Windows Phone 8 (Lumia 735 med 8.1) - En riktigt trevlig bekantskap

923 inlägg 0 nya

Sonen kör sladdlös laddning på sin LG G3 och hittills har jag inte hört honom "svära". Han körde detta ett tag redan på sin förra mobil, en Galaxy S3, eftersom USB-uttaget i telefonen gav upp precis när garantin gått ut. Men till Galaxyn fick han nog köpa ett specialbakstycke vill jag minnas.

Upptäckte till min förvåning att säkerhetskopieringen av kontakter verkar fungera över gränserna.

Lade till en kontakt i Nokian precis innan jag lämnade den utan att tänka på det. Lyckades hitta numret på nätet, men kontakten hade följt med till Sonyn.

Blir f.ö snart tokig på den skittelefonen! Lurar på att ev byta till en Lumia 635 eller 735. 635 är samma som den jag har fast med 4G, 735 är en efterträdare men ser inte lika robust ut...

Läste att Samsung skulle börja med WP. Mailade deras kundtjänst för tre veckor sedan nu med den enkla frågan om det kommer presenteras en vattentät WP-lur, men har ännu inte fått svar så får hålla mig till Nokia.

Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

När de gäller WP så skulle jag definitivt hålla mig till Lumia till dess att t ex Samsung verkligen bevisat att även dom vill underhålla "äldre" lurar med OS-uppdateringar. Samsung har haft WP-lurar tidigare (för typ 2 år sedan) men utan större framgång, tyvärr.

Jag får nog instämma i Pi's rekommendation att köra Lumia.
Dom är billigare och då MS numera äger dom så har dom ett intresse att supportera lurarna.
HTC har några Windowslurar men dom har svårt att hävda sig så priset på Lumialurarna är så låga.

Jag köpte min 735;a på Elfynd, fick ge 1600:- för den och samtliga färger fanns i lager.
Svart, Vit och grön är inte "glossy", orange är den enda blanka varianten.

Varför jag gick på 735 framför 635 var just OLED skärmen, kamerablixt (som kan användas som lampa) och att den låg bra i handen.
Annars är dom rätt lika i specifikation.
Väntar du ett par veckor så har du även Lumia 640 som har 5" skärm men samma CPU och internminne som 635 och 735.
Jag kollade även 830 och 930 men då behovet av bra kamera inte fanns och att jag ville ha en lätt telefon så blev valet 735;an.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag vet ju inte hur det ligger till med kvalitén nu när MS tagit över, men köper man en billig Samsung får man just en "billig" telefon, för att inte prata om SE/Sonys billiga lurar, och även en del dyrare som rasar i bitar.
Nokia har aldrig haft några hårdvarumässigt billiga telefoner, bara billiga telefoner med billigt innehåll.

Min frus S4 är 1,5 år, min 920 2,5 år, kollar man på dom skulle man nog gissa att min är högst 1 år, och fruns 3 år.
Då är fru en försiktig person och tappar aldrig nått, dessutom har hon ett orginalskal med lock över skärmen.
Min telefon skickade jag på stengolvet genom hela frukt o grönt i affären för några veckor sen, när min fru ringde, det blev en miss när jag skulle ha upp den ur fickan, den stannade vid fötterna hos en tjej som tittade ner och såg min frus bild i displayen, och sa, hur gick det där då ?? Bra sa jag och fiskade upp telefonen, det är en Nokia.
Min fru undrade vad det var för konstigt ljud när jag svarade och vem jag pratade med.

Jag vill inte ha stor skärm, eller jo, om den sitter på en liten telefon. 630 är precis lagom i storlek, men 735 var inte så himla mycket större tyckte jag.

Stora telefoner är otympliga och ömtåligare än små verkar det som.

Måste instämma i kvalitén, jag har min på jobbet och trots att den levt ett hårt liv så är det inte jättestor skillnad mot en ny. Skärmen verkar tåla vad som helst, är fortfarande blank trots att dne delat plats med både ringnycklar och skruvmejslar..

Förut tyckte jag att 4" och knappt det var vad jag kunde kännas bekväm med, nu när jag haft 4,5" en längre tid har jag börjat snegla på 5" och funderar... Men 6" känns ännu liite för stor i handen men kanske om ett par år... Man vänjer sig tydligen...

Jo jag får nog instämma i det där med skärmstorlek, är alltid väldigt skeptisk till att gå upp i storlek men efter ett tag så vänjer man sig.
Just nu så föll valet på 735;an för att det var en bra kompromiss av yttermått, skärm och vikt. Hade jag bara haft EN telefon så kanske jag gått upp till 5" och 830 men då den och 930 är rätt tunga bestar så blev det 735;an.
Nu när den ligger bredvid min iphone 5;a (4" skärm) så inser jag att jag så smått börjat vänja mig.
Sen har just 735;an en sån ruskigt trevlig skärm att titta på, visst OLED har sina begränsningar jag vet, men det ger en väldigt mysig bild.

