Vi Bilägares forum

Allt om bilen

Allt om bilen
Uppdaterat: 2018-02-11 14:05
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Kommentarer

FXX skrev:

Svårt att tänka mig, i dagens läge, att det skulle skilja nämnvärt mellan två likvärdiga motorer. På 70/80-talet var ju vissa bilar helt värdelösa. Tex. Ford Sierra, min Escort tog också sin lilla tid på sig, Volvobilarna har alltid haft snabb värme. Men idag är nog skillnaderna försumbara tror jag, speciellt faller ju resonemanget att en bil som tar mindre bensin skulle ha snabbare värme. Snarare tvärtom, att den motorn som slösar med soppan under uppvärmningen avger mer restvärme till värmepaketet. Men annars borde ju en liten trea ha ganska snålt tilltaget värmesystem, alltså liten volym, som ger snabb värme. Hade varit kul att veta mängden kylvätska i trean, för att bilda sig en uppfattning mot ”vanliga” fyror.

Passat, och Polo TDi är ju turbodiesel haft lånebil vid service var så dåligt uppvärmning tar långt tid vid extremt vinterkyla. Min Fabia 1.0 TSI är ju turbobensin var så snabbt takt uppvärmning 90 grader på 5 km i minus ca 10 grader kallt ute än min fd Astra 1.0 T är väldigt dåligt uppvärmning gick inte upp 90 grader föränn 18 km klart och sen framme hem sjunker från 90 till 65 grader på 2 minuter tomgång. Fabia sjunker inte och jag är så glad för VAG motorer är överlägsen!

Uppdaterat: 2019-03-04 18:41
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Men utan ptc element (brödrost) på 1000-1200w i värmepaketet så skulle få moderna bilar få upp värmen snabbt. Och det belastar ju också motorn med 1000w vilket också genererar snabbare värme.

Uppdaterat: 2019-03-04 18:42
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

GF. Kan det vara så att astran saknar ptc elementet och då tar det tid att få upp värme och man får fenomenet med snabbt sjunkande motortemp på tomgång i stark kyla.

Uppdaterat: 2019-03-04 18:48
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 - är du säker på att dagens bensinare också har PTC-element ? Trodde att det mest var nåt som förekom på dieslar.

Uppdaterat: 2019-03-04 18:48
Pi skrev:

mso 1000 - är du säker på att dagens bensinare också har PTC-element ? Trodde att det mest var nåt som förekom på dieslar.

Jag tror att dom flästa nya bilar har det.

Uppdaterat: 2019-03-04 18:50
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Men utan ptc element (brödrost) på 1000-1200w i värmepaketet så skulle få moderna bilar få upp värmen snabbt. Och det belastar ju också motorn med 1000w vilket också genererar snabbare värme.

...som i sin tur tar bränsle..

Uppdaterat: 2019-03-04 18:56
mso 1000 skrev:

GF. Kan det vara så att astran saknar ptc elementet och då tar det tid att få upp värme och man får fenomenet med snabbt sjunkande motortemp på tomgång i stark kyla.

Jag har läst många biltillverkar har några PTC standard på turbodieslar men inte har hört om bensinare då kanske inte behövs.
Jag vet inte om sådan bensinmotorer har standard på olika bilmärken, om ni vet någon?

Uppdaterat: 2019-03-04 18:59
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
FXX skrev:

mso 1000 wrote:Men utan ptc element (brödrost) på 1000-1200w i värmepaketet så skulle få moderna bilar få upp värmen snabbt. Och det belastar ju också motorn med 1000w vilket också genererar snabbare värme.

.
...som i sin tur tar bränsle..

Ja ingen värme utan bränsle.

Uppdaterat: 2019-03-04 19:11
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

GF. Kan det vara så att astran saknar ptc elementet och då tar det tid att få upp värme och man får fenomenet med snabbt sjunkande motortemp på tomgång i stark kyla.

Hittat KIA har PTC.

