Vi Bilägares forum

Windows Phone 8 (Lumia 735 med 8.1) - En riktigt trevlig bekantskap

Windows Phone 8 (Lumia 735 med 8.1) - En riktigt trevlig bekantskap

Android vs iPhone, iPhone vs Android......det eviga kriget.

Fick en rejäl aha upplvelse häromdagen när jag valde att spendera 1600 kronor på en Nokia Lumia 735, en 4G nalle med OLED skärm på 4,7 tum.
Detta är verkligen en telefon som är värd att kallas business telefon.
För Er som kör MS office och kanske även kör OneDrive och hittat guldkornet OneNote så är detta det ultimata verktyget.
Att kunna använda den som Presenter (för att kontrollera Powerpoint) scanna visitkort och putta in i OneNote anteckningarna och ha alla dokument med sig på resan utan att behöva plocka upp datorn är riktigt smididgt.

Och allt detta för 1600 kronor.

VIsst, jag har fortfarnde min Iphone kvar då bristen på appar fortfarande finns, men måste säga att jag blev riktigt positivt överaskad.

Så, för Er som inte prövat och är nyfikna på något nytt, varför inte pröva Windows Phone 8.1.

Uppdaterat: 2015-09-16 14:58
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Kommentarer

Va, google har väl aldrig ägt Motorola?
Motorola tillverkade en av nexuslurarna, men det har ju även LG och HTC gjort.
Ungefär som man nu tillverkar under 2 namn, än så länge iallafall....
Det kan ju vara så att lenovo har ett bättre namn på andra marknader, och i usa är motorola enormt stora.....

Uppdaterat: 2016-10-28 10:46

Jo ducce - Google har precis som Benny säger ägt Motorolas mobiltelefondivision. Och med tanke på att Motorola var tvungna att sälja verksamheten så var nog inte märket så "enormt stora" i USA längre...
Det som av allt att döma blir kvar av märket Motorola är Moto som man arbetat in som en del i modellbeteckningarna och det kommer säkert att hänga med även om tillverkarnamnet är Lenovo. Så en del av namnet Motorola lever ju kvar på det sättet.

Uppdaterat: 2016-10-28 11:00

Man kan ju vara stor även om det inte går bra, se på GM.....
Men det visste jag inte, trodde bara dom var en i raden av nexustillverkare.....sen såg jag att lenovo köpt.
Än säljs dom under motorola-namnet iallafall, parallellt med lenovo.
Lärorikt forum det här!

Uppdaterat: 2016-10-28 15:13

Verkligen ett lärorikt forum och en trevlig tråd. Jag tackar för alla förslag. Har jämfört flera lurar på nätet hittills och ska åka ut och känna på dom vid tillfälle. Motorola verkar prisvärd, samtidigt som Sony verkar ha bra kameror. Läst recensioner där man ändå tycker Sonys kamera är dålig... Tyvärr är ju inte alltid antalet megapixlar det samma som bra kamera, men ofta är det ju det enda man anger i tekniska data... Står oftast inget om kvalitén på sensor eller optik. Så frågan är hur man bäst testar detta... Fota i butiken? En bra kamera är rätt viktigt för mig, eftersom jag gillar att fota och mobilen har man ju alltid med sig. Sen jag skaffade min Nokia 1020 så har jag mera sällan med mig en kompaktkamera. Kom på, medans jag skriver, att cyberphoto.se ofta gör testfoton även med mobiler, så jag ska gå in även där och kolla. ;-)

Uppdaterat: 2016-10-28 21:24

Håller med dig om att kameran blir alltmera viktig i mobilen, Rutger. Själv har jag alltid, fram till den senaste Samsung Galaxyn, haft en liten Canon kompaktkamera av bra kvalitet i fickan i jackan men numera får Samsungen ersätta den. Vet jag att jag skall fota mycket så tar jag med nån av systemkamerorna (men numera väldigt sällan) - annars är mobilen oftast fullt tillräcklig och eftersom jag låter den ladda upp bilderna till "molnet" så finns dom tillgängliga i PCn bara en kort stund efter att jag kommit hem. Om det skulle vara lika enkelt med en bra kompakt-kamera skulle jag kanske använda en sån lite mera men trots WiFi m m i kamerorna så har jag inte sett att det fungerar lika smidigt och utan att man rör en endaste knapp.

