Vi Bilägares forum

Windows Phone 8 (Lumia 735 med 8.1) - En riktigt trevlig bekantskap

Windows Phone 8 (Lumia 735 med 8.1) - En riktigt trevlig bekantskap

Android vs iPhone, iPhone vs Android......det eviga kriget.

Fick en rejäl aha upplvelse häromdagen när jag valde att spendera 1600 kronor på en Nokia Lumia 735, en 4G nalle med OLED skärm på 4,7 tum.
Detta är verkligen en telefon som är värd att kallas business telefon.
För Er som kör MS office och kanske även kör OneDrive och hittat guldkornet OneNote så är detta det ultimata verktyget.
Att kunna använda den som Presenter (för att kontrollera Powerpoint) scanna visitkort och putta in i OneNote anteckningarna och ha alla dokument med sig på resan utan att behöva plocka upp datorn är riktigt smididgt.

Och allt detta för 1600 kronor.

VIsst, jag har fortfarnde min Iphone kvar då bristen på appar fortfarande finns, men måste säga att jag blev riktigt positivt överaskad.

Så, för Er som inte prövat och är nyfikna på något nytt, varför inte pröva Windows Phone 8.1.

Uppdaterat: 2015-09-16 14:58
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Kommentarer

Jag börjar komma alltmer överens med min 950 nu och saknar inte 930 så mycket, men det finns en hel del inställningar som jag inte orkat med än.
Man måste ge sig tid och engagera sig till 100% och den tiden/orken har inte infunnit sig ännu.

Uppdaterat: 2016-10-24 11:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Även om jag i alla fall tidigare gillat hårdvaran för Windows Phone (Nokia/Lumia-lurarna) så gav jag ändå upp för ca: 1,5 år sedan så numera är det en Android-lur i min ficka. Och app-utvecklingen talar ju tyvärr inte för Windows Phone heller och de flesta appar från svenska företag, t ex Swedbank, finns ju inte heller för den plattformen. Nyligen gick också hustrun över till Android även om hon trivts rätt bra med Lumia-luren men vissa appar man gärna vill ha finns som sagt inte. Har tyvärr svårt att tro på nåt långt liv för denna plattform - skulle man kunna ta marknadsandelar så skulle det redan ha gjorts men nu är det nog för sent.

Uppdaterat: 2016-10-24 11:57
L West skrev:

Jag har läst att uppdatering till 10:an på Lumia XX20 (och 925?) är ett vågspel, för en del funkar det bra men för andra blir det sämre, t.ex. trögare telefon och dålig batteritid. Telefoner med 512 MB ram rekommenderas inte att uppdatera även om det kan lyckas. Efter noggrannt övervägande valde jag att inte försöka med min gamla 1020, den fick stanna kvar på 8.1.

Det som hände när väl WinPhone10 släpptes var att MS valde att inte uppgradera telefoner med 512MB RAM för att det inte blev en bra användarupplevelse.
Har du en enhet med 1GB ram så kommer det fungera bra och min enhet skulle jag nog säga fungerar bättre än med 8.1, och jag kör en Lumia 735 som har sämre hårdvara än en 1020.
Även om man initialt inte ser mkt skillnad så är det mkt som fixats till och polerats.
Framförallt så känns det bra att man får patchar till enheten, är osäker på om detta levereras till 8.1 enheterna.

Den största skillanden för mig är Outlook som känns mkt bättre i WinPhone10.

Uppdaterat: 2016-10-24 12:10
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det släpps fortfarande nya lurar, senast så släppte HP en ny lur med dockningsstation liknande Lumia 950. Och får dom filat lite till på det konceptet så tror jag den helt klart kommer plocka marknadsandelar.
Sen ligger MS hjälplöst efter på många andra plan men tror ändå dom har en chans på denna marknad.

Uppdaterat: 2016-10-24 12:14
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Mångfald skall ju vara bra men jag tror ändå att tåget gått för Windows Phone. Vi får nog nöja oss med de 2 dominerande systemen. Man har haft många år på sig men fortfarande saknas marknadsframgångarna - oavsett om konceptet och hårdvaran är bra.

Uppdaterat: 2016-10-24 12:40

Jo, vi får nog förlika oss med att det kommer finnas 2 dominerande system framöver. Men hoppas ändå på 1-2 andra alternativ som driver på utvecklingen. Det är sällan bra med bara 2 alternativ.
MS har tagit många knasiga beslut men känns som dom börjar komma på banan nu igen. Får dom kläm på och att hårdvaran utvecklas åt rätt håll så kan deras koncept med en telefon som dockas bli en succe, men just nu ser det mörkt ut.

