Nyckellös start och upplåsning

105 inlägg 0 nya
Nyckellös start och upplåsning

Vet inte om detta redan har tagits upp tidigare nånstans, men jag funderar lite kring det nyckelfria systemet i bilar.

Har själv ett sånt och inte nog med att man inte behöver sätta in någon nyckel när man startar så kan man även öppna bildörren när den är låst utan att trycka på "lås upp knappen". Är säkert så på alla bilar med detta system, men för mig är det första bilen som har nyckelfritt så jag vet inte.

Alltså jag kommer från bostaden och har nyckeln i fickan (bilen är låst) och sen tar jag bara i handtaget och bilen öppnar sig eftersom den känner av nyckeln.

Sen när man ska låsa så stänger man ju bara dörren och nuddar utsidan av handtaget så låser sig bilen.
Är det så det funkar på alla nyckelfria bilar? Att man aldrig behöver trycka nåt på nyckeln (om man inte vill)?

Hur som helst, det jag är fundersam över är hur nära bilen man måste vara för att man bara ska kunna öppna dörren när den är låst?

Jag menar, säg att jag låser bilen och går ifrån den utan att titta bakåt, men sen när jag har gått 7 meter så öppnar någon dörren utan att jag vet om det. Förhoppningsvis räcker inte funktionen så långt utan den slutar funka redan efter 2m eller nåt, men jag har inte testat så jag vet inte.

- Peugeot 308 SW GT -2019

bejje wrote:
Vet inte om detta redan har tagits upp tidigare nånstans, men jag funderar lite kring det nyckelfria systemet i bilar.
Har själv ett sånt och inte nog med att man inte behöver sätta in någon nyckel när man startar så kan man även öppna bildörren när den är låst utan att trycka på "lås upp knappen". Är säkert så på alla bilar med detta system, men för mig är det första bilen som har nyckelfritt så jag vet inte.
Alltså jag kommer från bostaden och har nyckeln i fickan (bilen är låst) och sen tar jag bara i handtaget och bilen öppnar sig eftersom den känner av nyckeln.
Sen när man ska låsa så stänger man ju bara dörren och nuddar utsidan av handtaget så låser sig bilen.
Är det så det funkar på alla nyckelfria bilar? Att man aldrig behöver trycka nåt på nyckeln (om man inte vill)?
Hur som helst, det jag är fundersam över är hur nära bilen man måste vara för att man bara ska kunna öppna dörren när den är låst?
Jag menar, säg att jag låser bilen och går ifrån den utan att titta bakåt, men sen när jag har gått 7 meter så öppnar någon dörren utan att jag vet om det. Förhoppningsvis räcker inte funktionen så långt utan den slutar funka redan efter 2m eller nåt, men jag har inte testat så jag vet inte.

Är ju dessa system som gör att bilar stjäls genom att dom tjuvaktiga personerna ”reläar” signalerna från nyckeln, till bilen, öppnar dörren startar och kör iväg.
Därför har många ”bilnyckeln” i en plåtburk hemma och i ett metallskärmat fodral i fickan.
Inte bara premiumbilar som stjäls, var tydligen en stöldvåg av Toyotabilar i Skåne för inte så länge sedan.

Guran wrote:
bejje wrote:Vet inte om detta redan har tagits upp tidigare nånstans, men jag funderar lite kring det nyckelfria systemet i bilar.
Har själv ett sånt och inte nog med att man inte behöver sätta in någon nyckel när man startar så kan man även öppna bildörren när den är låst utan att trycka på "lås upp knappen". Är säkert så på alla bilar med detta system, men för mig är det första bilen som har nyckelfritt så jag vet inte.
Alltså jag kommer från bostaden och har nyckeln i fickan (bilen är låst) och sen tar jag bara i handtaget och bilen öppnar sig eftersom den känner av nyckeln.
Sen när man ska låsa så stänger man ju bara dörren och nuddar utsidan av handtaget så låser sig bilen.
Är det så det funkar på alla nyckelfria bilar? Att man aldrig behöver trycka nåt på nyckeln (om man inte vill)?
Hur som helst, det jag är fundersam över är hur nära bilen man måste vara för att man bara ska kunna öppna dörren när den är låst?
Jag menar, säg att jag låser bilen och går ifrån den utan att titta bakåt, men sen när jag har gått 7 meter så öppnar någon dörren utan att jag vet om det. Förhoppningsvis räcker inte funktionen så långt utan den slutar funka redan efter 2m eller nåt, men jag har inte testat så jag vet inte.
Är ju dessa system som gör att bilar stjäls genom att dom tjuvaktiga personerna ”reläar” signalerna från nyckeln, till bilen, öppnar dörren startar och kör iväg.
Därför har många ”bilnyckeln” i en plåtburk hemma och i ett metallskärmat fodral i fickan.
Inte bara premiumbilar som stjäls, var tydligen en stöldvåg av Toyotabilar i Skåne för inte så länge sedan.

