Skattesmäll mot 130000 bilpendlare!

63 inlägg 0 nya
Skattesmäll mot 130000 bilpendlare!

"Trängselskatt vid privat körning med tjänstebil är från årsskiftet en förmån som ska beskattas, vilket betyder att trängselskatten plockas bort från bilens förmånsvärde för att i stället skattas separat."

https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/skattesmallen-mot-130-000-bilpendlare/

Snabbeslut blev det igår i denna fråga, gäller från årsskiftet. Många av dessa 130000 tjänstebilar är tunga persondieselbilar dessutom. (En förändring är på gång då alltfler nya tjänstebilar som byttes i november 17 var dieslar till hybrider därför bl.a är det många nästan nya personbilsdieselbilar till salu nu)

Bra förändring. Det går ju inte att tjänstebil förarna har en gräddfil när det snart införs miljözoner och personbilsdieselförbud i storstäderna.

Skulle vara intressant att höra några tjänstebil s förare i Stockholm och Göteborg ser på frågan.

Hej Leo, kul att du frågade.
Som förmånsbilist i Stockholmstrafiken så ser det ut så här, från min horisont.
Klart som tusan att jag skall betala mina privata passager, likväl som jag betalar för mina privata parkeringar eller mitt privata bränsle.
Tre saker dock som gör detta lite oigenomtänkt;

1, hur fasen skall man hålla reda på vad som är privat och vad som är tjänst? Tiden säger vissa, men jag kan ju passera ”bommen” klockan 7 på väg på kundbesök ena dagen och privat nästa dag. Hur skall vi bena isär detta? Det kommer att bli som på den tiden när man skulle märka för privata samtal på telefonlistan... det kommer att komma tekniska hjälpmedel för detta i de körjournalsappar som finns idag.

2, om man skall besluta för en förändring som ändå ekonomiskt slår rätt hårt på vissa så är det kanske i snålaste laget att presentera ett beslut tre veckor innan det skall vara genomfört. Detta slår mot företagen som inte har någon rutin för hur det skall skötas. Det slår mot den enskilde som, i normal skandaljournalistisk anda kommer att kosta förarna tusentals kronor i månaden, typ, vilket inte riktigt är sant.

3, företagen kommer även fortsättningsvis att betala hela summan av trängselskatten så där får bomföretaget sina pengar. Summan förmånsbeskattas, vilket gör att den enskilde betalar 30-52% av detta som då blir en extra inkomst rakt in i Magdas lada. Så på det hela taget så kommer trängselskatten på tjänstebilar bli 1,5 gånger så det är klart att staten jublar. Föraren kommer kundfokuserat att få 48-70% rabatt på bompengen.

Jag har ännu inte sett hur man tänkt sig att sänka generella förmånsvärdet för att man tar bort förmånen, vilket då istället är positivt för de som inte passerar bommen privat, eller ens alls.

Sedan så kommer det åter igen inte att bli personbilsdieselförbud i Stockholm utan det kommer att drabba ALLA bilar före 2009 och dieslar från typ 2014, trodde att vi var klara med den frågan i en annan tråd, det har ju till och med Hellden skrivit på sin blogg för att klargöra all löpsedelstrams.

*Robban

Nog fasen ska du betala, oavsett om du kör där i tjänsten eller privat. Något annat är bara löjligt.

SAIK FOR LIFE!

Som tjänstebilist i Stockholmstrakten och ägare av ett redovisningsekonomföretag känner jag att det är ett ogenomtänkt beslut som nog hade varit praktiskt att lägga några fler timmar på innan sjösättning.

Jag har inget emot att betala för det jag kör privat, men att betala för att sköta mitt arbete känns galet.

Anders.J. wrote:
Nog fasen ska du betala, oavsett om du kör där i tjänsten eller privat. Något annat är bara löjligt.

Hur menar du Anders? Företaget står för mina kostnader för att jag skall utföra mitt jobb, eller? Betalar du för din jobbdator och kontorsstol själv?

*Robban

Som okunnig inom området så låter det enklast att alla tjänstebils-förare betalar alla dessa avgifter privat och sen skriver reseräkning till företaget typ 1 g/månad för att få rent jobbrelaterade trängselskatte-kostnader återbetalda.
Sen kan jag absolut hålla med om att det var kort tid emellan beslut och verkställande.

Nu är väl oftast all privatkörning med tjänstebilar inte tillåtet utanför tjänst, då det ju är jusst en tjänstebil, tex en postbil eller varför inte en ambulans.
En förmånsbil är det väl som avses i rubriken. Dvs som förmånstagare får du betala skatt för värdet av förmånen att få tillgång till en bil för privat bruk som företaget finansierar.
Men det där verkar ju inte nån ha kontroll på

Skönt att det händer lite, det brukar ju gnällas på att politiker inte vågar ta beslut eller att saker tar för lång tid.
Det är ju upp till bolagen och klura på hur dom vill göra mot sina anställda, allt går att lösa om man vill.
De bolag som fixar så att den anställde inte hamnar i något administrativt träsk är sannolikt det smartaste.

