Vi Bilägares forum

Motorcyklar, en del av trafiken

Motorcyklar, en del av trafiken

För mig som är nybörjare på mc känns det bra att kunna diskutera detta med mer erfarna mc-piloter.
I den gamla (försvunna) tråden fick jag råd om hojar med mindre vibrationer än min DragStar 650 och där jag har fötterna på annan plats än vid framhjulet.
Jag tror att jag kommer ha kvar nuvarande fordon över vintern eftersom det kostar en slant att byta, men nog skulle jag vilja ha något med mer symaskinskänsla utan att det ska varva hur mycket som helst.

Uppdaterat: 2015-09-17 10:40

Kommentarer

saabnisse skrev:

Är det ingen bland alla hojåkare som kollar MotoGP i Qatar?

Jag kommer att titta trots att en idol tappade stjärnglans förra säsongen.

Uppdaterat: 2016-03-18 21:54

He-he, du menar sparken som gjorde att han fick starta sist i sista loppet?
Men han körde ju upp sig till fyra och det var ju en fantastisk prestation.

Uppdaterat: 2016-03-19 08:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

He-he, du menar sparken som gjorde att han fick starta sist i sista loppet?
Men han körde ju upp sig till fyra och det var ju en fantastisk prestation.

Ja, den där lilla manövern fick mig att mista lite av respekten för honom. Vi får väl se hur det funkar i år med alla ändringar.

Uppdaterat: 2016-03-19 14:43

Blev en liten liten tur på 18 mil idag. Uppemot 10 plusgrader och solsken. Var på Biltema i Kristianstad för att köpa ögonlock till strålkastarna men de små var slut så jag väntar lite. Mötte en del andra motorcyklister så nu börjar alla ta fram sina hojar och då är det min själ vår.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-03-19 15:47
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hacken det där är ingen MC, det är en tvåhjulig bil!

Uppdaterat: 2016-03-19 16:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Även om jag saknar min Thunderbird så saknar jag inte allt krom. Det slog mig nu när jag såg din hoj Hacken.
Får du inte krupp på att polera krom eller ser du det som ren terapi att putsa på hojjen?

Uppdaterat: 2016-03-19 16:55
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Hacken, din hoj ser riktigt fin ut!

Uppdaterat: 2016-03-19 17:10

Terapi Benny :-)
Tackar Vidstige.
Haha, saabnisse, nä det finns de som ser mer ut som tvåhjuliga bilar. Den har ju samma storlek på motorn som många bilar idag iofs. 1.6 liters motor.
Den är väldigt komfortabel att köra, trodde inte att fotplattor skulle vara så trevligt för fötterna som det är. Man kan ju då flytta runt fötterna lite grann när det behövs.

Uppdaterat: 2016-03-19 18:05
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hacken, en riktig MC är tillverkad i England, den har en högst två cylindrar och kännetecknas av att den före start återfylls med den olja som runnit ur i det under motorn placerade tråget. Detta är ju en garanti för att grejerna smörjs!
Vidare ska varje timmas åktur följas av en timmes vila för avvibrering och därefter två timmars mekande med återmontering av lossnande delar.
Sådan cykel har jag!
Jag har en bekant som åker äldre HD, han har löst problemet med lossnande skruvar på ett smart sätt, först stark Loctite på alla gängor och efter hopskruvning en svetsloppa. Han har aldrig problem med skruvarna. Påstår han!
Fan tro't?

Uppdaterat: 2016-03-19 18:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Då vibrerar dom inte loss, utan får stressprickor och ramlar av.......
Vet inte hur det är med yamahas krom, men goldwing behöver man aldrig putsa krom på, räcker med tvätt och sämskskinn, och lite vax...
Min 23 år gamla med originalljuddämpare är fläckfri i kromet, har kört många hundra mil på saltade grusvägar!
Förvisso gamnaldags amerikansk varmförkromning, inte modern nickeleloxering, men ändå.. .
Tillbehören från kuryakin osv, det är förnicklat skrot, rostar innan man spänt skruvarna.......

Uppdaterat: 2016-03-19 19:02

Nä ducce det funkar, han har varit till Italien och tillbaka utan att tappa något väsentligt, påstår han.
Jag tror det är en -69a, den har handväxel och fotkoppling och är rejält skrämd med märkliga delar!