Kia Ceed diesel: http://www.kceed.com/ptc_heater_diesel_engine_description_and_operation-1793.html

Kia Ceed bensin: http://www.kceed.com/ptc_heater_gasoline_engine_description_and_operation-1795.html

Volkswagen finns bara diesel med PTC men hittar inte bensin.
Det kan spara bensinförbrukning att slippa slösa mycket ström när den använder PTC. Nya 1.0 TSI har väldigt snabbt uppvärmning vattenkanal från avgasgrenrör ger glödheta så därför behövs inte PTC. Jag kan inte säga 100% säker om detaljer finns för jag har ingen databas för mer information om allt bilmärken för djupt fullt detaljer för det kostar flera tusen kronor om få vara med medlem att öppna med massor skisser och reservdelar.

Uppdaterat: 2019-03-04 20:26
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Min V70 T4 hade PTC element. Volvo har/hade det enbart på bensin och hade bränslevärmare på sina dieslar. Vet inte hur dom har idag, men min säljare på Volvo sa vid provkörningen av XC40 att nu kommer det mer bränslevärmare även på bensin. Fick inget bättre svar på om dom nya också hade PTC-element... Men kommer värmen inom ett par minuter på en bensinare så har den garanterat PTC-element.

Uppdaterat: 2019-03-05 11:03

Rutger, det är inte värmare på någon av Volvos nya förutom T8 som standard utan bara som tillval. Väljer du inte klimatpaket så får du ingen värmare på en diesel heller. Vet dock inte om de då har PTC, har inte hittat något om det. Det gör också att det är samma pris på en diesel och bensinare om du vill ha klimatpaket.

Uppdaterat: 2019-03-05 11:06
*Robban

Robban - OK, tack för info! Nä, hur det är med PTC har inte jag heller hittat nån info om... Förut stod det med i utrustning, men nu är det borttaget där på alla. Men innebär det att det inte finns längre, eller bara inte anges?

Uppdaterat: 2019-03-05 12:45

Alla har ptc i dag som inte har bränslevärmare.
Klart folk vill ha värme på rutan omg.
Det får man inte utan ptc

Uppdaterat: 2019-03-05 12:51
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Alla har ptc i dag som inte har bränslevärmare.
Klart folk vill ha värme på rutan omg.
Det får man inte utan ptc

Källa på det? Enligt min verkstad så har min Avensis inte PTC, men den har ändå snabb värme. Ljuger verkstaden?

Uppdaterat: 2019-03-05 14:29

Tror att mso 1000 gissar rätt friskt nu...:) Och visst kan man få rätt hyfsad värme relativt snabbt i en bensinare även utan PTC-element.

Uppdaterat: 2019-03-05 18:06

Min fd. 1,2tsi hade snabb värme utan ptc. Vid kall motor sänks tädningen och förbränningen flyttas nästan ut i grenröret för att katten prioriteras att få upp tempen. Detta gör att grenrör/turbo blir varmt som bara den, turbon är vattenkyld så vattnet cirkulerar direkt in i värmepaketet. När man sedan kör så blåser den varma kompressorn den komprimerade luften genom intercoolern, även den var vattenkyld så det blev varmt väldigt fort. Efter bara 3-400m så kom det ljummen luft ur munstyckena vid minusgrader.

På Volvo så var det tidigare så iaf. att klimatpaket (värmare) inte kunde kombineras med 1200w ptc-element.

Uppdaterat: 2019-03-05 18:34
Pi skrev:

Tror att mso 1000 gissar rätt friskt nu...:) Och visst kan man få rätt hyfsad värme relativt snabbt i en bensinare även utan PTC-element.

Jo visst är det så men med tanke på att det funnits i över 10 år så tänker jag att det borde vara standard på de flesta som är anpassade för det nordiska klimatet.
Inget man skyltar om.

Och visst snabb värme i riktig vinter men det är ganska relativt.

Jag ser dagligen vissa står och skrapar med motorn på tomgång i fem minuter och kör iväg med minsta luckan på rutan.
Kanske nyare bilar också vad vet jag.

