Vi Bilägares forum

Windows Phone 8 (Lumia 735 med 8.1) - En riktigt trevlig bekantskap

Windows Phone 8 (Lumia 735 med 8.1) - En riktigt trevlig bekantskap

Android vs iPhone, iPhone vs Android......det eviga kriget.

Fick en rejäl aha upplvelse häromdagen när jag valde att spendera 1600 kronor på en Nokia Lumia 735, en 4G nalle med OLED skärm på 4,7 tum.
Detta är verkligen en telefon som är värd att kallas business telefon.
För Er som kör MS office och kanske även kör OneDrive och hittat guldkornet OneNote så är detta det ultimata verktyget.
Att kunna använda den som Presenter (för att kontrollera Powerpoint) scanna visitkort och putta in i OneNote anteckningarna och ha alla dokument med sig på resan utan att behöva plocka upp datorn är riktigt smididgt.

Och allt detta för 1600 kronor.

VIsst, jag har fortfarnde min Iphone kvar då bristen på appar fortfarande finns, men måste säga att jag blev riktigt positivt överaskad.

Så, för Er som inte prövat och är nyfikna på något nytt, varför inte pröva Windows Phone 8.1.

Uppdaterat: 2015-09-16 14:58
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Kommentarer

Jag fick erbjudande om gratis uppdatering till Windows 10, men det gällde bara om enheten var max 1år... Konstaterade då att det endast var mobilen som omfattades och kände att eftersom den fungerar så bra och jag ställt in den som jag vill ha den så vågade jag inte chansa... Hade hellre testat på laptopen. Men kul höra vad andra tycker som provat!

Uppdaterat: 2015-06-11 16:42

Läste nån stan att vissa knappar flyttats till överkant på skärmen, på10an, det är en av anledningarna att jag inte gillar iPhone.

Uppdaterat: 2015-06-11 18:33

@Rikard
Ja, jag har läst samma sak. Som gammal och fortsatt iPhone användare så ropade jag först "hurra" tills jag insåg hur mkt smidigare det faktiskt är med knapparna och länkrad där nere. På min Windows Tablet så har ju Tablet IE just den layouten och när enheterna blir större och inte tummarna längre så är det faktiskt bättre med MS layouten.
@Rutger
Tror du tolkade meddelandet fel rörande windows. Alla PC ägare som har en giltig kopia av Windows 7 eller 8 kommer få en "gratis" uppgradering till 10;an. Detta erbjudande kommer vara i ett år från att Windows 10 har släppts, så du har ett år på dig från den 29;e Juli att klura på om Windows 10 är din grej.
Det är fortfarande lite otydligt vad som händer om man vill ominstallera en PC när den är helt ren (t.ex. vid byte av disk), men om man inte ändrat hårdvaran så ska tydligen detta gå bra.

Uppdaterat: 2015-06-11 21:04
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Tack Benny! Har läst på lite bättre nu och du har helt rätt!

Uppdaterat: 2015-06-11 23:36

No worries Rutger :-) Det är inte alltid lättolkat, förstår inte varför dom ska komplicera saker som är relativt enkla att förklara.

Kan passa på och tipsa om att MediaMarkt kör en deal nu där om man köper Office 365 Home Premium (office 2013 fast prenumerations varianten) så får man en Windows 8 tablet på köpet.
Kanske inte världens bästa hårdvara (bara 1 GB internminne) men kör själv en Acer Tablet med windows och den är riktigt trevlig.
Fördelen med att välja just HOME PREMIUM är att den gäller för 5 enheter (iOS, OSX, WIndows, Android) så ofta räcker det med denna för lilla familjen.

Tänk på att välja Home Premium, det är det paketat som ingår i 8" varianten.
När det gäller språkstöd så är default Svenska på officepaketet, men det är lätt att lägga på languagepack eller bara välja Engelskt språk för den som vill det när man väljer installationspaket.

Kanske bra att förtydliga, Office 365 köper man som en prenumeration och 799 är kostnaden för ett år framåt.

