Vi Bilägares forum

bilbyte

bilbyte

Jaha, då vart det dax att byta ut Altea xl, kanske tillbaka till volvo..
Jag vill ha en mellanklassbil i kombiutförande helst med kamkedja för lägre servicekostnader.
Bensinbil med hyfsad bränsleekonomi.
Men vad ska jag välja?
Förslag ! ?

Uppdaterat: 2011-09-21 18:33

Kommentarer

Angående Teknikens Världs redovisade 0,64 l/mil så är det ju inget "dom försöker påstå" utan något som redovisats enligt deras vetenskapligt utformade Sverigecykel. För övrigt testar Teknikens Värld alla bilar likadant i sin Sverigecykel och det är ju då det blir intressant. Att du snittar på en viss förbrukning blir ju bara en siffra som visserligen är baserad på verkligheten men som i övrigt inte har något som helst värde om du inte har en annan bil att testa under exakt samma omständigheter. Jag kör min Saab 9-3 på inder 0,7 l/mil men det saknar helt evidensvärde mot alla andra bilar då det ju bara är min egen erfarenhet.

För övrigt tycker jag att en max lastvikt på 330 kg och saknad möjlighet till dragkrok är 2 ganska stora brister hos en bil, men det utesluter ju inte att bilen i fråga kan ha andra positiva egenskaper.

Uppdaterat: 2011-10-05 09:55

Toyota påstår i sina egna uppgifter att Prius II ska dra 0,43, ViB testar den under en "testmil" och då drar den 0,51, i Previas länk drar den 0,58 och enligt Teknikens Världs "Sverigecykel" drar den 0,64.
Vi kan väl ändå vara överens om att Toyotas siffror kan betraktas som glädjesiffror?

Uppdaterat: 2011-10-05 10:01

Min Prius från 00 drar 4,6 liter/ 100km med tre personer och fullt flyttlass i landsvägskörning Stockholm Kalmar och tillbaka, hastighetgänserna + 5-10 % cirka. Hemma med korta körningar 2-3 km sedan kallstart igen, ligger den på 5,5 liter/100km ca. På vintern med lika korta körningar stiger förbrukningen till 6 liter/ 100km ca. I kötrafik går det att vara nere på 2,5-3,5 liter /100km. Toyota säger att man genom sin körstil kan påverkar förbrukningen med cirka 64 % vilket kan förklara olika förares förbrukning med samma biltyp. Angående lastvikten så har många Japanska bilar uppgiven låg lastvikt, som Lexuus LS 400 från 1993 som väger 1970 kg med en V-8 på fyra liter, har en lastkapacitet på 340 kg trotts att den har luftfjädring som inte sjunker en cm när alla satt sig i bilen.
Jag vet inte varför Japanska biltillverkare sätter en så låg lastvikt på sina bilar?

Uppdaterat: 2011-10-05 17:26
Elbil2

Som sagt, mycket varierande siffror beroende på omständigheterna. Dessutom är det ganska troligt att om du har 3 personer i bilen plus fullt flyttlass så har du överstigit maxlasten och då kört olagligt.

Uppdaterat: 2011-10-05 17:42

Jag har aldrig sagt att Prius inte är snål så försök inte klistra på mig några åsikter jag inte har. Det jag säger och bevisar med fakta är att den inte är fullt så snål som Toyota hävdar och att den förhållandevis lilla vinst man får via lägre bränsleförbrukning snabbt äts upp av kapitalkostnader. Dessutom har den brister i maxlast och avsaknad av dragkrok som talar emot den.

Om du läser andras åsikter innan du skriver så slipper du rapa ur dig en massa meningslösa kommentarer hela tiden.

Jag skrev tidigare att Prius har många bra egenskaper och att det är en viktig bil i den bemärkelsen att den driver utvecklingen framåt.

Uppdaterat: 2011-10-05 20:02
Rustan skrev:

Som sagt, mycket varierande siffror beroende på omständigheterna. Dessutom är det ganska troligt att om du har 3 personer i bilen plus fullt flyttlass så har du överstigit maxlasten och då kört olagligt.