Uppdaterat: 2016-10-28 23:56

Lite utanför ämnet, men Motorolas Micro Tac måste väll klassas som den första ficktelefonen ??
Själv började jag 1988 med en Tecnophone, men den fick plats i få fickor, dessutom fick man slagsida om man väl lyckades trycka ner den i en ficka.

Uppdaterat: 2016-10-29 00:12

En bra sida för WP-intresserade är All About Windows Phone, AAWP. Steve Litchfield gör bl.a. överskådliga kamerajämförelser under realistiska förhållanden där man själv enkelt kan bedöma bildkvaliteten.

Uppdaterat: 2016-10-29 08:39

Men köper man t ex nån de aningen dyrare Android-lurarna idag så får man i de flesta fall en helt acceptabel kamera - eller snarare en kamera som överraskar med riktigt bra bildkvalitet. Sen kan man säkert hitta skillnader mellan olika märken men likadant är det ju när vi talar om "riktiga" kameror.
Och trots allt talar vi ju om "snapshot-kameror" och inga som man använder för att dra upp stora förstoringar från. Jag är hursomhelst fullt nöjd med min Samsung Galaxy-lur. Det man som vanligt alltid kan rikta kritik emot är att telefon-kamerorna sällan är riktigt lika snabba från tryck på knappen till dess bilden tagits. Under bra ljusförhållanden är dom ofta helt OK men när det är lite sämre så märker man ofta skillnaden mera jämfört med en bra, "riktig" kamera.

Uppdaterat: 2016-10-29 09:41
Rikard skrev:

Lite utanför ämnet, men Motorolas Micro Tac måste väll klassas som den första ficktelefonen ??
Själv började jag 1988 med en Tecnophone, men den fick plats i få fickor, dessutom fick man slagsida om man väl lyckades trycka ner den i en ficka.

Tecnophone var ju som hundbenet, den där motorola,esselte.....ett redskap för en smash'n'grab-kupp, eller att rikta bilplåt med.....
Microtac var bara tjock om man skulle ha mindre än 3 batterier med, men ändå hyfsat lätt.....

Uppdaterat: 2016-10-29 10:21

Det som brister hos mobilkameror verkar vara snabbheten.
Många appar igång, inte omstartad på länge osv, påverkar stort.
Min fru fotar ofta när hon åker bakpå hojen, det är nästan omöjligt att få klara bilder med mobil när man är i rörelse, medan billiga digitalkameran är klockren.
Och i skum belysning är dom fortfarande som i digitalkamerans barndom, det blir gärna grynigt...
Antalet pixlar anger ju bara en sak, hur stort man kan blåsa upp bilden utan att den blir pixlig.
8 mp räcker gott till att titta via projektor och duk på 114 tum....
Men optiken är oftast kass, jag var inte så väldigt impad av sony där, det jag gillade var den separata kameraknappen, som en avtryckare på digitalkamera, gjorde det lättare att rikta och hålla still.

Uppdaterat: 2016-10-29 10:33

@Ducce
Precis det där du beskriver pratade en kollega om nyligen och hans Samsung Galaxy S7 löst problemet med snabbhet, start av app och bildkvalitet.
Vet inte hur den står sig med en vanlig kamera, gissar att en 1000 kronors kamera som vanligt piskar en dyr mobil med bra spec. på pappret.
Men just det där min kollega beskrev, att han numera hinner ta ett kort snabbt när barnen gör något galet och han bara har en sekund på sig var något han lyfte fram som positivt med nya telefonen.

Sen har det tydligen hänt lite vad det gäller patchning av telefoner även hos Samsung och Sony (på tiden). Dom har blivit något bättre (sannolikt efter påtryckningar av google) och får numera ut kritiska säkerhetspatchar snabbare än tidigare. Enligt min kollega så har han upplevt att det "bara" tagit någon månad efter google släppt en patch så har det funnits att ladda ner.
En månad är i mitt tycke alldeles för länge, men det är bra mkt bättre än det har varit och det är positivt.