Uppdaterat: 2015-06-12 08:12
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

@Reverend Benny
Ja, det är smidigt värre att prenumerera på Office 365. Jag kör månadsbetalning och då kostar det 89 kr/mån, det ingår även ett visst antal fria minuter på Skype och i princip "obegränsat" lagringsutrymme på OneDrive. :)

Uppdaterat: 2015-06-12 08:31
Power to the people

Office365 Home Premium omfattar 5 användarkonton inkl 1 TB Onedrive under 1 år för varje konto. Office365 Personal gäller ett konto, 1 TB Onedrive under ett år och installation på en PC/Mac, en platta och en telefon.
F ö har Webhallen just nu ett erbjudande på Office365 Personal - 299 kr för ett år - http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/197707-office_365_personal-1_pc_eller_mac-anvandare-1_ar-kort-swe&pass=nyhetsbrev?&atcl=external:ref
Är lite förvånad att det är Premium som följer med 8"-plattan men Personal som följer med 7"-plattan. Det brukar vara Personal så kolla lite extra innan ni slår till...
Det skall tilläggas att alla filer man laddat upp till Onedrive ligger kvar även om man inte förlänger abonnemanget efter 1 år så man kan använda Onedrive som ett "långtidsarkiv" för upp till 1 TB med bara ett års abonnemang - men det går inte att ladda upp mera efter 1 år i så fall.

Uppdaterat: 2015-06-12 10:33

@Pi
Jo, jag var också lite förvånad, det verkar som att detta är ett separat paket "utanför" det som ingår i surfplattan. För det verkar även ingå ett office 365 personal paket i surplattan som sådant.

Uppdaterat: 2015-06-12 11:06
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Bra pris i så fall - speciellt för den som behöver flera Office365-licenser. Fick själv en Office365 Personal med en 8" "Kinaplatta" jag köpte (direkt från Kina) som hade både Win 8.1 och Android 4.4.4 inkl 4-kärnig Intel-processor, 2 GB RAM och 32 GB SSD-disk - och alla behövliga anslutningar f ö. Allt för ca: 850 kr tror jag det var och plattan var rätt rapp - speciellt i Android-läget men fullt användbar även i Win-läget. Och nu ligger hela mitt bildarkiv (ca: 200 GB) arkiverat i Onedrive även om det tog ett tag att ladda upp det via min ADSL-förbindelse...:)

Uppdaterat: 2015-06-12 12:24

Låter som en sweet deal, och blir lite nyfiken på "kinaplattan" som kunde köra både Android och Windows. Var den något att ha, hur står den sig mot andra plattor på marknaden i kvalitetskänsla osv? Just 2GB internminne gör en del, den Lamina plattan som MM kör har bara 1GB och ingen HDMI/VGA utgång. Just avsaknaden av HDMI gör nog att många hoppar över då den inte kan knäcka extra som media-PC.

Uppdaterat: 2015-06-12 12:39
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Kina-plattan hade både micro-USB, mini-HDMI (tror jag det var) och plats för minneskort. Den hade inte GSM-modul men det är det ju tyvärr många billigare plattor som saknar. Nåt att ha ? Tja - jag tycker att man fick klart mera än man betalade för. Egentligen borde man haft typ 64 GB SSD eftersom man har 2 operativsystem men man kan inte få allt för de pengarna. Kvalitetskänslan är väl inte i nivå med de mera etablerade märkena men tar man priset i beaktande så är den helt OK. Den har en något begränsad upplösning - 1280*800 - men det räcker för mig. Den största nackdelen i mina ögon är att ljusstyrkan inte är riktigt i nivå med en Samsung-platta jag har sen tidigare. Inga problem inomhus men utomhus i solsken är inte den plattans rätta miljö. Kameran kan nog också betraktas som kass men det stör mig inte heller för där har jag bättre grejor. Det var denna platta och leverantör - http://www.banggood.com/Chuwi-Vi8-Super-Z3735F-Quad-Core-1_83GHz-8-Inch-Dual-Boot-Tablet-p-968268.html
Köpte den när dom hade ett tillbud - därför mitt något lägre pris (normala priset var högre då än nu)... Relativt lång leveranstid när jag beställde men en del i denna var väl tillbuds-priset som gjorde att lagret tömdes snabbt så den fanns inte i lager när jag beställde. Köpte den mest som en test på hur pass mycket platta man kunde få för de pengarna samt att jag behövde mera Onedrive-utrymme vilket jag då fick på köpet. Och för de pengarna så tyckte i alla fall jag att man fick rätt mycket - men letar man noga kan man säkert hitta ännu bättre.

