Vi Bilägares forum

Premium hos ViB - succé?

Premium hos ViB - succé?

Nu har jag ju inte tillgång till "Premium" p.g.a. att jag inte är prenumerant, men visst ser det lite torftigt ut med kommentarerna vid de där "Premium-artiklarna"? Jag kan ju inte läsa vad som skrivs, men nog borde fusket med skadade nya bilar och omlackering generera lite fler inlägg än noll? Eller syns inte eventuella inlägg inte för oss arma skrakar som köper lösnummer?

Uppdaterat: 2019-09-17 20:02
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kommentarer

Nä det blir få kommentarer och visst känns det lite tråkigt utan lite riviga diskussioner

Uppdaterat: 2019-09-18 00:18
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Personligen tror jag det kommer dö ut lite.....ofta är det ju artiklar vi läst där som vi lyfter in här på forumet med. Så tror det först saktar in och där ut på sidan, och i eftersvallet så börjar det minska ner här med.....

Uppdaterat: 2019-09-18 00:25

En anledning till få kommentarer kan bero på svårigheterna att logga in. Trots att jag varit prenumerant sedan hedenhös hittar inte systemet min prenumeration och trots flera mail till ViB har det hänt - nada!
Jag ger upp, ska det fungera så här är hela ide´n med "Premium" dömd att misslyckas!

Uppdaterat: 2019-09-18 07:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse har svaret på varför det är få kommentarer. När inte ens vi gamla prenumeranter kan logga in och läsa premiumartiklarna lär det inte bli många kommentarer. Men jag antar/hoppas att det jobbas febrilt med att lösa problemet, eftersom vi två väl knappast är dom enda som mailat Vi bilägare...

Uppdaterat: 2019-09-18 07:48

Kan ändå förstå att man försöker locka fler prenumeranter, det är knappast gratis att driva biltidning med tillhörande webbsida.
Tänk Aftonbladet som måste tapetsera sina sidor med reklam och hur många som besöker den sidan VS ViBs rätt minimala reklam och antalet besökare så förstår man att ekvationen sannolikt inte går ihop utan prenumeranter.
Och det bevisas ju av att man verkar ha rätt dåligt med resurser när det gäller webbsidan.

Man kanske ska fråga sig om det är rätt att prenumeranterna ska betala för de som inte prenumererar?
Visst, jag är ingen fan av premiumgreppet, men förstår absolut varför man gör det.

Uppdaterat: 2019-09-18 08:00
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny, "Premium" i det utförande det har nu riskerar att minska intresset för ViB och det är väl inte meningen?
Artiklar som inte utan svårighet kan läsas och inte alls av prenumeranter och inte heller kommenteras, kommer helt att ignoreras.
Och det är ju ändå en viss skillnad mellan prenumerationstidningar och skvallerblaskor som Aftonbladet och Expressen.

Uppdaterat: 2019-09-18 08:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fast det du påpekar @saabnisse jobbar ViB sannolikt på, konstigt vore det annars.

Visst är det skillnad på tidningarna @saabnisse, men båda tidiningar har omkostnader i form av löner, webbsidor lokalhyra osv.
Det är ju delvis det som prenumeranter supporterar. En annan del betalas av annonser.
Jämför ViBs annonsmängd mot t.ex. aftonbladet och hur många besökare respektive sida har så inser man snabbt att ViB sannolikt inte kan överleva på annonser som Aftonbladet delvis gör.

Uppdaterat: 2019-09-18 08:25
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

För mig som slutat efterhandsläsa papperstidningen så verkar 49 kr/månad vara OK. Jag nyttjar ju siten regelbundet. Vi får väl se hur det fortskrider.

Uppdaterat: 2019-09-18 09:02

Naturligtvis har du rätt Benny, men om man ser till eventuell samhällsnytta tycker jag nog ViB har betydligt större existensberättigande än skvallerpressen, men de har ju också sina intäkter i form av tidningsköpare.
Den stora skillnaden ligger ju i att ha en fast kundkrets plus ett antal lösnummerköpare och att enbart ha de senare.
Men även skvallerpressen har ju sina premiumsidor som de dock verkar ha löst bättre än ViB!
Men jag bråkar kanske för tidigt, det behövs väl lite intrimning innan det fungerar som det är tänkt. Men en risk är att många kommentatorer hinner tröttna och lämnar sidan för gott!
,
.