Uppdaterat: 2016-10-29 11:25
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det finns/ har funnits mobiler med riktigt bra kamera, min 920 är inte lika bra som den gamla N8an trots mindre pixlar, och föregångaren N95 var grym på närbilder, man kunde fota på ett avstånd på 5cm förstora och räkna dammkorn.
I sportläge på N8an kan man fota i 130 på motorvägen, zooma in bilden och studera gruset i asfalten.
En kompis som kör banracing limmade ihop en liten box i plexiglas, monterade den på stötfångaren och stoppade i telefonen filmandes. När han visad filmen på ett forum blev han inte trodd när han sa att det var en Nokia mobiltelefon som filmat, en trevlig bieffekt var att telefonen tog upp insugsljudet från motorn, som var en BMW M3 E46.

Uppdaterat: 2016-10-29 18:23

Min iPhone 5S tar skapliga bilder, men handhavandet och inställningar är under all kritik, det blir inga ögonblicksbilder med den, det man vill fota har försvunnit innan kameran vaknat och stabiliserat.

Uppdaterat: 2016-10-29 18:31

Jag har alltid ångrat att jag aldrig köpte Nokia 808:an. Än i denna dag en av dom absolut bästa kameratelefonerna, t.o.m. bättre än Lumia 1020 på vissa områden. Men nog tar 950XL också mycket bra bilder för att vara en telefon.

Uppdaterat: 2016-10-29 18:32
Pi skrev:

Håller med dig om att kameran blir alltmera viktig i mobilen, Rutger. Själv har jag alltid, fram till den senaste Samsung Galaxyn, haft en liten Canon kompaktkamera av bra kvalitet i fickan i jackan men numera får Samsungen ersätta den. Vet jag att jag skall fota mycket så tar jag med nån av systemkamerorna (men numera väldigt sällan) - annars är mobilen oftast fullt tillräcklig och eftersom jag låter den ladda upp bilderna till "molnet" så finns dom tillgängliga i PCn bara en kort stund efter att jag kommit hem. Om det skulle vara lika enkelt med en bra kompakt-kamera skulle jag kanske använda en sån lite mera men trots WiFi m m i kamerorna så har jag inte sett att det fungerar lika smidigt och utan att man rör en endaste knapp.

Ja, jag har också tidigare haft med mig en kompakt kamera, men det är sällan den får följa med nu. Vet jag att jag ska fota så har jag en långzoomskamera som jag tar med. Men skulle tippa att 95% av alla bilder numera tas med mobilen och med en kvalité jag är nöjd med. Har t.o.m. gjort ett par förstoringar på kanvas som hänger på väggen och ser riktigt bra ut. Roligt att du är nöjd med din Samsung lur. Vilken modell har du? Det som tilltalar med Samsung är just snabbheten som Benny nämner. Har tittat på den här, A5, som fått bra betyg och som tydligen är lika snabb som S7: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=SM-A510FZKANEE Den verkar också klara dåliga ljusförhållanden bra, vilket är ett plus. Det som gör mig lite tveksam är att jag tycker provbilderna ser lite gryniga ut... Synd att dom inte hade testbilder tagna med Lumia 1020 att jämföra med. Upplever att mina bilder blir lite bättre, men är osäker... Det Samsung saknar är ju den avtryckarknapp som min Lumia och även Sony har... Men det kan man kanske vänja sig vid!?