Uppdaterat: 2016-03-19 19:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det finns mycket att göra på en harry parkinson...
Trimbart, som allt amerikanskt bygger man med potential för vidareutveckling, eller inte riktigt färdigt om man vill.....
Snackade med en ha-kklle i danmark när vi väntade på färja.
Han hade en tvåliters som hoppade i baktakt på kolvslagen, när han rullade iväg suddade bakdäcket på varje tändpuls...
Ljudet var nåt av det grymmaste jag hört.
Det var nog lite loctite för att få den att hålla ihop.

Uppdaterat: 2016-03-19 22:45

Fick ett bra tips på hur man skall få sin mc att verka som en Harley. Häll lite olja under den och lossa lite skruvar här och var.

Uppdaterat: 2016-03-20 10:51
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Fick ett bra tips på hur man skall få sin mc att verka som en Harley. Häll lite olja under den och lossa lite skruvar här och var.

Trodde det var Triumph man försökte efterlikna på detta sätt. ;-)

Uppdaterat: 2016-03-20 11:04
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Fan också, jag har inget val, det blir en tur idag med. Skall bli 10 grader varmt och solsken idag med.

Uppdaterat: 2016-03-20 11:12
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hade jag inte haft bågen på vinterförvaring så hade jag lätt tagit en sväng jag också, det är fint väder i stora delar av Sverige.
Nackdelen är att vi inte verkar börjat sopa gatorna någonstans, vi har fullt upp att vårda skägg och polera silverbesticken såhär inför kungens kommande 70-års firande här uppe ;-)

Uppdaterat: 2016-03-20 13:34
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Fan också, hade gärna hängt på hacken, men står mitt i flyttningen, lämnar ett onödigt stort boende för ett ...ännu större...
En del av att bo på landet, stora hus är relativt billiga, så man tar gärna till lite extra.
Fick tillgång till det nya huset tidigt, mot att vi själv slabbar på färg i ett par rum.
Så jag får köra mellan varven, är ledig i veckan, så det kan nog bli en sväng till byggmax, behöver nog tavelspik, och det behöver ju inte vara det närmaste.....
Mossmattan ska kalkas och gödas, kan man koppla strollern efter hojen?
Har drag, så jag kan ju dra grindsläpen efter hojen......

Uppdaterat: 2016-03-20 14:13

Glöm nu inte bort MotoGP från Doha.
Sändningen från racet börjar 18.30.
Men ni kanske hellre puttrar runt på era fläskmoppar?

Uppdaterat: 2016-03-20 15:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ducce, du har en av de största hojarna man kan köpa och nu skall du ha större hus med. Har du ingen gräns? :-D
Blev 10 mil körda idag och tankade 15 liter, på det har jag kört 33 mil sedan jag tankade sist. Reserven är tydligen på ca 5 liter. Det var nästan lite varmt med vinterfodret i kläderna.

Uppdaterat: 2016-03-20 15:30
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Inget storhetsvansinne här......
Men tillfällena styr mig, köpte hojen oprovad, hade aldrig kört en sån, men affären var klockren.....
Säljer den idag, 8 år och 10000 mil senare, för samma summa som jag gav....
Pga fruns värk, kan vi inte ha en "vanlig" hoj om vi ska fortsätta med hojsemestrar, vilket vi vill så länge det går......
Annars kör jag gärna smidiga grejor med fart....
Vad gäller boendet, ja får man 350 kvadrat på sju rum, innepool och dubbelgarage för lägre hyra än en gård med boningshus på 200, då flyttar jag .
Och då bodde vi billigt innan.
Det kostar som en kommunal marklägenhet i eslöv!
Med våra sammanlagt 5 barn och 13 barnbarn nyttjas ytorna ibland, julafton var det trångt!
Flytten är bara 2 km,nye arrendatorn till nuvarande hyresvärdens mark ville ha hyresgäster som bor på gården, då han själv bor på en annan...
Det är inte bra att ett hus står tomt, och att nån håller ett öga på stället är aldrig fel.....
Bönder vill ha folk boende som förstår villkoren, som inte gnäller på lukten när det gödslas, eller på att sädtorken brummar på hösten.
Rätt folk får bo billigt, hålla huset i skick och mota oknytt, skotta snö på infartsvägen tills personalen börjar på morgonen, en halvtimmes jobb i hjullastare, om det snöar.....
I gengäld bor man som en storbonde för en billig peng!
Får köpa fler möbler på auktion.....
Fick frågan i måndags, har flyttat en stor del redan, nya hyresgäster tar över gamla huset så fort vi lämnar, bekanta som varit sugna på att bo som vi.
Så, nej, några gränser har jag inte, tar tillfället när det kommer.....
Fast idag skulle jag hellre kört, än först packa garage en stund, och sen gå på barnkalas.
I Killeberg var det 13 grader och grillning på kalaset, årets första!

