Vi Bilägares forum

BMW 320d, mina erfarenheter

BMW 320d, mina erfarenheter

Min första tjänstebil blev en BMW 320d kombi som införskaffades 2013 av min VD. Jag har aldrig haft ny bil innan, och tänkte att jag kunde skriva av mej lite om den, någon som funderar på en sån kan kanske ha nytta av min input. Kanske.

Jag hämtade ut den i Juli 2013 och nu är det snart dags för byte, och bilen har rullat 14100 mil i skrivande stund.
Jag har fört bok på bränsleförbrukningen, som jag tycker är mycket bra, med tanke på att bilen har 184hk, automat och på sommaren tillsammans har mer än en halv meters bredd gummi på bakaxeln (255 breda däck). Bränsleförbrukningen är mycket jämn, den ligger stadigt mellan 0,55-0,65. Det spelar ingen större roll hur man kör, men jag har fått upp den över 0,7 med lite släpkärra efter, och fått ner den under 0,5 med snålkörningprogrammet påslaget och snäll gasfot.
Här hittar ni den: https://www.spritmonitor.de/en/detail/586980.html

Motorn är enligt mej en juvel. Jämfört med min tidigare Volvo s40 2,0d som hade turbo spark a la Saab 99 turbo, kan den närmast liknas en elmotor med fint och stenhårt drag från strax över 1000 varv till nästan 4000 varv. Håller man sig därinom finns alltid massor med kraft. Gången är lite dov och kanske grov, men den har tex mindre dieselknatter än den MB C220 cdi jag bland annat nu provkört.

Växellådan är den bästa automat jag någonsin provat och jag har svårt att tänka mej att man kan göra en låda bättre. Den växlar alltid korrekt, och när man lärt känna bilen så kan man till och med, tex inför en omkörning, dutta till gaspedalen för en nedväxling och lådan fattar direkt, och håller lite högra varv på motorn innan man kliver på, och resultatet blir faktiskt ganska katapultartat för att vara en bruksbil. Säkert och kul. Lådan är ett precitionsverktyg skulle jag hävda, med sömnlösa växlingar i normalt comfortlåge, med tidigare och lika fina uppväxlingar i snålköringsläget, samtidigt som den riktigt slår i växlarna i sport och sport+läge.

Kupé och komfort. Bilen är ju rätt stor för klassen. Vi har åkt ned till Kroatien med den 4 vuxna och det har gått mycket fint komfortmässigt, men kanske lite sämre utrymmesmässigt, men det här är ju inte en V70. Den duger klart för oss som har utflugna ungar, och jag tror man klaras sig bra med ett småbarn också. Stolarna är kanon förutom att jag hade önskat en planare sittdyna, istället för en skålad, men det kan nog tillskrivas både min ålder och storleken på mitt arschle :). Ljudnivån är inte bäst, men inte dålig. Jämfört med nya Passat har den högre vägljud, men bättre än tex mazda 6. Mycket av detta tillskriver jag det enda som verkligen suger - de punkteringsfria däcken, mer om det senare.

Utrustningsmässigt är kanske inte min bil något speciellt. Det är en sen 12a, jag kan inte ens strömma musik via telefonen trådlöst, men det ingår numera. Rattvärmen är enligt mej en av de största uppfinningarna på senare tid, det spelar ingen roll hur kall bilen är, när man efter någon minut har något varmt att hålla i, detta gör fantastisk skillnad, och det behövs, BMW-motorn tar mycket lång tid på sig att nå arbetstemeperatur, även om varmluft kommer ganska snabbt, men inte som tex tidigare nämnda Volvo som hade dieselvärmare som stöttade vid kallstart. Klart sämre. Farthållaren är av modell som bromsar när man sänker hastigheten, och sitter i jämförelse med tex Audi och mercedes på ratten, och därför går det att enklare faktiskt reglera ned farten på landsväg när man kommer ikapp utan att behöva avbryta och bromsa. Jag gillar den. Det går att justera ental och tiotal km/h. Lyset (Xenon), är grymt långt och brett. Verkligen inget att klaga på.