En del jag trodde MS skulle ta plocka hem kunder hos var hos företagsmarknaden men MS missade helt detta. Det är fortfarande lättare att administrera iOS och Android enheter än det är att hantera Windows Phone.

Uppdaterat: 2016-10-24 13:50
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Nä, ligger kvar på 8an, telefonen funkar precis som en lur bör för mig, och den får gå så länge den lever.
Norsk funkade inte, men nu går den som tåget igen.

Blev änu mera ovänn med iPhonen efter senaste uppdateringen, en extra knapprtyckning till för att gå igång den, mycket irriterande, just därför jag gillar WP, minimalt med tryckningar, lätt o enkelt.

Uppdaterat: 2016-10-24 14:52

Jag gillar inte ajfån, alldeles för dålig mottagning på vischan och Android är inget för mig. De appar jag behöver finns till min 950. Att det inte finns appar till exempelvis Swedbank tycker jag är ett sundhetstecken, det finns avsevärt bättre banker och det finns till den bank jag använder och det fungerar utmärkt.
Men som leksak är den nog inte bäst och hör man till Pokemongenerationen är nog Android bättre.
Jag kollade på HP och den är nog något snabbare än min 950 och har längre batteritid, men är ju väl stor, faktiskt lite för stor för mig, den är ju på gränsen till platta.

Uppdaterat: 2016-10-24 15:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja Lumian har bra mottagning, jag har problem hemma sen vi fick fiber, routern som Telia tillhandahåller har värdelöst wifi, fått den utbytt 2 ggr, men det hjälper inte, i kombination med att min dator har dålig wifi mottagning, så dör den när jag går ner i källaren (gamla routern för koppar funkade utmärkt)
Jag kopplar upp datorn mot telefonen ist över 4G, har full mutter i källaren trots 30 cm armerad betong åt alla håll.
Om iPhonen ringer i källaren är det ingen ide att svara förens man tagit sig upp eller ut, den funkar inte här nere.

Uppdaterat: 2016-10-24 18:32

Jag fick byta från Telia, var tvungen att gå ut för att kunna använda Lumian, signalerna gick inte genom fönsren. Iphonen gick inte ens utomhus, det är förmodligen för klen antenn i den.
En kompis som jobbar med nät påstod att Telia har flyttat effekt från mobil telefoni till mobilt bredband.
Jag har bytt bredbandet också, ska bli intressant att se hur nya routern blir.

Uppdaterat: 2016-10-24 19:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, iPhone verkar usla att ringa med. Har jag hört flera säga, som också bor på landsbygden. Tyckte även den kändes förvirrande knappa på, när jag "provkörde" en... Då känns Android lättare, för en ovan. I varje fall tyckte jag det. För likt Pi lutar jag åt att byta till Android nästa gång, just för att utvecklingen på Windows Phones appar verkar stå still. Har klarat mig fram till nu, men nu har Volvokortet kommit med en bra app som skulle underlätta, när man börjat med e-faktura. Då kan man även tanka för dom där 50-lapparna som regelbundet kommer. Och det är ju samma visa överallt där man hänvisar till någon app. Finns enbart till iPhone och Android... :( Men visst är det synd, för jag trivs med min Windows-lur. Frågan är vilken Android-lur, till rimligt pris, som kan erbjuda en minst lika bra kamera som min 1020? Såg att Sony har kameraavtryckare som Nokian i alla fall. :)

Jag har förövrigt också kvar W8 i min 1020. Inte vågat uppgradera, enligt principen: rör inget som fungerar. ;-) Låter nog det va så, den tid som den har kvar.

Uppdaterat: 2016-10-24 20:25

Sonen som avverkat ett flertal mobiler av olika märken och som var helnöjd med WP 920, 925 och 950 blev tvungen att byta till Android för att ett styrsystem bara hade app för det. Han har en Sony XZ nu och han är nöjd, den har bra kamera och är nästan vattentät.

Uppdaterat: 2016-10-24 21:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Låter intressant. Bra även nästan vattentät. Ska kolla in den! Tack saabnisse!

