Vi Bilägares forum

Älska eller hata Toyota!

Älska eller hata Toyota!

En tråd om Toyotas fördelar och nackdelar. GO NUTS!!

Uppdaterat: 2015-09-16 16:34

Kommentarer

Kan man prata, eller för all del skriva, om Prius och glädjen av att köra "roliga" Toyota i samma inlägg och samtidigt vara trovärdig?

Nå, jag pyntar hellre 11.000:- per år i skatt för en VW Phaeton om alternativet är en Prius för 320:- per år. Leifer betalade väl ungefär samma pengar för sin Prius som Gäsp gjorde för sim VW. Jag tror att Gäsp har det rätt mycket trevligare i sin VW.

Jag har provsuttit mången Toyota och provkört en del, men märket lämnar mig.... tomhet. Att köra en sådan vagn är väl att likna vid att se färg torka: kostar inte så mycket, men är oerhört understimulerande.

Uppdaterat: 2015-02-02 18:09
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Gäsp; jag tror Shogun är lite avis på din fina VW;-)

Uppdaterat: 2015-02-02 18:11
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

70000mil på en prius utan att bytt växellåda 4gr som en passat skulle gjort om dom nu går 70000mil;)

Uppdaterat: 2015-02-02 18:35
silvergranen skrev:

70000mil på en prius utan att bytt växellåda 4gr som en passat skulle gjort om dom nu går 70000mil;)

Har du läst den någonstans, egna erfarenheter eller hittar du bara på som vanligt?

Uppdaterat: 2015-02-02 18:38

Jag varken älskar eller hatar Toyota, det är ett märke för mig som signalerar en alldaglighet. Säkert god funktion i många avseenden, men ospännande och tråkig. Ibland yviga designexcesser som är disharmoni. Och en hel del USA-inspiration. När det gäller japanska tillverkare så tycker jag Nissan är Ok, deras Stanza var som en mjukare Opel Ascona, deras Bluebird fluffig plysch och 300ZX var ju en klassisk glidare med röd vinyl. Nyare årsmodeller har tyvärr varit lite tråkiga och Nissan har tappat formen, men om de kan hitta den igen och återgå till sina rötter så finns potential i märket. Hos Toyota ser jag ingenting alls. Bilen B liksom, transport.

Uppdaterat: 2015-02-02 18:40

Har varit och tittat och provkört Toyota i omgångar och även haft en del som hyrbil när man varit utomlands.
Den första Yarisen som kom ut var med rätt långt i kalkylen när jag skulle köpa bil, men det föll på några designgrepp som jag ogillade och att den var lite trist att köra.
För något år sedan var det dags för god vän att köpa småbil, och han hade siktet inställt på tripplarna redan från början.
Där var Toyota favorit just för att den var snyggast, men det blev en pegga 107 för att den var billigare, och det var svårt att motivera prisskillanden upp till Toyota Aygo.
Körde även min fars Corolla som var den sista versionen innan Auris, och måste säga att körmässigt var det en trevlig bekantskap. Inte världens mest spännande bil att titta på kanske, och den gröna digitalklockan som satt på mittkonsolen såg ut att ha rymt från 80-talet.

Får nog hålla med Raphael lite där, dom är lite alldagliga, på gott och ont. Och jag tycker dom är lite dyra när man väl börjar jämföra mot konkurenter i samma klass.

Uppdaterat: 2015-02-02 19:14
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Nu har Shogun referat till Martin Winterkorn CEO i en oändlig radda av inlägg (ja, det blir lite lätt upprepningar över det hela) och hans önskan att nå Toyotas kvalitetsmål. Jag har Googlat och Googlat... Nu är det dags för Shogun att presentera belägg för sitt påstående.

F.ö. så har jag läst att Toyoda kommer att begå Harakiri om VW blir större är Toyota. Tyvärr har jag ingen länk till detta..... Den försvann..

Uppdaterat: 2015-02-02 19:27
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Då är vi 2 st Audi, det enda jag hittar so far är någon Conny Karlsson som tapetserat sönder ett par trådar och kommentarsfält på teknikens värld för 4 år sedan.
Får börja söka på engelska, har Martin W kläckt ur sig något sådant så lär det spridit sig över hela världen.

