Vi Bilägares forum

Motorcyklar, en del av trafiken

Motorcyklar, en del av trafiken

För mig som är nybörjare på mc känns det bra att kunna diskutera detta med mer erfarna mc-piloter.
I den gamla (försvunna) tråden fick jag råd om hojar med mindre vibrationer än min DragStar 650 och där jag har fötterna på annan plats än vid framhjulet.
Jag tror att jag kommer ha kvar nuvarande fordon över vintern eftersom det kostar en slant att byta, men nog skulle jag vilja ha något med mer symaskinskänsla utan att det ska varva hur mycket som helst.

Uppdaterat: 2015-09-17 10:40

Kommentarer

Jodå, det har man sett.
Även jag är lite nojig, speciellt i skymning, då klövviltet rör på sig lite extra.
Speciellt vid skogskanten, rådjur är fantastiska på att komma ut precis i skogsbrynet, speciellt i blåst går dom gärna på läsidan av en skog.
På natten trivs dom bäst i vår trädgård, har jag märkt.....
Här nere är vildsvin ett gissel, har ett par stora flockar i närheten.
Helt plötsligt drar hela flocken mot vägen, och snabba är dom......
Dom är ju nattaktiva, så ju mörkare det är desto större risk, och dom är svåra att se....
Frun har fått se en älg närmare än du, mäkinen.
Hon fick stopp på bilen under magen på den, inte en skråma på bil eller älg.
Men så är hon van att spana vilt, från småland som hon är, ser dom oftast före mig, även då hon åker....

Uppdaterat: 2016-09-09 10:31

Jag har rådjur som springer genom min trädgård varje vinter trots att jag bor i villakvarter. Men jag kör sällan mc i trädgården så det är inget problem.
Fick stanna med bilen en gång på väg mot N Rörum, en älg stod på vägen och inte ville den flytta på sig. Tog en stund innan den masade sig iväg.

Uppdaterat: 2016-09-09 11:19
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Det värsta med rådjur i trädgården är att dom barkar av nyplanterade träd osv.....för hojåkningens skull är dom bättre där än på vägen.
Ett jävelskap är fasaner, irrar runt på vägen och man vet aldrig var dom blir av.....
Har kört på en med hoj, den flaxade rakt upp i fronten, det såg förjävligt ut i kåpan mellan kylarna på vfr'en......fjädrar överallt....
Svågern körde rakt över en grävling, päls överallt, fastbränt i avgasrören under.
Förutom att han kände sig som en stuntman, hoppade rakt över, han hade ont i häcken sen.....

Uppdaterat: 2016-09-09 11:43

Fasaner är det gott om i mina trakter. Jag har konstaterat att de är självmordsbenägna då de ganska ofta står bredvid vägen, men när ett fordon närmar sig springer de ut på vägen och kacklar. På vintrarna brukar det spankulera ett fasanpar eller två i trädgården. Rådjur ser jag inga mellan byggnaderna, men väl i skogen. Förra veckan kutade en iller över vägen framför bilen. Det hade jag inte sett tidigare.

Uppdaterat: 2016-09-09 14:33

Idag blev det en kvällsrunda med mörkerkörning på linderödsåsen.
Sonen kom när jag var och hjälpte en kompis släcka felkoder på hans volvo. ...
Här har du inte tid att stå, hem och i kläderna det är fint väder!
Det blev 22 mil, han skulle testa sina nya extraljus.....ledlampor som gör natten till dag, otroligt bra!
En riktigt skön spontanrunda, hans kompis väntade längs vägen, så vi blev 3, eller 4 för tanten skulle ju med.....
Bara småvägar, inte en vajer i sikte, och ohälsosamt högt tenpo......2 sportnissar och ett rullande vardagsrum på fullgas.....
Så jäkla kul!
Hjortar i hägn och en överkörd grävling såg vi, annars lugnt på viltfronten.

Uppdaterat: 2016-09-09 22:05

Man är glad om man slipper ta emot dom i språnget, en kompis fick ett sånt i famnen, han fick också nåt liknande i skadebild.
Jag har klarat mig på hoj, fått fronten på en bil kvaddad iav ett rådjur, och en spoiler av en räv....
Det senaste var ett rådjur som sprang upp ur diket, jag hann inte ens bromsa, men inte en skråma på bilen trots en bra smäll, och eftersöket hittade inget skadat djur, troligen tvärvände den och slog i bildörren, för där var en fet fläck från pälsen.....
Totalt livsfarliga i trafiken dom där....
Hemmavid, precis vid trolleholm går en flock som syns bra, 2 av dom är albino, väldigt ovanligt.

