Nästa artikel
Provkörning: Toyota Auris 1.8 HSD
Provkörning

Provkörning: Toyota Auris 1.8 HSD

Publicerad 24 juni 2010 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Golfklassen har fått sin första fullhybrid. Den heter Toyota Auris HSD och drivs av samma hybridsystem som Toyota Prius. Vi Bilägare provkör.

Bränslesiffrorna är imponerande, åtminstone på papperet.

Snittförbrukningen anges till 3,8 l/100 km och CO2-utsläppet är låga 89 g/km.

Auris HSD börjar säljas i Sverige först till hösten, men vi har redan provkört.

Perfekt för storstan
Massor av bilar, långsamma köer, stopp stup i kvarten.

Barcelonas täta morgontrafik är rena pinan för stressade chaufförer.

Men för Toyotas nya Auris-hybrid är den mums.

Ju bökigare det är runtomkring, desto mer bränsle sparar bilens
avancerade drivsystem.

För att visa vad nya Auris 1.8 HSD (Hybrid Synergy Drive) går för hade en av provkörningens etapper förlagts till Zlatan Ibrahimovics hårt trafikerade hemstad.

Uppdraget för testpatrullen var att köra från hotellet där vi övernattat, några mil utanför tvåmiljonersstaden, rakt in till Barcelonas absoluta mittpunkt.

Målet var ett litet torg alldeles intill den berömda Ramblan.

0,42 liter per mil
Den sex mil långa resan tog nästan två och en halv timme och en stor del av tiden tillbringades i mer eller mindre stillastående köer.

Förbrukningen för den nya Toyota-hybriden slutade efter citykörningen på 4,2 l/100 km, enligt färddatorn.

Det är en mycket bra siffra jämfört med en konventionell bil, oavsett om denna drivs med diesel eller bensin.

Färddatorns uppgifter om bensinåtgången (med reservation för eventuell felvisning) hamnade också nära de 4,0 l/100 km som anges i bränsledeklarationen för Auris HSD med 17-tumshjul, som vår provbil hade.

Med 15-tumshjul sjunker den angivna förbrukningen ytterligare, till 3,8 l/100 km.

Irriterande slirkänsla
Vi hann också med några snabbare körpass på spanska lands- och motorvägar. Då steg bränsletörsten betänkligt.

Under en backig högfartsetapp i hastigheter en bit över svenskt landsvägstempo landade vi enligt färddatorn på 7,0 l/100 km.

Efter ett antal mil med en mera blandad lands- och motorvägskompott visade displayen 5,4 l/100 km.

En rimlig förbrukning under svenska väg- och klimatförhållanden är svår att sia om.

Men till 3,8 l/100 km blir det nog svårt att nå.

Toyotas hybrider har visat sig extremt gynnade i den EU-körcykel där de officiella bränslesiffrorna fastställs, men inte lyckats riktigt lika bra när bilarna körs i verklig trafik.

I motlut och vid accelerationer avslöjas också en av drivlinans skönhetsfläckar.

Då uppstår en irriterade slirkänsla i transmissionen, typ "Rem-Johan" som i gamla Daf/Volvo-modeller.

Bilen känns ansträngd och som förare vill man instinktivt växla ned.

Samma drivsystem som i Prius
Men det tillåter förstås inte den steglösa automatlådan.

Körkänslan är inte heller på riktigt topp, åtminstone inte för den som uppskattar ett livligt väguppträdande och precisa styrreaktioner.

Men Auris HSD har andra kvaliteter.

Den är lättkörd och skön att åka i, med behaglig fjädringskomfort och en drivlina som för det mesta arbetar mycket diskret.

Hybridsystemet i nya Auris HSD är identiskt med det som sitter i senaste upplagan av den mer än 50 000 kronor dyrare Toyota Prius.

Det består av en bensin- och en elmotor som, enkelt uttryckt, arbetar parallellt med varandra.

Maximalt levereras en uteffekt på 136 hästkrafter och bilen drivs, allt efter det behov som råder för tillfället, antingen av bensinmotorn eller av båda motorerna tillsammans.

Bilen kan också köras kortare sträckor, maximalt två kilometer, enbart på el.

Men då får inte farten överskrida 50 km/tim.

En bil att räkna med
Kvalitetsintryck och materialval i interiören har höjts ett par snäpp jämfört med tidigare Auris-modeller och den kritiserade rackliga mittkonsolen känns numera riktigt gedigen.

Kupéutrymmena är generösa för storleksklassen och vuxna sitter bra även i baksätet.

Men bagageutrymmet i HSD-versionen är mindre än i vanliga Auris, det skiljer 70 liter.

Orsaken är att batteriinstallationen till elmotorn kräver plats.

Helt klart blir Auris HSD en bil att räkna med, inte minst på tjänstebilsmarknaden.

Där ger hybridsystemet en sänkning av förmånsvärdet med hela 40 procent jämfört med motsvarande konventionella Auris-version.

Kombi 2012
För privatkunden är lockbetena fem års skattebefrielse och ett rent miljösamvete.

Men det finns två saker som kommer att hämma försäljningen i Sverige.