Men säger samma sak som jag gjorde när jag tog en iphone 5 i handen, "större än såhär kommer jag aldrig köpa, det är helt enkelt inte praktiskt hanterbart" ;-)

@Lason1

Jag höll på precis som du och bollade mellan 630, 635, 735 och även 535.
Efter att ha testat dom live på Elgiganten och klurat lite så föll valet på 735;an just för att den var lite mer rektangulär i formen, OLED skärmen, blixt/lampa och att det var ett ok pris på den.
Skulle jag vilja köra trådlös laddning så är det även inbyggt.
Det är väldigt små skillnader, CPU och minne är samma på många av dem, men håll ett öga på internminne. De senare mobilerna har 1GB istället för 512 som några av de "billigare" har. Och mitt råd är att välja 1GB eller mer, det har du gott av när du kör fler program samtidigt eller framtida uppgraderingar.

Vill man ha en lite bättre kamera så är nog 830 ett bättre val för dess kamerafunktion skall enligt en del tester vara mycket bra även om 930-modellen är något bättre. Jag är på jakt efter en mobil med bra kameradel för att byta ut min Galaxy så vi får väl se om det blir en WP eller Android-lur...
Nåt så viktigt som optisk bildstabilisering är ju tyvärr inget som är standard bland Android-lurarna och inte ens bland topplurarna. T ex är det först i o m Galaxy S6 som Samsung har den funktionen - vilken de flesta av Lumia-lurarna har... Och som Benny säger - köp ingen lur idag med mindre än 1 GB RAM-minne.

Jag tycker nog att 930 är ganska prisvärd jämfört med motsvarande Android. Det går ju att få en ny 930 för ca 3500:- .
Den har ju mer än 2 GB RAM, totalt 32 GB minne, 20 Mp kamera med fyra riktade mikrofoner och en processor på 2,2 GHz.
Men den känns lite stor och tung och det kan dröja ett tag innan man vänjer sig.
Men nu har jag alltid en bra kamera med mig och den ersätter helt min konv. kamera i jobbet.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu är det så att min egentliga budget för telefon än 1500 kr vartannat år som tätast, är inte direkt snäll mot mina lurar (Tanken är väl att man ska kunna vara mobil?) och skulle något gå på tok känns det bättre att skrota en telefon för 1000-1500 kr än en för 3000... 735 ligger på 1600-1900 så är ett stort hopp uppåt, men ficklampa är bra.
Det här med att byta ut en fullt fungerande telefon när abonnemanget går ut är inte riktigt min grej...

Behöver egentligen inte någon jättevass kamera då jag har min D90 om jag planerar att ta kort, men tycker ändå Lumia håller hög klass på kameran oavsett prisklass...

Byta telefon när abonnemanget går ut har varit min sak tidigare, men inte denna gång, skrev ju tidigare att jag är sjukt nöjd med 920an, så går gick jag och band om mitt abb utan ny telefon, fick 12gb till lägre pris än tidigare 3gb, men konstigt nog var man tvingad att få nått för 2500:-, så jag gick hem med en Tab4 som såldes samma kväll för 2000:-
Då 12gb räcker mer än väl, sa jag upp mitt mobila bredband också, det går ju lika bra att köra internetdelning från telefonen.
Så nu borde jag slippa alla nasare som ringer och säger att dom representerar Telia och vill binda om mej, enligt Telia själva finns inga som representerar dom. En nasare ringde och erbjöd samma som jag fick nu, men han skulle skicka med en "Resetelefon" en Samsung för 300 spänn, ska vi gissa att han stoppar dom övriga 2.200:- i fickan.

Funderingen nu är hur jag ska få stopp på nasarna som vill sälja telefoni/TV/bredband, vi ska få in fiber innan midsommar. Vanliga telefonen är ju kaffepengar, om den kostar 49 el 79 är ointressant, bredbandet ska vi ha från Telia. Till TVn har jag nyss köpt Canal Digitals värsta mottagare med förstklassigt ljud och bild, så även på den fronten är ett byte ointressant.

Rikard - har du inte "Nix'at" ditt telefonnummer - http://nixtelefon.org/ ?

Varför "band" du om ditt abonnemang utan att få något för det? Du hade väl fått samma datamängd om du kört vidare på ditt abonnemang utan att vara bunden?

Just det där med telefonsäljare som säger att dom ringer från leverantören är en av få saker jag verkligen hatar.
Förutom att dom ljuger då dom inte ringer från leverantören (utan ofta Phonehouse eller något annat bolag) så ljuger dom för att sälja abonnemang.
Senast var någon som ringde och sålde på min kära mor en "förlängning" för att hennes "abonnemang snart går ut".
Säljaren får ca 2000 kickback för att sälja ett 24 mån abbonemang, och slipper man ge en telefon med så är det bra betalt.

