Vi Bilägares forum

Elbilarna med nöjdast ägare: Tesla i klar ledning

Elbilarna med nöjdast ägare: Tesla i klar ledning

Tesla är klart bäst när knappt 5 000 elbilsägare får svara på om de kan rekommendera sin bil till andra. Men för jättekoncernen Stellantis ser det dystert ut.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-08-08 10:24

Kommentarer

Jag sålde min Model 3 tidigare i år, ska köpa en Model Y när den nya modellen kommer. Man blir verkligen bortskämd med Tesla, mjukvaran är toppen och lirar väldigt bra med hårdvaran. Rekommenderas!

Uppdaterat: 2024-08-08 10:39

Det hade varit intressant hur statistiken för icke-elbilar från samma märken (förutom Tesla och Polestar såklart) ser ut. Att rekommendera en bil är alltid en balansgång. Jag kan vara hur nöjd som helst med min bil, men det betyder inte att jag skulle rekommendera någon annan att köpa en likadan bil. Alla har olika krav och preferenser. Jag vet att jag själv inte tycker att vissa saker är så viktiga, medan andra tycker att det är livsnödvändigt.

Uppdaterat: 2024-08-08 13:20

När folk har frågat mig om elbilsråd har jag bla rekommenderat Tesla utifrån de egenskaper som tas upp i artikeln. Skulle jag själv vilja ha Tesla? Nej!

Uppdaterat: 2024-08-08 15:32

Har kört e-Niro i två år men har nog aldrig varit så besviken på en bil senaste 20 åren.

Är övertygad om att Kia säljer många bilar enbart för deras 7 åriga garantin.

Uppdaterat: 2024-08-08 19:16
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Har kört e-Niro i två år men har nog aldrig varit så besviken på en bil senaste 20 åren.

Är övertygad om att Kia säljer många bilar enbart för deras 7 åriga garantin.

Har kört Hyundai Ioniq 5 i tre år. Egentligen en ganska bra bil som jag i det stora hela var nöjd med, men den har sina brister, mer eller mindre allvarliga sådana. Jag kan leva med att bilen inte är perfekt. Men när jag hela tiden måste ta strid med verkstaden eftersom de vägrar göra nånting åt felen, och sedan dessutom tar betalt för saker som helt uppenbart borde gå på garanti, tappar jag förr eller senare tålamodet. Jag skulle aldrig rekommendera någon att skaffa en Hyundai, eller för den delen någon bil som denna återförsäljare säljer. Jag tror den långa garantin (på pappret) är bara till för att locka kunder. När man väl är kund blir man behandlad som nånting katten har släpat in. Så får man göra, men inte mer än en gång. Jag brukar rösta med plånboken i sådana fall.

Uppdaterat: 2024-08-08 19:28

mso, det skulle vara intressant att få en kort beskrivning över det som du inte är nöjd med e-niron. Har ju med glädje följt dina Octavior-har själv varit en mycket nöjd ägare till 2 Octavior.

Uppdaterat: 2024-08-08 19:37
Stefan Eriksson skrev:

mso, det skulle vara intressant att få en kort beskrivning över det som du inte är nöjd med e-niron. Har ju med glädje följt dina Octavior-har själv varit en mycket nöjd ägare till 2 Octavior.

Är väl så enkelt att det INTE är en Octavia 🤣 plastigare och saknar alla praktiska gadgets som en Octavia har. Varken spolning av backkamera eller lyktor eller för den skull praktiska krokar i bagaget.

Uppdaterat: 2024-08-08 20:19

Ena dagen är Tesla sämst med stor andel som väljer fossilbil efteråt och den andra i topp. Kan bara instämma i den posiiva stämman om Tesla och är mycket nöjd. Den negativa artikeln om att 55 % går tillbaka till fossilbil var ju dessutom inte sann. Modell 3/Y är bra byggda bilar med en minimalistisk design, som kan vara en vattendelare i åsiktskampen, för eller emot.

Uppdaterat: 2024-08-09 07:08
J.L skrev:

Ena dagen är Tesla sämst med stor andel som väljer fossilbil efteråt och den andra i topp. Kan bara instämma i den posiiva stämman om Tesla och är mycket nöjd. Den negativa artikeln om att 55 % går tillbaka till fossilbil var ju dessutom inte sann. Modell 3/Y är bra byggda bilar med en minimalistisk design, som kan vara en vattendelare i åsiktskampen, för eller emot.

Dessutom behöver man ju inte gå tillbaka till en fossilbil bara för att man kanske är missnöjd med Tesla. Jag har haft två Teslor och har blivit rejält trött på märket och deras bilar, men jag skulle aldrig komma på idén att skaffa en fossilbil igen. Men många journalister räknar fortfarande eldrift är lika med Tesla. Ungefär på samma sätt som det under väldigt många år var smartphone lika med IPhone, trots att det fanns en massa alternativ.