Uppdaterat: 2019-03-05 18:39
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
FXX skrev:

Min fd. 1,2tsi hade snabb värme utan ptc. Vid kall motor sänks tädningen och förbränningen flyttas nästan ut i grenröret för att katten prioriteras att få upp tempen. Detta gör att grenrör/turbo blir varmt som bara den, turbon är vattenkyld så vattnet cirkulerar direkt in i värmepaketet. När man sedan kör så blåser den varma kompressorn den komprimerade luften genom intercoolern, även den var vattenkyld så det blev varmt väldigt fort. Efter bara 3-400m så kom det ljummen luft ur munstyckena vid minusgrader.
På Volvo så var det tidigare så iaf. att klimatpaket (värmare) inte kunde kombineras med 1200w ptc-element.

Kul att få en teknisk beskrivning av nån som vet hur det funkar, istället för gissningar.

Det stämmer nog, Volvo har så vitt jag vet inte både bränslevärmare och PTC i kombination. Kanske det min säljare menade med att bränslevärmare blivit vanligare även på bensin... Jag är inte så förtjust i PTC eftersom det med mitt körmönster bara kräver tätare stödladdning av batteriet, så det är inget jag tycker ska vara standard. Då är det bättre med bränslevärmare som jag själv väljer om den ska gå eller inte. Hemma har jag elektrisk motor- och kupévärmare, så jag behöver inte stå och skrapa med motorn på tomgång och med bensinmotor kommer värmen fort nog utan PTC-element, om man konstruerat värmesystemet rätt.

Uppdaterat: 2019-03-05 19:10

Rutger - min förra Golf hade dieselmotor och PTC-element men jag behövde aldrig stödladda trots relativt korta, dagliga körningar.

Uppdaterat: 2019-03-05 19:13

Det är ganska få som har PTC så det har varit mycket gissningar här.

Uppdaterat: 2019-03-05 19:29

Pi - Det kan nog vara så att Volvons elsystem hade vissa buggar... Har ju läst att V90 hade problem i början med urladdat batteri, som tydligen åtgärdades med ny mjukvara. Kanske hade V70 också felaktig mjukvara? Om inte annat tror jag den varnade för låg batterinivå för tidigt, för jag blev aldrig strömlös och när jag kopplade på laddaren var ju inte nivån så låg. Så mest troligt att den skrämdes i onödan. Men när displayen visade "BATTERINIVÅ LÅG!" så kopplade jag ju på laddaren, vilket skedde allt för ofta... Därutöver har kanske en diesel både större batteri och laddare, så den kanske bättre klarar 1200W PTC-element?

Uppdaterat: 2019-03-05 19:30
junkers skrev:

Det är ganska få som har PTC så det har varit mycket gissningar här.

Se där. Det var intressant.

Uppdaterat: 2019-03-05 19:31

Ptc belastar inte batteriet utan levererar bara när generatorn levererar och så länge kylvattnet är kallt och inte kan leverera värme.

Uppdaterat: 2019-03-05 19:32
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Ptc belastar inte batteriet utan levererar bara när generatorn levererar och så länge kylvattnet är kallt och inte kan leverera värme.

Fast enligt vad jag hört om Volvo så laddar inte deras generator hela tiden utan endast när motorn inte belastas, vad det nu innebär... Enbart vid motorbroms kanske? I Volvos fall gick PTC tills bilen klarade av att hålla inställd värme på egen hand, (vilket var rätt länge med Fords 1.6T motor..). Men det var kanske det du menade? Detta är info jag fått på Volvos verkstad, som förklaring till varför min bil drog ur batteriet. Om det sen stämmer vet jag inte...

Uppdaterat: 2019-03-05 19:57

Kan säga att av alla bilar jag ägt så har ingen haft PTC, inte ens Volvo dieseln hade det.

Uppdaterat: 2019-03-05 20:02

Junkers - Nä hos Volvo är det endast bensin som har PTC, till skillnad från många andra märken.

