Vi Bilägares forum

Ioniq 5

Ioniq 5

Ser fram emot nästa veckas, tisdag 23:e kl 08:00, världspremiär av Ioniq 5
Den ser mer och mer intressant ut. Senaste infon är max dragvikt 1600kg.
Snygg interiör med säten som är som en biofåtölj med utfällbara långa stöd för benen så man kan skjuta bak och fälla hela sätet och ta sig en tupplur under laddningen.
Skulle gissa att den prismässigt ligger strax under en ID4, läst om frånpriset 40.000£ i England.
Med tanke på hur energieffektiva bilar Hyundai bygger så kan detta bli en het kandidat vid mitt nästa bilbyte.

2021-02-18 22:30
Guran

Kommentarer

Väntar med spänning jag med. Ioniq 5 men även El-Born kan bli potentiella kandidater för köp.

2021-02-18 23:51

https://www.hyundai.com/eu/ioniq5.html

"vilstolarna"
https://www.theverge.com/2021/2/16/22285235/ioniq-5-sliding-universal-island-e-gmp

2021-02-19 07:33
Guran

Ja, det tycks som om 2021 kan bli året då elbilarna verkligen kommer på bred front! Det skulle kanske varit 2020, men corona-skiten kom emellan.
Viss reservation dock för fördröjning mellan *visa upp ny bil* och *börja leverera ny bil* som ibland kan vara löjligt lång. VAG aspirerar på en bottenplats där, är mitt spontana intryck. Apple (som inte tillverkar bilar uppenbarligen) är ett föredöme på den punkten -- efter ett event med presentation av nya produkter brukar de gå att beställa någon vecka senare och leverans startar efter en månad eller så.

2021-02-19 08:32

Den är intressant men problemet är att man kommer få köa vid snabbladdning med den.
Hoppas utbyggnaden sätter fart snart.

2021-02-19 12:50
HT19 skrev:

Den är intressant men problemet är att man kommer få köa vid snabbladdning med den.
Hoppas utbyggnaden sätter fart snart.

Jag förutsätter att den har såpass bra räckvidd, Hyundai är tillsammans med Tesla ledande på energieffektivitetsfronten, att jag i alla fall skall klara mig med hemmaladdning vid 95% av användandet.
Men kanske oavsett inte köper en osett och otestat.
viktigaste parametern är hur mycket körsträckan reduceras vintertid, verkar efter årets vinter verkligen vara den största akillesen, och så klart den bristande laddinfrastrukturen som troligen ge ett eskalerande problem.'

2021-02-19 13:50
Guran

1600 kg. Spännande o se hur långt man kommer med en husvagn efter.
Snart kommer väl krav på längre semester, så folk hinner fram till campingen ;)

2021-02-19 13:58

Guran, "viktigaste parametern är hur mycket körsträckan reduceras vintertid, "
Det är inte vinter jämt även om det verkar så just nu!
Snart är det sommar och det är bara lite drygt fyra månader till midsommar!
Sedan vänder det.

2021-02-19 15:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Får nog hålla med saabnisse i denna fråga men som vanligt är det ju beroende av hur man använder bilen.

2021-02-19 16:01
saabnisse skrev:

Guran, "viktigaste parametern är hur mycket körsträckan reduceras vintertid, "
Det är inte vinter jämt även om det verkar så just nu!
Snart är det sommar och det är bara lite drygt fyra månader till midsommar!
Sedan vänder det.

Ja det är inte långt till nästa trevliga vinter Nisse :)

2021-02-19 16:01
Guran

Huga, men jag tänker ladda några månader före återgången till idet.

2021-02-19 16:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Guran skrev:

saabnisse wrote:Guran, "viktigaste parametern är hur mycket körsträckan reduceras vintertid, "
Det är inte vinter jämt även om det verkar så just nu!
Snart är det sommar och det är bara lite drygt fyra månader till midsommar!
Sedan vänder det.

Ja det är inte långt till nästa trevliga vinter Nisse :)

Det där var ett stort övertramp Guran. Shame on you!

2021-02-19 16:50
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Guran wrote:saabnisse wrote:Guran, "viktigaste parametern är hur mycket körsträckan reduceras vintertid, "
Det är inte vinter jämt även om det verkar så just nu!
Snart är det sommar och det är bara lite drygt fyra månader till midsommar!
Sedan vänder det.
Ja det är inte långt till nästa trevliga vinter Nisse :)
Det där var ett stort övertramp Guran. Shame on you!