Chassiet är mycket bra. Visst är den stram på landsväg, men det är ju också en bil som är otroligt fin att köra med fin precition i styrning och fjädring.

Däcken som följer med (Bridgestone) är totalt katastrofala. Högt vägljud och stötiga så förbannat. Som lök på laxen är de också mer eller mindre outslitliga. När det väl var dags för byte tittade jag bara på däckens ljudnivå. Hittade ett Dunlop som skulle vara det tystade som var stört omöjligt att få tag på, och tillslut blev det Continental som faktiskt ökade komfort och sänkte ljudnivå. Hur man med ett sånt fint chassie kan välja ut att leverera med Bridgestone är för mej en ren gåta. På vintern har jag vanliga Michelin X-ice på 16 istället för 17 tum, och ljud och fjädringskomfort ökar ju markant, men lite av skärpan försvinner ju så klart iom att det är vinterdäck.

Service är vart 3000 mil, och bilen har en digital servicejournal och kan också diagnosticera hur länge filter, vätskor och bromsar håller. Smidigt att man kan kolla själv.

På felsidan har det vart mycket lite. Rollon var trasig när jag köpte bilen så den byttes. Efter att haft på tok för högt ljud på vid ett samtal när den jag pratade med hördes väldigt dåligt, blåste jag högtalaren i högra dörren när nästa ringde - och det fortsatte att ringa i mina öron ett bra tag :-)

Har nu tittat på ny bil. Vill gärna byta till annat märke, som privatperson har man ju knappast råd med +300 000krs bilar, och har tittat på MB C220cdi som är mycket fin, men allmänt tröttare, och nya Passat som är väldigt fin på pappret men ganska anonym tycker jag. Hur det blir vet jag inte än.

Hoppas detta kan vara till nytta för någon.

Uppdaterat: 2016-01-15 08:11

Kommentarer

Var det runflat däck som bullrade? Nånting jag har retat mig på i senare generationer av BMW är att ratten är för klumpig att hålla i. Inga tankar om det?

Uppdaterat: 2016-01-15 08:50

En sån beskrivning hur en bil är i praktisk användning över tid är guld.
Objektivt och inte märkesfanatiskt, alla bilägare har inte det i sig, antingen är han nöjd, och då är bilen den enda som borde finnas, eller missnöjd, då är det bara skrot.....
En bil som finns i lite antal på begmarknaden dessutom, bättre än ett begtest i vib.....
Lycka till med nästa bil, den är säkert både bättre och sämre, på olika saker....

Uppdaterat: 2016-01-15 08:57
L. Mäkinen skrev:

Var det runflat däck som bullrade? Nånting jag har retat mig på i senare generationer av BMW är att ratten är för klumpig att hålla i. Inga tankar om det?

Ja precis, den typen av däck är helt värdelösa, om du frågar mej. Min bil har den enklaste ratten, dvs inte sportratt eller M-ratt. Tycker den är perfekt avvägd, och kör ofta med armbågen på rutkarmen och styr med tumme och långfinger om du fattar vad jag menar.

Uppdaterat: 2016-01-15 09:27
duccedriver skrev:

En sån beskrivning hur en bil är i praktisk användning över tid är guld.
Objektivt och inte märkesfanatiskt, alla bilägare har inte det i sig, antingen är han nöjd, och då är bilen den enda som borde finnas, eller missnöjd, då är det bara skrot.....
En bil som finns i lite antal på begmarknaden dessutom, bättre än ett begtest i vib.....
Lycka till med nästa bil, den är säkert både bättre och sämre, på olika saker....

Tack, jag hoppas det kommer till användning. Det man kan säga om BMW:n är att den tar en inte med storm. Jag var rätt förundra över att jag inte var helt i chock över att ha en splitt ny och så fin bil. Men den kryper sig på en med tiden, och det var nog först efter ett år som jag verkligen förundrades över hur fin bil det är, när man lånade/provade andra.

Uppdaterat: 2016-01-15 09:31

Intressant rapport som säkert kan komma andra till nytta. Bra!

