MB SLK 55 AMG

105 inlägg 0 nya
MB SLK 55 AMG

Så, då har jag äntligen fått den "nya" vagnen. Om ni läst min tråd om min SLK 350, så vet ni att den nya är en 2005. Miltal strax under 6.000 mil. Importerad 2007 och alla data inkl. servicehäfte indikerar att miltalet stämmer. Försöker infoga bilder med lite text under och med fokus på vad som skiljer en vanlig SLK R171 från en AMG-modell.

Framifrån är det små skillnader, mest notabelt är frontspoilern och hajfenorna på friskluftintagen.

Bakifrån är det avgasutblåsen (4 st) och spoilerläpppen på bakluckan som skiljer. Vidare är bakljusen "svärtade".

Hjulen är äkta AMG split-fälgar (19¨) med eltejp till däck. Skador på framför allt bakfälgarna finns, men ska nog åtgärdas....

Invändigt skiljer inte mycket, det är bara nappaklädeseln på överdelen av ryggstödet som är avvikande.

Motorn är en lite udda 90-graders V8 med 3 ventiler/cylinder och 2 tändstift/cylinder. 360 hk och 510 Nm.

Motorerna som byggs hos AMG är, till skillnad från de som sätts samman i Bremen, handbyggda och signerade.

Bilen beter sig lite annorlunda mot en 350:a och det beror på motorns tyngd. 350:an är mer agil, men det märks mest när man pressar bilarna hårt. I alla fall går den som ett skott. Skillnaden märks mest när man först kommit upp i 40-50 km/h, detta p.g.a att det är svårt att modulera gaspådraget vid start (den spinner loss). Launch control finns inte....

Ljudet är fantastiskt, den varvar upp till ca 6.400 - 6.500 varv/minut innan den växlar upp. F.ö. så kan man köra den manuellt med "paddlar" bakom ratten - och då växlar den inte upp automatiskt, så det gäller att vara med (annars ligger den och hackar mot varvtalsbegränsningen).

Bromsutrustningen är fetare (6-kolvsok fram) och har nån sort kompositskivor i stål med speciella bromsklotsar (som enligt bruxet kan gnissla). Man får leva med det.

Jag har bytt batteriet (genererade enligt Hedin Bil en hel bunt med felkoder - hoppas det verkligen är spänningsrelaterat) och bakdäcken ska bytas (helt slut). I övrigt nyservad (Hedins.....) med stora servicen.

Om det var värt pengarna med "uppgraderingen"? Ja, hittills;-) Vi får väl se vart det tar vägen, det lär inte bli en billig bil att äga (drygt 13k i bara försäkring och drygt 1 liter/mil).

Du får räkna kul per krona så känns det bättre.
De är charmiga de små rackarna.

L. Mäkinen wrote:
Du får räkna kul per krona så känns det bättre.
De är charmiga de små rackarna.

Ja, de är små: 4100 mm långa och 1270 mm höga. Men motorhuven är desto längre;-)

Gick igenom bilen rejält idag med tvätt och vaxning. Den ser nu ut som en 2 år gammal bil som gått 6.000 mil. Jag är inte så lite impad av kvaliteten på bilen - allt är solitt och i skick som nytt.

Det enda som stör är ett knarrande från taket (vilket jag inte hade på min 350:a) - men jag har börjat lösa detta och är nog på rätt väg. Internet är guld i sådana fall.

Elstolen (fanns inte på 350:an) är även den guld - vinklingsbar och glider bakåt när man ska kliva ur bilen, vilket gör det hela mindre svårt. Det finns f.ö. en del andra finesser som jag inte hade på förra vagnen - nödiga och onödiga.

Jag har bjudit några bekanta på en "resa" med bilen - resultatet har varit antingen skrik eller jubel. S-tan vad den skottar på;-) En bekant frågade om jag hade massagestolar, men så är det inte. Det är bara en 5,5 liters V8 som märks även på tomgång;-)

En check med OBD-läsare gav vid handen att alla felkoder var väck efter batteribytet, men det finns ju koder som en billig OBD-läsare inte ser, så jag får avvakta ett test med en äkta STAR. Det lär finnas ett och annat.......

Det sorgliga är att sommaren mycket snart är över och det blir dags att garagera bilen:-(

Vilken härlig vagn!

Säg mig. Hur mycket fick du lägga till för en AMG i jämförelse med den mindre varianten du hade tidigare? Är det en import? Många tidigare ägare?

Och hur känns chassit? AMG brukar väl ha "lekt" lite med hjulvinklarna så att de skall få lite extra cartkänsla. V8 väger förvisso mer men beskriv gärna om du märker någon skillnad. Och sätt A4;an som referens;-)...

13 000 i försäkring låter inte direkt billigt. Men då får du väl köra året om antar jag?

