Kombi för golfklassen

54 inlägg 0 nya
Kombi för golfklassen

Vad tycks ni om positiv och negativ om 3 olika märken och modell med samma motor och automat.

Seat Leon ST 1.0 TSI DSG7.

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI DSG7.

Volkswagen Golf SportCombi 1.0 TSI DSG7.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Seat är inte rolig interiört.
Golfen blir nog billigast att äga pga andrahandsvärde men samtidigt kan det finnas bra erbjudanden på Skodan.
Nä privatleasar Golfen.

Golfen, bäst säten, kvalitetskänsla och andrahandsvärde, har även mer exklusiva tillbehör som inte finns att få på dom andra.
Seat, snyggast exteriör, billig och grå invändig
Skoda, förnuftiga tråkiga bilen som ser förvuxen ut med sitt stora överhäng bak. Vinner oftast tester på sin jämna prestation och låga pris.

Testkör dom.
Jag är lång i överkroppen. Seat inget alternativ.
Golf och Skoda likvärdiga. Dock passade min kropp bättre i Skoda.
Dock gäller detta scout, alltrack varianterna fast invändigt är detsamma.

Andrahandsvärde på Golf är högre. För samma summa får man mer utrustning på skoda jämfört med golf.

Seats intreör skulle jag jämföra med hyundai, slits fort.

Provkör alla tre skulle jag vilja säga.

Ang DSG7 lådan så är vi supernöjda med den. Helt underbar, inte ryckig, växlar extremt snabbt upp och även ner. När man lärt sig går det utmärkt att krypköra med den, fickparkering osv.

Men som sagt, Provkör dom alla tre innan.
Räkna vad det kostar/mån. Vilka utrustning är standard för dig/er.

Lycka till

Tack för er synpunkter och intressant att läsning. Det får läsa mer i övriga tester på olika journalist i EU. Någon vill skriva här mera kanske.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jag har kört alla och jag tycker att seaten känns något billigare och den är något mindre också och jag har hört folk som klagat på kvaliten tidigare för ett antal år sedan.
Golf octavian tycker jag är likvärdig i mycket förutom att octavian har lite vettigare familje finesser och gör sig lite större än golfen.
Du får alltid vettigare paket priser på octavian som tex bränslevärmare/drakgrokspaket och el baklucka för oslagbara 4900:-
Rent komfortmässigt och buller tycker jag att det är hugget sóm stucket på oct/golf.
Dock kan du pimpa upp golfen för betydligt mer pengar och avanserad utrustning som inte octavian har men man kan också tex få adaptivt chassi på octavian.
Och andrahandsvärde,? Jag har fått väldigt bra i inbyte tidigare så jag vet inte om golfen har någon fördel där.
Jag väljer octavian alla dagar i veckan för den mångsidiga familjebilen det är.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

GF - Ska du redan byta bort Astran?
Av dom du räknar upp skulle jag välja Golfen och välja till Ergo-stolarna. Jag väljer den enbart för att jag sitter bäst i den. Octavian kan vara ett alternativ om man klarar av sitta i dom hårdare stolarna och behöver mer utrymme. Seat vet jag inget om eftersom dom inte har någon återförsäljare inom rimligt avstånd...
Men jag skulle lägga till och köpa 1.5TSI motorn.

Rent krasst - vill man ha hyfsat med utrustning till vettigt pris så är nog Octavian rätt val.
Av mso 1000 har vi ju fått reda på att den har väldigt mycket bra utrustning till synnerligen överkomliga pengar. Det jag skulle sakna främst relativt Golf är elhandbromsen, den infällbara dragkroken och den lite mera lättlästa hastighetsmätaren/instrumenteringen men det är nog bara mindre parenteser i sammanhanget.
Så med alla tillbud på Octavian och dess tillval så är den nog det bästa valet idag. Och med DSG-lådan behövs nog inte heller den större motorn om man inte ständigt skall åka med tung belastning.

Ja många tänker större motor men testa 1,0tsi innan och gärna med dsg lådan som gör att motorn växer och känns större.
0-100 på 10 sekunder och enda anledningen till större är enligt mig om du ska dra vagn tyngre än 1300 kg.
Men då får du räkna med en törstigare motor i alla lägen tror jag,

Volvo v90 d3 0-100 på 10.5 sek.
Alla hybrider är betydligt långsammare.

Ja ta sig tid och testa många bilar och det finns ju fler bra och billiga familjebilar tex peugot 308 mfl och jag vill nog mena att generellt så är det små skillnader på nya bilar i dag och på kvalité på dom flesta.
Utrustning tycke och smak är väl mer det handlar om och många faller för digitalt bling i panelen utan funktion.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:

0-100 på 10 sekunder
Alla hybrider är betydligt långsammare.
Jag gillar inte kategoriska påståenden generellt.
Det finns gott om (ladd)hybrider som är snabbare.

Dubbelpost

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

L. Mäkinen wrote:
mso 1000 wrote:
0-100 på 10 sekunder
Alla hybrider är betydligt långsammare.

Jag gillar inte kategoriska påståenden generellt.
Det finns gott om (ladd)hybrider som är snabbare.