Uppdaterat: 2016-10-24 21:33
Rutger Jönåker skrev:

Ja, iPhone verkar usla att ringa med. Har jag hört flera säga, som också bor på landsbygden. Tyckte även den kändes förvirrande knappa på, när jag "provkörde" en... Då känns Android lättare, för en ovan. I varje fall tyckte jag det. För likt Pi lutar jag åt att byta till Android nästa gång, just för att utvecklingen på Windows Phones appar verkar stå still. Har klarat mig fram till nu, men nu har Volvokortet kommit med en bra app som skulle underlätta, när man börjat med e-faktura. Då kan man även tanka för dom där 50-lapparna som regelbundet kommer. Och det är ju samma visa överallt där man hänvisar till någon app. Finns enbart till iPhone och Android... :( Men visst är det synd, för jag trivs med min Windows-lur. Frågan är vilken Android-lur, till rimligt pris, som kan erbjuda en minst lika bra kamera som min 1020? Såg att Sony har kameraavtryckare som Nokian i alla fall. :)
Jag har förövrigt också kvar W8 i min 1020. Inte vågat uppgradera, enligt principen: rör inget som fungerar. ;-) Låter nog det va så, den tid som den har kvar.

Skriv och påpeka detta till Volvofinans, du kommer att få ett standardsvar i retur angående appen, men då har du åtminstone markerat att du önskar en app till WP/W10M. (Jag har redan gjort detta sedan tidigare.)

Uppdaterat: 2016-10-24 21:34
Power to the people

Bra idé Grosser! Om tillräckligt många gör det så kanske... Vi får väl härmed uppmana alla WP ägare med Volvokort att kontakta Volvofinans! =)

Uppdaterat: 2016-10-24 22:13
Rutger Jönåker skrev:

Låter intressant. Bra även nästan vattentät. Ska kolla in den! Tack saabnisse!

Om du funderar på att gå över till Android så skulle jag personligen titta på hur väl tillverkarna supporterar sina telefoner och får ut säkerhetspatchar/uppdateringar.

Om man skulle lista tillverkare i ordning hur snabbt dom får ut säkerhetsfixar och uppdateringar som google släpper så skulle listan se ut såhär.

1. Nexus (Googles egna lurar)
2. Motorola
3. LG
4. HTC

Det ÄR viktigt att hålla sin telefon uppdaterad och planerar man att ha den ett tag så bör man även kolla hur länge tillverkare planerar att supportera modellerna.

När det gäller iPhone och dåliga att ringa med så får man nog titta på vilken modell det gäller, att generalisera och säga att alla iPhones är dåliga att ringa på eller har dålig täckning stämmer inte.

Uppdaterat: 2016-10-25 13:14
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Rikard skrev:

Nä, ligger kvar på 8an, telefonen funkar precis som en lur bör för mig, och den får gå så länge den lever.
Norsk funkade inte, men nu går den som tåget igen.
Blev änu mera ovänn med iPhonen efter senaste uppdateringen, en extra knapprtyckning till för att gå igång den, mycket irriterande, just därför jag gillar WP, minimalt med tryckningar, lätt o enkelt.

Tror att den extra knapptryckningen går att justera i inställningar.
Om man använder fingeravtryck för att logga in så verkar de flesta tycka att det nya sättet är bättre, men det är ju en vanesak som med allt annat.

Uppdaterat: 2016-10-25 13:17
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Eller så ser man på luren som även de s k premium-tillverkarna vill att vi ska (trots dyra lurar) - man använder den max 2 år och köper sen en ny. Vill man då chansa (?) så kan man få tag i riktigt OK lurar direkt ifrån Kina för typ 1500 kr - eller ännu mindre... Visst - inte prestandamässigt riktigt i klass med de dyra märkes-lurarna men frågan är ju om man alltid behöver "det bästa" ?

Uppdaterat: 2016-10-25 13:30
Reverend Benny skrev:

Det ÄR viktigt att hålla sin telefon uppdaterad och planerar man att ha den ett tag så bör man även kolla hur länge tillverkare planerar att supportera modellerna.

Här är MS stora fördel att kunna pusha ut uppdateringar betydligt snabbare än Android-tillverkarna. Och uppdateringarna fortsätter komma några år framöver..

Google ska väl ersätta "Nexus" med "Pixel" framöver, den har ju inte lanserats i Norden ännu.

Uppdaterat: 2016-10-25 13:35
Power to the people
Grosser skrev:

Reverend Benny wrote:Det ÄR viktigt att hålla sin telefon uppdaterad och planerar man att ha den ett tag så bör man även kolla hur länge tillverkare planerar att supportera modellerna. Här är MS stora fördel att kunna pusha ut uppdateringar betydligt snabbare än Android-tillverkarna. Och uppdateringarna fortsätter komma några år framöver..
Google ska väl ersätta "Nexus" med "Pixel" framöver, den har ju inte lanserats i Norden ännu.