Uppdaterat: 2024-08-09 07:46

Jag trodde Audi tillhörde toppskiktet. Dacia har ju bara en modell, nu har den i alla fall 65hk. I Rumänien kostade den 8000€. MG sålde ju på billig leasing. Vem köper dessa bilar när de kommer tillbaka efter 2 år?

Uppdaterat: 2024-08-09 08:23
Rudolf Ampere

Vissa bilmärken kan säkert anses vara bättre än Teslor i bilhallen när dörrtjoff, karossglipor och knappar testas. Ute på långresan är det en annan femma. Då gäller det att vara bäst på att vara elbil och där är Teslorna grymma.

Uppdaterat: 2024-08-09 16:09
Vader99 skrev:

Vissa bilmärken kan säkert anses vara bättre än Teslor i bilhallen när dörrtjoff, karossglipor och knappar testas. Ute på långresan är det en annan femma. Då gäller det att vara bäst på att vara elbil och där är Teslorna grymma.

Hur många olika elbilsfabrikat har du haft för att komma fram till denna slutsats?

Uppdaterat: 2024-08-09 16:15
Vader99 skrev:

Vissa bilmärken kan säkert anses vara bättre än Teslor i bilhallen när dörrtjoff, karossglipor och knappar testas. Ute på långresan är det en annan femma. Då gäller det att vara bäst på att vara elbil och där är Teslorna grymma.

Innan SUC-nätverket var öppet för alla och laddinfrastrukturen inte såg ut som idag stämde detta till viss del. Men idag är det inte så. Idag kan nästan vilken elbil som helst åka vart som helst. Räckvidd, laddning och förbrukning är en no-brainer idag. Många elbilar är dessutom på samma nivå som Tesla, eller rentav bättre även i den punkten. Men det finns ju mer än så. Komfort, lastutrymme, funktioner, etc spelar lika stor roll på långfärd. Och då är Teslorna definitivt inte alltid bäst.

Uppdaterat: 2024-08-09 16:35

"Nästan nya" Stellantis elbilar går för knappa 200.000 kr (nya runt halvmiljonen)... -bekräftar med all tydlighet hur folk ser på Stellantis och det de levererar.

Uppdaterat: 2024-08-09 17:16
LeifX skrev:

"Nästan nya" Stellantis elbilar går för knappa 200.000 kr (nya runt halvmiljonen)... -bekräftar med all tydlighet hur folk ser på Stellantis och det de levererar.

På vilket vis då?

Hur många har du själv ägt eller kört av dom?

Uppdaterat: 2024-08-09 18:15

Själv måste jag säga att jag är väldigt glad åt att jag valde en xc40 rexharge twin, (med nya drivlinan) för ett år sedan. Min vän kör en model y. Vi båda är nöjda.

Han har dock fått byta flera värmepumpar, och jag har fått byta drivaxlar.

Vi värdesätter olika saker. Jag komfort, och han kanske energisnålhel...

Han är nog lite avundsjuk åt lykttvätten jag har på vintern... :-)

Uppdaterat: 2024-08-09 19:19
McTar skrev:

Själv måste jag säga att jag är väldigt glad åt att jag valde en xc40 rexharge twin, (med nya drivlinan) för ett år sedan. Min vän kör en model y. Vi båda är nöjda.

Han har dock fått byta flera värmepumpar, och jag har fått byta drivaxlar.

Vi värdesätter olika saker. Jag komfort, och han kanske energisnålhel...

Han är nog lite avundsjuk åt lykttvätten jag har på vintern... :-)

Nä men, kan det vara fel på en Tesla 🤣

Oavsett tycker jag båda är för dyra.

Uppdaterat: 2024-08-09 20:24
Mr Snoid skrev:

LeifX skrev:

"Nästan nya" Stellantis elbilar går för knappa 200.000 kr (nya runt halvmiljonen)... -bekräftar med all tydlighet hur folk ser på Stellantis och det de levererar.

På vilket vis då?

Hur många har du själv ägt eller kört av dom?

Räcker att testköra dom.

Sydeuropeiska bilar är enklare än BMW o MB avseende att vara premium om det är vad man söker, men kostar mer.

Tesla är skitvassa på att bara elbil men inte premium.

Är skitenkelt att förstå styrkor o svagheter ved en provkörning.

Valet är ditt

Uppdaterat: 2024-08-09 22:06
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:

LeifX skrev:

"Nästan nya" Stellantis elbilar går för knappa 200.000 kr (nya runt halvmiljonen)... -bekräftar med all tydlighet hur folk ser på Stellantis och det de levererar.

På vilket vis då?

