Vi Bilägares forum

Motorcyklar, en del av trafiken

Motorcyklar, en del av trafiken

För mig som är nybörjare på mc känns det bra att kunna diskutera detta med mer erfarna mc-piloter.
I den gamla (försvunna) tråden fick jag råd om hojar med mindre vibrationer än min DragStar 650 och där jag har fötterna på annan plats än vid framhjulet.
Jag tror att jag kommer ha kvar nuvarande fordon över vintern eftersom det kostar en slant att byta, men nog skulle jag vilja ha något med mer symaskinskänsla utan att det ska varva hur mycket som helst.

Uppdaterat: 2015-09-17 10:40

Kommentarer

Tog mig en tur på Banditen idag. Nånting är inte som det ska med den. Svårt att starta när den är varm och låter som att en cylinder slocknar på varvtal under 3000. Sen drar den rent och fint upp till 11 krpm ungefär. Känns som att det är för mycket bränsle på låga varv.
Att den låter fånigt får man leva med eftersom det är en rak fyra.

Uppdaterat: 2015-12-20 14:57

En 4:a som "galloperar" på tomgång brukar vara en läckande ventil, hade det en gång. Går bra på höga varv dock.
På en MC räcker två burkar, det ger "karaktär", speciellt om det är en radfyra.

Uppdaterat: 2015-12-20 15:47

Med förgasarmotor skulle jag kunna tänka mig en kärvande nålventil, är väl den du menar,skeptikern.
Har den stått ett tag, eller körts lite sätter bensinen avlagringar, precis som på en bil....
En rejäl dos insprutningsrengöring i tanken, typ biltemas för 49 spänn.
Dra i hela flaskan i full tank, och sen kör man hårdare än vanligt, fullgas från låga varv på hög växel, ju längre trottlarna är i topp, ju bättre är det..
Kombinerat med att man varvar ur ofta.
I det läget är låg bränsleförbrukning av ondo.......
Med lite tur hjälper det.
Om inte, river man av förgasarna och rengör, ett mysigt vinterpyssel ... .
Här har man nytta av en haynes-manual, hojar har ju inte kommit dit att man behöver besöka märkesverkstaden för att programmera om allting när man bytt glödlampa......
Så haynes funkar till hojar, till nyare bilar står det bara lämna på verkstad i vartannat kapitel....

Uppdaterat: 2015-12-20 18:58

Tänkte på bränd avgasventil snarare men harts vid en nål i förgasaren skulle ju också kunna ge det symptomet.
Har alltid i stabilseringsmedel i soppan inför vinterförvaringen numera, om det hjälpt vet man ju inte men det gör iallafall inte skada.

Uppdaterat: 2015-12-20 19:48

Ok, jag tog fasta på det mäkinen skrev om att den kändes som den fick för mycket soppa.
Om inte annat så är det ett behagligare fel än en bränd ventil.....
Min 1500 betedde sig lite så när jag köpte den -08, hade gått knappt 20000 miles på 16 år.,.....
Fick rådet att gasa och varva rejält när läge fanns, och efter några dagar började den repa sig.
Sen dess har den gått bra, numera får soppan flöda fritt ibland, fullgas är ju så kul......

Uppdaterat: 2015-12-20 20:31

Stundtals kändes det som att den gick rent även på lågt varv med full gas, men av praktiska skäl provade jag det bara korta stunder. Vägarna var inte torra igår trots ett par dagar utan nederbörd. Nån korkskalle hade hällt salt på dem tidigare.

Uppdaterat: 2015-12-21 07:26

Stödjer teorin med för mycket bränsle, ventil i toppen är mer beroende av varvtal än gaspådrag.
Ett igensatt munstycke, så att nålen inte bottnar, gammal soppa som stått i flottörhuset och gjort att flottörventilen satt igen.....
Det kan gå att köra bort, men din är mycket värre än min var, den bara tvekade lite vid start från stillastående när den var varm och vid gaspådrag på riktigt låga varv.....
Att riva förgasarna är inte svårt, men tidsödande. dock behövs kunskap om grundinställning sen, eventuell synkronisering lämnar man till verkstaden efteråt.
Alla vill ha "lågmilare" men precis som med bilar har även det sina sidor......
Att meka hoj tycker jag är tusenfalt roligare än bil, sällan smutsigt eller svåråtkomligt, samtidigt har man gott om tid om det är off-säsong.,......
Jag är glad att jag slapp riva guldvingens förgasare dock, ett ormbo av el och vacuum därinne, och gott om plats är det ont om.....
Å andra sidan är synkronisering och inställningar åtkomliga utifrån och jag har "permanentlånat" kompisens synk-klockor......vilket innebär att alla som vill ha hjälp med synkronisering skickas hit, och mitt barskåp fylls på med tack-för-hjälpen-whisky.....

