Provkörning nya Peugeot 208

74 inlägg 0 nya
Provkörning nya Peugeot 208

Attans så trevlig bil.
Börjar med några bilder




Lite kompletterande från min provtur
Lite kompakt bil som inte drabbats av övriga märkens fetmaepidemi. Fortfarande en lite kompakt bil. Jag satt helt ok i bilen med god marginal mot att slå i taket med huvudet.
Nån avsaknad av fotstöd som ViB funnit var inget som jag över huvud taget reflekterade över. Motorn, 100hk, typiska tomgångsvibrationer från den lilla trepipen, men vem bryr sig om det? Nu hade bilen bara gått 65km så under min provtur så kändes den mer och mer allert. 8-växlad automat som fungerar helt ok, stor variation på bilen från ekonomi till sport, med motorbrumm i högtalarna. Väldigt högt växlad på 8-an, ca 1700 rpm i dryga 100.
Men det mest imponerande med bilen var ändå komforten. Jag har aldrig kört en så liten bil med ett så fint chassi, komfortabelt samtidigt som det var hyfsat fast. Svalde gropar och ojämnheter som en betydligt större bil, inte något slamrande eller skramlande från hjulupphängningen.
Kupén var remarkabelt tyst, varken grov asfalt eller fart påverkade ljudnivån. Helt klart den tystaste bil jag åkt i i B-klassen. Skulle vilja påstå att den är lika tyst som min GLC i i kupén.
Helt klart motiverat det högre priset jämfört mot konkurrenter i samma storleksklass.
Rekommenderar provkörning för den som tvivlar på Peugeots kvalitetshöjning. Långt ifrån en beige VAG produkt, detta var en bil som gör en glad.

Låter riktigt trevligt och snygg är den så det räcker.

Intressant, då kanske det blir en provkörning.

Power to the people

Intressant, mycket, vad jag undrar över är om inre backspegeln sitter lite väl lågt placerad i rutan och skymmer sikten åt höger och snett uppåt?
Sedan bilden där ratten är vriden och skymmer instrumenten var kanske inte bästa bildvalet med tanke på kritiken mot utformningen.

Med tanke på hur totalt motsatta åsikter och upplevelser som förmedlas från knäfall och extas till medelmåttig... får man nog själv ta reda på hur det egentligen ligger till med saker och ting.
Framåt våren borde alla vara på plats 208, 2008, elbilarna, 508 och Corsa, då ska jag undersöka allihop, på en gång samtidigt.
Det finns en rejäl grusväg ut i vildmarken nära Peugothandlaren, en tur på den borde avslöja hur det ligger till med komforten i jämförelse med Golf som jag känner väl och som är urdålig på sådan väg.

En del testare kan inte förlika sig med instrumentpanelen ovanför ratten, typ "ratten i knät." Vad tyckte testryttare Guran om den konfigurationen?

N-iklas wrote:
Intressant, mycket, vad jag undrar över är om inre backspegeln sitter lite väl lågt placerad i rutan och skymmer sikten åt höger och snett uppåt?
Sedan bilden där ratten är vriden och skymmer instrumenten var kanske inte bästa bildvalet med tanke på kritiken mot utformningen.
Med tanke på hur totalt motsatta åsikter och upplevelser som förmedlas från knäfall och extas till medelmåttig... får man nog själv ta reda på hur det egentligen ligger till med saker och ting.
Framåt våren borde alla vara på plats 208, 2008, elbilarna, 508 och Corsa, då ska jag undersöka allihop, på en gång samtidigt.
Det finns en rejäl grusväg ut i vildmarken nära Peugothandlaren, en tur på den borde avslöja hur det ligger till med komforten i jämförelse med Golf som jag känner väl och som är urdålig på sådan väg.