Uppdaterat: 2016-03-20 19:45

Grattis då herr storbonde :-D.
Säljer du wingen? Vad skall du ha istället då?
Ural med sidovagn?

Uppdaterat: 2016-03-20 20:03
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Nej jag säljer inte just nu.
Menade bara att jag kom in på största hojen av en händelse, letade inte, den bara stod där och säljaren gav ett helt fel inbytespris, så jag köpte utan betänketid ...
Eftersom den är bättre än jag kunde tro när jag kallade passageraren på en sån konduktörn, gillar jag den fortfarande.
När jag gör en lika bra affär, blir det en 1800 igen, har haft 2 parallellt och sålt vidare.....
Eftersom jag ser till att alltid ha ett affärskapital,går det att göra affär med folk som har otur när dom tänker.....
Nädu, nån ural blir det inte, kompisen har just en sån, den har jag provat en gång....
Får köra den när jag vill, om jag skulle vilja, och den funkar...
Inget av det kommer hända!

Uppdaterat: 2016-03-20 20:14

En sväng på 28 mil idag, till Karlskrona och tillbaka via Nybro, och Kalmar på ditvägen för att köpa kedjesmörj. 11 grader när jag åkte, nollan nu, vart kallt sista biten med jag gillar annars mörkerkörnig

Uppdaterat: 2016-03-20 22:03
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Annars tycker jag Uralen är snygg på något sätt, speciellt i den blå färgen men jag gissar att köra den är kanske bara roligt en liten stund. Den är nog mest för nostalgiker.
28 mils sväng är ingen liten sväng Lason men visst milen ramlar på när man har roligt. Kring nollan skulle jag nog själv aldrig ge mig ut med hojen annat än om det är ren kris.

Uppdaterat: 2016-03-21 07:57
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ni får mig att bli lite sugen. Jag hoppas att jag kan få låna grannens Vulkan och få några mil. Den är civiliserad om än lite obalanserad. HD är ju tvärtom!
Mina gamla vrak får jag nog inte tid att sätta ihop i år heller.
Men jag väntar tills det blir lite mer sommar, tills dess får jag lita på elcykeln :-)

Uppdaterat: 2016-03-21 10:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vulcaner är trevliga hojar, min första hoj nu på senare år var just en EN 500 Vulcan. Det var en utmärkt hoj att träna upp sig på men kändes ganska snabbt för liten. Uppemot 90 och över satt jag och letade efter fler växlar trots att den var 6 växlad.
Med min Vildstjärna är det helt annat den verkar gå på tomgång i 90.

Uppdaterat: 2016-03-21 11:23
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hacken - EN500 har ju en lite högvarvigare motor än t ex Shadow 600 som är klart "vilsammare" avseende just varvtalet vid marschfart. Sen kanske den har andra nackdelar (gillar inte riktigt framgaffelvinkeln på Shadow) men motorkaraktären kan skilja en hel del även bland hojar i ungefär samma storleksklass. Och för mig är inte storleken på själva hojen (litenheten kanske man skall säga) nåt problem eftersom min kroppshydda inte är speciellt stor.

Uppdaterat: 2016-03-21 11:40

Visst Pi är man lite mindre så är en lite mindre hoj ett bra val. Så länge det inte känns ihopkrupet och trångt i alla fall.
Min hoj är ganska stor men jag sitter bättre på denna än jag gjorde på 500:an jag hade innan. Vill man köra längre resor så blir en större hoj mer bekväm, i alla fall för mig.

Uppdaterat: 2016-03-21 11:47
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hacken, grannens är en Vulcan 1500 och den är bekväm går tyst och hyfsat vibrationsfritt, men har inte alls samma balans som HD med sin lägre placerade tyngdpunkt.