Det vore ju så klart tråkigt om bilen stjäls, men inte hela världen. Jag har märkesförsäkring med reducerad självrisk och har nästan aldrig något av värde i bilen, så stjäls den så får jag hyrbil omgående och sedan en ny bil.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Testat på Swiften, det är högst en meter. Den startar inte om passageraren har nyckeln i högerfickan.

Rikard wrote:
Testat på Swiften, det är högst en meter. Den startar inte om passageraren har nyckeln i högerfickan.

Beror på vilket system det är. Samma på Mazda, ett enkelt system som gör att du kan öppna, men dom vars nycklar ”kommunicerar” med bilen och lagrat servicedata mm i nyckeln är ju värre/sämre
Egentligen en fullständigt onödig funktion.
Funkar ju att låsa upp med nyckeln i dörren eller trycka på sändarknappen på nyckeln.
Ett typiskt Ilands problem där teknikerna hittat på ganska onödiga produkter bara för att det går.

Rikard wrote:
Testat på Swiften, det är högst en meter. Den startar inte om passageraren har nyckeln i högerfickan.

Jag har alltid nyckeln i högerfickan och det är inga problem. Försökte låsa den häromdagen utan nyckeln, men den vägrade låsa sig, men märkte då att nyckeln låg kvar i bilen istället för i min ficka, så den är i alla fall smart nog att vägra låsa om nyckeln ligger kvar i bilen.

- Peugeot 308 SW GT -2019

När jag testat backa en meter från förarstol med dörr öppen kom meddelande på skärmen att bilen inte kan starta. När jag sitter i förarstol kom slocknar meddelande på skärmen då kan bilen starta och min byxfickan sitter i vänster utan att ta ut nyckel bekvämt. Bilen är Fabia.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF wrote:
När jag testat backa en meter från förarstol med dörr öppen kom meddelande på skärmen att bilen inte kan starta. När jag sitter i förarstol kom slocknar meddelande på skärmen då kan bilen starta och min byxfickan sitter i vänster utan att ta ut nyckel bekvämt. Bilen är Fabia.

Men du har ju inte det systemet nyckellös accsess som Beije frågar om på Fabian.

Guran wrote:
GF wrote:När jag testat backa en meter från förarstol med dörr öppen kom meddelande på skärmen att bilen inte kan starta. När jag sitter i förarstol kom slocknar meddelande på skärmen då kan bilen starta och min byxfickan sitter i vänster utan att ta ut nyckel bekvämt. Bilen är Fabia.
Men du har ju inte det systemet nyckellös accsess som Beije frågar om på Fabian.

Nej, den är inte nyckellös "KEYLESS". Bilen är säkraste har jag i min bil endast är "EASY START – startknapp utan nyckel".

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Hade detta i min förra 308SW och nu i min nya 508. Man blir bekväm med det och tycker det är jättebra, just med att man aldrig behöver ta upp och hantera nåt med nycklarna, även om man kan säga att det skulle gå nästan lika bra.

" Egentligen en fullständigt onödig funktion ". Jo, det kan man ju säga om många funktioner, såsom elspeglar, elfönsterhissar elstolar, motordriven koffertlucka osv. men bekvämt och bra när man vant sig.

ffodil wrote:
Hade detta i min förra 308SW och nu i min nya 508. Man blir bekväm med det och tycker det är jättebra, just med att man aldrig behöver ta upp och hantera nåt med nycklarna, även om man kan säga att det skulle gå nästan lika bra.
" Egentligen en fullständigt onödig funktion ". Jo, det kan man ju säga om många funktioner, såsom elspeglar, elfönsterhissar elstolar, motordriven koffertlucka osv. men bekvämt och bra när man vant sig.

Så är det, men man kan lika fort avvänja sig.

Guran wrote:
ffodil wrote:Hade detta i min förra 308SW och nu i min nya 508. Man blir bekväm med det och tycker det är jättebra, just med att man aldrig behöver ta upp och hantera nåt med nycklarna, även om man kan säga att det skulle gå nästan lika bra.
" Egentligen en fullständigt onödig funktion ". Jo, det kan man ju säga om många funktioner, såsom elspeglar, elfönsterhissar elstolar, motordriven koffertlucka osv. men bekvämt och bra när man vant sig.
Så är det, men man kan lika fort avvänja sig.