Har du haft några problem med bilen? (Utöver det du skrev.)

Uppdaterat: 2016-01-15 09:34
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Inget problem med bakhjulsdriften i halka?

Själv skulle jag känna mig tryggare med framhjulsdrift på vintern.

Uppdaterat: 2016-01-15 09:49

Hej. Nej det är alla fel jag haft. Bytt bromsbelägg utöver det, men det är ju slitage och fått göra en hjulinställning, då bilen började slita snett på ena bakhjulet.

Senaste jag körde bakhjulsdrivet var i min fina Oranga Opel Rekord 1900S modell 1977. Jag var skeptisk till att nu ha bakhjulsdrift, men antisladd och antispinnsystemet i bilen är e x t r e m t duktigt. Tycker det har funkat finfint och ser ingen anledning att byta till fyrhjusdrift då det i mina ögon innebär att man får högre bränsleförbrukning de andra 10 månaderna då vi har barmark i Småland. Klart det spinner lättare i snömodd vid acceleration men då brukar jag manuellt växla väldigt tidigt (runt 1500-1700 varv/min) för att få lägre vridmoment och då går det utmärkt. Men visst är det tex skillnad mot frugans Saab 9-3 vid acceleration. Sidstabiliteten är lika bra som på en framhjulsdriven, om inte lite bättre då den aldrig är understyrd.

Uppdaterat: 2016-01-15 10:19

Jag känner mig alltid handikappad i framhjulsdrivna bilar där man bara har två hjul att kontrollera färden med. Tyvärr tycker jag BMW har blivit för mycket Mercedes-Benz de senaste åren. Det är för dåligt med alternativ för folk som verkligen vill köra bil och inte bara åka bakom ratten.

Uppdaterat: 2016-01-15 11:14
hixx skrev:

...och det var nog först efter ett år som jag verkligen förundrades över hur fin bil det är, när man lånade/provade andra.

Just det där stämmer precis. Jag har kört en citroën C5 under en vecka men bytte tillbaka till min egna nu och vilken skillnad, som natt och dag.
Även om det är en av de motormässigt svagare modellerna så gillar jag den.

Att värmen tar tid på sig får man nog beskylla dieselmotorn. Dagens dieslar har mycket högre effektivitet än de för bara tio år sedan och blir därför inte varma lika snabbt. Men det gäller fler märken än BMW.

Antisladden håller jag med om. Jag har försökt att provocera fram sladdar men det är i princip omöjligt. Enda gången jag "lyckats" är med för hög hastighet och svänga tvärt men även då släpper det bara lite grann och sen rätar den upp sig. Det funkar förvånansvärt bra och jag har provat både på snö och lerig grusväg.
Att försöka spinna med ASC:n inkopplad är lönlöst.

Uppdaterat: 2016-01-15 12:22
It's a very good idea to leave a sinking ship
c k skrev:

Hixx:
Varför byta märke när du är så himla nöjd med BMW. Jag skulle i ditt fall titta på BMW X drive eftersom AWD verkligen är en bra finess. Att föreslå ett byte till en Volvo XC70 är nog inte tal om i ditt fall men om du prompt måste byta bilmärke så varför inte Audi Allroad?

Jag tänker väl att jag vill byta märke för att jag har möjligheten att få en sprillans ny bil nu när jag har tjänstebil. Den möjligheten har i alla fall inte jag när jag köper privat, och då är ju parametrar som servicekostader, andrahandsvärden sånt som spelar större roll för mej. Men visst har jag provat nya faceliftade 3-touringen också, likaså GT och BMW 5-serien.
Vi hade en Audi A4 (B7) för ett par bilar sedan. Den tyckte jag var helt underbar. Nu tycker jag Audi A6 är passé, den är alldeles för gammal, även om den är snygg utanpå. Provade nya A4 som journalisterna skrivit upp, men den var bara tråkig och tilltalade inte mej alls.

Jag arbetar för ett tyskt familjeföretag med en policy att det är tyska bilar som gäller, så tyvärr får jag inte välja tex. Volvo, som annars gör många bilar jag skulle kunna tänka mej.