Detta är ju helt klart en av MS och Apples fördelar, dom får ut uppdateringar fort och supporterar sina lurar länge.
Ser man på Android så får man göra lite mer undersökningar hos den specifika telefonleverantören.
Nexus är ju Googles "egna" telefon och där är Google snabba på att få ut patchar och har hyffsat lång support (inte som Apple kanske men ändå)

Visst kan man chansa med billiga kina-lurar som allt som oftast är fullsmetade med diverse 3;e partsprogramvaror (som betalar en del av luren för att installeras).
Problemet är att dom är billiga av en anledning, dom tjänar pengar på att sälja hårdvara och med små marginaler finns det inte mkt pengar kvar att supportera dom särskilt länge.

När det gäller telefoner så handlar det även där om att man får lite det man betalar för och det är ju mer än bara hårdvara.

Uppdaterat: 2016-10-25 15:55
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny - jag tycker att t ex min Samsung är betydligt mycket mera "insmetad" med diverse extra programvara än t ex den billiga Kina-lur vi köpte häromsistens. Det var mer eller mindre "plain" Android 6 - tror faktisk inte det var några 3:e partsprogram alls. Sen håller jag med om att uppdateringar säkert kommer att vara obefintliga men köper man en ny om 1,5 år så ser jag inget större problem med det. Och även "premium-tillverkarnas" lurar i mellanklassen brukar tyvärr inte få mycket till uppdateringar. Bäst i klassen i det avseendet är med all sannolikhet Apple - men dom ligger ju i en annan prisklass än i alla fall Kina-lurarna.

Uppdaterat: 2016-10-25 16:26

@Pi
Då har det nog ändrat sig lite runt Kina-lurarna sedan jag köpte, men det ar iofs 2-3 år sen. Sen finns det ju fler än en tillverkare.
Just Samsung har ju varit kända för att smeta ner sina trevliga lurar med hur mkt crap som helst och helst ha för vana att inte släppa vare sig säkerhetsfixar eller uppdateringar särskilt länge. Tror dock de senare lurarna är bättre. Speciellt på crapware fronten då Android tillåter att man kan ta bort saker och Samsung blivit lite "snällare" och låter användare göra det.

Ska man köpa en kvalitetslur med Android WP eller iOS så kostar dom ungefär lika mkt (sen är ju kvalitetsbegreppet lite svårtolkat iofs).
Sen så får man ju ofta tillbaka pengarna om man ska sälja luren efter något år om det är en märkeslur och den supporteras.

Uppdateringar, både i form av nytt OS och säkerhetspatchar av befintligt OS är viktigt och tillverkarna måste ta sitt ansvar mkt längre än idag. Annars kommer scenarion som helgens hack där en rad viktiga tjänster på nätet låg nere att eskalera och bli vanligare.

Skulle nog vilja gå så långt så att man tillåter internet och mobilleverantörer stänger av uppkopplade enheter som inte har vissa typer av säkerhetspatchar eller liknande.

Uppdaterat: 2016-10-25 16:44
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Rutger Jönåker wrote:Låter intressant. Bra även nästan vattentät. Ska kolla in den! Tack saabnisse!
Om du funderar på att gå över till Android så skulle jag personligen titta på hur väl tillverkarna supporterar sina telefoner och får ut säkerhetspatchar/uppdateringar.
Om man skulle lista tillverkare i ordning hur snabbt dom får ut säkerhetsfixar och uppdateringar som google släpper så skulle listan se ut såhär.
1. Nexus (Googles egna lurar)
2. Motorola
3. LG
4. HTC
Det ÄR viktigt att hålla sin telefon uppdaterad och planerar man att ha den ett tag så bör man även kolla hur länge tillverkare planerar att supportera modellerna.
När det gäller iPhone och dåliga att ringa med så får man nog titta på vilken modell det gäller, att generalisera och säga att alla iPhones är dåliga att ringa på eller har dålig täckning stämmer inte.

Tack Benny. Du är betydligt duktigare på det här än mig hör jag... Det var fyra märken jag inte alls övervägt eller ens kollat på. Men ska kolla in dom också, få se hur jag upplever dom.
Eftersom jag oftast behåller en lur i ca2-3år så brukar jag inte köpa dyrare lur än ca3-4000kr, så luren Nisse föreslog låg över min "rimlighetsnivå". Är en lur för 7000kr så mycket bättre att det är värt merkostnaden? Jag vet inte, men har hittills inte tyckt det. Har inte heller tittat på import, som Pi nämner. Var köper du dom? Någon sida att rekommendera?

