Driftsäkerhet på 3-cylindriga motorer?

96 inlägg 0 nya
Driftsäkerhet på 3-cylindriga motorer?

Jag sålde min bil i helgen och jakten är igång på en ny halvkombi. Golf/Leon känns mest intressanta just nu men jag har mina tvivel kring motorn. Man gick från 1.2 till den nya 1.0 bensinaren och jag undrar om det finns någon statistik på hur dessa små motorer har klarat sig? Jag får för mig att 3-cylindriga bensinare började bli populära för typ 10 år sedan och det är ganska många som kör med sådana idag: Ford, Opel, VAG.....

Vad säger ni? Min känsla säger mig att dessa små motorer med turbo kommer klara förbruknings/utsläppsmål men jag tror att när de har körts lite mer, att problemen lär komma då.....

Annars sneglar jag på en Mazda 3 2.0 just pga dessa skäl.

Köp den bil du själv tror är bra. Annars kommer du bara bekymra dig. Förbrukningen skiljer så lite så det spelar ingen roll. Men annars är ju VAG:s lilla 1-liters trepip en hyllad motor som oxå fått fina utmärkelser. Men jag tror inte att den på något vis skulle gå sönder nått oftare vid normal körning än en större motor.

Jag hittade denna artikel och här varnar man för VW's små bensinare:

https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/har-ar-bilarna-som-har-flest-motorproblem/

Turbotekniken är idag väl utvecklad, men det är mer saker som kan gå sönder än på en sugmotor. Och man har idag integrerade enheter, dvs turbon, ventiler mm är inga lösa prylar, utan är inbyggda i grenröret.
Om wastegateventilen som reglerar turbotrycket går sönder, får man byta hela enheten.
En vän råkade ut för det på sin VW Tiguan, det blev väldigt dyrt, mins inga exakta siffror, men det var typ 25.000:- med jobb.
Och det var inget fel på varken turbo el grenrör, bara ventilen som läckte.

Adnan Huseinovic wrote:
Jag hittade denna artikel och här varnar man för VW's små bensinare:
https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/har-ar-bilarna-som-har-flest-motorproblem/

Ja men nu var det ju den trecylindriga du funderade på. Dom som är angivna i artikeln är VAG:s gamla kända gamla problemmotorer 1,4 och 1,2.

Adnan Huseinovic wrote:
Jag hittade denna artikel och här varnar man för VW's små bensinare:
https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/har-ar-bilarna-som-har-flest-motorproblem/

T.o.m. Expressenartikeln säger att 80% av VWs maskinskadorna i undersökningen kommer från de 4-cylindriga 1,2 och 1,4l motorerna. Dessa problem är ju välkända och en sådan ska man nog undvika.

Men att just en motor med just 3-cylindrar skulle gå sönder oftare än de med 4-5-6 cylindrar finns det nog inga belägg för. Det handlar nog mer om dimensionering och andra konstruktionsparametrar hos varje motormodell. Inte om antal cylindrar. De äldsta av de "moderna" 3-cylindriga borde ju ha blivit så pass gamla att allvarliga konstruktionsmissar borde ha visat sig. Dock, VWs kom väl för bara några år sedan så där finns nog inte mycket statistik att gå på ännu.

Jag får för mig att VW's 1.0 med 3-cylindrar släpptes sent 2016, eller i början av 2017....

Köp en bil med större motor i stället
En golf med 150hk 1,5l motorn lär ju vara något helt annnat att köra än en liten trecylindrig 1-l motor och i realiteten tror jag inte den tar nån mer bensin

Guran wrote:
Köp en bil med större motor i stället
En golf med 150hk 1,5l motorn lär ju vara något helt annnat att köra än en liten trecylindrig 1-l motor och i realiteten tror jag inte den tar nån mer bensin

Naturligtvis, men den blir dyrare i inköp.

