Vi Bilägares forum

Motorcyklar, en del av trafiken

Motorcyklar, en del av trafiken
För mig som är nybörjare på mc känns det bra att kunna diskutera detta med mer erfarna mc-piloter. I den gamla (försvunna) tråden fick jag råd om hojar med mindre vibrationer än min DragStar 650 och där jag har fötterna på annan plats än vid framhjulet. Jag tror att jag kommer ha kvar nuvarande fordon över vintern eftersom det kostar en slant att byta, men nog skulle jag vilja ha något med mer symaskinskänsla utan att det ska varva hur mycket som helst.
2015-09-16 08:41

Kommentarer

Grattis till en fin hoj! Än går det att köra, tog hojen till jobb kl 04.15 imorse, 4 grader varmt, tacksam för att kollegan som jobbade igår ställt in timer på värmaren i lastbilen...... .
2015-10-10 16:28
Leifer, Vad väger en sån där pjäs? Ser bekväm ut
2015-10-10 18:33
Kan du se över den höga rutan? Tycker själv det är kass att titta genom rutan i både regn och kvällssol..... Så mycket att jag satte delbar ruta, en baggershield, på vingen, gillar hög ruta för det mesta, men i nämnda förhållanden är det kass. Originalrutan på fjr uppskattade jag inte, oavsett hur man justerade under körning, så blev det allt från vibrationer till ryck i hjälmen..... I övrigt en fin hoj att köra, riktigt långa resor borde inte vara några problem!
2015-10-11 17:36
Grattis Leifer! FJR är ju inte bara smidigare än ST1300, (skulle tro att det skiljer runt 50kg till FJR's fördel) den är mycket snyggare,,, :-) En modern klassiker, som har inte behövt ändrats mycket genom åren.
2015-10-12 08:50
Tog mitt körkort 18 Maj i år . Köpte en Suzuki GSX 750 -99 som jag körde en del privat med och övningskörde med. Tog även ett par lektioner på körskola. Härlig känsla när man väl tog kortet, dagen efter blev den en lång körning alldeles själv. Min hoj var en perfekt nybörjarhoj, lätt att köra och man satt bra och rakt upp.. Nästa säsong ska den säljas och bytas ut mot en Suzuki GSX S-1000, den gör 0-100km/h på 3.0 sekunder och 200km/h tar 8.5 sekunder. Helt galet. Svårt att uttnyttja hela registret på gata men omkörningar kommer gå lätt och snabbt. Har provkört en del hojar denna säsong men har fastnat för denna GSX S100, en nakenhoj. Tycker mig blivit en bättre bilförare sen jag började köra MC. Mer riskmedveten och uppmärksam mot bilister som tror det är en moped som kommer och gärna vill köra ut vid gatukorsningar. Även lättare att sätta sig in i en MC förares synsätt, när man möter motorcyklister när man är ute och kör bil. PS blir en massa vinkande till andra MC förare när man är ute och kör MC :)
2015-10-12 13:45
Den senaste veckan har jag varit i Asien och konstaterat att folk här inte har samma säkerhetstänkande som hemma. I Taipei for scootrarna fram som flipperkulor mellan bilarna, oftast utan att träffa dem och i Hong Kong mer vanliga cyklar. Såg en Yamaha R15 som jag inte kände till innan. Såg lagom sportig ut, men lät som en jordfräs ungefär. Nu är jag i Shenzhen och tror inte jag sett en enda mc/moped som jag lyckats identifiera. I de förut nämnda länderna används åtminstone hjälm, men här är det si och så med den saken. Jag tror jag fortsätter att färdas på fyra hjul eller fler tills jag åker hem.
2015-10-12 15:31
L. Mäkinen: jo, det finns ju en anledning till att t.ex. Indien har 130.000 dödade i trafiken varje år...
2015-10-12 15:42
Att du inte känner igen dom är inte konstigt, den typen av mindre mc säljs inte i sverige, Ingen här köper ju 80cc scootrar eller 125cc mc, vi har ju inte mc som ett billigt transportmedel, utan för att det är kul..... Hultarn, kanske tur att trafiksäkerheten inte når våra nivåer överallt i världen.... Cyniskt, jag vet, men jorden överbefolkas fortare för varje generation.......