@Pi
Hade helt glömt bort gamla kära nix, tack för länken.

WP och Lumia 735:
Upptäckte idag en 1 cm repa på min skärm, gorilla glas 3 som skulle vara så tåligt verkar tåla betydligt mindre än min iPhone 5;s gorilla glas 2.
Visst, kan ju handla om ren otur men spontant så känns det som denna skärmen är lite ömtåligare.

Min orginalladdare slarvade jag bort ganska omgående, så jag har inget minne hur den funkade, men nu alternerar jag mellan 3 olika laddare, och dom beter sig olika. Ansluter jag HTC laddaren tar det ca 5 sek så plingar telefonen till för att berätta att den laddar, gör jag samma med en Sony laddare tar det 10-15 sek, men iPhoneladdare plingar den till nära nog direkt !! nån som har en förklaring till det ??

Enda förklaringen jag kan tänka mig är att iPhone/iPad laddare kan leverera mer effekt än de andra orginalladdarna.
Tex så kör jag själv rätt ofta på iPad laddare då den laddar mobilen snabbare.

Tänkte ha semester, har inte haft nån riktig semester sen jag åkte till Thailand 2011, så på måndag bär det av till USA, först New York, sen Miami, där kliver vi på en båt vidare till Haiti, Jamaica, Mexico, tillbaka till Miami, och sen hem, 2 veckor totalt.
Vad jag läst mig till ska Lumia 920 funka i USA, vet inte om man ska köpa ett kontantkort där ??
Kartor till GPSen laddade jag ner igår, Haiti fanns dock inte, men där ska vi bara vara på en halvö som rederiet förvaltar.
Då är det bra att ha en Lumia, GPS, kartor är gratis och funkar utmärkt.
Var en gamal polare som kom på idén, så vi är 14 bekanta som åker på resan.

Låter som en riktigt bra resa.
Vad jag förstått så finns kontantkort i USA där det både erbjuds bredband och telefoni, har dock hört att man måste registrera kontantkort och/eller betala med eget kreditkort när det köps i butik. Gissar att det har med terroristblajjet att göra.
När det gäller 920 så är jag osäker på om den sålts i olika versioner på olika marknader.
Den är ju en av de första telefonerna som hade 4G stöd så antalet frekvenser som den klarar är begränsade.
Hittade dock detta.

GSM network: 850 MHz, 900 MHz, 1800 MHz, 1900 MHz
GSM max data speed DL: EGPRS 236.8 kbps
GSM max data speed UL: EGPRS 236.8 kbps
LTE FDD network: Band 17 (700MHz), Band 4 (1700/2100 MHz)

När du köper kontantkort i USA (eller i övriga länder) så kolla att deras 4G när utnyttjar frekvenserna ovan (LTE för Data)
Annars blir det som med första iPhone 5 i Sverige, den är 4G men fungerar inte som det i Sverige då vi använder andra frekvenser.

******EDIT******
Får nog revidera infon ovan, verkar som det finns 4-5 olika versioner av denna telefon, och även en ICKE 4G variant som även sålts i Europa.
Kolla upp modellnummer för att vara på den säkra sidan.
RM-821 är en modell som verkar ha sålts worldwide, denna är 4G och har följande frekvensstöd.

3G: Quad-Band HSPA+ 1, 2, 5, 8 (850/900/1900/2100 MHz)
4G: Penta-Band LTE 1, 3, 7, 8, 20 (800/900/1800/2100/2600 MHz)

Detta gäller bara RM-821, så dubbelkolla innan vilken modell du har.
Är det ICKE 4G modellen har så har du ändå 3G stöd med frekvenserna som är listade ovan.

Tack.
Jag hittar följande på kartongen.
GSM 800/900/1800/1900
WCDMA 850/900/1900/2100
PYARM 821

Here drive finns även till android, lika gratis.
kartmaterialet kommer från tomtom, alltså är det teleatlas.
Eniro har en liknande navigationsapp, även den gratis i norden, utlandskartor kostar småpengar.
Där är hela upplägget och kartmaterialet navigon, alltså navteq.
Med kopplingen till eniro är söktjänsten suverän, man kan navigera till alla med telefonkataloguppgift.
Hemma använder jag google, lätt att söka på företag osv, utomlands blir det nog here, eftersom man kan spara ner kartorna!
Hade faktiskt tänkt prova wp, men tror jag väntar till wp10 kommer.
Ios skiter jag i, gillar inte att vara låst till en tillverkare......
Dessutom är iphone känsliga, om man använder dom i jobbet, min sony, ej "stöttålig" har ramlat ur lastbilshytten, utan att gå sönder, iphone spricker i fickan....

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.