Uppdaterat: 2015-02-02 19:30
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Ok, tror jag hittat något här.
http://www.autonews.com/article/20071210/ANE03/71209056/vw-counts-on-quality-beauty

Borde stämma rent tidsmässigt, den artikeln som Shogun pratar om är från den tiden. Nämner dock inget om kvalitet men pratar om hur dom ska göra för att komma ikapp Toyota.

Uppdaterat: 2015-02-02 19:36
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Tja - jag har ingen galla att spy över Toyota även om det f n inte är mitt förstaval. Men vad framtiden har i sitt sköte kan man ju aldrig veta...:)

Uppdaterat: 2015-02-02 19:57

Citerar mig själv; "F.ö. så har jag läst att Toyoda kommer att begå Harakiri om VW blir större är Toyota. Tyvärr har jag ingen länk till detta..... Den försvann."

Shogun, du är inte trovärdig om du inte kan producera en länk till vad du påstår. Så lägg nu ner ditt rabblande om "Martin Winterkor CEO på VW". Alternativt - en länk till det du påstår.

Uppdaterat: 2015-02-02 20:03
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Dom är bra.

Men jag skulle inte vilja ha en om jag så fick betalt. Tråkiga och trista.

Uppdaterat: 2015-02-02 20:07
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Nja, ljuger och ljuger, tror mer det handlar om en gammal artikel där man blandat ihop begreppen kvantitet och kvalitet. Och är det så, så sitter du ju inte och ljuger utan då är det ju en galet översatt artikel som helt plötsligt blivit en sanning.

De spår jag hittar av artikeln visar att den är ca 8 år gammal, kan det stämma?
I de artiklar jag hittar från samma tid så pratas det bland annat att Toyota har en effektivare tillverkningsprocess och tjänar mer per bil än Volkswagen gör. Inget om kvalitet utan som jag nämnt ovan, kvantitet.

Uppdaterat: 2015-02-02 20:08
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

När vi ändå är inne på ämnet...
Det finns faktiskt en Toyota som jag vill ha....en GT86.
Sen är väl frågan hur mkt som är Toyota och hur mkt som är Subaru i den bilen.

Uppdaterat: 2015-02-02 20:14
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag tycker att Toyota är ett alldagligt/tråkigt märke och bilarna verkar vara helt ok men inte bättre än andra och litet överreklamerde. Men visst har det gjort intressanta bilar med. Mina favoriter är första Lexusen Ls400:an , snygg och riktitgt stilig och Supra mk3. Men de har också gjort några "jag vill inte ens bli sedd i en sån bilar" :D :D :
Lexus RX ... riktigt ful enligt mig och poänglös plus Fjollig hybrid på det. Och den nya mindre NX är minst lika ful. Nää ge mig en GS eller LS awd i så fall :). Och sen finns ju Prius..........
Men "Toyota problemet" för mig är att det nästan alltid finns andra intressantare bilar att välja på.
T.ex: värför köpa en Celica GT4 när det finns en Opel Calibra Turbo eller en Alfa coupe med v6?
eller vaför välja en LC när det finns Land Rover.

Men allt är ju en smaksak ,och smaken är ju som baken ...

PS: jag tycker att VAG´s bilar är tråkiga och överreklamerade med :)

Uppdaterat: 2015-02-02 20:18
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kom igen nu gubbar, inga jäkla påhopp så tråden ryker eller måste låsas.

Uppdaterat: 2015-02-02 20:19
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Shogun skrev; "Du ligger efter hela tiden, jag har redan förklarat hur det ligger till med länken och även lagt in länken här på annan plats här igår, som jag lagt in här på forumet 2009 som jag letade upp igår. Då en som kallar sig gabbe som nick efterfrågade länken då, tyvärr har man tagit bort den på AMS. Läs tråden "Spy galla över VAG" där är den inlägg 78. Har för några år sedan frågat Pär Brandt på AMS varför den försvann. Tror du mig inte att den funnits så är det ditt problem.....men här kommer den."

Du har inte funderat över varför den försvann? Kan det möjligen vara för att det var felöversatt/falsk? Om inte, så borde kunna Googla-upp den ganska kvickt. Lägg nu ner ditt gafflande om "Martin Winterkorn CEO VW". Sanningshalten är nämligen noll och du har fel.