2015-10-12 18:33
Jo det blir mer och mer led, ljusdesign är modernt, man kan få ett eget utseende med lite små dioder..... Drl har ju blivit lag i eu och en del usa-stater, så varför öka på berget med miljöfarliga uttjänta halogenlampor, när det finns bättre teknik. Det vita ljuset syns bra, en annan fördel. Det var en 04 jag körde, min svågers hoj, så kåpan har kanske blivit bättre på senare modeller. Inga problem med väskor på, man bör dock tänka sig för..... Tycker dock hojen är snyggare utan, men det är ju bra att kunna ha lite prylar med!
2015-10-13 00:13
Min säsong fick ett mycket plötsligt slut i lördags eftermiddag då jag krachade in i en bil som plötsligt körde ut framför mig. Multipla komplicerade frakturer i höger ben så nu blir jag liggande en stund. Jag hade precis kört om ett par långtradare som körde ut från en mack och jag har förstått efteråt att killen som körde bilen inte såg mig, han såg endast lastbilen som var en bit bakom mig. Han stannade till innan han körde ut så jag tog för givet att han sett mig.
2015-10-13 19:04
Inte kul att krocka med andra fordon, men som sagt innan så är man utsatt på hoj. Jag har en grå jacka när jag kör, men kommer köpa en reflekterande gul till nästa säsong. Jag är inte tillräckligt hård för att vara snygg.
2015-10-14 13:36
Såklart drog lastbilarna till sig blicken,så du blev nerprioriterad i bilförarens medvetande...... Trots att det såklart gjorde ont, är det glädjande att det inte blev värre..... Krya på dig! Reflekterande kläder eller hjälm, dimljus eller extra drl ljus i avvikande färg, finns många sätt att synas bättre. Kläderna och hjälmen gör ju nytta på alla håll, belysning bara framåt...... Själv kör jag i grått, satsar på ledlampor istället......reflekterande jacka bär jag på jobbet, av tvång....
2015-10-14 15:03
Krister: det var tråkigt att höra, hoppas du läker snabbt och smidigt! Riskerna finns ju alltid där, det är inte lätt att tänka åt andra hela tiden. Jag var själv nära att strypa en gubbe som körde ut först framför min kompis, sedan framför mig. Han hade ju inte sett någon motorcykel, vi kom ju så fort! Jo, tjena. högst 50 (inne i en stad). Vi klarade oss den gången utan sammanstötning.
2015-10-14 15:40
Leifer: det var vanliga runda original. Två får man ha om de sitter med ett vissta avstånd, men bara då, Det har ju pratats och provats med tre lampor framåt, men det är svårt att få till på alla MC
2015-10-14 20:50
Numera kan man få till det rätt snyggt, led har ju gjort att det finns riktigt små lampor som är effektiva. Kompisen satte raka led drl med fem dioder på fjr, limmade dom i framkant på kåpan,stående, i höjd med framskärmens infästning i gaffeln. Han köpte på diodhuset, dom har stort sortiment, finns på internätet, får bara inte till det med länkar på den här telefonen.... Helvita led syns bra, om dom sitter lågt, så det blir avstånd till huvudlampan, typ en triangel. Det är ju lagligt på mc, dagtid. Måste dock vara släckta i mörker. Nya fjr har väl ledlister i strålkastarna som drl-ljus?, borde synas bra.
2015-10-14 22:46
Krister_L skrev:
Min säsong fick ett mycket plötsligt slut i lördags eftermiddag då jag krachade in i en bil som plötsligt körde ut framför mig. Multipla komplicerade frakturer i höger ben så nu blir jag liggande en stund. Jag hade precis kört om ett par långtradare som körde ut från en mack och jag har förstått efteråt att killen som körde bilen inte såg mig, han såg endast lastbilen som var en bit bakom mig. Han stannade till innan han körde ut så jag tog för givet att han sett mig.
Ta för givet är inte alltid bra tyvärr,en på jobbet gjorde samma sak och fick flera benbrott, en månad senare var det dock ett annat läge,hemskt.