Visst, skulle jag tvingas köra en Volvo 240 från 1984 i två månader så skulle jag klara av det också, men det betyder inte att det skulle vara en trevlig upplevelse.

- Peugeot 308 SW GT -2019

bejje wrote:
Guran wrote:ffodil wrote:Hade detta i min förra 308SW och nu i min nya 508. Man blir bekväm med det och tycker det är jättebra, just med att man aldrig behöver ta upp och hantera nåt med nycklarna, även om man kan säga att det skulle gå nästan lika bra.
" Egentligen en fullständigt onödig funktion ". Jo, det kan man ju säga om många funktioner, såsom elspeglar, elfönsterhissar elstolar, motordriven koffertlucka osv. men bekvämt och bra när man vant sig.
Så är det, men man kan lika fort avvänja sig.
Visst, skulle jag tvingas köra en Volvo 240 från 1984 i två månader så skulle jag klara av det också, men det betyder inte att det skulle vara en trevlig upplevelse.

Nu var det inte en 1984 års 240 jag avsåg. Utan dom där extra finesserna.
Du uppskattar väl t.ex motorn i sin bil. Visst är det bekvämt med automat och massa annat lullull. Men att trycka på gasen och den lilla motorn sätter betydligt bättre fart på bilen än vad någon 80-tals Volvo klarade är ju en självklarhet, och på det både bränslesnålare och bekvämare. Men att lägga handen på dörrhandtaget i stället för att trycka på en fjärrkontroll eller stoppa nyckeln i dörrlåset och ett tändningslås. Egentligen bara mer grejer som kan krångla.
Men en rejäl stereo med bra ljud i bilen vill man ju ha, det fanns inte på 240:s tid.

Guran wrote:
bejje wrote:Guran wrote:ffodil wrote:Hade detta i min förra 308SW och nu i min nya 508. Man blir bekväm med det och tycker det är jättebra, just med att man aldrig behöver ta upp och hantera nåt med nycklarna, även om man kan säga att det skulle gå nästan lika bra.
" Egentligen en fullständigt onödig funktion ". Jo, det kan man ju säga om många funktioner, såsom elspeglar, elfönsterhissar elstolar, motordriven koffertlucka osv. men bekvämt och bra när man vant sig.
Så är det, men man kan lika fort avvänja sig.
Visst, skulle jag tvingas köra en Volvo 240 från 1984 i två månader så skulle jag klara av det också, men det betyder inte att det skulle vara en trevlig upplevelse.
Nu var det inte en 1984 års 240 jag avsåg. Utan dom där extra finesserna.
Du uppskattar väl t.ex motorn i sin bil. Visst är det bekvämt med automat och massa annat lullull. Men att trycka på gasen och den lilla motorn sätter betydligt bättre fart på bilen än vad någon 80-tals Volvo klarade är ju en självklarhet, och på det både bränslesnålare och bekvämare. Men att lägga handen på dörrhandtaget i stället för att trycka på en fjärrkontroll eller stoppa nyckeln i dörrlåset och ett tändningslås. Egentligen bara mer grejer som kan krångla.
Men en rejäl stereo med bra ljud i bilen vill man ju ha, det fanns inte på 240:s tid.

Det har du ju rätt i, hade jag behövt låsa upp dörren genom att trycka på knappen på fjärren som jag alltid har gjort i många år, så hade det inte varit någon dealbreaker, lätt att vara utan. Dock är det skönt att slippa sätta en nyckel i tändningslåset.

Och jag ville inte börja mitt nya bilägande genom att lämna in bilen för extra stereoinstallation, så som tur var så kunde man välja till ett Denon-system med 8 högtalare, förstärkare och baslåda vid köpet och det var det värt.

- Peugeot 308 SW GT -2019

bejje wrote:

Det vore ju så klart tråkigt om bilen stjäls, men inte hela världen. Jag har märkesförsäkring med reducerad självrisk och har nästan aldrig något av värde i bilen, så stjäls den så får jag hyrbil omgående och sedan en ny bil.

Det är många som fått problem med bilar som inte kan stjälas. Då verkar det råda nån sorts omvänd bevisbörda, att man ska bevisa att man själv inte gjort sig av med bilen. Detta ”problem” började redan när rattlåsen kom, fortsatte sedan när imobiliser blev lagkrav. Googlar man typ ”bilen gick inte att stjäla länsförsäkringar” eller liknande så får man upp en hel del såna ärenden där bilar försvunnit som enligt försäkringsbolaget inte ska gå att stjäla och ersättning uteblivit.

Ja jag skulle inte betala en krona för att få detta system.

Jag har inga som helst problem med att trycka på nyckeldosan för att fjärrlåsa upp eller fjärr öppna bagageluckan eller köra ner fönster.
Eller trycka på dosan för att fjärrstarta ventilationen.