Uppdaterat: 2016-10-29 20:18

Rutger - min Samsung är på väg mot 2-årsåldern så nyare modeller är nog ännu bättre. Det är en Galaxy Alpha - lite ovanlig men kameran är nog rätt jämförbar med Galaxy S5 eftersom dom tillverkades ungefär samtidigt och delade en del teknik. Alphan är främst lite mindre än S5 och med mycket i chassit av aluminium istället för plast - klart snyggare enligt mig och stabil som attan...:)

Uppdaterat: 2016-10-29 20:48

Ja Rutger - det är inte lätt att välja mobil. Min var väldigt kortvarig på marknaden så jag passade på att köpa den när den var på väg ut - till i stort sett halva priset som när den lanserades. Hade helt klart spanat på den ett längre tag främst för storleken och alu-utförandet och att den i stort sett var en mindre och lite annorlunda variant av S5 (som inte var snygg i mina ögon) och när den kom ner i för mig rimligt pris slog jag till - och har inte ångrat mig hittills. Men jag räknar inte med mera än 2 års användning - allt över det är ren bonus. Så kolla gärna lite utgående f d toppmodeller eller i alla fall närapå toppmodeller. Sönerna har båda Nexus 5X/32 GB som nog är utgången nu men dom köpte sina i slutet på "livslängden" till mycket bra pris och är efter några månader fortfarande väldigt nöjda.

Uppdaterat: 2016-10-29 21:37

Pi - Ja, chassi i aluminium låter trevligare än plast! :) På tal om det så hittade jag denna, helt i metall: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=honor7_gray Verkar också ganska trevlig, kanske främst just för att den är i metall.

duccedriver - Lenovo Moto G4 fick förresten också ganska bra betyg. Verkar vara mycket lur för pengarna.
Glömde länken... Kommer här: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=SM4364AE7T1

Uppdaterat: 2016-10-29 21:41

Pi - Ja, att köpa modeller på slutklämmen behöver inte alls vara dumt. Då får man dom till bra pris! ;-) Köpte själv min 1020 rätt sent, bara för att jag gillade egenskaperna. Jag räknar inte heller med mer än 2års användning och då har jag ingen lust lägga 7papp på en lur. Dessutom vore det ju surt om man skulle råka tappa en så dyr lur i backen. Ja, jag ska lyda ditt råd och kolla lite f.d. toppmodeller, eller strax under, om det finns kvar någonstans. ;-)

Uppdaterat: 2016-10-29 21:48

Vad är det för fel på plast ??

920ans chassi i massiv polykarbonat är nog det hållbaraste som tillverkats.

Uppdaterat: 2016-10-29 22:32

Rikard - Inget fel alls, egentligen. Är nog bara att det känns lite lyxigare med metall. Fast å andra sidan så är nackdelen med metall att den blir så jäkla kall att hålla i på vintern... Men på tal om material, tror det var Samsung S4 Mini som fanns i en utgåva med bakstycke i läder! DEN kändes skön att hålla i! Var nära jag köpte den. Men sen föll jag för Lumia 1020 istället, främst pga. kameran.

Uppdaterat: 2016-10-29 22:41

Och nu ska vi ställa tillbaka klockan en timme, Ska bli kul att se om min 950 gör det automatiskt. Bilen gör det, men det styrs ju av FM-signalen.!

Uppdaterat: 2016-10-29 23:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tja, aluminium är styvare, så telefonen håller nog lite bättre för tex att tappas....
Min htc legend höll för ett fall från 2:a våningen och ett par ur lastbilshytten.
Helt aluchassi , lite över glaskanten och gorillaglas, och den marknadsfördes inte som stöttålig ens.....
Men va fan, en budgetlur behöver väl inte kännas lyxig, den prestandan för 2500 hos g4 så är den prisvärd ändå.....
Den ska ju vara stöttålig ändå, och det där med att den känns hal kan jag intyga.....har min i plånbok, annars hade jag fått ha nåt antiglidskal......