Hur många har du själv ägt eller kört av dom?

Räcker att testköra dom.

Sydeuropeiska bilar är enklare än BMW o MB avseende att vara premium om det är vad man söker, men kostar mer.

Tesla är skitvassa på att bara elbil men inte premium.

Är skitenkelt att förstå styrkor o svagheter ved en provkörning.

Valet är ditt

Nja, jag vill gärna testköra mer än en sväng runt kvarteret. Åtminstone en helg och nått tiotals mil.

Finns många bra ”skitvassa” elbilar i dag. Hade själv en skitvass elbil i form av en Ioniq5, men inte på något vis premium. Funkade fint i 7800mil. Har mer vass elbilsprestanda än Tesla i fråga om att slippa ladda länge.

MB har jag bara testat EQE och EQA, inte på något vis så bra. EQA bara som en eldriven GLA. EQE en klaustrofobisk skapelse.

Men BMW i4 gillade jag.

Har du testat e-208 ?

Nya bilar har blivit ohemult dyra men räknade ut att min ”gamla” gräns på 400kkr i dag motsvarar 500kkr.

Så då fick det bli en ny gräns

Uppdaterat: 2024-08-09 22:38

Ja har kört Puga e208 men föredrar e2008. Kändes bättre att ratta.

Har allmänt svårt för sydeuropeiska bilar. Scenic e-tech gillar jag att köra bättre än Megane-e. Fiat 500e gillade jag inte alls.

Billig liten beg elbil...mina val vore i3 eller Mini-e.

Elbilar från BMW och MB är i en klass för sig enl mig. i3/4, iX, EQC/E/S är riktigt trevliga. Harmoniska!

VW ligger emellan dessa tyskar o sydeuropeerna för mig. ID.3/4 är helt ok budgetval.

Av aseaterna gillar jag EV6 bäst. Riktigt fin att ratta. Tyvärr ful. Ioniq5 är däremot fin.

Uppdaterat: 2024-08-10 11:31
Gillar kurvor och rondeller

Jag tycker att tyskarna är trevligare att köra än koreanerna. Har haft en Ioniq 5, och den är väl iofs inte dålig, men ID-bilarna tycker jag mer om. Man är hemma direkt. Och vändradien i Ioniq är ju löjligt stor, medan den är extremt liten i ID-bilarna.

Uppdaterat: 2024-08-10 11:48
Stefan Eriksson skrev:

mso, det skulle vara intressant att få en kort beskrivning över det som du inte är nöjd med e-niron. Har ju med glädje följt dina Octavior-har själv varit en mycket nöjd ägare till 2 Octavior.

Ja en kort beskrivning var väl att jag lurade mig själv att man vänjer sig.

Men efter första vintern inser man att det hysteriska plingandet och backvarningen som låter ett kvarter bort och dom som sitter i baksätet håller på frysa ihjäl när det är låga minusgrader.

Stolarna saknar värme på sidan mot låren så det är svidande kyla första 20 minutrarna trots alltid förvärmd bil.

Och varken jag eller frun sitter bra och får träsmak efter en timme.

Rutorna isar igen om man är fler än två i bilen.

Fläkten hörs som en storm i autoläget men sparsam blås.

Backkamera som är tät av dynga i 6 månader om året.

Bakluckans dolda knapp är alltid täckt med 1dm snö i lilla fingergreppet på kofångaren.

Torkarna konstant fastfrusna.

Skärm som oftast inte behåller av mig inställd bild (vill inte ha en karta framme)

Att laddningen var dålig visste man men att det kan ta 20 minuter att stega upp från 9kw till 29 för att senare maxa på 38kw på vintern och sitta och vänta långt över timman för att nå 75% visste jag inte.

Och att knappt våga köra 20 mil när det är riktigt kallt.

Nä en fungerande andra bil skulle jag kunna säga inte mer.

Vi körde till Stockholm ett antal gånger första året men nu lånar vi dotters fabia på dom resorna då vi sitter bättre och slipper jävlas med laddning i tid och otid.

Dessutom blir det billigare med bensin på långresa.

Höll på glömma att den är olidligt högljudd i allmänhet och hemsk med dubbdäck.

Nä nu väntar förtidsinlösen före vinter av e-Niron.

Och jag står fast vid att Kia säljer bilar enbart på 7 år garantin (hängslen och livrem) , som egentligen inte behövs på en riktig bil då alla har en maskinskadeförsäkring om oturen skulle vara framme.

Har varit och provat en del bilar i sommar så vi får se om det blir en ren el eller en laddhybrid eller kanske en bensin😊.

Det största kravet är att få kliva in i en varm förvärmd bil i alla lägen.

