Gammalt och även helt nytt batteri töms nu av sig självt! - Vad har hänt?

69 inlägg 0 nya
Gammalt och även helt nytt batteri töms nu av sig självt! - Vad har hänt?

CITROEN XSARA 16 SX KBI
Årsmodell: 2003

Mitt batteri började bli lite trött (lite trögstartat kalla dagar) så jag tog in batteriet och laddade det.

När jag satte i batteriet igen så startade bilen rätt okej första dagen.

Andra dagen blev jag stående på en parkering och batteriet verkade så gott som helt urladdad. Ett litet svagt "startljud" lät, men inget mer.
Efter att ha fått igång bilen med startkablar så körde jag till OKQ8 och köpte ett nytt, bra batteri som jag monterade.
Jag provstartade en gång och det funkade finfint.

Nu, dagen efter, när jag skulle starta så låter det nya batteriet lika svagt som det förra gjorde sista gången, och bilen startar inte.

Min amatörmässiga tolkning är att nånting måste ha skett när jag tog ut det gamla batteriet som gör att nånting nu tömmer batterierna (både gamla och nya) när bilen bara står still.

Vad kan troligast ha hänt?
Hur bör man fixa det?

Ja, du har tveklöst något allvarligt elfel, nånstans "läcker" strömmen.

Men, hur beter sig bilen?
Fungerar allt annat när du vrider på tändningen, eller är det bara startmotorn som går trögt?

Det jag tänker är att din startmotor är på upphällningen, det är ju sånt som händer.
Mät spänningen över batteripolerna innan, och medan startmotorn körs.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Du måste kolla krypström på alla olika platser, belysning, jordpunkt, släpkontakt osv osv. Det är inte så himla svårt, men iom att du inte har någon kunskap om det hela, så blir det jobbigt. Rycka säkringar, tills du ser vad som drar ur batteriet. Kolla om du har någon kompis som vet hur man gör.

SAIK FOR LIFE!

Tja, jag har inte tänkt på hur bilen beter sig i övrigt när jag vrider nyckeln. Panelens lampor tänds i alla fall, så länge som jag vrider nyckeln.
Jag hittade denna länk:
http://bildoktorn.net/index.php/felsokaren/20-batteriet-laddar-ur-fast-jag-inte-kor

Sannolikt drar något "tjuvström" så jag får väl till att köpa en multimeter imorgon och testa tricket med att dra ut en säkring i taget.
Funkar det med en billig från Jula?
Vad ska man ha multimetern inställd på när man jag kopplar den mellan batteriets +pol och den lossade batteri-kabeln?

"Jordpunkt" och "släpkontakt" vet jag inte vad det är... hmm.

Förresten...
Några dagar innan batteriproblemet så började indikatorn för höger blinker att blinka snabbare inne i bilen.

Kan det vara länkat med batteriprolemet på något vis?

white-k wrote:
Förresten...
Några dagar innan batteriproblemet så började indikatorn för höger blinker att blinka snabbare inne i bilen.
Kan det vara länkat med batteriprolemet på något vis?

Brukar vara trasig blinkerslampa. Dålig kontakt, jordfel.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

white-k wrote:

Sannolikt drar något "tjuvström" så jag får väl till att köpa en multimeter imorgon och testa tricket med att dra ut en säkring i taget.
Funkar det med en billig från Jula?
Vad ska man ha multimetern inställd på när man jag kopplar den mellan batteriets +pol och den lossade batteri-kabeln?
"Jordpunkt" och "släpkontakt" vet jag inte vad det är... hmm.

Ställ multimetern på "A", anslut mätarens ena prob till batteripolen och den andra till polskon.
Obs, alla brytare till ljus, värme m.m. måste vara från!
Läs av värdet, ställ mätaren på "V" och mät batterispänningen mellan batteripolerna, multiplicera med "A" så får du den effekt som laddar ur batteriet!
Sedan kan du göra om den första steget och gradvis plocka säkringar.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ett enkelt prov: vrid på tändningen, men starta inte. Starta vindrutetorkarna. Går de i normal hastighet, eller kryper de fram?
Då vet du om du har normal spänning i batteriet. Går de i stort sett som vanligt, är det startmotorn, eller möjligen jordningen som bråkar.