Som det ser ut nu är de stora kandidaterna:
M-B C220cdi, med automatlåda. Om man vill byta till något annat.
520d sedan. Mer komfort, men sävligare.
320d GT, frugans val.
En lika dan som jag har. För att jag trivs med den.
Passat GTE. Mycket mer utrustning och löjligt lågt förmånsvärde.

Vad tycker ni om det? Tilläggas bör att jag testat nya Mondeo och Insignia. Mondeon blir ju rätt dyr när man utrustar den. Insignian är för stötig och bullrig.

Uppdaterat: 2016-01-15 13:18

320d GT skulle jag välja om jag kunde! Gillar den!
Praktiskt med en "klassisk Combi Coupé" som alla hatade och ratade när det nästan bara var SAAB som hade det...

Uppdaterat: 2016-01-15 15:00
*Robban

hixx, en ny 320d med automat känns väl som det säkraste valet.

Men du kan ju plöja tillvalslistan och se om det finns nåt kul nytt tillbehör som du kan få med och som kan pigga upp. :)

Och LED-halvljus känns väl givet?

Uppdaterat: 2016-01-15 15:14
Vidstige skrev:

hixx, en ny 320d med automat känns väl som det säkraste valet.
Men du kan ju plöja tillvalslistan och se om det finns nåt kul nytt tillbehör som du kan få med och som kan pigga upp. :)
Och LED-halvljus känns väl givet?

Ja det är angenäma bekymmer att byta tjänstebil.

Uppdaterat: 2016-01-15 15:39

"Vad tycker ni om det? Tilläggas bör att jag testat nya Mondeo och Insignia. Mondeon blir ju rätt dyr när man utrustar den. Insignian är för stötig och bullrig."

Min favorit var Passat, men när den utrustats till Mondeos nivå blev den alldeles för dyr.
Det finns nog ingen tjänstebilskandidat idag som kan priskonkurrera med Mondeo och det är en betydligt trevligare bil än vad de förutfattade meningarna anser.

Uppdaterat: 2016-01-15 15:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
EnannanRobban skrev:

320d GT skulle jag välja om jag kunde! Gillar den!
Praktiskt med en "klassisk Combi Coupé" som alla hatade och ratade när det nästan bara var SAAB som hade det...

Jag håller med även om GT:n är lite oproportionerlig i mina ögon. Tror jag läst att den tom lastar några liter mer än kombin.

Uppdaterat: 2016-01-15 15:44
saabnisse skrev:

"Vad tycker ni om det? Tilläggas bör att jag testat nya Mondeo och Insignia. Mondeon blir ju rätt dyr när man utrustar den. Insignian är för stötig och bullrig."
Min favorit var Passat, men när den utrustats till Mondeos nivå blev den alldeles för dyr.
Det finns nog ingen tjänstebilskandidat idag som kan priskonkurrera med Mondeo och det är en betydligt trevligare bil än vad de förutfattade meningarna anser.

Oj då har vi fått helt olika priser.

Mondeo 2,0 tdci 180hk AWD aut 333,100
18 tums fälgar 6500
Parkvärmare 1500
Drag 8500
Tonade rutor 2700
Sätespkt 9900
Vinterpkt 3800

Offertens slutpris 374000

Nu har jag inte fått offert på en exakt motsvarande passat, men nog är 374000 mycket pengar?

Uppdaterat: 2016-01-15 15:54

Ok, kom igen när du har motsvarande offert på Passat. För att komma upp till sittkomforten i Mondeo, som ju nästan är i klass med Saab och Volvo, måste du ha helt andra stolar än de standard träbänkar som Passat är försedd med. Och det blir dyrt, man får inte enbart bättre säten utan en hel del som man kanske inte vill ha. Typiskt tyska paketlösningar.
Jag kollade en MB-A som just nu skulle passa mig bra. T.ex. vill jag ju ha en sådan naturlig sak i dag som regnsensor, men se den kan inte kombineras med dragpaket som jag måste ha! Märkligt!

