Vi Bilägares forum

Motorcyklar, en del av trafiken

Motorcyklar, en del av trafiken

För mig som är nybörjare på mc känns det bra att kunna diskutera detta med mer erfarna mc-piloter.
I den gamla (försvunna) tråden fick jag råd om hojar med mindre vibrationer än min DragStar 650 och där jag har fötterna på annan plats än vid framhjulet.
Jag tror att jag kommer ha kvar nuvarande fordon över vintern eftersom det kostar en slant att byta, men nog skulle jag vilja ha något med mer symaskinskänsla utan att det ska varva hur mycket som helst.

Uppdaterat: 2015-09-17 10:40

Kommentarer

Krister_L skrev:

Kör också med öppningsbar itegralhjälm, provade massor av hjälmar innan jag hittade en Nolan som satt som en smäck. Känns skönt att kunna fälla upp alltihop när man saktar ned och framför allt om man behöver hosta.
// Krister

Har även jag en Nolan som går att öppna, mycket bekvämt. Skönt när man kör lugnt på mindre vägar och känna den ljumna vinden.
Fast, när jag kör gammelhojarna så är det en öppen Shoei som gäller. Då vill man ju inte åka telefonkiosk..

Uppdaterat: 2015-09-21 17:15
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Provade först med ett par blåa kevlarjeans men det var mycket trixande med att få till passformen, sömmerskans sax bet t ex inte på dessa, men har i alla fall aldrig trivts i dem. Fick även korta dem ovan knäet eftersom knäskyddet hamnade under knäet. Snokade runt här i Bydgoszcz och hittade så småningom ett par svarta kevlarförstärkta jeans som satt perfekt från första stund. Behövde endast lägga upp benen lite nedtill. Stora fördelen är att knäskyddet hålls på plats inuti med karborre så det går att justera i höjdled, helt suveränt för en kort kille som jag med lite stor mage ;-). Dom är riktigt luftiga och sköna, välventilerade med andra ord, så det fordras ett underställ om det kyler på lite. Vet inte om de går att få tag på i Sverige, verkar som att 4biker och 4bikers är två olika saker.
Bild borttagen.

// Krister

Uppdaterat: 2015-09-21 17:23
Lite krokigt är också rakt

Jag kör alltid med fullständig mundering. Är det för varmt för den, då avstår jag. Enda undantaget (vilket är otroligt korkat) är att jag har en öppen hjälm. Men med min GB500, en CB350F och hojen på bifogad bild, så känns en integralhjälm "sådär". Det är min hoj på bilden, men det är inte jag som kör (jag kör bilen som fotografen sitter i).
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-09-21 17:38
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi: Ja, där tänker du likadant som jag. Skulle se lite fel ut med en modern Nolan integral på en Kawa triple...
Snygg hoj på bilden, är tyvärr inte så duktig på Honda men.. en CB450 kanske?

Uppdaterat: 2015-09-21 18:23
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nix, den är äldre än så: 1962. Gissa vidare - startmotor, överliggande kam, växelströmsgenerator..........

Uppdaterat: 2015-09-21 18:44
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

En bild till....

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-09-21 18:45
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Och en till....
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-09-21 18:49
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Eller denna.....
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-09-21 18:51
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

CB72 250

Uppdaterat: 2015-09-21 18:53
Lite krokigt är också rakt

Spot on, Krister_L.

Uppdaterat: 2015-09-21 18:55
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Lite nyfiken, Krister_L: det finns en CB77 305. Hur såg du skillnaden? (Den finns f.ö. inte.) ;-)

Uppdaterat: 2015-09-21 18:58
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

von- Klotenhjelm: en CB160 är en helt annan båge. Det du ser på bilderna är en räjser;-) CB160 är för kärringar;-)

Uppdaterat: 2015-09-21 18:59
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Om någon nu skulle vara intresserad av en över 50 år gammal hoj, så här kommer ett test från MC-Nytt från -61. Hoppas det är läsbart med ViB:s skalning.
Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-09-21 19:08
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

von-Klotenhjelm; jag har fixat en hel del själv, men inte allt. Köpte hojen som ett objekt som var "budgetrenoverat" och lätt defekt.

Uppdaterat: 2015-09-21 19:10
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi: mycket trevlig! T'änk så snygga hojarna var på den tiden! Inga Dart Vader-lysen eller digitalmätare.