Uppdaterat: 2016-03-21 12:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vulcan 1500 är en härlig hoj. Så HD:n har lägre tyngdpunkt än Vulcanen har? På en stor hoj hjälper en låg tyngdpunkt mycket vid körning, blir lättare att hantera. Min vilde känns mer behändig att hantera vid låg fart än min 500 gjorde trots betydligt mer vikt i vilden. I garaget blir det en annan sak förstås, där är vilden lite av försöka baxa en buffel på plats med sina 350 kg men det får man ta. Man köper ju inte hoj efter hur den är i garaget.

Uppdaterat: 2016-03-21 12:39
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Och en hd är stabil som ett spjälstaket.....
Då skulle du prova min saabnisse, större delen av vikten är boxersexan, platt som en pannkaka.....
Lättkört i både låg och hög fart, gaffelvinkel som en sporthoj gör den rapp i svängarna, nåja hyfsat, hjulbasen är ju lång.....
Har provat några harley, och dom är faktiskt bland dom bättre glidarna, åtminstone sen 90-talet.
Men orimligt dyra, och sen hamnar man i harley-träsket, kläder, julgranskulor, snapsglas.....
Det är mer religion än asiatiska bilar!

Uppdaterat: 2016-03-21 15:48

He-he ducce, det var huvudet på spiken :-D

Uppdaterat: 2016-03-21 15:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag gillar egentligen HD men de är duktigt överprisade jämfört med Japaneser. Inte värt pengarna tycker jag.

Uppdaterat: 2016-03-21 17:27
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Mycket MC-snack nu, och jag blir mer sugen än jag mår bra av. I morgon är det dags att gjuta proteshylsan, och på onsdag skall en protes vara på plats med ett "datoriserat" knä. Har inte sett hojen ännu men vanligtvis välunderrättade källor i Bydgoszcz säger att den är så gott som klar att tas i bruk igen. Endast några mindre lackarbeten återstår, så det finns hopp om 'et. Lite avis på Hacken och hans nya, även om jag sneglat lite på Intruder 1800, men först skall tillstånd utverkas från riksdag och regering hemmavid, och det kan bli ett större problem än att bli av med ett halvt ben ....... framtiden får utvisa hur det går.

// Krister

Uppdaterat: 2016-03-21 17:49
Lite krokigt är också rakt

Hoppas det går bra med allt Krister. Roligt att du gillar Vilden, jag är förstås väldigt nöjd med den annars har jag också sneglat på Intruder 1800, helt klart en snygg hoj. Härligt i alla fall att du inte gett upp intresset för hojkörning, pappers och intygstjafs kan annars få en att bli knäpp. :-P

Uppdaterat: 2016-03-21 18:09
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Skitkul Krister, att du inte gav upp hojåkandet.
Motgångar är till för att krossas!
Datoriserat knä, det låter nåt.....du blir ju uppgraderad rejält, jag har två analoga varav det ena börjar bli trött......
(Chaufförsåkomma, miljontals kopplingstramp genom 12 växlade lådor genom åren, robotlådan är guds gåva till mänskan)
Hoj med kombibromsar kanske vore en tanke om du får problem med feelingen, om det nu var höger ben?
Det går säkert att lägga till som anpassning annars,
Det finns ju flera som kör med handikapp, bla en helt utan ben.
Hoj med elektriska"landningsställ", allt sköts från styret....
Smc kan vara nyttiga, dom är duktiga på sånt.
Lycka till!

Uppdaterat: 2016-03-21 18:42

Förresten, får ni andra också mycket brev om förslag på assistansförsäkring till MC?

Tycker ni det är värt pengarna och är nån bättre eller sämre?

Uppdaterat: 2016-03-21 19:13

Vidstige vad dessa assistanserbjudare inte talar om är att assistans ingår säkert redan i din ordinarie mc-försäkring. Jag har fått flera erbjudande men de går direkt till runda arkivet.

Uppdaterat: 2016-03-21 19:20
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hacken, ok coolt, jo jag har agerat likadant än så länge.

Har f.ö. FJR:n försäkrad i Svedea.

Uppdaterat: 2016-03-21 19:37

Har min också i Svedea. Har inte hört något negativt om dem än så länge.

Uppdaterat: 2016-03-21 19:45
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

28 mils sväng är ingen liten sväng Lason men visst milen ramlar på när man har roligt. Kring nollan skulle jag nog själv aldrig ge mig ut med hojen annat än om det är ren kris.

