Vi Bilägares forum

Toyota överträffar sig själva

Toyota överträffar sig själva

Tredje gången gilt
Efter först RAV4, sedan nya Yaris så överträffar Toyota sig själva med nya RAV4 laddhybrid.

2020-12-03 14:33
Guran

Kommentarer

Jamen nu får nog Teknikens Värld se till att anställa bilförare som KAN köra Toyota i älgtestet!

2020-12-03 14:46

Har de inte styvat upp fjädringen för den ökade vikten?

2020-12-03 16:30

Första gången jag saknar Shogun, det hade varit kul att läsa hans förklaring till resultatet.

2020-12-03 17:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Första gången jag saknar Shogun, det hade varit kul att läsa hans förklaring till resultatet.

Ja han finns ju som kommentator till ViB's artiklar, ViB's fejja och nyligen även här under eget namn.

2020-12-03 17:10

Nänä Guran detta måste vara fake news. Inte kan en Toyota göra bort sig i ett test.

2020-12-03 17:40
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Nänä Guran detta måste vara fake news. Inte kan en Toyota göra bort sig i ett test.

Tänkte inte på det !

2020-12-03 17:44
Guran

Guran, din trätobroder Shogun är avstängd, så varför kasta ut detta fläskben? Du lär inte få arga svar från oss fridsamma toyota-ägare...

2020-12-03 18:22

Det är väl sköj att åka på ställ hele tiden i skogarna..

2020-12-03 18:42
Power to the people

Nej då, jag har aldrig trätat med Shogun. Och det är snarare ett konstaterande ett än en gång så lyckas dom som en av få tillverkare att kalibrera en bils antisladdsystem på ett helt eget vis.
Jag är lika imponerad av Volksvagen/Skoda som även dom är duktiga på att göra bilar som slalomar sig dåligt i dessa löjliga tester.

2020-12-03 18:42
Guran

Jag retar mig mest på att de fortsätter att kalla det för älgtest!
För mig är det mer intressant att veta hur man klarar sig om man smackar en älg!
Det är ju aldrig kul att bli trasig!

2020-12-03 20:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Varför inte kalla det för det som det är - undanmanöver-test.

2020-12-03 20:23

Så är det. Konstigt att TV har definierat en egen testmetod där man med en fullastad bil skall svänga som en idiot över vägen.
Har man en mötande bil i sikte så lär man oavsett inte svänga ut i mötande fil för att sedan hoppas att svänga tillbaka.
Normalbilisten tror jag mer stampar på bromsen och eventuellt svänger undan.
Nej den manövern är något jag troligen inte kommer genomföra den dag då det blir skarpt läge.
Senast i början av veckan hoppade några rådjur upp framför bilen. Blev en tvärnit så att ABS jobbade rejält med dom mjuka dubbfria däcken som kontaktyta mot vägen. Men inte tusan vred jag på ratten som en dåre. Skulle det varit riktigt nära så hade jag troligen fortsatt stampa på bromsen och styrt ner mot diket.
Men att kalla det älgtest, löjligt.
Däremot en test av bilens chassi vid forcerad körning, men det har jag oavsett ingen tanke på att göra med min SUV.

2020-12-03 21:06
Guran

Man kan såklart ha åsikt om namnet på testet eller huruvida man kommer utföra just den manövern i praktiken. Men jag tror att de allra flesta är överens om att det är skönt att veta att ens bil klarar mer extremt än man själv kommer råka ut för. Då vet man att man är "safe", däremot blir man ju tvivelaktig när en bil klarar sämre än andra, hur ska den då klara den situation en annan kanske hamnar i?
Precis som folk köper klockor som är vattensäkra till 500 meter, inte fan kommer de dyka så djupt med den, men då vet man att den fixar tappas i badkaret.....
Förstår inte hur folk kan skylla på testmetoden när en bil inte fixar det som de allra flesta andra klarar.......lite Trumpvarning där....inte mig det är fel på, det är hur valet gick till....
Och även om man anser testet vara orealistiskt så kan det ju precis som orealistiska förbrukningstester ändå tjäna sitt syfte som jämförelse olika bilar emellan då de testas enligt samma premisser. Och då är ju onekligen Toyota inga höjdare inom detta......

