Lexus återtar förstaplatsen bland de mest problemfria bilarna enligt amerikanska ägare. Resultatet för Volvo är svajigt, och Teslaägarna är relativt missnöja.
Lexus återtar förstaplatsen bland de mest problemfria bilarna enligt amerikanska ägare. Resultatet för Volvo är svajigt, och Teslaägarna är relativt missnöja.
Kommentarer
Ja sådana här siffror är inte särskilt intressanta. De speglar ju folks vilja att skicka in svar och hur de upplever ett fel.
Så förutom betydande felmarginaler och mängder av bias är det inget annat än rena gissningsleken man ägnar sig åt
Därmed INTE sagt att Lexus eller Toyota inte bygger bra bilar. Men undersökningar som den här belyser inte det
MVH AL
Sen åter - detta speglar läget i USA med allt vad detta innebär. Säger egentligen inget alls om läget i vårt land.
Ja, eller så tittar man på detta resultat utifrån sin egen subjektiva uppfattning. Den stämmer inte ifall favoritmärket är långt ner medan den stämmer riktigt bra ifall favoritmärket ligger högt upp.
A.L, detta är nog inte långt ifrån verkligheten... du är lite immun mot hur verkligheten ter sig. Vi har haft dessa diskussioner förut, fast då gällde det förbrukning där du inte tycker Volvo drar lika mycket som jag tycker. Jag har hyrt en hel del Volvo modeller de senaste 2 åren, och min uppfattning om förbrukningen har inte ändrats.. de drar mycket relativt andra bilmärken (men det är inte så märkligt, konstig vore det annars då de är tyngre och inte direkt aerodynamiska).
Hx
Nu tittar inte undersökningen vad jag förmodar på förbrukning.
Men även ifall man kan ifrågasätta undersökningen så kan resultatet vara intressant. Subjektivt eller inte så har rapporteringen ett visst värde.
Utifrån ett statistiskt perspektiv är undersökningen så fylld av fel och skevheter att den inte är värd pappret den är tryckt på.
Men det konstaterar den ju dock själv genom att påpeka att bilar med högre teknisk komplexitet ofta har fler fel än tröskverken som inte har motsvarande teknik.
Men åter: man kan inte uttala sig om förhållanden i bilparken med hjälp av detta underlaget. Det uppfyller nämligen inte de krav som man ställer inom statistiska sammanhang.
Rangordningen mellan bilarna är sedan ännu dummare, eftersom den anges utan mått.
MVH AL
Jo Hx, jag har ägt ett antal Volvo själv likaväl som en del andra bilmärken och konstaterar att dina påståenden just inte är hämtade från verkligheten. Ja om vi bortser från alla rena sakfel då.
Min senaste V90 AWD exempelvis var relativt snål på dropparna, men som vanligt förändrades förbrukningen mest på grund av körsätt, miljö, väder och vind.
Den var betydligt snålare än skrället till Skoda som jag har idag, trots att Volvon var fyrhjulsdriven, bättre ljudisolerad och betydligt säkrare i sin konstruktion.
Att Vargen inte klarar av det vittnar ju mest om att han inte förstår hur en bil fungerar eller termodynamikens lagar. Ty då skulle han förstått hur han kan köra en bil snålt och hur man påverkar förbrukningen.
MVH AL
A.L, du är underbar.. klart en mer teknisk modell kommer få mer fel rent statistiskt, hur ofta får en "sten" problem? Men visst, rent statistisk är detta ingen höjdare, eftersom antalet inkomna svar inte är lika många för de olika modellerna. Bilprovningen ger bättre underlag i sådana fall. Så undersökningen som sådan skall man ta en nypa med salt, dock ger det en god fingervisning om vad som är bra och dåligt med en viss bilmodell.
Oavsett fick vi häromdagen veta att det inte finns några fel på Teslas bilar. Inte ens en tappad ratt är ett fel ...
Sorgligt att vårt svenska märke presterar så dåligt i så många undersökningar, oavsett i vilket land undersökningarna gjorts. Tyvärr kan jag bara hålla med och därför bytte jag till asiatiskt för 10 år sedan och ja undersökningarna stämmer.
Vilket svenska märke Corgie ? Var Koenigsegg med ?
Såg inte Koenigsegg i undersökningen 🙄
Jag vet att beroende på prisklass på bilen så ställer man olika krav / förväntningar på samma fel.
En ägare till en dyr bil tex Tesla, Volvo, Mercedes, Audi etc har betydligt högre kvalitetskrav än ägare till billigare asiatiska bilar tex Toyota, Kia, Hyundai etc har.
Därför får sk premiummärken naturligtvis sämre resultat än enklare bilar / varugrupper. Att man dessutom inte skiljer på fel - och - fel utan räknar bara antalet fel gör statistiken ännu mer tveksam som beslutsunderlag vid bilköpet.
Nä, för att bli rättvis måste man redovisa / rangordna vilken typ av fel som uppstått och inte räkna ett liiitet missljudsklagomål i premiumbilens ljudanläggning, kupé som ett betydligt allvarligare fel på den billigare bilen där ägaren till den billigare bilen har överseende med mängder av defekter som premiumägaren inte alls accepterar.
Skulle vilja veta vad det är för fel på de olika bilmärken som ger betyget åt listan i USA.
...och jag är betydligt mycket mera intresserad av vilka fel och brister som uppkommer på bilmodeller som säljs i Sverige eftersom vi till stor del väljer helt olika bilar jfr USA-bilköparna.
Med tanke på det resonemanget så måste Lexus vara i en särställning i fråga felfri bil.
Det finns mängder av sådana här undersökningar och alla verkar vara lika säkra på att just deras redovisning är riktig.
Här är ett annat exempel,
https://advisa.se/billan/andrahandsvarde-bilar/#1
Det framgår sällan hur man har säkerställt att de svarande faktiskt äger fordonet de svarar om.
Det finns folk som är så inkörda på sitt märke att de kan lägga tid på att misskreditera andra.
Det är inte speciellt mycket värde i undersökningar baserade på självskattning.
Det viktigaste är väl att man själv är nöjd med sitt val, inte vad andra tycker och det borde man tänka på när det gäller den här typen av undersökningar och det Mäkinen skriver är säkert helt riktigt.
Jag hörde en mek. på bilverkstan som sa att han haft en kund som sa: "Det här är dom bästa bilarna som finns, det vet jag nu, jag har haft åtta st. de senaste tio åren!"
Ähh, läser man många olika av dessa rapporter så ser man mönster.
Toyota/Lexus alltid i toppskiktet, frassar och italienare i botten.
Och lite efter Toyota är Mazda och Honda.
Exakt så är även min 40+ års erfarenhet, inkl andras (grannar, jobb mm) upplevelse.
Påfallande ofta har demobilar och MC från italien mindre eller större fel, oftast elfel.
Franska bilar ramlar sönder, grejer sitter löst o spricker. Men det brukar kunna åka framåt.
Tyskar och svenskar går sönder ibland. Inte som japsen som sällan pajjar.
När det gäller rostskydd är i regel tyskar o svenskar däremot bäst.
Enl min erfarenhet.
Fast jag köper bilar jag trivs med, prio 1 för mig. (givet att de uppfyller de baskrav jag har såklart)
Få japanska gör ju det. Miatan är den enda japsen jag haft på bilsidan.
Märks KLAR skillnad under avseende konstruktion som ger ett bra rostskydd (inga veck som samlar grus mm). Välgjort på de Volvos och MB's har ägt, halvbra på VW och direkt uselt på Mazdan. Man får verkligen göra noga rent på den...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.