Uppdaterat: 2015-12-21 08:58

Jag fick ett tips att kolla om choken kärvar innan jag river förgasarna. Reglaget går inte direkt lätt så helt otänkbart är det inte.

Uppdaterat: 2015-12-21 11:08

Såklart, sånt måste man ju tänka på.......

Uppdaterat: 2015-12-21 15:33

Tog en tur med Yamahan idag. Det enda som egentligen är bättre med den än Suzukin är backspeglarna där man ser andra saker än de egna axlarna.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-12-24 18:19

Vetefan om inte dagens tur får bli årets sista... Småkyligt, och sen lite halt på några ställen, konstigt nog... ;-)
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-12-28 11:51
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Snacka om att va rädd om gojen, oarkera på frigolit...

Uppdaterat: 2015-12-28 22:54

Sådär, där kom då till sist snön och bågen har nu parkerats permanent.
Satt idag och började klura på bågesemester inför sommaren och tänkte höra om några av Er här har bra tips för att komma till UK snabbast.

Gjorde resan för några år sedan med min Thunderbird och där satt man ju gott, med en Speed Triple blir det lite mer utmaning.

Sist körde jag Göteborg-Kiel och tog tåget över från Franska sidan till Engelska sidan. Detta då en snabb koll på färjor gjorde att jag insåg att just det färdalternativet kostat mig hur mkt som helst.
Blev dock lat på hemvägen och körde Hull - Hook of Holland och sen vidare hem via Danmark.

Är det någon av Er som gjort något liknande?
Vet att det går lite fraktfärjor man kan haka på men det blir ändå en 8-9000 på de jag kollat.
Någon som har några bra tips för att komma undan billigare på färjor med MC?
Men SMC får man ju 10% rabatt, detta gäller dock bara Stena som kostar skjortan ändå.

Uppdaterat: 2015-12-29 00:59
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Reverend Benny; Jag lurar på hojsemester i Baltikum, har alltid velat åka dit. Billigt och nära, men ändå långt bort. Telefonpriser är samma som i Sverige så man kan dela bilder med med kompisarna hemma och trevligt folk!

Ska iväg till en vän idag, har kommit ca 5 cm snö hos mig nu så lurar på om jag inte ska ta hojen... Är skitkul att köra i pudersnö, fast har lånat ut mina vinterhandskar, och inget kul med 4 minusgrader, även om man i regel blir varm av själva körningen såhär års ;)

Fast blir nog 740:in, den är också rätt kul att köra i nysnö, måste ha med mig lite grejer kom jag på...

Uppdaterat: 2016-01-03 10:38
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Vi åkte esbjerg-newcastle, men den verkar vara nerlagd.
Från göteborg går det fraktfbåtar som tar passagerare i begränsade mängder, skall vara hyfsat pris på det.
Diskussioner på detta ämne finns det gott om på bmw mc-klubbens forum.
Forumet är öppet för alla mot registrering, man behöver inte vara klubbmedlem eller ha bmw.
Nog sveriges bästa mc-forum, och där hänger de riktiga touringrävarna...
En diskussion är igång där nu om färjor till uk...
Hänger där själv ibland, mycket långtouringdiskussioner, sånt jag gillar, typ sundsvall-iran och retur på 5 veckor.....själv siktar jag på istanbul nästa år, via balkan ner och rumänien hem, bara för att få smiska världens bästa alpvägar, inte i alperna utan transsylvanien. ..

