Provkört Skoda Fabia 1.0 TSI

52 inlägg 0 nya
Provkört Skoda Fabia 1.0 TSI

Idag, jag har provkört både Fabior 5D och samma DSG7 men olika 135 mil och den andra 432 mil.
Start motor var nästan vibrationsfri i ratten och stolar på P-läge. Jag ställer på D-läge väldigt lite brummig men känner inte alls för det känns vibrationsfri. På bilen 135 mil gått och testat D-läge var ryser och är inte bra pga spinner däck när jag trycker ca 2 cm gas men då provar jag gasa mycket försiktigt då bilen kör fint. Nedväxling är nästan samma som EAT6 men inte uppväxling är ryckfri. Nästa Fabia gått 432 mil var nästan lite bättre när den ryser. Drivlina på 135 mil var 80% bra och andra fabia var 85% bra. Tidigare haft provkört en VW Sportsvan var 95% härlig drivlina med samma DSG7 och ryser inte när jag trycker normal gaspedal ca 2 cm . Jag tycker att det är inte alla nya exakt dvs varannan bilar på DSG7 på modellår 2018 är ryckfri och den andra lite rycker eller ryser gaspådrag. Hur den är fjädring är lite hårdare än min Opel Astra.
Armstöd ja och finns inte längdriktning skjut och bra stöd och långt framåt, bekvämt arm att få stöd.
Kan ej dra ut vindrutetorkare utan måste ställa först spakar vid ratten "serviceläge" för att få helt vertikal torkararmar fri.
Ingen knak hörs uppsläpp bromspedal.
Körupplevelse är betyg 3.
Finns tak handtag alla runt om.
Finns tak krokar vänster och höger bak.
Benutrymme bak 22 cm
Knä 12,5 cm.
Jag är 171 cm långt.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Nya Skoda Fabia 2018 DSG.
Negativ: Frustrerande DSG i denna applikation.
Dessutom är den tveksamma DSG-överföringen. Ni kan läsa här hemsidan.
https://www.caradvice.com.au/600350/2018-skoda-fabia-81tsi-review/

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

https://www.carsguide.com.au/car-advice/q-and-a/gearbox-problems-with-a-2017-skoda-fabia-68323

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

https://www.skodacommunity.de/threads/probleme-mit-dem-dsg-getriebe.117687/

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jag rycker du skall provköra Hyundai I20 oxå.

Guran wrote:
Jag rycker du skall provköra Hyundai I20 oxå.

Hyundai i20 4 vxl automat på 148 CO2, ajaj chock jätte mycket hög :-o

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Ford Focusen jag har just nu går rätt bra är snål men man sitter riktigt illa. Man sitter på stolen inte i den om jag ska förklara...
Ny Focus på gång, det kanske kan vara något.

Jo, tyvärr ligger Kia/Hyundai väldigt långt efter de flesta andra märken när det kommer till automater till mindre bilar. 4-stegade momentomvandlar-lådor till bilar i A- resp B-segmentet borgar inte direkt för låg bränsleförbrukning och speciellt inte i kombination med deras hittillsvarande mindre sugmotorer som i sig inte heller är speciellt snåla. Så den koncernen behöver definitivt uppdatera både de mindre motorerna och inte minst automatlådorna i sina mindre modeller.

junkers wrote:
Ford Focusen jag har just nu går rätt bra är snål men man sitter riktigt illa. Man sitter på stolen inte i den om jag ska förklara...
Ny Focus på gång, det kanske kan vara något.

Kanske utveckling ändring förbättring med Powershift, stolar och olika upplevelse modellår 2019 än tidigare exempel 2014 - 2018.
Vi får se sen när den ska landa.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF wrote:
Guran wrote:Jag rycker du skall provköra Hyundai I20 oxå.
Hyundai i20 4 vxl automat på 148 CO2, ajaj chock jätte mycket hög :-o

Men måste du ha automat ?
Är ju riktigt kul att växla. Är väl bara vid mycket kökörning som det är överlägset med automatlåda.

Guran wrote:
GF wrote:Guran wrote:Jag rycker du skall provköra Hyundai I20 oxå.
Hyundai i20 4 vxl automat på 148 CO2, ajaj chock jätte mycket hög :-o
Men måste du ha automat ?
Är ju riktigt kul att växla. Är väl bara vid mycket kökörning som det är överlägset med automatlåda.

Vi får se varken automat eller manuell.
Det finns bara en i20 1.0 Turbo 100 hk manuell på 104 CO2 godkänd.
Vill ha kombi. Det är roligt att leta fler vidare och exempel nya Ford Focus 2019 med 8 stegs automat är inte färdigt offensiv CO2, när det landar ev jag provkörning efter viktigt är 110 CO2 eller mindre. Bra att veta vad fler journalist omdöme för långresor med mera på nya Focus.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Guran wrote:
GF wrote:Guran wrote:Jag rycker du skall provköra Hyundai I20 oxå.
Hyundai i20 4 vxl automat på 148 CO2, ajaj chock jätte mycket hög :-o

Men måste du ha automat ?
Är ju riktigt kul att växla. Är väl bara vid mycket kökörning som det är överlägset med automatlåda.

