Ta bort EGR och DPF samt chiptrimning

63 inlägg 0 nya
Ta bort EGR och DPF samt chiptrimning

Har fått förslag från en välrenommerad firma att ta bort både EGR och PDF (innanmätet i partikelfiltret) samt köra chiptrimning. Skulle då gå från 171 kw på min diesel V6:a till 223 kw och vridmomentet skulle uppgå till 580 Nm.

Kan man motstå detta? :)

Politisk korrekthet känner de flesta till vid det här laget – det dolda åsiktsförtryck som råder utom för ”godkända” åsikter. Det är tätt närbesläktat med det psykologiska begreppet grupptänk, ett fenomen som i grunden syftar till att upprätthålla harmoni genom konsensus i en grupp. Tyvärr får grupptänk förödande konsekvenser när det uppstår på politisk nivå och alla försök till motstånd eller nyansering bestraffas. Grupptänk uppstår alltså när en grupp människor värderar harmoni och sammanhållning inom gruppen högre än korrekta analyser och kritisk utvärdering. .

Ja. Särskilt partikelfiltret. Dumheter att ta bort det.

"Ta bort EGR och DPF samt chiptrimning" - är olagligt och för övrigt olämpligt! Även om man bara är det minsta klarsynt, så gör man inget av detta.

Lite märkligt att en firma säger så. Jag hade gått på endast chiptrimning.

@ Rallykalle73

Därför att dels är jag själv orolig för DPF:en eftersom det blir rätt mycket korta sträckor, mellan varven. Och att ligga och trycka på vägarna bara för att rensa DPF:en är ju inte direkt miljövänligt (för den som tänker så) eller ekonomiskt. Och även EGR:en kan ju ställa till med problem, så det är som en förebyggande operation. Dessutom blir det ju faktiskt sämre förbränning och bilen drar mer soppa, med EGR. Dessutom får man bättre tryck om man tar bort dem och sedan trimmar, än om man bara trimmar.

Så på det hela taget så blir bilen kralligare och får bättre bränsleekonomi. What's not to like? :)

Politisk korrekthet känner de flesta till vid det här laget – det dolda åsiktsförtryck som råder utom för ”godkända” åsikter. Det är tätt närbesläktat med det psykologiska begreppet grupptänk, ett fenomen som i grunden syftar till att upprätthålla harmoni genom konsensus i en grupp. Tyvärr får grupptänk förödande konsekvenser när det uppstår på politisk nivå och alla försök till motstånd eller nyansering bestraffas. Grupptänk uppstår alltså när en grupp människor värderar harmoni och sammanhållning inom gruppen högre än korrekta analyser och kritisk utvärdering. .

Ska du montera tillbaks dom inför varje besiktning då, eller hur har du tänkt klara dom?

Om du kör mycket korta sträckor, är det inte bättre byta till bensinbil då, alt äldre diesel som inte har EGR o partikelfilter...

@ Rutger Jönåker

Nej, det skall inte behövas. Och att DPF:en är en tom burk syns inte, bara svetsskarven är bra utförd. Jag gillar min V6:a och kommer säkert att gilla den ännu bättre när den här 223 kw.

Att byta till en äldre som inte har dessa tingestar ser jag ingen vinst med. Bättre att ha en nyare som inte heller har dem. Och diesel ger oöverträffat vridmoment.

Politisk korrekthet känner de flesta till vid det här laget – det dolda åsiktsförtryck som råder utom för ”godkända” åsikter. Det är tätt närbesläktat med det psykologiska begreppet grupptänk, ett fenomen som i grunden syftar till att upprätthålla harmoni genom konsensus i en grupp. Tyvärr får grupptänk förödande konsekvenser när det uppstår på politisk nivå och alla försök till motstånd eller nyansering bestraffas. Grupptänk uppstår alltså när en grupp människor värderar harmoni och sammanhållning inom gruppen högre än korrekta analyser och kritisk utvärdering. .

...eller cykel? Elmoped? ...?

Klarsynt - Tja jag vet ju inte var du bor, men om vi antar att du bor på landsbygden, inte har några problem med miljösamvetet eller att det är olagligt och det stämmer att besiktningen inget märker så visst kan jag förstå det är frestande bli av med två framtida felkällor. Speciellt EGR ventil låter ju som motormisshandel, spruta in sotet ett varv till i motorn... Men det känns märkligt att besiktningen inte ska upptäcka det. Stämmer verkligen det?

@ Rutger Jönåker

Enligt källa är det ju många som gjort det. Bilprovningen testar ju inte motorstyrka och motsvarande. Vad gäller EGR så är den ju av i vilket fall som helst när bilen antingen körs på högt varv eller står på tomgång, där det sistnämnda scenariot är det mest frekventa på Bilprovningen. Och då bilen faktiskt blir snålare och effektivare så drar den ju mindre soppa och därmed borde avgaskraven passeras med råge. Men jag är mer än öppen för tankar här, från klokt folk, - vilket var lite av anledningen till att jag skapade tråden.

