Vart har alla rostskyddsföretag tagit vägen?

57 inlägg 0 nya
Vart har alla rostskyddsföretag tagit vägen?

Jag minns tillbaka på både 70-, 80- och 90-tal när det fanns mängder med rostskyddsföretag och i princip varenda lite större bensinmack som utförde service på bilar även erbjöd rostskyddsbehandlingar. Men nu är de väldigt få, väldigt väldigt få som erbjuder en rostskyddsbehandling.

Orsaken skulle ju kunna vara att bilarna som säljs numera har så pass bra rostskydd redan från fabrik att något rostskydd inte längre behövs under hela bilens livslängd. Samt att betydligt mer delar på bilarna idag är gjorda i aluminium. Men kollar man ex in rostskyddstester (utförda av Vi Bilägare) på merparten av alla asiatiska bilar så har ju i princip ALLA bilar undermåligt rostskydd. Tom vår senaste stolthet - S90/V90 - fick väl gansk tveksamt rostskyddsbetyg - 3/5 - så min fundering är hur vi bilägare ska råda bot på detta?

Eller kan det vara så att biltillverkarna tänker så cyniskt att de redan från början kalkylerar med en betydligt kortare livslängd på bilarna på grund av att de rostar bort? Innan elektroniken kollapsar?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar... har aldrig ägt en SAAB. Det perfekta förvaringsfodralet/boxen för 2.5" och 3.5" hårddiskar: http://deltaco.elektronikfreak.com

elektronikfreak, det är säkert så som du antar i din sista mening.
Sedan har vi ju det faktum att väldigt många bilar är leasing och då bryr man sig inte om en extra kostnad för rostskyddsbehandling.
Men har man en bil som närmar sig femton år kanske rosten tittar fram här och där precis som för trettio år sedan.
Men på den tiden kunde det löna sig att reparera rostskadorna och få ut ytterligare tio år på bilen.
Idag har elektroniken i en femton år gammal bil passerats av upp till fem generationer och ett elektronikfel kan bli väldigt dyrbart om inte komponenterna är bakåtkompatibla.
Då blir rostskador ett litet problem.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om du jämför med så gamla bilar som från 70-80-talet så är nog rostskyddet i genomsnitt rätt mycket bättre på dagens bilar. Även de sämre idag har ju sällan problem så länge bilen är värd något.

Sen är det väl också så att med stigande välstånd så har också bilar kommit att betraktas som lite mer slit och släng och därav mindre intresse för att kosta på rostskydd.

En stor anledning till att dagens bilar rostar långsammare än t ex 70-talets är att konstruktörerna lärt sig hur man skall bygga för att i möjligaste mån undvika rost. Vi som minns 70-talets bilar minns säkert också att många hade stora fickor eller hyllor under t ex framskärmarna där det samlades sand och sanden band fukt och sen var rosten inte långt borta... Innerskärmarna i plast förbättrade en hel del men det är nog själva konstruktionslösningarna som betytt allra mest.

Bilar rostar enligt min mening inte lika lätt som förr. Galvanisering, bättre konstruktioner och bättre material är väl några av förklaringarna. Vet att min far i början av 80-talet lagade rost på en mindre än fem år gammal bil. Sådant sker knappast idag.

Rosttesterna i ViB utförs av en rostskyddsfirma som bör ha ett visst intresse att påpeka brister för att på så sätt försöka skapa kundunderlag.

Köpte själv en asiatisk bil med "uselt" rostskydd och den har, mer än fem år senare, ännu inte börjat rosta. I Vi Bilägares test av bilen menade skribenten att milkostnaden på en treårsperiod egentligen skulle vara ytterligare några kronor högre, då en rostskyddsbehandling ansågs nödvändig för att bilen inte skulle rosta bort.

Som sagt, bilarna rostar "inte" idag. Jag minns hur mina bilar i början av 70-talet förintades av rost redan efter 5, 6, 7 år. Då snackar vi verkligen "förintade". Skärmar, trösklar, ja allt det som var av plåt eller för all del av gjutgods.

Detsamma gällde motorer, en motor som gått 10.000 mil var generellt helt slut. Vill minnas att VW skickade en medalj till de där tappra som fick en 1200 cc boxer att överleva den vanliga döden. Utbytesmotorer var något som fanns för de flesta modeller - och då var det s.k. fabriksrenoverade sådana.

Så svaret på frågan är - rostskydd behövs inte. Ingen vill ha en bil som är 15 år gammal och överlevt rostdöden. Undantag finns - min MB SLK;-)

Tycker det är lätt att hitta rostskyddscenter men kanske beror på var i landet man bor...

Jag antar att många rostskyddsföretag försvunnit för att deras verksamhet räknas som miljöfarlig enligt miljöbalken och därför kräver tillstånd eller att man måste anmäla anläggningen. Det är alltså inte möjligt (tack och lov) att som företag bedriva sådant som rostskyddning lite hur som helst vilket kunde vara fallet förr. I begreppet miljöfarligt ingår även sådant som kan störa människors hälsa.

"Hur skulle stigande temperaturer kunna vara ett problem för amerikanerna? Allt de behöver göra för att få lägre temperaturer är ju att byta från Fahrenheit till Celsius."

De detaljer på bilar som varit särskilt rostutsatta historiskt har med tiden bytts ut mot delar i annat material än stålplåt. Främre och bakre spoilers, bakluckor, motorhuv i vissa fall. Osv. Fördelen är också att bilen då blivit lättare.

