Vad skall man med vridmoment till när dagens bilar har automatlåda.

223 inlägg 0 nya
Vad skall man med vridmoment till när dagens bilar har automatlåda.

Med dagens bilar pratas det i forumet om det fina vridmomentet på diesel som man måste ha och helst 200 diesel hästar.

Jag bara undrar då dom flästa vill ha automatlåda då försvinner väl vitsen med ett bra vridmoment.

En bra automatlåda ligger alltid på det optimala varvtalet för motorn mot den aktuella lasten, hastigheten och bilen bara drar iväg utan att du vet varvtal eller så.
Och oftast vid normal körning i laglig hastighet så utnittjas typ 5-14%
Vridmoment var väl bra för att slippa växla eller?

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

En motor med bra vrid behöver inte varvet för att orka.
Du har ju ett strålade exempel;
Ta din 3-pip, har den 220nm? på en liter och gissningsvis max vrid från 1900 rpm?
Ta VW:s gamla 1,6:a utan turbo, ungefär samma effekt typ 115hk men säkert 170nm vis gissningsvis 4500 rpm.
Oavsett om du har automat eller inte så måste den gamla motorn varva mer för att orka samma som din.

Nä, man behöver inte 190hk/400nm till vardagligt "flytta arschlet från A till B" men det gör motorn stark på låga varv och behaglig att köra. Jag hade lika gärna valt 150/350nm D3 men nu blev det inte så den här gången
För vardaglig körning skulle även D2 eller T3 fungera bra för mig.

*Robban

Märks tydligt på vår D4. Ekoläge = varvet dropparna ytterligare. Sedan uppförlut utan växling många gånger, men den segdrar något makalöst för att vara tung (2.180 kg senaste långfärden).
Kan försöka kolla varv när jag kör nästa gång. Finns gott om backar här.
För att inte tala om när man hänger på vikt. Märks liksom inte.

En bil utan vridmoment måste kompensera med nedväxling för att få kraft t ex vid en omkörning. Detta slipper jag. Bara gasar lite t ex från 90 km/tim till 110 på några sekunder. Varvtalet ökar inte heller speciellt mycket och långkörning blir mer avstressande. Så jag vill ha en motor med ett bra vridmoment men gärna en automat som håller i växlarna om det finns.

6.15

Det är ju helt riktigt, en bra automatlåda kompenserar ju för momentet beroende på hur den är utformad.
En CVT kan ju ställas in för att alltid ligga på max momenttopp, men det kanske inte är optimalt när det gäller bränsleförbrukning.
Moderna konventionella momentomvandlarlådor får ju allt fler steg av samma anledning.
Allt mer ligger på växellådan, det optimala i motorväg vore en konstantvarvsgående motor som hela tiden ligger på max verkningsgrad.
Effektbehovet kan regleras med en CVT-låda och eventuellt överskott lagras i batterier eller superkondensatorer.
Inget snack om konventionellt vridmoment!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
Det är ju helt riktigt, en bra automatlåda kompenserar ju för momentet beroende på hur den är utformad.

Det gör den säkert - men om det inte finns någon kraft i motorn - vad händer då?

6.15

pinjong wrote:
saabnisse wrote:Det är ju helt riktigt, en bra automatlåda kompenserar ju för momentet beroende på hur den är utformad.

Det gör den säkert - men om det inte finns någon kraft i motorn - vad händer då?

Pinjong du sa. ”Bara gasar lite t ex från 90 km/tim till 110 på några sekunder vid omkörning”

Det är exakt så på min lilla motor med dsg låda.
Den enda skillnaden är att om jag samtidigt tittar på växel indikatorn så har den ändrats från 7-5 på några millisekunder och varvtalet har ökat 2000 varv.
Inget som hörs eller märks och såpass kraft i motorn finns eftersom den jobbar på rätt varvtal.
Och det fungerar även från 110-120.

Alltså om man inte drar maxlast hela tiden kanske inte vridmoment är helt avgörande med en bra automatlåda som ser till att motorn jobbar med rätt effekt vid rätt varvtal.

Tänket med en bra programmerad automat/dsg gör en mindre motor bättre och hela kittet mer förlåtande och kanske lite mer jämförbar med en större motor med manuell och skit bakom spaken på den bilen.