Uppdaterat: 2016-01-05 18:06
von-Klotenhjelm skrev:

Träffade en tysk på Österlen som hade en Africatwin som hade kört klotet runt. Kul med ett klistermärke från Alice Springs bredvid ett annat från route 66 och Sibirien. Hyfsat härjad hoj.

Har en f.d. jobbarkompis som gjorde en sån resa. Genom Europa - Turkiet - Iran - Pakistan - Indien. Vid gränsen där upptäcktes att gröna kortet och regskylt inte stämde. Lätt fixat "jag vet en som gör en ny skylt åt dig" så en snubbe vid gränsen. Sedan båt Chennai - Perth, körning till Sydney. Båt till San Fransisco och körning till New York. Båt till Rotterdam och sedan hem igen. Lagom tur... :-)
Enda som han blev av med var hjälmen när hojen stod i "karantän" i Perth.
Så han körde resten av resan med en svart pakistansk skylt....

Uppdaterat: 2016-01-05 19:28
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Snyggt klotis, du får inte kopia på min ironbutt-skylt....
Hur kom du från hemstan (har fått en för mig, samma som min hemstad) till österlen och tillbaks på en säsong.......?

Till Gibraltar har jag kört och vänt......dock utslaget på flera dar......

Uppdaterat: 2016-01-05 20:14

Konst är överskattat, konstnärer som skryter om österlen när dom bor i dalby likaså. .

Uppdaterat: 2016-01-05 20:38

Mkt skön inspiration man får när man läser inläggen. Känns som det behövs såhär års.
Har inte gjort några längre turer mer än till Irland med just MC. Bil har körts över halva klotet men man kanske även skulle passa på att göra samma resa med hoj.
Det som var segt med Irlandsturen var just att trecka från Kiel till London, betade av det på en dag men hade jag kunnat undvika det med en färja så hade jag gjort det.
Problemet är att en färja enkel väg från GBG då (fraktfärja) låg på ca 4000 kronor vilket jag tyckte var lite väl mkt.
Får logga på BMW forumet och kolla/drömma lite (tack för tipset ducce).

Det suger lite i äventyrstarmen helt klart.

Uppdaterat: 2016-01-06 10:45
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

@Ducce
Då du nämner att du skulle dra ner till Istanbul så blev jag nyfiken på vad du har för hoj?
Sålde av glidaren med med packmöjlighet för några år sedan och blev med nakenhoj (speed triple) i förra året. Funderar på om det ens är värt att fundera på långresor på en sådan hoj.

Uppdaterat: 2016-01-06 10:47
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Kör goldwing, så komfort och packmöjligheter är tillräckligt, den där kondoren som emblem talar sitt språk, tar sig långt utan större ansträngning......
Jag har dessutom alltid passagerare, och har haft det på många hojar med packväskor, toppbox och tankväska......
Numera tältar vi inte, men för en långsemester får man ändå slimma packningen, trots tre väskor och 2 bagageräcken.....tex snor jag konsekvent små bekväma shampooflaskor på hotell, inte av snålhet, utan för att packa smått.....
Men jag har kört långt på många hojar, dock ej nakenhoj, och glidare skulle jag inte ta längre än till korvkiosken . ..
Packmöjligheter går ju att ordna, avsaknaden av vindskydd kan ju göra långa etapper jobbiga, speciellt i kass väder.....
Sittställning känns viktigt, upprätt är bra, lättare att avlasta med ståkörning då.....
Till såna resor är egentligen det allra bästa äventyrshojar typ bmw 1200gs, tar sig fram överallt, ruskigt bekväma osv. men en speed kan säkert funka.....
Att skippa långa motorvägsetapper gör mycket, farter över 100 en hel dag är mer tröttande än man tror, trafiken på större motorvägar kräver mycket också, och biltåg har jag aldrig provat,
Dagsetapperna planeras lagom långa, tex hemifrån genom halva tyskland på en dag, där får man slita motorväg tiil åtminstone hamburg, sen blir det landsväg för resten....ca 60-70 mil.
Neråt blir det etapper på 30-50 mil, över alperna är 30 mil ett dagsverke, i spanien kör man lätt 60 mil längs kusten på en kort dag.....
Alltid en timme körning sen paus, minst varannat stopp på mack osv.
Vi kör ofta i sällskap med andra och det ska passa alla, kisspauser, mat dricka och återhämtning är olika viktigt för alla.....
Till istanbul räknar jag minst 8 dagar i varje riktning, vi turistar längs vägen också.....
Knappt 300 mil, en vecka där och några dagar på badort nånstans.....inalles 5 veckor, något 2-nattsstopp på fint ställe blir det.
Till södra spanien för nåt år sen tog vi en vecka i varje riktning, 2 veckor på badort i hyrd villa.....
Håller dock med om att kiel -calais, eller holland, är nog nåt av det tristaste man kan göra, bara transport.....
Härifrån blir det dock antingen nattfärja till trave eller rostock, eller motorvägen genom danmark, 4 timmar hemifrån till tyskland den vägen inkl färja.....

