Vilken automatlåda är egentligen bäst

62 inlägg 0 nya
Vilken automatlåda är egentligen bäst

Har nu kört min Audi A4 1,8Ts i snart 10 år och funderar då på att byta bil. Den har en automatlåda som Audi kallar för multitronic, det är alltså en CVT låda, det vill säga en steglös automatlåda. Jag har egentligen ingenting negativt att skriva om multitroniclådan då den fungerat utmärkt under dessa 10 år. Har även provkört VW-Gruppens DSG-Låda och är inte direkt imponerad av den då den inte alltid gör som man vill. Ska man motorbromsa med en DSG-Låda så svarar den inte, detsamma vid kökörning, då rycker den istället för att glida fram. Sedan finns den traditionella automatlådan som VAG kallar för tiptronic och den fungerar väl utmärkt men själ både transmissionseffekt och drar mer bensin än vad en manuell växellåda gör.

Nu har jag bara kört VW-Gruppens bilar med automatlåda och är inte så insatt i exempelvis Volvo eller Honda vad de har för typ av automatlådor. Eller finns det andra fabrikanter som har ännu bättre automatlådor som till exempelvis BMW eller Mercedes, de har väl 8-växlade automatlådor, fast av vilken typ de är vet jag inte. Är i alla fall inte sugen på att köpa en bil med en vanlig automatlåda som hos VAG heter tiptronic, tycker att den är skräp, minns farsans gamla Audi 100 GL5E med 3-växlad tiptronic och det var väl ingen höjdare att köra direkt.

Provkörde nya Audi A6 2.0 TDI med 177 hk och multitroniclåda och den kändes faktiskt riktigt bra. De har verkligen lyckats med styrningen i Audi A6, det känns som att köra en småbil, växellådan var också riktigt skön med dieselmotorn då det höga vridmomentet alltid utnyttjas av multitroniclådan. Nackdelen var förstås priset 350.000 kr, ganska mycket pengar för en vanlig knegare.

Då undrar jag vilket typ är bäst av dem 3 olika automatlådorna? Multitronic eller CVT kan ibland kännas ganska osportig om det nu går att beskriva eller monotont.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Om du nu är nöjd med en CVT-låda så varför ska du då byta?
De flesta som kommer från manuella lådor eller konventionella momentomvandlarlådor har svårt att acceptera CVT.
Men det har du ju gjort och då är det ju utmärkt.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har ägt bilar (alla Audi) med alla dessa olika automatlådor. Om vi tar de olika alternativen i kombination med en dieselmotor, så tycker jag följande:

1. CVT. Utmärkt lösning, men irriterande när man ska "gasa på" lite grand. Finns bara till framhjulsdrivna Audi.

2. Konventionell automat. Ytterst komfortabel. Kan i vissa lägen tveka när den ska byta mellan en förväntad uppväxling till en nedväxling. På utgående hos Audi - finns bara att få på de riktigt motorstarka bilarna och då med Quattro. En modern Tiptronic har mycket, mycket lite att gör med en 70-talskonstuktion;-)

3. DSG. De som jag har haft har båda varit 7-stegade och med oljedränkta kopplingar. Kan vid något enstaka tillfälle ge ett litet ryck (kökörning) men är enligt mig helt överlägsen de båda andra typerna. Man har en mycket mer direkt kontakt med motorn och den växlar som en konventionell automat om man kör som vanligt. Vill man "gasa på" så kan man (särskilt i sportläget) få den att växla "hårt" och framför allt blixtsnabbt.

Vad gäller hållbarhet, så har jag ingen aning. Jag har nämligen inte haft några problem ö.h.t. Jag har kört varje bil i ca 10.000 mil och har haft 2 CVT:er, 2 med konventionell automat och 2 med DSG.

saabnisse:
Har du provkört multitroniclådan någongång? Det jag undrar är hur pass bra är egentligen dagens konventionella momentomvandlarlådor? Eller har exempelvis BMW, Mercedes el Toyota egna automatlådor av typen DSG? Eller har utvecklingen gått så långt att dagens konventionella momentomvandlarlådor inte är slöare och drar mer soppa än vad en manuell växellåda gör. Exempelvis en Audi A6 2.0 TDI 177 hk gör 0-100 km/h på 8,7 sek med manuell växellåda medan multitronic gör det på 8,2 sek.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Min erfarenhet från CVT och momentomvandlarautomat är att jag föredrar CVT alla dagar i veckan.