Det är lite så jag känner det efter trafik tråden och mina 3000 mil med dsg låda.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso lever i en annan dimension.

6.15

Nja annan dimension. :)

Jag har kört diesel med vridmoment i 20 år och det är bra när man har manuell och utnyttjar vridmomentet/segdragning och slipper växla så mycket och framför allt vid husvagnsdragning och så.

Men med en bra optimerad aut/dsg behövs det verkligen överdrivet vridmoment då? bensin/dieselmotorn kommer ju att alltid ligga på det optimala varvtalet med exakt rätt effekt för aktuellt driftsförhållande eller omkörning.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

För den större delen av de flesta transportbehov (= familjebilar) så håller jag helt klart med mso 1000 - alltså att det knappast behövs dessa "vridmoments-monster" som en hel del stora och tunga bilar numera säljs med. Speciellt i kombination med en automat med många steg så torde det räcka med lite mindre motorer för de allra flesta. Men det är som vanligt - börjar man flytta gränserna uppåt så är det svårt att "backa" även om det inte finns reella behov. Men ni kanske blir tvungna vad det lider - inte minst med tanke på det nya bonus/malus-systemet som införts.

Självklart går det att växla ned en svag motor för att få tillräcklig kraft för omkörningar t ex men risken att motorn då bullrar eller rycker okomfortabelt ökar. Vi talar då inte om "vridmomentsmonster" utan snarare en lagom platt vridmomentskurva där motorn kan jobba utan ansträngning och enkelt orka med fartökningar utan att behöva "ta i". Då blir längre motorvägs- eller landsvägsetapper lugna och bekväma och därmed även bränslesparande eftersom motorn aldrig behöver varvas.

6.15

Jag kan ju säga att från att ha gått från en vridmomentssvag 2-liters sugmotor (dock med 40hk mer än Oktavia 1,0tsi) till en vridmomentsstark diesel så finns ingen chans i hel-ete att jag vill byta tillbaka till en sugmotor igen, någonsin!
Att ligga på E6'an i 120 och höra automaten växla ned 2ggr och motorn vrålar för att orka uppför backarna i jämförelse med att motorn bara tuggar på med sexans växel.

Sedan ska man ha i åtanke att vridmomentet är bara en biprodukt av motorns effekt i förhållande till varvtalet. Jag kan ju säga så här då Micke. Skulle du hellre vilja slippa vridmomentet, dvs. plocka bort turbon och istället ha en motor som varvar till 12,000 som en mc för att kunna plocka ut 115hk? För det är nog där verkligheten ligger med under 1000cc och för att få effekten.

mso 1000 wrote:
Men med en bra optimerad aut/dsg behövs det verkligen överdrivet vridmoment då? bensin/dieselmotorn kommer ju att alltid ligga på det optimala varvtalet med exakt rätt effekt för aktuellt driftsförhållande eller omkörning.

"Överdrivet vridmoment", var nu gränsen går för det, behövs väl bara om man ofta drar tungt. Jag upplever att jag klara mig bra på ett vrid runt 200Nm o bensinmotor trots att jag drar husvagn (på 1200kg) ibland. Klart det går lättare och är trevligt med mer vrid, men det räcker åt mig. Sen beror det ju även på vid vilket varvtal detta vrid kommer... Men går man under säg 160 så lär inte ens en bra automat kunna kompensera för avsaknaden av vrid. Då blir det istället högt motorvarv som inte är så trevligt i längden, vare sig för ljudkomfort eller bränsleförbrukning. Men vad som behövs är ju högst individuellt och beroende på hur man använder sin bil. Sen är det väl så att vi människor sällan nöjer oss med vad som räcker om vi har möjlighet att få något bättre...

Eftersom Micke i tråd efter tråd måste övertyga sig själv och andra om 1,0tsi's förträfflighet så verkar han glömma att olika motorer fungerar på olika sätt. En dieselmotor har oftast, inte alltid, men oftast, ett ganska kort register. Dom flesta ligger väl mellan 1500-4000rpm, under detta händer inte så mycket och över är oftast inte lönt att varva, även om vissa klarar 1000 varv ytterligare utan att storkna. Men betänk då om man har max effekt runt 3500 som i min Golf. Jag har bara 6 växlar och ett register på 2000 varv, hur ska bilen uppnå någon fartökning utan att ha mycket effekt på lägre varvtal, det som Micke kallar för onödigt vridmoment?
Visst man kan låta motorn gå utan laddtryck upp till 3400 varv för att sedan låta turbon slå in ytterdörren, men det blir nog en ganska oangenäm körupplevelse.