Uppdaterat: 2024-08-10 15:10
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Poppar popcorn och väntar med spänning på att hösten skall ankomma 😉

Uppdaterat: 2024-08-10 14:06
Mr Snoid skrev:

Poppar popcorn och väntar med spänning på att hösten skall ankomma 😉

Vallat och prepat skidorna än. 😂

Uppdaterat: 2024-08-10 14:10
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Mr Snoid skrev:

Poppar popcorn och väntar med spänning på att hösten skall ankomma 😉

Vallat och prepat skidorna än. 😂

Nej inte än, men blir en ny säsong även denna vinter😃

Skall dock avyttra några skidor som blivit lite väl ”häftiga” för 60+ och bara står å samlar damm i källaren.

Uppdaterat: 2024-08-10 14:40
mso 1000 skrev:

Stefan Eriksson skrev:

mso, det skulle vara intressant att få en kort beskrivning över det som du inte är nöjd med e-niron. Har ju med glädje följt dina Octavior-har själv varit en mycket nöjd ägare till 2 Octavior.

Ja en kort beskrivning var väl att jag lurade mig själv att man vänjer sig.

Men efter första vintern inser man att det hysteriska plingandet och backvarningen som låter ett kvarter bort och dom som sitter i baksätet håller på frysa ihjäl när det är låga minusgrader.

Stolarna saknar värme på sidan mot låren så det är svidande kyla första 20 minutrarna trots alltid förvärmd bil.

Och varken jag eller frun sitter bra och får träsmak efter en timme.

Rutorna isar igen om man är fler än två i bilen.

Fläkten hörs som en storm i autoläget men sparsam blås.

Backkamera som är tät av dynga i 6 månader om året.

Bakluckans dolda knapp är alltid täckt med 1dm snö i lilla fingergreppet på kofångaren.

Torkarna konstant fastfrusna.

Skärm som oftast inte behåller av mig inställd bild (vill inte ha en karta framme)

Att laddningen var dålig visste man men att det kan ta 20 minuter att stega upp från 9kw till 29 för att senare maxa på 38kw på vintern och sitta och vänta långt över timman för att nå 75% visste jag inte.

Och att knappt våga köra 20 mil när det är riktigt kallt.

Nä en fungerande andra bil skulle jag kunna säga inte mer.

Vi körde till Stockholm ett antal gånger första året men nu lånar vi dotters fabia på dom resorna då vi sitter bättre och slipper jävlas med laddning i tid och otid.

Dessutom blir det billigare med bensin på långresa.

Höll på glömma att den är olidligt högljudd i allmänhet och hemsk med dubbdäck.

Nä nu väntar förtidsinlösen före vinter av e-Niron.

Och jag står fast vid att Kia säljer bilar enbart på 7 år garantin (hängslen och livrem) , som egentligen inte behövs på en riktig bil då alla har en maskinskadeförsäkring om oturen skulle vara framme.

Har varit och provat en del bilar i sommar så vi får se om det blir en ren el eller en laddhybrid eller kanske en bensin😊.

Det största kravet är att få kliva in i en varm förvärmd bil i alla lägen.

Hoppas nästa bil känns bättre.

Är ingen slump att tyska premiumbilar med mångdubbelt så lång erfarenhet kan bygga bättre bilar. De har även koll på hur man bygger bilar för nordiskt klimat.

Småsaker som du upptäckt är svåra att observera vid provkörningar.

Uppdaterat: 2024-08-10 21:19
Gillar kurvor och rondeller

MC, har läst att även BMW har problem med imma på rutorna. Skulle vilja påstå att det är snarare en egenhet med elbilar som skall snåla på elektronerna, Finns ingen överskottsvärme man kan elda på med i kupén. Mercedes hade inte ens värmepump på EQE, men nu har äntligen även den fått det.

Uppdaterat: 2024-08-10 21:42
Mr Snoid skrev:

MC, har läst att även BMW har problem med imma på rutorna. Skulle vilja påstå att det är snarare en egenhet med elbilar som skall snåla på elektronerna, Finns ingen överskottsvärme man kan elda på med i kupén. Mercedes hade inte ens värmepump på EQE, men nu har äntligen även den fått det.

ID3:an jag haft fick imma på framrutan till och från vid fuktigt väder. Volvon - inte alls.

Faktum är att jag kör bilen i "sparläge" som drar ner klinatinsatsen i bilen och den är imfri ändå.

Uppdaterat: 2024-08-11 08:16
McTar skrev:

Mr Snoid skrev:

MC, har läst att även BMW har problem med imma på rutorna. Skulle vilja påstå att det är snarare en egenhet med elbilar som skall snåla på elektronerna, Finns ingen överskottsvärme man kan elda på med i kupén. Mercedes hade inte ens värmepump på EQE, men nu har äntligen även den fått det.