Uppdaterat: 2019-09-18 09:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

För mig fungerar numera "Premium-inloggningen" utan problem efter felet som ViB hittade efter ett par dagar där man var tvungen att logga in på nytt varje dag. Och jag är också en prenumerant "sen Hedenhös dagar" eller i vart fall sen 70-talet.

Uppdaterat: 2019-09-18 10:01

Hej, ett problem med att "hitta prenumerationen" kan hänga ihop med en bugg som vår underleverantör har. När man skriver in postnumret så MÅSTE det vara utan mellanslag. Det här ska de givetvis fixa, men just det ligger utanför vad vi kan göra just idag. Men om ni gör det borde ni hitta prenumerationen... @rutger + saabnisse: Jag mejlar er. Jag vill ta reda på varför ni inte hittas i systemet. Alla tester vi gjort på befintliga har funkat så här långt – när vi slår in POSTNUMRET UTAN MELLANSLAG.
Ja, det är korrekt att jag är litet lätt frustrerad över den buggen.

Varför satsar vi på Premium-konceptet? Jo, vi är, precis som Benny noterat, beroende av intäkter från er som läser, så enkelt är det. Premium är ett sätt att kunna fortsätta utveckla webben och ge er läsare bra material. Nu börjar vi litet försiktigt men andelen premiumartiklar kommer så klart att ökas efterhand.

Jag gillar att ni som läsare gärna jämför Vi Bilägare med andra stora mediaaktörer som Expressen. Det är dock litet som David mot Goliat. Eller kanske rättare sagt Davids ena skosula mot Goliat.

Uppdaterat: 2019-09-18 10:49
// Webbchef och affärsutvecklare på OK-Förlaget //

@Magnus, nix det går fortfarande inte att komma in, jag har provat alla förslag, men det funkar inte!
Texten "Du är inloggad men saknar en giltig prenummeration" kommer upp och försöker man gå vidare åker man direkt ur artikeln.
Man blir lite frustrerad över att jag saknar en giltig prenumeration, jag får ju faktiskt varje nummer av papperstidningen?
Jag undrar vem som egentligen ska ha tidningen, vem vet, jag kanske snor den från någon berättigad som blir utan?
Jag har ju visserligen betalt, men ändå, min prenumeration är ju inte giltig!!

Uppdaterat: 2019-09-18 15:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Man kanske får tidningen även med en ogiltig prenumeration.

(Låter som ett skitfel.)

Uppdaterat: 2019-09-18 15:48
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Jag kan fortfarande inte logga in, det är samma svar som tidigare, jag hittas inte.
Och jag måste hålla med "Intelligentes", det är väldigt få kommentarer.
Men jag tror det beror på att det inte går att logga in!

Uppdaterat: 2019-09-19 18:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fast detta med "premium-lösningar" förekommer ju bland mer eller mindre alla tidningar idag och inte minst hos konkurrenterna AMS och TV så det är väl inte så konstigt att även ViB vill premiera de som betalar för sig. Sen är det ju precis likadant bland våra dagstidningar. Sen kommer givetvis diskussionerna att minska för de artiklar som är "premium-artiklar" om en "WEB-tidning" har många gratis-läsare men många tidningar har ju faktisk tagit bort diskussionsmöjligheten helt för artiklarna på nätet.

Uppdaterat: 2019-09-28 09:01

Jag har nu tre inloggningar relaterade till Vi Bilägare, en till hemsida/forum så jag kan skriva inlägg som detta, en till premiumfunktionen så jag kommer åt att läsa artiklar bakom betalväggen och en till till en extern sida så jag kan läsa den digitala versionen av papperstidningen. Har visserligen några decennier kvar tills jag behöver börja oroa mig för Alzheimers men det är skönt att det enkelt går att spara inloggningar i moderna webläsare, speciellt när man envisas med att aldrig använda samma lösenord till olika tjänster.

Uppdaterat: 2019-10-11 15:04
Vorwärts skrev:

<> .... det är skönt att det enkelt går att spara inloggningar i moderna webläsare, speciellt när man envisas med att aldrig använda samma lösenord till olika tjänster.