Uppdaterat: 2015-06-12 16:17

Tack för den rapporten Pi, kul att höra från någon som har lite hands-on erfarenhet från plattorna som sällan hittar hit.
Priset är ju väldigt bra, under tusenlappen för en platta med modern ATOM Cpu och annat lull lull får mig att nästan börja undra om det inte är stöldgods ;-).
Och mini-hdmi gör ju att den lätt kan knäcka extra som media PC, den är ju t.o.m billigare än Intels nya "stick" som man bara stoppar in i HDMI porten likt google chrome.

Uppdaterat: 2015-06-15 08:22
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jämförde Lumia 630 (Min) mot Iphone 5S igår.

Likartade prestenda, men vad är det för sorts bluetooth på Iphone? Vi testade med att strömma musik till köket, redan i rummet bredvid började 6000 kr Iphone hacka, medans jag med 1000 kr Nokia kunde gå runt i hela huset utan störningar. Började hacka först utomhus en bit bort.

Sugen på att byta nu snart, den börjar bli sliten...

Uppdaterat: 2015-06-17 22:11
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Lason1 skrev:

Jämförde Lumia 630 (Min) mot Iphone 5S igår.
Likartade prestenda, men vad är det för sorts bluetooth på Iphone? Vi testade med att strömma musik till köket, redan i rummet bredvid började 6000 kr Iphone hacka, medans jag med 1000 kr Nokia kunde gå runt i hela huset utan störningar. Började hacka först utomhus en bit bort.
Sugen på att byta nu snart, den börjar bli sliten...

Borde vara Bluetooth 4.0 på båda lurarna, men antennlängd, metallchassi och sånt påverkar ju med.
Det kommer förmodligen en del nya lurar i samband med lanseringen av Windows 10 Mobile (som ersätter Windows Phone), men det lär inte blir förrän i september enligt flera källor.
Jag är i alla fall mycket nöjd med min 640 XL.

Uppdaterat: 2015-06-18 07:58
Power to the people

Det handlar nog om något annat än BT version här, det är inte så att ni körde Airplay från iPhonen och BT från windowsnallen?
Och vad var det för mottagarenhet som tog emot ljudet?
Vet dock att tidigare så tillät inte Apple vissa BT standarder/protokoll för ljudöverföring, men trodde detta hade fixats i senare versioner av iOS.

Jag kör både Windows nalle och iPhone och även om airplay är riktigt bra så är det tyvärr inte helt felfritt och kan lagga då det går över wifi istället för BT

Uppdaterat: 2015-06-18 09:14
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det är skillnad i räckvidd på BT, vi hade Peltor hörselskydd med BT på förra firman, jag kunde ha telefonen på laddning i bilen utanför och jobba i tvätthallen el bensinstationen med min 920.
Det var inte möjligt med iPhone, där fick man ha telefonen i fickan.

Jag har funktions problem med min iP 5S och BT i firmabilen, Renault Trafic, men det tillhör inte denna tråd.

Uppdaterat: 2015-06-18 10:07

Det beror lite på vilken BT class mobiltillverkaren valt, vanligast är class 2 där räckvidden är upp till 10 meter.
Är det class 3 så är räckvidden upp till 1 meter, men läser man manualen till lite äldre iPhones så besriver dom att man behöver vara inom 30 feet för att koppla upp sig mot en BT enhet (class )
Är dock osäker på hur det ser ut på nyare modeller såsom 5s och uppåt.