Uppdaterat: 2016-01-06 11:43

Farter över 100 gör det ju stor skillnad om man har helt skyddande vindruta eller inte. Jag har kört Goldwing på autobahn i 160 och det var riktigt roligt. Annars är ju motorvägskörning med MC mest transport. Men att kunna kör hyggligt fort på motorväg kan ju göra att man kortar ner långa sträckor rejält.

Funderar själv på en långresa i framtiden med min nya semi-automatväxlade tourer FJR1300, ett drömmål är att kuska runt i Skottland med den. Men i och med att det är så dåligt med färjor numera så blir det kanske aldrig av.

Uppdaterat: 2016-01-06 12:04

Bekväma fraktfartyg från göteborg....
Långresa till skottland, 130 mil till närmaste färja i holland från stockholm är väl inte så farligt......
Och skottland är definitivt värt det, att köra hoj där är riktigt fint.....
Många ser vägen dit man tänker sig som transport, jag ser den som en del av resan, därför jag aldrig skulle sätta hojen på ett biltåg.....
För mig är resan och körningen vad det handlar om, inte snabbaste vägen.....
Har dock tagit den på släp till österrike, för att maxa en vecka i alperna....
Jag håller med om att motorväg är bekvämt på en goldwing, och autobahn i hög fart oxh tjock trafik är riktigt kul, men tröttande.....
Mitt problem är att det inte ger några bestående intryck, det är bara transport, men visst smiskar jag vissa etapper för att komma nånstans....
A7 från kassel och neråt är fin, grymma utsikter, och i södra frankrike är det en njutning......
Försvinner en resväg tar man en annan, när jag åkte var 45 mil till esbjerg och färja till harwich skitbra......
Men vem säger att vägen till skottland inte går via Baltikum......

Uppdaterat: 2016-01-06 12:31

Nästan lite tortyr att läsa om kommande turer, får trösta mig med lite bilder och filmer från det som avverkats.
Om man vill undvika långa transporter är ju Norge bra, med god planering och val av småvägar kan man minska slitaget på däckets mitt till ett minimum. Telemark rekommenderas även om Vestlandet också har bra vägar. Tyvärr lämnar ju vädret en hel del att önska på Vestlandet så om man inte kan vänta på de sällsynta högtryckslägena så är Telemark betydligt mindre osäkert. Finns vägar där som får en berg- och dalbana att verka trist.
Fast här var vi iväg lite i tidigaste laget, ingen snö på vägen dock...
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-01-06 14:49

Norge är fint, men långt bort.....
Lika långt till trondheim som till italien........

Uppdaterat: 2016-01-06 16:23

Fast tar man färjan från Strömstad blir det inte så blodigt, även om man kommer från södra provinserna.
Och strax efter Sandefjord börjar det roliga.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-01-06 18:35

Norge kan ju vara ett extra intressant alternativ 2016 i och med att norska kronan försvagats så kraftigt.

Uppdaterat: 2016-01-06 19:09

Jo jag vet, har varit en del i norge, och även södra delarna är fint.......
Bara en reflektion jag gjorde när det kom på tal att det är långt till skottland, utan direktfärja.....
Tänkte ta nordkap och lofoten nån gång, men härifrån är det som att köra till istanbul eller costa del sol, det senare har jag iofs gjort, det var inte oöverkomligt......