Angående iPhone och att dom har dålig mottagning så har jag ingen aning om deras olika modeller. Det var bekanta som sa det, där han har en iPhone (av okänd modell) och hon en WP och trots samma abonnemang så har dom olika täckning när dom är ute och åker. Sen har jag även hört andra säga samma sak om iPhone, men det är ju skönt att det finns modeller som är bättre. Tyckte dock inte att jag trivdes med iPhone när jag "provkörde" en på firma nyligen. Kände mig rätt vilsen i den, men det är naturligtvis en vanesak. Samsung var den gången den jag gillade bäst, utan att riktigt kunna sätta fingret på varför. Snygg utseende på menyer och appar förmodligen... Och den gjorde det jag ville. Men än har inte min 1020 gett upp, så jag har tid på mig att utvärdera vilken lur jag ska köpa. ;-)

Uppdaterat: 2016-10-25 23:27
Reverend Benny skrev:

Rikard wrote:Nä, ligger kvar på 8an, telefonen funkar precis som en lur bör för mig, och den får gå så länge den lever.
Norsk funkade inte, men nu går den som tåget igen.
Blev änu mera ovänn med iPhonen efter senaste uppdateringen, en extra knapprtyckning till för att gå igång den, mycket irriterande, just därför jag gillar WP, minimalt med tryckningar, lätt o enkelt.
Tror att den extra knapptryckningen går att justera i inställningar.
Om man använder fingeravtryck för att logga in så verkar de flesta tycka att det nya sättet är bättre, men det är ju en vanesak som med allt annat.

Problemet är att telefonen inte gillar mina slitna fingrar, pekfingret (som jag saknar kännsel i) funkade 1 gång av 10, nu har jag bytt till långfingret, då funkar 1 av 3 försök typ.

Ett försök att telefonera:
Först trycker man på knappen, sen lyfta fingret lite, trycka och hålla har aldrig funkat, lägga på det igen, har man tur hoppar den igång, men det tar en stund. Annars får man upp texten "Lyft och försök igen", efter 3e försöket får man trycka på knappen igen, och sen slå koden.
Om jag nu lämnade luren i nått läge, tex i ett mail, då måste jag trycka på knappen en gång till, sen kan jag trycka på luren, men om jag då senast ringde nån jag sökt efter, måste jag först klicka bort den för att söka en ny, eller klicka för att komma till samtalslistan.

På Lumina har jag både ringt och avslutat samtalet på den knapptryckartiden.

Uppdaterat: 2016-10-26 00:29

Rutger, det finns ju billigare Xperia, XC t.ex., kolla den.

Uppdaterat: 2016-10-26 08:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Rutger, det finns ju billigare Xperia, XC t.ex., kolla den.

Ja, jag såg att det fanns många modeller av Sony. Ska jämföra dom på nätet och vid tillfälle åka ut och "känna och klämma" på dom. Även dom billigare verkar vara vattentäta och ha bra kamera, det lilla jag hunnit titta.

Benny - hur långt ner på din lista hamnar Sony och Samsung? Skulle du säga att dom är avsevärt sämre än dom fyra du nämner på säkerhetsfixar och uppdateringar?

Uppdaterat: 2016-10-26 19:33

Rutger - småelektronik kan man bl a handla i denna Kina-butik - http://www.banggood.com/
Har handlat en hel del där - bl a en mobil relativt nyligen - och det har hittills fungerat bra. Rekommenderar att ta "gratisfrakten" för erfarenhetsmässigt brukar den ge största chansen att slippa "momsa" grejorna i Sverige. Dock tar det normalt mellan 2--4 veckor att få hem grejorna. Dom har även en shop i EU men där är sortimentet tyvärr mera begränsat. Där slipper man risken för tillkommande moms (och adminavgift på ca: 100-lappen) och leveranstiden brukar hålla sig runt 1 vecka - http://eu.banggood.com/
MEN - skall man köpa mobiler i t ex Kina så är det viktigt att kolla så dom fungerar med din operatörs frekvensband. För den kollen kan du t ex använda denna sida - http://willmyphonework.net/

Uppdaterat: 2016-10-26 21:24

Har en bekant som precis köpt en Lumia och han säger att han inte hittar Sparbankens app till denna. Finns appen eller måste man logga in via websida?

Uppdaterat: 2016-10-27 08:26
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Med tanke på ovanstående inlägg så kan jag säga att jag har en Xperia X och den är kalas. Smidig, bra skärm, fantastisk kamera och den laddar snabbt.
80% laddning på ca 1 timme. däremot är den inte så snål vid användning så jag behöver ladda den nästan varje dag. Inte så att den är slut på kvällen utan laddar mest en timme på kvällen för att jag skall ha så gott som full laddning nästa dag.
Gillar fingeravtrycksöppningen av telefonen, man slipper slå in en kod utom när man startar telefonen efter att den har varit avstängd, då måste man första gången öppna telefonen med en kod. Köper man något på googleplay så verifierar man med fingeravtryck också.