ID3:an jag haft fick imma på framrutan till och från vid fuktigt väder. Volvon - inte alls.

Faktum är att jag kör bilen i "sparläge" som drar ner klinatinsatsen i bilen och den är imfri ändå.

Är ju bra att du förskonats. Men på XC40 gruppen så är det väldigt många inlägg om problem med imma på bakrutorna. Framrutan som iD3 är ju helt hopplöst om den immar igen.

Ioniq5 och EV6 hade någon ”bug” som gjorde att framrutan helt plötsligt kunde imma igen. Min bil fick aldrig det, men däremot imma på sidorutorna bak, om man inte ändrade autoventilationen till maximal effekt.

Är väl en egenhet att förbruka så lite energi som möjligt och därav inte alls samma möjlighet att slösa med energin som i en ICE bil där det dräller av överskottsenergi att använda.

Uppdaterat: 2024-08-11 08:24

Sett lite tester, en Ioniq 5 N verkar trevlig, den skulle jag nog vara nöjd med.

Tänkte skriva i "Dagens tra...." men kan skriva här då en för tillfället missnöjd Tesla ägare ingår.

Åkte till stan, stannade vid ett trafikljus, en M3 Dual motor stannade bredvid.

Då jag inte sover eller surfar vid rödljus och inte rädd för att använda gaspedalen kom jag iväg väg det slog om, Teslan kom iväg några billängder bakom, men skulle sen visa var skåpet skulle stå, farten var nog 80-90 när den passerade fartkameran som blinkade till lite snyggt (50 väg)

Uppdaterat: 2024-08-11 16:17
Mr Snoid skrev:

MC, har läst att även BMW har problem med imma på rutorna. Skulle vilja påstå att det är snarare en egenhet med elbilar som skall snåla på elektronerna, Finns ingen överskottsvärme man kan elda på med i kupén. Mercedes hade inte ens värmepump på EQE, men nu har äntligen även den fått det.

Testar bilar jag är intresserad av flera ggr i olika temp/väder, just för att kolla värme, värmestolar/ratt , klimatanläggning, ergonomi mm.

Tex hyrde jag en E-klass några dagar o körde närmare 150mil. Sedan köpte jag en sådan.

Trots att jag redan ägde en MB och åkt i/kört många andra modeller.

Många bilar räcker det att testa eller åka med i en gång för att hitta avgörande begränsningar.

Andra bilar känns bara bättre o bättre efterhand man testar fler olika exemplar.

BMW o MB har minst irriterande egenskaper för min smak.

Har dock aldrig ägt en bimmer, bara MC.

Skulle testa en fat etron 55 idag men affären hade stängt. Den kan nämligen vara intressant som budgetval då de finns 2021’or för 400k med läder, glastak o andra trevligheter.

Uppdaterat: 2024-08-11 18:41
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:

MC, har läst att även BMW har problem med imma på rutorna. Skulle vilja påstå att det är snarare en egenhet med elbilar som skall snåla på elektronerna, Finns ingen överskottsvärme man kan elda på med i kupén. Mercedes hade inte ens värmepump på EQE, men nu har äntligen även den fått det.

Testar bilar jag är intresserad av flera ggr i olika temp/väder, just för att kolla värme, värmestolar/ratt , klimatanläggning, ergonomi mm.

Tex hyrde jag en E-klass några dagar o körde närmare 150mil. Sedan köpte jag en sådan.

Trots att jag redan ägde en MB och åkt i/kört många andra modeller.

Många bilar räcker det att testa eller åka med i en gång för att hitta avgörande begränsningar.

Andra bilar känns bara bättre o bättre efterhand man testar fler olika exemplar.

BMW o MB har minst irriterande egenskaper för min smak.

Har dock aldrig ägt en bimmer, bara MC.

Skulle testa en fat etron 55 idag men affären hade stängt. Den kan nämligen vara intressant som budgetval då de finns 2021’or för 400k med läder, glastak o andra trevligheter.

Finns en anledning att de gamla e-tron blivit ett budgetval.

Gammal och rejält sugen på elektroner. Skulle nog var bland de sista jag skulle köpa.

Då är det väl betydligt bättre att lägga på lite å köpa en nyare EQE.

Nej en gammal elbil utan gällande garantier är nog det sista jag skulle införskaffa.

Men så klart du får en komfortabel bil med mycket utrustning till långt under halva nypriset.

Uppdaterat: 2024-08-11 19:45

Fastfrusna torkare i en e-niro!?

Man ställer ju torkarna i serviceläge på vintern när man står ute.

Det har jag då behövt göra lääänge med Fransoser och VW

Uppdaterat: 2024-08-11 22:37
Man åker bäst på sfärer med gas
Mr Snoid skrev:

Hur många olika elbilsfabrikat har du haft för att komma fram till denna slutsats?