Uppdaterat: 2015-09-21 19:43
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Tack för berömmet. Har även en C350F....
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-09-21 20:07
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Mer MC-porr! Härligt! ;-)
Jag minns en kille hemmavid som for som en idiot på en CB350 på den tiden de var nya. Inte trodde jag den var byggd för att fara på bakhjulet, sånt hade han aldrig tänkt på. Det gick utmärkt...

Ser ut att vara original förutom motorbågar och bakre fjädring?

Uppdaterat: 2015-09-21 20:31
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Audi A5 SB: Snygga hojar! Skön känsla att köra de gamla farkosterna, så härligt analogt allting! Japanerna har ju faktiskt skapliga köregenskaper också på den tiden, sålänge man inte får för mycket effekt och håller chassit iordning!

hultarn skrev:

Lason: ja. där är den ju! Trevlig! Har du värmelindat hela avgassystemet?

Japp, men beror inte på värmeproblem utan på att ljuddämparna tyvärr är väldigt fult rostlagade av någon tidigare ägare, och det såg dumt ut att bara ha dom lindade. Dessutom var de upprostade invändigt och skramlade så de är delade och insatserna är urplockade, låter riktigt mysigt, och man kan inte låta bli att varva!

Jag skulle vilja ha tag i en Kawasaki 250 tvåtaktare, riktigt snygg modell och små hojar är roliga att köra!

Uppdaterat: 2015-09-21 20:34
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Lason: Ja, gamla avgassystem kan vara bra ruttna. Exets Hondas CBX ljuddämpare rostade upp på 3 år från ny, fanns inga dräningshål. På min lika gamla Yamaha var dämparna friska fortfarande när jag sålde den 8 år gammal, men så var det alltid en liten pöl kondensvatten under vardera.

En hurdan Kawa 250?

Uppdaterat: 2015-09-21 20:44
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Hultarn, motorbågarna finns där, bakfjädringen är åtgärdad och så nära original man kan komma. Just stötdämpare bak och avgassystem till en CB350F är nära nog omöjliga att hitta som original.

Uppdaterat: 2015-09-21 20:56
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Det som slog mig som ny ägare av dessa gamla hojar (speciellt CB350F) är hur mycket bättre allt var konstruerat och kopplat jämfört med samtida bilar. Ljusår..... på en MC.

Uppdaterat: 2015-09-21 21:00
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag köpte denna gamla Suzuki T250 -70 för en billig penning. Men, då såg den ut som mög....
Hade ställts undan efter en närkontakt med en bil, och hade stått i 25 år när jag köpte den.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-09-21 21:25
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Men efter mycket letande efter delar och pysslande blev den faktiskt helt ÖK. Fick dock krypa till korset och be en lackerare hjälpa mig, jag blev inte kompis med den gula lacken. Fick den inte att flyta ut snyggt.
Dock saknas remmen på dynan på bilden, den sitter där numera.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-09-21 21:41
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
von-Klotenhjelm skrev:

Sadlar på gamla hojar borde vara enkelt men så är det inte. Ser hemskt ut med en dålig långtifrånorginalsadel på en renoverad hoj.
Du har lyckats väldigt bra där Hult.

Ja, det var också ett projekt. Jag köpte ett överdrag som skulle vara rätt, men i slutänden är det bara bakre delen med namnet på som är kvar... Fick även där koppla in ett proffs, hade förträngt den extra kostnaden...

Uppdaterat: 2015-09-21 22:00
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Audi: En kompis till mig köpte en CB72 strax efter att vi tagit körkort i början av 70-talet, därför minns jag den. Nu minns jag inte årsmodellen, men den var rätt sliten redan då. Att det fanns en likadan CB77 305 måste jag ha förträngt för det var jag nog i sanningens namn inte ens medveten om. Han sålde den så småningom och köpte en 750 i stället och det var en riktigt rolig hoj, fick testa den några gånger och "vill ha-känslan" satt i väldigt länge.

// Krister

Uppdaterat: 2015-09-22 05:50
Lite krokigt är också rakt

@Audi och @hultarn; härliga bilder och ett visst habegär måste bekämpas.
Honda 350:an skulle jag gärna slänga benet över en sommardag.
Bidrar med en bild från mitten 60-talet på en Matchless 500 enstånka som jag satt bakpå till Italien 1963, den hade jag gärna haft kvar för söndagsputtring.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-09-22 15:28

Skeptikern: tjusig hoj! Jag gillar designen på dem. Till Italien...? Oj

Uppdaterat: 2015-09-22 17:30
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja, jag låser nu...hmmm....var är knappen....hmmm. Öh kan nog inte.

