Vi Bilägares forum

Provkörning nya Peugeot 208

Provkörning nya Peugeot 208

Attans så trevlig bil.
Börjar med några bilder

Uppdaterat: 2019-12-06 12:42
Guran

Kommentarer

Lite kompletterande från min provtur
Lite kompakt bil som inte drabbats av övriga märkens fetmaepidemi. Fortfarande en lite kompakt bil. Jag satt helt ok i bilen med god marginal mot att slå i taket med huvudet.
Nån avsaknad av fotstöd som ViB funnit var inget som jag över huvud taget reflekterade över. Motorn, 100hk, typiska tomgångsvibrationer från den lilla trepipen, men vem bryr sig om det? Nu hade bilen bara gått 65km så under min provtur så kändes den mer och mer allert. 8-växlad automat som fungerar helt ok, stor variation på bilen från ekonomi till sport, med motorbrumm i högtalarna. Väldigt högt växlad på 8-an, ca 1700 rpm i dryga 100.
Men det mest imponerande med bilen var ändå komforten. Jag har aldrig kört en så liten bil med ett så fint chassi, komfortabelt samtidigt som det var hyfsat fast. Svalde gropar och ojämnheter som en betydligt större bil, inte något slamrande eller skramlande från hjulupphängningen.
Kupén var remarkabelt tyst, varken grov asfalt eller fart påverkade ljudnivån. Helt klart den tystaste bil jag åkt i i B-klassen. Skulle vilja påstå att den är lika tyst som min GLC i i kupén.
Helt klart motiverat det högre priset jämfört mot konkurrenter i samma storleksklass.
Rekommenderar provkörning för den som tvivlar på Peugeots kvalitetshöjning. Långt ifrån en beige VAG produkt, detta var en bil som gör en glad.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Låter riktigt trevligt och snygg är den så det räcker.

Uppdaterat: 2019-12-06 14:44

Intressant, då kanske det blir en provkörning.

Uppdaterat: 2019-12-06 14:51
Power to the people

Intressant, mycket, vad jag undrar över är om inre backspegeln sitter lite väl lågt placerad i rutan och skymmer sikten åt höger och snett uppåt?
Sedan bilden där ratten är vriden och skymmer instrumenten var kanske inte bästa bildvalet med tanke på kritiken mot utformningen.

Med tanke på hur totalt motsatta åsikter och upplevelser som förmedlas från knäfall och extas till medelmåttig... får man nog själv ta reda på hur det egentligen ligger till med saker och ting.
Framåt våren borde alla vara på plats 208, 2008, elbilarna, 508 och Corsa, då ska jag undersöka allihop, på en gång samtidigt.
Det finns en rejäl grusväg ut i vildmarken nära Peugothandlaren, en tur på den borde avslöja hur det ligger till med komforten i jämförelse med Golf som jag känner väl och som är urdålig på sådan väg.

Uppdaterat: 2019-12-06 15:21

En del testare kan inte förlika sig med instrumentpanelen ovanför ratten, typ "ratten i knät." Vad tyckte testryttare Guran om den konfigurationen?

Uppdaterat: 2019-12-06 15:43
N-iklas skrev:

Intressant, mycket, vad jag undrar över är om inre backspegeln sitter lite väl lågt placerad i rutan och skymmer sikten åt höger och snett uppåt?
Sedan bilden där ratten är vriden och skymmer instrumenten var kanske inte bästa bildvalet med tanke på kritiken mot utformningen.
Med tanke på hur totalt motsatta åsikter och upplevelser som förmedlas från knäfall och extas till medelmåttig... får man nog själv ta reda på hur det egentligen ligger till med saker och ting.
Framåt våren borde alla vara på plats 208, 2008, elbilarna, 508 och Corsa, då ska jag undersöka allihop, på en gång samtidigt.
Det finns en rejäl grusväg ut i vildmarken nära Peugothandlaren, en tur på den borde avslöja hur det ligger till med komforten i jämförelse med Golf som jag känner väl och som är urdålig på sådan väg.