Uppdaterat: 2016-10-27 08:40
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

På tal om att handla billigt från Kina kan jag rekommendera Aliexpress. Handlar hela tiden små mera eller mindre nyttiga prylar därifrån och har ytterst sällan blivit besviken på funktion eller kvalitet. Dessutom upplever jag Aliexpress över lag en hel del billigare än Banggood om man jämför samma produkter.

Uppdaterat: 2016-10-27 09:06

Fast det beror det nog på vad man handlar, L West. Har också handlat på Aliexpress men numera mest på Banggood. Men priserna är ju enkla att jämföra.
Hacken - Swedbank har ingen app för Win Phone. Dock finns det en 3:e-parts app vill jag minnas men det känns ju lite si och så att använda en sån i banksammanhang. Just detta var en av orsakerna till att även hustrun gick över till en Android-lur.

Uppdaterat: 2016-10-27 10:41

Misstänkte det Pi, jag hjälpte honom att leta lite men hittade ingen app. 3:e-parts app aktar man sig för.
En av fördelarna med en app för banken är att om man betalar räkningar med telefonen så scannar telefonen OCR numret och man slipper skriva in det ofta ganska långa numret med stor risk för att skriva fel.

Uppdaterat: 2016-10-27 10:48
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Misstänkte det Pi, jag hjälpte honom att leta lite men hittade ingen app. 3:e-parts app aktar man sig för.
En av fördelarna med en app för banken är att om man betalar räkningar med telefonen så scannar telefonen OCR numret och man slipper skriva in det ofta ganska långa numret med stor risk för att skriva fel.

Finns en tredjepartsapp som heter Bankappen (specifikt för Swedbank och Sparbankerna), personen som gjort appen är offentlig i Windows Phone-forumen på Facebook, har svårt att misstänka honom för något fuffens - men man kan som sagt aldrig veta med tredjepartsappar.

Uppdaterat: 2016-10-27 11:00
Power to the people
Rikard skrev:

Ja Lumian har bra mottagning, jag har problem hemma sen vi fick fiber, routern som Telia tillhandahåller har värdelöst wifi, fått den utbytt 2 ggr, men det hjälper inte, i kombination med att min dator har dålig wifi mottagning, så dör den när jag går ner i källaren (gamla routern för koppar funkade utmärkt)
Jag kopplar upp datorn mot telefonen ist över 4G, har full mutter i källaren trots 30 cm armerad betong åt alla håll.
Om iPhonen ringer i källaren är det ingen ide att svara förens man tagit sig upp eller ut, den funkar inte här nere.

Men du talar ju om två olika system, när du jämför lumian med iphone där.
Hur är lumian om det ringer?
För data över 4g är en sak, tal över 3g/2g nåt annat, eftersom det inte finns talkommunikation i 4g.
Jag har skitbra 4g hemma, 80mbit utomhus, men samtal är sisådär, det klipper av på vissa ställen i huset, för på 3g har jag som bäst 2 " pinnar".....

Sen skiljer det visst på olika lurar, min motorola är bättre än fruns Lg när det gäller samtalsmottagning, data har jag inte kunnat jämföra eftersom hon inte har 4g.

Uppdaterat: 2016-10-27 11:01
Hackenbush skrev:

Gillar fingeravtrycksöppningen av telefonen, man slipper slå in en kod utom när man startar telefonen efter att den har varit avstängd, då måste man första gången öppna telefonen med en kod. Köper man något på googleplay så verifierar man med fingeravtryck också.

Håller helt med, oslagbart bra att placera fingeravtrycksläsaren på Power-knappen!

Uppdaterat: 2016-10-27 11:03
Power to the people

Rutger jönåker, jag kan varmt rekommendera motorola.
Jag har en motoG 3gen.
Den fick android 6 först av alla på marknaden förutom nexus, som ju är googles egna lur, även den tillverkad av motorola.
Dessutom är den inte så full med bloatware, så prestanda är bättre än vad specen säger om du jämför med sony eller samsung.
Motorola har av tradition gjort en ganska ren android, utan en massa extraskit man inte använder, som tar upp plats och käkar batteri och minne.....
Stöttålig, vattentät, gorillaglas osv.....
Nya versionen motoG kostar 2500 ungefär och verkar lika prisvärd.
Sony är också bra, men uppdateringarna tar tid och upphör fort, och den jag hade blev fort seg pga allt skit dom stoppat i..