2020-12-03 23:27

stog det inte något i en tråd alldeles nyss om att peter karlsson 2 är = shogun? Toyotan ska ju försvaras. Stackars de som köper en bil med så usla köregenskaper. Jag / vi ska iof köpa en "vältmerca" dvs A klass men av senare snitt än den som välte för ca 20 år sedan och frågan är om inte Mercan klarar detta testet bättre än nya toyota?

2020-12-04 02:58

Dom får nog fason på nya RAV4 PHEV också.
Det såg inget vidare ut då den även höll på att kränga av vänster framdäck, nästan så fälgen tog i asfalten. Betydligt sämre än den icke laddbara modellen.
Men tydligen är det så här Toyota vill att bilarna skall vara.
Men oavsett, vem har bestämt avstånd mellan koner Mm. Och att bilen skall vara lastad till bristningsgränsen med bagaget fyllt av sandsäckar.

2020-12-04 07:56
Guran

Kanske för att testa worst case scenario? Ibland kör väl någon med full last eller tom lite över? Hur testet är utformat borde spela mindre roll eftersom samtliga bilar körs med hänsyn till tillverkarens specs och man strävar till att behandla alla lika. Även om merparten av bilisterna aldrig kommer att hamna den simulerade situationen under sin livstid.

2020-12-04 08:30

Kan ändå inte låta bli att undra om journalisterna ändå har en skuld i detta.
Alltså inte i Toyotas tillkortakommanden utan i dagens biluppträdanden i stort.

Det är ju ändå de som drivit igenom att familjebilar av någon outgrundlig anledning ska vara sportiga, utrustas med lågprofilsdäck och skålade sportstolar, ha rakbladsvass styrning och ett hårt kalibrerat chassi, allt i körglädjens namn.

Jag förstår att detta är en fördel när nya bilar ska testas, det blir naturligtvis roligare på jobbet på det viset, men i längden är det en nackdel i en familjebil 99.9-procent av tiden då bilen används.

Resultatet för att kunna vinna ett test i en biltidning är alltså en bil som i normalt vardagsanvändande är stötig med nervös styrning som måste passas hela tiden, men bra när älgen kliver ut framför bilen, om man då kommer ihåg att vrida på ratten och inte bromsar förstås...

2020-12-04 09:16

Jag har inga synpunkter på om, eller hur man utför testet, det är säkert värdefullt även om de flesta, som väl är, förmodligen aldrig råkar ut för en sådan situation.
Men varför inte kalla det för det som Pi föreslår i #12, ett undanmanöver-test?
Jag tror att det här testet är ganska verkningslöst, genomsnittsbilisten som råkar ut för något snabbt uppdykande ställer sig säkert först på bromsen innan väjningsimpulsen eventuellt dyker upp, precis som Guran skriver i #15.
Och jag väntar fortfarande på ett älgtest, som förmodligen inte kommer eftersom det blir lika dyrt som Euro NCAP tester i övrigt.
Det vore ju önskvärt om det ingick där, men det gör det inte så länge inte älgarna blir lika vanliga som vildhundar söderöver.

2020-12-04 09:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det bästa älgsäkerhetssystemet måste väl snarare vara ett riktigt bra detekteringssystem som "spanar" ner i vägrenen och kanske även in i skogen vid sidan av vägen. Vet inte hur vanliga sådana system är eller hur väl de fungerar. Att konstruera bilar för att klara kollisioner med större vilt är knappast någon prioritering utan snarare en bieffekt av att bilar åtminstone hjälpligt ska kunna rulla några varv på taket utan att bli helt platta.

2020-12-04 09:56

pinjong, naturligtvis vore ett effektivt detekteringssystem önskvärt och jag har för mig att Volvo har ett sådant, men hur effektivt det är vet jag inte. Men så gäller det ju att utvärdera om älgen står kvar eller hoppar upp på vägen och om bilen ska bromsa automatiskt och när, eller om föraren ska göra det eller om det endast ska ges en varningssignal?
Jag vet inte om du har någon personlig erfarenhet av att smacka in i en älg, men har man gjort det värdesätter man så gott skydd som möjligt och det är därför jag vill se ett riktigt älgtest som inte enbart består av att vrida på ratten!
Och som än en gång borde heta undanmanövertest

2020-12-04 10:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej saabnisse, jag har sluppit djurkollisioner som tur är men har förstås som många andra på mässor sett utställda och älgkrockade fordon.