Uppdaterat: 2015-02-02 20:30
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Tur att google finns...
http://www.carbuzz.com/news/2014/8/31/This-is-the-Story-Behind-the-Toyota-GT86-and-Subaru-BRZ-7722321/
Toyota kan ju göra roliga bilar, kan dom inte gnugga av lite kul-DNA på övriga modeller.

Uppdaterat: 2015-02-02 20:31
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Shogun skrev; "Det var Toyota som drog igång projektet med GT86. Man var tvungna att övertala Subaru att gå med, till slut blev man övertygade hos Subaru när man fick provköra prototypen. Detta har jag också läst, men kan inte ge en länk dit, tyvärr."

Ja, då var vi där igen.....

Uppdaterat: 2015-02-02 20:32
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jo fast just gt86 och BRZ verkar faktiskt vara sant...och något man kunde googla fram på 10 sekunder.

Uppdaterat: 2015-02-02 20:35
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Nåjo, jag förstår att du får ont i magen, Shogun. Det tenderar att bli så när man blir tagen med byxorna nere. För hur svårt vore det att fixa att "Martin Winterkorn CEO VW vill nå Toyotas kvalité" sagt med en länk?

Uppdaterat: 2015-02-02 20:43
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jo GT86 är lite "back to basic" vad jag förstått. Ingen komfortbil men alla som provkör verkar älska den i båda utföranden. (BRZ och GT86). Sen så har jag alltid varit svag för Scirorro MK1, Corradon och även nu den senaste modellen, enda nackdelen eller fördelen beroende på hur man ser det, är att fokus varit på tryggare vägegenskaper för den stora massan än för de som vill busa med bakhjulsdrift.

En rostskyddsbehandling på BRZ/GT86 från ny och jag hade tagit emot den med öppna armar.

Uppdaterat: 2015-02-02 20:53
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Ja AL, jag försöker hålla det hela på en rätt så basal nivå så att det går att diskutera med Shogun. Hans argument tenderar att luta åt "att inte gå sönder", vilket blir lite lätt störande. Men jag kör på hans spår;-)

Noterar dock att han äntligen har lämnat spåret att "Martin Winterkorn CEO VW" skulle ha påstått något han inte har gjort. Vi får vara tacksamma för det;-)

Uppdaterat: 2015-02-02 20:59
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Hata:

1. Ingen på Toyota verkar ha hört talas om hastighetsberoende servostyrning, styrkänslan i Auris, Avensis, Aygo, IQ, Prius och Verso är diffus på motorväg och landsväg.

2. Tokvarvande sengångarlådan CVT som man knappt kan göra en vettig omkörning med.

3. Balfjädringen i Toyota Auris klarar inte riktigt av tung last. Med tung last får man obehagliga köregenskaper.

4. Ruskigt dålig detaljlvalite i interiörerna, dörrsidopaneler och instrumentpanelen består till stor del av hårdplast som repas väldigt lätt. Glapp mellan panelerna interiören.

5. Smaken är som baken, men jag tycker att förarstolen i många Toyota modeller har för svampig stoppning och saknar lårstöd.

6. Rostskyddet på underredet är bristfälligt, bromsskivor som rostar i förtid.

Älska:

1. GT86 en lättkörd och rolig bakhjulsdriven bil.

2. I stadskörning så ger hybriddrivlinan en bra bränsleförbrukning.

Uppdaterat: 2015-02-02 21:01

Jo, tror vi alla kan vara överens om att Martin W pratade om kvantitet inte kvalitet. De artiklar jag hittat från 2007 där Martin W fått komma till tals handlar om just att VW vill nå upp till Toyotas kvantitet både försäljning och effektiv produktion. Att VW sen slår sig för bröstet och pratar om att de gått om Toyota kanske inte är Martin W's förtjänst utan är en kombination av tur och rätt satsningar.
Toyota hade ju Pedal-Gate i USA samt även fukoshima med produktionsproblem som följd. Sen verkar VW funnits på rätt marknader vid rätt tillfälle.

Uppdaterat: 2015-02-02 21:10
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Även jag får tacka Reverend Benny för sin research. Well done!