Beror på vad flyttlasset väger förstås!
15 Priusbilar i USA från 2011 förbrukar mellan 3,86-5,11 Liter/ 100 km.
Går att få fram här där man kan växla till liter per mil istället för deras MPG.
http://www.fueleconomy.gov/

Uppdaterat: 2011-10-05 20:34
Elbil2

Möbler av bomull är ju vrålsnyggt;)
Tänk att man måste ända bort till USA för att hitta positiva artiklar om Prius bränsleförbrukning.

"Jag skrev tidigare att Prius har många bra egenskaper och att det är en viktig bil i den bemärkelsen att den driver utvecklingen framåt"

Uppdaterat: 2011-10-05 21:10

Jag måste tillstå att jag verkligen inte upplever dig som speciellt vänlig. Och när det gäller ditt påstående om att jag skulle trakassera din kompis Hanzzon så vill jag att du läser tråden igen, det är ett givande och tagande där vi både påstår saker och svarar på påståenden.

Din avslutning tycker jag är skön för det ju för bövelen exakt det jag försökt påstå i tråden hela tiden, och nu kör DU det som en sammanfattning. Man häpnar.

Prius är en bra bil, den är bensinsnål men inte fullt så bensinsnål som Toyota försöker hävda. Den är väldigt snål i stadstrafik när den drar nytta av sitt batteri men den är inte speciellt mycket snålare än en konventionell bensinmotor i vanlig landsvägskörning, det är just detta som "Sverigecykeln" påvisar. Den är mycket hållbar och har en bra driftsäkerhet, däremot har den brister gällande lastvikt och avsaknad av dragkrok. Dessutom tycker vissa att den har tråkiga köregenskaper men där är meningarna delade.

Kort sagt, som sagt flera gånger tidigare, en bra bil med många fina egenskaper men även med en del brister.

Uppdaterat: 2011-10-05 22:41

Du tror inte att alla bilar körs exakt lika i EU:s körcyklar då Rustan?
Det är i dessa som Prius 2 drar 0,43L/milen (där Prius 3 drar 0,39L/milen)
och varför skulle Teknikens världs egen "Sverigecykel" med 0,64L/milen vara mer pålitlig mot en normalförbrukning i verkligheten än Vibilägares långtest under hela 14 000mil (0,51L/milen) eller de allra flesta Prius ägare som själva vet vad bilen drar verklig körning (liksom även den verkliga förbrukningen från de 15st Prius-ägare Previa länkade?) ?

Om det går att köra Prius 2 på 0,39L/milen verklig förbrukning i snitt på en hel tank och säkert lägre än så om man anstränger sig, är då den angivna 0,43l/milen i EU-körcykeln oärlig bara för att en biltidning i ett egetkomponerat test lyckats få en enda fabriksny bil att förbruka i mina ögon ganska enorma 0,64L/milen vilket man måste ha en väldigt tung gasfot för att lyckas få upp medelförbrukningen på och det är inte en realistiskt snittförbrukning i en Prius 2.
-Hur många bilar brukar för övrigt dra det som uppges i deklarationen i verkligheten kan man undra?

I mina ögon låter det som att du försöker hitta Prius högsta förbrukningsuppgift och sen påstå att den inte drar så mycket mindre än andra bensinbilar.
Och även landsvägskörning går Prius klart snålare än lika gamla bensinbilar i samma storleksklass (även om vi jämför dessa på gynnsammare villkor och tillåter manuell låda, annars blir skillnaderna enorma).
Det är just på landsvägskörning jag kört min Prius 2 på 0,39L/milen på en tank i snitt (med Stereo, ACC mfl normala förbrukare påknäppta som vanligt) och Prius 3 går att köra snålare även där, jag har aldrig lyckats kört en eller hört talas om en bensinbil i Prius storleksklass som legat i närheten av dessa siffror även om du verkar ha svårt att acceptera detta.