BT är ju utvecklat för att vara shortrange för headset o.s.v., och även om det är trevligt med räckvidd så finns det nog nackdelar med det också.
Ibland handlar det ju även om att tillverkare inte följer standarder (både telefontillverkare och tillbehörstillverkare) så det gäller att kolla spec. rätt noga vad som är kompatibelt med vad.

Och sist men inte minst, testa att uppdatera telefonen till senaste versionen av iOS8 ( om man nu vågat lägga på 8;an)
Det finns många forum där det pratas mkt om hur iOS 8 sabbade BT för många iPhoneägare, och många av dessa verkar vara uppkoppling mot just bilen. Själv har jag inte märkt något men just 8 till 8.1 verkar skapa en del problem.

Uppdaterat: 2015-06-18 10:31
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag tycker detta börjar likna en reklamtråd för Microsoft, är det enligt VIB:s forumregler?

Uppdaterat: 2015-06-18 14:25

@Mr.Wheeler
Varför tycker du det?

Uppdaterat: 2015-06-18 14:36
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

För att man diskuterar en produkt gör man väl inte reklam, då skulle ju alla märkesrelaterade bildiskussioner gå bort.....
Att det är mest positiva kommentarer till wp, är för att de få som testat kanske gillar det, andra bryr sig inte om det inte handlar om den eviga frågan, iphone vs android......

Uppdaterat: 2015-06-18 23:46

Vi körde bägge två med Bluetooth till en helt ny BangOlufsen BeoPlay A2. Blev bara förvånad över att räckvidden skulle skilja så mycket, Iphone är ju ändå en rätt dyr telefon så förväntningarna är ju att den ska vara bättre.

Fler än jag som fick uppdatera inatt? Fick meddelande om en uppdatering som skulle laga en bugg som gjorde att telefonen kunde starta om sig själv, något jag inte märkt eller haft problem med.

Uppdaterat: 2015-06-19 09:46
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Jag laddade uppdateringen i gårkväll, om det gjort nån skillnad vet jag inte än, men telefonen har dragit sjukt mycket batteri dom senaste dagarna och processorn har varit varm även fast man inte använt telefonen.

Uppdaterat: 2015-06-19 10:16

Rikard - kolla vilken app som dragit mycket ström. Jag råkade ut för detta för några veckor sedan och då var det Yahoo's mail-klient och efter avinstallation av den så blev telefonen normal igen.

Uppdaterat: 2015-06-19 10:27

Ingen särskild, Almanackan har dragit 4% varav 3% i bakgrunden.

Internet har dragit 1% i bakgrunden.

Resten är användande.

Uppdaterat: 2015-06-19 10:41

Den app som drar överlägset mest för mig är Whatsapp, ibland drar den batteriet tomt på några timmar när "familjen" är som mest aktiv.

Uppdaterat: 2015-06-19 10:55

Yahoo-appen stod för en mycket stor del av all förbrukning - vill minnas att det var minst 20 % - kanske mera. Så inte att undra på att batteriet dränerades snabbt...

Uppdaterat: 2015-06-19 11:09

Jo den lönar sig att hålla koll på vilka appar som är stora energislukare och avinstallera om man kan undvara dom.

Uppdaterat: 2015-06-19 11:47

Ett tips, om ni inte redan känner till det, kan vara att hålla ner bakåtpilen någon sekund. Då ser man alla program/appar som är igång och kan stänga ner dom man inte behöver. På så sätt bör man spara både batteri och slipper sega ner luren i onödan.

Uppdaterat: 2015-06-19 14:22

Just det Rutger, ett mycket bra tips!

Uppdaterat: 2015-06-19 14:38

Hur böveln tar man en skärmdump ??

Jag har gjort det förut men minns inte.

Uppdaterat: 2015-06-19 21:21

Powerknappen + volym upp.

Uppdaterat: 2015-06-19 21:34

WP 10:an verkar mer och mer intressant... massvis med nya funktioner! Får se hur pass snabbt man vågar uppdatera när den kommer. En massa intressant info kan fås på wmpoweruser.com.