Uppdaterat: 2015-09-22 17:53
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
hultarn skrev:

Men efter mycket letande efter delar och pysslande blev den faktiskt helt ÖK. Fick dock krypa till korset och be en lackerare hjälpa mig, jag blev inte kompis med den gula lacken. Fick den inte att flyta ut snyggt.
Dock saknas remmen på dynan på bilden, den sitter där numera.

Precis nåt sånt skulle jag vilja ha!
Mycket tuffare blir det inte, varken ljud eller utseendemässigt!

Vet att det är roligt att köra trimmade suzukimopeder, är det lite samma känsla? Har fakiskt inte provat någon sån tyvärr.

Uppdaterat: 2015-09-22 19:12
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Fan också, en sökning på blocket visar att det t.om finns s.k Widowmakers ute... Alltså kawa trepipen...

Tur dom ligger alldeles för högt i pris för en annan, annars kanske det gått åt skogen... De har ju inte fått sitt öknamn för inte :)

Uppdaterat: 2015-09-22 19:23
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Gäsp: tror det var utanför Laholm... Vågar inte säga vad jag gav för Suzukin, då blir det väl låst.. ;-)

Men, jag utmanar ödet och lägger in Kawan också. En mycket intressant hoj att köra!
Hade stått i 30 år när jag köpte den, och har haft den nere i molekyler. Otroligt nog så har den kvar sin originallack på tank och ankstjärt, även dynan är kvar sedan ny!
Lason blir nog glad..
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-09-22 19:28
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn: grattis till två fina hojar! Jo, jag kan tänka mig att din trepip är intressant att köra;-)

Uppdaterat: 2015-09-22 19:34
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Så farliga kan de ju inte vara då, hultarn är ju vid liv ;)

Har aldrig testat en sån automatväxlad hoj, har funderat på att prova Hondas motsvarighet då jag har gos kontakt med lokala hondahandlaren, men han säljer även BMW och då är det mer intressant... Nya F800r är fan inte dum, även om F800GSA är lite grann så det vattnas i munnen!

Uppdaterat: 2015-09-22 21:08
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Har testat en vfr1200xd med dct, suveränt skönt att inte växla, eller växla med knapp, när lådan funkar så bra.
Skulle dct komma på goldwing, då står jag nog först i kön....
Fjr har jag bara kört manuell, min svågers.......

Uppdaterat: 2015-09-22 21:57

Jo, det har även honda, funkar som dubbelkopplingslåda på en bil, låta den sköta allt eller växla med knappar...
Robotiserad låda är ju helt rätt i hojar, har ju tagits fram några med cvt, har iofs inte provat, men ger nog lite mer scooterkänsla.....
Fjr as är ju beprövad nu, har funnits några år.
Har inte hört att det skulle vara problem med vare sig den eller hondas.....

Uppdaterat: 2015-09-23 09:40

Ja, FJR har varit en favorit i många år, både snygg, bekväm och en smula sportig. Har dock inte kört den, bara "torrbrytit".
Trist bara att de slopat den analoga hastighetsmätaren. Jag trivs med stora runda.

Uppdaterat: 2015-09-23 12:17
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

För nån vecka sen hade jag ingen aning om att det existerade automatväxlade hojar av modernt snitt så jag blev lite förvånad när en handlare sa att jag nog inte ville ha hojen jag tittade på för "det är ju en automat". Det var en NC750XD jag tittade på.

Uppdaterat: 2015-09-23 14:15

Ja försäkringar på hojar har en minst sagt spridd prisbild, och ibland rimmar inget.....
Tror tom det är if som har märkesförsäkring på yamaha, och där var dom billigast för svågern, runt 3000kr.....
Jag kände också mycket turbulens på fjr trots eljusterad ruta, en eftergift för lite sportigare stil......

Uppdaterat: 2015-09-25 17:10

Tittade på en XJR1300SP igår. Provkörde inte, men gillar utseendet. Man kanske ska strunta i det för bekvämlighets skull...

Uppdaterat: 2015-09-25 19:30

Lille Mats Rally startar 11:00 från besikta Hässleholm på Söndag.