Uppdaterat: 2016-01-15 16:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
SiggeNn skrev:

INGEN går ifrån en BMW till en Ford Mondeo (eller Opel Insignia).
Ford och Opel är i samma klass som Kia, Huyndai och Toyota.
Lågprishinkar utan någon som helst körglädje.
Säljer enbart på pris.
VW Passat är ett prisvärt alternativ.

Vad vet du om det?
När det gäller tjänstebil handlar det ju främst om att få mest bil för de pengar som ligger inom förmånsvärdet! Insignia är en trevlig bil med bra köregenskaper, men vissa upplever den som något trång. Passat är utmärkt, men blir dyr med rätt utrustning och det är faktiskt här Mondeo tar poäng, komfortabel och rymlig med en trevlig drivlina. Enda nackdelen är egentligen vissa individers trångsynta förutfattade meningar och att en del uppfattar den som något för stor.

Uppdaterat: 2016-01-15 17:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Gäsp skrev:

Tror faktiskt Mondeo (och Insignia) har lite taskigare andrahandsvärden ...

Vad spelar det för roll för en tjänstebilsförare?
Det kan ju faktiskt vara en fördel om man vill köpa loss en bil man trivs med!

Uppdaterat: 2016-01-15 17:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse skrev:
"Enda nackdelen är egentligen vissa individers trångsynta förutfattade meningar och att en del uppfattar den som något för stor."

I den meningen ligger mycket av sanningen...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Tycker personligen att GT ser väldigt... rövtung ut. Men trevlig att köra. Platschefen på företaget vi är granne med på jobbet köpte en 328 med sportpaket för några månader sedan, eller om det är en tjänstebil, vet inte. Fick provköra en tur på några mil och mkt trevlig, både motor/drivlina och förarmiljö som kändes toppklassig. Men har utseendet emot sig tycker jag.

Uppdaterat: 2016-01-15 19:37
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Kan vi sluta med tramsinläggen om andra "individers trångsynthet" osv.

För min del är märke och image kring den bil jag råkar ha för tillfället ointressant. Det som är intressant är att den uppfyller de parametrar som jag har som önskemål/krav. Om ni läser mina inlägg igen så ser ni också att de bilar som valts bort gör det på grund av att de inte uppfyller önskemålen/kraven.

@saabnisse. Mondeon har inga fina framstolar för min röv iallafall de känns faktiskt trängre än de jag har i BMWn. I jämförelse med Passat tror jag prisskillnaden är mycket mindre än du tror, men jag ska helt enkelt be min säljare på Atteviks ta fram en offert på motsvarande passat så får vi ju alla se svart på vitt istället för att vi spekulerar en massa. Det kan ju vara av intresse för alla tycker jag.

Jag har saknat ett bra bilforum och är glad att jag funnit detta men måste säga att nästan varje tråd fylls med icke saklig skit.
Nu håller vi oss till ämnet igen.

Uppdaterat: 2016-01-15 19:53

Enligt mig så är både Passat och Mondeo mycket fina bilar, sen för mig är även Skoda Superb med i matchen när jag ska byta bil... Men ärligt så står det starkast mellan Passat och Superb och sen när det gäller motorer så är det väldigt svårt, står mellan TDI 190 och TSI 220, något som gör Passaten väldigt stark kandidat är den digitala instrumenteringen som enligt mig är grymt snygg, får se vad jag väljer när det är dags.

Uppdaterat: 2016-01-15 21:05
Pär

Hixx håller med om att den 8-stegade ZF lådan är en juvel.

Uppdaterat: 2016-01-15 21:41

hixx, du kan ju läsa här så kanske du förstår bättre vad jag skrivit : http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/allmant-om-bilar-och-trafik/provkorning-av-ny-bil?page=9
t.ex. #137, 145, 163, 200. Det framgår att jag personligen gillade Passat, men den föll på priset och nu måste jag säga att Mondeon stiger i aktning.
Men gillar du inte stolarna i Mondeo gillar du nog inte Volvos eller Saabs heller.
Du kanske gillar de hårda tyska stolarna?