Uppdaterat: 2016-10-30 00:33

Jag har ett tunt "original-fodral" på min Galaxy Alpha - ett sånt med "fönster" i så att man ser en del info direkt. Inte alls halt. Och fortfarande blir telefonen tunn och smidig. Men för mig var det främst formatet på telefonen i kombination med hyfsade prestanda och elegant utseende som tilltalade mig - inte ev bättre hållbarhet. Och som sagt - kameraprestanda var också viktigt även om det säkert fanns ännu bättre - men knappast för det pris jag gav för luren. Men plast eller alu är ju egentligen egalt bara man trivs med sin lur - precis som med sin bil...:)

Uppdaterat: 2016-10-30 09:29

Kollade lite i fredags vad några av IT-teknikerna på jobbet kör, och det var en väldigt blandad bag.
Alla 3 plattformar finns på jobbet men ser man till Android så är det gamla och nya MOTO lurar, HTC, Nexus och någon Jolla lur (Jolla är special och kör inte Android men kan köra Androidappar).
Moto lurarna och Nexus verkar främst tilltala de som vill ha en ren lur utan en massa crapware (3;e parts program) och snabba uppdateringar. Sen verkar Moto lurarna vara en bra kompromiss, en prisvärd lur från en stabil leverantör.

HTC gänget var lite mer specifika, där handlade det mkt om känsla (byggkvalitet) och bra gränssnitt.
Men HTC har tydligen ett trackrecord på toppenbra lurar och rejält dåliga släpp, så det beror på årsform verkar det som.

Sen körs även mkt iOS och Windows Phone

Det som är intressant är att några av Mac-älskarna på jobbet faktiskt kör Lumia lurar. Linuxexperterna sitter på en del iOS och Windowsgänget kör allt som oftast Android.

Uppdaterat: 2016-10-30 10:33
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

På jobbet kör man mest med Cat, man vill ha lurar som tål att tappas i betonggolvet,
Det vill jag också ha, det gjorde inte min 930.
Min 950 har jag kapslat in i ett plånboksfodral som gör att jag inte hinner svara jämt!

Uppdaterat: 2016-10-30 11:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

VI har en kille som testat CAT med Android på jobbet, den hade ett nightvision mode värmekamera läge som han använder när han jagar vildsvin. Lite häftig funktion faktiskt.

Uppdaterat: 2016-10-30 11:06
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
duccedriver skrev:

Tja, aluminium är styvare, så telefonen håller nog lite bättre för tex att tappas....
Min htc legend höll för ett fall från 2:a våningen och ett par ur lastbilshytten.
Helt aluchassi , lite över glaskanten och gorillaglas, och den marknadsfördes inte som stöttålig ens.....
Men va fan, en budgetlur behöver väl inte kännas lyxig, den prestandan för 2500 hos g4 så är den prisvärd ändå.....
Den ska ju vara stöttålig ändå, och det där med att den känns hal kan jag intyga.....har min i plånbok, annars hade jag fått ha nåt antiglidskal......

Ja, det var inte dåligt, att hålla för ett fall från 2:a våningen!!! :) Sen BEHÖVER naturligtvis inte en budgetlur kännas lyxig, men det är ju ingen nackdel om den gör det. Men eftersom även jag har min i ett plånboksfodral så insåg jag att det kvittar ju utseendemässigt om den är i plast, aluminium eller har läderbaksida. I fodralet ser man ändå bara skärmen och kortsidorna på luren... Som Pi säger - huvudsaken man trivs med sin lur! Däremot kan jag tycka det är en fördel om luren är vattentålig. Fuktskador är väl vad jag förstått en av dom vanligaste orsakerna till att dom går sönder, liksom tappskador. Ja, det där med så lite crapware som möjligt låter ju också som en klar fördel.

Hur som så gick omställningen till vintertid automatiskt på min gamla 1020. :) Hur gick det med din 950 saabnisse? Men min V70 får jag nog fasen ställa om manuellt... :(

Uppdaterat: 2016-10-30 11:24

Vilket material som är hållbarast kan vi nog diskutera länge, men jag jobbar med dörrar och portar inom industri.
En vanlig dörrtyp om man vill stänga till men enkelt komma igenom är pendeldörren, eller svängdörrar som Svenne kanske skulle kalla dom.
Tillverkade av polykarbonat, du kan smälla på dom med truckgafflarna i full fart (hur fort nu en truck går ??) timme ut och timme in, dag efter dag, år efter år, dörrarna går inte sönder, det som tillslut ger upp är gångjärnen i aluminium.