Uppdaterat: 2019-03-05 20:08

Rutger, laddningen från generatorn var alltid max upp till 85% och sedan lite mer försiktigt och främst under motorbroms men som sagt bara när batteriet var väl laddat.
Låter som du hade buggigt med elel

Uppdaterat: 2019-03-06 06:53
*Robban

Robban - Tack för den infon! Det lät ju avsevärt bättre och mer rimligt. Ja, min V70 var buggig med elen... Men jag tror, som jag skrev, att största felet med detta var att den larmade för tidigt. För när jag kopplade på CTEC:en så gick den inom 2min upp på läge 4, vilket betyder att den enligt CTEC laddar mellan 80-100%. Och startmotorn snurrade lätt trots att displayen visade "BATTERINIVÅ LÅG!". Den hade ju även en del andra hyss för sig elmässigt... Men den hade ju Fords drivlina, så kanske blev nåt kajko i giftermålet mellan två tillverkare där... Får prova en äkta Volvo nästa gång. ;)

Uppdaterat: 2019-03-06 07:47

Mitt personlig är gillar design, kvalitet, olika egenskaper, medel och hög komfort, medel och låg ljudnivå, medel och rolig att köra, priser, bräslesnål, ej säljer Hedin Bil AB och bästa bilmärken är...
Seat, Skoda, Suzuki och Volkswagen.

Uppdaterat: 2019-07-12 23:30
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF: Så du gillar allt din Fabia inte är/har? ;)

Uppdaterat: 2019-07-12 23:43
Henrik M skrev:

GF: Så du gillar allt din Fabia inte är/har? ;)

Jo, såklart gillar jag Fabia!!

Uppdaterat: 2019-07-12 23:58
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Bra att ni veta om ni tänker köpa en bil och olika tester är mycket bra med hög kvalitet dator diagram exempel fjädring stötar eller inte och med mera annan övriga.
https://www.adac.de/infotestrat/tests/auto-test/default.aspx
Google översätt att klicka från Tysk till Svensk språk.
ADAC Autotest, markera valfri Tillverkare, markera valfri Modell och klicka Sök.
Om den inte finns på allt nya bilmärken och modell därför kommer senare nån dagar, vecka, månader.
Lite nyare och äldre finns på att klicka Alla autotestresultat, där fanns massor.

Uppdaterat: 2019-07-14 14:52
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Olika stjärnor omdömen. Klicka kategorier och sen valfri bilar från små till stora bilar, klicka den och ser flera stjärnor med olika bilmärken konkurrens.
https://www.whatcar.com/reviews#reviews-categories

Uppdaterat: 2019-07-14 15:06
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Tester i tidningar säger inte något om hur jag personligen trivs med och upplever en bil. Det är förödande att bara läsa biltester och att inte provköra själv.

Uppdaterat: 2019-07-15 18:37
Power to the people

Jag håller inte med Grosser. Jag ser mig själv som ganska ”normaltyckande”. Har aldrig upplevt något anti mot nån bil där stolarna inte passat min kroppsform eller liknande där den stora massan ansett modellen som okej. Med detta sagt så har alla bilar jag köpt stämt mot mina förväntningar till punkt och pricka. Jag kanske är lyckligt lottad som inte har några avvikande kropsformer eller andra speciella krav. Så det som en biljournalist skriver brukar stämma, dock läser jag aldrig utländska blaskor.

Uppdaterat: 2019-07-15 19:35

Har inte heller några generella problem med bilars stolar och är det nån bil som inte passar så brukar det visa sig rätt snabbt.

Uppdaterat: 2019-07-15 19:49

För min del känns dom flesta normal stolar okey.

Sportstolar är jag mer känslig för och vissa går inte att sitta i någon längre resa oavsett priset på vagnen.
En del suvar med sporta tribut med sport stol känns helt enkelt hemska.
Bara det att man knappt kan kliva in trots 174 cm kropp.

Jag måste vara okänslig eller så passar Octavian min normallängd ovanligt bra då jag sträck kört som längst i 150 mil utan träsmak.

Uppdaterat: 2019-07-15 20:14
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Peugeot skall du satsa på GF. Lägst utsläpp av alla i C-segmentet. Den lilla 3-cylindriga motorn är riktigt trevlig och snål.