Ny teknik i all ära och mycket är smart men många är tvivelaktiga ur behovsynpunkt.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
Ja jag skulle inte betala en krona för att få detta system.
Jag har inga som helst problem med att trycka på nyckeldosan för att fjärrlåsa upp eller fjärr öppna bagageluckan eller köra ner fönster.
Eller trycka på dosan för att fjärrstarta ventilationen.
Ny teknik i all ära och mycket är smart men många är tvivelaktiga ur behovsynpunkt.

Finge du använda keyless i några månader så skulle du ändra uppfattning mso1000, precis som med andra finesser du redan har.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

mso 1000 wrote:
Ja jag skulle inte betala en krona för att få detta system.
Jag har inga som helst problem med att trycka på nyckeldosan för att fjärrlåsa upp eller fjärr öppna bagageluckan eller köra ner fönster.
Eller trycka på dosan för att fjärrstarta ventilationen.
Ny teknik i all ära och mycket är smart men många är tvivelaktiga ur behovsynpunkt.

Det är väl så man resonerar om ny teknik. När man sen väl har haft det känns det obekvämt om det plötsligt saknas. Det går inte att komma ifrån utan att det är bekvämt när händerna är upptagna med annat och bara det att slippa rota efter nycklarna.
Nu är det förvisso så att det ingått i dom utrustningspaket jag velat ha i de två sista bilarna. Förra bilen vet jag inte om jag velat betala extra för just den funktionen, men i den sista hade jag nog varit beredd att betala extra för den om det inte redan ingått, även om jag inte ställts i det valet.

Är även ganska säker på att min fru skulle protestera om jag sagt att den funktionen får vi inte mer nu för den kostar extra. Oftast har hon nycklarna i handväskan iaf. sommartid och måste då stå och rota i den. Samma sak med motoriserad bagagelucka när man har händerna fulla.

"Det är väl så man resonerar om ny teknik. När man sen väl har haft det känns det obekvämt om det plötsligt saknas. Det går inte att komma ifrån utan att det är bekvämt när händerna är upptagna med annat och bara det att slippa rota efter nycklarna.
Nu är det förvisso så att det ingått i dom utrustningspaket jag velat ha i de två sista bilarna. Förra bilen vet jag inte om jag velat betala extra för just den funktionen, men i den sista hade jag nog varit beredd att betala extra för den om det inte redan ingått, även om jag inte ställts i det valet."

I slutändan när vi fått självkörande bilar, så kommer det att kännas konstigt att tänka sig, att vi ville köra våra bilar själva förr...

Keyless är väl en sån grej som man uppskattar tills det går sönder. Personligen har jag hört mängder med historier om brytare i dörrhandtag (på iaf. Volvobilar där det är snarare regel än undantag) som havererar efter ett par år och man står där med lång näsa och svär. Sedan har vi ju problemet med räckviddsförlängare som snart finns i var biltjuvs ficka. Jag har aldrig bilnyckeln i fickan när jag jobbar och min bilnyckel ligger i mitt låsta skåp och bilen står parkerad 10m utanför. Med keyless så är stölden relativt enkel utan att ens behöva bryta upp mitt skåp.

Av alla mina bilar jag ägt med fjärrdosa sedan dom jag installerat själv med larmdosa till c-låset i början av 90-talet fram tills idag med original fjärrstyrning så har det aldrig krånglat eller fallerat. Så för egen del så är just keyless en dealbreaker, jag skulle aktivt välja bort en bil med detta då nackdelarna överväger fördelarna.

Vi är alla olika som individer. Men ser man till eventuella nackdelar med keyless kontra fördelarna så känns det iaf. för mig ganska helt oväsentligt. Den lilla ansträngningen att trycka på en knapp och sätta in nyckeln i sin hållare i bilen är ganska liten. Jämför man med tex. andra utrustningsdetaljer som värmare så är det ju en markant skillnad i ansträngning kontra mervärdet. Att slippa skrapa rutor, slippa frysa ba--arna av sig under halva året, och inte minst att slippa kallstarta en motor med allt vad det innebär, kontra kostnaden för detta. Då snackar vi ganska stort mervärde. Likaså med adaptiv farthållare...osv...osv...

Så resonerar jag, andra resonerar annorlunda, full respekt till er.

Om jag skulle ägt en dyr "premiumbil" där risken för stöld är betydligt högre skulle jag nog dra mig lite mer för keyless, men så länge en har en anspråkslös bil ser jag inget behov av förstärkt säkerhet (annat än att jag lägger nyckeldosan i en plåtburk hemma).

Power to the people

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.