När det gäller undanmanöver håller jag med andra här om att man i en paniksituation kanske inte just gör den där undanmanövern. Däremot ställer man sig på bromsen och förbereder sig för sammanstötning. Det hände mig senast häromdagen. Så om bilen själv kan göra en undanmanöver så vore det kanske det bästa. Ett alternativ är förstås att öva på undanmanöver tills det sker automatiskt via ryggmärgen men det är knappast praktiskt genomförbart för de flesta.

2020-12-04 10:58

Jag har nämnt det tidigare att kompisens Volvo bromsat för en älg sekunden före han såg den.
Så det finns bra utrustning men frågan är nog om det räddar alla och svaret är nog nej.

.
På tal om älgtestet så har jag bara varit med om ett liknande tillfälle på 40 års körning.

Körde om tre husvagnar på rad med alldeles för vansinnigt hög fart då jag visste att det var sista chansen på 3 mil fjällväg.
Jämsides med sista dyker det upp en spridda renflockar på vägen.

Panikbroms och slalom.
Komentaren av fyra skidåkare gubbar i skräck var , ” tur att det inte var jag bakom ratten”.

Den gången gick det bra. :)

2020-12-04 11:33
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Undanmanöver tillämpar man ju inte bara när vilt plötsligt dyker upp - och f ö tror jag att de flesta bromsar som första åtgärd i den situationen - men om en mötande bil plötsligt uppenbarar sig i ens egen fil så är en undanmanöver mera naturlig och i det läget kommer man att uppskatta att bilen fungerar som man hoppas... Dock - eftersom de flesta knappast nöjer sig med att hålla runt 70 på våra vanliga vägar så är nog sannolikheten att denna manöver skall sluta väl kanske inte så stor trots allt... Men håller man runt 70 så kan det ju lyckas vilket jag själv upplevde på en 70-väg för nån månad sen. Men lite skakis var men efteråt - det medges....

2020-12-04 11:59

Pi
Så du körde helt sonika över i mötande körbana då din hade beslagtags av ett mötande fordon?

2020-12-04 12:47
Guran

Guran - det finns nåt som heter vägrenar - och det borde ju du känna till. Kraftig undanmanöver hursomhelst - om man nu får berätta om sånt som hänt i trafiken...

2020-12-04 14:20
Pi skrev:

Guran - det finns nåt som heter vägrenar - och det borde ju du känna till. Kraftig undanmanöver hursomhelst - om man nu får berätta om sånt som hänt i trafiken...

Jag trodde du gjorde en älgmanöver i och ned att tråden handlade om det.

2020-12-04 15:43
Guran

Undanmanöver har vi tidigare snackat om att det kanske borde heta istället. Sen förstår jag inte riktigt varför man ö h t måste diskutera exakt hur manövern gick till i etta specifika fall - det väsentliga var väl att plötsligt fanns det ett hinder framför mig på min del av vägen. Och vill man inte riskera att frontalkrocka i ett sånt ögonblick så måste man försöka få undan sin bil på nåt sätt - alltså göra en snabb undanmanöver. Alltså var det i detta läge inte primärt att tvärbromsa. Det är en annan sak om ett djur hoppar upp på vägen - då kanske det är så att man som första åtgärd bromsar. Men det är säkert individuellt hur man reagerar. Kan vi gå vidare med Toyota-diskussionen nu och behovet av att nån gång kunna tvingas till en snabb/häftig undanmanöver av olika orsaker - och att bilen då helst skall göra som föraren vill.

2020-12-04 16:08

Det var väldans en sådan utläggning det blev av min fråga om du gjorde en manöver liknande en älgmanöver som Toyotan så totalt fallerade i.
Tur att du inte har en Toyota i alla fall.

2020-12-04 16:19
Guran

Fel tråd.

2020-12-07 09:14
Scio me nihil scire.

En bra sammanfattning av Prestigelös

2020-12-07 12:25
hans.antnas

Om en älg kommer med fart över vägen då är det sällan man varken hinner bromsa eller väja enda chansen är om man hinner se den på sida av vägen och hinner bromsa dom kommer lätt upp i 50 km jag ha under mina år klarat 5-6 sådana tillfällen med turen att skymta dom på sidan av vägen. Renar dom befinner oftast på vägen men är svåra att upptäcka i tid och dom skall ofta byta sida när en bil närmar sig, man måste vara beredd att stanna när man närmar sig renar

2020-12-07 12:41
hans.antnas

Jag har gjort en älgtest live i en Citroen Jumpy gen 1, i 100 km/h, det gick förvånade bra. Klart den bästa skåpbil jag haft när det gäller väghållning, samma manöver i nuvarande Ford skulle nog aldrig gå, känslan är att den skulle vält om jag skulle vrida ratten i samma fart som jag gjorde då.
För mig som pysslat med rally, banracing, drifting mm är det normalt att vrida på ratten för att väja för nått, men som tidigare sagt ställer sig nog den stora massan på bromsen.
Men då det finns massa bilar som löser denna test utmärkt, borde Toyota (och andra bilmärken) göra om, och göra rätt.