Nej inte jag heller, men blev så bara. 14 grader när jag åkte hemifrån klockan 10, drog till Kalmar och köpte kedjesmörja, sedan Örsjö och grillade kyckling hos en vän, vidare därifrån till Karlskrona till en annan vän som precis fått ny lägenhet, där det bjöds på ananaspaj med glass, sen hemåt klockan 19.30, med ett stopp i Svalehult hos en tredje vän för en kopp varmt te och lite drömmande om en östersjösemester där alla baltländer ska besökas och sedan köras vidare runt S.t Petersburg mot Helsingfors och via Åland hem igen. Alternativt norra Finland men blev visst över 500 mil... Hemma klockan 21.30 och då var det strax under nollan.

Livet som omtyckt MC-Åkande gottegris är hårt...

Uppdaterat: 2016-03-21 20:07
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Nåja kallt eller inte så verkar det ju varit en riktigt härlig tur. Speciellt för en gottegris :-D

Uppdaterat: 2016-03-21 20:28
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

HD i rätt händer är smidig och silkesmjuk
https://www.youtube.com/watch?v=M9MVY8swO5M

Uppdaterat: 2016-03-21 21:39

Jo det kan man säga. Yamaha har som tur är bra lyse, annars hade det blivit rådjursstek en gång igår...

Uppdaterat: 2016-03-21 22:06
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Roadkillgryta......
Men assistans ingår väl inte?
Räddningsmomentet täcker det mesta , men mot 1500 i självrisk.
Nä jag hoppar inte heller på det, på 1000-tals mil utomlands har jag aldrig haft vare sig driftsstopp eller punka, och reservnycklar har frun i fickan, tanka försöker jag komma ihåg...
Så skulle jag betala typ 2000 spänn om året för sånt på våra fordon, 4st, hade det blivit pengar genom åren, till många självrisker.....
Ett batteri har pajat, då skjutsade kocken på hotellet i pilzen mig till en mc-verkstad så jag fick ett nytt.
Han fick ett par hundra czk som tack, så det var billigt.....

Uppdaterat: 2016-03-21 22:56

Nej nej, har inte assistans. Har (peppar peppar) aldrig fått driftstopp på varesig bil eller mc under de många tusen mil jag kört. Är man på semester utomlands brukar konstigt nog alltid lokalbefolkningen vara otroligt trevliga och hjälpsamma.

Försöker hålla så pass bra ordning på grejerna att det inte ska paja...

Och tror ändå inte assistans hittar mig om jag sänkt hojen i ett surhål upp till sadeln... ;-)

Uppdaterat: 2016-03-22 05:44
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Det erbjudande jag nyss fick var från Assistansbolaget och skulle kosta 390:-/år och 0:- i självrisk. Förra sommaren la laddningsregulatorn av efter en längre tripp och jag fick åka bärgare sista 4 milen hem. Det kostade mig 1000:- i självrisk hos Bilsport & Mc.

// Krister

Uppdaterat: 2016-03-22 21:09
Lite krokigt är också rakt

Jag måste hålla med Krister här. Det spelar ju faktiskt ingen roll om det gäller bil eller MC, får man ett svårlöst fel, det räcker ju faktiskt med en punka på motorväg, så blir man ju stående.
Jag skulle aldrig börja böka med ett hjul med tradare dundrande förbi en meter bakom röven eller alla vingelpellar som är långt ute på vägrenen ibland när mobilen väsnas.
Inte ens assistanskåren fixar punkan längre på motorväg och när de släpar upp fordonet måste de ju ha ett TMA-fordon med sig.
En assistansförsäkring tycker jag ger trygghet till en rimlig kostnad.

Uppdaterat: 2016-03-23 09:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har Svedeas XL-tillägg som kostar 290:-/år. Borde räcka tycker jag.

"XL-tillägg som ger dig räddnings- och bärgningsassistans dygnet runt helt utan självrisk. Det ingår även en kris- och olycksfallsförsäkring samt att maxersättningen för mc:ns tillbehör och utrustning höjs till 80 000 kr. XL förlänger även hyrbilsersättningen med 14 dagar, till totalt 21 dagar."

Uppdaterat: 2016-03-23 10:30
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hacken, XL var ett bra tips, ska kolla in det.

Uppdaterat: 2016-03-23 12:05