Rattfylleri är inte brottsligt om det avser bröstförstoring.

Nu har jag lämnat in min nyköpta tre år gamla bil på behandling som kostar ca sju tusen kronor.
Tråkigt om elektroniken inte skulle hålla, i så fall borde de erbjuda bytes komponenter till ett rimligt pris.

Samer

pinjong wrote:
De detaljer på bilar som varit särskilt rostutsatta historiskt har med tiden bytts ut mot delar i annat material än stålplåt. Främre och bakre spoilers, bakluckor, motorhuv i vissa fall. Osv. Fördelen är också att bilen då blivit lättare.

Ja när jag ser min egen bil så är allt i hjulsprutets väg plast så det skall mycket till för att börja rosta.
Sparklådor är ju täckt av typ 5mm rostskydds massa i lackerad kulör så det står nog emot.
Jag tror nog behovet av eftermarknads skydd har blivit mindre sista åren.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1073612.html

mso 1000 wrote:
pinjong wrote:De detaljer på bilar som varit särskilt rostutsatta historiskt har med tiden bytts ut mot delar i annat material än stålplåt. Främre och bakre spoilers, bakluckor, motorhuv i vissa fall. Osv. Fördelen är också att bilen då blivit lättare.

Ja när jag ser min egen bil så är allt i hjulsprutets väg plast så det skall mycket till för att börja rosta.
Sparklådor är ju täckt av typ 5mm rostskydds massa i lackerad kulör så det står nog emot.
Jag tror nog behovet av eftermarknads skydd har blivit mindre sista åren.

Men mso1000 glöm inte alla dessa bilar med plastsköldar, som ökat på senare år, under hela bilen som du antagligen har på din VW och Skoda. Där kan rosten frodas utan upptäckt väldigt länge. Plast, fukt och stålplåt är en jävligt dålig kombination. Eller?

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Jo Christer jag vet att hela botten är täckt med plast men är ändå tveksam om det är någon större risk.
För var balkar och sparklådor full med blöt smet efter 5-10 år och dom försvann inifrån.

Jag tror statusen är trots allt bättre nuförtiden förutom då kanske Ford som verkar ha dylik rost redan första turen runt stan.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1073612.html

mso 1000 wrote:
Jo Christer jag vet att hela botten är täckt med plast men är ändå tveksam om det är någon större risk.
För var balkar och sparklådor full med blöt smet efter 5-10 år och dom försvann inifrån.
Jag tror statusen är trots allt bättre nuförtiden förutom då kanske Ford som verkar ha dylik rost redan första turen runt stan.

Ja det vore väl fan om inte biltillverkarna lärt sig något sedan 1960-talet, MEN jag tror inte plastsköldar är lösningen. Eller vad tror du?

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Ja Christer överlag blir det bättre men ibland styr ju ekonomer och besparing och design över sunda förnuftet och det är väl då det går åt pipan.

Hur många gånger har inte man eller företag provat att ta bort eller minskat tektyl och vax i balkar och efter ett antal år går man tillbaks till det igen när marknaden börjar reagera.
Vissa bilar har så tunn grundfärg så det blir blästringsskador för lite och ingenting.
Nä ibland blir det fel beslut i processen då man verkar chansa utan tillräckliga tester.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1073612.html

På tal om plastsköldarna Christer.
Jag hissar mina bilar minst två ggr per år och spolar med högtryck och tycks sällan eller aldrig märkt av något när man fluktat under dessa plassköldar.
Men klart att en Sten som kläms fast där kan vara början till en rostskada.

Men som sagt nog har det blivit bättre totalt.
Sedan kan det ju alltid finnas komponent batch fel på en färg i 1000 liters behållaren på fabriken, därav vissa rostlackeringar när samma årsmodell kan vara felfri.
Inget lätt ämne.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1073612.html

mso1000:"Jag hissar mina bilar minst två ggr per år och spolar med högtryck och tycks sällan eller aldrig märkt av något när man fluktat under dessa plassköldar."

Det där är bra gjort av dig men du tillhör nog snarare ett undantag emot majoriteten.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Dessa rostbefrämjande plastsköldar, måste man ha dem? Vad händer om man plockar bort plastsköldarna? Får man backning från bilprovningen då? Gäller inte garantin? Jag kan utan vidare ta den ökade drivmedelsförbrukningen på 0,01 l/mil, som dessa plastsjok under bilen tydligen ska spara...

Nog för att plastsköldarna kan hålla inne fukt och orsaka rost på så sätt. Men överlag borde de ju vara positiva för rostskyddet eftersom de skyddar mot stenar etc. som lätt orsakar skador i lack eller behandling annars.

Att ta bort sköldarna på en bil konstruerad med sådana är nog en dålig idé. Rostskyddet under är ju avpassat efter att skölden ger mekaniskt skydd.

Jag kan inte påminna mig att jag någon gång varken tänkt tanken eller genomfört en rostskyddsbehandling på nån firma under mina 40 år som bilägare.
Däremot vill jag minnas att jag besprutade en bil med sletolja nån gång på tidigt åttiotal.

Ta bort sköldar då är en Ford bortrostad på 5år.
Nä skämt o sido men många bilar har inte en gnutta rostskyddsmaterial under sköldarna och då kommer rosten omg tror jag.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1073612.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.