Det är inte någon hållbar princip att förlita sig på sparade lösenord i webläsare.

Uppdaterat: 2019-10-11 22:02
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Klimatet är inte hållbart, bilar är inte hållbart så självklart skall man satsa sina lösen ord på ett icke hållbart sätt *ler*

Uppdaterat: 2019-10-12 07:19
pinjong skrev:

Vorwärts wrote:<> .... det är skönt att det enkelt går att spara inloggningar i moderna webläsare, speciellt när man envisas med att aldrig använda samma lösenord till olika tjänster.
Det är inte någon hållbar princip att förlita sig på sparade lösenord i webläsare.

Varför?????

Uppdaterat: 2019-10-12 17:43
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
pinjong skrev:

Det är inte någon hållbar princip att förlita sig på sparade lösenord i webläsare.

Inget på nätet är hållbart i längden, men tills dess att jag orkar skriva ner mina lösenord i ett dokument krypterat i AES-256 som jag sparar i en dold volym på en extern hårddisk som jag i sin tur skickar till Fort Knox i USA när jag inte använder den så får det duga med webläsaren som i sin tur skyddas av brandvägg i routern, ett antivirusprogram och en extra mjukvarubrandvägg. Vi Bilägare är en av ytterst få av de sidor jag besöker där tjänsterna kräver tre separata inloggningar, åtminstone två av dessa borde ju gå att kombinera. Det rimligaste vore ju att koppla premiuminloggningen till det vanliga användarkontot.

Uppdaterat: 2019-10-12 18:05

+10 på den, Vorwärts...:) Speciellt den första delen av inlägget...:)

Uppdaterat: 2019-10-12 18:51
christer_1 skrev:

Varför?????

Av olika anledningar byter man webläsare lite då och nu. Ingen använder fortfarande Altavista t ex.

Uppdaterat: 2019-10-12 21:32
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

christer_1 wrote:Varför?????
Av olika anledningar byter man webläsare lite då och nu. Ingen använder fortfarande Altavista t ex.

Inte om man kör Chromebook...:)

Uppdaterat: 2019-10-12 21:38
pinjong skrev:

christer_1 wrote:Varför?????
Av olika anledningar byter man webläsare lite då och nu. Ingen använder fortfarande Altavista t ex.

Förstår att ingen fortfarande använder Altavista. Har aldrig hört talas om Altavista och fler med mig.

Uppdaterat: 2019-10-12 21:41
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Pi skrev:

Inte om man kör Chromebook...:)

Jag tror att man kan byta även om man använder Chrome OS. Men är inte helt säker.

Uppdaterat: 2019-10-12 21:46
Mycket vatten har runnit under hjulen...
christer_1 skrev:

Förstår att ingen fortfarande använder Altavista. Har aldrig hört talas om Altavista och fler med mig.

Nej, det var väl egentligen bara en sökmotor i Nätets barndom.

Uppdaterat: 2019-10-12 21:47
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Pinjong - du kan inte byta direkt under Chrome OS för det är ju liksom web-läsaren Chrome som är "Motorn" i det operativsystemet. Dock går det att köra Android-versioner av andra Web-läsare i de maskiner som stödjer detta men det känns ju inte så befogat om du frågar mig. Nä - väljer man Chrome OS så är man nog nöjd med att ha Chrome som Web-läsare.

Uppdaterat: 2019-10-12 22:58
pinjong skrev:

christer_1 wrote:Förstår att ingen fortfarande använder Altavista. Har aldrig hört talas om Altavista och fler med mig.
Nej, det var väl egentligen bara en sökmotor i Nätets barndom.

Jovars, men på den tiden pre-Google var den ju bäst i klassen.

Uppdaterat: 2019-10-12 22:58
Power to the people

Altavista var väl en sökmotor och ingen Web-läsare. Då var det väl vid sidan om MS Explorer Mozilla och Netscape som gällde och lite senare Firefox - innan Chrome gjorde sitt inträde på denna marknad.