N-kilas, den bilden på ratten tog jag enkom till dig.
Kameran betydligt lägre än vad ögonen sitter och ratten står aldrig i det läget när man kör bilen. Och nej, ratten skymmer inte instrumenteringen. På en kvart har man vant sig vid den lilla ratten, och så har fet varit med alla Peugeoter jag provkört. Och jag har även kört bilar där innebackspegeln skymmer sikten betydligt mer än i denna 208.
Som sagt, ingen billig liten bil, men jäkligt snygg enligt min smak. Riktigt bra kvalitet på inredning och påkostad ljudisolering. Även om bilen rullade på dubbfria Michelinsulor så var det förvånande hur fri från oväsen från dålig sliten asfalt och fartvind. Susade fram i 110km/Tim.
Och jag gillade den tredimensionella digitala instrumenteringen, fräckt. Och en riktigt läcker blå färg med svarta detaljer förhöjer bilens utseende än mer.
Enda jag saknade var lite effekt i motorn, 130hk motorn tror jag gör bilen betydligt roligare. 100hk motorn skulle jag hellre vilja prova med manuell låda.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
40-talisten skrev:

En del testare kan inte förlika sig med instrumentpanelen ovanför ratten, typ "ratten i knät." Vad tyckte testryttare Guran om den konfigurationen?

Som jag skrev i kommentaren till N-iklas så gillar jag den lilla ratten. Och jag har alltid ratten lågt när jag kör bil. Finessen med instrumenten över ratten ör att man alltid ser dom, inga delar av ratten som skymmer någon del av instrumenteringen. Det blir extra kinkigt när man som mig är lång och sitter långt från instrumentering med ratten maximalt ute. Då skall det finliras för att kunna se det mesta av instrumenteringen genom ratten på alla bilar utom Peugeot.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Jag körde ju den gamla 208 i veckan, frågan är vad som är åtgärdat för den bilen var allt annat än bra.
Jag tycker dina bilder visar att mycket fel tyvärr lämnats kvar.

Så här skrev jag på annan plats i forumet:
Det dåliga med 208:
1. Ej ställbar ratt, fick sitta med raka armar och nådde knappt ratten.
2. Obekväm stol
3. Känns bitvis gammal redan som ny, motorn lät gammal. Endast 450 mil på mätaren.
4. Farthållaren fullständigt idiotisk placering, man slår i den vid blinkning, spak som inte följer ratten men framförallt jag har ingen aning om hur den används eftersom den är totalt skymd av rattekern bara några cm framför. Många knappar verkar det ha varit på den i vart fall, krävs dagljus, ratten i svängt läge och stillastående för att kunna läsa funktion.
5. Rattknappar utan belysning av vissa knappar.
6. Korkad funktion på bildskärm och dess styrning med utspridda reglage lite här och var.
7. Uselt ljud i stereon.
8. Mugghållare framför växelspaken så trångt så de blir oanvändbara.
9. Inget armstöd för högerarmen.

Till råga på allt behagade inte bildskärmen starta vid en av resorna, krävdes avstängning och låsning av bilen för att få igång igen.
Sidospeglarna väldigt klena och därför fastfrusen justering.

Ja det var bara lite...

Bra däremot var den lilla ratten med instrument ovanför.

Sammanfattningsvis bättre än Yaris men ljusår sämre än Kia Rio.

Uppdaterat: 2019-12-06 16:16

Snygg utvändigt är den utan tvekan, dock med hysteriskt illa passande fälgar på den demobilen, såg nästan ut som nån eftermarknadsfälg. Men den interiören, jag får nästan huvudvärk av bilderna. Sen tillhör jag ju de som absolut inte kan med detta med instrumenten över ratten. Kanske bättre för de som är onormalt långa. Men för mig som inte tillhör den kategorin blir det bara så himla fel. Trevligt höra att de hittat bra komfort, inte många B-klassare som har det tyvärr.

