Tjänstebil - familjebil

60 inlägg 0 nya
Tjänstebil - familjebil

Hej,

Nyregistrerad användare med lågt bilintresse överlag har nu fått äran att sondera terrängen gällande tjänstebil.
Vad jag vet så här långt:

Ekonomi
7,5 pbb max - om jag förstått det hela rätt ska så mycket som möjligt av denna summa ligga som "listpris" och så lite som möjligt på extrautrustning?
10% rabatt (på Volvo) bil och tillbehör (enligt säljaren hos Volvohandlaren, jag har inte kollat internt på företaget)
Hade det funnits möjlighet att få reducerat förmånsvärde för miljöbil hade det varit högintressant.
Kommer att köra en hel del privatmil med bilen.

Behov
Fru och (snart) tre barn 0-5 år.
Husvagn.
Två hundar.
Vår andra bil är en Toyota Avensis som vi anser vara helt OK i lastutrymme i bagage men trång i baksätet om man ska få in två barnstolar plus vuxen i mitten. Dock har vi ju inte ännu provat att vara fem i familjen och inte ha ett säte ledigt att lasta i/på.
Som sagt inte biltokig, uppskattar tekniska finesser och säkerhet samt ekonomi men ingen fartdåre eller fälgkille.

Jag är ruskigt svag för utseendet på Volvo V90 och skulle jag välja enbart för min egen del skulle jag direkt ta en sådan. Men är det rätt/fel bil för mig i min situation?
Steg 2 - om det är rätt trots allt - hur gör jag för att få så mycket som möjligt för mina pengar :)

Övriga bilmodeller att välja på enligt vår fordonspolicy:

Endast nedanstående modeller ingår i XXX’s Fordonspolicy och avsteg från denna kan endast ske pga. medicinska eller andra väsentliga skäl. Exempel på sådant skäl är t.ex. antal barn i familjen. Sådan avvikelse skall alltid godkännas av VD före beställning.
Gällande märken och modeller:
 Volkswagen Passat
 Skoda Octavia, Superb
 Volvo V60, V90, XC60
 BMW 3-serie och 5-serie
 Audi A3, A4, A6

Stort tack på förhand för de som eventuellt kan hjälpa mig på traven.

/ Hedinho

Ingen av uppräknade bilar är lämpliga med 3 barn enligt mig.
Buss med skjutdörrar, bred soffa el 3 separata stolar och platt golv så man kan gå rakt genom bilen.
Vi hade en Mitsubishi Space Wagon, förvisso inte skjutdörrar, men stora och fyrkantiga, grym bil att köra ungar i, och 2 kompisar kunde åka med i bakre raden.
Utbudet idag av familjebussar vet jag inget om.

Volvo V60, Audi A3 och A4 är alldeles för trånga i baksätet.
Titta på V90, Passat och Superb.

Jag fick låna en superb tdi sportline med adaptivt chassi i 160 mil tor Stockholm och ink 10 mil i stan.
Jag blev imponerad av den på många delar, hyggligt tyst och en underbar vägvagn.
Störst i klassen på alla platser inklusive bagaget och många finurliga och vettiga detaljer.
Testa den först så inser du storleken och jag tror du får mest för pengarna också.
Två hundar, om det är stora hundar så kan man undra var barnvagnen skall vara annars funkar det med superben.
Både v90 och passat kommer efter i det mästa med volym och praktiska saker.
V90 är snygg och har habegär men den har konstigt nog mindre lastvolym än en Octavia.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Mr.Wheeler wrote:
Volvo V60, Audi A3 och A4 är alldeles för trånga i baksätet.
Titta på V90, Passat och Superb.

Ja, här lutar det åt Superb. Men, du behöver egentligen "provlasta" alla tre innan du bestämmer dig. Barnstolar tar mycket plats. både på längden och bredden. Även barnkuddar ställer till det mer än man först kanske tror.