Som tur är behöver man inte testa alla själv när det finns andra som gör det åt en. Användarupplevelser vid långresor finns det otaliga exempel på.

När det gäller rena elbilsegenskaper så uppskattas driftsäkerhet, räckvidd, effektivitet, en väl fungerande inbyggd ruttplanering med exakt beräkning av SoC vid destination, förvärmning av batteri, snabbladdningsstationer med många stalls som ökar chansen till ledig plats vid ankomst kombinerat med enkelheten Plug & Charge. Bara parkera och koppla in, klart.

Uppdaterat: 2024-08-14 10:30
mati skrev:

Innan SUC-nätverket var öppet för alla och laddinfrastrukturen inte såg ut som idag stämde detta till viss del. Men idag är det inte så. Idag kan nästan vilken elbil som helst åka vart som helst. Räckvidd, laddning och förbrukning är en no-brainer idag. Många elbilar är dessutom på samma nivå som Tesla, eller rentav bättre även i den punkten. Men det finns ju mer än så. Komfort, lastutrymme, funktioner, etc spelar lika stor roll på långfärd. Och då är Teslorna definitivt inte alltid bäst.

Alla Teslor kan ladda på samtliga supercharger stationer till det lägsta möjliga priset per kWh. Inget medlemskap behövs. Ingen app behövs. Bara koppla in, se till att laddningen startar och sedan ta rast.

Ruttplaneringen är mycket välfungerande, bilen har koll på alla supercharger-stationer och vet precis vilken batteriprocent du kommer anlända med. Förvärmning av batteriet är standard.

Andra fabrikat som ska använda superchargers för samma resa har sällan samma nivå av bekvämlighet.

Har bilen ens med Teslas stationer i ruttplaneringen eller krävs det planering med mobiltelefon för att nå fram?

Med vilken noggrannhet beräknas SoC vid ankomst och förvärmer den batteriet för optimal laddning?

Mobilappen krävs sedan för att starta varje laddsession. Råkar du ut för en laddare med sämre prestanda och behöver byta stall så måste du upprepa processen. Vill du ladda billigare så krävs medlemskap.

Väl framme så kommer strulet med den sannolikt felplacerade laddporten på bilen. Hur kul är det att blockera en extra plats? Har du dessutom en elbil med 800V arkitektur så åker du på nackdelarna med kommunikationsstrul och/eller långsammare laddning.

Uppdaterat: 2024-08-14 11:05

Oh fan. Jag trodde inte det funkar med andra elbilar än Tesla på långresa. Jag måste byta till en Tesla. Eller inte. 😂

Uppdaterat: 2024-08-14 11:11
Vader99 skrev:

Mr Snoid skrev:

Hur många olika elbilsfabrikat har du haft för att komma fram till denna slutsats?

Som tur är behöver man inte testa alla själv när det finns andra som gör det åt en. Användarupplevelser vid långresor finns det otaliga exempel på.

När det gäller rena elbilsegenskaper så uppskattas driftsäkerhet, räckvidd, effektivitet, en väl fungerande inbyggd ruttplanering med exakt beräkning av SoC vid destination, förvärmning av batteri, snabbladdningsstationer med många stalls som ökar chansen till ledig plats vid ankomst kombinerat med enkelheten Plug & Charge. Bara parkera och koppla in, klart.

Låter precis som mina upplevelser av den Ioniq5 jag körde 8000 mil.

Fanns ingen anledning att använda Teslas laddare och Autochargr funkade ypperligt på Cirkel-K

Blir fort lite av en glorifiering runt Tesla, kanske stämde för några år sedan, men inte nu längre.

Självsvängnings jag in på av bilen planerad laddare och fyllde på från 60% SOC på 17 minuter…

Men som jag trodde så har du tydligen inte erfarenhet av nån annan elbil än Tesla.

Uppdaterat: 2024-08-14 11:50

Enligt Vader99 är lättheten att snabbladda helt avgörande för valet av elbil, därav korandet av Tesla till bästa elbilen.

Skulle jag skaffa elbil, så blir det säkert 100% hemmaladdning. Så lättheten att snabbladda är av noll intresse. Min elbil in spe måste ha andra och bättre kvalitéer än så...

Uppdaterat: 2024-08-14 12:19

När jag skaffar elbil kommer jag troligen använda Teslas laddare oavsett bilmärke.

De finns på många platser och med stort antal laddare på varje plats.

Dvs störst chans att DÄR finns det lediga platser.

Enkel logik.

Priset är inte det absolut viktigaste, är värre att ha massor med appar, taggar, kort, jaga lägsta pris och sedan leta efter nya laddplatser på resorna.

