prius men den uppfattningen har de som aldrig ägt en Prius tydligen svårt för.
Priusen har en helt annan slags körglädje som ger så mycket mer och modernare genom tex sin snillrika färddator och möjligheten att lära sig hybridsystemet att tex. effektivare kunna köra på enbart el i rätt situationer utan att köra långsamt vilket är egenskaper jag tycker känns stenålder i de lika gamla Passater jag kör men om man enbart menar den traditonella så kallade "körkänslan" och inte väger in övrig körglädje så kanske en Passat med turbo-bensinmotor skulle kännas en aning roligare att köra men i stället skulle den kännas fruktansvärt omodern och trist så fort man tittar på förbrukningen eller sedan man lagt i farthållaren och inte längre har något roligt att syssla med som man kan göra i Priusen med ett leende på läpparna.
Ni idiotförklarar säkert mig igen nu men varför tror ni Prius-ägarna är mer nöjda med bilen som helhet än konkurrenterna när det tydligen finns så mycket roligare/bättre bilmodeller?
Det kanske finns andra modernare värden som folk uppskattar än gokartkännsla och stenhård fjärdring för maximal traditonell körglädje för att bli oerhört nöjda med sina bilar?

I övrigt tror jag inte på annat än oberoende fakta och det kanske är därför jag har lite svårt för Gudar och annat och är alltså inte troeende och jag hoppas ni kan acceptera det åtminstonde... ;)

Jag är även fullt överrens med er övriga om att detta blev en väldig argumentation så här är vi helt överrens, och det är uppenbart att Prius verkligen berör folk, de som äger den älskar den och är generellt väldigt nöjda och vissa andra håller tydligen inte alls med om att det är bra bilar men jag hoppas vi inte behöver bli ovänner och spåra ur fullständigt för det. :)

Uppdaterat: 2011-09-27 22:59