Uppdaterat: 2016-01-15 21:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Sigge ursäkta, det var ett svar på hixxs inlägg #26, det förstod du tydligen inte.

Uppdaterat: 2016-01-16 09:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Gäsp skrev:

Tror faktiskt Mondeo (och Insignia) har lite taskigare andrahandsvärden ...

Och det i sin tur beror ju oftast på statustänkande och något slags flockmentalitet, oftast.
Alltså det är bara BMW, Audi, Mercedes eller möjligen VW,Volvo som duger statusmässigt och hemma på gatan, men absolut inte Ford eller Opel. För det vet väl "alla" att det bara är skräp utan att ha provat "riktigt ordentligt".
Du kan nog lätt hixx, plocka på en Mondeo eller Insignia utrustning så att 370 000 blir en billig bil.

Uppdaterat: 2016-01-16 13:20
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Saabnisse, jag tycker också om hårda platta stolar som i passat, det är helt personligt hur man tycker om att sitta.....
Jag sitter också bra i volvo och saab, om man undantar den olidliga v50 som har trånga säten......
Det beror kanske på kroppsbyggnad......
Mondeo är en bättre bil än vad andrahandsvärdet säger, i dess fall är det möjligen detaljkvalitet som brister, komfort och driftssäkerhet är bra.
Men som du nämnde, andrahandsvärdet kan man skita i när det gäller förmånsbil,
Det är kanske ofta fördomar om bilmärken som sätter ett lågt värde.
Själv skulle jag inte sätta mig i en Dacia, om jag så finge betalt.......
Kanske en fördom, dom är säkert användbara, kanske tom bra.......
En Mondeo kunde jag däremot tänka mig köpa, kanske just för att det är mycket bil för pengarna som begagnad åtminstone.

Uppdaterat: 2016-01-16 14:38

Blir spännande och se utfallet av nya bilvalet om man gillat sin BMW och tycker nya A4 är tråkig.

Uppdaterat: 2016-01-16 18:04
Rikard skrev:

Blir spännande och se utfallet av nya bilvalet om man gillat sin BMW och tycker nya A4 är tråkig.

Gilla!!!!!

Uppdaterat: 2016-01-16 19:29
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

"Insignian är för stötig och bullrig".: skriver hixx
Har du provat Insignian med flexride chassiet?
Skulle inte tro det !

Uppdaterat: 2016-01-16 20:36
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

SiggeNn wrote:Christer_1, Ford och Opels dåliga andrahandsvärde beror helt på att man genom åren helt enkelt levererat alltför mycket skitbilar.
Andrahandsvärdet speglar förtroendet för märket. Risken för stora och kostsamma fel oroar och därav dåligt andrahandsvärde.
Du är ett troll som du borde använda ditt trollspray på!

Vari ligger trollandet i det påståendet? Det är ju riktigt.
Har ett märke otur så räcker det med en taskig modell.

Själv tycker jag Ford lyft sig ordentligt med nya Mondeon. Men är det bara tyskar som gäller så faller den ju bort automatiskt.

Uppdaterat: 2016-01-16 21:03
It's a very good idea to leave a sinking ship
JohanE_1 skrev:

christer_1 wrote:SiggeNn wrote:Christer_1, Ford och Opels dåliga andrahandsvärde beror helt på att man genom åren helt enkelt levererat alltför mycket skitbilar.
Andrahandsvärdet speglar förtroendet för märket. Risken för stora och kostsamma fel oroar och därav dåligt andrahandsvärde.
Du är ett troll som du borde använda ditt trollspray på!
Vari ligger trollandet i det påståendet? Det är ju riktigt.
Har ett märke otur så räcker det med en taskig modell.

Precisering tack! Vad menar du med otur?

Uppdaterat: 2016-01-16 21:03
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Otur som i att presentera en modell som visar sig vara en skitbil.

Uppdaterat: 2016-01-16 21:05
It's a very good idea to leave a sinking ship
JohanE_1 skrev:

Otur som i att presentera en modell som visar sig vara en skitbil.

