Peugeot e208

101 inlägg 0 nya
Peugeot e208

Jag läste om Peugeot e208 på "Inside EV's" och utsidan på bilen faller mig i smaken. Rätt rejält batteri även om koreanerna har större. Återstår att se om den kommer att finnas att köpa mer än i små antal.

Jag har fortfarande lite svårt för den trippade förarmiljön.

Håller med dig kring denna Mäkinen, jag tycker utsidan är riktigt tuff och snygg, troligtvis en av de snyggaste småbilarna nu! Men deras instrumentering fungerar inte alls för mig, tyvärr!
Men riktigt kul det kommer fler och fler elbilar i lägre prisklasser nu som både ser ut som bilar och faktiskt har lite användbar räckvidd med.
Peugeot brukar ju vara duktiga på att få till prisvärda/lockande privatleasingkampanjer med så denna kanske kan komma ut lite vettigt i antal även till folk som inte tyckt de haft råd med elbil innan.

Någon på peugot är onekligen duktig med design pennan.
Riktigt snygg.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Ja, den ser onekligen lovande ut, både som e208 och möjligen Opel eCorsa. Hoppas förbrukningen hålls i schack, jag är lite bortskämd med Ioniqens snålhet.
Dessutom bra med 11 kW trefasladdning som möjlighet.

Power to the people

Peugeot e-208 specs:
- 50 kWh battery (battery is guaranteed for 8 years or 160 000 km for 70% of its charge capacity)
- about 340 km (211 miles) of WLTP range or 450 km (280 miles) NEDC
- 100 kW and 260 Nm electric motor
- 0-50 km/h (31 mph) in 2.8 seconds
- 0-100 km/h (62 mph) in 8.1 seconds
- on-board charger 7.4 kW single-phase or 11 kW three-phase (5 hours recharge)
- 80% fast charge in 30 minutes using CCS DC up to 100 kW

Källa: https://insideevs.com/electric-peugeot-e208-detail-specs-images-videos/

Power to the people

Gör en högre crossover version...med samma drivlina, = succe...

Kommer säkert Shogun som nya e2008...:)

Kommer? den är nästan här som 2008 och Mokka.

N-iklas - "nästan" stämmer väl rätt bra med "kommer säkert"....

Jag trodde för något år sen att Opel Ampera skulle komma på marknaden, men inte sjutton går den att köpa. Det börjar bli ganska många elbilar som finns teoretiskt, men som verkar omöjliga att lägga vantarna på.

Det är bara Norge och Tyskland som har fri tillgång på Ampera, försäljningen är återupptagen från och med nu, GM har svårt att sälja Bolt så man styr över tillverkningen till Ampera.

Den har redan presenterats som crossover: DS 3 Crossback e-Tense. Leveranserna kommer igång efter sommaren. Till hösten börjar e-208 att levereras och sen e-Corsa. Sen kommer e-2008.

Alla har samma drivlina och batteri. Motorn är konstruerad av Continental och byggs av PSA i Frankrike. Batteriet är kinesiskt och har aktiv kylning. Om kineserna klarar av att leverera batteriet så kan PSA leverera i stort antal. Det hänger på kineserna.

Anledningen till att Opel Ampera inte är lanserad på fler marknader beror på att den byggs av GM i USA och de har inte kunnat leverera den, plus att de höjde priset vilket fick PSA att tappa intresset för modellen.

PSA satsar hellre på sina egna elbilar som är utvecklade tillsammans med kinesiska Dongfeng.

Jag tycker 50 kWh är en bra och lagom storlek, mitt emellan Kia-Hyundais 39 och 64 kWh batterier. Batteriet tar upp mindre plats än 64 och är lättare så det behövs inte lika kraftfull motor, fast 136 hk är ju ändå mycket i en småbil. Och räckvidden är längre än med 39. Lagom för de flesta. Och billigare än med 64 batteri.

Raphael, en sån turatt PSA lyckats träffa så perfekt lagomt i specifikationen på e208 :)
Men oavsett batteristorlekens förträfflighet så tycker jag bilen är riktigt snygg.