Exempel: jag hade en tid hade en Volvo 240, den rymde bara två barn i baksätet - sen var det fullt där.
Det låter kanske konstigt. Men, då hjulhusen stal så mycket plats, så hamnade barnkuddarna vridna snett inåt, och det blev inte mer än en dm till övers i mitten.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Med 2 barn och 1 vuxen i baksätet så lär väl bredden vara det största problemet så t ex en Superb är väl ett tänkbart val. Sen gäller det ju att ha ett vettigt insteg för att kunna hantera "lastning" av både barn och sig själv för den vuxne som skall sitta bak.

Superb är klart smalare i kupén än t ex V90. Att som vuxen sitta bak med två barnstolar skulle jag därför säga väger till Volvons fördel. Även på komfortpunkten får Skoda smäll på fingrarna.
Gillar du V90 och kan hitta en konfig som ryms inom budget så tycker jag du ska ta den.
Kolla även andra trådar på forumet av ägare till just V90

Tack för svaren så långt, V90 ryms inom budget med krok och klimatpaket som väl är de enda kraven.
Ska kolla Skodan också, för att se om det finns några aha-upplevelser där.

Finns det någon med erfarenhet av att få in en miljöbil under 7,5 pbb? Låter ju intressant med reducerat förmånsvärde, men som sagt är jag så dålig på bilar att jag inte vet hur jag ska börja när man dessutom har stor familj :)

Hundarna är stora ja, i Avensisen har vi ett anpassat galler bak, alltså inte burar och får in en barnvagn på skrå och hundarna jämte - kortare sträckor. Ska vi iväg längre är väl oftast husvagnen på och då är det inga problem med lastutrymme..!

Vet inte hur mycket VW Tiguan Allspace får dra eller om den är rymlig. Tycker dock den är snygg. Lätt att kliva in och ur.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Av dom du listat upp så är väl Superben förstavalet, sen Passat
V90 paddan är ganska opraktisk att lasta med sin lutande bakruta och att du sitter nere i bilen, redan trött på utseendet på den. Mest bil för pengarna är onekligen en Superb massor av utrustning och massor av utrymme, och utseendet vinner i längden. Är ju så gott om plats i baksätet så det nog går att få in två barnstolar på längden. En business version med den fina 190hk dieseln är en riktigt bra bil.

Superb men egentligen Citroen Picasso som är mer bussaktig.

junkers wrote:
Superb men egentligen Citroen Picasso som är mer bussaktig.

Den är väl egentligen inte större bara högre och törstigare och saknar mycket av superben utrustning och den fans väl inte som alternativ heller.
Är det ett alternativ så testa båda riktigt noga.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Har åkt en del i den och den är betydligt större, väldigt skön att åka i och ytterst snål med dieselmotor.

Formen på bilar a'la Picasson gör ju att man ofta sitter lite annorlunda så jag håller absolut med junkers om att den typen av bilar är utrymmes-effektivare och säkert också bekvämare att lyfta in barnen i. Dock kanske den inre bredden inte är tillräcklig men det är ju enkelt att konstatera om man provsitter.

Pi wrote:
Formen på bilar a'la Picasson gör ju att man ofta sitter lite annorlunda så jag håller absolut med junkers om att den typen av bilar är utrymmes-effektivare och säkert också bekvämare att lyfta in barnen i. Dock kanske den inre bredden inte är tillräcklig men det är ju enkelt att konstatera om man provsitter.

Jag är skeptisk. Testa båda riktigt.
Jag skulle bli vansinnig på mång av dom franska finesserna eller egenheterna.
Och utrymmeseffektivt är också tveksamt, bara en faktor att den blir halv kall på vintern pga volymen och avsaknad av bränsle värmare.
Att allt löst i bagaget rinner ner bakom bakstolarnas DM breda glipa och ett insyns skydd som hänger ner tre dm utan styrskenor.
All snö och vatten från barnen rinner ner under framstolarnas skenor som är försänkta som rännor.
Avsaknad av usb i baksätet men fina bord iofs, fast det finns nog till subban också.
Och öppnar man huven får man magsår som mekaniker.
Nagativt men jämförelsevis så är det mycket udda och konstigt.
Testa riktigt och länge.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nja den har ju vunnit de flesta familjebilstester i svenska tidningar så speciellt usel är den definitivt inte.
http://teknikensvarld.se/provkorning-av-citroen-grand-c4-picasso-blue-e-hdi-150-aut6-117532/