Uppdaterat: 2015-06-22 10:24

Det är tydligen 2 uppdateringar som florerar just nu.
Den ena är en mindre uppdatering som skickas ut till vissa lurar som kan ha problem med omstarter, den andra är en större uppdatering kallad "update 2".
Den senare kanske kan liknas vid gamla tidens servicepack men innehåller också en del nya funktioner.
Mer om dessa går att läsa på länken nedan

http://www.windowscentral.com/windows-phone-81-update-2

Ni som har nyare lurar som Lumia 640 osv har tydligen detta från start.

Uppdaterat: 2015-06-22 14:19
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Tillhör inte ämnet, men jag frågar då det verkar finnas kunnigt folk i ämnet.

Fick idag ett plötsligt behov att omedelbart skicka ett 20 tal papper till firman, enklaste sättet där vi stod var att fota papperna och maila över dom. Polaren började fota alla, men när vi sen skulle skicka mailet, hittade vi inte nått att bifoga med, telefonen i fråga var våra iPhone, det går att maila direkt från bilden, men det blev träligt att skicka ett i taget.
Jag fotade med min 920 ist och drog iväg 2 mail med 10 bilder i varje.

Sickade även ett massmail till alla på firman om nån viste hur man gjorde, men ingen kom på hur man gjorde innan dagen var slut.

En annan fundering kom också upp, på WP och även Android finns ju bakåtknappen, och med den kan man ju släcka ner tangentbordet om man skrivit nått, man kanske vill läsa hela texten innan man skickar den, men hur gör man det på en iPhone ?? På iPaden finns ju en knapp för det.

Uppdaterat: 2015-06-24 23:04

Apropå den där senast uppdateringen... Efter den så stänger plötsligt Internet Explorer ned sig och när jag går in igen så har den inte senaste sidan kvar i minnet, som den brukar, utan börjar med en svart sida... Har hänt flera gånger dagligen sen dess, men hände aldrig tidigare. Någon mer som råkat ut för samma sak och har ni någon lösning? Eller är det bara att vänta på nästa uppdatering?

Uppdaterat: 2015-06-24 23:15

Det har hänt mig sen telefonen var ny på tunga sidor, tex bilforumet Zatzy, man kommer några sidor, sen lägger läsaren ner.

Uppdaterat: 2015-06-25 07:21

@Rikard
Gå in i "photos" klicka på "select" välj vilka kort som ska skickas och sedan på ikonen längst ner till vänster, där kan du välja t.ex. mail eller copy.
När det gäller tangentbord så är det bara att sätta tummen mitt på skärmen och göra en swipe nedåt över tangentbordet så försvinner det.

Ska kolla min WP hur det är med IE efter uppdateringen, testatde ViB häromdagen och den verkade fungera OK. Men ska testa lite mer idag och se om min Lumia 735 också hänger sig.

Uppdaterat: 2015-06-25 09:33
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Inga hängningar hittills på min Lumia 925. F ö måste jag säga att "tangentbordet" på den är vida överlägset nåt jag testat på mina Android-lurar - inte helt oväsentligt. Men just tangentbord är ju väldigt personligt så jag kan förstå om andra tycker annorlunda.

Uppdaterat: 2015-06-25 11:43

Om jag ska förtydliga lite... Det har oftast hänt mig när jag läser här på Vi bilägares forum och oftast när jag scrollar neråt snabbt i nåt forum, för att hitta senaste inlägg. Vet inte om detta är tunga sidor? Telefonen hänger sig inte, men den kastar ut mig till startsidan igen. Trycker jag på IE igen så går den inte tillbaka till samma sida, som den gör om man manuellt trycker på startsidan och sen IE, utan jag får en svart startsida och får återgå till Vi bilägares forum via mina favoriter. Förövrigt fungerar telefonen som vanligt. Men irriterande att bli utkastad och sedan få söka sig tillbaka igen... Detta uppstod, som sagt, efter den här uppdateringen och har aldrig förekommit tidigare.