Uppdaterat: 2019-10-12 23:08
Pi skrev:

Pinjong - du kan inte byta direkt under Chrome OS för det är ju liksom web-läsaren Chrome som är "Motorn" i det operativsystemet. Dock går det att köra Android-versioner av andra Web-läsare i de maskiner som stödjer detta men det känns ju inte så befogat om du frågar mig. Nä - väljer man Chrome OS så är man nog nöjd med att ha Chrome som Web-läsare.

Ja på något sätt borde det ju gå. Microsoft fick ju "på tafsen" när de försökte hårdintegrera sin webläsare med Windows.

Uppdaterat: 2019-10-12 23:42
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Åter - kör man Chrome OS på HW som saknar stöd för Android så går det inte. Lite annorlunda med Chrome OS jfr Windows i det att i Chrome OS är just Web-läsaren Chrome den bärande applikationen.

Uppdaterat: 2019-10-13 09:37
pinjong skrev:

Av olika anledningar byter man webläsare lite då och nu. Ingen använder fortfarande Altavista t ex.

Själv har jag kört med Firefox i över ett decennium, mycket smidigt att kunna kopiera den gamla användarprofilen och få med sig bokmärken och annat relevant till en nyinstallerad version på en ny dator.

Uppdaterat: 2019-10-13 17:55
Vorwärts skrev:

Själv har jag kört med Firefox i över ett decennium, mycket smidigt att kunna kopiera den gamla användarprofilen och få med sig bokmärken och annat relevant till en nyinstallerad version på en ny dator.

Ja det är sant. Samma fil hämtas f ö upp av de flesta nya webläsare man vill prova.

När det gäller själva trådämnet märker jag att det blir allt längre mellan besöken hos ViB. Jag orkar inte hålla reda på vilka artiklar som är öppna eller inte och därför blir det andra sajter istället.

Uppdaterat: 2019-10-15 13:42
Mycket vatten har runnit under hjulen...

MItt tips är att skaffa en lösenordshanterare.
https://www.sentor.se/kunskapsbank-it-sakerhet/losenord/losenordshanterare/

Det skiljer rätt bra på olika lösningar och vad man har för krav. Det finns de som synkroniserar över nätet och de som endast används lokalt på enheten.
Sen har t.ex. Apple sina egna varianter.

Fördelen är att man med en lösenordshanterare ofta kan ha mer komplexa lösenord på sidor och minskar risken för att man har samma.
Ett av många problem är att vi använder samma lösen överallt vilket innebär att vi är rökta om en sida (som t.ex. ViB) läckt användarnamn/e-post och lösen.

Uppdaterat: 2019-10-15 13:51
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Har suddat bort en meningslös fråga om prenumeration och kostnader...svaret fanns på hemsidan.

Uppdaterat: 2019-10-15 13:53
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Är det nån som försökt sig på att avsluta sitt premium-konto än? Enligt info ska det vara enkelt att göra online men jag hittar då inte hur det ska gå till..

Uppdaterat: 2019-10-21 08:30

Vad skall du kommentera, Intelligens? Rubriken?

Uppdaterat: 2019-10-21 15:59
*Robban

Jag var nog på rätt spår i #1. Ser en intressant artikel på ettan: "Miljöbilen kan bli en dödsfälla".

Efter 12 timmar finns det en (1) kommentar kring detta. Hade det varit en öppen artikel, så hade vi haft "hela havet stormar" nu.

Men det kanske var bra i.o.f.s. ;-)

Uppdaterat: 2019-10-26 19:47
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Bild borttagen.

Bonniers uttunning.

Vad ni gör ViB, börja inte med det här tramsiga sättet att försöka locka till köp av artiklar.

Uppdaterat: 2019-11-02 19:06
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Det börjar bli lite för många "+99 kr/mån" tjänster numera - både inom tidningsbranschen och inte minst streaming-branschen. Där var och ett har högst begränsat innehåll vilket innebär prenumeration på många olika om man vill ha lite mera heltäckande utbud vilket trissar upp kostnaden rejält. Vad hjälper det med erbjudanden a'la 39 kr/mån de 3 första månaderna när priset sen höjs högst radikalt... Visst - alla verksamheter kostar att driva så intäkter måste till men frågan är om vi t ex behöver så många olika streamingtjänster på TV-sidan för att få se ett hyggligt utbud ? Hellre en lite dyrare men mera heltäckande istället för många lite billigare men var och en högst begränsad... Men det kan säkert skrivas och tyckas mycket i denna fråga. Konkurrenten AMS t ex flödar numera över av betalartiklar så där är det inte mycket att hämta för en icke-prenumerant.