Adnan Huseinovic wrote:
Guran wrote:Köp en bil med större motor i stället
En golf med 150hk 1,5l motorn lär ju vara något helt annnat att köra än en liten trecylindrig 1-l motor och i realiteten tror jag inte den tar nån mer bensin
Naturligtvis, men den blir dyrare i inköp.

Tror nog du har igen dom tusenlapparna den dagen du skall sälja bilen. Och glädjen varje gång du använder bilen är oxå värt nån krona
https://lecab.se/bilar/alla-varumarken/kampanjbilar/#!/bilar/e0aa7925-4a7f-407a-81ce-2cdc2a3ee5b2

Nja Guran.
30 tusen extra är ju också pengar som skall läggas ut för den som prioriterar annat.
Och blocket är sportkombi.
Och du kan ju inbilla någon annan att det blir någon nämnvärd skillnad ekonomiskt vid försäljning om tre år.

https://www.blocket.se/vi/80834641.htm

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Och på frågan om driftsäkerhet på tre pipar så finns nog facit inte förän om 10 år.
Positivt är att en modern trepip varvar 1000 varv mindre i 100 än en tex bensin passat från 2013.

Och den flag nya 1,5 tsi med cylinderavstängning och en massa extra elektronik har ingen facit på än.
Och jag är säker att den går inte billigare än trepipen.
I tv test med den 1,5 motorn med 4wd låg förbrukningen på styva 0,8 vill jag minnas.

Ta mitt råd och testa och skall du inte dra husvagn på 1400kh funkar en trepip alldeles utmärkt

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
Nja Guran.
30 tusen extra är ju också pengar som skall läggas ut för den som prioriterar annat.
Och blocket är sportkombi.
Och du kan ju inbilla någon annan att det blir någon nämnvärd skillnad ekonomiskt vid försäljning om tre år.
https://www.blocket.se/vi/80834641.htm

Nämnvärd skillnad med en R-line utrustad sportcombi https://lecab.se/bilar/alla-varumarken/kampanjbilar/#!/bilar/81cce2dd-bd6c-406b-8554-d7ac22a03c4b tror jag nog det blir den dag den skall säljas. Du får ju en betydligt snyggare bil, platt ratt, storstolar mm. och bra kraft i motorn med tillhörande körglädje :)
Men så klart är det bara en bil som kör min röv från A till B så billigt som möjligt så...

Fast VWs problemmotorer var väl främst de något äldre 1,4 och 1,2 med kamkedja. Kamrems-motorerna som kom i o m Golf 7 (tidigt 2013 i Sverige) har väl såvitt jag sett inte varit så skadedrabbade.

Men jämfört med BMW:s högpresterande motorer så verkar ändå VAGs vara ganska så pålitliga. Å i alla fall mycket billigare att reparera

Guran wrote:
mso 1000 wrote:
Nja Guran.
30 tusen extra är ju också pengar som skall läggas ut för den som prioriterar annat.
Och blocket är sportkombi.
Och du kan ju inbilla någon annan att det blir någon nämnvärd skillnad ekonomiskt vid försäljning om tre år.
https://www.blocket.se/vi/80834641.htm

Nämnvärd skillnad med en R-line utrustad sportcombi https://lecab.se/bilar/alla-varumarken/kampanjbilar/#!/bilar/81cce2dd-bd6c-406b-8554-d7ac22a03c4b tror jag nog det blir den dag den skall säljas. Du får ju en betydligt snyggare bil, platt ratt, storstolar mm. och bra kraft i motorn med tillhörande körglädje :)
Men så klart är det bara en bil som kör min röv från A till B så billigt som möjligt så...

Körglädje och jobbiga sportstolar som klämer eller är svåra att kliva ur för 30-40 tusen extra.
Tur vi alla är olika.
Jag tror den nyblivna barnfamiljen heller köper en vettig klok bil med ratt:)

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tack för er feedback men det finns ingen chans att jag betalar mer än 200k för en halvkombi. Jag kör som en kärring (bilen iaf) och jag har min Ducati när jag vill ha kul.....Små bensinare 110-120hk räcker gott och väl för mina behov.