Bortsett från detta är jag mycket nöjd med min Lumia 1020, som även har en mycket bra kamera!

Uppdaterat: 2015-06-25 18:04

Rutger - gjort några försök på min 925:a men inte lyckats återskapa dina problem....

Uppdaterat: 2015-06-25 20:04

Har ni provar bilforumet Zatzy ?? Där blir det så, man kommer några sidor, sen stänger läsaren ner, och historiken är tom sen, men som sagt, det har varit så på min telefon sen den var ny.

Uppdaterat: 2015-06-25 21:24

Tack Benny för hjälpen med mina iPhone problem.

Uppdaterat: 2015-06-25 21:25

Rikard - ge oss gärna en länk så att vi jämför precis samma tråd.

Uppdaterat: 2015-06-25 21:35

Har kört ett drygt 20-tal sidor på Zatzy i en mycket lång tråd (Tabufrågan) - inte läst men scrollat och bytt sidor. Och jag har hoppat fram successivt liksom hoppat många sidor fram och tillbaka. Ert problem har i alla fall inte uppträtt hittills...

Uppdaterat: 2015-06-25 21:51

Märkligt.
ViB sida hakade upp sig ibland tidigare, men flyter fint för mig sen senaste uppdateringen, då när sidan fick separat meny för forum mm.

Uppdaterat: 2015-06-25 22:11

Tack för dina försök Pi. Verkar inte drabba alla då tydligen.
Rikard - jag har också varit inne på Zatzy nu och scrollat runt o bytt sidor, men inget problem för mig heller där. Fast idag har jag inte haft några problem här heller, så kanske var det något tillfälligt...? Det lär visa sig... Tack för ert engagemang i alla fall!

Uppdaterat: 2015-06-25 22:14

Gjorde samma test som Pi på ViB och lyckades inte heller återskapa problemen ni upplever.

Ni kan väl hojta till igen om det strular så jämför vi programvaruversioner (det är lite olika uppdateringar som gått ut till de olika telefonerna).
Det finns också lite inställningar i IE att skruva på, jag kör t.ex. desktop mode, skicka DNT och har försökt stänga ner det mesta som skickar info till MS eller andra tredjepartare.

Uppdaterat: 2015-06-26 07:55
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Diskuterade med en polare som också har WP, och också är nöjd, men han, liksom jag, kommer ändå köpa Android nästan gång, trots att det är gammalmodigt, och allt p.g.a Internet Explorer.

Fungerar inte har jag insett att ha bristfälligt fungerande appar och dessutom en värdelös webbläsare, på datorn kan man ju välja att inte använda explorer, men t.ex Google Chrome finns inte till WP och kommer troligtvis aldrig komma, och då är det just nu det enda minuset med WP. Tills MS börjar följa alla standarder för webbsidor som alla andra webbläsare använder.

Sen har vissa appar börjat lotsa vidare till webbläsaren. Värst är facebook, där även jag som använder det rätt sparsamt, börjar bli less på att vissa saker, som är intregrerat och fungerar inom appen på And och iP, öppnas i Explorer i WP. Är admin för två sidor, dessa går att redigera och moderera från appen i And och iP, men går inte ens att nå via appen i WP...

Extra pinsamt är det för WP då Facebook till stor del ägs av just Microsoft, och att inte kunna göra en väl fungerande applikation till sitt eget system känns inte riktigt okej.

Synd med de bristerna i ett riktigt stabilt och grymt system som, sett till rena telefonfunktioner och stabilitet, är det bästa enligt mig.

Uppdaterat: 2015-06-26 19:55
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Jag använder inte Facebook appen, den vanliga sida funkar utmärkt på min telefon.

Uppdaterat: 2015-06-26 21:34

Nä jag börjar övergå till facebooksidan.
Största problemet är att jag vill ha en vattensäker telefon som nästa, och någon sådan med WP finns inte, och kommer heller inte erbjudas från någon tillverkare...

Uppdaterat: 2015-06-26 21:42
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?