Uppdaterat: 2011-10-05 23:59

Snälla leifer, snacka inte med mig om retorik. Du har fyllt forum och kommentarsfält med en mycket otrevlig retorik under en längre tid, bl.a annat att Saab-arbetarna var patetiska som inte hade 2 månadslöner på banken.
Du målar gärna saker i svart eller vitt och lämnar inget som helst utrymme för andra åsikter eller vinklingar än din egna. Vi har förstått att du gillar Prius och du kanske har förstått att jag inte gillar Prius lika mycket som du. Däremot har jag inte drivit någon hatkampanj mot Prius som du påstått. Det enda lilla jag ville påpeka var att den inte är bäst på allt utan har sina brister.

Så, när det gäller bränsleförbrukningen så är den bensinsnål, mycket snålare än en gammal 940 t.o.m. Framför allt i stadstrafik är den mycket snål då den har stor nytta av sitt batteri. När vi kommer till landsvägskörning har den dock inte lika stor nytta av sitt batteri och då är inte förbrukningen lika fantastisk, men fortfarande snål. Jag påpekar då att det finns konventionella bensinmotorer som drar bara lite mer bränsle(1 dl/mil) och att det då kan vara ett vettigare köp med tanke på prisbilden.

Att karossen är strömlinjeformad är ju inget unikt.

När det gäller länken till Youtube så säger experten att i landsvägsfart så kommer en bensinbil som Honda Civic att slå Priusen i bränsleförbrukning. Jag hade en Golf -07 som jag körde på 0,5 blandad körning och den kan jag mycket väl tänka mig har ungefär samma bränsleförbrukning som Priusen om vi ligger i 90 km/h på landsvägen. Jag påstår inte detta för jag har inte några bevis på det, men jag tänka mig att så är fallet.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Uppdaterat: 2011-10-06 11:54

Jag vill också erkänna en sak. Då du, leifer, oftast tror att du "vinner" en diskussion genom att skriva mycket, långt och ofta, gärna med samma argument hela tiden så tröttnar man att diskutera med dig.

Men den här gången bestämde jag mig tidigt för att inte ge upp utan jag skulle möta alla dina argument så fort jag såg dom.

Jag noterar att du har svårt att hantera detta.

Men ha en fortsatt trevlig dag!

Uppdaterat: 2011-10-06 11:58

Wow, crazy!

Nu fattas det bara automatisk styrning så kan du skicka iväg Priusen till affären för mjölken.

Uppdaterat: 2011-10-06 18:51

leifer

Jag kör helst manuell låda, automat är för gamla lata gubbar tycker jag. Jag föredrar att vara en aktiv förare.

Ha en fortsatt trevlig kväll!

Uppdaterat: 2011-10-06 20:39

Nej Rustan, man kan vara en aktiv förare utan att ha en gammaldags manuell låda.
Både Volvon och Saaben jag åker i har stora motorer och automatlådor med möjlighet till manuell växling, Saaben med paddlar under ratten.
Men de växlas så gott som uteslutande automatiskt, varför peta med växlarna själv när man betalt för automaten?

Sedan har faktiskt Shogun en poäng när det gäller Prius.
Som beg. måste det vara ett mycket bra köp om man inte behöver drag och står ut med den idiotiska instrumentplaceringen.
Ok det är en tråkig bil, men vilken Toyota är inte det?
Kanske några äldre sportigare versioner men det är ingen som jag provat.
Men som transportmedel för de flesta måste ju ändå en beg. Prius vara ekonomiskt väldigt vettig och förmodligen i längden avsevärt billigare än alla knackande smådieslar som blir allt fler att förorena vår tillvaro.

Uppdaterat: 2011-10-06 22:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om inte om fanns och om man inte bryr sig om en tråkig bil så är det säkert ett bra köp.
Är man inte speciellt intresserad av musik köper man Absolute Music eller Michael Bolton och är man inte speciellt intresserad av bilar köper man en Prius.