Och förhoppningsvis lär vi numera slippa kommentarer från Shogun om "Martin Winterkorn CEO VW".

Uppdaterat: 2015-02-02 21:25
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

www.news.se/toyoda-promise-to-do-harakiri-if-vw-gets-bigger-than-toyota

Uppdaterat: 2015-02-02 21:35
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Benny, sett den länken, men det har inget med kvalitet (som Shogun påstår) att göra. Shogun är svaret skyldig.

Uppdaterat: 2015-02-02 21:41
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20070925/vw-ska-bli-battre-an-toyota

Ovan länk fungerar

Gräva i info är lite mitt jobb, så det är bara kul. Men jag tackar för de vänliga kommentarerna. :-)
Alltid spännande att gräva i fakta och eventuellt slå hål på en massa myter, felaktig info eller eventuellt klantiga översättningsfel som spridit sig och blivit till sanningar hos många.

Uppdaterat: 2015-02-02 21:41
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jo du har rätt Audi A5 SB,
Kändes bara som att om den artikeln som jag senast postade, som är från samma tid, ligger kvar så borde den vara något som AMS kan stå bakom. Och bekräftar väl bara vad vi trodde tidigare.
Så tror faktiskt AMS insett att artikeln varit felaktig och valt att inte lägga upp den på nytt när sidan gjordes om.

Uppdaterat: 2015-02-02 21:43
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Artikeln borde ju finnas i PDF format då den sannolikt finns i tidningen. Så det är ju bara för dom att lägga upp igen.
Kommer du ihåg namnet på kvalitetschefen? Och vet du om det var svenska AMS som gjorde artikeln eller om det var AMS tyskland och det sedan bara översatts?
Det som gör det intressant är ju att det inte går att läsa i någon artikel eller notering på internet att Martin W sagt just detta. Och det är väl det som gör det så spännande varför just Svenska AMS har skrivit detta.
Antingen är det så att dom har fått en exklusiv intervju och Martin sagt detta, eller så är det bara ett taskigt översättningsjobb. Vilket det än är så är det ju intressant.

Uppdaterat: 2015-02-02 22:32
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

GT86....där har du och många en anledning att älska Toyota :)
Har dock inte kört någon själv, men samtliga testförare utanför Sveriges gränser verkar överens om att den är extremt kul att köra.

Uppdaterat: 2015-02-02 22:48
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Och Shogun, vad är det vi ska förstå?
Du har länkat till denna 8 år gamla tidningsartikel som du säger innehåller information om att VW siktar på att nå Toyotas kvalitet.
Jag hade knappast brytt mig om det var så att det funnits fler artiklar med samma ämne, men det finns det inte.
Så denna artikel är unik i sitt slag vilket får mig att ifrågasätta den.
Det är också därför jag vill få tag på artikeln för att se vilka källorna är, och om det bara är en slarvigt översatt artikel.

Uppdaterat: 2015-02-02 22:52
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

"Central among Winterkorn’s plans is a quality benchmark described as fitting the profile of Toyota’s."

http://www.autocar.co.uk/car-news/industry/vw-boss-makes-quality-top-priority

Uppdaterat: 2015-02-02 23:11

Woho, cool. Nu börjar det likna något.

Uppdaterat: 2015-02-02 23:20
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Tycker det är lite tråkigt att Toyota - som, i likhet med både Mazda, Mitsubishi, Subaru och Nissan, haft en stor mängd sportbilar genom åren (jämfört med väldigt många andra märken) förvaltar det så dåligt. Övriga har kontinuerligt hållit sitt sportiga arv levande. Men Toyotakoncernen har i princip bara gjort tre roliga bilar de senaste 20 åren - LFA, IS-F och GT86. Sista Celican såg ut som ett skämt. Vad hände med Supra? Vad hände med hot hatch-segmentet där de faktiskt fanns med ett tag? Möjligen att de släppt några modeller i USA och Japan jag inte känner till (sett nån for av TRD-Corolla..). Men Toyota är det märke som mest tappat sin historia inom det område de faktiskt var bra - sportbilar.