N-kilas, den bilden på ratten tog jag enkom till dig.
Kameran betydligt lägre än vad ögonen sitter och ratten står aldrig i det läget när man kör bilen. Och nej, ratten skymmer inte instrumenteringen. På en kvart har man vant sig vid den lilla ratten, och så har fet varit med alla Peugeoter jag provkört. Och jag har även kört bilar där innebackspegeln skymmer sikten betydligt mer än i denna 208.
Som sagt, ingen billig liten bil, men jäkligt snygg enligt min smak. Riktigt bra kvalitet på inredning och påkostad ljudisolering. Även om bilen rullade på dubbfria Michelinsulor så var det förvånande hur fri från oväsen från dålig sliten asfalt och fartvind. Susade fram i 110km/Tim.
Och jag gillade den tredimensionella digitala instrumenteringen, fräckt. Och en riktigt läcker blå färg med svarta detaljer förhöjer bilens utseende än mer.
Enda jag saknade var lite effekt i motorn, 130hk motorn tror jag gör bilen betydligt roligare. 100hk motorn skulle jag hellre vilja prova med manuell låda.

40-talisten wrote:
En del testare kan inte förlika sig med instrumentpanelen ovanför ratten, typ "ratten i knät." Vad tyckte testryttare Guran om den konfigurationen?

Som jag skrev i kommentaren till N-iklas så gillar jag den lilla ratten. Och jag har alltid ratten lågt när jag kör bil. Finessen med instrumenten över ratten ör att man alltid ser dom, inga delar av ratten som skymmer någon del av instrumenteringen. Det blir extra kinkigt när man som mig är lång och sitter långt från instrumentering med ratten maximalt ute. Då skall det finliras för att kunna se det mesta av instrumenteringen genom ratten på alla bilar utom Peugeot.

Jag körde ju den gamla 208 i veckan, frågan är vad som är åtgärdat för den bilen var allt annat än bra.
Jag tycker dina bilder visar att mycket fel tyvärr lämnats kvar.

Så här skrev jag på annan plats i forumet:
Det dåliga med 208:
1. Ej ställbar ratt, fick sitta med raka armar och nådde knappt ratten.
2. Obekväm stol
3. Känns bitvis gammal redan som ny, motorn lät gammal. Endast 450 mil på mätaren.
4. Farthållaren fullständigt idiotisk placering, man slår i den vid blinkning, spak som inte följer ratten men framförallt jag har ingen aning om hur den används eftersom den är totalt skymd av rattekern bara några cm framför. Många knappar verkar det ha varit på den i vart fall, krävs dagljus, ratten i svängt läge och stillastående för att kunna läsa funktion.
5. Rattknappar utan belysning av vissa knappar.
6. Korkad funktion på bildskärm och dess styrning med utspridda reglage lite här och var.
7. Uselt ljud i stereon.
8. Mugghållare framför växelspaken så trångt så de blir oanvändbara.
9. Inget armstöd för högerarmen.

Till råga på allt behagade inte bildskärmen starta vid en av resorna, krävdes avstängning och låsning av bilen för att få igång igen.
Sidospeglarna väldigt klena och därför fastfrusen justering.

Ja det var bara lite...

Bra däremot var den lilla ratten med instrument ovanför.

Sammanfattningsvis bättre än Yaris men ljusår sämre än Kia Rio.

Snygg utvändigt är den utan tvekan, dock med hysteriskt illa passande fälgar på den demobilen, såg nästan ut som nån eftermarknadsfälg. Men den interiören, jag får nästan huvudvärk av bilderna. Sen tillhör jag ju de som absolut inte kan med detta med instrumenten över ratten. Kanske bättre för de som är onormalt långa. Men för mig som inte tillhör den kategorin blir det bara så himla fel. Trevligt höra att de hittat bra komfort, inte många B-klassare som har det tyvärr.