Uppdaterat: 2019-12-06 16:22

Nu är ju nya 208 en helt ny bil.
Prövade 308 för någon vecka sedan, 208:an är betydligt bättre på precis allt, förutom utrymmet.
Så du kan inte på något vis jämföra den med den gamla 208:an
Men för att svara på dina noteringar
1. Ratten ör ställbara i alla riktningar förutom sidledes.
2. Hyfsat bekväm stol, den Allure jag testade saknade dock svankstöd, men i övrigt helt ok stol. Lik alla andra nya Peugeot stolar
3. Motorn lät inte så mycket då bilen är välisolerad, men 100hk motorn lär väl bli volymmodeller
4. Prövade inte farthållaren, mem vet sedan tidigare att det krävs inlärning
5. Det var ljust då jag körde, så ingen koll på om knapparna lyste
6. Helt ny infodisplay, med petfunktioner. Justerade bara ljudet i stereon, men det klarades av med bravur
7. Helt ok ljud instereon efter lite justering av ljudet i pkt 6.
8. Rejäla fack framför spaken. Fanns säkert mugghållare också.
9. Fanns armstöd för högerarmen.

Däremot saknade jag växelspaken på höger sida ratten, och torkade rutan istället för att lägga i växeln, obegripligt varför det skall vara en stor spak nere i mittkonsolen.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Henrik M skrev:

Snygg utvändigt är den utan tvekan, dock med hysteriskt illa passande fälgar på den demobilen, såg nästan ut som nån eftermarknadsfälg. Men den interiören, jag får nästan huvudvärk av bilderna. Sen tillhör jag ju de som absolut inte kan med detta med instrumenten över ratten. Kanske bättre för de som är onormalt långa. Men för mig som inte tillhör den kategorin blir det bara så himla fel. Trevligt höra att de hittat bra komfort, inte många B-klassare som har det tyvärr.

Ja inte är det originalfälgar. Skulle tro dom kommer från NordicWheels.
Och ja komforten var unikt bra, bilsäljarsonen som också var med var lika förvånad över komforten, det var premiärtur även för han i 208:an. Och instrumenteringen var inget jag kräktes över, mätarna satt där dom skall och inte på en skärm mitt i bilen :)

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

Ja inte är det originalfälgar. Skulle tro dom kommer från NordicWheels.
Och ja komforten var unikt bra, bilsäljarsonen som också var med var lika förvånad över komforten, det var premiärtur även för han i 208:an. Och instrumenteringen var inget jag kräktes över, mätarna satt där dom skall och inte på en skärm mitt i bilen :)

Trodde alla bilfirmor körde originalfälgar, känns ju lite sådär att de typ visar att "våra egna är inte lika bra och snygga så vi kör dessa eftermarknadsfälgar istället....."
Det har jag nog aldrig varit med om innan. Ja, de passade absolut inte den bilen iaf, men säkert nån som valt ut dem och tyckte de såg bra ut, smaken är ju som bekant bred....
Mätarna sitter på samma ställe på min bil, rakt fram, men i övrigt en otroligt plottrig och rörig inredning känns det som....och både kolfiberkopia och pianoblänk? Räcker det inte med ett inslag av dem? Nja....hoppas de äntligen satt stolsvärmereglagen lite mer rimligt med än de brukade förr...

Uppdaterat: 2019-12-06 16:38

Skärmen ser exakt likadan ut som i den gamla jag hade i veckan.
Stolsvärmen ja det glömde jag, helt obegripligt usel placering på gamla i vart fall.

Uppdaterat: 2019-12-06 16:45

Olika smak helt enkelt jag tycker det ser plottrigt och lite billigt ut.

Utsidan däremot är riktigt fin!

Uppdaterat: 2019-12-06 16:59
Henrik M skrev:

Guran wrote: Ja inte är det originalfälgar. Skulle tro dom kommer från NordicWheels.
Och ja komforten var unikt bra, bilsäljarsonen som också var med var lika förvånad över komforten, det var premiärtur även för han i 208:an. Och instrumenteringen var inget jag kräktes över, mätarna satt där dom skall och inte på en skärm mitt i bilen :)
Trodde alla bilfirmor körde originalfälgar, känns ju lite sådär att de typ visar att "våra egna är inte lika bra och snygga så vi kör dessa eftermarknadsfälgar istället....."
Det har jag nog aldrig varit med om innan. Ja, de passade absolut inte den bilen iaf, men säkert nån som valt ut dem och tyckte de såg bra ut, smaken är ju som bekant bred....
Mätarna sitter på samma ställe på min bil, rakt fram, men i övrigt en otroligt plottrig och rörig inredning känns det som....och både kolfiberkopia och pianoblänk? Räcker det inte med ett inslag av dem? Nja....hoppas de äntligen satt stolsvärmereglagen lite mer rimligt med än de brukade förr...