Det stora problemet för Toyota utöver detta tror jag är att deras bilar i grunden är skräddarsydda för USA. Där är tråkigt bra. Titta bara på interiören på Prius. Som jag sagt innan - sista Priusens utsida är inte så oäven. Lite skarpa linjer gjorde susen för den karossen. Men insidan? Herrejösses. Men det är designat så för att amerikaner gillar det. Det ska vara plastigt och grått eller brunt. Säljer som fan. Och det är ju det man ska göra.

Har dock kvalitetsmässigt större förtroende för Toyota än för något europeiskt märke. Sen må de få mycket skit av tyskälskarna här för att de är trista. Men det finns en jävla massa bilar på marknaden som är precis lika trista som valfri Toyota. Folk (nåväl.. Jes) verkar också ha problem med att jämföra äpplen med äpplen och päron med päron. Att slå sig för bröstet och skryta om att en lyxbil med ett nypris runt miljonen som ingen köpte för att den var så jävla tråkig (sten i glashus?) minsann är en intressantare bil än en Toyota är ungefär som att säga att Toyota är bättre än VW för att Lexus LFA minsann är snabbare och har finare material än Golf. För ja - en Phaeton har ungefär lika mycket att göra med resten av VWs modellprogram som Lexus har med Toyota.

Så länge folk är så jävla fantatiska så kommer detta krig pågå dock.

Uppdaterat: 2015-02-02 23:34

Även om jag själv har svårt att tänka mig att äga en Toyota just pga deras tråkighet så - jo det är mest tomma argument. Ungefär som när Volvoägare ska försöka berätta varför en Volvo är så mycket bättre på alla sätt och vis än alla andra bilar. "Men.. den är ju så BRA". "Men varför?". "Den är... snaabb!! Och braaaa!".

Uppdaterat: 2015-02-02 23:47

Här är en orsak att älska :)

https://www.youtube.com/watch?v=4xVzOiMhmZQ&index=63&list=FL4UrGsr3xadiGsrwM9Jpf8A

Uppdaterat: 2015-02-03 00:35

Varken eller, Toyota är idag för folk som har föga intresse att köra bil, utan att åka problemfritt, själv tycker jag inte om att åka bil, men älskar att köra bil. Min fru skulle ha en Toyota, bilfan ska funka, punkt slut.

Själv har jag ägt över 150 bilar, men bara 2 Toyotor, den ena av just anledningen, bilfan ska funka, köpte en HiAce när jag drev firma ett tag, bilen gjorde det den skulle i 3 år, fick tillbaka pengarna, idag går den i Estland.
Den anda av anledningen att jag älskar att köra bil, en Celica GT4 av första modellen, som Teknikens Värld skrev när dom testade den "Så här ska en riktig sportbil vara"
Min bil var i ganska bedrövligt skick, nån hade påbörjat en karossrenovering, jag hämtade den nerplockad på släp, gjorde klart och lackade, monterade ihop. Första start var lite nervöst, killen sa att bilen gick bra innan han plockade ner den, men med 23.000 mil på mätaren och 16 ägare var man lite orolig. Men det var obefogat, bilen gick hur fint som helst, tajt o fin, lite skrapig på 2ans synkring, men det var standard på modellen, och växellådan för övrigt med fyrhjulsdriften är bland det hållbaraste som tillverkats.
Fick många kommentarer om den bilen då jag förvandlat den från lik till pärla, en polis fällde också en kommentar på rv70 en natt i februari påväg upp mot Svenska rallyt "Hur i helvete vågar du köra så fort i det här vädret"
"Samma bil som Grönholm vetdu" Polisen hade humor och jag fick bara en liten böter.
Polaren har en Audi S2a som väl kan vara en ganska jämförbar bil, snabb coupe med turbo som driver på alla 4, skillnaden är att Audin inte är sportig nån stans, Celican var en sportbil på riktigt, inte en Carina med större motor och mer driv, som S2an är med 80an.

Uppdaterat: 2015-02-03 01:28

Älskar inte Toyota, hatar inte Toyota. Är helt enkelt inte intresserad av Toyota. Det enda japanska bilmärket som väcker något lite intresse är Mazda.