Uppdaterat: 2016-09-09 23:00

Har fått på nya sadelväskor nu, de gamla var lite saggiga. De nya har förstärkning i alla sidor så de borde behålla formen. Under remmarna för öppning av locket sitter det gömt "klick"spänne så de är snabbare att öppna och stänga. Köpte väskorna av Bike-Net i Åhus. Det tog några veckor att få hem dem så jag gissar att de inte har något lager utan skickar efter på beställning. Nåja den som väntar på något got......o.s.v.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-09-10 07:24
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Nu är du rustad för europa runt.....
Det ska vara lätthanterat att använda väskor, så det verkar bra, ser ju ganska stilenliga ut ändå.

Uppdaterat: 2016-09-10 07:33

Precis ducce med de väskorna och toppboxen går det ju att lasta lite i alla fall. Funderade först på den stora toppboxen men den är ganska bred och det hade kanske inte sett så bra ut.

Uppdaterat: 2016-09-10 07:37
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Men top-box på en glidare...:)

Uppdaterat: 2016-09-10 08:59

Jag vet Pi, inte så stilrent men väldigt praktiskt. Jag skall ju inte direkt ställa ut hojen på pristävlingar.

Uppdaterat: 2016-09-10 09:00
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Mustangsadeln uppväger toppboxen, snygg att se på och säkert bekväm...
Ljudet också, det döna bra när du drog iväg senast.....

Uppdaterat: 2016-09-10 17:05

Skojade bara, Hacken. Klart man måste se till det praktiska också.

Uppdaterat: 2016-09-10 17:39

Hehe ducce, hoppas att jag inte störde musiken alltför mycket när jag drog iväg.
Ah ok Pi, inte alltid lätt att avgöra vad som är skämt när man läser. Men visst, jag tycker själv att hojen är snyggare utan toppboxen men jag har vant mig vid toppboxen och vill inte vara utan den. :-)

Uppdaterat: 2016-09-10 19:57
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Dom är nog vikbara,så det bara skrapar lite....
Det gör det fö alltid när jag försöker köra glidare.
Har aldrig kommit överens med dom, jag gasar som f...sen ska jag svänga och inser att det hade gått, med min egen hoj....så det blir lite.....osnyggt.
Är lite stolt över mina skrapade luftgälar på plåten framför ljuddämparna, där syns det om man kör max med goldwing....
Den här killen kör så konsekvent, jag blir lätt skitnödig när jag har varit så långt ner.....

https://youtu.be/0nrMQ3QwyPo

Hans 1800 har ju förvisso inte inbyggda gångjärn som min, men ändå....lite impad blir man.

Uppdaterat: 2016-09-10 23:13

Precis som ducce säger, fotplattorna är vikbara och det sitter en extra "slitskena" i ytterkanten som tar upp eventuella markkänningar och de slitskenorna är lätt utbytbara. Men jag har hittills inte skrapat i trots ganska bra lutning (har väntat många gånger på att höra skrapet men det har uteblivit.)
Min förra hoj Intrudern hade framflyttade vanliga fotpinnar och med dem skrapade jag i några gånger.
1 dm mellan fotplattan och marken när den står på stödet ger en ganska bra lutning på hojen innan det tar i.

Han på filmen är nog rätt van att köra Golwing. Imponerande körning.

Uppdaterat: 2016-09-11 08:24
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jodå, han lever på att ta grupper längs den vägen, deals gap i virginia...
Sen säljer han film på deras körning.
Hans filmare som ligger bak med kameran är inte sämre, men han verkar köra nåt typ fjr.
Finns rätt många klipp, nåt där han rastar en grupp sporthojar som blir rejält bak.....

Har en kompis som körde wildstar innan han bytte till goldwing 1800, han blev aldrig bak oss andra, så det går nog att svänga med en sån också....

Uppdaterat: 2016-09-11 08:57

Ja Wildstaren är väl ca 100 kg lättare än Goldwingen men det mesta beror förstås på balansen i hojen.