Reglaget för stolvärmen sitter nu uppe på panelen, till höger och vänster om pianotangenterna, du ser den högra på bilden över den imponerande interiören.
Och jag tar denna interiören alla dagar i veckan framför M3:s mittplacerade skärm. Lika dumt som på gamla Toyota Yaris med mittplacerat instrument.
Men som med allt annat så är det svårt att göra sig en bild genom att se på bilder.
Men fälgarna tycker jag inte ser så illa ut, är liksom finessen med olika smak, annars skulle det tufft för tillverkarna.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

Reglaget för stolvärmen sitter nu uppe på panelen, till höger och vänster om pianotangenterna, du ser den högra på bilden över den imponerande interiören.
Och jag tar denna interiören alla dagar i veckan framför M3:s mittplacerade skärm. Lika dumt som på gamla Toyota Yaris med mittplacerat instrument.
Men som med allt annat så är det svårt att göra sig en bild genom att se på bilder.
Men fälgarna tycker jag inte ser så illa ut, är liksom finessen med olika smak, annars skulle det tufft för tillverkarna.

För små fälgar för bilens design kan jag tycka, men det finns ju andra fördelar med mindre fälgar med.....
Att jämföra Model 3:s 15 tum stora skärm med Toyotas gamla centrerade instrument tycker jag blir lite galet. Bredden på Model 3:s skärm och placeringen av mätaren på densamma gör ju att den är långt ifrån i mitten.
Men ja, jag föredrar som i min Model S att den sitter framför ratten.....

Uppdaterat: 2019-12-06 17:05

Fortfarande nya Peugeot 208 oförändrat se bilder nedan

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Jag markera 2 st röd pil är för kort på vänster vindrutan ovanpå kant är så lågt och på höger vindrutan är högst upp på grön rund, skulle inte franska ordna att fixa mekanismen mått att göra mera vrida med mer moturs ända tills slutet kant från vänster torkare följ regn höjd mot slutet.
Vit spår är mycket vatten kvar efter vindrutan lämnar kvar.
Gul spår är vatten rinnande ned.

Annan land utom Fransk bil se nedan
Bild borttagen.

Bild borttagen.

Jag har besvärligt fd Fransk bil som jag ägt Renault Megane 2013 lika som nya Peugeot 208 för irriterar vindrutetorkare som min ovan beskrivning gäller stillastående. Trivs bäst måste höga fart får vind att vatten få rinna upp taket än nedåt.

Uppdaterat: 2019-12-06 19:05
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Men GF, har du provkört en ny 208, eller har du sett på Tuben?
Skulle rekommendera en provkörning nu i helgen istället.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
N-iklas skrev:

Ja men angående instrumenten...
är det kanske så då att de som är så förtjusta är långa, det låter ju logiskt eftersom man då är högt upp redan som utgångsläge, medan den som är kortare saknar den förutsättningen.
Men med noga mätning ska det ju gå att besvara den frågan.

Men N-kilas. Man kan faktiskt både höja och sänka stolen. Så längden spelar som vanligt ingen roll.
Men om du törs så kan du ju ta en tur med din Opel och besöka en Peugeothandlare nu i helgen. Mycket enklare än att sitta och gissa, eller för den skull titta på bilder och tro något som kanske inte alls visade sig vara korrekt.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Ja men angående instrumenten...
är det kanske så då att de som är så förtjusta är långa, det låter ju logiskt eftersom man då är högt upp redan som utgångsläge, medan den som är kortare saknar den förutsättningen.
Men med noga mätning ska det ju gå att besvara den frågan.