Uppdaterat: 2015-02-03 07:46
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Shogun, du ältar om Toyotas kvalité i tråd efter tråd och vad jag kan minnas så är det väl aldrig någon som sagt emot detta? Det är inte kvalitén det handlar om när vi väljer annat att köra med utan att vi gillar andra bilmärken bättre än Toyota och detta säger ganska mycket om hur Toyota upplevs om vi väljer andra bilmärken än Toyota trots att kvalitén är bättre i Toyota.

Uppdaterat: 2015-02-03 08:02
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Älskar inte Toyota, hatar inte Toyota. Är helt enkelt inte intresserad av Toyota. Det enda japanska bilmärket som väcker något lite intresse är Mazda.

Bra skrivet, känner själv precis så. Tilltalas man inte av märket behöver man inte bry sig, tycker dock att Toyota är utmärkta bruksbilar, tyvärr har de ju inte haft mycket skojiga modeller på sistone, här är Mazda, Honda och Nissan mer framåt.

Uppdaterat: 2015-02-03 08:21

Shogun, har du ens läst artikeln som Tobo postade?
Den lilla kryptiska kommentaren, som du baserar allt ditt häcklande på, pratar om att Volkswagen vill använda samma sätt att mäta kvalitet på som Toyota gör.
Det är inte samma sak som att säga att Volkswagen har som mål att nå samma kvalitet som Toyota har.

För övrigt är detta en 7-8 år gammal artikel, precis som den du hänvisar till.
Sen är det väl rejält mkt smicker att ett bolag faktiskt går ut och säger att dom ska applicera ett annat sätt att mäta kvalitet, och hade jag varit chef på Toyota hade jag nog tagit åt mig rejält då detta skrevs.

Uppdaterat: 2015-02-03 10:26
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Tycker att Hacken sammanfattat allt alldeles utmärkt i inlägg #78. Alltså - Toyota är säkert en bra bil med bra kvalitet för de som gillar den men vi vet det nu Shogun så du behöver inte försöka frälsa oss gång på gång på gång på gång. Det är just detta som blir lite tjatigt eftersom vi redan informerats otaliga gånger om hur kvalitetsmässigt överlägsen (?!) Toyota är. Och passar det oss så kanske vi köper en sån nästa gång men passar det inte så köper vi nåt annat..:) Och jag skulle önska att även du accepterar att människor har olika värderingar vilket ibland går emot dina egna men det måste ändå accepteras och inte raljeras över. Även om man vet att en produkt har bättre "långsiktig" kvalitet så kanske man ändå väljer den med mera "kortsiktig" kvalitet - t ex trivsamhet, köregenskaper, motoregenskaper eller "upplevd" kvalitet i inredningen. Man vill ju helt enkelt kunna trivas i sin bil och då kanske man gör en liten uppoffring avseende den "långsiktiga" kvaliteten. Den kanske trots allt räcker väl de 2--5 år de flesta av oss äger en ny bil. Är inte det ett argument så gott som något för en nybilsköpare. Jag köper ju trots allt inte min bil för att den 5:e ägaren efter 12 år skall ha en så problemfri bil som möjligt - som han då köpt för kaffepengar men som jag fått betala åtskilligt för oavsett om det varit en Toyota eller nåt annat. Jag vill helt enkelt bestämma över mina pengar och prioritera efter de egenskaper jag värdesätter och inte efter de egenskaper den 5:e ägaren värdesätter 12 år senare.

Uppdaterat: 2015-02-03 10:38

Shogun, jag har försökt förklara detta ett par gånger innnan.
Jag säger inte att du ljuger, men däremot ifrågasätter jag trovärdigheten i denna artikeln då det inte verkar finnas några andra artiklar som liknar den 7-8 år gamla artikel du hänvisar till. Problemet är att länken du har är död sedan länge och artikeln inte går att finna någonstans. Hade vi haft den så kunde vi kunnat se om artikeln är en ren översättning från tyska AMS eller någon annan tidning.

Uppdaterat: 2015-02-03 11:41
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Om det bara var en uppoffring i den långsiktiga kvalitén men är inte den kortsiktiga kvalitén lika viktig när man väljer bil?
Mercedes kommer inom de närmaste tre åren med tio hybridmodeller säger man, så där är en biltillverkare som vill prova på lite mer avancerad teknik än man tidigare sysslat med nu när EU skärper kraven på utsläppen.