Uppdaterat: 2015-09-25 21:29
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Kör det hacken, ett trevligt sått att fördriva en söndag!
Själv är jag på resande fot tills på måndag i Prag, en skön stad!
Det var ju några år sen han köpte fjr, leifer, så det kan ju ha ändrat sig.
Men 4000 är väl helt ok på ny hoj, det blir ju billigare ju äldre den är.
Så i praktiken är den ju inte dyrare än om du köpt en ny panna....
Vilken man faller för beror på vem man är, jag hade tagit fjr alla dar i veckan, motorn är grym, och jag gillar pulver. .

Uppdaterat: 2015-09-26 00:19

Jag upplevde erfarenheten av att köra mc i mörker för första gången i helgen. Det var"intressant" att slå över på helljus och se att ljusbilden blev annorlunda. Inte direkt något för att hålla höga hastigheter med.

Uppdaterat: 2015-09-28 09:47

Nä enkel lampa är vad det är, men dubbla lampor som bägge lyser halvljus funkar rätt bra.
Men ljusbilden är ju inte lika bred som på bilen, så man har ju inte nån bra koll utanför vägkanten, där viltet vanligtvis kommer ifrån....
Jag tar det rätt lugnt i mörker numera , har hoppat över en grävling, det gick, men vilket farthinder......

Uppdaterat: 2015-09-28 10:48

Jag håller med, körde hem en kväll för några veckor sedan (surströmmingspremiären) i både mörker och regn. Halvlyset på min Intruder är väl snäppet ovanför stearinljus, så det blev till att krypa fram vid möten. Helljuset är hyfsat, men inbjuder inte till några högre hastigheter, det är helt klart.

// Krister

Uppdaterat: 2015-09-28 11:19
Lite krokigt är också rakt

Undrar om inte bike som är besläktad, testar ljus, leifer.
Inte säker men har för mig det.....

Om inte annat så är ett par små led-dimljus nertill som drl så det blir en trekant grymt bra för synligheten på dan....
Man får ju ha dom samtidigt som halvljus på mc, och mina med led-vitt sken plus halogenhalvljus syns riktigt bra, avvikande färg...

Uppdaterat: 2015-09-28 14:49

Av nyfikenhet provade jag brorsans '97 CBR600F igår. Den vibrerade mindre än min DragStar, men jag fick lite väl mycket vikt på handlederna vid försiktig körning. Den accade bättre också, speciellt mellan 7 och 13 krpm.
En sån ska jag inte ha.

Uppdaterat: 2015-10-02 13:32

Nä, 600 är smått, ett jäkla växlande blir det, och lite "surrigt" men fartresurserna räcker till....
Att stödja på handlederna är en ovane-sak, man lär sig med tiden att stödja med rygg och mage när man har en sportig körställning.
Annars blir körningen lätt lite stel....
Sit-ups är bra, en gång i tiden hade jag många små muskler framtill, idag bara en större....
Men å andra sidan har jag ju ryggstöd, och kan sitta upprätt nu....
Fast jag bytte hoj med sonen häromdan, han fick övningsköra på kromsläden, och jag satt fortfarande bra på vfr800f!

Uppdaterat: 2015-10-02 19:29

Nu är det gott att köra, så här i slutet på säsongen, hösten är bästa tiden....
Idag blev det en tur till kivik, ca 25 mil blev rundan.
18 grader,klarblå himmel, kristallklar luft och vindstilla i oktober, magiskt!
Packväskor är bra när man ska ha hem äpplen, rökt hjortkött, rökt ål, must och annat roligt man hittar på äppelmarknaden....

Uppdaterat: 2015-10-03 20:35

Samma här Ducce; idag var perfekt väder för en tur, blev kanske inte 25 mil, men definitivt inte långt ifrån. Har satt i fodret i jackan och temperaturen är helt perfekt. Blir en tur i morgon bitti också, väderrapporten lovar 10°, så jag ger mig av i gryningen. Fruntimret sover ju halva förmiddagen så ingen saknar mig heller ;-)

// Krister

Uppdaterat: 2015-10-03 21:22
Lite krokigt är också rakt

Jo, imorgon blir det nåt körande, dock inte i gryningen, nu gäller det att ta tillvara tillfällena, snart är det slut.....

Uppdaterat: 2015-10-03 21:31