Guran, det handlar inte om tur utan om en avvägning mellan pris, vikt, utrymmen och körsträcka. Och produktionskostnader. Det är dyrare att göra som Hyundai-Kia med att erbjuda olika batteristorlekar. Dyrare i produktionen och dyrare för kunden. Så man har istället sökt ”den perfekta kompromissen”.

Jag håller med dig om utseendet. Och jag tror det är bra att PSA inte startar ett eget märke med eget utseende för batteribilar. Jag tror kunderna uppskattar batteribilar som ser ut som vanliga bilar. Tror att Toyotas trend med utstuderad design på batteribilar är över, men vi får se hur VWs nya ID märke tas emot. PSA följer här samma strategi som Hyundai-Kia, med en bottenplatta och design som är anpassad efter olika drivlinor.

Jag hoppas även att Peugeot får högre körbarhet och bättre vägegenskaper än Hyundai-Kia som har gjort dåligt ifrån sig i undanmanöverprov. PSA tycks satsa på körbarhet framför maximal energieffektivitet, att bilarna ska kännas som en vanlig bil.

Tekniknivån är hög:
- Autobroms upp till 140 km/h., det var inte så länge sen som autobroms var city break i upp till 30 km/h. Och som klarar fotgängare, cyklister osv.
- Adaptiv farthållare. I en småbil!
- Självparkering, där bilen även gasar och växlar själv inte bara styr själv.
- Avläsning av fler vägskyltar än hastigheten. Som t ex Stopp-skylt och förbjuden infart.

Osv...
Men för den som söker mer utrymmen så kommer ju e-2008 snart. Och DS3 Crossback e-Tense för den som söker en lyxigare crossover, men den har inte fokus på utrymmen - en C3 Aircross är rymligare och mer praktisk. Men e-2008 lär bli lite större än dagens.

PSA satsar på nya tjänster av hyrbil/lånebil, det verkar vara framtiden. Att man inte äger sin egen bil. En form av delning, men organiserad av bilföretaget istället för av ens boendeförening.

Raphael - så fantastiskt är det inte att PSA erbjuder högre säkerhetsnivåer och adaptiv farthållare i en helt ny småbil-modell. Det sistnämnda finns ju bl a att få i Skoda Fabia och VW Polo och är standard i t ex Ford Fiesta och Suzuki Swift. Men det är absolut bra och ett klart framsteg för just PSA som legat efter i det avseendet.

"Anledningen till att Opel Ampera inte är lanserad på fler marknader beror på att den byggs av GM i USA och de har inte kunnat leverera den, plus att de höjde priset vilket fick PSA att tappa intresset för modellen."

Nu återupptas leveranserna utan begränsning eller längre väntetider, på befintliga marknader, främst i Norge, GM ökar tillverkningen av Ampera därför att försäljningen av Bolt minskar.
PSA har inte sagt nej tack.

(Förövrigt är det tveksamt om PSA och Opel har någon framtid i Sverige med tanke på att allt färre har råd att sälja märkena, villkoren för återförsäljarna är så hårda att säljer man PSA och Opel går man i konkurs, så i framtiden får man nog sälja på postorder och internet handel om man ska få ut några bilar ser det ut som.)

Nej då N-iklas, men marginalerna är gansk så låga så det gäller att hålla koll på inbytespriset och rabatter på nybilen.

Tjaa... de som gått i konkurs kanske är av en smula annorlunda åsikt?

Blir mycket ledsen om Peugeot inte går att köpa i Sverige i framtiden. Kan så klart tänka mig många andra bilar också, men med Peugot så får man väldigt mycket för en liten peng.

Funderade också på Renault innan jag beställde min Peugot, även dom har rätt låga priser, men jag provkörde en kombimodell och tyckte inte alls det kändes lika bra som med Peugeot.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Personligen tycker jag att både Peugeot och Renault tycks ha pressat upp priserna under senare år så min åsikt är att dom inte är speciellt prisvärda längre. Jämför man "äpplen mot äpplen", i den mån det går, så är de franska bilmärkena inte speciellt billiga längre.

Ja, det är mycket osäker framtid på alla Franska bilar. Klarar sig bra på Tyska och Tjeck. Ganska Spanska. Opel är Tysk men gick så dåligt och tänk annan märken.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.