Jag ber om ursäkt Mäkinen jag menar naturligtvis i golf prisklassen/familjebil.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tänkte på ett citat jag läste om Seat.
"inredningen är lika kul som insidan på en svart sopsäck"

Har åkt i Skodan och Golfen, ingen av dom gav mig nått ha begär, troligtvis inte Seaten heller. Noterade bara att motorn i Golfen väsnades mer än den gav tillbaka vid ett omkörningsförsök ( 5 pers i bilen)

Rikard wrote:
Tänkte på ett citat jag läste om Seat.
"inredningen är lika kul som insidan på en svart sopsäck"
Har åkt i Skodan och Golfen, ingen av dom gav mig nått ha begär, troligtvis inte Seaten heller. Noterade bara att motorn i Golfen väsnades mer än den gav tillbaka vid ett omkörningsförsök ( 5 pers i bilen)

Rikard det kan nog vara lite rätt bedömning men lägg till funktionell och oöm miljö för en barn familj eller den som inte faller för digitalt bling och roliga färger. :)

Och en liten motorvolym kräver mer varv vid omkörning än en större diesel/bensin motor men utan att kunna jämföra direkt rakt av så tror jag inte att min låter mer vid omkörning än tidigare 1,6 diesel utan 1,0tsi känns rappare.

Men kör man alltid med fem personer i bilen kan man nog fundera på dom större motorerna.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag är van vid en 6a som sjunger skönt ända in i varvstoppet vid 7000, där av mitt missnöje med ljudet.

Omkörningen skulle göras i backen från E6an i Göteborg riktning mot Borås.
Kön växte bakom och vi kom inte om kön till höger som var tänkt.
Vid det förhållandet var motorn på tok för klen efter mina mått.

Kör man alltid med fem personer i så ska man ha en minibuss och inte en Octavia.

Rikard,
Tyvärr tror jag att tiden man får njuta av sång på höga varv lider mot sitt slut. Jag saknar känslan av belöning för att man nyttjar hela varvregistret som man fick i en del äldre bilar.

Rutger Jönåker wrote:
GF - Ska du redan byta bort Astran?
Av dom du räknar upp skulle jag välja Golfen och välja till Ergo-stolarna. Jag väljer den enbart för att jag sitter bäst i den. Octavian kan vara ett alternativ om man klarar av sitta i dom hårdare stolarna och behöver mer utrymme. Seat vet jag inget om eftersom dom inte har någon återförsäljare inom rimligt avstånd...
Men jag skulle lägga till och köpa 1.5TSI motorn.

Det är kul och nyfiken. Jag förbehåll Astra. Varken bensin, laddhybrid eller el. Vet att laddhybrid och el är dyr inköp.
Får se byta bil framöver om det är mycket bra bil i helhet som besegra över Astra som inte vara dyr att äga utan likadant eller mindre ägandekostnad exempel samma som Astra eller billigare annan märken med samma golfklassen . Ingen vet vad som bäst just nu.
God fortsättning.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

https://www.telegraph.co.uk/cars/a-z/
Gäller endast kombi för märket: Opel Astra, Peugeot 308, Seat Leon, Skoda Octavia och VW Golf.
1 sämst och 10 utmärkt.
Utrymme: Astra 9, 308 an 8, Leon 8, Octavia 9, Golf 9.
Komfort: Astra 8, 308 an 8, Leon 7, Octavia 7, Golf 10.
Layout: Astra 8, 308 an 6, Leon 4, Octavia 8, Golf 8.
Lätt att köra: Astra 8, 308 an 6, Leon 8, Octavia 8, Golf 10.
Kul att köra: Astra 6, 308 an 4, Leon 9, Octavia 6, Golf 8.
Tillförlitlighet: Astra 7, 308 an 6, Leon 7, Octavia 9, Golf 8.
Bränsleekonomi: Astra 8, 308 an 10, Leon 7, Octavia 10, Golf 10.
Prisvärdhet: Astra 8, 308 an 7, Leon 8, Octavia 8, Golf 8.
Säkerhet: Astra 9, 308 an 7, Leon 9, Octavia 8, Golf 10.
Standard spec: Astra 7, 308 an 9, Leon 6, Octavia 8, Golf 8.
Domen: Astra 8, 308 an 7, Leon 7, Octavia 8, Golf 9.

Jag tror bäst är 1 Golf, 2 Octavia och 3 Astra.
Det blir ingen Leon eller 308 an för mig.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Så du köper bara bil utifrån bäst i test?
Inte vad du själv vill ha, eller du bara kanske är ute efter den bil som vunnit flest tester.
Jag brukar köpa en bil som jag känner för å vilja ha, komfortabla säten och bra körställning är prio ett.
Sen spelar det väl ingen större roll vart dom placerat sig i en test utförd av några mutade motorjournalister

Absolut för att man inte litar några enstaka journalist i EU utan ta fler minst 10 eller mer olika företag som testat både låg, medel och hög. Jag spara några men inte färdigt och ska fortsätta fler test med många webb hemsidan i EU. Sen räknar summera överlägsen om märket :-)

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Guran: Man kan ju faktiskt börja med att selektera på tester innan man går vidare. Det finns ju så inih-vete många olika modeller i dag.

Ta som vårat senaste inköp, en diskmaskin: Börjar med tester och kollar vad som ligger i topp. Sedan ut och kläm och känn och klura på vilken som faller oss i smaken (och det är fanemej lika knepigt att köpa dskmaskin i dag som bil!)

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.