Uppdaterat: 2016-10-27 11:19

Fast numera heter väl lurarna inte Motorola utan Lenovo... Sen rekommenderar jag allmänt att man skall ha minst 16 GB "lagringsminne" men ännu hellre 32 GB. Köp absolut inte en telefon med bara 8 GB "lagringsminne" för det fyller man snabbt. Och minst 2 GB "arbetsminne" - gärna 3 eller mera.

Uppdaterat: 2016-10-27 11:37

Har aldrig mindre än 32 gb minne i telefonen sammanlagt med telefonminne och SD-kort. Säger som Pi mindre än 32 och man fyller telefonen efter ett tag.
Jag har använt 52% av mina 32 gb just nu. Bytte telefon för ca 4 månader sen

Uppdaterat: 2016-10-27 11:42
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Även om jag nu har 32 + 64 GB i min 950XL så "tänker jag efter före" innan jag installerar nån app, BEHÖVER jag verkligen denna? Och om jag i testsyfte laddar ner nån så är jag snabb att avinstallera om den inte känns fullt ut användbar. Nu tar ju inte apparna upp SÅ stor plats men vill gärna hålla telefonen "ren". På min förra Lumia med 32 GB installerade jag ganska friskt men det straffade sig till sist. Nå, vis av skadan...

Uppdaterat: 2016-10-27 11:52

Sen har det ju varit lite si och så med möjligheten att installera appar på ett externt minneskort -och så är det nog fortfarande också i viss mån. Sen finns det inte heller minneskortsplatser i många nyare telefoner - dock med lysande undantag för de flesta billiga Kina-lurar man kan importera själv som man också ofta kan ta 2 SIM-kort i - om man har det behovet.

Uppdaterat: 2016-10-27 12:24

Jovisst, vissa appar går inte att installera på minneskortet men faktiskt tycker jag att största delen nog går. Har nyligen beställt en billig kina-lur i testsyfte, Haweel H1 pro med dubbla simkortsplatser, Android 6.0 och t.o.m. 4G. Det var den billigaste 4G-luren jag hittade, fanns nog billigare med endast 3G. Så få se då...

Uppdaterat: 2016-10-27 14:05

Jag köpte "på skoj/för test" en Ulefone Metal - 3GB/16GB som standard - och den har full funktionalitet på Tele2's frekvensband inkl 4G och fingerprint-scanner för den som gillar det. Och Android 6. Fungerar bra hittills och speciellt för de ca: 950 kr som jag gav. En relativt enkel telefon men duger för vanligt vardagsbruk. Kanske hade önskat lite bättre batterikapacitet (ca: 3000 mAh) men annars fungerar den OK hittills. Har dubbla SIM-kortplatser eller ett SIM-kort + minneskort (om jag inte missminner mig).

Uppdaterat: 2016-10-27 18:02

Nä pi, de heter motorola än.
Det var nog det väl inarbetade varumärket lenovo ville åt, tror jag.....
Men det blir kanske en ny sony-ericsson, när man sugit ut kompetensen, lägger man ner namnet.....
Den nya har 16 gb minne, men med minneskortkapacitet upp till 128gb.
Och 2 gb ram.
Mycket mer än så är svårt att få för dom max 2500 Hans vill betala, om man vill köpa märkesvara i butik ....

Uppdaterat: 2016-10-27 20:02

Det där med mycket minnesplats eller arbetsminne eller processorkraft är ju ett nollsummespel....
Os blir större och mer krävande för varje version.
Med vassare lurar blir apparna större och komplexare, kamerorna tar större bilder osv...
Så telefonen verkar ta slut lika fort nu som min första htc legend med 512mb ram och lika stort minne....
En fullsketen dyrlur för 7000 funkar lite längre än en budgetlur för 2500, så kostnaden är nog konstant.......

Uppdaterat: 2016-10-27 20:10
duccedriver skrev:

Nä pi, de heter motorola än.
Det var nog det väl inarbetade varumärket lenovo ville åt, tror jag.....
....

Nä Ducce, dom nya modellerna heter faktiskt Lenovo numera - https://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/lenovo-moto-g4-plus-black-dual-sim/232080.9042/
Motorola-namnet är nog i stort sett utfasat.

Uppdaterat: 2016-10-27 21:13

Med varning för en liten pajjig liknelse så är ju ett telefoninköp rätt likt att köpa bil eller en dator, även om siffrorna självklart skiljer sig åt.