Jordpunkt kan t.ex. vara för batteriets minuskabel. Är det oxid där den är infäst (alltså på motorn), kan det bli besvärligt att starta.
Släpkontakt menas nog om du har dragkrok och kontakt på den. Fast, jag har aldrig varit med om att det försvinner ström den vägen.

Om du provar att mäta med multimeter, tänk på att ha alla dörrar och baklucka stängda. Annars drar ju de lamporna ström och lurar dig.
Du ska alltså haka av pluskabeln från batteriet och mäta mellan batteriet och pluskabeln.
När du ställer multimetern på "A", kan det finnas olika mätskalor. Börja inte på minsta möjliga mA.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Mycket bra tips här. Min erfarenhet säger jordpunkt.
Börja där.

...och en vanlig multimeter har ofta väldigt "snålt" DC/Current-område så försök inte köra nåt som drar mycket ström när du kör hela förbrukningen via en seriekopplad multimeter. Sen är det inte heller alla multimetrar som kan mäta likström (DC Current) så kolla att ditt "A-område" (Ampere) också är markerat med bokstäverna DC (=likström).

Har man några hundralappar extra så rekommenderar jag en tångamperemeter.
Då kan du mäta med allt på om du så vill utan att riskera något. Ofta har de även ingång för sladd när man vill finlira sedan under felsökningen.

Håller med X om att en strömtång är bra och enkel och en som klarar likströms-mätningar finns från typ 500 kr och uppåt - bl a via Biltema
Med tång-funktionen kan man dock inte som X skriver "finlira" (mäta väldigt små strömmar med säkerhet) så mycket utan är man i mA-träsket så är nog en seriekopplad multimeter bättre. Men med strömtången behöver man inte koppla bort några sladdar och råkar man köra en storförbrukare under mätningen så gör inte heller det nåt. Men i regel kan man mäta både med tång-funktionen och seriellt via sladdarna med en hyfsad strömtång.

Pi wrote:
Håller med X om att en strömtång är bra och enkel och en som klarar likströms-mätningar finns från typ 500 kr och uppåt - bl a via Biltema
Med tång-funktionen kan man dock inte som X skriver "finlira" (mäta väldigt små strömmar med säkerhet) så mycket utan är man i mA-träsket så är nog en seriekopplad multimeter bättre. Men med strömtången behöver man inte koppla bort några sladdar och råkar man köra en storförbrukare under mätningen så gör inte heller det nåt. Men i regel kan man mäta både med tång-funktionen och seriellt via sladdarna med en hyfsad strömtång.

Den vi har har, som jag nämnde, även sladdingång och funkar då liknande en multimeter. Då kan du mäta ner på mA.
Så tången för de stora och sladdingången för det lilla.

Absolut X - och det var ju också vad jag skrev i sista meningen. Dock nåt att vara uppmärksam på när man handlar och inte minst "DC A" för det finns väldigt många strömtänger i det billiga segmnentet som bara mäter växelström (AC A) och inte likström (DC A).

Pi wrote:
Absolut X - och det var ju också vad jag skrev i sista meningen. Dock nåt att vara uppmärksam på när man handlar och inte minst "DC A" för det finns väldigt många strömtänger i det billiga segmnentet som bara mäter växelström (AC A) och inte likström (DC A).

Definitivt. Kan intygas då vi skulle förnya vår som lite hastigt och lustigt hamnade fyra meter ner i skagerrak. Trots hyfsat kvick upphämtning och sötvattensbad och tork så gick den ej att rädda.

För övrigt en lite småkul historia om någon är intresserad:
En båt av ltie större modell. Motorlucka baktill där man även sitter på. Luckan har gasfjädrar och snäpphakar inifrån båten sett så den öppnas så att säga uppåt/bakåt.
Motormek hölls det på med. Hakarna var inte snäppta utan bara pålagda så den skulle vara stängd då vi äntrar från aktern (bryggan en bit opp).
Mätaren låg på luckan.
Fadern min kliver på och som man gör, trampar på sätet (som nu också är luckan).
Kliver ner i båten och, då hade hakarna lossat (då de ju bara satt löst) så när han kliver ner på durken så *psscchhyyyyy* åker luckan så sakteliga upp och multimetern *sscchhhkkrrssshh* på den hala plasten.
Ni vet, man hinner liksom reagera och uppfatta allt, men inte agera.
*klonk* på badbryggan som är längs med hela aktern och ett litet *kshas* - *kapluppums*
Den följde svordomen hördes mycket tydligt hela vägen till huset några hundra meter bort.