Uppdaterat: 2011-10-06 22:59

Folk intresserar sig för bilar på olika vis och värderar också olika.
En del väljer bil efter vad pappa har sagt,andra efter vilken bil som grannen kör.
En bil kan aldrig vara lika bra för alla vilket torde vara självklart och ändå sitter vi här tjafsar som barn bråkar om godis.
Däremot blev jag väldigt glad då jag igår läste en artikel i nya Vib om vilka bilar som har bäst andrahandsvärde! ( ett stort + till er Vib )
Det som jag har eftersökt länge är just en sådan utredning som faktiskt poängterar det faktum att en dyrare bil kostar mer att äga.
Logiskt för mig men tydligen inte för alla.
Det var en skrämmande läsning men ingen nyhet.
Utredningen baserade sig på ren värdeförlust i % och kronor över 5 år och 8000 mil.
Man poängterade också att utfallet blir annorlunda om man räknar förlusten i kronor och inte %
Förhoppningsvis får detta folk till att ändra inställning till vad ett bra andrahandsvärde är.
En del bilar är jag dock helt säker på att de har gynnats i denna undersökningen över 5 år istället för över 3 år och därför färre mil.
Lägger man till självklara saker som försäkring,service,skatt och bränsleförbrukning så blir skillnaderna enorma redan på pappret.
Denna enkla matematik är viktigare för mig än gamla historier om vad som fungerade bäst förr.
Detta gör inte mig till mindre bilintresserad bara mer upplyst och öppensinnig vilket "tillåter" mig att välja fritt på "varuhyllorna" ,...i alla fall enligt mig själv! ;-)

Uppdaterat: 2011-10-07 09:25

Kepigt att inte jag som äger en Prius är intesserad av bilar då det inte går en enda dag utan att jag pratar bilar och även om jag skulle försöka undvika så är det väldigt svårt då andra i min bekantskapskrets i stället kommer in på ämnet och frågar om råd ect...
Jag jobbar ju även med bilar 5 dagar i veckan och försöker hänga med i utvecklingen och lär mig olika bilars teknik-uppbyggnad ingående för att kunna göra ett bra jobb.
Vidare är det faktiskt en bra ljudanläggning redan i förra Priusen från JBL med 6 skivors cd-växlare inbyggd i orginalstereon med MP3 läsning från -06 så man kan nästan ha hur mycket olika musiksmaker man vill i bilen... ;)
Menmen tänk vad ointresserad och okunnig om bilar jag och tex Previa är bara för att vi äger en Prius...

Ps. Mistro, Även jag gick i mina föräldrars fotspår och tyckte att tyska bilar var de bästa fram tills jag själv hade jobbat med bilar en tid då den uppfattningen ändrades mer och mer ju längre jag jobbade...

Uppdaterat: 2011-10-07 09:31

Mistro

Intressanta synpunkter. Kanske kunde du delge kostnaden per mil de första 8000 milen för de bilar vi har diskuterat i tråden, nämligen Prius, Golf och Volvo V50?

Det vore mycket uppskattat.

Uppdaterat: 2011-10-07 10:17

Hanzzon

6 skivors cd-växlare gör ju att du kan fylla den med Michael Boltons samlade verk ;)

Uppdaterat: 2011-10-07 10:19

Visst kan jag återge siffrorna Rustan men de tillför inget till vad vi har pratat om här då det gällde begagnade bilar och ju mer man granskar siffrorna desto mer konfunderad blir man.

Bilar i denna prisklassen kan lätt utrustas för 50.000kr som det sedan inte tages någon hänsyn till angående listpriset.
Eftersom att prisbilden blir märklig i detta sammanhang anger jag därför även nypriset för bilarna -06 samt värdetapp,...det viktigaste i sammanhanget är att den billigaste bilen också tappar minst,sedan kan var och en leka med tanken om den dyrare bilen kan "betala" sig genom billigare övriga ägarkostnader. ( vilket man ofta tvingas göra t.e.x då man väljer mellan Bensin-Diesel ) ...Tyvärr tror jag dock att prisfallet är än större än vad som anges nedan då dessa inbytespriserna som sagt haltar rejält.
Sedan kommer det faktum in att olika handlare betalar olika mycket o.s.v så ämnet kan bli hur stort som helst, men men håll till godo:

Volvo V50 2.4 Nypris 201900kr Värdetapp 123100kr = 15,39kr/milen
Golf 1.6 Nypris 154600kr Värdetapp 88400kr = 11,05kr/milen
Golf Gti Nypris 249900kr Värdetapp 143700kr = 17,96kr/milen ( Tyckte att detta var en kul reflektion )
Toyota Prius Nypris 268500kr Värdeförlust 176600kr = 22,08kr/milen

Uppdaterat: 2011-10-07 13:28

Tack för siffrorna Mistro, mycket intressanta.

Uppdaterat: 2011-10-07 17:03

Erbjuder en fredspipa till leifer och Hanzzon. Om vi glömmer alla egenskaper som vi antingen uppskattar eller saknar med Prius så kanske vi åtminstone kan komma överens om följande slutsats: En prius har inte några speciellt starka köpargument rent ekonomiskt om man köper den ny och de följande 4-5 första åren, men om man letar efter en bil i prisklassen 80 - 100 000 så är den ett bra alternativ rent ekonomiskt.

Låter det som en slutsats vi kan enas kring?

Uppdaterat: 2011-10-07 17:18

Kändes inte riktigt som att du accepterade fredspipan faktiskt.

Uppdaterat: 2011-10-07 18:05

Nähäpp, fredspipa funkade inte det heller.

Prius-anhängarna framstår mer och mer som såna där jobbiga försäljare som bara tjatar och tjatar, ju mer de tjatar desto mindre vill man köpa deras skit.

Uppdaterat: 2011-10-07 19:56

Jes vet jag inget om, men nog fan har du rökt på i alla fall.......;)

Uppdaterat: 2011-10-07 20:16

Tack för pipan Rustan! =)
Ett påpekande bara är att Mistros siffror om just Golf väl inte är så relevanta om man jämför med Prius då vad jag förstår det den siffran gäller en mindre helt vanlig Golf 1,6 då en Golf kombi med modernare motor är klart dyrare än 154 600kr som angavs som Golfens nypris.

I övrigt så poppade jag rejält i stereon på Priusen till och hem från Gävle i kväll men jag har faktiskt aldrig haft en enda låt med Michael Bolton trots det närmast enorma musikutrymme som finns Stereon... (Har faktiskt inte ens tjuvspelat nått genom Aux-uttaget från någon annan enhet heller så nått sånt har inte lämnat högtalarna i bilen... ;) )

Vad gäller Jes uppfattning om att nyaste Prius 3 är så ful så tycker jag i så fall snarare tvärtom att de äldre Prius är betydligt mindre snygga (speciellt den första), men nya gen 3 tycker jag är riktigt snygg och jag får habegär när jag ser sådana med 17"-orginalhjulen!
Däremot finns helt klart snyggare bilar än min egen Prius 2 där jag minst gillar fronten av bilen med de kanske lite väl stora och snälla strålkastarna (som dock ger bra ljus) men här är gen 3 betydligt snyggare och vassare formgiven i mina ögon, men om jag köper en sån så kan ju du få köpa min gamla då Jes som du tydligen tycker ser bättre ut än nyaste? -Deal? ;)

Uppdaterat: 2011-10-08 02:17

Nä en Golf idag kostar från ca 170.000kr och därför blir jämförelse inte riktig,...Tog därför med den dyrare Gti också för att skildra hur milkostnaden sticker iväg när priset ökar.
En Tsi 122 kombi med DSG kostar runt 205.000kr i basversion men de flesta föredrar nog att peta i kanske 20.000kr till.
En sådan bil skall dra 0.6l/m men väljer man Tdi istället så sjunker förbrukningen med drygt 2 dl/m.
I bästa fall sjunker denna bil ca 50% under 3 år varpå värdeförlusten då hamnar runt 110.000kr/4800 = 22,91kr/mil ...lägg till ränta och alla andra kostnader och man blir mörkrädd även på en så pass billig bil och då anser man ändå att Vw har ett bra andrahandsvärde?