Mkt handlar ju om vad man ska använda luren till och vilka risker man är beredd att ta.
Ska man ringa på luren, surfa och inte bryr sig om säkerhet (som man bör göra i mitt tycke, både för egen och andras skull) så kan man stirra sig blind på någon noname lur med halvdan spec från Kina och köpa den.
Säger inte att lurarna från Kina är dåliga, men du får vad du betalar för.
Idag är det viktigare än någonsin att köpa en telefon från en leverantör som supporterar luren och patchar den snabbt när man hittar säkerhetshål.

Jag gör bankärenden, tar kort, chattar och handlar och en rad andra saker från min lur. Framöver kommer jag säkert kontrollera bilen med den. Det man bör fråga sig är om man vill lägga sig i händerna på en telefonleverantör som man inte vet uppdaterar telefonen och appar när det behövs som mest.
Telefonen är dessutom den enhet jag använder absolut mest, säkerligen mer än min jobbdator.

Säger inte att man behöver lägga 10K för en telefon, men man bör kanske fundera på hur mkt man använder enheten, vilken data som ligger där och hur mkt man litar på tillverkarens förmåga att supportera innan man slår till och köper :-)

Uppdaterat: 2016-10-27 22:01
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Rikard skrev:

Reverend Benny wrote:Rikard wrote:Nä, ligger kvar på 8an, telefonen funkar precis som en lur bör för mig, och den får gå så länge den lever.
Norsk funkade inte, men nu går den som tåget igen.
Blev änu mera ovänn med iPhonen efter senaste uppdateringen, en extra knapprtyckning till för att gå igång den, mycket irriterande, just därför jag gillar WP, minimalt med tryckningar, lätt o enkelt.
Tror att den extra knapptryckningen går att justera i inställningar.
Om man använder fingeravtryck för att logga in så verkar de flesta tycka att det nya sättet är bättre, men det är ju en vanesak som med allt annat.
Problemet är att telefonen inte gillar mina slitna fingrar, pekfingret (som jag saknar kännsel i) funkade 1 gång av 10, nu har jag bytt till långfingret, då funkar 1 av 3 försök typ.
Ett försök att telefonera:
Först trycker man på knappen, sen lyfta fingret lite, trycka och hålla har aldrig funkat, lägga på det igen, har man tur hoppar den igång, men det tar en stund. Annars får man upp texten "Lyft och försök igen", efter 3e försöket får man trycka på knappen igen, och sen slå koden.
Om jag nu lämnade luren i nått läge, tex i ett mail, då måste jag trycka på knappen en gång till, sen kan jag trycka på luren, men om jag då senast ringde nån jag sökt efter, måste jag först klicka bort den för att söka en ny, eller klicka för att komma till samtalslistan.
På Lumina har jag både ringt och avslutat samtalet på den knapptryckartiden.

Tryck till lite lätt med nageln en gång på knappen så får du upp möjligheten att trycka in en kod direkt. Du kan ju även stänga av touchID och bara köra kod.
Sen kan du lägga tillbaka så du bara behöver lägga fingret på, men då det funkar dåligt idag så kanske du behöver "ta kort" på dina fingrar igen. Var noga med att följa instruktionerna så du får ett så bra avtryck som möjligt.
Och tror du kan lägga in upp till 5 fingrar.
Visst kan iOS 10 ses som en försämring just när det gäller swipe, men widgetskärmen såg lite småtrevlig ut när jag kollad på den.
Testa att lägga på 10.1, (släpptes häromdagen) inte för att den lagar så mkt buggar med just touch-id vad jag vet, men det var rätt mkt andra fixar med i paketet.

Uppdaterat: 2016-10-27 22:08
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Pi, såg att den faktiskt säljs under bägge namnen, netonnet mfl säljer den som lenovo, elgiganten och andra som motorola.....
Netonnet är faktiskt ensamma om att ha den som dual sim, tyder på att deras är sidoimport, inget fel i det, men dual sim är väldigt ovanligt här.....
Och dustin har någon budgetvariant för 1490 som heter play....
Oavsett så vågar jag rekommendera den, är väldigt nöjd med min g3, och har haft en del motorola sen min nmt "hundben" och första gsm microtac, med stort batteri var den tjock som sångboken i söndagsskolan...
Och den nya har precis som g3 blivit rosad som bästa köp i prisklassen i testerna.

Uppdaterat: 2016-10-27 22:40

Lenovo gör överlag bra grejjer och dom köpte ju Motorola från google för något år sen.
Tror inte heller Lenovo vågar klanta sig efter alla resor med konsument PC och suspekta programvaror.

Vad jag vet så verkar Lenovo satsa på på telefonmarknaden så det är nog inget dåligt köp.
Och det går ju att googla hur väl dom supporterar sina lurar om man är nyfiken.

Uppdaterat: 2016-10-27 23:03
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.