Nu är ju nya 208 en helt ny bil.
Prövade 308 för någon vecka sedan, 208:an är betydligt bättre på precis allt, förutom utrymmet.
Så du kan inte på något vis jämföra den med den gamla 208:an
Men för att svara på dina noteringar
1. Ratten ör ställbara i alla riktningar förutom sidledes.
2. Hyfsat bekväm stol, den Allure jag testade saknade dock svankstöd, men i övrigt helt ok stol. Lik alla andra nya Peugeot stolar
3. Motorn lät inte så mycket då bilen är välisolerad, men 100hk motorn lär väl bli volymmodeller
4. Prövade inte farthållaren, mem vet sedan tidigare att det krävs inlärning
5. Det var ljust då jag körde, så ingen koll på om knapparna lyste
6. Helt ny infodisplay, med petfunktioner. Justerade bara ljudet i stereon, men det klarades av med bravur
7. Helt ok ljud instereon efter lite justering av ljudet i pkt 6.
8. Rejäla fack framför spaken. Fanns säkert mugghållare också.
9. Fanns armstöd för högerarmen.

Däremot saknade jag växelspaken på höger sida ratten, och torkade rutan istället för att lägga i växeln, obegripligt varför det skall vara en stor spak nere i mittkonsolen.

Henrik M wrote:
Snygg utvändigt är den utan tvekan, dock med hysteriskt illa passande fälgar på den demobilen, såg nästan ut som nån eftermarknadsfälg. Men den interiören, jag får nästan huvudvärk av bilderna. Sen tillhör jag ju de som absolut inte kan med detta med instrumenten över ratten. Kanske bättre för de som är onormalt långa. Men för mig som inte tillhör den kategorin blir det bara så himla fel. Trevligt höra att de hittat bra komfort, inte många B-klassare som har det tyvärr.

Ja inte är det originalfälgar. Skulle tro dom kommer från NordicWheels.
Och ja komforten var unikt bra, bilsäljarsonen som också var med var lika förvånad över komforten, det var premiärtur även för han i 208:an. Och instrumenteringen var inget jag kräktes över, mätarna satt där dom skall och inte på en skärm mitt i bilen :)

Guran wrote:
Ja inte är det originalfälgar. Skulle tro dom kommer från NordicWheels.
Och ja komforten var unikt bra, bilsäljarsonen som också var med var lika förvånad över komforten, det var premiärtur även för han i 208:an. Och instrumenteringen var inget jag kräktes över, mätarna satt där dom skall och inte på en skärm mitt i bilen :)

Trodde alla bilfirmor körde originalfälgar, känns ju lite sådär att de typ visar att "våra egna är inte lika bra och snygga så vi kör dessa eftermarknadsfälgar istället....."
Det har jag nog aldrig varit med om innan. Ja, de passade absolut inte den bilen iaf, men säkert nån som valt ut dem och tyckte de såg bra ut, smaken är ju som bekant bred....
Mätarna sitter på samma ställe på min bil, rakt fram, men i övrigt en otroligt plottrig och rörig inredning känns det som....och både kolfiberkopia och pianoblänk? Räcker det inte med ett inslag av dem? Nja....hoppas de äntligen satt stolsvärmereglagen lite mer rimligt med än de brukade förr...

Skärmen ser exakt likadan ut som i den gamla jag hade i veckan.
Stolsvärmen ja det glömde jag, helt obegripligt usel placering på gamla i vart fall.

Henrik M wrote:
Guran wrote: Ja inte är det originalfälgar. Skulle tro dom kommer från NordicWheels.
Och ja komforten var unikt bra, bilsäljarsonen som också var med var lika förvånad över komforten, det var premiärtur även för han i 208:an. Och instrumenteringen var inget jag kräktes över, mätarna satt där dom skall och inte på en skärm mitt i bilen :)
Trodde alla bilfirmor körde originalfälgar, känns ju lite sådär att de typ visar att "våra egna är inte lika bra och snygga så vi kör dessa eftermarknadsfälgar istället....."
Det har jag nog aldrig varit med om innan. Ja, de passade absolut inte den bilen iaf, men säkert nån som valt ut dem och tyckte de såg bra ut, smaken är ju som bekant bred....
Mätarna sitter på samma ställe på min bil, rakt fram, men i övrigt en otroligt plottrig och rörig inredning känns det som....och både kolfiberkopia och pianoblänk? Räcker det inte med ett inslag av dem? Nja....hoppas de äntligen satt stolsvärmereglagen lite mer rimligt med än de brukade förr...