Uppdaterat: 2016-10-30 11:33

Så är det nog Rikard, det finns väldigt hållbara plaster och kompositer....
Men hade gångjärn i plast varit bättre? Och varför har man då inte såna?....
Jo rutger, jag använder min lur i jobbet, arbetsgivaren anser att det är omöjligt att tillfredsställa allas önskemål och tjafs om telefoner, så vi får ett skattefritt bidrag varje månad, som betalar en vettig lur och ett hyfsat abonnemang.....
En bra lösning, för jag vill ha en lur till allt, och den ska vara stöttålig och ipx nånting som denna, 1m djupt i 2 timmar ska den tydligen klara.....
Så jag släpar inte runt en 7000-kronors lur, jag har ju ett ibland fysiskt arbete, och tycker det räcker att skrota en billigare lur....
Fruns gamla var inte fukttålig och när barnbarnet tog den och dumpade den i kaffet sådär bara, blev den sur......
Förra arbetsgivaren delade ut jobb-samsung, en stöt, damm och vattentät pryl med ficklampa och knappar, så man fick ha 2.
Den tappade jag ur hytten när jag backade till ett släp, och när jag hittade den var den platt, inte fan tålde den 5 ton drivhjulstryck......trots att dom skröt med att den var en civilversion av usas krigsmakts telefon.....

Uppdaterat: 2016-10-30 12:41

Akut problem. Allt går just nu åt skogen, skilsmässa, husförsäljning där jag inte får några pengar, pank och bostadslös i Stockholm vid 53 års ålder. En fd fru som ljuger konstant, återkommande panikattacker, och som inte det vore nog slutade Bank ID funka på telefonen i kväll, den säger att jag har en föråldrad version.
Tog fram bankdosan, men den hade dött. Jag hittar/förstår inte nu hur jag ska uppdatera Bank ID, har kaos i hjärnan av allt.
Jag hittar inte över huvudtaget hur man uppdaterar appar.

Har fortfarande min 920 med 8.1

Mycket tacksam om nån vet nått.

Uppdaterat: 2017-01-09 21:45

Hoppas detta kan hjälpa: https://support.bankid.com/sv/fragor-svar/anvandningsfragor/hur-foernyar-jag-mobilt-bankid
"Du beställer ett nytt Mobilt BankID hos din bank. Följ bankens anvisningar."
Byt batterier i bankdosan imorgon, så du kan logga in på banken - två knappcellsbatterier under luckan på undersidan.
Lycka till, med allt.

Uppdaterat: 2017-01-09 23:03

Tack för svaret.
Fick tag i banken, som fått samma fråga tidigare på morgonen, och problemet är att Bank ID inte längre stöder Win 8.1 =(
Så nu har jag inget val, får efter drygt 4 år överge min kära vän.

Uppdaterat: 2017-01-10 09:27

Nåja - Microsoft har tydligen slutat tillverka Lumia-serien enligt vissa källor så alternativen till Android och iOS minskar och byte till nåt annat är snart en nödvändighet för er som fortfarande kör Windows Phone.

Uppdaterat: 2017-01-10 10:52

Rikard, blev först förvånad, eftersom även jag kör Win 8.1 i min 1020, men vid kontroll hade även mitt bank ID slutat fungera. :( Men det finns ju app för Win 10 såg jag, så vi får väl börja med att uppdatera till det, så ska det förhoppningsvis fungera igen. ;) Ny app till bank ID finns sen i Windows store. (Min lur länkade mig direkt dit när jag försökte starta bank ID appen.) Funkar inte detta - ja, då är det väl dags skrota windows phone och övergå till android (eller iPhone).

Uppdaterat: 2017-01-10 11:02

Problemet är ju att det inte är så många av de aningen äldre telefonerna (t ex Lumia 925) som går att uppdatera till Win 10. Även min svåger visade sig ha samma problem när jag nyss frågade honom så mobilbyte blir tyvärr påtvingat av Bankid - tråkigt.

Uppdaterat: 2017-01-10 11:13

Tråkigt nog valde Band-ID att "framtidssäkra" och då dumpade de stödet för WP 8.1 som inte längre får några officiella uppdateringar från Microsoft.