2020-12-07 13:38

Ja både Volvo XC40 recharge och den erbarmliga Mitsubishi Outlander PHEV var nästan lika dåliga. Ingen klarade testen. Bästa bilen var Toyotan, men den fick så mycket avdrag på sladdtesten att den blev tvåa, en poäng efter Volvon som inte var speciellt bra på något.

2020-12-07 15:03
Guran

Tyvärr så tillåter ju sällan trafikmiljön numera några större undanmanövrer - i alla fall inte till vänster. Endera finns där mötande trafik eller så är det ett mitträcke. Att gira till höger går ju på många ställen men jag tvivlar på att så många skulle göra detta i en verklig situation med en älg som kommer från höger så att bromsa är nog i de flesta fall det bästa - om man inte vill riskera en frontalkollision istället. Och om man ö h t hinner. Däremot - kommer det en bil rakt emot en så lär man försöka gira om man hinner. Och då har man kanske ett par sekunder på sig vilket sällan är fallet när en älg plötsligt stiger upp på vägen när det är mörkt. Djur är oberäkneliga tyvärr.

2020-12-07 15:13
Guran skrev:

Så är det. Konstigt att TV har definierat en egen testmetod där man med en fullastad bil skall svänga som en idiot över vägen.
Har man en mötande bil i sikte så lär man oavsett inte svänga ut i mötande fil för att sedan hoppas att svänga tillbaka.
Normalbilisten tror jag mer stampar på bromsen och eventuellt svänger undan.
Nej den manövern är något jag troligen inte kommer genomföra den dag då det blir skarpt läge.
Senast i början av veckan hoppade några rådjur upp framför bilen. Blev en tvärnit så att ABS jobbade rejält med dom mjuka dubbfria däcken som kontaktyta mot vägen. Men inte tusan vred jag på ratten som en dåre. Skulle det varit riktigt nära så hade jag troligen fortsatt stampa på bromsen och styrt ner mot diket.
Men att kalla det älgtest, löjligt.
Däremot en test av bilens chassi vid forcerad körning, men det har jag oavsett ingen tanke på att göra med min SUV.

AMS instämmer:
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/kronikor/20201221/alrik-dags-att-avliva-algtestet/?puk=f2a87354657f2115d3923ebbb8249756f952026a&fbclid=IwAR0j9RF47nEKOaDJssUs3bnlBJ2AUrkom2e1Ugo-sWxjJJMjzDOPVOh0ZLM

2020-12-21 16:26

Har också upprepat flera gånger att de flesta nog trampar på bromsen om ett djur hoppar upp på vägen - så jag håller nog på det stora hela med både Guran och AMS.

2020-12-21 16:48
Rikard skrev:

Jag har gjort en älgtest live i en Citroen Jumpy gen 1, i 100 km/h, det gick förvånade bra. Klart den bästa skåpbil jag haft när det gäller väghållning, samma manöver i nuvarande Ford skulle nog aldrig gå, känslan är att den skulle vält om jag skulle vrida ratten i samma fart som jag gjorde då.
För mig som pysslat med rally, banracing, drifting mm är det normalt att vrida på ratten för att väja för nått, men som tidigare sagt ställer sig nog den stora massan på bromsen.
Men då det finns massa bilar som löser denna test utmärkt, borde Toyota (och andra bilmärken) göra om, och göra rätt.

Åsch, du har fel. Alla bromsar sig rakt in i hindret och således är ett bra ESP-system onödigt. Skämt åsido, jag har själv vid två eller tre tillfällen (varav ett i en bil utan ESP) råkat ut för detta (varför det inte är kristallklart huruvida det är ett eller två kvarvarande tillfällen, beror på hur man ser det hela - och hur det gick). Som tur är jag här och kan skriva om dessa fall.