Jag som njutit stort varenda helg i januari tills nu. Att en krispig morgon med strålande sol och -20 få knalla bort till skidliften på knarrande pjäxor. Det är livskvalitet :)
Nu har det jävligt nog blivit nollan och grått och äckligt. Fy satan .

2021-02-19 17:40
Guran

Ja, nuvarande väderläge är bara för deprimerande Guran.
Ioniq 5 verkar inte bli deprimerande, möjligen att prislappen kan bli lite skrämmande. Finns två batteristorlekar enligt förhandssnacket baserat på 'läckta' uppgifter, 58 kWh med 450 km räckvidd samt 73 kWh med 550 km räckvidd, det senare förmodligen i kombination med fyrhjulsdrivning.

2021-02-19 17:48
Power to the people

Fast räckvidderna verkar optimistiska även för att vara en Kia/Hyundai ? Det är trots allt en SUV vi talar om.
58 kWh och 45 mil ger ett snitt på 1,29 kWh/mil för en hyfsat stor SUV vilket verkar synnerligen optimistiskt i verkliga livet.

2021-02-19 18:00
Guran skrev:

christer_1 wrote:Guran wrote:saabnisse wrote:Guran, "viktigaste parametern är hur mycket körsträckan reduceras vintertid, "
Det är inte vinter jämt även om det verkar så just nu!
Snart är det sommar och det är bara lite drygt fyra månader till midsommar!
Sedan vänder det.
Ja det är inte långt till nästa trevliga vinter Nisse :)
Det där var ett stort övertramp Guran. Shame on you!

Jag som njutit stort varenda helg i januari tills nu. Att en krispig morgon med strålande sol och -20 få knalla bort till skidliften på knarrande pjäxor. Det är livskvalitet :)
Nu har det jävligt nog blivit nollan och grått och äckligt. Fy satan .

Det är ju nu livet äntligen börjar med vår och plusgrader och åt helvete med all snö. Äntligen börjar det normala livet utan långkalsonger och grillen kommer äntligen fram, med öl och en och annan snaps.

2021-02-19 18:55
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Pi skrev:

Fast räckvidderna verkar optimistiska även för att vara en Kia/Hyundai ? Det är trots allt en SUV vi talar om.
58 kWh och 45 mil ger ett snitt på 1,29 kWh/mil för en hyfsat stor SUV vilket verkar synnerligen optimistiskt i verkliga livet.

Svaren på frågorna kommer på tisdag kl.08:00
Men Hyundai har en helt annan effektivitet i sina drivlinor än många andra, är väl bara Tesla som är på,samma nivå.

2021-02-19 20:25
Guran

Får hoppas Bjørn Nyland får tag på en tidigt. Ett snitt på 1,29/mil är ju om det stämmer bättre än Model 3 t.om. Hoppas dom inte fallit "all touch" trenden. Kona ligger bra till i mellanlandet.

2021-02-22 10:11
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Då har jag varit på världspremiär. Kanske min nästa bil.
https://youtu.be/jTiI1XPElK8

2021-02-23 08:03
Guran

Ser riktigt bra ut! Verkar vara i ungefär samma storlek som ID4 och Enayq.
Nu undrar man dock vad priset blir....

2021-02-23 09:42
Axa skrev:

Ser riktigt bra ut! Verkar vara i ungefär samma storlek som ID4 och Enayq.
Nu undrar man dock vad priset blir....

Från 40.000£ Har jag läst någon stans
Skulle tro att den blir billigare än VAG:s produkter

2021-02-23 09:48
Guran
Pi skrev:

Fast räckvidderna verkar optimistiska även för att vara en Kia/Hyundai ? Det är trots allt en SUV vi talar om.
58 kWh och 45 mil ger ett snitt på 1,29 kWh/mil för en hyfsat stor SUV vilket verkar synnerligen optimistiskt i verkliga livet.

Det stämmer att det var lite optimistiskt. 1,52 kWh/100 km får jag det till och då har jag räknat med att man kan utnyttja 100% av den angivna kapaciteten på batteriet (stora batteriet och bakhjulsdrift)

Men visst är det en intressant bil. Kort artikel finns nu som etta på hemsidan.

2021-02-23 09:49
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Hittade nu en sida som gissade på pris från £38000 efter brittiska bonusen på £3000.
Gissningsvis alltså lite billigare än motsvarande Enyaq.