Ja det var ju en precisering! Not!

Uppdaterat: 2016-01-16 21:43
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Såg den nya Modeon häromdagen, den är riktigt snygg... har aldrig gillat Ford men denna skulle jag nog kunna tänka mig köra runt i. BMW 320d mm har jag inte suttit så bra i, deras stolar är mer åt det sportiga hållet och det passar inte riktig mig. Bästa stolarna jag suttit är SAAB 9-5, 9-3 samt V60 även om tyvärr V60 är en himla opraktisk bil men väldigt skön förarmiljö. Min nuvarande Skoda Octavia har hyfsat bra stolar, det går ganska bra att köra 30 mil och fortfarande vara ganska fräsch när man kommer fram.

Uppdaterat: 2016-01-16 22:07
Styggavargen

Vi bilägares långtest Mondeo TDCI/150hk Titanium fick ju inte allt för lysande kritik. .."låg från början mycket bra till på alla testförares rankinglistor, men har efterhand rasat betänkligt." Orsaken är "krånglande elektronik, repig inredning, hög överförbrukning, begynnande gravrost. klunsig i stadstrafik, rörig instrumentering, bristande detaljkvalitet". Mer finns att läsa i nr18, men det kommer förmodligen snart ut på hemsidan också.

Nuvarande Mondeo är ju i stort sett en amerikansk Ford Fusion. Är det orsaken till kvalitetsförsämringen? För även jag har upplevt Mondeo som en bra budgetbil tidigare. Problemet idag är väl möjligen att den prismässigt inte är särskilt budget längre... Tycker Mondeo blivit lite för dyr för att vara intressant, såvida man inte nöjer sig med dom allra enklaste utförandena. Jag har bara "torrsimmat" i nya Mondeo och jag tyckte inte om någon av stolarna som erbjuds, men detta med hur man sitter är ju något väldigt individuellt som är upp till var och en att bedöma. Att gå från en BMW 320 till en Mondeo tror jag skulle kännas som ett nerköp som man kommer att ångra.

Uppdaterat: 2016-01-16 22:11

Jag har varit väldigt nöjd med de fordar jag ägt genom åren men skulle inte välja nya Mondeon. Har haft den som leasingbil å ett par långresor och känner mig inte nöjd med den. Som nämns ovan känns den osmidig i stadstrafik och även på de i övrigt fräscha leasingbilarna har det varit repor i plastpanelerna och en hel del skrammel. Håller dock inte med om rörig förarmiljö, och stolarna passar mig utmärkt. Ska tillägga att leasingbilarna har varit de motorsvagaste dieslarna (116 hk). Måste också klaga på bromsarna som krävde hårt pedaltryck jämfört med Focus och även min dåvarande gamla Mitsubishi.

Uppdaterat: 2016-01-17 12:39
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt
SiggeNn skrev:

Volvos nya diesel slår både BMW och MB med hästlängder.

Utveckla gärna!

Uppdaterat: 2016-01-17 14:07
SiggeNn skrev:

Räknas förresten Ford som ett tyskt märke?

Tveksamt, märket är amerikanskt, modellen Mondeo tillverkas i Spanien och är identisk med amerikabyggda Fusion.

Uppdaterat: 2016-01-17 15:11
SiggeNn skrev:

Deeds...har du missat Volvos nya 4:or och allt beröm de fått? Ex http://teknikensvarld.se/provkorning-av-volvo-v60-d4-116994/
MB och BMW ligger en bit efter här.
Men detta hör egentligen inte alls till tråden eftersom trådskaparen "måste" köra tyskt.
Räknas förresten Ford som ett tyskt märke?

Saxat från länken du postade:

Rivaler..
Mercedes C 220 CDI
Mercedes får ta sig i akt. Volvos D4 är både starkare och snålare. Men C-klass är strået ”finare” – och betydligt dyrare.

BMW 320d TouringBMW 320d Touring
BMW-fyran ger 184 hästkrafter och 380 Nm. Jämt skägg med D4, men Volvomaskinen är snålare och mjukare i gången.