Illa fungerande torkare är ju också en irritation, man sällan har möjlighet att upptäcka vid prov.
Fast tokig spegel är lite värre, någon Audi hade visst väldigt låg spegel, märkligt är om det inte stör en lång person.

Uppdaterat: 2019-12-06 19:18

Ja men många klagar på instrumenten, varför gör de det om alla sitter perfekt och ser klart och tydligt, det låter lite väl osannolikt.
Höja stolen är nog bra men då kan man få problem med just backspegel och takhöjd.
Golfen är på gränsen när man har stolen i topp, inte självklart att man måste tycka att det är positivt.

Uppdaterat: 2019-12-06 19:21

Skönt att de använder den enkla farthållaren, man använder ett finger, oftast långfingret. Inga extra knappar på ratten, framförallt inte på båda sidor som på t.ex. Renault.

Då det verkar vara jättesvårt för en del, kan jag förklara farthållaren då jag har en sån på min bil.. Man använder bara tre knappar:

För att koppla in eller öka fart: drag i den övre knappen.
För att minska farten: drag i den mindre.
För att avbryta eller återaktivera: tryck på knappen på änden.

Om man av någon anledning helt vill koppla bort farthållaren, eller hellre vill använda fartbegränsare vrider man på tumhjulet.
Den knappen har jag aldrig rört under mina snart 4 år med bilen.
Man behöver inte flytta handen, släppa ratten eller lyfta nån tumme för att nyttja farthållaren.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-12-06 19:37
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

För att återgå till nya 208, så måste jag förstås provköra den innan jag uttalar mig om körupplevelse och sittposition.
Jäkligt snygg är den i vart fall. Men, det är min syn på saken.

Uppdaterat: 2019-12-06 19:40
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
N-iklas skrev:

Ja men många klagar på instrumenten, varför gör de det om alla sitter perfekt och ser klart och tydligt, det låter lite väl osannolikt.
Höja stolen är nog bra men då kan man få problem med just backspegel och takhöjd.
Golfen är på gränsen när man har stolen i topp, inte självklart att man måste tycka att det är positivt.

Testa N-iklas. För mig är dom flesta backspeglar mer eller mindre i vägen förutom på SUV:ar.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
hultarn skrev:

För att återgå till nya 208, så måste jag förstås provköra den innan jag uttalar mig om körupplevelse och sittposition.
Jäkligt snygg är den i vart fall. Men, det är min syn på saken.

Ser fram emot din åsikt om den lilla bilen. Och håller med, en jäkligt snygg liten krabat.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

Men GF, har du provkört en ny 208, eller har du sett på Tuben?
Skulle rekommendera en provkörning nu i helgen istället.

Det är youtube. Men jag kan inte hålla på provköra massor bil och gillar inte Peugeot ovanpå mätartavlor och platta både ovanpå och under rattar. Men det är riktigt upphetsad mitt framtid drömbil årsmodell 2023 se bilder nedan.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-12-06 20:34
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
N-iklas skrev:

Ja men många klagar på instrumenten, varför gör de det om alla sitter perfekt och ser klart och tydligt, det låter lite väl osannolikt.
Höja stolen är nog bra men då kan man få problem med just backspegel och takhöjd.
Golfen är på gränsen när man har stolen i topp, inte självklart att man måste tycka att det är positivt.

Ja, men precis som du har man då inte testat det riktigt. Konstigt nog hör jag ingen klaga som vant sig vid det, tvärtom vill man inte ha det på annat sätt.
Själv tycker jag det känns riktigt obekvämt och dåligt att köra andra bilar nu som inte har i-Cockpit, inte minst klumpigt med större ratt än nödvändigt.

Ska bli intressant att testa nya 208 som jag kan tänka mig fått en kvalitetsförbättring likt min nya 508 med ett riktigt lyft i framförallt komfort.

Uppdaterat: 2019-12-07 11:24
Guran skrev:

Testa N-iklas. För mig är dom flesta backspeglar mer eller mindre i vägen förutom på SUV:ar.