Uppdaterat: 2016-01-06 19:11

Sköna bilder Skeptikern, och det påminner mig om att jag måste få tummen ur och provköra någon av BMW;s hojjar någon gång.
Har börjat kolla på backväskor o.s.v. till Speed Triple men jag inser rätt fort man får packa ännu smartare än med Thunderbirden.

Kollade också över möjligheten att åka fartyg en väg till UK, och det finns faktiskt en hel del alternativ, Göteborg går till 2-3 destinationer i UK samt från Norge. Sen finns Hook of Holland också. Utmaningen är att hitta ett ok pris för färjan.

Klurade snabbt på att man kanske skulle unna sig lite tjänsteledigt i 3-4 månader och köra jorden runt, men efter lite närmare efterforskning så inser jag att det inte är helt gratis och kanske inte något man gör på en Street Triple.

Som vanligt så inser jag, precis som förra gången, att jag behöver mer än en hoj ;-)

Uppdaterat: 2016-01-06 19:23
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Vore det inte för att man har en stor skara vänner i England och Irland och hade jag nog kört Österut.
Men jag bor ju inte så långt från Nynäshamn faktiskt, man kanske skulle hoppa öarna med vänstertrafik och dra österut i år.
Känns som en rätt skön genväg ner till Europa om man fuskar med färja Nynäshamn - Polen.

Uppdaterat: 2016-01-06 19:34
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Nån vecka i norge blir inte så dyrt, till tex skottland kostar det att ta sig, och 4 dagar går till transport tor. om man kör via holland, fartyg gbg-england tar ett dygn i var riktning.
Och england är inte direkt ett lågprisland, så norge är nog billigare ändå i total reskostnad...
När vi körde till spanien, senaste långsemestern, budgeterade vi 55 k för två, och då kostade vår del i villan på plats för 2 veckor inte mer än 3,500.....
Ska man köra billig touring är det östeuropa som gäller, vi körde polen slovakien tjeckien tyskland, 15 dagar för 20k ifjol.
Jorden runt kostar nog typ 150k för en person, om man försöker göra det billigt.....
Fan vilket äventyr......skulle vilja.....

Uppdaterat: 2016-01-06 19:35

Absolut, polen är sådär, inte så kul, men neråt södra delarna och tatrabergen in i slovakien blir det fint.
Slovakien och tjeckien är fina länder att köra i, perfekta för hojåkning, vacker natur och billiga att vara i......
När man väl är där korsar man de länderna på timmar, om man vill titta på ungern, österrike osv....

Uppdaterat: 2016-01-06 19:40

Östeuropa låter lockande, har varit en hel där i jobbet, dock utan MC:n tyvärr. Kommer man bara ner till Tjeckien-Slovakien- Österrike-Slovenien-Kroatien är det fina vägar och god pilsner, två viktiga ingredienser på MC-tur. Det sistnämnda är inte aktuellt i Norge, blir billigare att ta hojen med affärsjet någon annanstans...
Nordnorge blir hemska avstånd och kör man efter kusten med färjor tar det tiiiiid. Har varit till Mo i Rana med MC, det fick räcka. Var en gång i Hammerfest (också utan MC) och såg en vägskylt söderut - 600 km till --- Narvik! Är inte ute efter Ironbutt utan det skall vara njutbar åkning och helst en trevlig "hytte" till eftermiddagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-01-06 20:14

Englandstransport ja...
Dfds kör göteborg- immingham med fraktfärja, även från esbjerg, vilket ligger bra till för mig, troligen ett stopp på samma rutt.
Enligt inlägg på bmw-forumet ska priset ligga på 1900/person, 675 för hojen och 330 i avgift, knappt 3000 för förare och hoj...
Då det är huvudsakligen lastbilsfärja brukar helpension ingå i biljetten på långrutt...
Troligen får man ringa dfds för att få pris och tider.
Immingham ligger vettigt för en skottlandsresa, vid hull i nordväst.....