2021-02-23 10:11

Skulle nog vara lite försiktigt med att jämföra med de brittiska priserna - det brukar sällan stämma. Så vi får nog ge oss till tåls. Sen är ju inte jämt "från-priser" vad priset i realiteten blir. Men visst ser den intressant ut.

2021-02-23 10:14

Spännande! Ny teknik till ett.. öh.. rimligt pris?
Det blir en ordentligt rymlig bil åtminstone.

2021-02-23 10:28
Power to the people

Den ser inte så stor ut på bild, när ingen annan bil finns att jämföra med. Men längd, bredd och höjd påminner med Mustang Mach-E som jag kollade på i förra veckan. Den uppfattade jag som rymlig, rent av stor. Mach-E är 4,71m lång. ID.4 är 4,58 och Ioniq5 är 4,61. Alla är ungefär lika breda och höga. Att jämföras med en Tiguan som är 4,50 och några cm högre än de andra.
Så elbilarna är något större och säkert bra mycket rymligare.

2021-02-23 10:32

"According to Hyundai, it can tow load a trailer of up to 1,600 kg (3,527 pounds). We have no idea how much the car weighs nor which ground clearance it has. For a crossover, that is relevant information."

Synd att vikten alltid är "hemlig" när det gäller nya modeller.

2021-02-23 10:35

Ser vettig ut, även om interiören får tummen ner från mig. Men inte är det någon suv, inte ens crossover i proportionerna? Jämför bara luftspalten under bilarna i bilden ovanför. Tycker mer att det ser ut som en stor halvkombi. Typ en golf mk1 i XL-variant. Men det tycker jag bara är en fördel.

2021-02-23 10:44

Den är likt Jagga i-Pace svår att definiera som antingen SUV/crossover/halvkombi.

2021-02-23 10:52
Power to the people

Med så utdraget axelavstånd och det karosstuket kommer jag osökt att tänka på Opel Signum.....en bil där de med skröt om hur fantastiskt det konceptet var....gick ju sådär.
Nej, jag tycker nog en så lång bil bör ha en lite annan karossform, jag vill egentligen tycka om denna nya Ioniq men tyvärr, inte alls min smak. Men förhoppningsvis och troligtvis kommer den sälja riktigt bra ändå.

2021-02-23 10:57

Eller kanske är det lite Mini cooper mk1 över karossproportionerna? Just eftersom axelavståndet är så utdraget och motorhuven är väldigt kort. Jag gillar utsidan, men insidan känns tyvärr som motsatsen till ombonad.

2021-02-23 11:01

Stämmer in i kören. Snygg, ser mindre ut än den är. Inredningen är katastrof i mina ögon "Classic dash panel" borde finnas i tillbehörslistan.

2021-02-23 11:25

Lite som Enayq när det gäller höjd och markfrigång. Som en lite uppblåst kombi/halvkombi med något högre takhöjd.

2021-02-23 11:52

Den ser riktigt trevlig ut men herregud för förarmiljön.
Spontant säger jag vilket vansinne.
Men det kan kanske vara hygglig funktion ändå, kanske.
Blir roligt att se och prova i verkligheten.

2021-02-23 13:29
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Den ser riktigt trevlig ut men herregud för förarmiljön.
Spontant säger jag vilket vansinne.
Men det kan kanske vara hygglig funktion ändå, kanske.
Blir roligt att se och prova i verkligheten.

Jag tycker den ser riktigt fräsh ut, till och med fysiska knappar för flera val och ett volymvred.
Milsvidd bättre än VW ID3:s spartanska helt knappbefriade interiör
https://www.youtube.com/watch?v=Ab3NWABjlBE

2021-02-23 17:00
Guran

Jag tycker den ser riktigt trevlig ut, framför allt gillar jag den ljusa interiören som lättar upp rejält från de vanliga kolkällarna.
Förarmiljön bjuder ju också på något nytt som kan bli trivsamt förutom den avskyvärda ratten, tjock, klumpig och oregelbunden med en fet blaffa i mitten.
Huga!
Men man får vänta till IRL, bilder ger ingen rättvisa.
Det ska bli bli intressant att läsa lite uttalanden efter provkörningar.

2021-02-23 17:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jaaaaa!!
Många rätt där, helt klart!
Känns som man gått all-in på all teknik som finns i leklådan.
Helt plötsligt kom en Hyundai in på intresselistan... hoppas den inte kommer för sent ;-)

2021-02-23 18:06
*Robban

Lite mer info på Norska sidan

Utrustningslistan
https://s7g10.scene7.com/is/content/hyundaiautoever/IONIQ+5+Project+45pdf
För Kr 499kNok eller ungefär 625.000kr så får man en fullutrustad intromodell, till och med solpaneler på taket.

https://www.hyundai.com/no/bilmodeller/ioniq-5.html

Uppdaterat: 2021-02-23 18:55
Guran

Solpaneler är mest för syns skull.
Har ingen som helst inverkan på körsträckan i vårt land.