Uppdaterat: 2019-11-03 10:13

Jag betalar för Premium, men behöver bara ett login. Ni som behöver fler har väl gjort något fel gissar jag.
Jag har samma login för att kommentera på nyheter som att skriva i forumet.

Uppdaterat: 2019-11-04 08:17
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje - kan möjligen skilja lite mellan dig och oss som är prenumeranter på pappers-tidningen. Vi betalar ju inte specifikt för Premium utan det ingår i tidningsprenumerationen.

Uppdaterat: 2019-11-04 11:07

Hej, jag tittade in här och det finns väl ett par saker som kanske kan vara värt att kommentera utan att gå in på förutsättningarna i mediabranschen. Jag förstår att ni som är flitiga att kommentera gärna vill kunna kommentera även Premium-artiklar (eftersom det är intressanta ämnen) men jag tycker att det är mer rimligt att kommentera artikeln om man de facto har läst den. Vill man diskutera allmänt kring ett ämne finns ju forumet för fria funderingar. Vår målsättning är så klart att ni som kommenterar och läser mycket på sajten också tycker att det vi gör har ett värde.

Vi kommer helt säkert att laborera med prisbilden. Vill man bara läsa ett enstaka test utan att skriva upp sig för ett abonnemang finns möjligheten att köpa "dagspass". Då läser du fritt alt vad du vill under 24 timmar.

Däremot har @Vorwärts en poäng kring antalet inloggningar. Jag håller helt med och vill på sikt komma ner i antalet. Det hänger ihop med att det är många olika system.

Uppdaterat: 2019-11-04 11:37
// Webbchef och affärsutvecklare på OK-Förlaget //

Skulle tro att ViB liksom övriga motortidningar pressar varandra att vara med på den typ av evenemang som Intelligentes refererar till. Sen kan det ju vara så att biltillverkaren ifråga bjuder på resa och uppehälle - vad vet jag ?

Uppdaterat: 2019-11-05 13:01

Intelligentes,
Nu är du väl ändå ute på djupt vatten och cyklar!
Det är få branscher som stöpts om så mycket som media under de senaste åren. Traditionell annonsering bland redaktionellt material är inte en födkrok för tidningar längre utan de måste hitta andra vägar att finansiera sin verksamhet. Nog tror jag att redaktioner gärna skulle besöka bilvisningar här hemma, men i samband med en presentation av en ny modell samlas journalister från hela den tänkta marknaden för att få information i samma ögonblick som övriga.

För inte alltför länge sedan passerade en mängd journalister Sveriges regnsida med Porsche Taycan. Skulle det eventet bara ha hållits för svenskar?

Uppdaterat: 2019-11-05 15:30

Idag är det en (1) artikel på ettan som är låst som "Premium". Jag misstänker att jag hade rätt i mitt frågetecken i #1.

Uppdaterat: 2020-01-17 19:10
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ja man är inte särskilt avundsjuk på dom som håller i marknadsstrategier idag och måste avväga kostnader mellan digitalt och analogt. Såg att AMS sänkte priset på premium idag. Hur många står på ICA numera och hostar upp 80-90 spänn för en glättad pappersprodukt?

Uppdaterat: 2020-01-17 21:56
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Pinjong - eller hur man skall göra avvägningen mellan "gratis-artiklar" och "premium-artiklar" digitalt liksom hur mycket man tror att kunden är villig att betala för att få läsa allt dom producerar... Som du påpekat så måste det bli svårare och svårare att kränga en papperstidning som närmar sig 100-lappen.

Uppdaterat: 2020-01-18 09:47

Det är naturligtvis en svår avvägning vilka artiklar som ska vara premium och vilka som ska vara öppna, men en fördel med premiumartiklarna är att man som moderator slipper lägga ner tid på att radera porrannonser.
En dryg halvtimme nu på morgonen i onödan!

Uppdaterat: 2020-01-19 08:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tråkigt att ni moderatorer drabbas av detta skit, saabnisse.

Uppdaterat: 2020-01-19 09:49