Uppdaterat: 2016-01-09 12:51

Njutbar körning ska det vara, dagsetapper planerar vi så att de avverkas typ kl 9-17, är man fler än 4 som kör är hotellen alltid bokade i förväg.
Vissa dagar behöver man transportera sig
Att frukost finns på boendet är det viktigaste, att börja dagen med att köra till en mack och köpa bulle är varken tidseffektivt eller kul......
Låter konstigt att tänka tidseffektivt på semestern, men dagen ska användas till kombinerad njutning och transport, och då är planen viktig, speciellt om man är 10-12 pers, som vi brukar vara ett par gånger/år på kontinenten.
Hojarna tankas innan ankomst till nästa hotell, som ska ha servering, för kommaframölen är viktig....
Den intas innan man går till rummet,.....
Vi har en som aldrig tyckt om öl förr i gänget, hon skulle såklart ha en, traditioner är viktiga, beställde liten, drack upp och beställde stor nästa runda......
När man suttit på hojen en hel dag, smakar det bättre än nånsin!
Ibland kör vi till ett ställe som vi har som bas och gör dagsturer därifrån, villa löwenherz i tyskland är en favorit, nattfärja och en dags trevlig körning dit.
Deras söndag-fredag erbjudande är prisvärt, frukost och middag ingår, på kvällarna umgås man med hojåkare, endast vi är gäster där.....
Weserbergland och harz är fint att köra i, antalet fina hojvägar är oräkneligt.....
Lämpligt somm mellanstopp till österrike, jag och frun körde vidare därifrån, och kom till ö-gränsen vid kempten i tid för middag....
Några gånger har det blivit vid tjeckiska gränsen, med boende på tjeckiska sidan, ungefär lika långt.
Det landet har blivit vår favorit för kortare resor, otroligt prisvärt, fin natur, riktigt fin hojåkning, hela landet är omgärdat av berg.....
I vår blir det rundresa, genom polen med en övernattning, 2 nätter i tjeckiska skidområdet i nordost, 2 nätter i västra tjeckien, och en på hemväg i tyskland......
Vi vet övernattningarna, reiseleiter vet vägvalen, den som känner för att dra en dag, får gps-fil.....
Samtliga anmälde sig inom en dag!
Har vi basläger, gör vi alltid en stigfinnarrunda.
Start 9.00, lott dras på regnummer vem som drar.
Varje timme paus, och ny lott.. .
Gps ligger i toppboxen, ingen får tjyvglo, vända är förbjudet om inte vägen tar slut, då får man gå tillbaks till nästa korsning och köra överallt utom tillbaks samma väg, upptäckt fusk bestraffas med bjudrunda på kvällen....
Har hamnat på helt otroliga ställen, och kört offroad med goldwing på polska bonnvägar.....
Kl 17 typ, bryter man och tar sig hemåt med gps, i polen var vi 2 mil ifrån, och då var det mulet hela dan, så ingen hade solnavigerat.....
enligt gps-spåret hade vi kört en närmast perfekt cirkel runt med typ 5 mils radie.....
Nån gång har vi gett passageraren ansvaret, hon berättar var vi kör, åtminstone min fru har noll medfödd navigation, blev väldigt krokigt, hon valde varannan höger, varannan vänster, ungefär var femte minut......

Uppdaterat: 2016-01-09 12:56

Vet inte om det är intressant men kanske kan vara bra att veta att Euro4 börjar gälla nu i år. Bl.a. ska alla motorcyklar nu ha ABS.

Står en del här om det;

http://www.svmc.se/smc/nyheter/eu-beslut-om-framtidens-motorcyklar/

Uppdaterat: 2016-01-12 09:57

Vi brukar hålla dagsetapperna till en tank, ca 25 mil. Då inleder man morgonen med att åka till macken och tanka och äta frukost, tycker alltid att det är trevligt, och folktomt på macken på morgonen också. :)

Uppdaterat: 2016-01-12 19:55
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Ja bilfärjorna i Norge håller bra priser faktiskt. Nästan så man kan tro att de inte har någon plan med att gå vinst på dom för ibland undrar man om det ens täcker underhållet av båtarna...

Uppdaterat: 2016-01-12 21:19
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Dom har nog ingen plan med att gå vinst på vägfärjorna, det är samhällelig service .....
Så priset är nog att anse som betalväg.
Här var det gratis senast jag åkte vägfärja, vid lysekil tror jag, och till ivö.....
Men färjan till Sandefjord är ju bissniss, så 270 spänn är överkomligt.
Man kan ju hoppas att inte stenaline/scandlines blir inblandat, dom hade nog ansett 2700 vara rimligt, med tanke på att det kostar 500 spänn för 20 minuter till Helsingör.....