2015-10-15 09:58
Å andra sidan kan man inte göra mer än vara misstänksam och ha bromsberedskap i såna situationer...... Farthållare är bra då, jag vilar oftast fingrarna utsträckta på greppen, när jag kör på den...... Men visst har man tagit saker för givna, som att det inte finns grus mitt på en asfalterad väg, gjorde det en gång, en bil parkerad i vägkanten, en mötande, jag bromsade lätt, fick sladd, retursladd, sen en highsider värdig mick doohan..... Körde nog inte fortare än typ 80. Frun åkte av i första sladden, hon reagerade som jag tutat i henne "håll inte fast i hojen eller föraren!" Jag blev avkastad i highsidern när däcket greppade ordentligt, gled under den parkerade bilen och stannade mot bakhjulet....... Vfr'en stannade med tanken mot dragkroken och blev skrot, jag bröt ett par revben........lindrigt för en bra läxa! Det tog ett år och en ny bankurs innan jag slutade titta på marken 10m framför hojen..... Jag blev dock inte rädd för snabba hojar, köpte en cbr1100xx efter några veckor.....
2015-10-15 10:31
Troligen inte, så sofistikerad är inte abs på hoj, jag bromsade med frambroms, fick lite kast, sen släppte bakändan, varken abs eller antispinn hade räddat mig tror jag, grus på asfalt är nåt djävulskt... Det var att bakändan försökte köra om...... Har haft sladd på regnväg några gånger som har gått bra, här var torr asfalt, så greppet kom tillbaks brutalt..... Sen var detta -99, så det är en ickefråga, nästan bara bmw som hade abs då......
2015-10-15 15:18
Imorgon blir det troligen en av de sista mc-turerna detta året men det blir en bra en. Är inbjuden till att få titta på en privat motorcykelsamling med mc från tror det var 70-80-talet. Klubben jag är med i är alltså inbjuden så vi kör i samlad trupp dit.
2015-10-16 19:23
Jag hängde undan mc-kläderna ikväll. Första säsongen blev kort.
2015-10-16 19:58
Gått med i klubb? Roligt att köra med andra, dessutom, om man hänger med på andra klubbars aktiviteter växer bekantskapskretsen fort..... Törs man gissa på Lille mats, största klubben i Hässleholm?
2015-10-17 00:50
1% klubb? ;-)
2015-10-17 00:57
Nej ducce, det är inte Lille Mats jag gått med i, men det är säkert en trevlig klubb det med. Lille Mats rallyn är jättetrevliga, åtmistonde det första jag körde. Fick några nya bikevänner på det rallyt som också körde Intruder.
2015-10-17 09:55
Leifer,SMC medlemskap har gett 10% på Svedea,tror det är så ännu.
2015-10-17 10:19
Jag är inte med i SMC men min försäkring på Intruder 1400 är bara 1100:- om året och medlemsskapet i SMC kostar 395:- så det blir ingen förtjänst på min försäkring om jag går med i SMC. Kan ju finnas andra fördelar kanske men jag har inte kollat vilka i så fall. Jag har min försäkring i Svedea.
2015-10-17 10:26
Jag är med i SMC och ger då 2000 kr lite drygt i helförsäkring helår på min XT660R -07 hos Svedea. 27 år, glesbygd, MC-kort sen 2010. Var ute på "Förejaktenturen" förra söndagen, riktig brötenduro... Jag och två polare, en väljer för hög växel i en brant uppförsbacke och kör fast, jag kommer efter, måste stanna, sen är det kört... Kommer iväg men ner i hals hål med framhjulet och gräver ner bakhjulet.. Vi fick va alla tre för att lyckas bryta loss den :P 185 kg tjänstevikt kanske låter lite för er som kör glidare, men ska man köra enduro i obanad smålandsterräng så är det mycket :P Men fy fan så jävla roligt det är! Varvstopp trean och fullt jävla ställ när man väl är ute på någorlunda fast mark!
2015-10-17 10:49
Vi var 19 klubbmedlemmar som var iväg idag och besökte en privat samlare av mc från 70-talet. Vi var 10 som trotsade dis och väta och körde motorcykel dit resten åkte bil. Denna samlingen bestod av ett antal objekt som väntade på renovering och ett 30-tal motorcyklar perfekt renoverade till nyskick. De flesta var japanare, Suzuki, Honda, Yamaha, Kawasaki men det fanns några andra som Moto Guzzi, TMS, Harley. Ägaren hade många trevliga mc-historier att berätta med. Riktigt roligt sätt att spendera några timmar på en Lördag. Tog nog en timme när jag kom hem för att tvätta skiten av hojen igen men det var det värt. Lite bilder nedan.