Jag undrade bara hur det är med driftsäkerheten på dessa små motorer. VAG uppdaterade sina 1.2 tsi motorer till nya 1.0....Jag misstänker att det inte rör sig om förbättrad bränsleeffektivitet, utan att lösa kvalitetsproblem som 1.2 motorn drogs med?

Adnan - den senaste generationen av 1,2/1,4-motorerna som kom i o m Golf 7 är som jag redan sagt inte samma som tidigare "problem-motorer". Dessa senare motorer har bl a kamrem. Gissningsvis så är det som vanligt en kostnadsfråga - gissar helt enkelt att den 4-cylindriga 1,2 är dyrare att tillverka än den 3-cylindriga 1,0-motorn.

Det är som Pi säger.
Kostnadseffektivt för fabriken och en nyutvecklad ny motor med förhoppningsvis bättre teknik som gynnar brukaren.

Men för brukaren är det nog ändå ändå fördelar som en lättare bil och det är nog inte för inte jag min bil på långväg i vanlig fart kan ligga under 0-45-0,5 och ett års snitt på 0,57 under 4500 mil inkluderat stadskörning och lite släp och husvagn.

Och vad det gäller driftsäkerhet är nog alla nya bilar i topp vad det gäller det.

Det är väl bara Ford ecobost som kom flera år före som man kan få nån statestik på.
Dock bevittar många om att ecobost kan vara halvtörstiga.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Adnan Huseinovic wrote:
Tack för er feedback men det finns ingen chans att jag betalar mer än 200k för en halvkombi. Jag kör som en kärring (bilen iaf) och jag har min Ducati när jag vill ha kul.....Små bensinare 110-120hk räcker gott och väl för mina behov.
Jag undrade bara hur det är med driftsäkerheten på dessa små motorer. VAG uppdaterade sina 1.2 tsi motorer till nya 1.0....Jag misstänker att det inte rör sig om förbättrad bränsleeffektivitet, utan att lösa kvalitetsproblem som 1.2 motorn drogs med?

Jag kan bara hålla med i resonemanget om värdet på nåt som man bara fraktar röven i.
Vad betyder sportstolar och x på skuffen när det inte ger nåt nämnvärt mervärde i dagens moderna bilar.

Betydligt roligare med ducatin för dig och för min del lägger jag hellre extra slanten på HD prylar och båt bränsle. :)

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Personligen föredrar jag lite större sugmotorer. Det blir lite enklare, med mindre saker som kan gå sönder och så känns inte motorn lika "stressad" när man kör. Sedan får en bra sugmotorn också en väldigt trevlig karaktär som är svår att beskriva. "Refined" kanske som man säger på utrikiska. Men detta är nog mer tycke och smak.

Jag tror också att förbrukningen potentiellt blir högre på en mindre överladdad motor där man väljer att ladda på extra vid låga varv. Kanske inte beroende på just motorn i sig utan på vårt beteende. Om man har lite extra "bonuseffekt" på de varvtal man ofta kör på ökar också risken att man använder dem mer än nödvändigt vilket trissar upp förbrukningen. Jämför detta med en lite större sugmotor där man har tillräckligt med effekt på lågvarv men där man aktivt måste välja att få mer effekt genom en nedväxling.

Mazdas 2.0l's motor är ju en erkänt trevlig motor med låg förbrukning. Dessutom verkar många tycka den är riktigt pigg. Jag har inte kört just den motorn men jag har en Mazda 6 (äldre modell) med deras 2.5ls motor och kan säga att det är nog den bästa fyrcylindriga motorn jag kört. Tillräckligt stark på lågvarv och bra klipp på toppen. Till detta att den går att köra under 0,6l/mil med försiktig gasfot (normalt ligger jag runt 0,65-0,7 vid 60% landsväg och 40% stad).

Men drar du mycket tunga släp så är överladdningen skön att ha.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.