Teslas platser lär man sig var de finns…

Uppdaterat: 2024-08-15 19:37
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

När jag skaffar elbil kommer jag troligen använda Teslas laddare oavsett bilmärke.

De finns på många platser och med stort antal laddare på varje plats.

Dvs störst chans att DÄR finns det lediga platser.

Enkel logik.

Priset är inte det absolut viktigaste, är värre att ha massor med appar, taggar, kort, jaga lägsta pris och sedan leta efter nya laddplatser på resorna.

Teslas platser lär man sig var de finns…

Det där stämmer inte MC. Min erfarenhet är att många, likt dig, gått på detta om Teslas tillgänglighet.

Finns en anledning att t.ex IONITY har riktigt bra avtal nu dör du för en spottstyver får bättre laddeffekt och lägre pris än Tesla.

Märks att du inte ägt en elbil ännu. Utbudet av snabbladdare har exploderat de senaste året.

Uppdaterat: 2024-08-15 20:08

Mc

Det är många som vill ladda på Teslas laddare utöver Teslaägarna. Det är oftast färre bilar på andra laddstationer.

Uppdaterat: 2024-08-15 21:29
Mr Snoid skrev:

Låter precis som mina upplevelser av den Ioniq5 jag körde 8000 mil.

Fanns ingen anledning att använda Teslas laddare och Autochargr funkade ypperligt på Cirkel-K

Blir fort lite av en glorifiering runt Tesla, kanske stämde för några år sedan, men inte nu längre.

Självsvängnings jag in på av bilen planerad laddare och fyllde på från 60% SOC på 17 minuter…

Men som jag trodde så har du tydligen inte erfarenhet av nån annan elbil än Tesla.

Jag förstår att du inte laddade hos Tesla eftersom den bilen inte fungerar något vidare där.

Fungerar CircleK och autocharge bra på även på resor i EU eller blev det mest inrikesresor?

Uppdaterat: 2024-08-15 22:40
Mr Snoid skrev:

Låter precis som mina upplevelser av den Ioniq5 jag körde 8000 mil.

Fanns ingen anledning att använda Teslas laddare och Autochargr funkade ypperligt på Cirkel-K

Blir fort lite av en glorifiering runt Tesla, kanske stämde för några år sedan, men inte nu längre.

Självsvängnings jag in på av bilen planerad laddare och fyllde på från 60% SOC på 17 minuter…

Men som jag trodde så har du tydligen inte erfarenhet av nån annan elbil än Tesla.

Jag förstår att du inte laddade hos Tesla eftersom den bilen inte fungerar något vidare där.

Fungerar CircleK och autocharge bra på även på resor i EU eller blev det mest inrikesresor?

Uppdaterat: 2024-08-15 22:40
motorcykelentusiasten skrev:

När jag skaffar elbil kommer jag troligen använda Teslas laddare oavsett bilmärke.

De finns på många platser och med stort antal laddare på varje plats.

Dvs störst chans att DÄR finns det lediga platser.

Enkel logik.

Priset är inte det absolut viktigaste, är värre att ha massor med appar, taggar, kort, jaga lägsta pris och sedan leta efter nya laddplatser på resorna.

Teslas platser lär man sig var de finns…

Det var precis det jag sa när Tesla öppnade sina laddare för alla. Det var ju för ett antal år sedan numera. Men hittills har jag laddat hos Tesla exakt noll gånger. Korta kablar, man tvingas blockera två platser när man har laddluckan på höger sida, man drar arga blickar på sig, behöver krångla med appen, ingen autocharge för icke-Teslor osv. Jag ser Teslas laddare som en backup, men jag föredrar andra, för det finns gott om välfungerande alternativ numera.

Uppdaterat: 2024-08-16 06:45
Vader99 skrev:

Mr Snoid skrev:

Låter precis som mina upplevelser av den Ioniq5 jag körde 8000 mil.

Fanns ingen anledning att använda Teslas laddare och Autochargr funkade ypperligt på Cirkel-K

Blir fort lite av en glorifiering runt Tesla, kanske stämde för några år sedan, men inte nu längre.

Självsvängnings jag in på av bilen planerad laddare och fyllde på från 60% SOC på 17 minuter…

Men som jag trodde så har du tydligen inte erfarenhet av nån annan elbil än Tesla.

Jag förstår att du inte laddade hos Tesla eftersom den bilen inte fungerar något vidare där.

Fungerar CircleK och autocharge bra på även på resor i EU eller blev det mest inrikesresor?

Jag körde mest inrikes och i Norge där det även funkade.

Annars inga problem att använda IONITY appen eller ChargeMyHyundai.

Men funkade även problemfritt på Tesla de få gånger jag laddade där. 97kW från start till slut. Så det tog en halvtimme på dom om ingen annan laddade på A/B

V3 testade jag aldrig, men även där är det Max 97kW.