Testade Mazdas Skyactive vidareutvecklade momentomvandlarautomat och gillade den inte alls, extremt mycket ryckigare och ovilligare än CVT.

Vete fan ... Vad jag har och vad jag provat ..
Men som sjömannen i mej säjer .. Jag ber inte om väder .. jag lär mej segla ..

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull. (W.C. Fields) - Ibland skojar jag på skoj - men ibland skojar jag på fullt allvar (Jes_)

Fördelen med en konventionell automatlåda är att den inte har kopplingar som tar stryk vid kökörning, den slirar med olja istället för lameller.
CVT-lådan är ju smart, har oändligt många utväxlingar, men "DAF-känslan" har många svårt för. Det blir som att köra scooter (som nästan alla har CVT).
DSG har sina för- och nackdelar, och bara för att en version av den krånglar, så betyder det ju inte att alla krånglar. Kan motorstarka sportbilar ha den, så funkar den även i en familjebil.
Sen finns ju den robotiserade (manuella) växellådan, som många hatar medan andra tycker är bra. Den finns ju i mängder av bussar, så helt värdelös är den inte.

Men, vilken växellåda som är bäst är väl som att spika vilken färg som är snyggast: det handlar om tycke och smak.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Aisins automatlådor i olika utföranden är bäst.

Audi A5 SB:
Jag har inte märkt att automatlådan tvekar när man vill gasa med multitronic, därtill finns ju även sportläge & manuell växling. Det jag gillade bäst med DSG var att den har launch controll. Det var en VW Golf GTI jag provkörde, har för mig att man kopplade bort ESP, sedan lade man växelläget i sport och därefter höll man bromsen nedtryckt samtidigt som man höll gasen i botten, sedan när man släppte upp bromsen så for den iväg som en raket. DSG är väl inte fulländad ännu då den inte har ett riktigt dragläge, det kommer nog att lösas på något sätt framöver. Märkte dock att diesel passade bättre ihop med multitronic än vad en bensinmotor gör. Kan ha att göra med att en dieselmotor har högre vridmoment än en bensinare.

hultarn:
"DAF-känslan" vet jag inte hur den kändes då jag inte hade körkort när den modellen fanns, den kallades väl för Rem-Johan? Om jag inte minns helt galet. Den gick väl också lika fort framåt som bakåt?

leifer:
Alla DSG växellådor har växlingspaddlar medan på multitronic kan du få detta mot en extra kostnad. Den jag provkörde en Audi A6 2.0 TDI Avant hade det inte utan man fick växla manuellt på växelspaken, den har 8 inbyggda växlingssteg numera medan min 10 år gamla Audi bara har 6 steg.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Launch-control, mycket användbart i vardagstrafiken. Gud vad jag har saknat att sitta med foten på bromsen och samtidigt ha fullgas, låter skitmysigt. :-)

Minimats, jag menade inte att multitroniclådan tvekar; den är..... hmmm.... intressant när man trampar gasen i botten. Blir lite som när ett passagerarplan startar. Typ;-) Men diesel + CVT = bättre än besinturbo + CVT. Jag har haft bägge varianterna.

F.ö. så lär du landa på en CVT hur du än gör om du ska ha en ny Audi A4 (eller större) och 350.000.- känns som för mycket pengar.

Min launch control i förra 2,0 TFSI (211hk) gav ca 3500 rpm .... och en rätt bra start, om man säger så. Launch control behövs f.ö. inte på R8 (DSG och 520 hk) kan jag rapportera;-)

Audi A5 SB:
Det var ett tag sedan jag provkörde VW Golf GTI 5 med Launch Controll och minns inte exakt på vilket varvtal motorn lade sig när man aktiverade den. Minns i alla fall att man skulle slå av ESP och lägga i sportläget och därefter trycka på bromsen samtidigt som man tryckte på gasen. Nu tror jag att det knappt används av någon fast en kul finnes.

Det verkar dock inte bli en ny Audi då de tyvärr blivit för dyra, får hålla mig till VW eller Skoda. De jag kollade på var kampanjbilar och rejält prissänkta fast de finns bara med manuell låda.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

VW och Skoda = ingen CVT. Då blir det DSG om du ska ha automat. Vilket f.ö. är mitt val och min favoritväxellåda;-)

Audi A5 SB:
Finns den 7-växlade DSG-Lådan med våtlamell koppling hos Audi? Fast inte hos övriga VAG? Är det inte så att det är DSG6 som har våtlamell koppling och DSG7 som har torrlamell?