junkers wrote:
Nja den har ju vunnit de flesta familjebilstester i svenska tidningar så speciellt usel är den definitivt inte.
http://teknikensvarld.se/provkorning-av-citroen-grand-c4-picasso-blue-e-hdi-150-aut6-117532/

Helt rätt men men mycket är diskutabelt.
Jag är numera farfar och morfar och fyra vuxna barn och av någon anledning har jag lätt för att hitta negativa saker i familjebilarna.
Bara en sån sak som att inte ha ett dubbelt last golv där man gömmer cyckelställ och stövlar, regnkläder och sånt som bara ligger ivägen när matkassarna skall in.
Det har jag haft i 10 år typ och det finns inte att vara utan. Dubbel förvarings yta för den som inte inser.
Men många är nöjda med det man har och likadant på alla andra märken och lite som så att det man inte vet mår man inte dåligt av.
Och tester kan man gott ta med en nypa salt, tex när teknikensvärd tar en bild på nya c3 cross eller vad den heter och visar en fet handbroms spak stor som tolvans handske och benämner det som bra men nämner inte att det ryms inte ens en mugghållare!!
Man kan läsa och lyssna men man måste testa riktigt och känna sig för på många ev objekt.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag kör ju en Golf SV och det är ju också som Picasson en lite högre byggd bil som jag upplever som utrymmes-effektiv eftersom man sitter lite högre och har lite längre avstånd ifrån sitt-dyna till golvet - både fram och bak. Och väldigt gott om benutrymme bak. Och det 2-delade baksätet kan justeras individuellt i längsled liksom ryggstödslutningen. Sen dessutom dubbelgolv i bagaget vilket även jag finner ovärderligt. Visst - bagageutrymmet kan absolut inte jämföras med t ex en Octavia kombi men f ö tycker jag att Golfen står sig väl så bra utrymmes- och komfortmässigt. Men jag uppskattar ju att inte "ramla ner" när jag skall sätta mig i bilen.

Pi wrote:
Jag kör ju en Golf SV och det är ju också som Picasson en lite högre byggd bil som jag upplever som utrymmes-effektiv eftersom man sitter lite högre och har lite längre avstånd ifrån sitt-dyna till golvet - både fram och bak. Och väldigt gott om benutrymme bak. Och det 2-delade baksätet kan justeras individuellt i längsled liksom ryggstödslutningen. Sen dessutom dubbelgolv i bagaget vilket även jag finner ovärderligt. Visst - bagageutrymmet kan absolut inte jämföras med t ex en Octavia kombi men f ö tycker jag att Golfen står sig väl så bra utrymmes- och komfortmässigt. Men jag uppskattar ju att inte "ramla ner" när jag skall sätta mig i bilen.

Fast man behöver inte ramla ner i octavian heller även om SV stolen är 2-3 cm högre.
Det går inte att jämföra med vissa bmw som stolen sitter direkt på mattan och gokart ställning råder.

Picasson är enormt stor jämfört med en SV, inte alls samma storleksklass.

Superbens benutrymme bak är ju trevlig!
Men jag skulle nog endå välja v90 men att se till och få Isofix fram också.
Kör V90 som företagsbil just nu. Säkerhetssystemen är riktigt bra, väldigt avslappnande att bilen styr sig själv. Perfekt om man måste släppa blicken korta ögonblicket från vägen osv. Sen kan jag tycka att Vw koncernen har det för trångt mellan hjulhusen i skuffen.
Ett alternativ är väll annars att förhandla till sig en seat Alhambra, eftersom du hade Vw produkter att välja på.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.