Det är ALLTID överlägset med automatlåda Guran.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

När det gäller manuella växellådor så satt det en riktig "juvel" till låda i förra generationens Kia Rio - och förhoppningsvis är det samma i nuvarande (5-växlad). Rimligen borde det sitta samma låda även i i20. Oerhört exakt och lättväxlad.

automat/dsg är anledningen till att en liten1,0 tsi kan vara snabbast iväg vid rödljuset.
Hur kul kan det vara att sitta och röra om med en spak! Jag kör nog min sista manuella bil nu.
Förr och ibland även numera deklarerar många tillverkare en ökning av förbrukningen med 10-15% med automatlåda men numera så har vissa dsg tillverkare till och med lägre förbrukning mot en manuell växellåda.

skidoo - lägre förbrukning med automat än manuell gäller definitivt inte Kia/Hyundais 4-stegade automater i de mindre bilarna. Sen kan det faktiskt vara trevligt att växla manuellt när man har en exakt låda - t ex den som jag provkörde i förra generationens Rio. Alla kör ju trots allt inte i trafikmiljöer som i Stockholm.

Igen nästa gröna Fabia här efter igår mörkgrå Fabia inlägg #2, om båda Fabior DSG irriterar.

https://www.caradvice.com.au/497366/2017-skoda-fabia-81tsi-review/

Tveksam vid start och ibland fångad nappning som kommer in och ut ur rondeller, växellådan är inte dålig, det är bara irriterande dumma och ibland lite avstängd.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF. Tveksam start blir det stop/go systemet och att motorn måste gå innan kopplingen drar på dsg7.
Det är en vanesak och släpper man en mm på bromsen startar motorn och är då förberedd för att dra iväg.
Men visst blir det ändå någon millisekunds fördröjning mot en konversonell törstigare automat.
Annars är jag nöjd och byter inte bort min dsg7.
Och snålt går det om man orkar köra lite ”anpassat” även med dsg och bensin.

Provkört Skoda Fabia 1.0 TSI

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
GF. Tveksam start blir det stop/go systemet och att motorn måste gå innan kopplingen drar på dsg7.
Det är en vanesak och släpper man en mm på bromsen startar motorn och är då förberedd för att dra iväg.
Men visst blir det ändå någon millisekunds fördröjning mot en konversonell törstigare automat.
Annars är jag nöjd och byter inte bort min dsg7.
Och snålt går det om man orkar köra lite ”anpassat” även med dsg och bensin.

Ja, det är bättre och har annan originalnummer och du har ECO som har E på automatlådan från infotainment ställt in få mjukare gången.
Fabia har ingen E på automatlådan och är enkel konstruktion. När jag släpper bara bromsen då bilen rullar fint utan rör på gasen. När det är rondellen då ska jag gasa normal då ryser bilen hårt oppsan.
Nästa prov försöka sakta gasa lite exempel 1 cm räcker och håll kvar gaspedalen då bilen ögonblick 1 sekunder försent att drivning fram sakta upp höjer hastighet och sen sjunker hastighet.
Nästa prov 2 försöka sakta gasa lite exempel 1 cm räcker ögonblick 1 sek att drivning fram sakta upp fortsätt gasa mer upp till 2-3 cm då helt utomordentligt härligt silkeslen drivlina.
Nu förstår att det vänjer vid. Det känns jobbigt att gasa försiktigt än normal kan bli irriterar ryckningar.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Pi wrote:
När det gäller manuella växellådor så satt det en riktig "juvel" till låda i förra generationens Kia Rio - och förhoppningsvis är det samma i nuvarande (5-växlad). Rimligen borde det sitta samma låda även i i20. Oerhört exakt och lättväxlad.

Tror nog det är samma i I20, lådan i frugans nya är otroligt exakt och lättväxlad och femväxlad.
Förövrigt väldigt smidig och snål motor, 1,25l 84hk. Inga problem att smyga runt gathörn på 3-an. Motorn drar fint från tomgångsvarv. Inte alls samma orkeslöshet som i en liten turboladdad maskin. Den lilla fyran passar bilen ypperligt.

Jag glömde att skriva en sak jo jag har ställt på kontrollampa lyser orange på från knapp för START/STOPP-systemet med symbol "(A) OFF" är kontinuerligt drift på tomgång innan jag provkörning som ovan inlägg #18!

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Guran - men den lilla 1,2 l turbofyran i min Golf är också väldigt flexibel och klart piggare än Kia/Hyundais 84 hk sugmotor. Vi har också en Picanto med 1,0 l trean men den är tyvärr inte speciellt snål och växellådan är inte heller lika lättarbetad som i Rio/i20.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.