Uppdaterat: 2016-09-11 09:20
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Det pågår älgjakt nu i Norrbotten och älgarna rör sig mer än vanligt då förstår jag inte vad vissa mc-åkare tänker på när man testar toppfarten på sina mc , där jag har min skogsfastighet är det rak väg nyligen omgjord 90 km , sikten åt båda håll ca 2- 300 m små svackor i 90 km hinner jag se om det kommer bil eller mc när jag ska korsa vägen med traktor men om en mc kommer med över 200 km så hinner man inte över då kan det bli en blöt fläck på timmerlasset vems fel är det om det händer han som kör över vägen eller mc-föraren som kör mer än tillåtna hastighet . Det många omdömesgilla mc-åkare som passerar där med rätt hastighet då är det inga problem att se dom

Uppdaterat: 2016-09-11 09:26

Absolut att de som håller avsevärt över tillåten hastighet är mycket medskyldiga - oavsett om det är MC eller bil dom kör. Är det t ex 90-begränsning så kan man rimligen inte anta att fordonet kör mycket mer än den hastigheten och på lite längre avstånd är det ju dessutom omöjligt att avgöra hastigheten för då upplever man ju fordonet mer eller mindre 2-dimensionellt om man själv t ex står vid vägkanten med meningen att köra vägen.

Uppdaterat: 2016-09-11 09:51

Ja hacken, den ruskigt tunga motorn är ju väldigt lågbyggd, och sitter långt ner i ramen....
Så att det är nästan omöjligt att få den att falla över motorbågarna.
Tappar man den, står den kvar i 45 graders lutning utan skador.
Jag har lagt den på garagegolvet för att frilägga bakhjulet, då får jag lyfta med domkraft undertill....
Den låga tyngdpunkten gör den väldigt lätthanterlig trots avsevärd vikt.
Väger in på 420 kg.....utan backen hade den varit ett as att baxa ur garaget......

Uppdaterat: 2016-09-11 11:03

Jag har ingen back och jag parkerar hojen vid ena sidan i garaget mot väggen och då får jag plats med bilen också. Men det blir lite baxande fram och tillbaka när jag skall ut och in i garaget och vikten märks då men det funkar. Min ligger runt 330-340 kg fulltankad sägs det.

Uppdaterat: 2016-09-11 11:19
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Vana handgrepp.
Gör man likadant varje gång så får man in handlaget.
Jag fick lära en kompis rätta knycken för att få upp sin på centralstödet, det är svintungt tills man kan....
Jag har eget vintergarage till hojen och dubbel carport , så det blir inte trångt....

Uppdaterat: 2016-09-11 11:57

Men annars har du sidostöd på wingen med va?

Uppdaterat: 2016-09-11 18:03
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Om mc-förare har rätt eller inte lär han inte behöva bry sig om vid närkontakt med ett timmersläp i 200 km/h.

Jag har inget centralstöd på min Triumph så jag köpte ett depåstöd på Biltema för att kunna smörja kedja och spänna den. Var lite orolig att det skulle bli vingligt, men inte då.

Uppdaterat: 2016-09-11 19:01

Mäkinen - jag tolkade det inte riktigt som vad ett juridiskt utslag skulle ha för effekt på MC-åkaren utan helt enkelt så att den som kör väldigt mycket fortare än aktuell fartgräns rimligen borde anses som i vart fall medvållande - oavsett utgången av olyckan för dennes del. Det finns ju trots allt en till inblandad som även om han skulle klara sig oskadad förmodligen drabbas av nån form av straff.

Uppdaterat: 2016-09-11 19:04

Jo hacken jag har sidostöd.
Centralen är opraktisk för det mesta, vid tvätt och service är den bra, och för parkering på liten yta.

Uppdaterat: 2016-09-11 21:44

Men hur fort körde den eventuellt medskyldige?
Ska man då gå på motpartens högst tvivelaktiga bedömning, han är ju dessutom part i målet?
Det krävs bevisning när det gäller hastighetsöverträdelser,, något vi nog ska vara glada för trots allt...
Annars tycker jag väl ungefär som du, men det kan bli svårt...man kan inte avgöra skuldfrågan med tycka och tro....

Men låter man rätten avgöra skuldfrågan kan nog utslaget bli lindrigare straff, kanske tom straffrihet för den som i huvudsak är skyldig.

Jag var dum nog att ta böter för en påkörning bakifrån, där man nog får säga att motparten var medskyldig, en helt omotiverad bromsning på motorväg.
Men ts friade mig, efter en lång skrivelse, så jag fick behålla lappen.
Hade jag tänkt efter, hade jag nekat inför polismannen, så hade rätten fått avgöra.