Den ena är att Auris  HSD inte finns som kombi, en sådan kommer först 2012.

Den andra är att bilen inte är godkänd för dragkrok.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Auris HSD?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Toyota Auris 1.8 HSD

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade bildspel

Toyota Auris 1.8 HSD

Pris, kr från: 220 000-230 000 (ännu ej fastställt).
Modell: Femdörrars halvkombi.
Säljstart: Augusti/september 2010.
Mått, cm: L 425/B 176/H 151.
Tjänstevikt: Cirka 1 400 kg (ännu ej fastställd).
Motor: 4-cylindrig bensinmotor på 1,8 l/99 hk plus en elmotor på 60 kW. Max uteffekt ur hybridsystemet 136 hk (100 kW).
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, steglöst variabel automatlåda.
Prestanda: Toppfart 180 km/tim, 0-100 km/tim på 11,4 s.
Bränsleförbrukning: 3,8 l/100 km, blandad körning (15-tumshjul). 4,0 l/100 km (17-tumshjul).
C02-utsläpp: 89 g/km (15-tumshjul). 93 g/km (17-tumshjul).
Konkurrenter: Honda Insight, Honda Civic Hybrid, Toyota Prius.

Vad nytt? Toyota Prius drivlina + Auris kaross = Golfklassens första fullhybrid.
För vem? Miljömedvetna privatpersoner och tjänstebilsförare som vill ha lågt förmånsvärde.
Bra köp? Ja, om priset kan hållas runt 220 000 kronor. Då kan Auris HSD bli en miljöbil att räkna med.

Plus: Snål på bränsle, låga CO2-utsläpp, tyst drivlina, fina kupéutrymmen, behaglig fjädring.
Minus: "Slirande" transmission, oinspirerad körkänsla, kombiversion saknas, dragkrok ej tillåten.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-06-24 11:56
Jarl (ej verifierad)

En fantastisk bil på alla sätt.

#2 • Uppdaterat: 2010-06-24 13:46
Anders (ej verifierad)

0.7 kör jag min cittra 99:a på i momsad landsvägsfart,den måste oxå va fantastisk.
Alla tester av hybrider bekräftar att det är en bra bil för blandad körning och stadskörning,för folk som åker mest landsväg och gillar att gasa som mig är det inget att ha speciellt inte så länge dom är dyr och slö.

#3 • Uppdaterat: 2010-06-24 14:04
Sake (ej verifierad)

Det fungerar utmärkt med hybrid även på landsväg och där ligga runt 0,4. Om vi talar enbart motorväg så blir hybridens fördelar inte lika tydlig, men att klara sig på 0,5-0,6 på motorväg i laglig hastighet och en bit där över är inte svårt att åtstadkomma i alla fall inte med en Prius(3).

#4 • Uppdaterat: 2010-06-24 14:38
JJ (ej verifierad)

Till Mikael Shultz:
Vilka källor kan ni hänvisa till för informationen om att en Auris kombi kommer 2012?

#5 • Uppdaterat: 2010-06-24 15:11
Tom (ej verifierad)

Om det är nedanstående källa så har ViB missförstått. Nuvarande version av Auris kallas hatchback (kombi).
Däremot skulle jag gärna se Auris som förlängd kombi som intressant för framtiden.
http://www.reuters.com/article/idUSTRE56D0DR20090714

#6 • Uppdaterat: 2010-06-24 16:30
leifer (ej verifierad)

Hur mycket mindre blir lastutrymmet i praktiken? 70 mindre liter låter mycket.
Blir det samma förlust med kombin, eller kommer hybridsystemet/batterierna vara bättre integrerarade då?

#7 • Uppdaterat: 2010-06-24 21:16
Anders (ej verifierad)

Sake tjänar man verkligen så mycket jämfört med en bensinare med samma motor i 100+??

#8 • Uppdaterat: 2010-06-24 21:49
Olle (ej verifierad)

Jo, det är klart att den inte förbrukar någon bensin när den står stilla i en bilkö! Men man har ju en bil för att köra med och då är sparmöjligheterna med en hybrid väldigt små; att komma ner till 0,4 i snitt på landsväg med en bensinmotor är mycket osannolikt. Då krävs extremt lättrullade däck, låg vikt, strömlinjeformad och släta ytor dvs en mycket opraktisk bil.

#9 • Uppdaterat: 2010-06-24 22:21
leifer (ej verifierad)

OLLE, dock går denna motor i a-takt, ej 4-takt. Den blir snålare men samtidigt mycket tröttare jämfört med den vanliga 1,8an när elmotorn inte hjälper till. Så visst är den bäst i stadstrafik, och där kommer ju också automaten bäst till nytta. Samtidigt kan ju det låga effekuttaget tänkas göra motorn väldigt hållbar.

#a • Uppdaterat: 2010-06-25 00:10
Seken (ej verifierad)

Ej kombi och ej dragkrok är försumbart i jämförelse med de stora nackdelarna:
1. Rymlig som Yaris.
2. Dyrare än Avensis.
Sänks inte priset minst 20.000 kr under den preliminära listan, blir det bara 7 stycken miljöfundamentalister som köper den privat.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.