Uppdaterat: 2016-01-12 21:51

Ska man tillbaks från danmark får man betala lika mycket...
Tacka vet jag bron!

Uppdaterat: 2016-01-12 22:19

Och när man kommit till Sandefjord är det inte långt till en av de mest vansinnigt krokiga vägar jag åkt, se den inringade på kartbilden.
Sandefjord längst ner i högra hörnet. Lite dålig beläggning men man behöver inte offroadare men lite fjädringsväg sitter inte i vägen. Den är krokig i alla fyra dimensioner (minst), såna vägar finns inte kvar i Sverige. Bäst att passa på innan dom rätar ut den, det hände med en annan pärla jag åkt i Telemark.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-01-13 13:49

Krokiga vägar är kul, körde en i dalsland för ett par år sen, i närheten av bengtsfors, tror jag....
Krokig som fan, plötsligt kom en skylt med 21℅ lutning utför, innan ett krön.
Backen var max 25 m lång, fort gick det,så det kändes som en rejäl luftgrop......

Uppdaterat: 2016-01-13 16:33

I den bästa av världar skulle man ju notera såna ställen på en karta men det blir ju inte av ...
Krön är kul, inte alltför sällan måste man vända och ta om för att se vad som händer om man kör liite fortare, kittlar dödsskönt i kistan.
Vägen visad ovan har både krön och kurvor, ibland tycker man nästan att man måste ställa sig upp för att se ner framför hojen för att se vart vägen tar vägen.

Uppdaterat: 2016-01-13 17:29

Såna vägar är spännande.....
Finns en här i skåne, mellan klippan och örkelljunga, med en riktigt lömsk kurva.
Smal lätt krokig väg i granskog, man ser ett litet krön, bara nån meter högt, men vägen fortsätter rakt fram....
Fan heller, den svänger 60 grader höger, den som fortsätter genom skogen är en timmerväg av värsta sorten, dit går också telefonledningen.
Har dånat ut på den i 100 blås 2 ggr,flera polare har gjort samma sak... .
I vinkeln snett fram står ett träd, varje gång jag kommer där stannar jag till, där ligger alltid hojdelar, backspeglar, kopplingsgrepp och kåpdelar från en gixxer har jag hittat där... ....

Uppdaterat: 2016-01-13 18:50

Nästa vecka bär det av till Mc-mässan i Göteborg, skall bli kul att se lite nyheter.

Uppdaterat: 2016-01-18 11:16
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ja, det blir nog nån av vardagarna, lördag-söndag brukar det vara knökafullt med folk.
Då jobbar jag ju dessutom, så valet är lätt.....
Brukar hur som helst vara kul, kolla nyheter och prylar, träffar alltid nån man känner igen från resor i europa, för där träffar man alltid göteborgare......

Uppdaterat: 2016-01-18 12:03

Vi åker dit på Torsdagen i samlad trupp, klubben hyr ett par små bussar som vi åker i. Vardagar är nog bäst som sagt för ett besök där.
ducce, det kan vara att vi har plats kvar i någon buss. Tyckte de sa att det skulle bli ca 200:-/man i resekostnad. Kan kolla om du vill.

Uppdaterat: 2016-01-18 14:03
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag hör av mig i så fall om inte vi blir full bil, sonen och polare var ev intresserade, bara osäkert om polaren var ledig.
Har ju träffat en del i klubben några gånger, så jag behöver ju inte känna mig bortkommen.....

Uppdaterat: 2016-01-18 14:06

Själv skippar jag MC-mässan iår, även om det är flera nyheter jag skulle vilja titta på, t.ex nya Africa Twin.

Satsar stenhårt på Stockholm 2017 istället, slipper hotell utan kan inkvartera mig hos polaren i Gnesta.

Uppdaterat: 2016-01-23 08:43
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Africa ser lovande ut, tänkte prova en när våren infinner sig......
Men man kan ju börja med att provsitta i kållestan..

Uppdaterat: 2016-01-23 15:28