Ser ofta så ut, men det märkliga är att aldrig någon klagar på det, man tycks acceptera att den är i vägen som något naturligt och självklart som man inte ska klaga på.
Men det är väl så att de flesta inte har någon känsla för ergonomi och säkerhet utan tycker annat är viktigare.

För min del är det så att om spegeln är för låg så tvingas jag skrota hela bilen.
Då är det något man kan beundra som en prydnadssak, men mer kan det inte bli.

(Fast äger man bilen själv så kan man ju ta fram sågen och kapa eländet och sedan bygga om infästningen så det blir funktionellt.
Visserligen olagligt, men vem skulle någonsin märka det om man kan sin sak.)

Jag ser på bilen som ett jaktflygplan, sikt, enkla blixtsnabba kontroller och absolut funktion och prestanda är avgörande.
För mig är vägen ett slagfält där krig pågår och är man inte bra nog blir man nerskjuten...
(Krockar med något som plötsligt kom in från höger man inte såg för att spegeln skymde t.ex.)

Uppdaterat: 2019-12-07 12:17

Det är nog större risk att nån av de främre "takstolparna" skymmer sikten än att den inre backspegeln gör det i N-iklas krock-exempel.

Uppdaterat: 2019-12-07 13:59

Jag ska prova den här bilen innan jag yttrar mig om olika saker som instrument, backspegel m.m.
Jag tror att jag skulle vänja mig med det mesta, jag har ju haft en del franska bilar med deras speciella egenskaper och det brukar gå bra efter ett tag och den lilla ratten kan jag nog acceptera bara den inte vore kantig. Jag begriper inte varför man inte kan låta rattarna vara runda?
Nu har ju många bilar med platta och ojämna rattar återgått till runda på vissa modeller, man kan ju undra varför?
Jag åker ju Swift ibland och storleksmässigt räcker den bra och med vinterhjul går den riktigt tyst, men visst är det avsevärt komfortablare med en större bil på motorvägen.
Det ska bli kul att prova den här för jämförelse.

Uppdaterat: 2019-12-07 15:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Guran skrev:

N-iklas wrote:Ja men många klagar på instrumenten, varför gör de det om alla sitter perfekt och ser klart och tydligt, det låter lite väl osannolikt.
Höja stolen är nog bra men då kan man få problem med just backspegel och takhöjd.
Golfen är på gränsen när man har stolen i topp, inte självklart att man måste tycka att det är positivt.
Testa N-iklas. För mig är dom flesta backspeglar mer eller mindre i vägen förutom på SUV:ar.

Ja, det är mysko att så många bilar har inre spegeln fixerad så lågt. På min Xsara var innerspegeln upphängd med 2 leder, så man kunde höja/sänka den efter smak och behov. Varför har inte fler bilar det?

Uppdaterat: 2019-12-07 19:33
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

Varför har inte fler bilar det?

Det är som framhjulsdrift och turbo; ekonomerna har sista ordet när produkter ska släppas.

Uppdaterat: 2019-12-07 19:44
hultarn skrev:

Guran wrote:N-iklas wrote:Ja men många klagar på instrumenten, varför gör de det om alla sitter perfekt och ser klart och tydligt, det låter lite väl osannolikt.
Höja stolen är nog bra men då kan man få problem med just backspegel och takhöjd.
Golfen är på gränsen när man har stolen i topp, inte självklart att man måste tycka att det är positivt.
Testa N-iklas. För mig är dom flesta backspeglar mer eller mindre i vägen förutom på SUV:ar.

.
Ja, det är mysko att så många bilar har inre spegeln fixerad så lågt. På min Xsara var innerspegeln upphängd med 2 leder, så man kunde höja/sänka den efter smak och behov. Varför har inte fler bilar det?

I många fall är det väl kamera kitet som sticker ner typ 5 cm avgör spegelns läge.

Uppdaterat: 2019-12-07 22:05
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det är svårt just nu när det gäller passion körglädje och sugen att titta på interiör. Minns att tidigare Peugeot 208 är så vibrerar mycket när man släpper upp koppling, kör iväg utan rör på gaspedal är inte min smak. Nyare 208 vet inte än. Jag tyckte det är så liten bil halvkombi och vill ha SUV kompakt rymmer mer eller vanlig kombi.