Uppdaterat: 2019-07-19 20:20

Nya WLTP och med automatlådan, bensin, enkel däck på alla bilar och Wayke den mesta i lager.

Citroën C3, 6,6L/100km, CO2 149 och däck 195/65 R15.
Ford Fiesta, 1.0T, 6,6L/100km, CO2 150 och däck 195/60 R15.
Ford Focus, Herrgårdsvagn, 1.0T, 6,9L/100km, CO2 155 och däck 215/50 R17.
Hyundai i30, Combi, 1.4T, 6,2L/100km, CO2 141 och däck 205/55 R16.
Kia Rio, 1.0T, 6,0L/100km, CO2 136 och däck 195/55 R16.
Kia cee'd, SW, 1.4T, 6,3L/100km, CO2 143 och däck 225/45 R17.
Mazda 3, 6,7L/100km, CO2 152 och däck 215/45 R18.
Mini 1.5, 136 hk, 6,5L/100km, CO2 147 och däck 195/55 R16.
Opel Astra, Sports Tourer, 1.4T, 6,7L/100km, CO2 151 och däck 205/55 R16.
Peugeot 308 SW, Active, 5,9L/100km, CO2 133 och däck 205/55 R16.
Renault Megané, Combi, 6,4L100km, CO2 145 och däck 195/65 R15.
Seat Leon, ST, 1.0TSI, 6,0L/100km, CO2 136 och däck 205/55 R16.
Seat Leon, ST, 1.5TSI, 6,4L/100km, CO2 145 och däck 225/45 R17.
Skoda Fabia, Combi, 1.0TSI, 5,9L100km, CO2 133 och däck 185/60 R15.
Skoda Octavia, Combi, 1.0TSI, 6,4L/100km, CO2 146 och däck 205/55 R16.
Suzuki Swift, 1.2, 5,7L/100km, CO2 128 och däck 185/55 R16.
Volkswagen Golf, Variant, 1.0TSI, 6,3L/100km, CO2 142 och däck 205/55 R16.
Volkswagen Golf, Variant, 1.5TSI, 6,5L/100km, CO2 148 och däck 225/45 R17.

Värre för hård däck med Mazda 3 och KIA Cee'd än Hyundai i30 med samma kombi, motor och utrustning.
Hyundai är bättre.
Ford Focus är lite för hård däck.
Jag börjar ändring att jag är ointressant för Ford pga däck ger lite sämre komfort och lite ryckningar automatlådan och Kia, Mazda är för stötig för komfort än Hyundai.
Blir jag mer intressant är...
Hyundai, Seat, Skoda, Suzuki och Volkswagen.

Uppdaterat: 2019-07-19 20:23
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF: Du ville väl ha kvar nuvarande bil till det blir elbilsdags 2021? Var det inte så du skrev? Kanske en Hyundai Kona då om du tycker bra om Hyundai.
Annars detta med nån cl hit eller dit, kör man som privatperson 1000-1500 mil per år är det ju ganska försumbart mot alla andra kostnader kring bilägandet.

Uppdaterat: 2019-07-19 20:26

Jag tycker GF snart skall byta...
Han Behöver bara samla fakta först från alla tester, kundnöjdhetsunderökningar och vilka färger som är vanligast på respektive modell.
Så Fabian blir utbytt inom ett år om jag får gissa.

Uppdaterat: 2019-07-19 20:30
Guran skrev:

Peugeot skall du satsa på GF. Lägst utsläpp av alla i C-segmentet. Den lilla 3-cylindriga motorn är riktigt trevlig och snål.

Ja, det ser jag att Peugeot 308 med 8 stegsautomat är 5,9L/100km mot 6 vxl manuell 6,2L/100km.
8 stegad automat är helt nytt snål och har inte någon negativ om ryckningar än 6 stegad automat törstig och ryckningar som sitter i PSA men inte Ford 8 stegad automat är annat märken som är sämre ryckningar och törstig.
Men jag kan inte ha Peugeot interiör och Fransk kvalitet. Men får vänta tills elbil bättre och billigare inköp om 5 år.
Elbil är osäker framtid som bygger massor parkering och ström ännu mer ström är ett problem som måste stoppa bygget bostad och laddstation från nyheter Rapport någon vinter/våren 2019. Kanske laddstation framtid höjs taxa.

