Allt om strålkastare.

303 inlägg 0 nya
Allt om strålkastare.

Mins inte att vi har nån samlad tråd i ämnet.

Åkte i en längre kö av bilar i kväll, vanlig landsväg E4an uppåt landet.
När vi inte har några mötande bilar lyser skogen upp bredvid och en bit framåt "slog nån bakom på helljuset ??" tänkte jag och kollade i backspeglarna. Nä, BMWn bakom bländar lite som flera nyare bilar gör, men inte som ett helljuset.
Detta händer flera gånger innan jag inser att det troligtvis är BMWns skålkastare som är adaptiva.
Man har ju läst om hur man idag kan trolla med ljuset, men det var första gången jag noterat det live.

Väldigt bra funktion, har haft det på två tidigare bilar, både adaptiv xenon och LED. Mörkerkörningen blir så mycket behagligare. Nog för att det är bra ljus på min nuvarande med ett synnerligen brett och långt lysande halvljus. Men det blir ändå inte som när skogen på sidorna och framför framförvarande bil lyses upp av ens eget avgränsade helljus. Har man inte provkört mörkerkörning med en bil med denna funktion så vet man inte hur bra det är. ViB s ljustester borde ske i verkliga situationer så att man fick mer realistiska halvljus betyg på bilar utrustade med adaptiva lysen.

Mötte en Volvo XC90 imorse och där såg man väldigt tydligt hur dom olika Led-dioderna slocknade en efter en ju närmare mötet vi kom i en längre kurva.
Annars verkar många bilar ha problem med avbländningen där det är helljusassistens. Typ som Volvo generationen innan dom senaste, V60/XC60/XC70 osv. tom. 2017. Speciellt svårt om det är mitträcke. Det krävs ofta en helljusblink för att deras kamera/ljussensor ska fatta att det kommer en mötande.
BMW får ofta toppbetyg för sitt Led-ljus. Halvljuset brukar ligga på 120m. Det märker man i trafiken också tyvärr som mötande.

FXX wrote:
Mötte en Volvo XC90 imorse och där såg man väldigt tydligt hur dom olika Led-dioderna slocknade en efter en ju närmare mötet vi kom i en längre kurva.
Annars verkar många bilar ha problem med avbländningen där det är helljusassistens. Typ som Volvo generationen innan dom senaste, V60/XC60/XC70 osv. tom. 2017. Speciellt svårt om det är mitträcke. Det krävs ofta en helljusblink för att deras kamera/ljussensor ska fatta att det kommer en mötande.
BMW får ofta toppbetyg för sitt Led-ljus. Halvljuset brukar ligga på 120m. Det märker man i trafiken också tyvärr som mötande.

Problemet med mötande bilar som inte bländar av vid mitträcken tror jag beror på att kameran inte ser två mötande lampor. Min BMW med adaptiv xenon fick man ofta blända av manuellt vid vissa lägen vid mötande av enögda bilar och om man kom i kapp någon med endast ett bakljus.
Automatiken funkar betydligt bättre på min nuvarande högre MB SUV, kameran sitter högre och har därmed friare sikt över mitträcket och ser två ljuspunkter. Har ännu inte lyckats blända någon så att vederbörande ljusblondas. CX-5 an med adaptiva lysen bländade ofta av för gårdslampor på hus längs vägen eller annat. Mindre sofistikerat programmering troligen.

Min KIA bländar inte av när man kommer ifatt vissa av ULs bussar. Skodan bländar inte av för alla äldre bilar med halvtrött ljus.
Inget större problem att blända av själv, men det hinner antagligen irritera en smula innan jag reagerar.

L. Mäkinen wrote:
Min KIA bländar inte av när man kommer ifatt vissa av ULs bussar. Skodan bländar inte av för alla äldre bilar med halvtrött ljus.
Inget större problem att blända av själv, men det hinner antagligen irritera en smula innan jag reagerar.

Mäkinen visst kan du ställa känsligheten i tre lägen i menyn på skodan.
Visst var skodan en 18 fl.
Men kanske så ger lägre känslighet ger kanske lånsamare uppkopplingstid eller så inte.

Jag tycker den fungerar förvånansvärt bra men visst förekommer det nån blinkning.
Jag kör 100% automatiskt nu vilket absolut inte fungerade mod 2016

Problemet är backkrön och långtradare, då är det fingret på spaken som gäller till 99%
2+1 räcke och ytterst svagt krön på vägen kan också påverka negativt.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det är en 2018. Bortsett från äldre bilar har jag inte haft nåt problem med automatiken. Lastbilar är ju lite svårt att se innan de kommer över vissa krön så det är inget problem som tillkommit. Där kan jag också missa dem ibland.

Mest irriterande är förstås att man måste upp i 60 innan helljuset tänds. Det krävs flipprande med reglage för att se vägen hem där rådjuren skuttar omkring.

mso 1000 wrote:
L. Mäkinen wrote:Min KIA bländar inte av när man kommer ifatt vissa av ULs bussar. Skodan bländar inte av för alla äldre bilar med halvtrött ljus.
Inget större problem att blända av själv, men det hinner antagligen irritera en smula innan jag reagerar.
Mäkinen visst kan du ställa känsligheten i tre lägen i menyn på skodan..