Uppdaterat: 2019-12-07 22:37
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Pi skrev:

Det är nog större risk att nån av de främre "takstolparna" skymmer sikten än att den inre backspegeln gör det i N-iklas krock-exempel.

Det kan man ju tro om man aldrig undersökt saken men det är stor skillnad mellan att bara ha sikt genom vänster halva av vindrutan och ha sikt ända till andra stolpen, oavsett hur mycket nu den skymmer, i så fall blir spegeln inte ett mindre utan ett ännu större problem.

Flera bilar har gissningsvis höj-sänkbar spegel även om jag själv endast i praktiken provat det på Toyota och Opel och vet att det därmed finns där och fungerar.
Men de är inte bara justerbara, de sitter i grunden också högre upp eftersom bilarna har högre takhöjd.
Peugeot tycks ju nu gå in för konsekvent låga bilar vilket innebär oundvikliga nackdelar.
Opel brukade ju bygga bilen runt passagerarna, det har sina fördelar om man prioriterar funktion före snygg taklinje.

208 har sannolikt en LITEN möjlighet till höj-sänkbarhet, men det är max 2-2.5 cm till följd av utformningen, tveksamt om det har så dramatiskt stor inverkan?
Man kan ju hoppas men inte ser det lovande ut.

Uppdaterat: 2019-12-08 00:56

N-iklas - har i praktiken aldrig upplevt det du problematiserar och definitivt inte i min f d Golf SV. Men vill man hitta "problem" så kommer man alltid att lyckas. Speciellt i andra bilmärken än ens egna favoritmärke.

Uppdaterat: 2019-12-08 08:51
N-iklas skrev:

Pi wrote:Det är nog större risk att nån av de främre "takstolparna" skymmer sikten än att den inre backspegeln gör det i N-iklas krock-exempel.
Det kan man ju tro om man aldrig undersökt saken men det är stor skillnad mellan att bara ha sikt genom vänster halva av vindrutan och ha sikt ända till andra stolpen, oavsett hur mycket nu den skymmer, i så fall blir spegeln inte ett mindre utan ett ännu större problem.
Flera bilar har gissningsvis höj-sänkbar spegel även om jag själv endast i praktiken provat det på Toyota och Opel och vet att det därmed finns där och fungerar.
Men de är inte bara justerbara, de sitter i grunden också högre upp eftersom bilarna har högre takhöjd.
Peugeot tycks ju nu gå in för konsekvent låga bilar vilket innebär oundvikliga nackdelar.
Opel brukade ju bygga bilen runt passagerarna, det har sina fördelar om man prioriterar funktion före snygg taklinje.
208 har sannolikt en LITEN möjlighet till höj-sänkbarhet, men det är max 2-2.5 cm till följd av utformningen, tveksamt om det har så dramatiskt stor inverkan?
Man kan ju hoppas men inte ser det lovande ut.

N-iklas, är det inte bättre du provar än att sitta och spekulera. Jag kan nästan garantera dig, efter att jag provkört 208, att spegeln inte var justerbar i höjd, och den även inte skymde sikten mer än någon annan bil, samt att bilen hade en helt ok takhöjd som rymde min 192 cm långa kropp.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Guran - vet du inte att en del mest ägnar sig åt teoretiska provkörningar...:)

Uppdaterat: 2019-12-08 11:10

The Peugeot 208 hatchback is a modern, stylish supermini with a future-proof engine range but it's a shame it's not more fun to drive.
The latest Peugeot 208 is light and agile but the steering lacks feel. Från Carbuyer.
Jag tittar på youtube med många olika filmer med nya facelift modell 208 och styrkänsla är inte topp!

Uppdaterat: 2019-12-08 20:22
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Pi skrev:

Guran - vet du inte att en del mest ägnar sig åt teoretiska provkörningar...:)

Ja det stämmer tydligen när provkörningarna också sker via tuben!

Uppdaterat: 2019-12-08 20:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Pi wrote:Guran - vet du inte att en del mest ägnar sig åt teoretiska provkörningar...:)
Ja det stämmer tydligen när provkörningarna också sker via tuben!