Uppdaterat: 2019-07-19 20:35
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF: Kan du inte ladda hemma om du hade elbil? Vet inte varför men tolkat det som du hade eget garage/hus?
I övrigt förstod jag inte riktigt vad du menade var osäkert.

Uppdaterat: 2019-07-19 20:39
Henrik M skrev:

GF: Kan du inte ladda hemma om du hade elbil? Vet inte varför men tolkat det som du hade eget garage/hus?
I övrigt förstod jag inte riktigt vad du menade var osäkert.

Bostadsrätt lgh med garage i källare med många bilar parkering och utan elkontakt men bara belysning i taket.

Uppdaterat: 2019-07-19 20:42
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

https://www.carwow.co.uk/hyundai
Bara Hyundai i30N ensam "kul att köra" men ingen annan Hyundai i30, Ioniq och Kona står "inte bra att köra".
Återigen blir det skippa Hyundai.
90% säker gillar bilen är..
Seat, Skoda, Suzuki och Volkswagen.
Kombi småbil såklart det mesta nöjdhet för Fabia andra ägande och mig :-)

Uppdaterat: 2019-07-19 21:26
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

Henrik M wrote:GF: Kan du inte ladda hemma om du hade elbil? Vet inte varför men tolkat det som du hade eget garage/hus?
I övrigt förstod jag inte riktigt vad du menade var osäkert.
Bostadsrätt lgh med garage i källare med många bilar parkering och utan elkontakt men bara belysning i taket.

Då förstår jag det är annorlunda för dig, då krävs ju ett godkännande först från BRF innan det monteras laddning. Så förstår du väntar, men anar du i förebyggande syfte lagt en motion till styrelsen om det.
Vi bygger laddning/förberedande för många såna brf:er nu på företaget.

Uppdaterat: 2019-07-19 21:34

https://teknikensvarld.se/ett-av-europas-stora-bilmarken-kommer-att-forsvinna-inom-kort/

Uppdaterat: 2019-10-01 17:32
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Han är så långt och takhöjd klarar sig ganska bra på nya Skoda Fabia se tid från 8:34. https://www.youtube.com/watch?v=yLpnuch5SmM

Nya Peugeot 308. Usel takhöjd se tid från 7:14. https://www.youtube.com/watch?v=9QraES1wll4&t=434s

Nya Renault Megane E-Tech lite usel takhöjd se tid från 6:40. https://www.youtube.com/watch?v=ZpgiqbJmJ7E&t=390s

Nya Kia Niro EV är låg takhöjd se tid 12:11. https://www.youtube.com/watch?v=dUHHM-OX7nI&t=715s

Hur kan vara att små bil klarar sig ganska bra men Franska, Koreansk mellanbil är inte så bra takhöjd :-(

Uppdaterat: 2023-02-18 20:21
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jo du GF. Jag har en Koreansk Hyundai I20 som frugan kör med. Den ryms jag riktigt bra i, och inga problem att trotts mina 192cm längd sitta helt ok i.
Går att sänka stolen så jag får plats, även i Peugeot 308 får jag plats.
Så bättre du åker ut och provar själv istället för att de om Tuben. Du vet inte hur du sitter och får plats i bilen utan att ha provat.

Uppdaterat: 2023-02-18 21:10

Lycklig bilägare från AMS.
Köpa samma bil igen. Mest underhållande bilarna att köra. Snyggaste bilmärken. Spännande bil.

Den räknar summera att välja på är
Alfa Romeo, BMW, Mini och Mazda.
Porsche är mest favorit och är för dyrast.

Honda och Suzuki är inte med för det är väldigt lite försäljningen, lite ointressant och glöm bort.

Uppdaterat: 2024-03-21 20:48
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html