Sen är Alrik på AMS en av de (enligt) mig mest inskränkta "biltestare" jag sett och hört om. Det är f.ö. en personlig bedömning, som ni inte behöver kommentera. Men han skriver (citat):

"Det här är möjligtvis okej som en avancerad övning i aktiv säkerhet OM det inte vore för att föraren under hela manövern håller jämn gas. Det faller på sin egen orimlighet, ingen fortsätter att hålla gasen nere i en panikartad undanmanöver. Att testerna dessutom ofta görs på flygfältsvass asfalt med väldigt hög greppnivå – gör det mindre relevant.

Jag kan givetvis inte bevisa det, men påstår att 99,99999 procent av alla som plötsligt upptäcker en fara också ställer sig på bromsen, eller åtminstone lättar på gasen. Att sänka hastigheten är alltid det viktigaste. I värsta fall kan någon ta inspiration från de här testerna och försöka gasa sig igenom en farlig situation."

Vad jag vet, så stryper ESP omedelbart gasen vid ingrepp. Jag har i alla fall inte kört en bil som inte gör det. "Gasa sig ur situationen" låter sig inte göras. Ett rätt konstruerat ESP-system gör det helt omöjligt. Dessutom, att påstå att alla (99,99999%) bromsar innan de svänger är, precis som han skriver, inte bevisbart. Undertecknad och Rikard tillhör i så fall undantagen från den lagen.

Jag noterar vidare att Alrik inte kommer med ett förslag hur man ska bedöma bilarnas ESP-system. Att Alrik numera inte kan förlita sig på att tyska AMS (vars artiklar man får på köpet och med stort besvär översätter) möjligen har valt att avstå från att hädanefter göra älgtestet, kan möjligen vara en förklaring. Annars har väl även den svenska delen av AMS gjort sina älgtest - där man för övrig anger både ingångsfart och utgångsfart (sic).

En kraftig sväng hit och sedan dit skall inte generera en bredsladd. Punkt. Det oavsett om det är en Passat eller en RAV.

2020-12-21 17:29
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Där är vi eniga i två saker Audi! Dels vad vi anser om Alrik, och dels hur en bil ska bete sig. Oavsett om man anser att man just i fallet älg bromsar eller svänger så ska en bils grävs för vad den klarar ligga långt över vad man som bilist troligtvis någonsin behöver utsätta den för. Precis som att man aldrig kommer ta sin klocka till 500 meters djup så vet man att klarar den det så gör det inget om den trillar ner badkaret. Jag tycker det är superbra att man i seriöst testande testar enligt en tuff, hyfsat repeterbar metod som denna.
Sen ställer jag mig på samma sida som Audi och Rikard här, jag har vid 2 tillfällen väjt för uppspringande djur och på det sättet undvikit rejäl kollision. I minst den ena fallet hade jag smällt om jag legat kvar i linje och bromsat.

2020-12-21 17:51

Men inte nog med att Toyotan är sladdbenägen. Den har även ett mediokert helljus, sämst av de tre i testen och ett halvljus som presterar medel.
Bra ljus är ta mig tusan än mer värt än att bilen klarar att manövreras våldsamt. Med bra lysen så ser man viltet och slipper förhoppningsvis genomföra en sådan manöver.
Adaptiva ljuset är det jag saknar mest på min bil, förvisso riktigt bra både hel och halvljus. Men att hela tiden ha full belysning ute i skogen ger en enormt mycket bättre säkerhet då man ser vilddjuren. Där är de Tyska premiumbilarna ledande och med tilltagande ålder ökar skumsyntheten.

2020-12-21 19:02
Guran

Tack Audi och Henrik.
Det är inte varje dag jag får heta Rikard =)
(vanligtvis får jag ju heta Rickard)
Givetvis bromsar även jag om det är riktigt nära, det gör man per automatik.
Jag har vid minst 2 tillfällen som jag mins, både bromsat, och sen svängt.
Hamnade bredvid 3e bil, när det krockade framför mig en gång, bilen framför mig körde rakt in i bilen framför direkt utan att bromsa, så jag fick ingen varning i form av bromsljus. Så det blev tvärnit (ingen ABS), sen släppa och svänga ut i vägkanten, och fick stopp i höjd med 3e bilen av 5 krockade.
Bilen bakom mig körde in i den bil jag missade.

Provade Nämen på isen för några år sen, esp stryper som sagt så bilen nästan stannar.
Kunde hålla full gas runt hela banan, kom på sin höjd upp i 70 på rakan, mot 130-140 utan hängslen och livrem.

2020-12-21 20:46