Uppdaterat: 2011-10-08 18:50

leifer. Lexus LS 460 kan man köpa med AWD om man inte tycker sig ha råd med LS 600, eller varför inte RX 350 med AWD visserligen med bara 276 hk med 3,5 liters sexan som Toyota tillverkar. Så du kan inte räkna med att få den rätta bilkänslan som i Eropeiska mellanklassbilarna som några skriver om här, men man tar sig ändå sakta framåt.
http://www.lexus.se/Images/LS%20prod-folder_tcm612-803132.pdf

Uppdaterat: 2011-10-11 12:27
Elbil2

Leifer, Toyota/Lexus är faktiskt en av världens största tillverkare av fyrhjulsdrivna bilar, även om tyvärr bara ett fåtal av de modellerna kommer till Sverige vilket är lite trist.
Även Lexus "minsta" modell IS (näst minsta nu) finns ju med AWD i bla USA, både som IS250 AWD samt IS350 AWD vilket nog inte vore fel i vinter-Sverige.

Jag är dock nästan mer sugen på nya GS450h (om jag skulle få drömma till mig en bil) som går mycket mer imponerande snålt än LS600h som funnits ett tag nu, i GS ser man dessutom vilken imponerande och oerhört bränsleeffektiv drivlina man åstakommer med hybriddriften i jämförelse med premium-konkurrenterna med 2wd, för bedömning på samma villkor (LS600h jämförs ofta på sommarvägar med tvåhjulsdrivna konkurrenter och i en sån jämförelse ser man inte hybriddriftens fördelar lika mycket som vid bedömmning på samma villkor) GS är dessutom klart billigare än LS men jag förstår om du hällre drömmer om LS600h du som så starkt verkar föredra fördelarna vid 4wd.
Dock kanske som sagt en IS med AWD skulle ligga närmare verkligheten att köpa om du inte visste att dessa fanns... :)

Uppdaterat: 2011-10-12 20:18

http://wwwc.aftonbladet.se/vss/special/storfragan/visa/0,1937,50060,00.html

En omröstning som säger det mesta.

Uppdaterat: 2011-10-12 20:41

Rustan, en väldigt vetenskaplig undersökning där alla världens bilar ju var med dessutom... =)
Knepigt att de som inte äger eller har ägt bilen vet hur tråkig den måste vara medans ägarna i stället knepigt nog är mer nöjda än alla andra bilägare med sina bilar men du verkar ha väldigt ingående egna erfarenheter av bilen du som gör allt för att försöka bevisa hur dålig den är.

Uppdaterat: 2011-10-15 15:31

Leifer, som jag sagt tidigare finns faktiskt även bakhjulsdrivna Lexus-modeller med diffbroms, jag har själv ägt en sån, en IS300.
Friktionsdäck skulle jag hälst inte ha oavsett bil och jag hade en Lexus med friktionsdäck medans jag bytte ut friktionsdäcken på den sista till nya dubbdäck vilket jag föredrog. Men visst funkar det ju att köra på friktionsdäck även på en Lexus då elktroniken förlåter en hel del men i så fall rekomenderar jag dubbfria av bästa sort vilket alltid är viktigare än med dubbdäck (eftersom ett halvdåligt dubbfritt i regel är betydligt osäkrare än ett halvdåligt dubbdäck).
I övrigt så visst är 4wd att föredra på vintern och jag har ägt flera 4-hjulsdrivna bilar själv men sett över hela året så är det inte ofta fyrhjulsdriften verkligen behövs för de allra flesta i vårt land inkl mig själv, så i nuläget tycker jag inte den ökande bränsleförbrukningen 4wd faktiskt medför är värt detta då jag klarar mig utmärkt 99% av årets dagar med tvåhjulsdrift.

Uppdaterat: 2011-10-15 15:59