Uppdaterat: 2016-09-11 21:55

Sådärja, Interphone Beat monterad och testad. Föredömligt enkel att montera, bra ljud och Spotify låter bra i den och jag testade gps också..alltså med ljudinstruktioner och det kommer att bli bra.
Skall bara testa den vid körning med och är det bra så köper jag en till frugan med så att vi kan koppla ihop dem och prata under färd. Mic följde med förstås.
Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-09-14 20:16
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Haha, man kan ju ha bägge. Tror att när man pratar så tystas musiken ned. :-O vilket innebär att det blir inget Spotify alls.

Uppdaterat: 2016-09-14 20:42
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Samtalskvaliten är väldigt bra i våra.
Röstaktivering gör att man slipper höra den andres vindbrus via micken hela tiden.
Hon har inte röst nog att hojta igång den, så när jag hör henne babbla, hojtar jag till.
Vill jag inte höra, hör jag inte, precis som vanligt.....
Skötte sonens sista övningsrunda innan uppkörning med telefonstöd, jag ringde upp, sen snackade vi hela rundan......
Bättre ljud i våra än i goldwings original med sladdtrassel och svindyra peltorheadset.....

Uppdaterat: 2016-09-14 23:51

Har kört några rundor nu och testat både interphone och Calimoto och det fungerar ypperligt bra. Musik låter bra och Gps-intruktioner låter kanon.
Har skapat 2 rundor jag testat nu i Calimoto och kom fram till att turer med i appen inställt "kurvor" är ingen bra inställning, den vill ha ut en på grusvägar och kostigar då och eftersom jag inte har en Cross-bike blir det lite dumt. Ändrade inställningen till "turism" och "intressanta ställen" och det fungerade bättre. Igår blev det bara ett par kilometer på grusväg och resten på trevliga mindre vägar där en del var nya för mig. Denna appen Calimoto är bäst för att skapa nya turer att köra, annars om man har ett bestämt mål föredrar jag nog Waze.
Blir att köpa en Interphone till frugan med nu när jag vet att den fungerar bra.

Uppdaterat: 2016-09-19 08:11
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Dom kommer kanske lägga till funktionen undvik grusvägar, som finns i nästan alla andra appar och gps:er.
Jag jämförde calimoto med min tomtom rider, valde kurviga vägar på bägge, dom gjorde i stort sett samma vägval.
Gps:en har jag ju på undvik grusvägar så den valde mycket riktigt inte grusvägen mellan billinge och hallaröd, men det gjorde calimoto, enda skillnaden.....

Uppdaterat: 2016-09-19 15:31

Kommer kanske något sådant i Calimoto på sikt, att kunna undvika grusvägar. Man kan ju faktiskt kolla när en rutt är skapad så att den inte innefattar grusvägar. Det går ju att justera en rutt som Calimoto skapat och såklart om man inte kör in på anvisad grusväg så kalkyleras rutten om.

Uppdaterat: 2016-09-19 16:44
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Såklart, inget säger ju att man måste följa den slaviskt.....
Jag fick testa den på kompisens telefon.
Dom har lite att jobba med, för den funkar inte till min mobil, och jag har senaste android, samma version som kompisen, som kunde installera den...
Jag har inget behov av den, min tomtom har ju samma prylar, sitter på hojen redan och kan styras med handskar osv....ville bara testa....

Uppdaterat: 2016-09-19 18:25

Jag har också den senaste mobilen men från Sony, XperiaX men där funkar den. Jag har ju ingen gps på själva hojen det är därför jag tyckte att detta var en hyfsad metod att utnyttja gps vid mc-körning. Vill man ha många olika kartor d.v.s över hela Sverige och kanske en del kartor över andra länder så kostar det 239:- per karta. Men Calimoto fungerar även offline.

Uppdaterat: 2016-09-19 19:20
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ska man köra den offline och köpa kartor för en semesterrunda utomlands blir den snabbt dyr..
Det finns ju alternativ där kartorna är gratis, som Here tex. Visserligen kan man inte göra en runda på samma sätt i en vanlig navigationsapp, men i tex tyskland kör jag ändå inte på "kurviga vägar" valet, det kan bli väldigt egendomliga vägval, dom har ett annat vägnät än vi, allt som inte är motorväg är smått, det den väljer som "fina småvägar" är ofta traktorstråk ....
Där funkar det väkdigt bra att köra som vanligt med undvik motorväg.
Dessutom är man ofta på en sån körning på väg nånstans, då funkar vad som helst.
Men iden är god, den gör just det jag använder gps på hojen till hemmavid, att dra en runda på roliga vägar utan att det blir samma som vanligt, för till slut tryter fantasin.....
Idag funkar ju en telefon ypperligt som navigator på hojen, i stort sett alla telefoner idag är vattentåliga, vilket tidigare var största problemet.