Hästlängder kanske var att ta i..

Uppdaterat: 2016-01-17 15:12

Jag tyckte att du tog i lite väl och la fram belägg för detta. Vart är felet med det? Jag kommer själv från BMW. 530dA-12 och 118dA -13. Min styvfar har nya volvo-motorn (V60 awd)och jag är inte alls övertygad att det är hästlängder det handlar om.

Får inte jag ha en åsikt bara för att jag är moderator? Om någon påstår något som är fel, ska man då inte belysa detta?

Mitt "jobb" är att redigera/radera inlägg som bryter mot reglerna. Du får gärna visa vilken regel jag bröt.

Uppdaterat: 2016-01-17 16:05
Gäsp skrev:

Det kan handla om små korta hästar -- typ dalahästar exempelvis.

Hahaha Det skulle väl vara det då!

Uppdaterat: 2016-01-17 16:21
Deeds skrev:

Jag tyckte att du tog i lite väl och la fram belägg för detta. Vart är felet med det? Jag kommer själv från BMW. 530dA-12 och 118dA -13. Min styvfar har nya volvo-motorn (V60 awd)och jag är inte alls övertygad att det är hästlängder det handlar om.
Får inte jag ha en åsikt bara för att jag är moderator? Om någon påstår något som är fel, ska man då inte belysa detta?
Mitt "jobb" är att redigera/radera inlägg som bryter mot reglerna. Du får gärna visa vilken regel jag bröt.

Är det med AWD så är det inte med nya VEA-motorn finns än så länge bara i dom framhjulsdrivna bilarna när det gäller dom äldre modellerna.

Uppdaterat: 2016-01-17 16:32
Pär

Kanske därför jag inte upplevde motorn på något sätt bättre än BMW's.
Tack för förtydligandet Pär!

Uppdaterat: 2016-01-17 16:37
SiggeNn skrev:

chirster_1...du verkar inte ha full pott i argumentationsteknik.
Kalla andra för troll och vara allmänt dryg är ingen väg till framgång om man vill bli tagen på allvar.

Det kanske du borde tänka på själv. Alltså argumentationsteknik och vara allmänt dryg, för där har inte du heller full pott, verkar det som i dina kommentarer mot mig och Deeds.
OBS! chirster_1 se ovan med hästlängder!!!

Uppdaterat: 2016-01-17 16:57
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
hixx skrev:

Nu tycker jag Audi A6 är passé, den är alldeles för gammal, även om den är snygg utanpå.

Ok, så en fyra år gammal modell (Nuvarande Audi A6 kom 2012) är alldeles för gammal, men en 5-serie som är 6 år (F10 kom 2010) är en stark kandidat och du överväger även en Opel Insignia som är en 8 år gammal konstruktion?

Uppdaterat: 2016-01-17 17:31
hixx skrev:

Kan vi sluta med tramsinläggen om andra "individers trångsynthet" osv.
Jag har saknat ett bra bilforum och är glad att jag funnit detta men måste säga att nästan varje tråd fylls med icke saklig skit.
Nu håller vi oss till ämnet igen.

Ja, tyvärr verkar pajkastningen viktigare än bilarna för somliga. det är trist.

Tillbaka till ämnet:
Vi är ju alla så olika, och därför går det inte att säga vilken bil som är mest rätt. Smak och tycke går egentligen inte att diskutera, det som känns helrätt för någon, kan kännas helfel för någon annan.

Uppdaterat: 2016-01-17 17:41
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
SiggeNn skrev:

Volvos nya diesel slår både BMW och MB med hästlängder.

Nå er det sån at bmw har kommet med en helt ny motorserie den gamle har motorkode N47 184 hk som det skrives om her, den nye har kode B47 190 hk 2015 mod, som er en bedre motor på alle måter og den står ikke tilbake for Volvos motor på noen vis.

Uppdaterat: 2016-01-17 17:59

Då är väl bästa tipset till TS att skaffa en BMW 320D med nya B47-motorn.

Uppdaterat: 2016-01-17 19:06