Ja hur någon över huvud taget kan utvärdera en bil efter att ha studerat broschyrer eller läst eller hört bortskämda, och i vissa fall säkert väl betalda, reportrars utsagor är mig en gåta.
Troligen besitter de någon form av klärvoajans.
Helt klart en gåva jag inte har då jag oftast behöver provköra den för att kunna veta vad jag tycker om bilskrället.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Jag brukar normalt känna ganska snabbt om jag kommer att gilla bilen, men det stämmer inte alltid.
Senaste exemplet var nya Superb som jag tyckte hade alldeles för hårda säten och såg väldigt klumpig ut trots att det är den storleken som jag brukar köra.
Men efter bara någon mil upptäckte jag att jag satt utmärkt och att bilen var riktigt trevlig.
Dessutom kändes bilen plötsligt mycket mindre och lätthanterligare, nästan som Swiften?
Nu har en av familjens Mondeo bytts mot en Superb!
Men det är en mindre bil jag söker nu och därför är jag nyfiken på Peggan, men jag aktar mig noga för att bedöma den innan jag kört den, det enda jag opponerar mig mot är ratten, men jag kanske ändrar mig då jag vet vad jag talar om!

Uppdaterat: 2019-12-08 21:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag blir lite nyfiken på att prova 208 efter Gurans kommentarer om komforten. Egentligen behöver jag inte en stor bil, men jag vill åka bekvämt.

Uppdaterat: 2019-12-08 21:35

Jag förstår inte när en innerbackspegel skulle skymma på en vanlig personbil? Har aldrig upplevt det, ändå är jag ganska lång...
Är det vid flygspaning?

Uppdaterat: 2019-12-08 23:22
*Robban
EnannanRobban skrev:

Jag förstår inte när en innerbackspegel skulle skymma på en vanlig personbil? Har aldrig upplevt det, ändå är jag ganska lång...
Är det vid flygspaning?

Inte alls, är man 192 cm med normalfördelning mellan ben och rygg så:
Sitter jag fruktansvärt obekvämt i Volvos till skyarna höjda stolar.
Skymmer backspegeln stora delar av sikten snett framåt
Går stolen inte att sänka nog lågt, med resultatet att huvudet i stort sett slår i taket

Men pröva och höj stolen kanske fem cm så ditt hår nuddar taket, då skall du se.
Eller sätt dig på en rejäl kudde i en Volvostol så får du uppleva den enormt osköna kanten i stolens överkant ungefär mitt mellan övre delen av skulderbladen.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Guran, var kom Volvos stolar in här?
Själv är jag 187 så...

Uppdaterat: 2019-12-08 23:43
*Robban
EnannanRobban skrev:

Guran, var kom Volvos stolar in här?
Själv är jag 187 så...

Som ett exempel på problem som småvuxna aldrig eller sällan upplever i en bil.
Glömde även bristande justeringsmån på ratten i uppramsningen av exempel som resultat av att man är färdigväxt :)

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Det är inte alls ovanligt att bilar har innerbackspegel som skymmer sikten för mig fast jag bara är 186. Nån bil jag körde hade dessutom en svart ram runt spegeln som inte gjorde nån nytta utan enbart försämrade sikten.

Uppdaterat: 2019-12-09 08:40

Nja nog finns tendens att backspegeln skymmer lite på många vanliga bilar även med mina 175cm.
Jag gillar inte att sitta på golvet med raka ben med näsan strax över nederkant rutan typ bmw åkare.
Jag pumpar upp sätet nästan högst, Dvs 10-12 cm över bottenläget och då sitter jag bäst.
Och då finns risken med spegeln.

Uppdaterat: 2019-12-09 09:23
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Jag gillar inte att sitta på golvet med raka ben med näsan strax över nederkant rutan typ bmw åkare.

Inga fördomar här inte... Är själv BMW-åkare men har långt ifrån raka ben och näsan är närmare överkanten på rutan än nederkanten.

Uppdaterat: 2019-12-09 10:32