Man måste alltså ha ett högt "onödigt" vridmoment eftersom det är ett resultat av effekt kontra varvtal.

Fxx. Visst är det så.
Dieslar med vridmoment är nog fortsatt det bästa alternativet för tunga höga 4wd bilar om inte skatt och pris i framtiden avskräcker.

Däremot så får man lite samma känsla på en lättare bensin bil med automat/dsg eftersom man varken hör eller känner att motorn temporärt växlat och varvar mer vid tex en omkörning .

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

FXX wrote:
Eftersom Micke i tråd efter tråd måste övertyga sig själv och andra om 1,0tsi's förträfflighet så verkar han glömma att olika motorer fungerar på olika sätt. En dieselmotor har oftast, inte alltid, men oftast, ett ganska kort register. Dom flesta ligger väl mellan 1500-4000rpm, under detta händer inte så mycket och över är oftast inte lönt att varva, även om vissa klarar 1000 varv ytterligare utan att storkna. Men betänk då om man har max effekt runt 3500 som i min Golf. Jag har bara 6 växlar och ett register på 2000 varv, hur ska bilen uppnå någon fartökning utan att ha mycket effekt på lägre varvtal, det som Micke kallar för onödigt vridmoment?
Visst man kan låta motorn gå utan laddtryck upp till 3400 varv för att sedan låta turbon slå in ytterdörren, men det blir nog en ganska oangenäm körupplevelse.
Man måste alltså ha ett högt "onödigt" vridmoment eftersom det är ett resultat av effekt kontra varvtal.

400 Nm vid 1.750-2.500 v/m tycker jag är mer än tillräckligt.

Hittade en mätning:
https://www.autopower.no/assets/images/dyno/dyno_10120_13.jpg

Xanthopteryx wrote:

400 Nm vid 1.750-2.500 v/m tycker jag är mer än tillräckligt.

Det är väl ungefär dubbelt så mycket mot vad som egentligen är tillräckligt om man väljer en lite lättare bil.
Det är lätt att bli bortskämd med t ex hög effekt och högt vridmoment - men nödvändigt är det knappast mer än för väldigt få.

Den fördelen jag kan se är att du då ändå har hela 200 en bit under, vilket gör att man ligger på låga varv även i uppförslut på motorvägen.
Lite som elbil. Du har stort batteri, vilket är onödigt, men fördelen är att du bara behöver ladda till 70 och drar inte ur mer än till 40 vilket är skonsamt mot batterierna.

mso 1000 wrote:

Däremot så får man lite samma känsla på en lättare bensin bil med automat/dsg eftersom man varken hör eller känner att motorn temporärt växlat och varvar mer vid tex en omkörning .

Jag har inte kört någon Octavia 1,0, men det verkar vara ganska högt vägljud så det kanske är därför man inte hör motorn.
https://www.youtube.com/watch?v=0sbSlFX3LEc

Ja du X - jag har kört bil under ca: 50 år och en stor del av dessa år tämligen mycket på årsbasis men de standardbilar typ Golf med t ex 1,0 l TSI-motorn som säljs idag räcker utan vidare till även om det skulle luta lite emot. Tror att många saknar perspektiv och tror att man "behöver" mycket mera än vad man egentligen behöver. Därför har många av er svårt att acceptera det positiva som t ex mso 1000 skriver om sin bil. Den Skodan skulle säkert täcka behovet även för t ex väldigt många V90-ägare men en Skoda har ju inte samma status på garageuppfarten som en V90 - och har man förmånen av tjänstebil så är ju inte heller merkostnaden direkt astronomisk och då kanske det är väl värt statusvinsten - och att den säkert är både lite bekvämare och lite säkrare. Men dagens Octavia är ju inte heller nån liten "fis-bil".

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.