Den var inte Biltemabillig kan tilläggas....

Det ligger även en iPhone 6 vid bryggnocken som en annan i området testade vattentåligheten på (oklart hur det gick då den aldrig återfanns bland sjögräs och dy).
Likaså en iPhone 7 vid gästplatsen. Denna var det min morbror som testade vattentåligheten på. Trots av mig ihärdiga dyk var det helt kört att hitta en svart telefon bland 1,5 meter högt sjögräs och dy som vid minsta rörelse blir sikt nolla.
Övriga saker som också har letat sig ner är ju ett antal verktyg, schacklar, båtshake (ni vet, sådan där man kan förlänga - denna var inte helt ihopskruvad så man tar tag i bryggan, drar och si där lossnade den halvan med krok på, gör ett snyggt litet plums och bluppblupblurp. Uppsynen på personen som står kvar med ett rör i handen är tämligen obeskrivlig) och så vidare.

Vi har kul som ni märker =)

De flesta bilar jag studerat har flera kontaktpunkter som kan ställa till det. Om det bara dör när man vrider till startläget skulle jag börja med att mäta spänningen på batteripolerna när jag vrider på nyckeln. Är det full spänning där flyttar man den ena från polen ut på polskon, sen nästa polsko, till jord på bilen, till motorn osv.
Jag har råkat ut för att jordkabeln mellan motorn och karossen inte hade kontakt mellan själva flätan och den flata delen man skruvade fast i karossen. Det såg ut att vara metall mot metall, men uppenbarligen var det oxid däremellan.

Jag vet inget om denna bil specifikt, men den är så gammal att den skulle kunna ha "automatiskt" tändande belysning i motorrum eller bakskuff som tänds med en kvicksilverbrytare eller annan lägesavkännande funktion. En dylik brytare som lägger av kan vålla svårfunnen strömförbrukning.

Hmm... Jag köpte en billig (99:-) multimeter på Jula (som klarar likström).
Det finns tre lägen för likström Ampere på multimetern:

200 m
20 m
2000 u

Jag gjorde följande:

-Satte i det laddade (nya) batteriet och testade att starta bilen (det gick bra).
-Ställde in multimetern på 200 m (högsta).
-Lossade polklämman från minuspolen (enligt filmen)
-Satte multimeterns kontakter mot polklämman och batteriets minuspol.

Först flimrade det förbi lite olika siffror på displayen men sen stannade det på 0.
Jag testade att ta bort och sätta dit kontakterna 5-6 gånger till men alla resterande gånger var displayen bara kvar på 0 utan nån förändring.

Betyder det att det inte är nåt som drar tjuvström nu, eller vad pågår?

Har du provat de lägena som mäter lägre strömmar?
Kan du mäta batterispänningen när du vrider på startläget?

Om du har innerbelysningen tänd och mäter på samma sätt, vad säger mätaren då? Tänkte att mätaren kan ha gått sönder om den flimrade till första mätningen och sen står på noll.

white-k wrote:
Hmm... Jag köpte en billig (99:-) multimeter på Jula (som klarar likström).
Det finns tre lägen för likström Ampere på multimetern:
200 m
20 m
2000 u
Jag gjorde följande:
-Satte i det laddade (nya) batteriet och testade att starta bilen (det gick bra).
-Ställde in multimetern på 200 m (högsta).
-Lossade polklämman från minuspolen (enligt filmen)
-Satte multimeterns kontakter mot polklämman och batteriets minuspol.
Först flimrade det förbi lite olika siffror på displayen men sen stannade det på 0.
Jag testade att ta bort och sätta dit kontakterna 5-6 gånger till men alla resterande gånger var displayen bara kvar på 0 utan nån förändring.
Betyder det att det inte är nåt som drar tjuvström nu, eller vad pågår?

Tror du kan ha blåst multimetern. 200 mA är inte mycket i bilvärlden.
Du får leta efter en som klarar lite mer. Det räcker med att en lampa lyser inne i bilen för att du skall hamnar över det.
Jula har en för 150 som tar 10 A. Då kommer du längre (men se för sjutton till att allt är avslaget för annars ryker den också. Två standard halvljuslampor enbart landar på närmre 10 A.

Multimetern har säkert en säkring på 200 mA som brunnit. Byt den så funkar mätaren igen.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.