Politisk korrekthet känner de flesta till vid det här laget – det dolda åsiktsförtryck som råder utom för ”godkända” åsikter. Det är tätt närbesläktat med det psykologiska begreppet grupptänk, ett fenomen som i grunden syftar till att upprätthålla harmoni genom konsensus i en grupp. Tyvärr får grupptänk förödande konsekvenser när det uppstår på politisk nivå och alla försök till motstånd eller nyansering bestraffas. Grupptänk uppstår alltså när en grupp människor värderar harmoni och sammanhållning inom gruppen högre än korrekta analyser och kritisk utvärdering. .

Tillägg:

Men det är nog klokt att köra in med riktigt uppvärmd motor och att ha blåst ut rejält innan också. Lite kreativ körning innan besiktningen... :)

Politisk korrekthet känner de flesta till vid det här laget – det dolda åsiktsförtryck som råder utom för ”godkända” åsikter. Det är tätt närbesläktat med det psykologiska begreppet grupptänk, ett fenomen som i grunden syftar till att upprätthålla harmoni genom konsensus i en grupp. Tyvärr får grupptänk förödande konsekvenser när det uppstår på politisk nivå och alla försök till motstånd eller nyansering bestraffas. Grupptänk uppstår alltså när en grupp människor värderar harmoni och sammanhållning inom gruppen högre än korrekta analyser och kritisk utvärdering. .

Kommer det ej upp felkoder i bilen ? Eller du kan "trolla" bort dom ?

Bilprovningen mäter väl luftflödet efter avgasröret och får signal på avvikelser från normalspannet tror jag. Trist om det sedan inte går att återställa till en rimlig kostnad. Jag skulle nöja mig med chiptrim.

6.15

Varför inte bara köpa en bil som har 223 kW och 580 Nm i standardutförande?

@ Rallykalle73
Nu är det ju inte jag som genomför arbetet, men eventuella felkoder kan ju programmeras bort.

@ pinjong

Ja, det vore trist.

@ Vorwärts

För att jag nu har en bil som jag tycker mycket om och som för en billig peng kan bli ännu bättre. Varför då gå den dyra omvägen och sälja den och köpa en annan/dyrare?

Jag har pratat med firman. De är så säkra på sin sak att vi har kommit överens om att jag bokar besiktning dagen efter och om det nu, mot all förmodan, inte skulle gå igenom - så betalar jag inget alls för jobbet :)

.

Politisk korrekthet känner de flesta till vid det här laget – det dolda åsiktsförtryck som råder utom för ”godkända” åsikter. Det är tätt närbesläktat med det psykologiska begreppet grupptänk, ett fenomen som i grunden syftar till att upprätthålla harmoni genom konsensus i en grupp. Tyvärr får grupptänk förödande konsekvenser när det uppstår på politisk nivå och alla försök till motstånd eller nyansering bestraffas. Grupptänk uppstår alltså när en grupp människor värderar harmoni och sammanhållning inom gruppen högre än korrekta analyser och kritisk utvärdering. .

Haha om man har reserv att sätta dit vid besikningen av och på av och på vad är meningen när man kan få lika mycket med chipbox?
Litauanien 3x billigare än i svergie.

Inget ovanligt tilltag, var o varannan äldre BMW diesel verkar ha bortplockat filter.
Det blir väl så när nytt kostar halva bilens värde.

@ Birger

Reserv? Vaddå reserv?

@ Rikard

Nej, precis. Det här är jag knappast ensam om :)

Politisk korrekthet känner de flesta till vid det här laget – det dolda åsiktsförtryck som råder utom för ”godkända” åsikter. Det är tätt närbesläktat med det psykologiska begreppet grupptänk, ett fenomen som i grunden syftar till att upprätthålla harmoni genom konsensus i en grupp. Tyvärr får grupptänk förödande konsekvenser när det uppstår på politisk nivå och alla försök till motstånd eller nyansering bestraffas. Grupptänk uppstår alltså när en grupp människor värderar harmoni och sammanhållning inom gruppen högre än korrekta analyser och kritisk utvärdering. .

Bilprovningen borde kolla så att det verkligen finns ett fungerande partikelfilter.

@ Pi

Fast det gör de inte. De kollar inte om autobromsen fungerar heller...

:

Politisk korrekthet känner de flesta till vid det här laget – det dolda åsiktsförtryck som råder utom för ”godkända” åsikter. Det är tätt närbesläktat med det psykologiska begreppet grupptänk, ett fenomen som i grunden syftar till att upprätthålla harmoni genom konsensus i en grupp. Tyvärr får grupptänk förödande konsekvenser när det uppstår på politisk nivå och alla försök till motstånd eller nyansering bestraffas. Grupptänk uppstår alltså när en grupp människor värderar harmoni och sammanhållning inom gruppen högre än korrekta analyser och kritisk utvärdering. .

Nä, jag vet det Klarsynt. Men icke fungerande autobroms indikeras normalt i bilen. Och om man inte manipulerar systemen (som du tänkt göra) så ser bilprovningen med stor sannolikhet eventuella problem när dom gör ODB-kollen.
Tycker det är trist när man medvetet plockar bort viktig avgasrenings-utrustning som t ex partikelfilter.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.