Uppdaterat: 2016-09-19 23:23

Jag ser mest Calimoto som en app för att skapa roliga turer i närområdet och kanske lite utanför närområdet. I övrigt för att navigera mot ett mål är nog Waze och Google maps bättre.
Jag har inget problem med vatten med min telefon, jag har min telefon i fickan när jag kör. Använder endast röstinstruktioner.
Skall man köra långväga utomlands som du gör ducce så inte kör man kurviga vägar som du säger utan själva transportsträckorna blir nog mer raka spåret. Sedan kan man ju vid delmål där man övernattar planera en mindre sightseeing-tur i området där det då bjuds på lite kurvigare och roligare vägar.

Uppdaterat: 2016-09-20 07:57
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Oftast blir det kurviga vägar till en hel del...
Men inte enligt algoritmen, man ska ju komma nånstans.
Vanlig navi med delmål så jag själv bestämmer rutten i huvudsak.

Uppdaterat: 2016-09-20 10:01

Jag kommer inte ifrån att jag tycker det är skittråkigt att köra mc på vägar utan varning för skarpa kurvor. Himla tur att landskapet hemma har gott om såna. Hela sommaren har jag tänkt att jag borde åka till Askersund och hälsa på min brorsa, men att ha samma växel i mer än 10 sekunder är boring.

Uppdaterat: 2016-09-20 10:06

Ta kurviga vägar till Askersund då, det finns nog hela vägen.....
Det där sista intalar du dig bara.....
Lite vrid i motorn så växlar man mindre bara, inte tråkigare att svänga för det.....

Uppdaterat: 2016-09-20 11:33

Oavsett vilken växel jag har i så har de flesta vägar rakor på flera hundra meter och ska man inte bryta lagen alltför obscent så innebär det att högsta växeln är i. På vissa vägar räcker inte ettan för att ta mig över hastighetsgränsen, men med tvåan i är det problemfritt.
Jag gillar att mata växlar upp och ner och funderar på om jag ska skaffa en quickshifter för att kunna göra det utan att koppla på uppvägen.

Uppdaterat: 2016-09-20 14:22

Tycker som ducce att växlingarna är inte det som drar mest vid mc-körning utan det är kurvtagning och att känna vridet efter kurvan när man drar på. Jag ligger kvar i femman ner till 70km/t i de kurvor där det är möjligt och efter kurvan är det bara att gasa, vridet räcker till från 70km/h till maxfart.
Utan att gasa för mycket kan jag sakta dra mig upp i fart från ca 60km/h i femman men drar jag på hårt i femman i 60km/h så tuggar det lite tills jag närmar mig 70.

Uppdaterat: 2016-09-20 14:25
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag växlar gärna ner nån kugg, gillar att ha lite varv, men behåller gärna samma växel i, växlar inte för växlandets skull.....
Men min motor har ju ett enormt register, drar ryckfritt och helt jämnt från 40, under 1000rpm, till toppfart på femman....
Fast vill man ha skjuts ur kurvor behövs 3000rpm, då rör den på sig.

Uppdaterat: 2016-09-20 15:07

Även min lilla leksak går att köra i 60-70 på sexan utan problem och den drar fint därifrån, men den låter trevligast mellan 6 och 12 krpm. Det är först runt 6 krpm man hör att det är en trea.

Uppdaterat: 2016-09-20 15:54

Lille Mats höstrally imorgon. Start vid besikta Hässleholm. Lägger in en bild på en otroligt snygg bil jag såg på Teknikens dag på Museet i Bjärnum.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-09-24 11:14
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

En borgward?
Synd ,årets sista rally, fint väder och jag häckar i lastbilen i helgen.....

Uppdaterat: 2016-09-24 12:04

Japp en Borgward Isabella Coupe.
Skall ju bli bra väder imorgon med så det blir finemang.

Uppdaterat: 2016-09-24 12:08
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Blev en runda till kivik idag, för att bese årets äppeltavla
Otroligt vad man kan göra med en låda spik och 35000 äpplen....
Blev även en runda till utlandet, österrike närmare bestämt.
Så står det iallafall på en vägskylt vid svinaberga utanför kivik, vid stenshuvud, en 2 km lång enskild väg....
Blev bara 26 mil i ett skånskt höstlandskap som slår det mesta på denna jord.
Blir en tur till bornholm på torsdag, det sägs inte stå långt efter.
En långhelg där, äta sill, dricka öl och ta en och annan hojtur....

Uppdaterat: 2016-09-27 20:28