Uppdaterat: 2015-02-03 12:31
Elbil2

Det tråkiga där är väl att just Mercedes väntar med att lansera saker tills dom hotas av krav från EU.
Samtidigt så kanske Mercedes köpare en grupp som är lite mer konservativa, så det ska bli intressant att se hur dom lyckas.

Nya A-Klass visar ju att Mercedes kan bygga riktigt snygga bilar som attraherar en yngre målgrupp. I med en hybridlina där vetja.

Uppdaterat: 2015-02-03 12:48
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Tänk att du Shogun inte kan låta bli att raljera över de som gör andra bilval än Toyota/Lexus... Typiskt fall av "Läst men inte förstått" vad gäller din tolkning (?) av mitt förra inlägg. Och en Toyota behöver faktiskt inte passa alla - är det svårt att inse.... Respektera oss som köper annat - utan raljerande efterslängar - så kan du själv får respekt tillbaka. Jag har ju redan påpekat att Toyotan antagligen är bättre i "långsiktig kvalitet" men det är inte bara detta som styr våra bilval. F ö hade inte Toyota nåt alternativ alls till min Golf Variant när jag köpte den - sånt kan ju faktiskt även inträffa vilket det gjorde för Toyota när de "skrotade" Corolla och övergick till Auris. Sen får man inte glömma att priset också är en viktig faktor för de flesta av oss (privatköpare i alla fall) så en Lexus är nog inte lösningen för alla bilspekulanter.

Uppdaterat: 2015-02-03 12:57

Ja jag kör Skoda Shogun och är väldigt nöjd med det. Den är trevlig att köra, gott om plats för folk och bagage, billig att äga, billig att köra. Ingen dröm i design kanske men helt ok med stora rutor och gott om runtomsikt. Väldigt god utrustning. Ja jag köper hellre Skoda än Toyota. Den tyska inredningen med alla reglage och inställningar på rätt plats och lätta att nå tilltalar mig. (det mesta kommer från Vw ju). Bekväma stolar.
Jag har inte hittat något ännu i bilen som är värt att klaga på och den har nu gått 1800 mil.
Jag är nog lika nöjd med den som du är med din bil.

Uppdaterat: 2015-02-03 13:11
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Usch, jag har bara dåliga erfarenheter av toyota.......
Köpte en corolla 1,6 -89, tyckte den var ok att köra, frun älskade den, hon är ju byggd som en japan-svensson......
Tills jag fick diskbråck, då var den inte ok att köra längre, efter typ 6km var jag nära att begå harakiri!
Men övertyga frun att byta, nä, den var ju så bra, och det var den.
Letade fel, men hittade inga!
Köpte en andra bil, en subaru leone med sportstolar, att köra själv så länge ryggen var kass, sen sälja bort.......
Skön att sitta i, och en extremt bra vinterbil, kul att köra i lappmöglet.
Efter några månader hoppade ena kamremmen,och att jag skulle reparera den kom inte på fråga, för ont i ryggen, och att lämna in på verkstad?
För dyrt, dessutom något jag aldrig gjort, risken att råka ut för en inkompetent verkstad är stor
Så jag köpte en carina2, att ha tills ryggen blev bra.
Den var lika jävla bra, men såå tråkig.
Men frun fattade tycke, så den jävla corollan fick jag avyttra.
Eftersom det är hyfsat kul att skruva på prylar, brukar jag köpa trasiga bilar, reparera, förbättra,och sen sälja, med en slant över.....
Men carina gick inte att förbättra, den var ju bra, inget gick sönder heller.......
2 år fick jag leva med den, innan jag lyckades övertala henne att gå med på en riktig bil, med skavanker som kunde justera värdet på rätt håll, en bmw 525, lätt krockad.....
Så fort den var körbar, åkte toyotan, och sen dess är det närmaste jag kommit japanbilar, min nuvarande mitsubishi made by volvo i belgien........
Toyotor gör mig rastlös, den dan jag flyttar från huset med garage, till en pensiovåning i stan, köper jag en igen........
Innan dess föredrar jag europeiska och amerikanska "kvalitetsbilar"
Vag-bilar går sönder, men det gör ju inte toyotor, så man får behålla dom tills länge efter man tröttnat.....

Uppdaterat: 2015-02-03 13:12