2015-10-17 16:28
Jag är inte med i smc längre, men hade förmodligen tjänat på rabatterna.... Försäkringen är ingen dyr sak för mig heller, 1800 kr. Men färjelinjer osv, vi åker färja med hoj för uppskattningsvis 6000/år, de flesta lämnar 10℅, vissa även på bilpaket, lika mycket till..... Tigger förvisso fribiljett ibland, i jobbet går jag som barn i huset hos vissa färjelinjer, men ibland blir det för långt att åka bara för att det blir gratis på ett visst håll, och jag får anpassa mig till de jag åker med.... Ungefär samma rabattpaket som jag tror motormännen har tiggt ihop har smc, och så får man en rätt bra mc—tidning. Var tidigare klubbansluten till smc, men det systemet togs bort, och jag brydde mig inte om att betala avgiften, sen har jag inte tagit upp det bara.
2015-10-17 18:37
Nu är det bara att vänta på våren :-( Hojen har fått ny olja och filter, bensinstabilisering i tanken och batteriet är urtaget och får uppmuntran av ctek. Hoppar vinterdvalan blir bra. Har tyvärr inte varmgarage så någon meckning blir det inte förrän till våren när värmen kommer tillbaka. Bra att ha 200-kubikaren att stilla abstinensen på, funkar även i grisväder. SMC är jag med i mest för att det är "vår" röst mot de MC-fientliga byråkraterna på Trafikverket. Kolla på http://www.svmc.se/ vad de hittat på nu. Det finns tjänstemän där som har för lite att göra och av någon anledning är snedtända mot motorcyklister. Senast var det den famösa "Rapport13" som höll på att utplåna MC-åkandet i landet. SMC:s rabatter är jag dålig att nyttja, bara försäkringen som jag kan komma på.
2015-10-17 22:49
Förbättring att kolla oftare, för 4000 spänn....? Det har ju med konstruktionen att göra, vfr har hydrauliska lyftare/tryckare om jag inte är ute och cyklar, i stort sett självjusterande, som på de flesta bilar . kontrollen är en säkerhetsfråga, så att inget hänt. Troligen har ju då st1300 shims-justering av ventilspelet, precis som goldwing 1800, gamla 1500 har hydrauliska...... Då tar man betalt för shimsen, 16 st på 1300... Varför man gått tillbaks vet jag inte, kan kanske vara en fråga om exakthet, eller en utrymmesfråga, motorerna är kompakta, med många ventiler.... Har dock aldrig behövt justeras på mina hondor, ducatin skulle det skruvas på för jämnan, ventilspelet där är väldigt noga, där stängs ventilerna mekaniskt, inte med fjäder......
2015-10-24 06:41
Uppdatering, vfr har shims sen 1990, innan dess skruvjustering. Vad som motiverar skillnaden i miltal vet jag dock inte. Olika på olika modeller, goldwing 1800 2400 mil, har för mig att varadero hade 1200, dock inte säker.. ....
2015-10-24 07:55
Även om man har shims kan man ju kolla spelet själv ganska enkelt. Har man tur och det ligger inom tillåtet (vilket det ofta gör) så är ju problemet löst. Kollade i våras på min Kawa efter runt 3000 mil och alla var OK. Där sparade jag ju en hel del kulor... Skulle det däremot behövas justering ligger man sämre till, att få byta några shims från en verkstad kräver MYCKET goda kontakter. Ganska förståeligt då de också skall leva. Sen kan man undra varför det skall vara så himla trångt att få av ventilkåpan, på två paralelltwinnar jag haft fattades det en millimeter för att kunna få av locket då ramen låg för nära. På en lossade jag motorfästesbultarna och klämde ner hela motorn litegrann, på den andra kollade jag spelet genom den lucka som blev mellan lock och toppen. Ibland är tingen mot en.
