Kia Optima SW PHEV

269 inlägg 0 nya
Kia Optima SW PHEV

Utsedd till årets bästa bil av Teknikens värld!

Får min i mitten av januari, sedan får vi se vad den går för.

Kul, det blir säkerligen bra! Finns alltid något att störa sig på, och mycket att vara glad för. :-)

Power to the people

Ja att det producerar värme med bensinmotorn vet jag redan är ett störmoment men å andra sidan gör man ju det med en bränslevärmare också. Borde dock varit värmepump.

Kanske är en värmepump? Driven av bensinmotorn, likt vanlig AC.

Xanthopteryx wrote:
Kanske är en värmepump? Driven av bensinmotorn, likt vanlig AC.

Nej en elektrisk värmepump som både motorns generator och det ordinarie 230v ladd systemet kan driva.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det finns spaltmeter skrivna om Optima på Facebook (ex. gruppen Hybrid- och Elbilar I Sverige).
Du har kanske redan läst, men det gäller ju att ha rätt förväntningar på sin bil.

https://m.facebook.com/groups/685310991603650?view=permalink&id=1267980746670002

Power to the people

Kan bilen kyla utan förbränningsmotor? Jag tänker att trots allt bor en stor majoritet av världens befolkning i klimat där kylning är en väsentligt större fråga än uppvärmning, så ur den synvinkeln är förstås Sverige ett undantag på den internationella bilarenan.

Nu i juletider hade det varit praktiskt med en kombi för min sedan får man inte in vad som helst i.

Nu när det är dags att byta ut Forden så är just Optima en av kandidaterna.
Hittills är det Passat GTE och Optiman som kollats. Passat har ju försprång genom bättre finish och kvalitetskänsla och den är ju också rymligare , men blir nästan 100000;- dyrare med samma utrustning som Optiman.
Passaten har också sämre stolar även om man lägger till för att få dem elektrifierade. Varför så hårda?
Stolarna är avsevärt bättre i Optiman även om de inte når upp till Fordens.
Det som var lite frist var att startbatteriet var helt urladdat på Optiman när den skulle användas på morgonen, det gick inte att ta sig in i bilen. Det kan tydligen bli så om den körs mycket enbart på batteri och bensinmotorn inte går just något för att ladda startbatteriet. Det borde vara enkelt att ordna genom att ha en separat 12 V laddare samtidigt som batteripacket laddas.
Men utprovnigarna fortsätter.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
Nu när det är dags att byta ut Forden så är just Optima en av kandidaterna.

Hu, jag är inte avundsjuk. Svårt att hitta rätt bil just nu. Såg flera nya V90 -18 diesel på blocket för ca 310.000 men årsmodell -19 kommer v 17 med bättre avgasrening och förstås högre pris. Skulle personligen inte våga satsa 400.000 på en Optima eftersom laddhybridtekniken utvecklas snabbt nu och nya bättre bilar kommer. Samma problem som för rena elbilar med snabb utvecklingskurva.

6.15

Glöm inte Hyundai Ionic, ganska så trevlig kombicupe. För 340.000 med högsta utrustningsnivå. Bättre garantier än Kia med fem års nybilsgaranti och obegränsad körsträcka.

Nackdelen med Ioniq är att det är en utpräglat lågbyggd bil vilket gör den lite obekvämare att ta sig i och ur än den lite större Optiman. Sen en detalj jag inte gillar är den gamla amerikanska "handbromsen" - alltså en stor pedal till vänster om övriga pedaler. Varför inte en elektrisk handbroms så man slipper denna som man kan störa sig på när man stiger in i bilen och skall gå ur ? Sen är säkert Ioniq snålare att köra men tveksamt om jag personligen skulle trivas i den. I så fall är ju Kia Niro Plugin bekvämare att ta sig i och ur men även den har denna gamla handbromslösning som jag trodde man skulle slippa år 2017.
Men nu har ju junkers redan beställt sin Optima så andra alternativt är ju oväsentliga i hans fall.

Ioniq Electric har elektrisk handbroms med Auto Hold, så varför det inte kunde "trilla ner" till de billigare modellerna är en gåta.

Power to the people

Guran wrote:
Bättre garantier än Kia med fem års nybilsgaranti och obegränsad körsträcka.
Är fem bättre än sju? Visserligen bara 15000 mil hos KIA, men det bör räcka för de flesta i tjänsten.

Grosser wrote:
Ioniq Electric har elektrisk handbroms med Auto Hold, så varför det inte kunde "trilla ner" till de billigare modellerna är en gåta.

Jo - det har jag också observerat och ställt mig samma fråga... Billiga är dom ju inte hursomhelst så elhandbromsen borde man kunnat kosta på och då klarat sig med samma lösning till alla modeller.

L. Mäkinen wrote:
Guran wrote: Bättre garantier än Kia med fem års nybilsgaranti och obegränsad körsträcka.Är fem bättre än sju? Visserligen bara 15000 mil hos KIA, men det bör räcka för de flesta i tjänsten.

Är naturligtvis beroende på hur mycket man kör. Men Kia är duktiga på att marknadsföra sin garanti, men inte så mycket om milbegränsningen

De allra flesta lär klara sig med 15000 mil och då är sju år bättre än fem år.
Kör du mer än 3000mil per år är Hyundai bättre.
Mazda har 10 år på större komponenterna.

Nu är det ju en företagsbil det handlar om så varken garantier eller värdeminskning är avgörande.
Vid privatköp skulle jag nog personligen akta mig för att lägga extrapengar på en laddhybrid, det är nog pengar som är väldigt svårt att få något tillbaka på!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Under de första tre åren är det ingen milbegränsning hos KIA. Det är väl det viktigaste för en förmånsbilist.

saabnisse wrote:
Nu är det ju en företagsbil det handlar om så varken garantier eller värdeminskning är avgörande.
Vid privarköp skulle jag nog personligen akta mig för att lägga extrapengar på en laddhybrid, det är nog pengar som är väldigt svårt att få något tillbaka på!

Nä ämnet handlar om att den utsågs till årets bästa bil av Teknikens Värld i senaste numret!

junkers wrote:
De allra flesta lär klara sig med 15000 mil och då är sju år bättre än fem år.
Kör du mer än 3000mil per år är Hyundai bättre.
Mazda har 10 år på större komponenterna.

Kör knappt 4000/år, åker nu Mazda, har tidigare haft ett par BMW men blir allt för dyrt och urusla garantier med bara 2 år och dom två servicar ( är väl bara olja och några filter) som ingår motiverar inte på något vis dom dyra milen det blir. AdBlue systemet la av på den förra 520xd jag hade, turligt nog då garanti fanns kvar, annars hade det kalaset gått på 15000kr för byte av matarledning.
Nästa blir nog oxå en asiat av något slag.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.