Dab, digitalradio, framtiden..

63 inlägg 0 nya
Dab, digitalradio, framtiden..

Hejsan forumläsare!

Har gått i bilbytartankar länge och nu börjar det närma sig köp..

Men även om det nästan är omöjligt så vill man ju ha bilen lite framtidssäkrad.
Min största följetong är ändå digitalradio, dab, dab+.
Har sett att tidningen har börjat tagit med i sina tester att det finns till vissa bilar.

Men vad är det som kommer att gälla?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2205&artikel=5976295

Läser man denna så är ju allting lagt på is, men samtidigt så antyds att planen är att gå över 2022 alt senast 2024..

Då jag kollat på nya ceed så finns inte ens dab som tillval och detta gör mig lite bekymrad..

Fler tankar och feedback uppskattas!

Jag har min helt ny bil för den köpte 1 månad sen en Skoda Fabia Combi modellår 2019 med tillval DAB för 1000 kr från fabriksmonterat. Det är bra att du kolla bil hemsidan och gå till "Bygg din bil" och kolla tillval utrustning DAB.
Jag tänkte inte på KIA CEED om DAB finns utan att den är törstig förbrukning, sämre komfort, buller och ingen strålkastarspolare.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

DAB finns ju i varenda simpel biltelefon..

Jag är rätt övertygad om att DAB finns till Kias infotainment med 8-tumsskärm. Jag har DAB I min Hyundai och de är ju samma bilar/företag i grunden.

DAB är nödvändigt om man vill lyssna på radio i Norge.

Power to the people

DAB finns i nya Toyota Rav 4 hybrid, i det uppgraderade JBL stereo paketet som man skickar med nu utan kostnad när Rav4 introduceras. Kostar 12000kr annars.

Tror att även nya Honda CRV hybrid har DAB stereo.

Hur det var på nya Kia eNiro vet jag inte.

DAB finns som standard i väldigt många, framförallt Asiatiska, bilar i lite högre utrustningsnivåer.
Européerna tar betalt, från en tusenlapp till hutlösa ockerpriser på ca 5000 i de sk. premiumbilarna.

Sen är ju frågan hur viktigt det är med DAB, redan och ännu mer framåt kommer ju bilarna ligga mer eller mindre heltidsuppkopplade mot internet, så frågan är om vi inte komma lyssna på radio genom olika radio-appar istället....redan idag gör jag det för att kunna lyssna på den radiostation jag vill utan att jag nödvändigtvis är i den stationens sändningsområde.

Nu är jag dåligt insatt i DAB ska jag erkänna men vad kan det ge som inte radio över nätet ger?

Kör man mest i Sverige så är nog inte DAB nåt måste och ev utbyggnad är ju högst osäker i dagsläget. Sen är det nog som Henrik säger att lyssningen går alltmera till nåt Internet-baserat.

Tror inte heller på DAB, en svindyr kostnad för att bygga ett nät över hela landet om de skall kunna släcka ner FM.
De som driver på frågan om DAB mest är reklamradiokanalerna för att de skall kunna sända överallt, men de vill inte vara med att betala i läge ett utan förväntar sig att det skall byggas. Självklart kommer de att behöva betala via sitt sändningstillstånd, men ändå.
Internet-radio är en bra lösning och nu med roaming i hela Europa så faller även den problematiseringen som tidigare fanns, att det skulle bli dyrt eller omöjligt att lyssna på radio utomlands.

*Robban

Jag kunde välja dab 2016 för en tusenlapp men såg ingen vinning i det.
Man speglar ju ändå alla radio kanaler via CarPlay och phonen.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Sverige är väl det enda landet som fortfarande kommer sända FM om några år...
Idiotiskt beslut som togs om att stoppa DAB!

As of 2017, 420 million people are able to receive DAB services,[1] with over 2,100 DAB services on air in 38 countries.

Sverige är nu en av få länder utan plan på övergång.

mso 1000 wrote:
Jag kunde välja dab 2016 för en tusenlapp men såg ingen vinning i det.
Man speglar ju ändå alla radio kanaler via CarPlay och phonen.

Men kan det inte vara så då att det bli mycket bättre kvalitet med DAB jämfört med internet streaming?
T.ex. lyssnar jag på Energy eller Rockklassiker via streaming så tycker jag kvalitén är märkbart sämre än analog radio med bra täckning.

- Peugeot 308 SW GT -2019

bejje - på hur många platser i Sverige kan du lyssna på DAB ?

Ingen troligen eftersom det inte är utbyggt, men poängen är om det ska byggas ut eller inte. Om det duger med Internet streaming eller om DAB är värt att bygga ut.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Lär nog aldrig bli nån DAB utbyggnad i Sverige. Är bara Norge och Schweiz som släckt ned FM-nätet.

Som släckt ned ja men väldigt många länder har en plan för nedsläckning och övergång.

https://www.teracom.se/privat/radio/frekvenstabeller-radio/

Beskrivning den röda "Digitalradio" klicka där.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

https://www.mprt.se/att-sanda/radio/digital-kommersiell-radio/

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

http://www.wohnort.org/dab/sweden.html

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Det är väl också en beredskapsgrej med FM-nätet. Så länge alla äger en gammal FM-radio så kan meddelanden gå ut via stora master. Dock inget som hindrar att fälla dem.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/haglaredsmasten-rasade-detta-har-hant

6.15

Att helt skrota FM-nätet måste ju vara en gigantisk förstörelse av kapital nedlagt i FM-sändare och FM-mottagare på alla tänkbara platser. Och med tanke på att Internet-streaming dessutom är en teknik stadd i stark utveckling så känns ett införande av DAB på bekostnad av FM-nätet helt onödigt. Och bara för att reklamkanalerna skall kunna bli flera vilket jag snarare tackar för att det INTE blir...

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.