Det jag saknar (kanske finns i beslutet) är ett incitament så att miljövänligare bilar får rabatt eller slipper trängselskatt.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Pi, du har en poäng i detta och på ditt sätt skulle det bli 1:1 i skatt och betalning. Problemet är att det ju är olika avgift vid olika tid så man behöver "räkningen" för att kunna reda ut vad som var privat och vad som var tjänste.
Som det blir nu så blir det 1,5:0,5
Kan faktiskt inte se varför det skulle vara en möjlig förmån med detta, trots att jag kan ta del av det idag.

Dock så hittar jag inte uppgifter på hur mycket förmånsvärdet generellt sänks, dvs, hur mycket schablon som lagts på för just trängselskatt i dagens förmånsvärde, bara att det kommer att sjunka...

*Robban

Fast man måste ju ändå hålla koll på t ex P-avgifter för sin reseräkning så att hålla koll på trängselskatte-avgifterna borde vara genomförbart.
Guran - även om "tjänstebil" kanske inte är riktigt rätt beteckning så förstår nog de flesta vad som avses.

Pi, i P-avgiftsdelen så får man ju ett fysiskt kvitto i handen.
Hursom, detta kommer att förenklas när funktionen kommer i körjournalsappen inom kort.

AL, har du redan fått detta i din app, har för mig att Automile redan har det eller så kommer det inom kort.

*Robban

Robban - får inget fysiskt kvitto i handen när man använder dessa moderna, app-baserade P-betalnings-funktioner...:)

Fast jag skall använda bensinkortet för tjänste-parkering och sedan redovisa kvitton...
Privat använder jag oftast SMS-park

*Robban

Pi wrote:
Fast man måste ju ändå hålla koll på t ex P-avgifter för sin reseräkning så att hålla koll på trängselskatte-avgifterna borde vara genomförbart.
Guran - även om "tjänstebil" kanske inte är riktigt rätt beteckning så förstår nog de flesta vad som avses.

Går ju att logga in och se passagerna.

För app-parkering kan man få kvitto i telefonen. Trängselskatt kommer ett bra tag efteråt odeschiffrerbart. Speciellt om man når max för en dag. Hur ska man hålla koll på det då?

Mäkinen - ponera att du själv får betala alla avgifter. Under arbetstiden en arbetsdag är det väl antagligen bara 2 av dessa som är dina privata - resten borde vara jobb-relaterade normala arbetsdagar. Nog går det att lösa om man vill. Och jag tror fortfarande att det vore det bästa systemet. Det är ju så de som inte har tjänstefordon men ändå använder sin privatra bil i tjänsten får lov att göra.

För min egen del är det inget stort problem, men för de som sköter ett företags bokföring och löner blir det ganska mycket mer arbete för att staten vill ha småsummor.
Undrar hur mycket förmånsvärdet sjunker när det blir mindre förmånligt...

LM, det kommer inte att sjunka speciellt mycket, är min gissning, men jag kan inte hitta några uppgifter på det på skatteverket eller på Ynnor.
Fast småsummor blir det inte. Ponera att...
130000 bilar handlar det om. Säg att 25% av dessa passerar 4 dagar i veckan vid max avgift så får Magda in följande:
32500 bilar kör 200 dagar med 2 passager per dag för 2x35 kr ger 455 000 000 till Magdas lada.
Hon hälsar och tackar!!!

*Robban

L. Mäkinen wrote:
För app-parkering kan man få kvitto i telefonen. Trängselskatt kommer ett bra tag efteråt odeschiffrerbart. Speciellt om man når max för en dag. Hur ska man hålla koll på det då?

Jag repeterar:
Du kan logga in. Du ser redan samma dag. Enda nackdelen är att man bara ser per dag och inte klockslag så länge det är preliminärt. Fastslaget beslut ser du dock varje passage och varje klockslag.
Att få klockslag även på preliminära beslut torde ju inte vara omöjligt - skriv till Transportstyrelsen och önska samt motivera det med den nya lagen.

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trangselskatt/Mina-skattebeslut-och-preliminara-dygnsbelopp/

EnannanRobban wrote:
Pi, i P-avgiftsdelen så får man ju ett fysiskt kvitto i handen.
Hursom, detta kommer att förenklas när funktionen kommer i körjournalsappen inom kort.
AL, har du redan fått detta i din app, har för mig att Automile redan har det eller så kommer det inom kort.

Japp det ligger med nu. Har dock inte hunnit kolla igenom hur det kommer att fungera och redovisas. Men jag skall kolla under morgondagen.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.