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Uppgraderingen kostade i runda slängar 100k. Det finns 3 tidigare ägare - en i Tyskland och 2 här i Sverige. Körintrycken finns beskrivna i #1;-)

13k för försäkring = helår = det kan ju vara fint väglag då och då under vinterhalvåret;-)

13k i försäkring är väl egentligen inte dyrt på en sån bil? Min M5:a kostade 18000 redan för 15 år sen. Opel Speedstern ville de ha runt 20k för 2004, men såna är ju ganska dyra att reparera vid minsta törn.

Om försäkringsbolaget värderar risken så högt så skulle jag nog själv ta den och således max ha en halvförsäkring. Särskilt om bilen bara rullar sporadiskt.

6.15

pinjong wrote:
Om försäkringsbolaget värderar risken så högt så skulle jag nog själv ta den och således max ha en halvförsäkring. Särskilt om bilen bara rullar sporadiskt.

Tja, köra en sportbil (med allt vad det innebär) för en kvarts miljon halvförsäkrad - det skulle jag nog avråda ifrån.

F.ö. så ligger det nu nya sulor bak på bilen. Passade på att kolla under den.... Bilden nedan visar en 12 år gammal merca.

MB SLK 55 AMG

Här kommer en bild på den bakre bromsutrustningen. Själva hjulupphängningen består av 6 armar (inkl krängningshämmaren). Komplicerat, minst sagt.

MB SLK 55 AMG

Audi A5 SB wrote:
pinjong wrote:Om försäkringsbolaget värderar risken så högt så skulle jag nog själv ta den och således max ha en halvförsäkring. Särskilt om bilen bara rullar sporadiskt.
Tja, köra en sportbil (med allt vad det innebär) för en kvarts miljon halvförsäkrad - det skulle jag nog avråda ifrån.

"Med allt vad det innebär". ;-) OK, jag utgick från min egen körstil.

6.15

Audi A5 SB "Själva hjulupphängningen består av 6 armar (inkl krängningshämmaren). Komplicerat, minst sagt."
Så ser det ut på de flesta bilar med separat bakhjulsfjädring. Även de som inte är så dyra.
Däremot är det inte så vanligt med hålade, ventilerade skivor.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, det här är en 12 år gammal konstruktion. På moderna bilar är det nog så idag, men knappast då.

F.ö. så köpte jag mirakelolja mot gnissel i cab-taket. MB original.

MB SLK 55 AMG

30 ml kostade 610:-. Det ger ett literpris på 203.000:-. Måste vara något form av rekord.

Saab hade det för tjugo år sedan!
(Modifierad bakaxel från Opel!)

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Audi A5 SB wrote:
saabnisse, det här är en 12 år gammal konstruktion. På moderna bilar är det nog så idag, men knappast då.
F.ö. så köpte jag mirakelolja mot gnissel i cab-taket. MB original.

30 ml kostade 610:-. Det ger ett literpris på 203.000:-. Måste vara något form av rekord.

Undrar när jenkarna skall sluta använda sina galoner och unsar - särskilt när man inte ens vet omd et är imperial eller us som används. =)
FÖr övrigt hamnade nog en nolla fel. 20.300 blev det bara. Rena reapriset! :-p

Ja, det blev fel på en nolla - jag slant på räknaren. Dyrt, eller inte, Dr Dralles Birkenwasser funkar utmärkt! Bilen blev helt tyst, ja, m.a.p. gnissel alltså;-) Sen räcker nog flaskan till minst 5 behandlingar till........

saabnisse wrote:
Saab hade det för tjugo år sedan!
(Modifierad bakaxel från Opel!)

Men där var det väl "bara" 5 armar? Så minns jag min egen 900 från 1994 i alla fall. Men jag kan ha fel.

Övre och undre länkarmar på var sida, det blir fyra.
Längsgående stabiliseringsstag på var sida, två till.
Det blir sex!
F.ö. främre fästet på de senare som ställer till problem, Opelbussningarna i gummi är för mjuka och ändrar toe-in på bakaxeln, men med byte till polyuretan löser man problemet!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Öh, nu var det på min merca 6 stag på varje hjul. Kul att inte ha fel hela tiden;-)

Hoppsan, det blir ju rena spjälstaketet!
Kanske Spyderman varit med vid konstruktionen?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Sitter och sippar lite Wiskey och njuter av livet. Uppgraderingen är ju bara så förnöjsam - räserbil till hyfsad kostnad. Allt det jag förutsåg med felkoder och gnissel är löst (ta i trä).

Nya däck bak - det finns lite att slita på numera. Kvar finns att fixa fälgarna hos Fälgfixarna i Hgb à 2.500:-/st. Får fundera om det är värt att ta alla fälgarna eller bara de bakre. Problemet är att jag inte har andra hjul att sko bilen under tiden - sockerlådor? Vi får se.

Bilen är något extraordinärt att ratta - hittills har jag inte vågat koppla ur ESP, men det lär följa. ESP-kopplet är ju inte helt urkopplingsbart, vilket möjligen är en poäng - fallskärm för gemene man.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.