Tesla begränsar. Alla andra 400V laddare 103kW.

Begränsas av strömstyrkan som invertern i bakre motorn kan hantera. (Det är den som står för transformeringen från 400 till 800V)

Men det finns gott om 800V laddare så man behöver inte mer ännu nödfall, eller om tiden inte spelar roll, använda 400V laddare (som Tesla eller Racahrges Kempower laddarekr

Uppdaterat: 2024-08-16 07:38
Mr Snoid skrev:

motorcykelentusiasten skrev:

När jag skaffar elbil kommer jag troligen använda Teslas laddare oavsett bilmärke.

De finns på många platser och med stort antal laddare på varje plats.

Dvs störst chans att DÄR finns det lediga platser.

Enkel logik.

Priset är inte det absolut viktigaste, är värre att ha massor med appar, taggar, kort, jaga lägsta pris och sedan leta efter nya laddplatser på resorna.

Teslas platser lär man sig var de finns…

Det där stämmer inte MC. Min erfarenhet är att många, likt dig, gått på detta om Teslas tillgänglighet.

Finns en anledning att t.ex IONITY har riktigt bra avtal nu dör du för en spottstyver får bättre laddeffekt och lägre pris än Tesla.

Märks att du inte ägt en elbil ännu. Utbudet av snabbladdare har exploderat de senaste året.

Så bra då.

Men jag kommer börja på Tesla.

Vilka andra nätverk har det som Tesla har (eller bättre) - avseende det jag skrev?

"De finns på många platser och med stort antal laddare på varje plats"

Uppdaterat: 2024-08-16 17:21
Gillar kurvor och rondeller

Aftonbladet eller Expressen ? För eller emot Tesla ? Nu har ju en journalist tagit bladet från munnen och skrivit om gammelbilindustrins "affärsmetoder", nu senast VolvoCars bjudresa till lyxhotell och fina middagar i Kalifornien för + 100 000 kr per styck och journalist. Tesla bjuder journalisterna på en kopp kaffe, vilket visar hur rutten gammelbilbranschen är och att "journalisterna" ska skriva snällt för att bli bjudna vid nästa tillfälle. Att Musk är en person med bland annat dålig impulskontroll är en sak men känns bättre o bättre att vara Teslaägare.

Uppdaterat: 2024-08-16 18:23

JL

Nej, det är klart. Att Elon lobbat och fjäskat för politikerna i USA som kraftigt subventionerat hans verksamheter är lätt att förbise.

Uppdaterat: 2024-08-16 19:05
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:

motorcykelentusiasten skrev:

När jag skaffar elbil kommer jag troligen använda Teslas laddare oavsett bilmärke.

De finns på många platser och med stort antal laddare på varje plats.

Dvs störst chans att DÄR finns det lediga platser.

Enkel logik.

Priset är inte det absolut viktigaste, är värre att ha massor med appar, taggar, kort, jaga lägsta pris och sedan leta efter nya laddplatser på resorna.

Teslas platser lär man sig var de finns…

Det där stämmer inte MC. Min erfarenhet är att många, likt dig, gått på detta om Teslas tillgänglighet.

Finns en anledning att t.ex IONITY har riktigt bra avtal nu dör du för en spottstyver får bättre laddeffekt och lägre pris än Tesla.

Märks att du inte ägt en elbil ännu. Utbudet av snabbladdare har exploderat de senaste året.

Så bra då.

Men jag kommer börja på Tesla.

Vilka andra nätverk har det som Tesla har (eller bättre) - avseende det jag skrev?

"De finns på många platser och med stort antal laddare på varje plats"

De flesta andra nätverk finns på fler platser än Tesla.

Som exempel finns Tesla på 5 platser i Värmland, recharge på 11 platser

OKQ8 8 platser

Du kan kolla i ChargeFinder så lär du uppdaga att det finns ett stort utbud utöver Teslas. Och du kan räkna bort de gamla V2 laddarna som Max ger 150kw eller

75kW när två delar på effekten.

Och varför låsa fast sig i ett nätverk, ladda när du kan och inte när du måste.

Billigast i dag tror jag IONITY är med avtal.

Uppdaterat: 2024-08-16 19:13

Tittar man på laddmöjligheter i norra Enköping finns dessa att välja på;

Allego, 8 platser, 300 kW

Tesla, 16 platser, 150 kW

Dinners, 1 plats, 50 kW

Ionity, 6 platser, 350 kW

ICA Maxi, 4 platser, 300 kW

Okq8, 6 platser, 150 kW

Scania, 2 platser, 300 kW

Antar att andra orter har liknande uppsättning.

Uppdaterat: 2024-08-16 20:00