Reglaget för stolvärmen sitter nu uppe på panelen, till höger och vänster om pianotangenterna, du ser den högra på bilden över den imponerande interiören.
Och jag tar denna interiören alla dagar i veckan framför M3:s mittplacerade skärm. Lika dumt som på gamla Toyota Yaris med mittplacerat instrument.
Men som med allt annat så är det svårt att göra sig en bild genom att se på bilder.
Men fälgarna tycker jag inte ser så illa ut, är liksom finessen med olika smak, annars skulle det tufft för tillverkarna.

Olika smak helt enkelt jag tycker det ser plottrigt och lite billigt ut.

Utsidan däremot är riktigt fin!

Guran wrote:
Reglaget för stolvärmen sitter nu uppe på panelen, till höger och vänster om pianotangenterna, du ser den högra på bilden över den imponerande interiören.
Och jag tar denna interiören alla dagar i veckan framför M3:s mittplacerade skärm. Lika dumt som på gamla Toyota Yaris med mittplacerat instrument.
Men som med allt annat så är det svårt att göra sig en bild genom att se på bilder.
Men fälgarna tycker jag inte ser så illa ut, är liksom finessen med olika smak, annars skulle det tufft för tillverkarna.

För små fälgar för bilens design kan jag tycka, men det finns ju andra fördelar med mindre fälgar med.....
Att jämföra Model 3:s 15 tum stora skärm med Toyotas gamla centrerade instrument tycker jag blir lite galet. Bredden på Model 3:s skärm och placeringen av mätaren på densamma gör ju att den är långt ifrån i mitten.
Men ja, jag föredrar som i min Model S att den sitter framför ratten.....

Fortfarande nya Peugeot 208 oförändrat se bilder nedan

Provkörning nya Peugeot 208

Provkörning nya Peugeot 208

Jag markera 2 st röd pil är för kort på vänster vindrutan ovanpå kant är så lågt och på höger vindrutan är högst upp på grön rund, skulle inte franska ordna att fixa mekanismen mått att göra mera vrida med mer moturs ända tills slutet kant från vänster torkare följ regn höjd mot slutet.
Vit spår är mycket vatten kvar efter vindrutan lämnar kvar.
Gul spår är vatten rinnande ned.

Annan land utom Fransk bil se nedan

Provkörning nya Peugeot 208

Provkörning nya Peugeot 208

Jag har besvärligt fd Fransk bil som jag ägt Renault Megane 2013 lika som nya Peugeot 208 för irriterar vindrutetorkare som min ovan beskrivning gäller stillastående. Trivs bäst måste höga fart får vind att vatten få rinna upp taket än nedåt.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Ja men angående instrumenten...
är det kanske så då att de som är så förtjusta är långa, det låter ju logiskt eftersom man då är högt upp redan som utgångsläge, medan den som är kortare saknar den förutsättningen.
Men med noga mätning ska det ju gå att besvara den frågan.

Illa fungerande torkare är ju också en irritation, man sällan har möjlighet att upptäcka vid prov.
Fast tokig spegel är lite värre, någon Audi hade visst väldigt låg spegel, märkligt är om det inte stör en lång person.

Men GF, har du provkört en ny 208, eller har du sett på Tuben?
Skulle rekommendera en provkörning nu i helgen istället.

N-iklas wrote:
Ja men angående instrumenten...
är det kanske så då att de som är så förtjusta är långa, det låter ju logiskt eftersom man då är högt upp redan som utgångsläge, medan den som är kortare saknar den förutsättningen.
Men med noga mätning ska det ju gå att besvara den frågan.

Men N-kilas. Man kan faktiskt både höja och sänka stolen. Så längden spelar som vanligt ingen roll.
Men om du törs så kan du ju ta en tur med din Opel och besöka en Peugeothandlare nu i helgen. Mycket enklare än att sitta och gissa, eller för den skull titta på bilder och tro något som kanske inte alls visade sig vara korrekt.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.