2015-10-24 09:24
På XT660 storstånkan är det luckor för kontroll, men den främre är inte helt lätt att få väck, måste denomteras samtliga kåpor, tank, kylare och expansionskärl.. Men det är skruvjustering iaf och busenkelt, dock känns det som ogjort arbete om det sen inte behöver justeras :P
2015-10-24 12:18
På st1300 borde det vara hyfsat lätt, ventilkåporna sticker ut på sidan, längsmonterad v4.. Likaså på goldwing, boxern sitter bra till, så länge man inte ska renovera förgasare på en 1500, ett ormbo när man väl får av kåporna, och trångt är det..... Byta kamremmar är dock en barnlek, tar mig som amatörmek 1,5 timme, inkl kylvätskebyte... Ändå brukar verkstäderna vilja ha runt 3000 för arbetet exkl material, man kan ju klå folk på sånt som låter skitsvårt..... Som med bilar, man är lite tvingad för garantin, sen gör man det själv..... Honda köper åtminstone att man gör oljeservice, 600 mil, själv under garantitiden, bara man har kvitto på grejorna, köpta hos åf.
2015-10-24 15:49
Ja de flesta hojar har kedja, men rem är en bra lösning eftersom vikt är viktigt på dylika farkoster, samtidigt är remmarna korta, och drar inte så stor massa som i en bilmotor, så det är ruskigt driftssäkert, och oftast enkelt att byta, allt på en hoj sitter ju bra till egentligen... På vfr före -01 drivs kammarna med kugghjul , därav det mysiga vinande ljudet vid torrgasning, och troligen den säkraste lösningen, men så kostar ju hojen som en 2 nummer större, då kan man ha lite exklusivare lösningar, som enkelsving osv. Jo, en v4 låter definitivt annorlunda, ljudmässigt finns inget finare ljud än en vfr750 med öppna kolfiberblås på motorbroms från 8000 rpm..... Dovt, mjukt bluddrande, kompletterat med vinandet, precis så lät min mörkgröna -97:a, ett mästerverk.... 800 efter -02 fick v-tec och när den slår om kamnockarna vid 6000 varv infinner sig ett rasslande ljud som stör mig....... Den fick ju också kamkedja, kanske den man hör. St1300 är ju mer touringhoj och ska vara tyst och bekväm, typ, man har hållit tillbaka ljudet lite väl mycket...... Kunde nog låtit trevligt med öppna blås, men det är ju inte den hojtypen. Ljudet blir ju också helt olika beroende på vevaxelvinkel osv, jämför harley med japankopior, än har ingen kopierat deras ljud...... Fjr har en betydligt sportigare motor, naturligtvis har man låtit det höras när man designade ljudet, sen finns det ju gott om tillbehörsblås till den.
2015-10-26 17:57
Det blev en runda idag, ett sagolikt skånskt höstlandskap, 12 grader , solsken och vindstilla, inte fyskam i slutet av oktober.....
2015-10-27 20:19
Kommer goldwing med hondas dct, kommer jag stå först i kön ..... Har kört vfr 1200 crosstourer med den, och den är bara så bekväm. I början var det ovant att lågfartsmanövrera utan kopplingshandtag, men jag vande mig på en kort stund.
2015-10-27 22:17
Ska man göra något speciellt med hojen när man parkerar över vintern? Har underhållsladdning på batteriet, men annars bara täckt över den.
2015-11-05 20:06
L.Mäkinen. Gör inget annat än att byta olja och sätt batteriet på underhållsladdning. Framför allt så ska du INTE starta hojen med jämna mellanrum för att tro att den behöver "lite smörja" av och till. Låt den stå. Det blir bäst så. Kanske lite vax på skärmarna....
2015-11-05 20:10
Jag har gjort precis så där, bytt olja nu och satt batteriet på laddning. Jag har dock inte tagit ut batteriet utan laddar det direkt på hojen, klart smidigt! :) Har en snabbkoppling installerad som passar Ctek-laddaren.
2015-11-05 21:18
Som audi skriver, oljebyte efter, inte före säsongen. En massa korrosivt skit och slagg som står i oljan, samt att oljefilmen inte är lika bra på gammal olja...... En varmkörning efter bytet, för att dra runt ny fin olja, så är det klart..... Vaxa är ju bra, lättare att bara tvätta av på våren. Jag täcker min med gamla lakan, under såna där mc-kapell brukar det bli kondens, åtminstone i kallgarage..... Jag mekar ju iofs lite under vintern, bara komma åt luftfilter för tvätt och olja tar en stund, kamremsbyte blir det när remmarna kommer från usa, kostar 2x865 kr här, 16 usd styck på walmart, gates som är oem., nån timmes jobb till........ Rengöring under kåporna, omfettning av kardansplines..... Men så har jag en välanvänd 23 år gamnal, 15000 milare i nära nyskick, trots grusväg varje runda..... Lite dolda ledljus för kvällsmys ska monteras, blir nog några dagars mek i vinter....... Får nog flytta ut kaffemaskinen i garaget, ölkylen står redan på plats.....