Uppdaterat: 2017-01-10 11:20
Power to the people

Pi, det var tråkiga nyheter. Googlade och fick dessa träffar, så tydligen är det en nyhet jag missat... http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6440345
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.659215/windows-telefoner-microsoft
Nu har jag ju ändå varit inne på att byta lur, så detta var väl bara ytterligare en knuff i den riktningen... ;)

Uppdaterat: 2017-01-10 11:21

Åkte till Elgiganten för att hämta ut en ny jobbdator, passade på att köpa en Lumia 650 till jag vet vad jag vill ha. Dock hade dom inga nya, fick med mig ett demoex, butiken fixade inte att fabriks återställa telefonen, men tänkte att jag fixar det själv, men där gick jag bet.
Den är i nått demo mode, svarar inte när man sätter i SIM kortet.

Uppdaterat: 2017-01-10 14:35

Kan detta lösa dina problem? https://support.microsoft.com/sv-se/help/13389/lumia-phone-does-not-work-or-respond-as-expected

Red: Annars kanske du måste återvända till butiken och låta dom köpa tillbaks den... Nu var detta en HTC, men kanske samma sak med denna... https://answers.microsoft.com/en-us/mobiledevices/forum/mdwindows-mdsettings/how-to-change-to-retail-mode-from-demo-mode-htc-8x/bce51f34-05e1-41aa-9efd-a58d3ecd6eee?msgId=9a2dd29d-cd1e-4a3a-8bf6-f4fd70772b41

Uppdaterat: 2017-01-10 14:53

Här har du hur man fabriks återställer mobilen. Testa och se om det funkar. https://www.youtube.com/watch?v=RiyPdmJ_-kQ

Uppdaterat: 2017-01-10 15:00

Tack =) ska genast kolla. Försökte chatta med B2X som har support på Lumia, men det sket sig, min engelska dög inte

Uppdaterat: 2017-01-10 15:40

Ja jäklar, nu står den och tuggar kugghjul, spännande om det funkar

Uppdaterat: 2017-01-10 15:52

Då håller vi tummarna! :) Men skulle den återgå till demo mode inom några dagar så får du låta Elgiganten köpa tillbaka den, för i så fall är det en specialutgåva för just demo. Men funkar allt bra typ en vecka så bör det vara lugnt. Som sagt, vi håller tummarna! ;)

Uppdaterat: 2017-01-10 16:18

Japp, nu funkar det ☺
Mycket telefon för kaffepengar.
Tar en stund att bli van, det mesta är som vanligt, men det finns lite att hänga upp sig på.
Överföringen från den gamla telefonen gick problemfritt, förutom att en del appar inte stöds av 10an.

Uppdaterat: 2017-01-10 19:08

Bara höra av sig här för snabb support! Bättre än Elgiganten.. :-)

Uppdaterat: 2017-01-10 19:20
Power to the people

Ja vad vore livet utan sina virtuella vänner ☺

Uppdaterat: 2017-01-10 20:04

Grattis Rikard! =D Kul att det funkar!

Uppdaterat: 2017-01-10 20:32

Nån här som använder Messenger ??
Funkar dåligt på nya telefonen, klickar man på kamera, bifoga bild el smilisar så stänger programmet ner, startar man igen tar det nån minut innan det kommer igång.

Blev lite kul igår just av den anledningen och apropå telefoner. Jag håller på och river/ändar lite i köket, skulle skicka en bild på det till en vän. Jag försökte på flera sätt att bifoga en bild på Messenger, och skrev "Kom det nån bild ??"
Vännen i fråga har också just köpt ny telefon, en Ericsson, vars rättstavningsprogram inte är helt nyktert, och ändar ord lite som den vill. Jag fick svar tillbaka "Bild på vadå ?? Kuken"

Hon hade skrivit Köket.

Uppdaterat: 2017-01-11 10:48

Den var bra Rikard. telefonernas eget ordförslagssystem ger ibland upphov till kaskader av gapskratt.
Det är nog den roligaste funktionen i telefonen.

Uppdaterat: 2017-01-11 11:31
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.