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Min A4 är7-stegad våtlamellkoppling. Det hade även min förra A5 SB. Golf med 2,0 liters diesel och Passat med 170 hk diesel har 6-stegad DSG med vålamell. Vridmomentet medger inte en 7-stegad torrlamell f.n. Kommer dock säkert. Det som gäller för Golf, gäller även för A3.

Mindre VAG-motorer har 7-stegade DSG med torrlamell.

Varför man skulle vilja växla en DSG-låda manuellt, jag det övergår mitt förstånd. Möjligen om man ska dra ett mycket tungt släp uppför eller utför. Lådan känner i sitt automatiska läge av det mesta; styrutslag (växlar ner), nedförslut (motorbromsar) o.s.v. och anpassar växeln som är ingrepp och förladdar även nästa växel för en optimal körning. Min A4 har jag nu kört i 3.000 mil och jag har ännu inte känt ett behov av att växla manuellt.

Minimats: jo, det stämmer, Rem-Johan var en vanlig benämning. DAF var föregångare när det gäller CVT, vill minnas att de gjorde reklam typ: "0-140 på ettan" Och de gick lika fort bakåt, fast det var nog olämpligt att prova...
Det har alltid varit mycket diskussioner runt CVT, DAF körde både rally och racing för att bevisa att systemet funkade, men fortfarande var folk misstänksamma.
Det är ju en speciell känsla att höra motorn jobba på samma varv, medan hastighetsmätaren stiger.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

DAF var väl inte bara föregångare utan om jag minns rätt de som först (?) tog fram en fungerande variant av denna typ av transmission för bilar nämligen den som sen kom att kallas Variomatic. Vill minnas att dom också hade patentet som väl så småningom såldes vidare kan jag tro. Har nån minnesbild av att Volvo missade just detta med patentet när dom en gång i världen köpte DAF - eller om det var nån utvecklad version av Variomatic (kanske det med metallremmar i st f gummiremmar) som dom missade eftersom det fanns i ett annat bolag. Fast detta är ytterst gamla minnesbilder hos en gammal man...:)

Pi: ja, det är ju alltid någon som först kom upp med grundidén, i detta fallet var det Leonardo da Vinci 1490..
En amerikan, Milton Reeves hade det i sina sågverk och byggde faktiskt in CVT i sin bil 1896.
Men, den som verkligen byggde en väl fungerande CVT för gemene man var mycket riktigt DAF, i 600:an som kom 1958.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Javisst Pi och hultarn ni har helt rätt, det var Hubert van Doorne som utvecklade CVT-lådan, först i form av "Variomatic" och sedan stålkedjevarianten "Transmatic".
Jag träffade i början av 1970-talet en holländsk konstruktör från DAF som berättade just om den växellådan och det var den som Volvo var ute efter när de köpte DAF.
Tyvärr köpte de bara personbilsdivisionen och just Transmaticpatentet ägdes av lastbilsdivisionen.
Kärvt!
Men det gav oss ju ändå PRO-moppen, den duvblå svångremsförsedda Volvo 343 ;-)

Nu har ju patentet i sitt ursprung gått ut, men nya har ju genom möjligheten till datorisering tillkommit så nu är det ju många som har tillgång till den här lådan, t.ex. Bosch och givetvis Aisin med egna varianter.

Och hultarn att läsa om Milton Reeves är verkligen kul, tack!
http://en.wikipedia.org/wiki/Milton_Reeves

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad skiljer då egentligen Audis multitroniclåda från den som just DAF utvecklade? Nu har jag inte testat att exempelvis backa så fort som det går? Kanske även min Audi går lika fort framåt som bakåt? Tycker även att Audi borde dela med sig av sin multitronic till övriga VAG-gruppens bilar. Det som är väldigt bra med multitronic är att den rullar så väldigt bra när man släpper gasen och förbrukningen är 0,0 liter. Nu vet jag inte varför den rullar så väldigt bra när man släpper gasen?

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Japp, hade hundra gånger hellre valt en multitronic till en Skoda, VW eller Seat än en DSG.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.