Vi Bilägares forum

Tysta sommardäck

Tysta sommardäck

Är på g att införskaffa nya sommardäck och prio ett denna gång är att de är tysta (inuti kupén).
Problemet med däck är att man köper grisen i säcken så att säga, svårt att lämna tillbaka dem efter några veckor för att man inte var nöjd med det eller det och få pengarna tillbaka...

Valet står mellan miljödäcken Nokian Hakka Green och GoodYear EfficientGrip för efter vad jag kunnat utröna i div. tester så är just dessa två bland de tystaste på marknaden.

En stilla undran dock är om miljödäck slits fortare än ett vanligt däck, är det någon här som har erfarenhet av detta?
Och är dessa modeller så tysta som utlovas?

Eller kanske någon har ytterligare förslag på däck som går tyst.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:50

Kommentarer

Jag har GoodYear EfficientGrip på min Hyundai. De har 2 säsonger än så länge och ser inte det minsta slitna ut. Tyst går dom också även om hyndan inte är direkt känd för att vara tyst i kupen.

Uppdaterat: 2016-02-17 14:01

Det kan vara värt att leta efter ljudnivådata för just den dimension man ska köpa eftersom det kan skilja sig åt en hel del på olika storlekar av samma modell. Jag grävde lite i det i somras när jag började fundera över däck till min elbil. där måste de både rulla lätt och vara tysta. Tyvärr kom jag inte i mål med funderingarna.

Uppdaterat: 2016-02-17 14:16

Men decibelnivån som anges på däck är väl det utvändiga ljudet som däcket alstrar?

Nu är det en rätt tacksam dimension jag har 205-55-16 och det sitter Bridgestone Turanza på bilen nu som inte är de tystaste direkt så vad jag än byter till så lär det inte bli sämre, har tinitus så ju tystare desto bättre.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25
Prestigelös skrev:

Men decibelnivån som anges på däck är väl det utvändiga ljudet som däcket alstrar?

Någon annan nivå är ju svår att uppge då det hänger på bilen de sitter på. Dock så borde du väl kunna använda den siffran som ett jämförelsetal? Tystast utvändigt borde väl vara tystast invändigt?

Uppdaterat: 2016-02-17 16:52

Saaben levererades med Pirelli, men det hade nog varit tystare med järnskodda trähjul. De åkte av snabbt och ersattes av Continental som var behagligt tysta och med bra grepp, de fick ju också toppbetyg i alla tester.
Tyvärr varade de inte länge ca 2000 mil. En taxiåkare jag kände lade på dem i april, i juni var de slut!
Nu har det varit Michelin olika typer och de är ok, men nästa gång ska jag prova Good Year.

Uppdaterat: 2016-02-17 21:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

GoodYear EfficientGrip är enligt mig ett mycket bra val som sommardäck.
Jag är helnöjd emot de Michelin som bilen levererades med.

"Om jag någon gång ser en leende moderator skall jag överväga saken"

Uppdaterat: 2016-02-17 21:47
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

I nr 4 av ViB som kommer ut i början av mars får vi läsa om en test av nio sommardäck.
Tyvärr är det aldrig någon mätning av slitaget med i några tester, kanske förståeligt eftersom det ju är svårt att utföra, men det är ändå en viktig parameter för många när det gäller att välja däck.

Uppdaterat: 2016-02-17 21:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja om det nu är så att miljödäck slits fortare än ett vanligt så går ju en del av vitsen med däckstypen förlorad.
Är det verkligen så svårt att mäta däckslitage i ett lab?

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Prestigelös. hört att Michelin energy saver däcken varit mycket populära just för att dom håller så länge, typ dubbelt så många mil mot vanliga däck. Antar att det är överlag så med lågenergidäck. Dom rullar ju extra lätt så det är väl hyfsat logiskt.

Jag har själv Toyo nanoenergy 2, dom är extra energisnåla, a-klassade. Men kunde nog varit lite tystare så kan nog inte rekommmendera dom ur ljudsynpunkt. Dock var den stora skillnaden för mig att gå från 17" till 15" (195 bredd), stor skillnad i buller. Klart bättre med dom smalare däcken med högre profil. Nu har jag samma dimensioner på sommar- och vinterhjulen.

Uppdaterat: 2016-02-18 10:46

Jag har lagt märke till att skillnaden mellan 195 och 205 är obefintlig vad gäller ljud enligt märkningen, eller tom till 195's nackdel. Kan skillnaderna bli annorlunda och större inuti bilen med en minskad däckbredd, eller är det för liten minskning i bredd för att det ska betyda något?

Uppdaterat: 2016-02-18 11:04

Michelin energy håller bra och är hyfsat tysta ,jag har dom på en XM CT 195-65 R15 ska egentligen vara 205-60 15. på traktor o skogsvagn där har man breda däck för bärigheten 420 /85 38 400/15,5, bilar blir i vanlig körning bara spårkänsligare och vattenplanar lättare med breda däck som ju är mode nu 235 o bredare på nya bilar och lågprofilerna orsakar mycket fälgskador på dåliga vägar

Uppdaterat: 2016-02-18 11:39

Det som Vidstige skriver stämmer väl med mina egna erfarenheter och det är ju ganska naturligt, 80-profil dämpar bättre än 55- eller 60-profil.
Och helt riktigt har Michelin Energy Saver bra slitstyrka, men är kanske inte de tystaste.