2015-11-05 21:36
Jag brukat dra en sväng i mellandagarna om vädret tillåter, efter det blir det service sen får den stå till våren, eller tills jag blir sugen på att spruta lite snö :)
2015-11-06 18:33
Idag trodde jag att jag hade hittat min nästa hoj, BMW F800R. Sen pratade jag med en handlare som tyckte Gladius och ER6 var jämbördiga alternativ. Nu vet jag ju inte längre...
2015-11-06 21:54
Er6 är billig och kul, men liten. Instegshoj, de flesta byter nog upp sig rätt snart. Kedja, smörjande och pulande. Gladius har jag ingen aning om. F800s har jag kört,inte R, men den var en riktigt bekväm hoj, med fin motor som man kan leva länge med, och den har belt, rent, tyst och nästan underhållsfritt, tom bättre än kardan... Att dom skulle matcha f800, nja....
2015-11-07 06:18
Er6 är billig och kul, men liten. Instegshoj, de flesta byter nog upp sig rätt snart. Kedja, smörjande och pulande. Gladius har jag ingen aning om. F800s har jag kört,inte R, men den var en riktigt bekväm hoj, med fin motor som man kan leva länge med, och den har belt, rent, tyst och nästan underhållsfritt, tom bättre än kardan... Att dom skulle mtcha f800, nja....
2015-11-07 06:18
L. Mäkinen skrev:
Idag trodde jag att jag hade hittat min nästa hoj, BMW F800R. Sen pratade jag med en handlare som tyckte Gladius och ER6 var jämbördiga alternativ. Nu vet jag ju inte längre...
BMWn är ju i en helt annan klass,ER6 och Gladius känns lite mer budget.( ok iofs) Handlaren har väl sina skäl att säga något för att få fyllt en kvot eller tömma ett lager. BMW,sitter jag riktigt bra på,o fina fyrkolvsok som bettar,stabil o fin. Tokico,ääh..O kawan har en helt annan ergonomi som tröttar mej. Som sagt,ojuste/konstigt att ens jämföra dessa. BMWn alla dagar! Provkör alla så får du väl se om säljaren hade rätt..
2015-11-07 06:52
Den andra säljaren hade alla tre till salu för ungefär samma belopp. BMWn hade förstås gått 10 ggr så långt som Kawasakin, 2300 mil resp 200.
2015-11-07 07:29
Enligt BMWs broschyr är det kedja på F800R. Fast jag sett flera st minns jag inte om det stämmer. F800GT har rem, men enorm kåpa.
2015-11-07 07:37
Har aldrig kört en F800R men har lite folk i min närhet som älskar hojjen. Utseendemässigt har jag haft lite svårt för BMW lyktorna men måste säga att på senare år så har jag börjat gilla dom mer och mer, och på F800R så känns det som dom lyckats. Själv så är jag just nu sjukt nära att slå till på en Speed Triple, var och provkörde i förra veckan och kombinationen att inte kört hoj på nästan 2 år och då köra en Speed Triple som första hoj var en helt sagolik upplevelse. Längesedan jag kände mig så levande. Ett tips om du kollar på F800R är att kanske testa en Street Triple (speed triplens lillebror). Sjukt lättkörd och 3 cylindrar gör att man slipper jaga höga varv hela tiden (om man jämför med en radfyra nu alltså)
2015-11-07 09:01
St har rem vad jag vet, motorn finns dock med kedja också i f800gs, så kanske..... Speed triple är fin, motorn är en juvel, och hojen är en riktig leksak, med en körställning som gör den lätthanterad. Jag var på gång att köpa en tiger 955, men frun, ja som passagerare därbak måste hon få ett ord med i laget, tyckte bättre om varaderon...... Den var kanon, men tiger är snyggare. Annars gillar jag triumph, rocket III är go, ett monster till motor, och ändå smidig trots storleken, bästa glidaren jag suttit på, slår tom valkyrie. Vill ha en r1200gsa, men den är för hög för nämnda passagerare... ..
2015-11-07 13:57