2021-02-23 19:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Solpaneler är mest för syns skull.
Har ingen som helst inverkan på körsträckan i vårt land.

Nej men det fyller väl på det på elbilar så känsliga 12V batteriet.

2021-02-23 19:09
Guran

Japp!
Men jag tycker det vore enklare och billigare att ladda det från högspänningsbatteriet.
Men alltid lurar det väl någon att tro att bilen är solskensdriven!

Uppdaterat: 2021-02-23 19:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
EnannanRobban skrev:

Jaaaaa!!
Många rätt där, helt klart!
Känns som man gått all-in på all teknik som finns i leklådan.
Helt plötsligt kom en Hyundai in på intresselistan... hoppas den inte kommer för sent ;-)

Ja, inte mycket av dagens (eller morgondagens) teknik som saknas i Ioniq 5. De är jäkligt kapabla om de bara vill koreanerna.

2021-02-23 20:47
Power to the people
Guran skrev:

Lite mer info på Norska sidan
Utrustningslistan
https://s7g10.scene7.com/is/content/hyundaiautoever/IONIQ+5+Project+45pdf
För Kr 499kNok eller ungefär 625.000kr så får man en fullutrustad intromodell, till och med solpaneler på taket.
https://www.hyundai.com/no/bilmodeller/ioniq-5.html

Läste att intromodellen har ett tillbud på ca 50 000 NOK i extra utrustning. Kanske en aning högre pris när "normala" toppmodellen lanseras i Sverige. Den som lever.....

2021-02-23 20:49
Power to the people
Grosser skrev:

Guran wrote:Lite mer info på Norska sidan
Utrustningslistan
https://s7g10.scene7.com/is/content/hyundaiautoever/IONIQ+5+Project+45pdf
För Kr 499kNok eller ungefär 625.000kr så får man en fullutrustad intromodell, till och med solpaneler på taket.
https://www.hyundai.com/no/bilmodeller/ioniq-5.html
Läste att intromodellen har ett tillbud på ca 50 000 NOK i extra utrustning. Kanske en aning högre pris när "normala" toppmodellen lanseras i Sverige. Den som lever.....

Nu sitter det ett solpaneltak på den, troligen inte gratis. Även metalliclack är med i priset.
Skulle gissa på att den högsta utrustningsnivån kommer hamna där nån stans, sedan finns det väl lite mer smågodis att plocka på som drar upp priset.
Så jag gissar på ungefär samma pris som VW ID4 Max

2021-02-23 21:12
Guran
Grosser skrev:

Ja, inte mycket av dagens (eller morgondagens) teknik som saknas i Ioniq 5. De är jäkligt kapabla om de bara vill koreanerna.

Jag såg någon presentationsfilm där olika utvecklingsansvariga pratade om sitt område. Minns inte hur många de var men jag gissar av inslaget att Hyundai köpt in bra kompetens från hela världen.

Edit: Eller var det kanske nya Qashqai?

2021-02-23 21:42

Här är en bild jag hittade om färgsättningen. Lämnar lite att önska än så länge.

2021-02-23 21:53
Power to the people
Guran skrev:

Så jag gissar på ungefär samma pris som VW ID4 Max

Fullt rimligt. Någon måtta måste det ju finnas, även för den dansk/svenska agenturen.

2021-02-23 21:54
Power to the people
Grosser skrev:

Här är en bild jag hittade om färgsättningen. Lämnar lite att önska än så länge.

Vafalls! Man har kopierat PS2:s "färgschema" rakt av;-)

2021-02-23 22:07
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Det kallas premium tydligen, avsaknaden av färg alltså. ;-)

2021-02-23 22:08
Power to the people
Grosser skrev:

Det kallas premium tydligen, avsaknaden av färg alltså. ;-)

Ja men det är bara den till 3000 bilar limiterade intromodellen som har denna färgpaletten att välja på

2021-02-23 22:31
Guran

Verkar trevlig men kan inte riktigt med den diagonala "krockskadan" på sidorna - bättre borde dom kunnat. Men vi får väl se hur den ser ut i r l.

2021-02-24 11:24