Prestigelös, det är nog inte så svårt, men finns viljan?
Labbtesten är kostsam eftersom det gäller att slita ner däcket och det är tidskrävande och så är ju labbtesten tråkigare än att vara ute och dra på banan.
Men kan man mäta rullmotstånd bör det inte vara så krångligt att även mäta slitage och det vore intressant att se om det finns ett samband!

Uppdaterat: 2016-02-18 11:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

"Och helt riktigt har Michelin Energy Saver bra slitstyrka, men är kanske inte de tystaste." : skriver saabnisse.
NEJ! dom är de bullrigaste däck jag någonsin ägt.

Uppdaterat: 2016-02-18 18:59
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

"Och helt riktigt har Michelin Energy Saver bra slitstyrka, men är kanske inte de tystaste." : skriver saabnisse.
NEJ! dom är de bullrigaste däck jag någonsin ägt.

Då har du inte provat Pirelli 2000!

Uppdaterat: 2016-02-18 19:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har kört Conti på min Golf men inga som helst problem med slitstyrkan. När jag la på vinterdäcken sent i höstas stod mätaren på ca: 7500 mil och det var mellan 4--5 mm kvar på sommarsulorna.

Uppdaterat: 2016-02-18 20:58
saabnisse skrev:

christer_1 wrote:"Och helt riktigt har Michelin Energy Saver bra slitstyrka, men är kanske inte de tystaste." : skriver saabnisse.
NEJ! dom är de bullrigaste däck jag någonsin ägt.
Då har du inte provat Pirelli 2000!

Nää! Tack gode Gud verkar det som enligt dig.

Uppdaterat: 2016-02-19 20:46
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Stämmer även med vad jag upplevt, och lärt mig då jag sålde däck.(några år sen, men det stämmer nog än)
Lättrullade däck leder ljud mer och är ofta stötigare, eftersom stommen är styvare och mönstret öppnare.
Ett smalare däck är inte nödvändigtvis tystare, men en högre profil är det ofta, den högre profilen tar till en del över dämpverkan som går förlorad i styvheten.
Hade 2 st michelin energy saver 205/50 16 bak på resonanslådan v40, fick flytta fram dom, det var olidligt bak......
Hade ett par goodyear på andra axeln, också nåt lättrullat, betydligt tystare, var halvslitna när jag köpte bilen för 2 år sen.
Innan vintern, 4800 mil senare, höll dom 3mm.

Uppdaterat: 2016-02-19 22:52

Vidstige och saabnisse har poänger. Vill bara göra ett kort tillägg till en orsak som påverkar bullret.
Titta på belastningskoden. 82, 86, 88 har nästan helt utgått i dimensionen 195/65-15. Dessa har ersatts av 91, 95 etc.
Varför vet jag inte. Helt naturligt är de stötigare och genererar mer buller genom att de inte tar upp ojämnheter lika smidigt.
Smalare däck med hög profil upplevs dock som tystare än det omvända. En sak jag lagt märke till är att de däck som har 3-4 solida mönsterribbor i rullriktningen generar ett konstant stomljud i karossen till skillnad från de däck som har sajpningar som går ner till mönsterbotten. Kika på mönstret på ett dubbfritt nordiskt vinterdäck eller ett kontinentalt året-runt-däck som ex. vis Nokian W3 D3 så framgår detta tydligt. Ca 1dl/mil i mindre förbrukning än de breda sommardäcken blir som en extra bonus.

Uppdaterat: 2016-02-20 18:34

En poäng där, så ser de högljudda michelin energy ut.

Uppdaterat: 2016-02-20 21:31

Tyska sommardäck - continental.

Uppdaterat: 2016-02-21 19:27

Hmm, tyska sommardäck...

Men på tal om det, vad hände med contisilent som det skrevs om för ett par år sen?

Är det nåt som letat sig ner till vanlig konsumenter och prisnivåer?

Tekniken verkade ju lovande.

http://www.continental-tires.com/car/technology/contisilent

Less noise, more relaxation.

ContiSilent™ is a tire noise-reducing technology developed by Continental. It is designed to reduce interior noise on all road surfaces. ContiSilent™ tires are equipped with an inner tire absorber, a polyurethane foam, attached to the inner surface of the tread area with an adhesive. Regardless of the temperature, the structure of the foam stays intact.

ContiSilent™ helps reduce interior vehicle noise up to 9 dB(A), depending on the type of vehicle, its speed and the road surface. At the moment it is only available for summer tires and is compatible with all commonly available rims. Driving performance is not affected and there is no negative influence on mileage and load/speed capability. Fitting on four positions is recommended.

Uppdaterat: 2016-02-21 19:32

Vidstige, de kanske försvann ännu snabbare än de vanliga Contidäcken!

Uppdaterat: 2016-02-21 19:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, he he, den var inte snäll. :)

Uppdaterat: 2016-02-21 20:00