Vi Bilägares forum

Vilken automatlåda är egentligen bäst

Vilken automatlåda är egentligen bäst

Har nu kört min Audi A4 1,8Ts i snart 10 år och funderar då på att byta bil. Den har en automatlåda som Audi kallar för multitronic, det är alltså en CVT låda, det vill säga en steglös automatlåda. Jag har egentligen ingenting negativt att skriva om multitroniclådan då den fungerat utmärkt under dessa 10 år. Har även provkört VW-Gruppens DSG-Låda och är inte direkt imponerad av den då den inte alltid gör som man vill. Ska man motorbromsa med en DSG-Låda så svarar den inte, detsamma vid kökörning, då rycker den istället för att glida fram. Sedan finns den traditionella automatlådan som VAG kallar för tiptronic och den fungerar väl utmärkt men själ både transmissionseffekt och drar mer bensin än vad en manuell växellåda gör.

Nu har jag bara kört VW-Gruppens bilar med automatlåda och är inte så insatt i exempelvis Volvo eller Honda vad de har för typ av automatlådor. Eller finns det andra fabrikanter som har ännu bättre automatlådor som till exempelvis BMW eller Mercedes, de har väl 8-växlade automatlådor, fast av vilken typ de är vet jag inte. Är i alla fall inte sugen på att köpa en bil med en vanlig automatlåda som hos VAG heter tiptronic, tycker att den är skräp, minns farsans gamla Audi 100 GL5E med 3-växlad tiptronic och det var väl ingen höjdare att köra direkt.

Provkörde nya Audi A6 2.0 TDI med 177 hk och multitroniclåda och den kändes faktiskt riktigt bra. De har verkligen lyckats med styrningen i Audi A6, det känns som att köra en småbil, växellådan var också riktigt skön med dieselmotorn då det höga vridmomentet alltid utnyttjas av multitroniclådan. Nackdelen var förstås priset 350.000 kr, ganska mycket pengar för en vanlig knegare.

Då undrar jag vilket typ är bäst av dem 3 olika automatlådorna? Multitronic eller CVT kan ibland kännas ganska osportig om det nu går att beskriva eller monotont.

Uppdaterat: 2013-11-05 21:46
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Kommentarer

Benny:
Det är en vanlig automatlåda den från ZF, men den har inga prestanda försämringar som var vanligt på automatlådor tidigare, dessutom finns det 4 olika program att välja emellan och jag testade sport, normal & eco, sportplus tillägget kräver att man väljer hur mycket antisladd man vill ha kvar osv så det testade jag inte av tidsskäl. Åkte ut mot Rönninge men där svänger man höger istället och kommer till ganska feta långa svepande raksträckor med kurvor, så att man kan testa om det är något krut i motorn. Med läget sport så växlade den ganska hårt och exakt med normal så växlade den mjukt och och man märkte knappt att den växlat och med eco läget så kändes den som en multitronic låda som aldrig växlar. Jag blev imponerad av växellådan och motorn som svarade fint men tyckte i övrigt att den kändes ganska instängd BMW:s 3 serie, och farsans VW Golf 7 kändes modernare så det är lite av en vanesak det där med bilval. En kompis känner en som har en 328 i just och han säger att redan börjat rosta efter 2 år. Sedan finns det även andra saker som är irriterande som svankstöd kostar 3000 kr extra, mittarmstöd bak kostar 900 kr extra, så sådana självklara saker som borde vara standard kostar allt extra hos BMW. Enligt BMW:s katalog så drar den 8-växlade lådan dessutom mindre soppa än en vanlig manuell.

Uppdaterat: 2014-07-02 23:03
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Leifer, det finns. Några japanska motorcyklar, vfr 1200 och fjr 1300 med robotiserad låda med automatiska växlingar.
Åtminstone hondan funkar skitbra, cvt hade nog gett scooterkänsla.
För aktiv körning behövs ju ett direkt svar från gashanden till bakhjulet, hojåkning handlar ju om att behärska fordonets dynamik.
För övrigt finns det lika många robotiserade växellådor som det finns tillverkare, alla med sin känsla.
Elmotorer sköter växlingar och koppling, dator bestämmer hur.
Har funnits i lastbilar sen 80-talet, idag är det standard hos alla tillverkare.
Volvos med momentomvandlare för starten och sömlösa växlingar är en höjdare.
Vissa växlar utan urkoppling nästan omärkligt, andra frikopplar, och då får man känslan av att det sitter en tomte under huven och fixar det åt en.
Så är det väl på personbilar också, finns mer eller mindre bra lösningar.
Min enda erfarenhet av en sån är i en Ferrari f430 spyder, och den var grymt skön, la i växlarna perfekt, föjda av en "hästspark" när vridet kom in i nästa växel.

Uppdaterat: 2014-07-03 00:01