Den känsligheten ställer väl bara känsligheten/hur mörkt det skall vara nör automatiken växlar mellan DRL och halvljus. Så har det då varit på mina bilar. Automatiskaväxlingen mellan hel och halv påverkas inget av den justeringen. Tror nog inte Skoda har nån egen finurlig lösning på det.

Eh, jag tror ni pratar om olika saker. Adaptiv Xenon bländar väl bara av till halvljus när mötande ljus detekteras. "Riktig" led bländar av kring bilarna man möter - alltså helljus hela tiden. Xenon har väl aldrig klarat detta.

Jag har Audis Matrix led och där kan man se hur det blir en mörk area kring upphinnande och mötande bilars konturer - magiskt - samtidigt som helljuset lyser.

Audi, på Volvon med Xenon så är det maskering som skärmar av delar av ljusbilden så att den går på helljus hela tiden i mörker om man vill. Det är Adaptiva Xenon eller AHB II som Volvo kallar dem. På V60:n är det även extra helljuslampor som tänder upp när det är helt utan möte

*Robban

Audi A5 SB wrote:
Eh, jag tror ni pratar om olika saker. Adaptiv Xenon bländar väl bara av till halvljus när mötande ljus detekteras. "Riktig" led bländar av kring bilarna man möter - alltså helljus hela tiden. Xenon har väl aldrig klarat detta.
Jag har Audis Matrix led och där kan man se hur det blir en mörk area kring upphinnande och mötande bilars konturer - magiskt - samtidigt som helljuset lyser.

Volvos adaptiva Xenon bländar också av runt den mötandes och den bil man kör ifatt, med helljus på hela tiden, Audi A5 SB.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Robban o christer_1: tack, man lär sig så länge man lever;-)

Audi A5 SB wrote:
Eh, jag tror ni pratar om olika saker. Adaptiv Xenon bländar väl bara av till halvljus när mötande ljus detekteras. "Riktig" led bländar av kring bilarna man möter - alltså helljus hela tiden. Xenon har väl aldrig klarat detta.
Jag har Audis Matrix led och där kan man se hur det blir en mörk area kring upphinnande och mötande bilars konturer - magiskt - samtidigt som helljuset lyser.

Nä då, jag hade adaptiva xenonljusen på min Bmw 520 F11. Den svängde ljusstrålen efter ratten och skapade tunnlar runt framförvarande och mötande. Sitter två matriser i varje projektorlins, en horisontellt och två vertikalt. Horisontella fixar som i en vanlig xenonlykta bländning mellan hel och halv och den vertikala avgränsar helljusljusbilden inåt (mot vägmitt) högra lampan avskärmas så den inte lyser vänster och vänstra tvärt om. Dessa strålkastare fanns innan de adaptiva LED-lysena.

I vibils nya nummer.
Nya ibizas enkla LED ljus bland dom bättre!!
Enkelt och bra.

skidoo1238 wrote:
I vibils nya nummer.
Nya ibizas enkla LED ljus bland dom bättre!!
Enkelt och bra.

Det var därför vi tjatade om att du skulle kostat på dig LED på din nya Fabia GF.

skidoo1238 wrote:
I vibils nya nummer.
Nya ibizas enkla LED ljus bland dom bättre!!
Enkelt och bra.

Låter bra att man kan få bra ljus på billigare farkoster, och inte behöver lägga 500" på en premium bil.

Som jag skrev i en annan tråd. Nya VW touareg ska tydligen ha 256 Led i strålkastarna som styrs individuellt utifrån olika parametrar. Är säkert en upplevelse att köra men när det börjar krångla för tredje fjärde ägaren:(

FXX wrote:
Som jag skrev i en annan tråd. Nya VW touareg ska tydligen ha 256 Led i strålkastarna som styrs individuellt utifrån olika parametrar. Är säkert en upplevelse att köra men när det börjar krångla för tredje fjärde ägaren:(

Dom kan ju få tjänstgöra på discotek på ålderns höst :)

Jag har aldrigt sett på Opel Astra med Matrix LED vid mötande väg i 2 år. Bara har sett på Youtube.
Vilken har Opel Astra Dynamic inte har sett utan har sett ganska många Enjoy på mötande väg och parkering.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF wrote:
Jag har aldrigt sett på Opel Astra med Matrix LED vid mötande väg i 2 år. Bara har sett på Youtube.
Vilken har Opel Astra Dynamic inte har sett utan har sett ganska många Enjoy på mötande väg och parkering.

Jag har provkört Dynamic utrustad Astra med Led Matrix. Riktigt bra ljus, nästan lika bra som dom adaptiva xenonljusen jag hade på min BMW då. Inte så många sektorer som bländade av, men fullt tillräckligt.
Men Opel Astra säljs väl i 90% i den billigare Enjoy versionen skulle jag tro.
Förstår inte varför inte fler köper Dynamic som har väldigt mycket bättre säten, ljud i stereon och ljus. Uppgraderingen ger betydligt större mervärden än vad det kostar.

Någon som känner till Woodlite strålkastare?
Ganska kufisk konstruktion, men nintressant!
Här är patentansökan, https://patentimages.storage.googleapis.com/82/90/02/e7f3ae31cf88df/US1660699.pdf
och lite mer info, https://patents.google.com/patent/US1660699?oq=William+G.+Wood

och här lite snygga bilder på tillämpningen, http://theoldmotor.com/?p=118821

Jag undrar ur de skulle kunna se ut idag med moderna ljuskällor?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.